Acessibilidade / Reportar erro
Perspectiva Teológica, Volume: 54, Número: 3, Publicado: 2022
  • ESTÉTICA E TEOLOGIA: DESAFIOS TÃO ANTIGOS E TÃO NOVOS Editorial

    Serrato, Andréia Cristina; Gontijo, Clovis Salgado
  • A TEOGASTRONOMIA: UMA ESTÉTICA TEOLÓGICA SUI GENERIS Artigos

    SJ, Francys Silvestrini Adão

    Resumo em Português:

    RESUMO Neste artigo, o A. apresenta uma nova abordagem teológica, denominada “teogastronomia”. Esta estética teológica defende que a relação que uma pessoa, um povo e uma civilização estabelecem com sua “gastro-nomia” – no sentido etimológico do termo – tem um valor teofânico e é detentora de uma discreta fecundidade pastoral e teórica. Para demonstrar esta hipótese, o artigo procede em três momentos. Em primeiro lugar, reflete sobre o conceito de teogastronomia, bem como sobre a relação entre esta abordagem e o saber religioso da revelação bíblica. Em seguida, situa esta estética teológica em seu “berço” literário e espiritual próprio, a saber, os escritos sapienciais. Por fim, mostra como este ramo sapiencial da teologia pode levar-nos a revisitar, em profundidade, o núcleo vivo da fé cristã: o mistério pascal de Jesus Cristo, expressão definitiva de sua livre decisão de dar a própria vida como alimento pela multidão incontável de homens e mulheres em busca de vida em plenitude.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This article presents a new theological approach, called “theogastronomy”. This theological aesthetic argues that the relationship that a person, a people and a civilization establish with their “gastro-nomy” – in the etymological sense of the term – has a theophanic value and holds a discreet pastoral and theoretical fecundity. To demonstrate this hypothesis, the present article proceeds in three stages. First, it reflects on the concept of theogastronomy, as well as on the relationship between this approach and the religious knowledge of the biblical Revelation. Then, it places this theological aesthetic in its own literary and spiritual “cradle”, namely, the sapiential writings. Finally, it shows how this sapiential branch of theology can lead us to revisit, in depth, the living core of the Christian faith: the paschal mystery of Jesus Christ, the definitive expression of his free choice to give his life as food for the countless multitude of men and women seeking life in its fullness.
  • Cifra para transformação: música e apocalipse Articles

    Maas, Sander van

    Resumo em Português:

    RESUMO Centrando-se na questão da possibilidade metafísica de mudança, o artigo aborda uma particular instância musical de transformação: a perda do próprio mundo. A partir da observação de que a música desempenha papel especial quando se trata do colapso de mundos, o artigo analisa duas cenas filosóficas (em Platão e Schopenhauer) nas quais a música é pensada como geradora da possibilidade de mudança. Em Platão, a música ocorre como facilitadora educacional para a mudança (tanto individual como pessoal), e vem descrita ambiguamente em termos tanto de soberania como de ausência de fundamentação. Em Schopenhauer, a música é pensada como fronteira do mundo, onde a perda do próprio mundo (e uma transformação mediante renúncia religiosa) é aspecto estrutural do próprio conceito de música. Essa noção da música como que fora ou à margem do mundo, em sentido hiperbólico e quase redentor, é então trazida para a discussão do filme The Big Short (sucesso de bilheteria de Hollywood em 2015), no qual o histórico colapso de Wall Street em 2007-2008 vem profetizado por uma série de personagens marginais, um dos quais tem relação especial com a música. Mais uma vez a música aparece como figura (uma cifra) para a transformação que esses personagens sentem vir, mudança que, perto do final do filme, sugere uma perda que afeta não só o mundo, mas a própria música. Embora a música tenha sido historicamente considerada como agente de mudança (de sentimentos, conceitos ou sociedades), aqui a própria música é que vem afetada por uma transformação que está além de sua capacidade de percepção e, talvez, além de seu próprio conceito. A ideia de música sugere então uma lógica de mudança que evoca, por um lado, conhecidas hipérboles de antigas reflexões teológicas sobre a música (Agostinho) e, por outro lado, relatos mais recentes de transformações, acontecimentos apocalípticos e milagres em pensadores tão diversos como Derrida e Meillassoux, e em romances ‘apocalípticos’ contemporâneos como Wittgenstein’s Mistress (1988) de David Markson. Será que a perda da música nessas obras sugeriria a possibilidade de novos mundos?

