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Bolema: Boletim de Educação Matemática, Volume: 36, Número: 73, Publicado: 2022
  • Decolonizing Mathematics Instruction: Subordinating Teaching to Learning Editorial

    Powell, Arthur B.
  • Um Olhar para a (Re)Constituição de Práticas Culturais de Estudantes com a Internet em um Ambiente Híbrido Artigos

    Barros, Ana Paula Rodrigues Magalhães de; Maltempi, Marcus Vinicius

    Resumo em Português:

    Resumo Práticas de ensinar e aprender possuem características específicas dos contextos em que são constituídas, entretanto, em ambientes que oferecem acesso à Internet , são comuns práticas que as ignoram. Diante disso, o objetivo deste artigo é identificar características e contribuições da (re)constituição das práticas culturais de estudantes com a internet em um ambiente híbrido . A investigação, de natureza qualitativa, ocorreu em uma turma da primeira série do Ensino Médio de uma Escola Técnica Estadual, em Nova Odessa (SP), onde foi constituído um ambiente híbrido para o estudo do conceito de Função. Os dados foram produzidos em ambiente online de aprendizagem ( Facebook ) e em encontros presenciais. A análise narrativa foi adotada para a interpretação e análise dos dados produzidos em episódios de quatro dias letivos, sob a perspectiva da complexidade. A principal característica identificada foi a emergência de coletivos de aprendizagens com práticas que envolveram habilidades de pesquisar e negociar sentidos sobre as respostas produzidas pelos estudantes. A compreensão da (re)constituição das práticas culturais no ambiente híbrido contribui para que ações docentes e tomadas de decisões considerem as habilidades e necessidades dos estudantes e para que modelos híbridos não sejam adotados como suficientes.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Teaching and learning practices have specific characteristics grounded on the contexts in which these practices are constituted. However, in environments with Internet access, practices that ignore such characteristics are not uncommon. The aim of this article is to identify characteristics and contributions of the (re)constitution of students’ cultural practices with the Internet in a hybrid environment. The qualitative research took place in a first-year high school class at a Technical State School, in Nova Odessa (SP). A hybrid environment was created to conduct lessons about functions. Data was collected in an online learning environment on Facebook and in in-person meetings. From a complexity perspective, narrative inquiry was adopted for the interpretation and analysis of data gathered in four-day school episodes. The emergence of learning collectives was identified as the main characteristic. These collectives presented practices that involved skills such as researching and negotiating meaning about students’ own responses. Understanding the (re)constitution of cultural practices in hybrid environments contributes to teacher actions and decision-making that consider students' skills and needs; it contributes also for hybrid models not to be adopted as sufficient.
  • Modelo de Evaluación de la Idoneidad Didáctica de un Proceso de Estudio Masivo en el Contexto de la Pandemia de SARS-CoV2 Artigos

    Malet, Omar; Giacomone, Belén; Repetto, Ana María

    Resumo em Português:

    Resumen Desarrollar herramientas basadas en criterios fundamentados para evaluar un proceso educativo de manera rigurosa y sistemática, y así tomar decisiones orientadas a su mejora, es un asunto de importancia en la agenda de investigación del campo educacional. Si bien son numerosos los trabajos en esa dirección, no se dispone, hasta ahora, de un modelo de evaluación aplicable a cursos masivos. En este artículo se presenta un modelo destinado a valorar la calidad de un proceso de estudio en el que participan numerosos docentes y estudiantes; la asignatura en la que tiene lugar es cuatrimestral, y forma parte del curso de ingreso a una universidad pública nacional. El modelo fue concebido como recurso para la reflexión profesional de quien tiene responsabilidades de coordinación de la asignatura; su diseño resultó compatible con los drásticos cambios que impuso la pandemia de SARS-CoV2. Lo integran dos cuestionarios de carácter censal, uno destinado a los profesores y el otro, a los estudiantes, basados en una adaptación de los criterios generales que conforman la noción de idoneidad didáctica, procedente del Enfoque Ontosemiótico. Los cuestionarios presentan una serie de ítems que operacionalizan el constructo idoneidad y permiten medirlo en una escala intervalar. Se espera que el modelo constituya un aporte para la valoración de la idoneidad de procesos de estudio similares, y, en particular, para la toma de decisiones por parte de quienes los coordinan.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Developing tools based on well-founded criteria to evaluate an educational process in a rigorous and systematic way, and thus making decisions aimed at its improvement, is an important issue on the educational field research agenda. Although there are numerous works in this direction, so far there is no evaluation model applicable to massive courses. This article presents a model designed to assess the quality of a study process in which many teachers and students participate; the course is four months long and is part of the freshman course to a national public university. The model was conceived as a resource for the professional reflection of those who have responsibilities for coordinating the subject, and due to its design, it was compatible with the drastic changes imposed by the SARS-CoV2 pandemic. It consists of two census questionnaires, one for teachers and another for students, based on an adaptation of the general criteria that make up the notion of didactic suitability, from the Onto-semiotic Approach. The questionnaires present a series of items that operationalize the suitability construct and allow it to be measured on an interval scale. The model is expected to contribute to assessing the suitability of similar study processes and, in particular, to decision-making by those who coordinate them.
  • Estratégias de Consagração e de Valorização da Matemática por meio da OBMEP Artigos

