Acessibilidade / Reportar erro
Gragoatá, Volume: 28, Número: 61, Publicado: 2023
  • Literatura, natureza e compromisso ético: olhares ecocríticos Apresentação

    Antunes, Susana L. M.; Alves, Ida
  • Reminiscências da paisagem angolana na pós-memória de “Retornados”: um estudo em Vila Real (Portugal) Artigo

    Schüler, Thais Gaia; Ribeiro, Filipe; Ribeiro, Orquídea Moreira; Magalhães, Magna Lima

    Resumo em Português:

    RESUMO Após a queda do Estado Novo português em 1974 e diante da situação de violência relacionada à Guerra Colonial, os países africanos ocupados pela colonização portuguesa passaram a ser declarados independentes. Essa situação conduziu a um súbito abandono de posses e ao retorno de milhares de famílias de origem portuguesa para Portugal, o que causou uma série de problemas de ordem económica e social à antiga metrópole. A questão dos “retornados”, como foram nomeados os indivíduos procedentes de África nesse contexto, constitui um ponto presente e sensível na sociedade portuguesa que vem sendo trabalhado sob diferentes abordagens. A presente investigação objetiva analisar como a paisagem angolana é rememorada pelos filhos de “retornados” de Angola estabelecidos na região transmontana do Concelho de Vila Real (Portugal). A metodologia da pesquisa é de natureza aplicada, exploratória quanto aos objetivos, qualitativa no que concerne à abordagem, e bibliográfica e documental quanto aos procedimentos técnicos. Considera três conjuntos de fontes principais: fontes literárias, empíricas locais escritas e a história oral, estas analisadas à luz dos conceitos de história ambiental, pós-memória e memória ambiental. Os resultados permitem inferir a reminiscência da paisagem e de aspectos naturais de Angola na transmissão geracional relacionada ao trauma do retorno e na (re)construção da identidade de “retornados”.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT After the fall of the Portuguese Estado Novo in 1974 and considering the situation of violence related to the Colonial War, the African countries occupied by Portuguese colonization began to be declared independent. This situation led to a sudden abandonment of possessions and the return of thousands of Portuguese families to Portugal, which caused a series of economic and social problems in the former metropolis. The issue of the “retornados”, as individuals returning from Africa named in this context, constitutes a present and sensitive point in Portuguese society that has been analyzed using different approaches. The present research aims to analyze how the Angolan landscape is remembered by the children of “retornados” from Angola established in the Trás-os-Montes region, namely in the Municipality of Vila Real (Portugal). The research methodology is applied, exploratory in terms of objectives, with a qualitative approach, and bibliographic and documentary in terms of technical procedures. It considers three sets of main sources: literary, written local empiric and oral history sources, analyzed in the light of the concepts of environmental history, post-memory and environmental memory. The results allow us to infer the reminiscence of the landscape and natural aspects of Angola in the generational transmission related to the trauma of the return and in the (re)construction of the “retornados”’ identity.
  • Percepções da natureza no poema “Näheres Über Einen Baum” de Hans Magnus Enzensberger Artigo

    Mathias, Dionei

    Resumo em Português:

    RESUMO Este artigo tem por objetivo discutir o poema “Näheres über einen Baum” (“Mais sobre uma árvore”) de Hans Magnus Enzensberger. O poema faz parte da coletânea Kiosk, publicada em 1995, e insere-se numa longa tradição voltada para a intersecção entre poesia e natureza. Para isso, o artigo apresenta, primeiramente, uma discussão teórica, recuperando alguns conceitos-chave da ecocrítica. A segunda parte discute o poema, com base nos conceitos apresentados na introdução teórica, tentando identificar como a configuração formal dialoga com os elementos temáticos do poema. Nesse texto, Hans Magnus Enzensberger encena uma configuração comunicacional em que a voz lírica interpela seu interlocutor a observar a complexidade que caracteriza a existência da árvore que dá título ao poema.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This article aims to discuss the poem “Näheres über einen Baum” (“More about a tree”) by Hans Magnus Enzensberger. The poem is part of the collection Kiosk, published in 1995, and belongs to a long tradition interested in the intersection between poetry and nature. For this purpose, the article, firstly, presents a theoretical discussion, recovering some key concepts of ecocriticism. The second part discusses the poem, based on the concepts presented in the theoretical introduction, trying to identify how the formal configuration dialogues with the thematic elements of the poem. In this text, Hans Magnus Enzensberger stages a communicative configuration in which the speaker challenges its interlocutor to observe the complexity that characterizes the existence of the tree that gives the poem its title.
  • O olhar ecocrítico de Boaventura Cardoso em Margens e Travessias Artigo

