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Trans/Form/Ação, Volume: 43, Número: 4, Publicado: 2020
  • Apresentação Editorial

    Alves, Marcos Antonio
  • Narraciones identitarias, violencia, politica y civilidad: el psicoanalisis frente a los ensueños colectivos Original Article

    Bilbao, Alejandro; Jofré, Daniel

    Resumo em Espanhol:

    Resumen El presente artículo establece un análisis relativo a los sentidos que organizan las narraciones de las políticas identitarias, considerando sus vínculos históricos y sociales con la dimensión de la violencia extrema. Para ello, se toman en cuenta ciertos alcances históricos de la filosofía política, analizando las relaciones que estos evidencian con las propuestas freudianas relativas a la dimensión cultural de la política. Un número igualmente importante de enunciados es elaborado a propósito de las acciones políticas que pueden ser establecidas frente al curso.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article establishes an analysis related to the senses that organize the narratives of identity policies, considering their historical and social links with the dimension of extreme violence. To achieve this, certain historical scopes of political philosophy are taken into account, analyzing the relationships they show with Freudian proposals specific to the cultural dimension of politics. An equally important number of statements are elaborated on the political actions that can be established against the devastating course of identity violence. devastador de la violencia identitaria.
  • Sujeito e resistência na filosofia do conceito de Jean Cavaillès Artigo Original

    Souto, Caio

    Resumo em Português:

    Resumo A “filosofia do conceito” de Jean Cavaillès, erigida sobre o domínio das matemáticas, costuma ser acusada de eliminar o papel do sujeito da construção do conhecimento científico. Em sua defesa, autores como Canguilhem e Badiou evocaram a ação na Resistência Francesa como argumento para a implicação coerente entre sujeito e conhecimento que essa filosofia suscita. Propomos que essa implicação entre sujeito, resistência e pensamento matemático não é arbitrária, mas é uma decorrência necessária da filosofia de Cavaillès.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Jean Cavaillès’s “philosophy of concept”, built on the domain of mathematics, is often accused of eliminating the role of the subject from the construction of scientific knowledge. In their defense, authors like Canguilhem and Badiou evoked the action in the French Resistance as an argument for the coherent implication between subject and knowledge that this philosophy evokes. We propose that this implication between subject, resistance and mathematical thinking is not arbitrary, but is a necessary consequence of the Cavaillès´s philosophy.
  • Some morals from the physico-mathematical character of scientific laws Original Article

    Soto, Cristian

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Este artículo examina consecuencias de la concepción físico-matemática de las leyes científicas y de su lugar en el debate filosófico sobre leyes de la naturaleza. Tras ofrecer algunas consideraciones sobre la expresión ley científica, que aparece en la práctica científica bajo diferentes nombres, tales como leyes, principios, ecuaciones, simetrías y postulados, evalúo brevemente dos posiciones extremas opuestas, la concepción metafísica radical de las leyes de la naturaleza, que distingue tales leyes de las otras leyes más mundanas que encontramos en la ciencia; y la tesis de la ciencia sin leyes, que en definitiva sostiene que tenemos que eliminar las leyes de la ciencia sin más. Argumentaré que ambas posiciones no se hacen cargo de las leyes que encontramos en la práctica científica. Para ello, desarrollo las siguientes dos tesis: primero, gran parte de las leyes en física son enunciados matemáticos abstractos; y segundo, ellas expresan algunas de las mejores generalizaciones físicas obtenidas en esta rama de la ciencia. Entendidas de esta manera, una comprensión minimalista de las leyes sugiere que ellas se encuentran en principio orientadas a referir a aquellos aspectos de los fenómenos cuya saliencia y estabilidad son relevantes para tareas científicas específicas.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article derives some morals from the examination of the physico-mathematical view of scientific laws and its place in the current philosophical debate on laws of nature. After revisiting the expression scientific law, which appears in scientific practice under various names (such as laws, principles, equations, symmetries, and postulates), I briefly assess two extreme, opposite positions in the literature on laws, namely, full-blown metaphysics of laws of nature, which distinguishes such laws from the more mundane laws that we find in science; and nomological eliminativism, which ultimately contends that we should dispense with laws in science altogether. I argue that both positions fail to make sense of the laws that we find in scientific practice. For this, I outline the following twofold claim: first, most laws in physics are abstract mathematical statements; and second, they express some of the best physical generalisations achieved in this branch of science. Thus understood, a minimal construal of laws suggests that they are in principle intended to refer to those features of phenomena whose salience and stability are relevant for specific scientific tasks.
  • Lo común: reflexiones en torno a un concepto equívoco Original Article

