Acessibilidade / Reportar erro

TWO-DIMENSIONAL SOCIORHETORICAL ORGANIZATION OF THE DIGITAL GENRE HOMEPAGE IN DISCIPLINES OF AN ONLINE COURSE1 1 This article is part of a research carried out with the support of FUNDASP-PUC/SP.

ABSTRACT:

In this work, we analyze the sociorhetorical organization of homepages in online disciplines within a two-dimensional perspective on genre analysis (ASKEHAVE; NIELSEN, 2004ASKEHAVE, I.; NIELSEN, A. E. Web-mediated genres: a challenge to traditional genre theory. Arhus: Center For Virksomhedskommurikation, 2004. p.1-50. (Working papers, n.6).). In Crescitelli and Campos (2015)CRESCITELLI, M. F. C.; CAMPOS, K. S. R. Organização de material didático virtual na homepage. Linha D´Água, São Paulo, v.28, n.1, p.5-25, jun. 2015., we analyzed homepages of a distance undergraduate course based on Swales (1990)SWALES, J. M. Genre analysis: English in academic and research setting. Cambridge: Cambridge University Press, 1990., examining their sociorhetorical organization and the steps and rhetorical moves that constituted them. Now, we examine the same homepages in a two-dimensional perspective, in order to investigate, in the reading and navigating modes, the communicative purposes and the functional units (rhetorical moves and links) and the rhetorical strategies employed to fulfil them. As for the links, we draw on Adam's (1992)ADAM, J. M. Les textes, types et prototypes: récit, description, argumentation, explication et dialogue. Paris: Nathan, 1992. textual sequence theory and examine the predominant sequences in the articulation of hypertextual lexies. We focus on studies of genre as social action (MILLER, 2009aMILLER, C. R. Gênero como ação social. Tradução de Judith Hoffnagel. In: DIONÍSIO, A. P.; HOFFNAGEL, J. C. (org.). Gênero textual, agência e tecnologia. Organização de Angela Paiva Dionísio e Judith Chambliss Hoffnagel. Recife: Ed. da UFPE, 2009a. p.21-44. Título original: Genre as social action. Quarterly Journal of Speech, p.151-167, May 1984., 2009bMILLER, C. R. Comunidade retórica: a base cultural dos gêneros. Tradução de Ana Regina Vieira e Judith Hoffnagel. In: DIONÍSIO, A. P.; HOFFNAGEL, J. C. (org.). Gênero textual, agência e tecnologia. Organização de Angela Paiva Dionísio e Judith Chambliss Hoffnagel. Recife: Ed. da UFPE, 2009b. p.45-58. Título original: Rhetorical community: the cultural basis of genre. Trabalho apresentado no Re-Thinking Genre Seminar, Universidade de Carleton, Ottwa, 1992., 2009cMILLER, C. R. Blogar como ação social: uma análise do gênero weblog. Tradução de Leonardo Mozdzenki e Judith Hoffnagel. In: DIONÍSIO, A. P.; HOFFNAGEL, J. C. (org.). Gênero textual, agência e tecnologia. Recife: Ed. da UFPE, 2009c. p.61-92. Texto original: MILLER, C. R.; SHEPHERD, D. Blogging as social action: a genre analysis of the weblog. In: GURAK, L.; ANTONIJEVIC, S.; JOHNSON, L. RATLIFF, C.; REYMAN, J. (ed.). Into the blogosphere: rethoric, community and culture of weblogs. Minneapolis: University of Minnesota Libraries, 2004.; BAZERMAN, 2006BAZERMAN, C. A vida do gênero, a vida na sala de aula. In: HOFFNAGEL, J. C.; DIONÍSIO, A. P. (org.). Gênero, agência e escrita. Tradução e adaptação Judith Chambliss Hoffnagel. São Paulo: Cortez, 2006. p.23-34. Título original: The life of genre, the life in the classroom. In: BISHOP, W.; OSTROM, H. (ed.). Genre and writing. Boynton: Cook, 1997. p.19-26., 2009aBAZERMAN, C. Atos de fala, gêneros textuais e sistemas de atividades: como os textos organizam atividades e pessoas. In: DIONÍSIO, A. P.; HOFFNAGEL, J. C. (org.). Gêneros textuais, tipificação e interação. 3.ed. São Paulo: Cortez, 2009a. p.19-46. Título original: Speech acts, genres and activity systems: how texts organize activity and people. In: BAZERMAN, C. What writing does and how it does it: an introduction to analyzing texts and textual practices. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 2004. p.309-339., 2009bBAZERMAN, C. Formas sociais como habitats para ação. In: DIONÍSIO, A. P.; HOFFNAGEL, J. C. (org.). Gêneros textuais, tipificação e interação. Tradução e adaptação Judith Chambliss Hoffnagel. 3.ed. São Paulo: Cortez, 2009b. p.47-61. Título original: Social forms as habitats for action. Ensaio apresentado no encontro de 1994 da Modern Language Association.; SWALES, 1990SWALES, J. M. Genre analysis: English in academic and research setting. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.; BHATIA, 1993BHATIA, V. K. Approach to genre analysis. Analysing genre: language use in professional settings. London: Longman, 1993.), digital textual genre (MARCUSCHI, 2010MARCUSCHI, L. A. Gêneros textuais emergentes no contexto da tecnologia digital. In: MARCUSCHI, L. A.; XAVIER, A. C. (org.). Hipertexto e gêneros digitais: novas formas de construção de sentido. São Paulo: Cortez, 2010. p.15-80, 2010. Título da 1ª. edição: Hipertexto e gêneros digitais. Rio de Janeiro: Lucerna, 2004.; ASKEHAVE, NIELSEN, 2004ASKEHAVE, I.; NIELSEN, A. E. Web-mediated genres: a challenge to traditional genre theory. Arhus: Center For Virksomhedskommurikation, 2004. p.1-50. (Working papers, n.6).), and hypertext (LEMKE, 2002LEMKE, J. L. Travels in hypermodality. Visual Communication, London, v.1, n.3, p.299-325, 2002. Disponível em: http://hem.bredband.net/sigrunr/lemke02hyper.pdf. Acesso em: 07 jun. 2012.
http://hem.bredband.net/sigrunr/lemke02h...
; FINNEMANN, 1999FINNEMANN, N. O. Hypertext and representational capacities of the binary alphabet. [S.l: s.n], 1999. Disponível em: http://www.hum.au.dk/ckulturf/pages/publications/nof/hypertext.htm. Acesso em: 13 dez. 2012.
http://www.hum.au.dk/ckulturf/pages/publ...
). It is a case study based on the observation and description of a phenomenon in a specific context (MARTINS, 2008MARTINS, G. A. Estudo de caso: uma estratégia de pesquisa. 2.ed. São Paulo: Atlas, 2008.; YIN, 2005YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e método. Tradução de Daniel Grassi. 3.ed. Porto Alegre: Bookman, 2005. Título original: Case study research: design and methods. California: Sage Publications, 2003., 1984YIN, R. K. Case study research. California: Sage Publications, 1984.; TRIVIÑOS, 1987TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.). The results show that knowing the sociorhetorical organization in the homepage genre enables the organization of the pedagogical content targeted at the interests and needs of users, contributing to students’ involvement with the educational process.

KEYWORDS:
Sociorhetorical organization; Digital textual genre; Homepage

Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Rua Quirino de Andrade, 215, 01049-010 São Paulo - SP, Tel. (55 11) 5627-0233 - São Paulo - SP - Brazil
E-mail: alfa@unesp.br