    Sousa, Sandra

    Resumo em Português:

    RESUMO Este artigo tem em conta a particularidade da “geografia também [como protagonizadora da] construção romanesca” no romance Margens e travessias de Boaventura Cardoso, pretendendo analisar o seu olhar eco-crítico. Sublinha-se o “crítico” da palavra que se estabeleceu como enunciadora de um conjunto de teorias sobre a relação da literatura com a natureza, para enfatizar a agudeza e acutilância do olhar narrativo num livro em que pouco ou nada escapa no percurso pela História de Angola em que o leitor se vê imerso. Através do percurso dos rios e das descrições da natureza, ligados a um mundo anterior ao colonial e, consequentemente, à exploração capitalista, o verdadeiro intento do livro é o da re-escrita da História e melhor entendimento sobre o passado, convidando o leitor a ter em atenção o diálogo mútuo entre homem e natureza, dominador e dominado, e opressor e vítima, em vista de uma possível política de conciliação no futuro de Angola.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This article takes into account the particularity of “geography also [as the protagonist of] the novelistic construction” in the novel Margens e travessias by Boaventura Cardoso, intending to analyze its eco-critical perspective. The “critical” of the word is highlighted, which established itself as an enunciator of a set of theories about the relationship between literature and nature to emphasize the sharpness of the narrative gaze in a book in which little or nothing escapes in the path through the History of Angola, in which the reader is immersed. Through the course of rivers and descriptions of nature, linked to a world prior to colonialism and, consequently, to capitalist exploitation, the book’s true intention is to re-write History and better understand the past, inviting the reader to have attention to the mutual dialogue between man and nature, dominator and dominated, and oppressor and victim, in view of a possible policy of conciliation in the future of Angola.
  • Árvores Sagradas: uma cosmovisão no Chthuluceno Artigo

    Guida, Angela; Melo, Gleidson André Pereira de

    Resumo em Português:

    RESUMO O presente artigo propõe reflexões na perspectiva do pensamento ecocrítico por meio de uma leitura dos contos “A palmeira de Nguézi” e “O embondeiro que sonhava pássaros” de Mia Couto. Ao revelar a importância da árvore como símbolo sagrado nos contos, o escritor moçambicano apresenta conexões da ancestralidade fundando-se em uma cosmovisão que integra, de forma indissociável, o humano com a natureza. O legado intergeracional de diversas culturas pertencentes aos povos tradicionais ao redor do mundo vem sendo afetado por interferências nocivas na natureza ditadas por processos colonizadores. Diante desse cenário, em que são incluídos os saberes ancestrais, destacamos o Chthuluceno proposto por Donna Haraway no qual “estamos em cena uns para os outros”. Ressaltamos a importância de temas relacionados aos tempos geológicos propostos por Paul Crutzen (Antropoceno), Jason Moore (Capitaloceno) e Donna Haraway (Chthuluceno), como também questões de alteridade ao referenciarmos o devir-vegetal representado nos contos de Mia Couto como uma indissociável relação humano e natureza. Diante dessa perspectiva, buscou-se trazer à luz do discurso ecocrítico o resgate da ancestralidade moçambicana conectada com “A palmeira de Nguézi” e “O embondeiro que sonhava pássaros”. Considerando-se a transdisciplinaridade no contexto literário e ambiental, os contos analisados direcionam para a intrínseca relação humano e natureza e despertam para uma melhor compreensão sobre as relações humanas no tocante à alteridade e reflexões decoloniais.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The present paper proposes reflections upon the perspective of ecocritical thought based on the reading of the short stories “A palmeira de Nguézi” and “O embondeiro que sonhava pássaros” by Mia Couto. By revealing the importance of the tree as a sacred symbol in the tales, the Mozambican writer presents connections of ancestry through a worldview that inseparably integrates the human and nature. The intergenerational legacy of diverse cultures belonging to traditional peoples around the world has been affected by negative interference in the environment dictated by colonizing processes. In this scenario, in which ancestral knowledge is included, we highlight the Chthulucene proposed by Donna Haraway in which “we are at stake to each other". We highlight the importance of the themes related to the geological times proposed by Paul Crutzen (Anthropocene), Jason Moore (Capitalocene), and Donna Haraway (Chthulucene), as well as issues of otherness when referencing the becoming-vegetable represented in the tales of Mia Couto as an inseparable human and nature relationship. In front of the perspective, we sought to bring to light the ecocritical discourse, anchored in the Chthulucene, the rescue of the Mozambican ancestry connected with “A palmeira de Nguézi” and “O embondeiro que sonhava pássaros”. Considering the transdisciplinarity in the literary and environmental context, the tales analyzed point to the intrinsic relationship between human and nature and awaken to a better understanding of human actions concerning otherness and decolonial reflections.
  • Concerto de Feras: a Vocalização do Devir-Animal em A Confissão da Leoa (2012), de Mia Couto, e O Som do Rugido da Onça (2021), de Micheliny Verunschk Artigo

