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JISTEM - Journal of Information Systems and Technology Management, Volume: 13, Número: 2, Publicado: 2016
  • AMBIENTES VIRTUAIS DE APRENDIZAGEM E GESTÃO DA EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA: UMA REVISÃO INTEGRATIVA E AGENDA DE PESQUISA Original Article

    Oliveira, Paulo Cristiano de; Cunha, Cristiano Jose Castro de Almeida; Nakayama, Marina Keiko

    Resumo em Português:

    RESUMO A Tecnologia da Informação (TI) pode ser um componente importante para a inovação, uma vez que permite a Educação a Distância (EaD) e pode fornecer condições a que a organização possa trabalhar com novos processos e negócios. Os Ambientes Virtuais de Aprendizagem (AVA) permitem a comunicação e interação entre professores e alunos em espaços virtuais. No entanto, a literatura indica que existem lacunas nas pesquisas, especialmente sobre o uso da TI para a gestão da EaD. O objetivo deste artigo é analisar a bibliografia sobre a utilização do AVA no gerenciamento da modalidade, bucando apresentar possibilidades para novas pesquisas sobre a temática. Foi realizada uma revisão integrativa, considerando as bases de dados: Web of Science, Scopus, Ebsco e Scielo. A revisão integrativa é um método qualitativo para a análise da literatura. Foram encontradas 78 referências, das quais 25 eram artigos completos. Ao eliminar as duplicações, 14 artigos passaram a constituir o portfólio de trabalho. As análises dos artigos permitiram concluir que: 1) a estratégia de pesquisa mais frequente foi a quantitativa; 2) survey foi o delineamento de pesquisa mais utilizado; 3) as categorias mais frequentes nas plataformas educacionais estudadas pertencem à Recursos Didáticos e as menos frequentes pertencem à Interface; 4) a maior parte dos estudos está relacionada com a função administrativa de controle e, 5) o papel do AVA na gestão da EaD ainda é discutido de maneira incipiente na literatura. A análise apresenta características dos estudos científicos, destacando as lacunas e uma agenda de pesquisas futuras, incluindo o aprendizado analítico. A principal contribuição do trabalho é a discussão da gestão da EaD por meio do AVA.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Information Technology (IT) can be an important component for innovation as enables e-learning and it can provide conditions for an organization to be able to work with new businesses and improved processes. In this regard, Learning Management Systems (LMS) allow communication and interaction between teachers and students in virtual spaces. However, the literature indicates that there are gaps in research, especially concerning the use of IT for the management of e-learning. The purpose of this paper is to analyze the available literature about the application of LMS for the e-learning management, seeking to present possibilities for research in the field. An integrative literature review was performed considering the Web of Science, Scopus, Ebsco and Scielo databases, where 78 references were found, of which 25 were full papers. By eliminating duplication, 14 papers remained, which came to constitute the portfolio of the study. The analysis of the papers allowed to conclude that: 1) the most frequent research strategy was the quantitative; 2) survey was the most used research design; 3) the most frequent categories in the studied educational platforms belong to Instructional Resources and the less frequently ones belong to Interface and, 4) most of the studies are related to administrative function control; 5) LMS in e-learning management is still incipiently discussed in the literature. This analysis derives interesting characteristics from scientific studies, highlighting gaps and guidelines for future research, including learning analytics. The main contribution of this paper is related to the management of e-learning using LMS.
  • ROLE OF ENTERPRISE ARCHITECTURE IN HEALTHCARE ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE-BASED MEDICAL DIAGNOSIS SYSTEM Original Article

    Sajid, Muhammad; Ahsan, Kamran

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Enterprise architecture (EA) is a tool that aligns organization’s business-process with application and information technology (IT) through EAmodels. This EA model allows the organization to cut off unnecessary IT expenses and determines the future and current IT requirements and boosts organizational performance. Enterprise architecture may be employed in every firm where the firm or organization requires configurations between information technology and business functions. This research investigates the role of enterprise architecture in healthcare organizations and suggests the suitable EA framework for knowledge-based medical diagnostic system for EA modeling by comparing the two most widely used EA frameworks. The results of the comparison identified that the proposed EA has a better framework for knowledge-based medical diagnostic system.
  • FATORES QUE IMPACTAM NA ADOÇÃO E IMPLEMENTAÇÃO DO SPED NA AVALIAÇÃO DOS GESTORES DAS EMPRESAS BRASILEIRAS Original Article

    Gonçalves, Antônio; Nascimento, Luciano Alves; Bouzada, Marco; Pitassi, Claudio

    Resumo em Português:

    RESUMO Esta pesquisa procurou identificar os fatores que impactam a adoção e implementação do SPED segundo avaliação de gestores de empresas brasileiras, contemplando fatores estabelecidos pelo Modelo TOE, passando pelas dimensões tecnológica, organizacional e ambiental do referido modelo. Através do tratamento estatístico dos dados oriundos da aplicação de uma survey, buscou-se resposta aos objetivos de pesquisa. Detectou-se que, embora existam outros fatores influenciando decisões sobre adoção e implementação do SPED, a obrigatoriedade governamental, enquanto componente do contexto ambiental, demonstrou ser o principal vetor de impacto, isto é, de influência, sobre tais decisões. Isto pareceu decorrer do fato de que o governo ser um dos principais, se não o principal ator do ambiente regulatório.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This study aims to identify the factors that influence the adoption and implementation of the Public Digital Accounting System (Sistema Público de Escrituração Digital, or SPED) according to the evaluation of managers of Brazilian companies, expressed in response to a survey, based on the criteria established by the TOE framework, considering technological, organizational and environmental dimensions. The results show that although other factors influence decisions about the adoption and implementation of the SPED, government requirement, as a component of the environmental dimension, is the main factor driving those decisions. This seems to result from the fact that the government is a major, if not the main, actor in the regulatory environment. We also identified big expectations of companies regarding the possibility of reducing the volume of ancillary tax obligations (record-keeping and reporting obligations). The ranking generated from the survey is a contribution to the improvement of strategies for implementation of e-government projects, both by governments and companies.
  • GERENCIAMENTO DAS INCERTEZAS DE PRODUTOS DE INOVAÇÃO A PARTIR DAS ESTRATÉGIAS DE MARKETING Original Article

    Fernandes, Gláucia; Brandão, Luiz Eduardo Teixeira

    Resumo em Português:

    RESUMO A inovação é um elemento importante para alavancar a competitividade das empresas brasileiras. Por outro lado, projetos inovadores tendem a ser caracterizados por inúmeras incertezas técnicas e de mercado. Este artigo propõe a fusão de estratégias de marketing com técnicas de gerenciamento de risco de projetos de desenvolvimento de novos produtos e novas tecnologias, aqui denominado de os 4P’s da inovação. A fim de ilustrar esta proposta, este modelo é aplicado a um projeto de TI a fim de determinar o seu valor e risco. Os resultados indicam que o uso conjunto de ferramentas de marketing e de gerenciamento de risco proposto neste modelo agrega valor ao projeto e pode reduzir a probabilidade do gestor tomar decisões equivocadas.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Innovation is an important factor in increasing competitiveness of Brazilian enterprises. On the other hand, innovative projects are characterized by many technical and market uncertainties. This article proposes incorporating marketing strategies into risk management methods for the development of new products and technology projects, which we call the 4P's of innovation. To illustrate this concept, we apply this model to an IT project in order to determine its value and risks. The results indicate that the joint use of marketing and risk management tools proposed add value to the project and reduce the probability of the manager making bad decisions.
  • CATEGORIZATION OF BRAZILIAN INTERNET USERS AND ITS IMPACTS ON THE USE OF ELECTRONIC GOVERNMENT SERVICES Original Article

    Araujo, Marcelo Henrique de; Reinhard, Nicolau

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This paper aims to categorize Brazilian Internet users according to the diversity of their online activities and to assess the propensity of these Internet users´ groups to use electronic government (e-gov) services. The Amartya Sen’s Capability Approach was adopted as the theoretical framework for its consideration of people’s freedom to decide on their use of available resources and their competencies for these decisions, leading to the use of e-gov services. Multivariate statistical techniques were used to perform data analysis from the 2007, 2009 and 2011 editions of ICT Household Survey. The results showed that Internet users belonging to the advanced and intermediate use groups were more likely to use e-gov services than those who belong to the sporadic use group. Moreover, the results also demonstrated that the Internet user group of intermediate use presented a higher tendency to use e-gov services than the Internet user group of advanced use. This tendency is possibly related to the extensive use of interactive and collaborative activities of leisure and entertainment performed by this type of user. The findings of this research may be useful in guiding public policies for the dissemination and provision of electronic government services in Brazil.
  • INTEGRAÇÃO DE SISTEMAS DE INFORMAÇÃO EM SAÚDE COM A UTILIZAÇÃO DE SERVICE ORIENTED ARCHITECTURE (SOA) Artigo Original

    Siqueira, Otávio Manoel Pereira; Oliveira, Robert Anderson Nogueira de; Oliveira, Adicinéia Aparecida de