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Focusing on the question of the metaphysical possibility of change, the article explores a particular musical instance of change: the loss of world. Starting from the general observation that music plays a special role when it comes to the collapse of worlds, it studies two philosophical scenes (from Plato and Schopenhauer) in which music is thought as opening the possibility of change. In Plato, music occurs as an educational facilitator of (individual, personal) change that is ambiguously described in terms of sovereignty and groundlessness. In Schopenhauer, music is thought as the very edge of the world, where the loss of world (and the transition to religious renunciation) is a structural aspect of music’s very concept. This notion of music as being somehow outside, or on the margin of the world, but in a hyperbolical and almost redemptive sense, is then taken into a discussion of the Hollywood blockbuster The Big Short (2015), in which the (historical) 2007 collapse of Wall Street is prophesized by a number of marginal figures, one of whom entertains a special relation to music. Again, music appears as a figure (a cipher) of the change that these characters feel coming, and a shift near the end of the movie suggests a loss that not only affects the world, but this time also music. While music has historically been regarded as an agent of change (of feeling, concept, or sociality), here it would seem that it is music itself that is affected by the possibility of change beyond recognition, and perhaps beyond its own concept. The idea of music would then suggest a logic of change reminding on one hand of the eminent hyperboles of ancient music theologies (Augustine), and on the other hand the more recent accounts of change, apocalypse and miracles in such diverse thinkers as Derrida and Meillassoux, and in contemporary ‘apocalyptic’ novels such as David Markson’s Wittgenstein’s Mistress (1988). Does the loss of music in these works suggest a possibility of new worlds?
  • DEUS HÁ DE ENCONTRAR O PADRÃO E PARTI-LO. A PRESENÇA DE DEUS COMO O GRANDE ‘DESORGANIZADOR’ NA ARTE MODERNA E CONTEMPORÂNEA Artigos

    Bartolomei, Teresa

    Resumo em Português:

    RESUMO A noção metafísica de Deus como fundamento do ser, sumo princípio de ordem e harmonia, vetor da confluência entre filosofia grega e cristianismo como padrão cultural do Ocidente, entra em crise no século XIX, conjuntamente com a disrupção da ordem social tradicional e da “imagem do mundo” onto-teológica, sob os golpes da ciência e da crítica filosófica. Deus é morto, anuncia o filósofo, e a religião parece dissolver-se inexoravelmente no caminho da secularização. Deus, todavia, não se extingue: regressa poderosamente na figura antimetafísica de um Deus histórico, que se manifesta ao homem na contingência, como princípio de desordem e desajuste, trauma e estranhamento. Vários autores (nomeadamente J. Ashbery, F. Dostoiévski, P. Pasolini, T. Mendonça) são convocados para reconstruir esta imagem de Deus como “o grande desorganizador”, mas também o possível naufrágio deste embate com o transcendente, que implode no ‘silêncio, na não recepção por parte do homem-massa contemporâneo. O fracasso do sagrado, e a sua eventual banalização como recalque e espetacularização, são transcritos como experiência cómica por artistas como F. Kafka, S. Beckett, F. Fellini, J.-L. Godard.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The metaphysical notion of God as the foundation of being, and as the supreme principle of order and harmony (which was an aspect that brought together Greek philosophy and Christianity, and set a cultural standard in the Western civilization) underwent a crisis in the 19th century, together with the disruption of the traditional social order and the onto-theological “image of the world” under the blows of science and philosophical criticism. God is dead, announced the philosopher, and religion seemed to inexorably dissolve on the road to secularisation. God, however, was not extinguished: he has returned powerfully in the anti-metaphysical figure of a historical God, who manifests himself to man in contingency, as a principle of disorder and disarray, trauma and estrangement. Various authors (namely J. Ashbery, F. Dostoyevsky, P. Pasolini, T. Mendonça) are called upon to illustrate this image of God as "the great disorganiser", but also the possible fiasco of this clash with the transcendent, which implodes in “silence”, in the non-reception by the contemporary mass-man. The failure of the sacred, and its eventual banalization through repression and spectacularisation, are represented in a comic register by artists such as F. Kafka, S. Beckett, F. Fellini, J.-L. Godard.
  • VIVIR Y MORIR CANTANDO: LA MÚSICA EN EL PENTECOSTALISMO CHILENO Artículos

