Acessibilidade / Reportar erro
Cadernos CEDES, Volume: 44, Número: 123, Publicado: 2024
  • INOVAÇÃO NA EDUCAÇÃO? EXPERIÊNCIAS E CONTROVÉRSIAS Apresentação

    Kassar, Monica de Carvalho Magalhães; Oliveira, Regina Tereza Cestari de
  • LA INNOVACIÓN EDUCATIVA EN EL SIGLO XXI: MERCANTILIZACIÓN VS CAMBIO SOCIAL Innovación En Educación: Experiencias Y Controversias / Artículos

    Monge-López, Carlos; Rayón-Rumayor, Laura; Fernández-Navas, Manuel

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN La reciente mercantilización de la innovación educativa obliga a tener muy presente el sentido de los cambios que se introducen. Que estos estén enfocados en la búsqueda de la calidad educativa y no en estrategias comerciales, y que sean acordes a lo que nos indican las diferentes áreas de conocimiento, es definitorio para establecer si se está ante una verdadera innovación educativa. Aquí se defiende un enfoque crítico y centrado en la comunidad, como el propuesto por Paulo Freire, que permita mejorar la educación y la sociedad desde un enfoque crítico y no mercantilizado.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The recent commercialisation of educational innovation makes it necessary to be very aware of the meaning of the changes that are introduced. Whether they are focused on the search for educational quality and not on commercial strategies, and whether they are in line with what the different areas of knowledge indicate to us, is decisive in establishing whether we are dealing with true educational innovation. In this article we defend a critical and community-centred approach, as proposed by Paulo Freire, which allows for the improvement of education and society, from a critical and non-commercialised approach.
  • INOVAÇÃO EDUCACIONAL – ANÁLISE DO DISCURSO POLÍTICO DE ORGANISMOS INTERNACIONAIS COM FOCO NA DIVERSIDADE Inovação Na Educação: Experiências E Controvérsias / Artigos

    Michels, Maria Helena; Garcia, Rosalba Maria Cardoso

    Resumo em Português:

    RESUMO O trabalho averigua a relação inovação educacional e diversidade, fundamentado no materialismo histórico e dialético e na análise de política educacional. Discutimos mediante análise documental e revisão de literatura o slogan inovação educacional, relacionando-o à diversidade e formulando reflexões iniciais acerca da educação especial. Demonstramos o papel do slogan inovação educacional na educação e na educação especial como parte da disseminação de consensos para a manutenção da sociabilidade capitalista, presente em pelo menos três aspectos: tecnologias da informação e comunicação, gestão educacional e práticas pedagógicas.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The paper examines the relationship between educational innovation and diversity, based on historical and dialectical materialism and on the analysis of educational policy. We discuss through documentary analysis and literature review the slogan educational innovation, relating it to diversity and formulating initial reflections on special education. We demonstrate the role of the slogan educational innovation in education and special education as part of the dissemination of consensus for the maintenance of the present capitalist sociability in at least three aspects: information and communication technologies, educational management, and pedagogical practices.
  • SER PROFESSOR DE ESCOLAS DIFERENTES – IDENTIDADES, DESENVOLVIMENTO PROFISSIONAL E PRÁTICAS EDUCATIVAS Inovação Na Educação: Experiências E Controvérsias | Artigos

    Mugnaini, Mayra; Pintassilgo, Joaquim

    Resumo em Português:

    RESUMO O presente artigo tem como objetivo refletir acerca das representações construídas por um conjunto de professores de escolas diferentes no que diz respeito ao projeto institucional e aos valores que lhes estão subjacentes, ao sentido do exercício profissional, ao trabalho colaborativo e às margens de autonomia, ao percurso formativo e às práticas educativas eventualmente inovadoras por eles desenvolvidas no contexto escolar e com a comunidade e aos modelos pedagógicos que as inspiram, de forma mais ou menos híbrida e com combinatórias diferentes entre tradição e inovação.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This article reflects on the representations constructed by a group of teachers from different schools concerning the institutional project and the values that underlie it, the meaning of professional practice, collaborative work, and the margins of autonomy, training path, and innovative educational practices developed in the school context and with the community and on the pedagogical models that inspire them, in a more or less hybrid way and with different combinations of tradition and innovation.
  • LIDERAR LA COLABORACIÓN PARA APRENDER DESDE EL DIÁLOGO Y LA DIVERSIDAD – APORTACIONES DE LOS CENTROS INNOVADORES: LOGROS Y RETOS Innovación En Educación: Experiencias Y Controversias | Artículos