    Souza Neto, João Alves de; Vilela, Denise Silva; Farias, José Vilani de

    Resumo em Português:

    Resumo Neste artigo apresentamos alguns resultados de pesquisa sobre a Olimpíada Brasileira de Matemática das Escolas Públicas, a OBMEP. Trata-se da maior olimpíada de Matemática do mundo, promovida e organizada por matemáticos de formação, abrangendo escolas de mais de 99% dos municípios do Brasil. O objetivo do artigo é apresentar uma visão sociológica desta competição, de acordo com o referencial teórico-metodológico de Pierre Bourdieu (1930-2002). Com base em um desenho do campo da matemática é possível interpretar a OBMEP como uma estratégia dos matemáticos para valorizar, consagrar e legitimar o seu modo de fazer e de ver a Matemática, impondo essa visão à escola. São analisados documentos, como cartazes, sites de divulgação, artigos e outros materiais de domínio público. Por meio dessa análise, compreendemos que existem práticas de inculcação de crenças, de valorização e de legitimação de uma Matemática, a acadêmica. Veicula-se também, por meio da OBMEP, que é essa Matemática que é base e alavanca para o desenvolvimento científico e tecnológico do País.

    Resumo em Inglês:

    Abstract It is presented in this article some research results on the Brazilian Public Schools Mathematics Olympiads, OBMEP (Portuguese acronym). It is the largest Mathematics Olympiads worldwide, promoted and organized by trained mathematicians, covering schools in more than 99% of the municipalities in Brazil. The article aims to present a sociological view of this competition, according to the theoretical-methodological framework of Pierre Bourdieu (1930-2002). Based on a design in the mathematics field, it is possible to interpret OBMEP as a strategy for mathematicians to value, enshrine, and legitimize their way of doing and seeing mathematics, imposing it on the school. Documents such as posters, dissemination sites, articles, and other materials in the public domain are analyzed. The analysis shows that there are practices of inculcating beliefs, valuing, and legitimizing academic mathematics. It is also conveyed, through OBMEP, that academic mathematics is the basis and lever for the scientific and technological development of the country.
  • Raciocínio Matemático em Contextos Algébricos e Geométricos: uma análise com alunos medalhistas de 9º ano Artigos

    Campos, Adilson de; Ponte, João Pedro da

    Resumo em Português:

    Resumo O objetivo deste artigo é compreender os processos de raciocínio de alunos de 9º ano empregados durante a realização de duas tarefas: uma de cunho aritmético/algébrico e outra de geometria plana. A metodologia utilizada é qualitativa, inscrita em um paradigma interpretativo com recurso à análise documental de seis produções escritas de quatro alunos: alunos medalhistas na Olimpíada Brasileira de Matemática das Escolas Públicas (OBMEP) e na Olimpíada Regional de Matemática (ORM) do Estado de Santa Catarina. A análise das resoluções dos alunos foi realizada de acordo com as seguintes categorias: (i) processos e tipos de raciocínio e (ii) representações. O resultados apontam para uma grande potencialidade do recurso à Álgebra (com o domínio da linguagem algébrica) na realização das justificações dos alunos. Tal uso parece ter permitido aos alunos diversificar os seus registros semióticos de representação e também a coordenação destes registros. Ademais, e de um modo distinto do relatado na literatura, os alunos conseguiram realizar as suas justificações sem a necessidade de serem questionados pelo professor. Tal questão parece estar associada ao fato destes alunos serem medalhistas em Olimpíadas de Matemática, certame em que a construção de uma justificação matematicamente correta assume um papel central.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The purpose of this article is to understand the reasoning processes of grade 9 students employed in solving two tasks: one of an arithmetic/algebraic nature and another of flat geometry. The methodology used is qualitative, inscribed in an interpretive paradigm using document analysis of six written productions by four students: medalist students at the Brazilian Mathematics Olympiad in Public Schools (OBMEP) and at the Regional Mathematics Olympiad (ORM) in the State of Santa Catarina. The analysis of the students’ solutions was carried out according to the following categories: (i) processes and types of reasoning and (ii) representations. The results point to a great potential of the use of Algebra (with mastery of algebraic language) in the realization of the students’ justifications. Such use seems to have allowed students to diversify their semiotic representation records and to coordinate them. Furthermore, and in a different way from what is reported in the literature, the students were able to carry out their justifications without the need to be questioned by the teacher. This question seems to be associated with the fact that these students are medalists in Mathematics Olympiads, events in which the construction of a plausible justification assumes a central role.
  • O Modelo de Barras de Singapura na Resolução de Problemas Aritméticos e Algébricos Artigos

    Richit, Luiz Augusto; Richit, Adriana

    Resumo em Português:

    Resumo As representações figurais assumem importante papel na aprendizagem e compreensão conceitual da Matemática, a exemplo do caso de figuras em demonstrações da geometria. Uma abordagem que tem se popularizado pelo seu potencial para a resolução de problemas utilizando representações figurais é o Modelo de Barras de Singapura (‘ Model’ Method ). Mobilizados por esses aspectos, realizamos uma revisão de literatura com o objetivo de apresentar o Modelo de Barras de Singapura e suas contribuições para a aprendizagem da Matemática. O material empírico do estudo foi constituído mediante uma busca realizada na plataforma Google Scholar . Os resultados dos trabalhos analisados apontam contribuições para a aprendizagem nos seguintes aspectos: protagonismo assumido pelos alunos na construção do conhecimento, aprofundamento de conceitos e relações matemáticas, aprimoramento das habilidades de resolução de problemas e uso de representações mais abstratas, assim como a antecipação da resolução de problemas avançados. Nesta perspectiva, o Modelo de Barras tem potencial para promover mudanças no ensino da Matemática e favorecer a aprendizagem dos alunos.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Figurative representations play a significant role in learning and conceptual understanding of mathematics, for example, the figures in demonstrations in Geometry. An approach that has become popular for its potential to solve problems using figural representations is the Singapore Bar Model (‘ Model’ Method ). Mobilized by these aspects, we carried out a literature review aiming to present the Singapore Bar Model and its contributions to mathematics learning. The research empirical material was gathered from a search carried out in the Google Scholar platform. The results of the analyzed works point to contributions to the learning of mathematics in the following aspects: protagonism assumed by students in the construction of knowledge, deepening of mathematical concepts and relationships, enhancing problem-solving skills, and use of more abstract representations, as well as anticipation of advanced troubleshooting. In this perspective, the Bar Model allows promoting changes in mathematics teaching and favors student learning.
  • Dificultades con la Fracción como Operador en Discentes de Sexto Curso de Educación Primaria Artigos