    Mansilla, Miguel Ángel; Orellana, Zicri

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN El objetivo de este artículo es describir e interpretar el rol de la música en el pentecostalismo chileno, para destacar su relevancia en el fundacionalismo, su imaginario literario y su importancia y significados en los espacios y tiempos mortuorios, velatorios y postmortuorios. Nuestro abordaje, nos permite poner atención en la percepción de las realidades musicales, en los sentimientos musicales que transmite un individuo perteneciente a un determinado grupo y los sentimientos musicales que produce condicionado por las enfermedades, el dolor, la muerte, la pérdida y/o la miseria. Desde lo metodológico trabajamos con la revista Fuego de Pentecostés, perteneciente a la Iglesia Evangélica Pentecostal. Así mismo, incluimos dos novelas cuyos autores incorporan en sus narrativas personajes pentecostales y donde se destaca el rol de la música en cultura religiosa del movimiento. Ambas fuentes nos permiten enriquecer y complementar el rol de la música en el pentecostalismo.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This article aims to describe and interpret the role of music in Chilean Pentecostalism to highlight its relevance in foundationalism, its literary imaginary and its importance and meanings in mortuary time and places. Our theoretical approach will focus on the perception of musical realities, as well as on the musical feelings that an individual belonging to a certain group transmits and produces when stricken by illness, pain, death, loss and/or misery. Methodologically, we worked with Fuego del Pentecostés, a magazine belonging to the Evangelical Pentecostal Church. We also studied two novels in which the authors included Pentecostal characters in their narratives and where music plays an important part in the religious culture of the movement depicted. Both sources have allowed us to enrich and complement the role of music in Pentecostalism.
  • O TEMPO É SUPERIOR AO ESPAÇO: O PRINCÍPIO DAS MUDANÇAS SOCIAIS E ECLESIAIS, NO MAGISTÉRIO DE FRANCISCO Artigos

    Pimentel, Álvaro Mendonça

    Resumo em Português:

    RESUMO O artigo examina os quatro princípios norteadores da dimensão social da evangelização, em particular, da promoção do bem comum e da paz social, segundo o magistério do Papa Francisco, expresso em sua Exortação Apostólica Evangelii Gaudium: a) O tempo é superior ao espaço; b) A unidade prevalece sobre o conflito; c) A realidade é mais importante do que a ideia e d) O todo é superior à parte. Pretende-se suprir a uma lacuna interpretativa sobre o tema em questão, uma vez que os estudiosos têm se contentado em expor os princípios sem esclarecê-los ou mesmo os têm utilizado de forma indiscriminada e ambígua. A partir de conhecimentos sobre a reflexão filosófica a respeito do tempo, o autor desenvolve uma reflexão e interpretação filosófico-teológica que demonstra o alcance e o desafio que os quatro princípios apresentam para a vida social e o anúncio do Evangelho, o diálogo entre os povos e a paz mundial.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The article examines the four guiding principles of the social dimension of evangelization, in particular the promotion of the common good and social peace, according to the teaching of Pope Francis, contained in his Apostolic Exhortation Evangelii Gaudium: a) Time is greater than space; b) Unity prevails over conflict; c) The reality is more important than the idea and d) The whole is superior to the part. It is intended to fill an interpretative gap on the subject in question, since scholars have been content to expose the principles without clarifying them or even have used them indiscriminately and ambiguously. Based on knowledge of philosophical reflection about time, the author develops a philosophical-theological reflection and interpretation that demonstrates the scope and challenge that the four principles present for social life and Gospel proclamation, the dialogue between peoples and world peace.
  • Papa Francisco e o desafio da introversão eclesial: De onde ele vem? Para onde ele vai? Articles