    Alvaro, Daniel

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Este artículo se propone reflexionar sobre las definiciones y teorías de lo “común” que alimentan los debates contemporáneos en torno a este concepto. Con ese objetivo se interrogan las obras de Christian Laval y Pierre Dardot, Michael Hardt y Antonio Negri, Jean-Luc Nancy y Roberto Esposito. Al analizar estos discursos queda en evidencia que lo que hoy se entiende por común, tanto desde un punto de vista filosófico como práctico-político, asume significados diferentes y muchas veces enfrentados entre sí. El artículo indaga los distintos significados y usos del concepto con el fin de demostrar que esta ambivalencia semántica es un factor decisivo para comprender los alcances y limitaciones del problema de lo común en el mundo actual.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article aims to reflect on the definitions and theories of the “common” that nourish the contemporary debates around that concept. With that goal, we will interrogate the works of Christian Laval and Pierre Dardot, Michael Hardt, Antonio Negri, Jean-Luc Nancy and Roberto Esposito. The analysis of these discourses will make evident that what nowadays is understood by common, both from a philosophical and from a practical-political viewpoint, assumes different and usually confronted meanings. The article looks into the diverse meanings and uses of the concept in order to demonstrate that this semantic ambivalence is a decisive factor to understand the scope and limitations of the problem of the common in today’s world.
  • Comentário acerca da equivocidade do comum segundo Daniel Alvaro: sobre o papel da dialética na inteligibilidade da Práxis revolucionária Comentário

    Castro, Fabio Caprio Leite de
  • A questão do fundamento em Heidegger e a importância para a teoria política pós-estruturalista Artigo Original

    Mendonça, Daniel de

    Resumo em Português:

    Resumo O objetivo deste artigo é discutir as implicações filosóficas e teóricas que a reflexão ontológica de Martin Heidegger exerceu sobre o pós-estruturalismo, principalmente aquele recepcionado pela teoria política. Para cumprir esse objetivo, primeiramente, serão abordadas as noções de pós-estruturalismo e de pós-fundacionalismo. A seguir, será realizado um exercício exegético da noção de fundamento de Heidegger, estabelecendo a distinção entre seus efeitos epistemológicos e ontológicos. Após, será analisada criticamente a leitura fundacional heideggeriana de Oliver Marchart. Na última seção, a partir da radicalidade do fundamento heideggeriano, será proposta uma abordagem sobre a diferença política, tendo a diferença ontológica de Heidegger como base. Essa leitura pode ser simplificada da seguinte forma: não há fundamento no ser, mas o ente se fundamenta desde si.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The article aims at discussing the philosophical and theoretical implications that Martin Heidegger’s ontological reflection have exercised over post-structuralism, mainly that one received by political theory. To accomplish this objective, firstly, we present the notions of post-structuralism and post-foundationalism. After that, we carry out an exegetic exercise regarding Heidegger’s notion of ground, by establishing the distinction between their epistemological and ontological effects. Then, we critically analyse the Heideggerian foundational reading elaborated by Marchart. In the last section, considering the radical Heideggerian foundation, we propose our approach on the political difference, having Heidegger’s ontological difference as ground. This reading might be simplified in the following terms: there is no ground in Being but being is grounded on itself.
  • Michel Houellebecq contra Michel Foucault: representações contemporâneas do Islã político na França Artigo Original

    Costa, Daniel Padilha Pacheco da

    Resumo em Português:

    Resumo Nas entrevistas e artigos jornalísticos de Michel Foucault sobre a Revolução Iraniana, escritos do final de 1978 até meados de 1979, e no romance de antecipação política Submissão (2015), de Michel Houellebecq, ambos os autores parecem oferecer representações positivas do Islã político. Neste artigo, argumentamos que essa interpretação repousa sobre um duplo equívoco: embora Foucault não tenha cunhado a noção de espiritualidade política como alternativa para a crise dos sistemas políticos liberal e marxista, conforme seus críticos erroneamente o acusaram, mas como um conceito capaz de descrever as aspirações dos iranianos testemunhadas em suas viagens ao país, Houellebecq retomou, em Submissão, essa suposta representação positiva do Islã político pelo principal teórico da French Theory, com vistas a apresentar, ironicamente, a islamização como a solução para a crise econômica e sexual enfrentada pela sociedade francesa contemporânea e, assim, denunciar os herdeiros dessa representação como colaboracionistas.