    Herreros-Torres, Diana; Sanz, Maria T.; Gómez-Ferragud, Carlos B.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen El presente trabajo, de carácter exploratorio, busca detectar las dificultades presentes en un grupo de discentes de entre once y doce años de edad ante la fracción como operador sobre números naturales y fraccionarios, en dos situaciones diferentes: resolución de problemas y operatoria formal, y con un método aritmético y otro gráfico. Se diseñó una prueba compuesta por dos problemas aritmético verbales dónde la fracción actuaba sobre un número a) natural y b) fraccionario. Así mismo, se les propuso un ejercicio de operatoria formal que reproducía la operación necesaria en los problemas anteriores. Los resultados muestran que el alumnado presenta mayores dificultades cuando la fracción actúa frente a un número fraccionario que cuando se tiene un número natural. En la misma línea, la resolución gráfica no es una herramienta que aumente el éxito en la resolución. Finalmente, el conocimiento de la operación de fracción como operador sobre número fraccionario está fuertemente relacionado con la resolución del problema asociado.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This exploratory work seeks to detect the difficulties existing in a group of students between eleven and twelve years of age when faced with the fraction as an operator on natural or fractional numbers, in two different contexts: problem-solving and formal operations, and using arithmetic and graphical methods. A test composed of two arithmetical-verbal problems was designed when the fraction acted on a number a) natural and b) fractional. Likewise, a formal operative activity was proposed to them that reproduced the necessary operation in the previous problems. The results show greater difficulties when the fraction acts against a fractional number than when it has a natural number. Along the same lines, graphic resolution is not a tool that increases resolution success. Finally, the knowledge of the fraction operation as an operator on fractional number is strongly related to the resolution of the associated problem.
  • Modelización del grupo fundamental de un nudo como estrategia para establecer la estructura de una superficie Artigos

    Mateus-Nieves, Enrique

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Antecedentes la práctica docente evidencia escaso desarrollo de competencias matemáticas en los estudiantes para dar respuesta satisfactoria a situaciones cotidianas, manifiestas en dificultades para identificar la topología como una herramienta que admite modelar este tipo de situaciones. Objetivo elaborar e implementar una propuesta de modelización matemática, que involucra la topología, como manera de conectar el mundo real con las matemáticas. Metodología se adelantó una investigación-acción de enfoque cualitativo con cincuenta estudiantes universitarios. Análisis y resultados: se destaca la importancia de estudiar invariantes topológicas porque permiten encontrar diferencias y similitudes en trayectorias tridimensionales cerradas, elementos que conforman la estructura de una superficie. Se resalta la importancia de: relacionar espacios métricos con la topología; necesidad de manejar e institucionalizar un lenguaje claro, preciso y propio de topología como componentes que permiten al estudiante reconocer que las propiedades topológicas de los nudos (invariantes), están directamente relacionadas con las propiedades de las superficies que se pueden generar a partir de ellos.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Background teaching practice shows little development of mathematical competences in students to provide a satisfactory response to everyday situations, manifested in difficulties in identifying topology as a tool that allows modeling this type of situation. Objective to develop and implement a mathematical modeling proposal involving topology as a way of connecting the real world with mathematics. Methodology action research with a qualitative approach was carried out with fifty university students. Analysis and results: the importance of studying topological invariants is highlighted because they allow us to find differences and similarities in closed three-dimensional trajectories, elements that make up the structure of a surface. The importance of: relating metric spaces with topology; the need to handle and institutionalise a clear, precise, and proper language of topology as components that allow the student to recognise that the topological properties of knots (invariants) are directly related to the properties of the surfaces that can be generated from them.
  • Interface Didática entre Modelagem Matemática e Semiótica Artigos

    Almeida, Lourdes Maria Werle de; Silva, Karina Alessandra Pessoa da; Brito, Dirceu dos Santos

    Resumo em Português:

    Resumo Este artigo propõe uma discussão relativa à abordagem de conteúdos da Matemática em atividades de Modelagem explorando a interlocução com a Semiótica, de modo que se vislumbra uma interface entre Modelagem Matemática e Semiótica. A construção dessa interface é mediada pela análise dirigida ao desenvolvimento de duas atividades, sendo uma delas desenvolvida por alunos do Ensino Superior e a outra por alunos da Educação Básica. Por um lado, essa interface se vincula à situação epistemológica particular dos objetos matemáticos que só se tornam presentes por meio de signos. Por outro lado, a Modelagem Matemática tem características de uma organização pedagógica que não se desvincula de uma variabilidade de signos e de uma eminente atividade semiótica. Neste sentido, a Modelagem Matemática, seja alinhada com a corrente científico humanista, seja em sintonia com a corrente pragmática, pode ser um meio para o enfrentamento dos problemas que Bruno D’Amore caracteriza como puramente didáticos. Assim, o artigo propõe uma perspectiva didático-semiótica para a Modelagem Matemática que implica em considerar que, na sala de aula, sua relação com a aprendizagem não se desvincula de uma interface em que signos, de diferentes naturezas e provenientes de diferentes sistemas semióticos, se articulam para resolver um problema cuja origem não é, em geral, a própria Matemática.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article proposes a discussion on the approach of Mathematics contents in mathematical modeling activities exploring the interlocution with semiotics, so that an interface between mathematical modeling and semiotics is glimpsed. The construction of this interface is mediated by the analysis aimed at the development of two modeling activities, one being developed by Higher Education students and the other by Basic Education students. On the one hand, this interface is linked to the epistemological situation of mathematical objects that only become present through signs. On the other hand, mathematical modeling has characteristics of a pedagogical organization that is not disconnected from a variability of signs and an eminent semiotic activity. In this sense, mathematical modeling, whether in line with the humanist scientific current or in line with the pragmatic current, can be a means of facing the problems that Bruno D'Amore characterizes as purely didactic . Thus, the article proposes a didactic-semiotic perspective for mathematical modeling that implies considering that, in the classroom, its relationship with learning is not disconnected from an interface in which signs, of different natures and coming from different semiotics systems, are articulate to solve a problem whose origin is not, in general, Mathematics itself.
  • Interdisciplinaridade entre Matemática e Física na Licenciatura a partir do instrumento jacente no plano Artigos

    Oliveira, Francisco Wagner Soares; Pereira, Ana Carolina Costa

    Resumo em Português:

    Resumo Em educação, a possibilidade de trabalhar diferentes disciplinas de forma interdisciplinar tem sido, cada vez mais, apreciada por docentes e educadores. Este estudo, que segue essa direção, tem como ponto de partida discussões de discentes de Licenciatura em Matemática que emergiram do uso do instrumento jacente no plano e mobilizaram conceitos da física. Diante desse fato, tem-se como objetivo discutir o uso do referido instrumento como possibilidade para interdisciplinaridade entre o ensino de matemática e da física na Licenciatura. Para tanto, desenvolve-se o estudo com base em uma abordagem qualitativa de pesquisa dando enfoque a características interpretativas que ela pode assumir. Pelo que que se pode observar, o potencial do instrumento citado repousa no fato do uso do aparato mobilizar conceitos de matemática e de física, de tal modo que os discentes podem compreender como os conceitos dessas áreas se relacionam. Esse fato, somado ao contexto prático em que o instrumento está inserido, dá abertura para que em um possível trabalho cooperativo na formação de professores, sejam contemplados elementos relacionados à construção de saberes científicos interdisciplinares, ao desdobramento de saberes interdisciplinares e à experiência docente. Assim, conclui-se que é viável pensar em propostas de trabalho interdisciplinares entre matemática e física a partir do uso do instrumento. Uma interação nesse sentido pode, além de favorecer a superação da ideia de fragmentação dos saberes, ainda, contribuir para a construção de saberes interdisciplinares.

    Resumo em Inglês:

    Abstract In education, the possibility of working on different subjects in an interdisciplinary way has been increasingly appreciated by teachers and educators. This study, which follows in this direction, has as its starting point discussions with students of the Mathematics Teaching Degree who emerged from the use of the new instrument to find the altitude of Sun and mobilized concepts from physics. In view of this fact, the objective is to discuss the use of this instrument as a possibility for interdisciplinarity between the teaching of Mathematics and Physics in the Teaching Degree. Therefore, the study is developed based on a qualitative research approach focusing on the interpretive characteristics that it can assume. From what can be seen the potential of the aforementioned instrument lies in the fact that the use of the apparatus mobilizes concepts of mathematics and physics, in such a way that students can understand how the concepts in these areas are related. This fact, added to the practical context in which the instrument is inserted, opens the possibility of cooperative work in the training of teachers, considering elements related to the construction of interdisciplinary scientific knowledge, the unfolding of interdisciplinary knowledge and the teaching experience. Thus, it is concluded that it is feasible to think about interdisciplinary work proposals between mathematics and physics based on the use of the instrument. An interaction in this sense can, in addition to favoring the overcoming of the idea of ​​fragmentation of knowledge, also contribute to the construction of interdisciplinary knowledge.
  • Conhecimento matemático de futuros professores: aprendizados realizados num estudo de aula Artigos