    Deck, Allan Figueroa

    Resumo em Português:

    RESUMO O artigo focaliza a recepção da reforma eclesial do Papa Francisco e seu insistente apelo a uma abrangente conversão pastoral, conforme delineada na Evangelii Gaudium. O autor apresenta as reformas como radicadas na identidade e na missão da Igreja de evangelizar no sentido mais pleno da palavra, tal como entendida nos ensinamentos do Concílio Vaticano II e desenvolvidas pelo magistério que se seguiu. O autor aborda o ambiente tóxico criado pelas mídias sociais, fonte primária de desinformação e atemorizante desorientação, que geram crescente resistência e polarização entre algumas lideranças eclesiais e entre fiéis. A resistência em aceitar a notável visão eclesial do Papa Francisco, por parte de alguns setores da Igreja, gira em torno de um tipo de reação nociva que o Papa São João Paulo II chamou de introversão eclesial. O desconhecimento e até mesmo a estranheza em relação às raízes latino-americanas e jesuíticas de Francisco, bem como à herança de Medellín e das posteriores assembleias do CELAM, explicam pelo menos em parte o desafio que as audazes reformas de Francisco lançam à Igreja de todo o mundo.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The presentation focuses on the reception of Pope Francis’s ecclesial reform and his persistent call for comprehensive pastoral conversion as outlined in Evangelii gaudium. The author discusses the reforms as rooted in the Church’s identity and mission to evangelize in the fullest sense of the word as understood in the teaching of the Second Vatican Council and developed in the subsequent magisterium. The author addresses the toxic environment created by social media, a primary source of misinformation and fearmongering which leads to growing resistance and polarization among some church leaders and faithful. The resistance to accepting Pope Francis’s remarkable ecclesial vision for some sectors of the Church revolves around a harmful reaction which Pope St. John Paul II called ecclesial introversion. The unfamiliarity and even strangeness of his Latin American and Jesuit roots and to the legacy of Medellín and the subsequent CELAM gatherings at least partially explain the challenge Francis’s bold reforms present to the global Church.
  • O tempo das núpcias do Cordeiro chegou: a recapitulação da justiça divina nos hinos conforme Ap 19,1-8 Articles

    Mareano, Marcus Aurélio Alves

    Resumo em Português:

    RESUMO Na parte central do livro do Apocalipse (4,1-22,9), há um grupo de hinos (4,8-11; 5,9-14; 7,10-12; 11,15-18; 12,10-12; 15,3-4; 19,1-8) que sintetiza o drama teológico do livro. O enredo desta parte apresenta um julgamento em que Deus age como um justo juiz contra os inimigos. Assim, este artigo apresenta uma análise literária da narração do hino conclusivo (19,1-8). O texto escolhido canta a salvação de Deus e convida a todos a louvar (19,5), por causa do reinado de Deus (19,6) e das núpcias do Cordeiro com sua esposa (19,7), a comunidade de fé, vestida com a justiça dos santos (19,8). Nesta apresentação serão desenvolvidos os seguintes tópicos: a lista dos hinos do Livro do Apocalipse; o contexto literário e a delimitação de 19,1-8; e a análise literária do texto. O último hino constitui um final que retoma muitos temas presentes em outras passagens do Apocalipse, principalmente nos seus hinos.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT In the central part of the Book of Revelation (4:1?22:9), there is a group of hymns (4:8-11; 5:9-14; 7:10-12; 11:15-18; 12:10- 12; 15:3-4; 19:1-8) that synthetizes the theological drama of the book. The plot of this part presents a judgement in which God acts as a fair judge against the enemies. Thus, this paper presents a literary analysis of the narration conclusive hymn (19:1-8). The chosen text sings God’s salvation and invites everyone to praise (19:5), because of God’s reign (19:6) and the nuptials of the Lamb with his wife (19:7), the community of faith, dressed with the Saints’ righteousness (19:8). The following topics will be developed in this presentation: the list of the hymns on the Book of Revelation; the literary context and the delimitation of 19:1-8; and the text’s literary analysis. The last hymn constitutes an ending that recapitulates many themes present in other passages of Revelation, mainly in its hymns.
  • AS ANEDOTAS DE ATOS: HÁ UM PADRÃO FORMAL EM ATOS DOS APÓSTOLOS 19.13-16; 20.7-12; 28.1-6? Articles