    Resumo em Inglês:

    Abstract In Michel Foucault’s interviews and journalistic texts on the Iranian Revolution, written from late 1978 to mid-1979, and in Michel Houellebecq’s novel Submission (2015), both authors seem to present positive representations of political Islam. This paper aims to argue this interpretation relies on a double mistake: Foucault did not create the notion of political spirituality as an alternative to the crisis of Liberal and Marxist political systems, as his critics wrongly accused him, but as a concept capable of describing the aspirations of Iranian people witnessed in the travels he made to that country. Nevertheless, Houellebecq did retake, in Submission, this supposedly positive representation of political Islam by the main theorist of French Theory, in order to present ironically the Islamization as the solution to the economic and sexual crisis of contemporary French society and, thus, to denounce the heirs of that representation as collaborationists.
  • Comentário: Islãs, Ocidentes e obsessões Comentário

    Reis, Diego dos Santos
  • Comentário: Ocidente/Oriente Comentário

    Areco, Sabrina
  • Da sintomatologia de modelo junguiano à crítica portadora de coordenadas transcendentais: uma leitura a respeito do Sacher-Masoch de Deleuze Artigo Original

    Freitas, Flávio Luiz de Castro; Façanha, Luciano da Silva

    Resumo em Português:

    Resumo O objetivo geral do presente trabalho consiste em explicitar o percurso entre duas leituras que Gilles Deleuze realiza acerca da obra de Sacher-Masoch, na década de 60 do século XX. A primeira leitura concerne ao artigo de 1961, denominado “De Sacher-Masoch ao masoquismo”. A segunda leitura diz respeito ao livro de 1967, intitulado de Sacher-Masoch - o frio e o cruel. Postula-se que a relação entre esses dois momentos é constituída por um processo de radicalização transcendental da parte de Deleuze, o qual vai da sintomatologia de modelo junguiano até alcançar a crítica transcendental.

    Resumo em Inglês:

    Abstract the general objective of the present work is to explain the course between two readings that Gilles Deleuze realizes about the work of Sacher-Masoch in the 60’s of the 20th century. The first reading concerns the 1961 article From Sacher-Masoch to masochism. The second reading concerns the 1967 book entitled Sacher-Masoch - the cold and the cruel. It is postulated that the relation between these two moments is constituted by a process of transcendental radicalization on the part of Deleuze, which goes from the symptomatology of Jungian model until reaching the transcendental criticism.
  • Martin Buber e a fenomenologia: o encontro no discurso filosófico e psicológico Artigo Original

    Carvalho, José Maurício de; Tomaz, Mauro Sérgio de Carvalho

    Resumo em Português:

    Resumo O fundamental da contribuição de Buber à fenomenologia existencial é atribuir às palavras-princípio Eu-Tu e Eu-Isso, pela intencionalidade da consciência, papel decisivo no diálogo e no encontro. Isso ocorre pela presentificação e distanciamento dos debatedores. Essas palavras foram fundamentais para explicar as relações intersubjetivas e com o mundo, essenciais para esclarecer o discurso filosófico e científico. O que se apresentará nesta comunicação é o aprofundamento da distinção contida nas palavras-princípio e sua repercussão na relação terapeuta - paciente/cliente, nas clínicas psicológica e médica. Adicionalmente, comentar-se-á o diálogo que Buber estabeleceu com Freud e Jung, com o primeiro inserindo o sentido da historicidade na construção da vida para recusar a noção de cultura como projeção do Édipo e, com o segundo, recusando reduzir o diálogo com o sagrado a função psíquica.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The fundamental contribution of Buber to the existential phenomenology is to attribute to the principle words I-Thou and I-It, by means of the intentionality of consciousness, a decisive role in the dialogue and in the encounter. This occurs by the presentification and detachment of the ones involved in the debate. These words were fundamental to explain the intersubjectivites relations and with the world, relations which are essential to clarify the discourse that comes from philosophy and science. We try to present a deeply concern about the distinction between the Buber’s principle words and its repercussion in the relation therapist - patient in the psychological and medical clinics. Moreover, we will touch the dialog that Buber sustained with Freud and Jung. With the first, it is noticeable the inception of the meaning of historicity in the construction of life to refuse a notion of culture as an Oedipus projection. Buber refuse too, with the second, to reduce the dialogue with the sacred to a psychic function.
  • Comentário Emmanuel Levinas, leitor de Martin Buber Comentário