    Pozuelos-Estrada, Francisco José; Rodríguez-Miranda, Francisco de Paula; García-Prieto, Francisco Javier; Mora-Márquez, José Ramón

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN El presente estudio analiza cómo los centros educativos innovadores tanto de ámbitos rurales como urbanos elaboran sus propuestas educativas. A través de una metodología de naturaleza cuantitativa basada en la encuesta y aplicada a una muestra de 139 docentes. Los resultados obtenidos muestran cómo los centros educativos innovadores han tomado decisiones para la mejora de la enseñanza elaborando propuestas educativas acordes en el marco de la vuelta a las aulas tras el COVID-19. Las conclusiones revelan una cultura innovadora compartida respecto al liderazgo para la diversidad, un currículo relevante, dinámicas de enseñanza activo/participativas y una evaluación formativa.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This study analyzes how innovative educational centers in both rural and urban settings develop their educational proposals. Through a quantitative methodology based on a survey, it is applied to a sample of 139 teachers. The results obtained reflect how innovative educational centers have made decisions for the improvement of teaching by elaborating educational proposals in line with the framework of the return to the classroom after COVID-19. The findings reveal a shared innovative culture regarding leadership for diversity, a relevant curriculum, active-participatory teaching dynamics and formative evaluation.
  • TECNOLOGIAS DIGITAIS NAS ESCOLAS BRASILEIRAS DURANTE A PANDEMIA DE COVID-19: REGISTROS DO CENSO ESCOLAR Inovação Na Educação: Experiências E Controvérsias | Artigos

    Rebelo, Andressa Santos

    Resumo em Português:

    RESUMO Neste artigo, objetivou-se avaliar a presença das tecnologias digitais nas escolas brasileiras durante a suspensão das atividades presenciais decorrente da pandemia de Covid-19. Os procedimentos metodológicos consistiram na análise qualitativa dos dados sobre o impacto da pandemia nas escolas coletados por meio do Censo Escolar da Educação Básica em 2020 e 2021. Constatou-se que as tecnologias digitais foram utilizadas, mas com condições de acesso muito precárias, ante uma realidade incerta sobre as condições sanitárias e de retorno às atividades presenciais.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This article aimed to evaluate the presence of digital technologies in Brazilian schools during the suspension of classroom activities due to the COVID-19 pandemic. The methodological procedures consisted of a qualitative analysis of data on the impact of the pandemic in schools collected through the Basic Education School Census in 2020 and 2021. It was found that digital technologies were used, but with very precarious access conditions, in the face of an uncertain reality about health conditions and the return to classroom activities.
  • INTRODUCCIÓN DEL SMARTPHONE EN LA ESCUELA INFANTIL Innovación En Educación: Experiencias Y Controversias | Artículos

    Hernández, Patricia Gómez; Fernández, Héctor del Castillo

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN El uso de las nuevas tecnologías en diferentes contextos de actividad ha supuesto un cambio social con fuertes implicaciones en la educación. Esto hace necesario un compromiso activo de las escuelas y de sus agentes educativos. Para ello, el objetivo de este estudio es analizar la introducción de las TIC en la escuela y, en especial, el papel del Smartphone dentro del aula. Tras un análisis teórico sobre la materia, se ofrecen algunas consideraciones e indicaciones relevantes para que profesionales del ámbito educativo puedan profundizar en la introducción del smartphone en las aulas.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The use of new technologies in different contexts of activity has brought about a social change with strong implications for education. This calls for an active engagement of schools and of their educational agents. . The objective of this study is to analyze the introduction of ICT in school and, especially, the role of the Smartphone in the classroom. After a theoretical analysis on the matter, some relevant considerations and indications are provided so that professionals in the educational field can deepen their understanding of the introduction of smartphones in the classroom.
  • INOVAÇÃO PEDAGÓGICA? ANÁLISE SOBRE O USO DE UM LIVRO DIDÁTICO DIGITAL ACESSÍVEL Inovação Na Educação: Experiências E Controvérsias | Artigos