    Vieira, Raquel; Ponte, João Pedro da; Mata-Pereira, Joana

    Resumo em Português:

    Resumo O nosso objetivo é conhecer os aprendizados no domínio do conhecimento matemático, no tópico de Sequências e Regularidades , realizados por duas futuras professoras dos anos iniciais durante a sua participação num estudo de aula, e conhecer as suas percepções acerca do seu aprendizado. Seguimos uma abordagem qualitativa, no quadro do paradigma interpretativo e integrada numa investigação baseada em design . Recolhemos dados, recorrendo à observação participante, diário de bordo, recolha documental e entrevistas semiestruturadas. Para a análise dos dados, mobilizamos o modelo Mathematics Teacher’s Specialised Knowledge , no domínio do conhecimento matemático, vertente que aqui aprofundamos. Os resultados mostram que as futuras professoras desenvolveram o seu conhecimento matemático, no subdomínio do conhecimento acerca do tópico, ao colocarem em práticas conceitos, procedimentos e registros de representação; do conhecimento acerca da estrutura da matemática, quando estabelecem conexões baseadas na simplificação e no aumento de complexidade e do conhecimento de práticas em matemática, ao aplicarem o seu raciocínio, justificação e estratégias de generalização na resolução de tarefas.

    Resumo em Inglês:

    Abstract We aim to observe the learning of two prospective elementary teachers in the domain of mathematical knowledge, in the topic of Sequences and Regularities , during their participation in a lesson study and see their perceptions about their learning. We followed a qualitative approach and interpretive paradigm, within design-based research. We collected data using participant observation, researchers’ journal, document collection and semi-structured. We mobilized the Mathematics Teacher’s Specialised Knowledge model to analyze data, more specifically, in the field of mathematical knowledge. The results show that future teachers developed their mathematical knowledge, in the subdomain of knowledge about the topic, by practicing concepts, procedures and representation registers; knowledge about the structure of mathematics, when establishing connections based on simplification and increasing complexity and knowledge of mathematical practices, when applying their reasoning, justification and generalization strategies in solving tasks.
  • Um Mapa Teórico das Práticas Formativas Direcionadas aos Professores que Ensinam Matemática nos Anos Iniciais Artigos

    Pereira, Fernanda Angelo; Mumbach, Simone; Pereira, Elaine Corrêa; Machado, Celiane Costa; Silva, Mauren Porciúncula Moreira da

    Resumo em Português:

    Resumo Este mapa teórico, realizado de acordo com as concepções de Biembengut (2008), teve por objetivo identificar e compreender as práticas formativas direcionadas aos professores que ensinam Matemática nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Para alcançar tal objetivo, uma busca por trabalhos foi realizada no Portal de Periódicos da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Optou-se pela busca avançada selecionando, ao mesmo tempo, o termo “formação de professores” no título e o termo “matemática” em qualquer parte da publicação, limitado ao intervalo de 01/01/2011 a 24/09/2021. Nesse primeiro movimento, foram recuperados 452 documentos, os quais foram exportados para uma planilha eletrônica. A partir disso, foram excluídos os documentos repetidos e realizada a busca, nos resumos e nas palavras-chaves, pelos termos que caracterizam os Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Após esta etapa, a seleção restringiu-se a 63 artigos para a leitura dos resumos, no intuito de identificar aproximação com o objetivo deste estudo. Este refinamento resultou em 15 artigos, os quais constituíram o corpus dessa pesquisa. O mapa mostrou que existe um maior interesse por práticas que propiciam a valorização da profissão e dos saberes docentes, bem como apontou que Números e Operações são os conceitos matemáticos mais desenvolvidos nos processos formativos. Os resultados reforçam, ainda, a importância da partilha de experiências e da construção coletiva e colaborativa para o desenvolvimento profissional dos professores.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This theoretical map, carried out according to the conceptions of Biembengut (2008), aimed to identify and understand the training practices facing teachers who teach mathematics in the early years of elementary school. To achieve this goal, a search for papers was carried out on the Journal Portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES). We opted for the advanced search, selecting, at the same time, the term “teacher education” in the title and the term “mathematics” in any part of the publication, limited to the data range 01/01/2011 to 24/09/2021. In this first movement, 452 documents were retrieved, which were exported to an electronic spreadsheet. From this, repeated documents were excluded, and the search was carried out, in the abstracts and keywords, for the terms that characterize the initial years of elementary school. After this step, the selection was restricted to 63 articles for reading the abstracts, in order to identify approximation with the objective of this study. This refinement resulted in 15 articles, which constituted the corpus of this research. The map showed that there is greater interest in practices that promote the appreciation of the profession and teaching knowledge, as well as pointing out that Numbers and Operations are the most developed mathematical concepts in educational processes. The results also reinforce the importance of sharing experiences and collective and collaborative construction for the professional development of teachers.
  • Narrativas sobre perspectivas e práticas de professores que ensinam Estatística a partir de um processo formativo Artigos