    Resumo em Português:

    RESUMO A crescente pressão pelo aumento da qualidade dos serviços de saúde, bem como a redução dos custos, tem feito com que as organizações de saúde adotem cada vez mais o uso de Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC) através do desenvolvimento e adoção de Sistemas de Informação em Saúde (SIS). Entretanto, a necessidade da troca de informações entre SIS e organizações também aumentou, evidenciando a carência gerada pela falta de interoperabilidade. Esse problema é considerado complexo, porém a utilização de Service Oriented Architecture (SOA) apresenta-se como uma boa saída para essa questão. Esse trabalho apresenta uma revisão sistemática, elaborada com o intuito de descobrir de que forma e em quais contextos SOA está sendo utilizada para garantir a interoperabilidade de SIS.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The growing pressure to increase the quality of health services, as well as reducing costs, has caused healthcare organizations to increase the use of Information and Communication Technologies (ICT) through the development and adoption of Healthcare Information Systems (HIS). However, the need for exchange of information between HIS and between organizations has also increased, resulting in the problem of interoperability. This problem is considered complex, but the use of Service Oriented Architecture (SOA) appears as a good way to address this issue. This paper presents a systematic review, performed in order to find out how and in which contexts SOA is being used to ensure the interoperability of HIS.
  • PROPOSTA DE MODELO DE MEDIÇÕES PARA CONTRATAÇÃO DO GERENCIAMENTO DE PROCESSO DE NEGÓCIO (BUSINESS PROCESS MANAGEMENT- BPM) Artigo Original

    Calazans, Angélica Toffano Seidel; Kosloski, Ricardo Ajax Dias; Guimarães, Fernando de Albuquerque

    Resumo em Português:

    RESUMO O Gerenciamento de Processo de Negócio (Business Process Management- BPM) tem sido uma prática adotada pelas organizações públicas e privadas. O BPM possibilita a identificação eficaz das necessidades e das informações necessárias para suportar a operacionalização ou a automatização do processo de negócio. Considerando que as organizações têm necessitado terceirizar esse serviço, o objetivo desse trabalho foi propor um modelo de medição para contratação dos serviços de BPM. Para atender a esse objetivo, o modelo conceitual construído partiu da premissa que a gestão da contratação de um BPM deve fornecer critérios para mensurar a demanda, ou serviço, avaliar a qualidade dos serviços prestados e a qualidade do produto recebido. O estudo adotou como instrumentos de coleta de dados a pesquisa documental e a revisão sistemática. Com base nos objetivos e questões de pesquisa foram identificados os strings para busca, definidas as fontes de busca, critérios de inclusão e exclusão dos resultados. Todos os trabalhos selecionados foram lidos e analisados e foi utilizado um mapa mental para consolidação dos resultados. Foi utilizado o GQM (Goal, Questions, Metrics) para a elaboração das medições e adotado o estudo de caso. Parte das medições propostas foram aplicadas em 13 modelos de processo de negócio do mundo real com o objetivo de verificar sua coerência e comparar os resultados. Foi realizada entrevista com especialista em modelagem de processos de negócios para avaliar os resultados obtidos e, na percepção deste especialista a maior parte das métricas propostas pela pesquisa é adequada à realidade de mercado, considerando o contexto de terceirização desse serviço.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Nowadays the Business Process Management – BPM have been used by public and private organizations, because its use make possible the effective identification of the information needs to support the automation of business processes. This kind of service is usually outsourcing by the organizations. In this context, the objective of this research was to build a conceptual model to measure the outsourcing of BPM services. Some assumptions for the model are that it must provide the criteria to measure the demand for the service, evaluate the quality of them as well as the quality of the product received. The instrument adopted in this research to data collection was the documental research and the systematic literature review. About the systematic literature review, they were established research questions, built the research string to be applied to the digital publication bases chosen. They were also identified the as inclusion and exclusion criteria to be applied to all retrieved publications. All publications retrieved were read and analyzed to build a mind map to consolidate the results. It was also used the GQM (Goal Question Metrics) to elaborate the measurements of the case studies, applied to 13 business models to verify its coherency and to compare the results with their real world executions. Moreover, it was done interviews with specialists in Business Process Modeling to assess their perceptions about the measurements outcomes. The respondents found that the results were appropriate to the market reality considering the outsourcing context.
  • JOSÉ SARAMAGO: UM OLHAR SOBRE A GLOBALIZAÇÃO E A SOCIEDADE DA INFORMAÇÃO Artigo Original