    Carrara, Ozanan Vicente
  • A concepção neofregiana de proposição em Mente e Mundo, de J. McDowell Artigo Original

    Salatiel, José Renato

    Resumo em Português:

    Resumo A epistemologia tradicional trata de certas questões, como a justificação de crenças empíricas, em um viés cartesiano representacionalista, o qual distingue conceitos e experiência em diferentes domínios metafísicos. Mas, desse modo, torna-se difícil explicar como a percepção pode ter um papel normativo no processo de justificação do nosso conhecimento sobre o mundo. A solução recomendada por McDowell, em Mente e Mundo, é considerar que a percepção envolve capacidades conceituais e que ela provê um acesso direto aos objetos da realidade externa. Além disso, McDowell endossa a teoria proposicional neofregiana de Evans, que, em parte, explica como o conteúdo da experiência pode ser estruturado, de sorte a atender ao empirismo mínimo. O presente artigo objetiva analisar as implicações da semântica neofregiana de McDowell para o projeto filosófico delineado em Mente e Mundo. Argumenta-se que essa conexão entre a teoria conceitualista da percepção e a teoria semântica dos sentidos de re suporta o disjuntivismo epistemológico, que visa a escapar ao problema cético.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Traditional epistemology deals with questions such as the justification of empirical beliefs in a Cartesian representationalistic approach, which separates concepts and experience in two different metaphysical domains. But, in this way, it is difficult to explain how perception can have a normative role in the process of justification of our knowledge about the world. The solution recommended by McDowell’s Mind and World is to consider that perception entail conceptual abilities and it provides direct access to the objects of external reality. Furthermore, McDowell endorse Evan’s neo-Fregean theory of proposition, which partly explains how the content of experience can be structured in order to meet minimal empiricism. This papers aims to analyze the consequences of McDowell’s neo-Fregean semantics for the philosophical project devised in Mind and World. I argue that this connection between conceptualist theory of perception and semantics theory of de re senses support epistemological disjunctivism, which aims to evades the skeptical problem.
  • A multiplicidade originária: uma leitura da filosofia de Franz Rosenzweig Artigo Original

    Perius, Oneide

    Resumo em Português:

    Resumo O presente estudo pretende explicitar, a partir da filosofia de Franz Rosenzweig, como a tradição dominante da filosofia foi construída em torno da ideia de totalidade. O filósofo elenca uma série de consequências que se explicam com base nesse paradigma. Um novo pensamento precisa implodir essa totalidade, revelando uma multiplicidade originária que o pensamento nunca conseguiu neutralizar. O tempo, a experiência e o pensamento renovado são categorias centrais nessa revolução filosófica proposta pelo filósofo de Kassel.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The present study intends to explain, from the philosophy of Franz Rosenzweig, how the dominant tradition of philosophy was built around the idea of totality. The philosopher shows a series of consequences that are explained from this paradigm. A new thought has to implode this totality and revealing an original multiplicity that thought has never been able to neutralize. Time, experience and renewed thought are central categories in this philosophical revolution proposed by the philosopher of Kassel.
  • Comentário: A filosofia experimentada no tempo e na diferença Comentário

    Cândido, Viviane Cristina
  • Comentário: A ação no tempo: reflexo da multiplicidade Comentário

    Guarnieri, Maria Cristina Mariante
  • Nietzsche y el devenir vital: de lo inorgánico a lo orgánico Original Article