    Rodrigues, Bruna Mayara Batista; Ponte, João Pedro da

    Resumo em Português:

    Resumo O objetivo deste estudo é conhecer as perspectivas e práticas de dois professores de Matemática que atuam nos anos finais do Ensino Fundamental, antes e depois de um processo formativo, através das narrativas dos próprios professores. Utilizamos uma abordagem qualitativa, com paradigma interpretativo. Os dados foram recolhidos durante a formação e nos dois anos subsequentes através de entrevistas e relatórios. A análise de dados foi sustentada por conceitos relacionados à formação e prática de professores que ensinam Estatística. Os resultados mostram que os professores, inicialmente, valorizavam um ensino centrado em procedimentos matemáticos, que não evidenciava o significado dos conceitos estatísticos. Com a formação, ressignificaram a sua prática, passando a valorizar a abordagem exploratória da Estatística e a realização de investigações estatísticas. Com essa realização, os professores evidenciam práticas que favorecem o desenvolvimento da literacia estatística dos alunos.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The purpose of this study is to know the perspectives and practices of two Mathematics teachers who work in the last years of Elementary School, before and after a professional development process through the teachers’ narratives. We use a qualitative approach, with an interpretative paradigm. The data was collected during the training and in the two years afterwards, through interviews. Data analysis was supported by concepts related to the training and practice of teachers who teach Statistics. The results show that the teachers initially valued teaching focused on mathematical procedures, where the meaning of the statistical concepts was not evidenced. With the training, they reframed their practice, since they began to value the statistics exploratory approach, namely with carrying out statistical investigations. With the undertaking of these investigations, the teachers show practices that favor the development of their students’ statistical literacy.
  • Idoneidad Didáctica de Materiales Curriculares Oficiales Peruanos de Educación Secundaria en Probabilidad Artigos