    Cadó, Júlio César de Araújo; Welter, Juliane Vargas

    Resumo em Português:

    RESUMO Com base no conceito de devir-animal, elaborado por Gilles Deleuze e Félix Guattari (1997), buscamos, neste trabalho, desenvolver um exercício de crítica comparatista entre os romances contemporâneos A confissão da leoa (2012), do moçambicano Mia Couto, e O som do rugido da onça (2021), da escritora brasileira Micheliny Verunschk. Em comum, os dois textos empreendem a recuperação de temáticas e procedimentos mobilizados no conto “Meu tio o Iauaretê” (2001 [1961]), de João Guimarães Rosa. Semelhante ao contágio vivenciado pelo onceiro da narrativa roseana, que de matador de onças passa a defensor desses felinos, irmanando-se a esses animais, as duas narrativas em análise representam um movimento em direção a subjetividades não humanas experienciadas por suas personagens. Historicamente, o pensamento ocidental desenvolveu diversos mecanismos ideológicos para efetuar a separação entre o Homo sapiens e os outros viventes animais. A isso, atrela-se o processo de desumanização dos sujeitos colonizados, uma das ferramentas manipuladas pelo projeto imperialista. Como contraponto a essas perspectivas, Mia Couto e Micheliny Verunschk incorporam, em seus textos, discursos que possibilitam a abertura para outras perspectivas sobre a vida. Nos romances, verifica-se o tensionamento das fronteiras interespecíficas, uma vez que, por vias ficcionais, se efetiva o cruzamento dos limites entre o humano e o não humano. Para Mariamar e Iñe-e, protagonistas dos romances, o encontro com as figuras da onça e da leoa, grandes predadores dos dois continentes que ambientam as narrativas, possibilita o acesso a uma animalidade silenciada pelos dispositivos de opressão.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Based on the concept of becoming-animal, elaborated by Gilles Deleuze and Félix Guattari (1997), in this work, we seek to develop an exercise of comparative criticism among contemporary novels A confissão da leoa (2012), by the mozambican Mia Couto, and O som do rugido da onça (2021), by the brazilian writer Micheliny Verunschk. In common, the two texts undertake the recovery of themes and procedures mobilized in the tale “Meu tio o Iauaretê” (2001 [1961]), by João Guimarães Rosa. Similar to the contagion experienced by the jaguar hunter of the Rosa’s narrative, who from jaguar killer began to the defender of these felines, becoming sibling with these animals, the two narratives under analysis represent a movement towards the feline subjectivities experienced by their characters. Historically, Western thinking has developed several ideological mechanisms to separate the Homo sapiens and other living animals. To this, the process of dehumanization of the colonized subjects is attached, one of the tools manipulated by the imperialist project. As a counterpoint to these perspectives, Mia Couto and Micheliny Verunschk incorporate, in their texts, discourses that enable opening to other perspectives about life. In novels, there is the tensioning of interspecific borders, once that, by fictional ways, the crossing of the boundaries between the human and the nonhuman is effective. For Mariamar and Iñe-e, protagonists of the novels, the encounter with the jaguar and lioness figures, great predators of the two continents that set the narratives, enables access to an animality silenced by oppression devices.
  • A literatura indígena brasileira diante de Gaia: ensaiando o fim Artigo

    Jacob, Lívia Penedo

    Resumo em Português:

    RESUMO O termo ecologia foi, provavelmente, cunhado pelo biólogo alemão Ernst Haeckel (1834 - 1919), em 1869, para designar o estudo científico dos organismos no contexto de seus ambientes orgânicos e/ou inorgânicos. A palavra é derivada dos termos gregos oikos, isto é, “casa”, e logos, “estudo”, e sua criação artificial, que remonta à formação de um novo campo de estudos durante o Oitocentos, revela que o desprezo das ciências pelo meio ambiente perdurou por muitos séculos. Os povos indígenas, que jamais estabeleceram uma divisão entre o conceito de desenvolvimento da vida humana (civilização) e natureza, sempre se opuseram à exploração desmedida dos recursos naturais empreendida pelos colonizadores. Sob a ótica europeia, essencialmente desenvolvimentista, esse tipo de discurso foi considerado sinônimo de atraso econômico, sendo, pois, refutado. Contudo, com a degradação, agora notável, do planeta, refletida no aquecimento global e nas sucessivas tragédias ambientais, surge um interesse renovado em ouvir as comunidades originárias e suas lideranças, movimento que se expandiu durante a pandemia de 2020, quando obras nativas sobre o antropoceno se tornaram best-sellers em nosso país. Neste ensaio, busco mostrar como o pensamento ocidental começa a absorver o chamado “pensamento ameríndio”, com base na relação homem/natureza presente nas cosmovisões desses povos, influência perceptível na obra de Bruno Latour (2020). A análise das propostas antropológicas do supracitado autor buscará paralelos na literatura indígena brasileira produzida por diversos escritores, como Ailton Krenak, Davi Kopenawa, Eliane Potiguara, Marcia Kambeba.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The word ecology was coined by the German biologist Ernst Haeckel (1834 - 1919) in 1869 to designate the scientific study of organisms in the context of their organic and/or inorganic environments. The word comes from the Greek terms oikos (house) and logos (study) and was created to name a new field in Western sciences. Indigenous peoples, in turn, did not establish any division between the concept of development of human life (civilization) and nature, fighting against the excessive exploitation of natural resources undertaken by the invaders since the beginning of the colonization. From the European perspective, this speech meant backwardness, being, therefore, refuted. However, global warming and successive environmental tragedies have been increasing the world interest on Native leaders’ opinions about the theme. In Brazil, this change became remarkable during the 2020 pandemic, when Indigenous works about the Anthropocene became best-sellers. In this essay, I try to show how the mainstream is absorbing those ideas, linking Bruno Latour’s (2020) worldview with Indigenous cosmogonies presented by several Brazilian authors, such as Ailton Krenak, Davi Kopenawa, Eliane Potiguara and Marcia Kambeba.
  • A ecocrítica norte-americana de século XXI: a contestação à condição pós-humana em Political Cactus Poems de Jonathan Skinner Artigo

    Simon, Robert

    Resumo em Português:

    RESUMO No contexto poético norte-americano, o intercâmbio da reconhecida ontologia com base no conceito da natureza como universo extra-humano e a sua concomitante epistemologia na poética realça-se como contraste aos devastadores resultados do capitalismo atual. Além disso, o lugar da ecocrítica na comunidade de poetas dos Estados Unidos oferece uma possibilidade de gerir uma nova concepção do transnacionalismo. Nasce uma metalinguagem desconstrutiva e anti-hegemónica na poesia ecocrítica como expressão de um possível paradigma cuja finalidade é de servir como vanguarda de confronto à corrente sociopolítica da maioria. Um exemplo pouco estudado e reconhecido no âmbito da língua portuguesa, mas cuja presença vem a calhar num momento propício para a expansão dos estudos da literatura ecocrítica a um patamar transnacional e global, é o poeta norte-americano Jonathan Skinner. A sua primeira coleção de poemas, Political Cactus Poems (2005), revela uma novidosa epistemologia extra-humana na qual a natureza recobra a sua primacia por meio da expressão duma ética natural.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT In the North American poetic context, the exchange of a recognized ontology based on the concept of nature as an extra-human universe and its concomitant poetic epistemology are highlighted in contrast to the devastating results of modern capitalism. Besides this, ecocriticism’s place in the United States community of poets offers the possibility of generating a new concept of transnationalism. An antihegemonic and deconstructive metalanguage is born from ecocritical poetry as an expression of a possible paradigm whose goal is to serve as the vanguard to a confrontation with a majority sociopolitical current. An example scarcely studied or recognized in the environment of the Portuguese language, yet whose presence falls in a propitious moment for the expansion of studies on ecocritical literature at a transnational and global level, is the North American poet Jonathan Skinner. His first collection of poems, Political Cactus Poems (2005), reveals a novel, extra-human epistemology in which nature recovers its primacy by way of the expression of a natural ethic.
  • Encontrar-se com a natureza: identidades ecológicas em Un viejo que leía novelas de amor, de Luis Sepúlveda, e La Loca de Gandoca, de Anacristina Rossi Articulo