    Becerra, Pablo Martínez

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Nietzsche entiende que el mundo se despliega como voluntad de poder. Si queremos comprender adecuadamente esta perspectiva cosmológica, debemos partir atribuyendo actividad inmanente no solo a los organismos, sino, también, a los seres llamados “inorgánicos”. Contando con ello, en este artículo examinamos, de modo “ascendente”, los rasgos del devenir vital en ambos estratos, es decir, desde los minerales con sus atracciones y repulsiones hasta llegar al mismo hombre y sus operaciones conscientes. Todos los problemas implicados en esta perspectiva monista son abordados desde argumentaciones que tienen como referente las lecturas de Nietzsche. Strauss, Dubois Reymond, Herzen, Spencer, Lange, Delfœuf, vienen a ser algunas de las fuentes citadas que permiten que este escrito pueda dar cuenta de cómo Nietzsche hace que la vida impere, más allá del ser, como el fenómeno primordial en todos los órdenes.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Nietzsche understands that the world unfolds as a will to power. If we want to properly understand this cosmological perspective, we must start by attributing immanent activity not only to organisms, but also to beings called “inorganic”. With this in mind, in this article we examine, in an “ascending” way, the features of the vital becoming in both strata, that is, from the minerals, with their attractions and repulsions, until reaching the man himself and his conscious operations. All the problems involved in this monistic perspective are approached from argumentations that are based on Nietzsche’s readings. Strauss, Dubois Reymond, Herzen, Spencer, Lange, Delfœuf, are some of the cited sources that allow this writing to give an account of how Nietzsche makes life prevail, beyond being, as the primordial phenomenon in all orders.
  • Comentário ao artigo “Nietzsche y el devenir vital: de lo inorgánico a lo orgánico” Comentário

    Lima, Márcio José Silveira
  • A carnalidade de outrem e o logos do mundo estético em Merleau-Ponty Artigo Original

    Alvarenga, Rodrigo

    Resumo em Português:

    Resumo A questão da intersubjetividade está presente ao longo de toda a obra de Merleau-Ponty, desde A estrutura do comportamento, a partir do debate com a psicologia e a fisiologia clássicas, até a ontologia indireta, focalizada em O visível e o invisível. Suas teses evidenciam um aprofundamento em direção à carnalidade de outrem, enquanto experiência de um estranho/familiar, que é central para se compreender a possibilidade da intersubjetividade e da experiência estética do mundo. Desse modo, o presente estudo visa a compreender a forma como Merleau-Ponty desenvolveu sua teoria da intersubjetividade, na última fase de seu pensamento, considerando a aproximação existente entre a experiência de outrem e a experiência artística, com base no Logos do mundo estético.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The question of intersubjectivity is present throughout the work of Merleau-Ponty, since The structure of behavior, from the debate with classical psychology and physiology, to the indirect ontology developed in The visible and the invisible. His theses evidence a deepening toward the carnality of otherness as the experience of a stranger / family member, who is central to understanding the possibility of intersubjectivity and the aesthetic experience of the world. Thus, the present study aims to understand how Merleau-Ponty developed his theory of intersubjectivity in the last phase of his thinking, considering the existing relationship between the experience of otherness and the artistic experience, from the Logos of the aesthetic world.
  • Comentário: Uma profundidade temporal no mundo estético Comentário

    Fontes FIlho, Osvaldo
  • Comer al otro: retoricas de la alimentación: Una lectura del seminario inédito Manger l’autre de Jacques Derrida (1989 - 1990) Original Article

    Salvaterra, Valeria Campos

    Resumo em Espanhol:

    Resumen En los seminarios inéditos dictados en Estados Unidos y Francia entre 1989 y 1991, Manger l’autre: Politiques de l’amitié y Rhétoriques du cannibalisme, J. Derrida analiza la función retórica que los textos filosóficos de la tradición occidental dan a la alimentación. En cuanto acto de incorporación de lo ajeno y traspaso de fronteras entre lo exterior y lo interior, comer ha sido utilizado como metáfora por excelencia para nombrar los procesos de comprensión e idealización, así como también la dinámica general de la relación con el otro. Sin embargo, esta función trópica de la alimentación alcanza, sostiene Derrida, incluso a la lógica misma del discurso filosófico, en cuanto inseparable de una cierta retoricidad que le es constitutiva. Analizamos dichas funciones mostrando que son transversales a la filosofía en general y especiales temas de la obra de Derrida en todas sus épocas textuales.

    Resumo em Inglês:

    Abstract In the unpublished seminars given in the United States and France between 1989 - 1991, Manger l’autre: Politiques de l’Amitié and Rhétoriques du Cannibalisme, J. Derrida analyzes the rhetorical function that philosophical texts of the Western tradition give to the act of eating. As an act of incorporation of the alien and a gesture of trespassing the border between the exterior and the interior, eating has been used as a metaphor for the processes of understanding and idealization, as well as for the general dynamics of the relationship with other. Nevertheless, this tropic function of food reaches the very logic of philosophical discourse, as being also rhetorical. We analyze these functions by showing that they are structural to philosophy in general and special topics of Derrida’s work in all his texts.
  • Comentário: Tópica del tropismo: Sobre la metáfora alimentaria Comentário

    Rojas, Cristóbal Durán
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