    Cotrado, Bethzabe; Burgos, María; Beltrán-Pellicer, Pablo

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Los materiales curriculares constituyen un puente entre el currículo previsto y el implementado en el aula, mediando en el aprendizaje de los estudiantes. Por tanto, desde la investigación educativa se debe estudiar su grado de adecuación a los procesos de enseñanza planificados. Valorar la pertinencia de estos materiales requiere desarrollar instrumentos que guíen la reflexión en las diferentes dimensiones de los procesos de estudio de las matemáticas. Presentamos una revisión sistemática de los indicadores de idoneidad didáctica para valorar los procesos instruccionales sobre probabilidad en el marco del Enfoque Ontosemiótico, con la finalidad de elaborar una guía para evaluar materiales curriculares peruanos de Educación Secundaria (estudiantes de doce y trece años) en dicho contenido. Dicho instrumento se aplica para analizar las fichas dedicadas a probabilidad de dos cuadernos de trabajo, elaborados por la misma institución de la que emana la normativa curricular. Se sigue una metodología cualitativa, empleando la técnica de análisis de contenido apoyada en las categorías del Enfoque Ontosemiótico. El análisis de las fichas de trabajo ha permitido identificar puntos críticos que deben considerarse para optimizar su uso en el aula: desajuste de contenidos con las directrices curriculares; predominio del significado clásico frente al frecuencial; ausencia de articulación del significado clásico con otros significados como el intuitivo o subjetivo; falta de situaciones que impliquen experimentación y simulación con manipulativos o software ; escasez de contextos para desarrollar la alfabetización probabilística más allá de los juegos de azar y ausencia de tareas grupales que favorezcan la interacción entre estudiantes.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Curricular materials constitute a bridge between the planned curriculum and the one implemented in the classroom, mediating student learning. Therefore, it is relevant to for educational research to study their degree of adequacy to the planned teaching processes. Assessing the suitability of these materials requires the development of instruments to guide reflection on the different dimensions that affect the study processes in mathematics. We present a systematic review of the criteria and indicators of didactic suitability to assess the instructional processes on probability within the framework of the ontosemiotic approach, with the purpose of elaborating a guide to assess Peruvian curricular materials of secondary education (students of twelve and thirteen years) in this content. This instrument is applied to analyse the worksheets dedicated to probability of two workbooks that have been developed by the same institution from which the curricular norms emanate. A qualitative methodology is followed, using the technique of content analysis supported by the categories of the Ontosemiotic Approach. The analysis of the worksheets has allowed us to identify some critical points that should be considered in order to optimize their use in the classroom: mismatch of contents with curricular guidelines; predominance of classical versus frequential meaning; absence of articulation of classical meaning with other meanings such as intuitive or subjective; lack of situations involving experimentation, simulation and use of manipulative materials or software; scarcity of contexts to develop probabilistic literacy beyond games of chance; and absence of group tasks that favour interaction between students.
  • Gênero, Discurso e Docência em Matemática no Ensino Superior: Um olhar para o Norte de Minas Gerais Artigos

    Almeida, Dione Alves de; Almeida, Shirley Patrícia Nogueira de Castro e; Amorim, Mônica Maria Teixeira

    Resumo em Português:

    Resumo O presente artigo busca problematizar a formação e atuação de professoras de Matemática no Ensino Superior Norte-Mineiro, considerando a Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes) e o Instituto Federal do Norte de Minas Gerais (IFNMG) como loci de investigação. Foram entrevistadas cinco professoras que lecionam disciplinas de Matemática nos cursos de Licenciatura em Matemática dessas instituições. Entre elas, duas encontram-se lotadas na Unimontes e três no IFNMG. Para nosso estudo, mobilizamos a metodologia da História Oral, utilizando um roteiro de entrevistas que nos possibilitou ouvir, conhecer e aprofundar nas histórias de vida das professoras, revelando-nos seus saberes e fazeres, além de como esses foram e são perpassados pelas relações de gênero. Destacamos que, de modo recorrente, ouvimos nas narrativas das professoras que os discursos naturalistas e cartesianos, a divisão social e sexual do trabalho e o habitus masculino da Matemática foram e continuam sendo os desafios que elas encontram para manterem-se e progredirem na carreira, uma vez que foram estabelecidos, assimetricamente, segundo o molde da cultura machista, patriarcal e androcêntrica que perpassa a esfera do conhecimento.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article seeks to problematize the formation and performance of Mathematics teachers in Higher Education in North Minas Gerais, considering the State University of Montes Claros (Unimontes) and the Federal Institute of Northern Minas Gerais (IFNMG) as a research locus. Five teachers who teach Mathematics subjects in the Mathematics Degree courses at these institutions were interviewed. Among them, two are located in Unimontes, and three in the IFNMG. For our study, we mobilized the Oral History methodology, using an interview script that allowed us to hear, know, and deepen in the teachers' life stories, revealing their knowledge and practices, as well as how these were and are permeated for gender relations. We emphasize that, in a recurring way, we heard in the teachers' narratives that the naturalistic and Cartesian discourses, the social and sexual division of work and the masculine habitus of Mathematics were and continue to be the challenges they encounter to maintain themselves and progress in their careers, since they were established, asymmetrically, according to the mold of the macho, patriarchal, and androcentric culture that permeates the sphere of knowledge.
UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de Pesquisa, Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática Avenida 24-A, 1515, Caixa Postal 178, 13506-900 Rio Claro - SP Brasil - Rio Claro - SP - Brazil
E-mail: bolema.contato@gmail.com