    Sá, Maria Irene da Fonseca e

    Resumo em Português:

    RESUMO A capacidade de produzir cada vez mais e com mais qualidade está acelerada e, a cada momento, as tecnologias geram novos produtos de consumo. É certo que a globalização propiciada pelo progresso e evolução das tecnologias provoca o aumento da produtividade e o crescimento econômico, mas também pode provocar efeitos não desejados sobre a distribuição de renda da população. Assim, a desigualdade social gerada pela globalização e o deslocamento do poder para quem detém o acesso à informação são desafios atuais e que são discutidos em várias obras de Saramago. Com suas parábolas e fábulas, Saramago encaminha seus leitores para a reflexão sobre o atuar do ser humano num mundo globalizado. A pesquisa teve por objetivo buscar, em algumas das obras de José Saramago, citações que remetam à discussão da globalização na Sociedade da Informação. O trabalho vale-se da pesquisa qualitativa em que são consideradas e analisadas publicações relativas ao tema “globalização”. Saramago, através de seus romances, busca fazer com que seus leitores se questionem e questionem o mundo em que vivem.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Increasing production capacity with higher quality has been developed in an accelerated manner and technologies have constantly generated new consumer products. It is true that globalization benefited by the progress and development of technologies, leads to increased productivity and economic growth, but it can also cause unwanted effects on the income distribution of the population. Thus, social inequality generated by globalization and the power shift to whom has access to information are current challenges, which are discussed in various works of Saramago. With his parables and fables, Saramago guides his readers through the reflection on the role played by human beings in a globalized world. The research aimed to look at some of the works of José Saramago, quotes that refer to the discussion of globalization in information society. This work uses qualitative research desing in which publications on the topic of globalization are considered and analyzed. Saramago, through his novels, seeks to make his readers to question themselves and question the world in which they live.
  • RESULTADOS DO 13º CONTECSI USP – CONGRESSO INTERNACIONAL DE GESTÃO DA TECNOLOGIA E SISTEMAS DE INFORMAÇÃO; 36th WCARS – WORLD CONTINUOUS AUDITING AND REPORTING SYSTEMS SYMPOSIUM; 2º TOI ECA USP – 2º CONGRESSO INTERNACIONAL EM TECNOLOGIA E ORGANIZAÇÃO DA INFORMAÇÃO; 2nd GAESI POLI USP - INTERNATIONAL IT MEETING Artigo Original

    Riccio, Edson Luiz; Sakata, Marici Cristine Gramacho

    Resumo em Português:

    RESUMO Procuramos relatar neste documento as estatísticas, os dados e a importância do 13º CONTECSI – International Conference on Information Systems and Technology Management - Congresso Internacional de Gestão da Tecnologia e Sistemas de Informação, realizado nos dias 1, 2 e 3 de junho de 2016 pelo TECSI/EAC/FEA/USP/ECA/POLI na Universidade de São Paulo, Brasil. Este relatório apresenta: Estatísticas do 13º CONTECSI, Justificativas e Objetivos do evento, Programa, Sessões Plenárias, Consórcio Doutoral e Master Colloquium, Sessões paralelas de apresentação de trabalhos, Menção Honrosa e Comitês. Salientamos a grande importância do auxílio financeiro recebido da CAPES, CNPq, FAPESP e FEA-USP e o apoio da ANPAD, AIS, ISACA, UNINOVE, Universidade do Porto, Rutgers School/USA, São Paulo Convention Bureau, e CCINT-FEA-USP.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT In this document, we wish to describe statistics, data and the importance of the 13th CONTECSI – International Conference on Information Systems and Technology Management, which took place in the University of São Paulo, from June 1st through 3rd and was organized by TECSI/EAC/FEA/USP/ECA/POLI. This report presents statistics of the 13th CONTECSI, Goals and Objectives, Program, Plenary Sessions, Doctoral Consortium, Parallel Sessions, Honorable Mentions and Committees. We would like to point out the huge importance of the financial aid given by CAPES, CNPq, FAPESP, as well as the support of FEA USP, POLI USP, ECA USP, ANPAD, AIS, ISACA, UNINOVE, Mackenzie, Universidade do Porto, Rutgers School/USA, São Paulo Convention Bureau and CCINT-FEA-USP.
TECSI Laboratório de Tecnologia e Sistemas de Informação - FEA/USP Av. Prof. Luciano Gualberto, 908 FEA 3, 05508-900 - São Paulo/SP Brasil, Tel.: +55 11 2648 6389, +55 11 2648 6364 - São Paulo - SP - Brazil
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