    Lotero, Claudia Marcela Páez

    Resumo em Português:

    RESUMO Neste artigo, analisam-se os romances ecologistas Un viejo que leía novelas de amor, de Luis Sepúlveda e La loca de Gandoca, de Anacristina Rossi. Propõe-se que os protagonistas desses romances expõem identidades ecológicas, isto é, identificam-se intimamente com a natureza. Para a abordagem da ideia de identidades ecológicas, segue-se o filosofo ambientalista David Utsler (2009, 2013), que propõe o conceito de identidade ambiental como uma componente da identidade e como um projeto hermenêutico no qual o sujeito pode encontrar-se com a natureza. A identidade ambiental entende-se como uma categoria multidimensional que se pode estudar por meio de três intenções ou considerações filosóficas: os desvios da reflexão como modos de análise, a dialética entre o mesmo e o si, e a dialética entre o si e o Outro. Nesse trabalho, estuda-se como cada uma dessas categorias se manifesta nos protagonistas do romance de Sepúlveda e de Rossi. Conclui-se que as identidades ecológicas presentes nos romances fazem parte de seu carácter ativista, dado que faz um chamado para uma mudança que garanta o cuidado com o meio ambiente. Essa mudança deve ocorrer tanto no nível politico quanto nos níveis econômico, social e pessoal.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN En este artículo se analizan las novelas ecologistas Un viejo que leía novelas de amor, de Luis Sepúlveda, y La loca de Gandoca, de Anacristina Rossi. Se propone que los protagonistas de estas novelas exponen identidades ecológicas, esto es, que en ellos hay una identificación íntima con la naturaleza. Para abordar la idea de identidades ecológicas, se sigue aquí al filósofo ambientalista David Utsler (2009, 2013), quien propone el concepto de identidad ambiental como un componente de la identidad y como un proyecto hermenéutico en el que el sujeto puede encontrarse con la naturaleza. La identidad ambiental se entiende como una categoría multidimensional que se puede estudiar desde tres intenciones o consideraciones filosóficas: los desvíos de la reflexión como modos de análisis, la dialéctica entre el mismo y el sí, y la dialéctica entre el sí y el Otro. En este trabajo se estudia cómo cada una de estas intenciones se manifiesta en los protagonistas de la novela de Sepúlveda y de Rossi. Se concluye que las identidades ecológicas expuestas en las novelas hacen parte del carácter activista de las mismas, ya que hacen un llamado por un cambio que garantice el cuidado del medio ambiente. Ese cambio debe ser tanto a nivel político, económico, social y personal.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT: This article analyses the environmentalist novels Un viejo que leía novelas de amor by Luis Sepúlveda and La loca de Gandoca by Anacristina Rossi. It proposes that the main characters of these novels exhibit ecological identities, that is, a deep identification with nature. This work follows the environmental philosopher David Utsler (2009, 2013) to discuss the idea of ecological identities. Utsler proposes the concept of environmental identity as a component of the identity and as a hermeneutical project in which the subject can find itself with nature. Environmental identity is understood as a multidimensional category, which can be studied from three philosophical intentions: the detour of reflection through analysis, the dialectic of selfhood and sameness, and the dialectic of selfhood and otherness. This essay studies how the protagonists of Sepulveda's and Rossi's novels display each of those philosophical intentions. It concludes that the presented ecological identities fall within the text’s activist condition since they call for a change guaranteeing the wellness of the natural environment. That change must occur on a political, economic, social, and a personal level.
  • Capitalismo patriarcal em tempos de antropoceno: reflexões sobre a distopia feminista Deuses de Pedra Artigo

    Martins, Mariana Link; Dias, Jenifer da Silva; Fonseca, Cláudia Lorena Vouto da

    Resumo em Português:

    RESUMO: Com base em uma visão ecocrítica feminista, este artigo analisa o romance Deuses de Pedra (2012), da autora britânica Jeanette Winterson, como uma distopia feminista que retrata o Antropoceno e suas urgências como um fio condutor de histórias trágicas que se entrelaçam em diferentes espaços-tempos. Entendida como sf, no sentido de equivaler à ficção científica, fabulação especulativa e feminismo especulativo (HARAWAY, 2016), a narrativa de enredo apocalíptico manifesta claras críticas às relações de opressão capitalistas e patriarcais, expondo-as como responsáveis pelo rumo catastrófico que a humanidade tomou, bem como especula sobre as possibilidades de resistência para desestabilizar tais estruturas. Partindo destes pressupostos, o estudo tem por base uma crítica feminista fundamentada, sobretudo, nas reflexões de Silvia Federici (2019), articulando as relações de raça, gênero e sexualidade na constituição do modelo de exploração capitalista, além de observar os efeitos que essas estruturas causam na natureza, por meio da intervenção dos humanos.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT: This paper analyzes the novel The Stone Gods (2012) by the British author Jeanette Winterson as a feminist dystopia that presents the Anthropocene and its urgencies as a thread of tragic stories that intertwine in different space-times. Considered as sf, in the sense that it is equivalent to science fiction, speculative fabulation, and speculative feminism (HARAWAY, 2016), the apocalyptic plot of the narrative manifests clear criticism of capitalist and patriarchal relations of oppression, exposing them as responsible for the catastrophic course humanity has taken, as well as speculating on possibilities of resistance to destabilize such structures. Based on these assumptions, the analysis is founded on a feminist critique grounded on the reflections of Silvia Federici (2019), articulating the relations of race, gender, and sexuality in the constitution of the capitalist exploitation model, and to observe the effects that these structures cause in nature as a result of human intervention.
  • Louis-Xavier de Ricard e o parnasianismo no Brasil Artigo

    Santos, Alckmar Luiz dos

    Resumo em Português:

    RESUMO Este trabalho pretende discutir as possíveis influências do poeta francês Louis-Xavier de Ricard, um dos organizadores do primeiro número do Parnasse contemporain, na produção poética dos parnasianos brasileiros, tentando fazer uma análise tanto na perspectiva da história literária, quanto na da história das ideias.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This work intends to discuss the possible influences of the French poet Louis-Xavier de Ricard, one of the organizers of the first issue of Parnasse contemporain, on the poetic production of Brazilian parnassians, trying to make an analysis both from the perspective of literary history and the history of ideas.
  • Entre os estudos culturais e os estudos literários: uma breve discussão sobre a crítica literária ecofeminista Artigo

    Schincariol, Marcelo

    Resumo em Português:

    RESUMO Este artigo propõe uma breve discussão sobre os desenvolvimentos da crítica literária ecofeminista e os desafios que esta apresenta, tendo em conta a tensão entre estudos culturais e estudos literários. Essa discussão desenvolve-se de uma perspectiva cronológica, abrangendo o período entre o final dos anos 1990 e 2022.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This article proposes a brief discussion on the developments of ecofeminist literary criticism and the challenges it presents, considering the tension between cultural studies and literary studies. This discussion develops from a chronological perspective, covering the period between the late 90s and 2022.
  • Retrucando a Bíblia: ecocrítica feminista e pós-colonial em “She Unnames Them”, de Ursula Le Guin Article

    Scheidt, Déborah

    Resumo em Português:

    RESUMO Ao propor que as ações da primeira mulher foram o gatilho para que a humanidade caísse em desgraça perante Deus, o que gerou visões pejorativas e misóginas do papel da mulher na sociedade, a narrativa bíblica de Adão e Eva tornou-se um dos textos mais influentes na história das mulheres no ocidente. A autoridade do texto bíblico de Gênesis para ditar o status quo das mulheres tem sido frequentemente questionada ao longo dos séculos, mas foi com o advento do Feminismo que o movimento da reescrita da Bíblia se intensificou. Este artigo examina os modos pelos quais, ao fazer uso de estratégias próprias à fantasia na literatura, o conto de Ursula Le Guin, “She unnames them”, reescreve o texto bíblico. A narrativa confere protagonismo a Eva que, por meio da iniciativa contestadora de desnomear, cria uma conexão significativa entre ela e os animais que povoam o Jardim do Éden. O objetivo específico é explorar as articulações entre feminismo, pós-colonialismo e ecocrítica no conto de Le Guin, ligando a estratégia da reescrita contestadora ao ecofeminismo, por meio das conclusões de Val Plumwood sobre binarismo, como também à ecocrítica pós-colonial, com o conceito de “consciência planetária eurocentrada” de Mary Louise Pratt, entre outras teorias que ajudam a explicar as relações de poder entre as esferas humanas e não humanas.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT By positing that the first woman’s actions were the catalyst of humanity’s fall from God’s grace, and, from then on, fostering biased and misogynist views of the role of women in society, the biblical narrative of Adam and Eve has become one of the most influential texts in the History of Western women. Although the authority of the Book of Genesis to dictate the status quo of women has been repeatedly called into question over the centuries, it was with the advent of Feminism that the movement of “writing back” to the Bible was intensified. This article examines how, by using strategies of literary fantasy, Ursula Le Guin’s short story “She unnames them” rewrites the biblical text of Genesis. In Le Guin’s narrative, Eve is given protagonism so that, through the rebellious initiative of unnaming, she is able to create a meaningful connection between herself and the animals that populate the Garden of Eden. The specific aim of the article is to explore the articulations between feminism, post-colonialism and ecocriticism in Le Guin’s short story, linking the strategy of “writing back” with ecofeminism through Val Plumwood’s conclusions on binarism, as well as with post-colonial ecocriticism, via Mary Louise Pratt’s concept of Eurocentered planetary consciousness, among other theories that help explain the power relations between the human and the non-human spheres.
  • Pássaros: consciência ecológica e literatura Artigo

    Russotto, Margara

    Resumo em Português:

    RESUMO Este texto apresenta as diferentes formas como a consciência ecológica se expressa em alguns textos da literatura latino-americana contemporânea. Partindo do estudo clássico da ecologia contemporânea, Primavera silenciosa (CARSON, 1962), este artigo centra-se na visão emblemática da ave em diferentes dimensões do imaginário: 1) como objeto de estudo científico da ecologia, 2) como símbolo da crise da representação da realidade na literatura e na arte, e 3) como uma reflexão agônica que antecipa a destruição da espécie como vemos nas formas poéticas mais recentes. Este texto espera mostrar, assim, a profundidade histórica da tematização e problematização da natureza sul-americana na literatura com uma perspetiva crítica e ecológica.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Este texto presenta las diferentes formas en que se expresa la conciencia ecológica en algunos textos de literatura latinoamericana contemporánea. Partiendo del estudio clásico de la ecología contemporánea, Primavera silenciosa (CARSON, 1962), se centra en la visión emblemática del ave en diferentes dimensiones del imaginario:1) como sujeto de estudio científico de la ecología, 2) como símbolo de la crisis de la representación de la realidad en la literatura y el arte, y 3) como reflexión agónica que anticipa la destrucción de la especie a través de formas poéticas recientes. Este texto espera mostrar así la profundidad histórica de la tematización y problematización de la naturaleza suramericana con perspectiva crítica y ecológica.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This text presents the different ways in which ecological awareness is expressed in some texts of contemporary Latin American literature. Starting from the classic study of contemporary Ecology, Silent Spring (CARSON, 1962), it focuses on the emblematic vision of the bird in different dimensions of the imaginary:1) as a subject of scientific study of Ecology, 2) as a symbol of the crisis of the representation of reality in literature and art, and 3) as an agonizing consciousness that anticipates the destruction of the species through recent poetic works. This text aimes to show the historical depth of the thematization and problematization of South American nature with a critical and ecological perspective.
  • Teresa Montero: uma pesquisadora à procura de Clarice Lispector Resenha

    Scorsolini-Comin, Fabio
  • Ilhas de vozes em reencontros compartilhados: a ilha no imaginário das letras Resenha

    Amorim, Claudia
  • Nomadismo intelectual e geopoética Entrevista

    White, Kenneth; Poulet, Régis; Antunes, Susana L.M.
Programas de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal Fluminense (UFF) Rua Professor Marcos Waldemar de Freitas Reis, s/n, Bloco C - sala 518, CEP 24210-201 - Niterói, Rio de Janeiro, Brasil., Telefone +55 21 2629-2600 - Niterói - RJ - Brazil
E-mail: gragoata.egl@id.uff.br