    Pletsch, Márcia Denise; Souza, Flávia Faissal de

    Resumo em Português:

    RESUMO Este artigo trata do uso de um livro didático digital acessível construído na perspectiva do desenho universal para a aprendizagem. O estudo quantitativo e qualitativo foi realizado em escolas públicas de quatro redes da Baixada Fluminense com a participação de 21 crianças com deficiências, seus professores de turmas comuns e do atendimento educacional especializado, assim como os colegas de turma. A análise, à luz da teoria histórico-cultural, problematiza os conceitos como inovação pedagógica, mediação pedagógica e uso de recursos tecnológicos na escola.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This article focuses on the use of an accessible digital textbook built based on the perspective of the universal design for learning. The quantitative and qualitative study was carried out in public schools of four teaching networks of Baixada Fluminense, Rio de Janeiro, Brazil, with the participation of 21 students with disability, their teachers from regular classes and the specialized educational service, as well as the classmates. The analysis, according to the cultural-historical theory, problematizes concepts such as pedagogical innovation, pedagogical mediation, and use of technological resources at school.
  • A MODERNA CONCEPÇÃO DE INFÂNCIA E O MODELO ASSISTENCIAL-EDUCATIVO DA SANTA CASA DA MISERICÓRDIA DE LISBOA Inovação Na Educação: Experiências E Controvérsias | Artigos

    Moraes, Thais Palmeira; Magalhães, Justino Pereira de

    Resumo em Português:

    RESUMO Enfoca-se a ação da Santa Casa da Misericórdia de Lisboa à infância. Com recurso à figura epistêmica de modelo e a fontes históricas, apresenta-se a evolução das ações de acolhimento, proteção e educação inscritas no modelo assistencial-educativo da instituição. Comprova-se como tal modelo foi alargado ao plano nacional e afetou a concepção moderna de infância. Traça-se uma evolução das concepções e instituições associadas à infância. Conclui-se centrando o olhar sobre a confluência entre o modelo e as políticas para a infância, desde fins do século XIX à república portuguesa.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The focus is the action of Santa Casa da Misericórdia de Lisboa with children. Using the epistemic figure of a model and historical sources, the evolution of reception, protection, and education actions included in the institution’s assistance-educational model is presented. It shows how this model was extended to the national level and affected the modern conception of childhood. An evolution of conceptions and institutions associated with childhood is traced. It concludes by focusing on the confluence between the model and policies for childhood, from the end of the 19th century to the Portuguese republic.
  • AÇÕES INSTITUCIONAIS E PRÁTICAS INOVADORAS PARA A INCLUSÃO NO ENSINO SUPERIOR Inovação Na Educação: Experiências E Controvérsias | Artigos

    Eisenberg, Zena; Duarte, Rosália

    Resumo em Português:

    RESUMO A evasão do ensino superior, tema amplamente estudado em níveis nacional e internacional, é atravessada por fatores institucionais e pessoais. Analisamos 265 avaliações de estudantes sobre os atendimentos psicopedagógicos recebidos em uma universidade do Rio de Janeiro. Os estudantes destacaram fatores socioemocionais na sua avaliação dos atendimentos, apesar de terem trazido queixas de cunho acadêmico. Concluímos que o apoio psicopedagógico é imprescindível para estudantes com dificuldades de adaptação ao ensino superior, pois foca tanto questões acadêmicas como socioemocionais.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Dropping out of higher education, a topic widely studied both at national and international levels, is attributed to institutional and personal factors. We analyzed 265 student evaluations about the psychopedagogical services received at a university in Rio de Janeiro, Brazil. The students highlighted socio-emotional factors in their evaluation of the services, despite complaints of academic nature. We concluded that psychopedagogical support is essential for students with difficulties in adapting to higher education, as it focuses on both academic and socio-emotional issues.
CEDES - Centro de Estudos Educação e Sociedade Caixa Postal 6022 - Unicamp, 13084-971 Campinas SP - Brazil, Tel. / Fax: (55 19) 3289 - 1598 / 7539 - Campinas - SP - Brazil
E-mail: revistas.cedes@linceu.com.br