    Leite, Francisco Benedito

    Resumo em Português:

    RESUMO No presente artigo analisamos três perícopes do livro de Atos dos Apóstolos (19.13-16; 20.7-12; 28.1-6) e, a partir da análise realizada, apontamos para a existência do gênero anedota nessas passagens neotestamentárias. Partimos da revisão dos principais estudos diacrônicos e sincrônicos feitos sobre o livro de Atos. Como metodologia, utilizamos os procedimentos da crítica das formas, uma vez que nesse texto discutimos a existência de um gênero literário que supostamente é ignorado pela exegese bíblica tradicional. No entanto, esse método típico da metodologia da exegese histórico-crítica é combinado com a teoria do romance de Bakhtin para propor renovação na abordagem teórica. As três perícopes mencionadas são analisadas a partir do texto grego. Assim, constata-se que, de fato, há anedotas no livro de Atos e que nesse livro a referida forma literária tem uma função dentro da narrativa, a de oferecer pausas no conteúdo da narrativa da obra lucana. Além disso, o resultado do estudo também aponta para a relevância da comicidade no Novo Testamento.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This article analyzes three pericopes from the Acts of the Apostles (19:13-16; 20:7-12; 28:1-6) and highlights the existence therein of the literary genre anecdote. The article reviews the main diachronic and synchronic studies on the book of Acts. The method of form criticism is used, since those passages indicate the existence of a literary genre which is apparently overlooked by traditional biblical exegesis. This characteristic method of historical-critical exegesis is combined with Bakhtin’s theory of the novel, in order to propose a renewal of the theoretical approach. The three pericopes from the Acts of the Apostles are analyzed from the Greek text. The article points out the existence of anecdotes in the book of Acts and that the function of this literary genre is to provide pauses along the Lucan narrative. Another outcome of the study is to point out the relevance of comicality in the New Testament.
  • EL ENEMIGO TEOLÓGICO: HOSTILIDAD Y COMUNIDAD EN DIETRICH BONHOEFFER Artículos

    Morera, Diego Soto

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN En este artículo se aborda la relación entre comunidad y enemistad en la teología de Dietrich Bonhoeffer. Particularmente, este artículo se enfoca en los textos del período 1937-1940 donde la noción de enemigo ha sido ampliamente desarrollada por el teólogo luterano. En adelante se discutirá cómo al interior de la teología de Bonhoeffer las nociones amigo, hermano y enemigo tienen un lugar diferenciado pero constitutivo de ambas comunidad y cristianismo. Un propósito vinculado con este trabajo consiste en determinar la continuidad o ruptura del pensamiento de Bonhoeffer con tradiciones filosóficas o teológicas que han ubicado los términos amigo, hermano y enemigo como criterios de discriminación en torno a los vivientes que propician o amenazan una vida común.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The article focuses particularly on texts from the period 1937—1940, in which the notion of enemy has been extensively developed by the Lutheran theologian. It then discusses how, in Bonhoeffer’s theology, the notions of friend, brother and enemy have a differentiated but constitutive place in both community and Christianity. This work also aims to determine the continuity or rupture of Bonhoeffer’s thought in relation to philosophical or theological traditions that have used the terms friend, brother and enemy as criteria for discriminating between living beings who favor or rather threaten life in common.
  • JÓVENES “SIN RELIGIÓN”: DESDE UNA RELACIÓN LINEAL A UNA TRAYECTORIA ABIERTA EN LAS VINCULACIONES ENTRE CREENCIA, RELIGIÓN E IGLESIA Artículos

    Correa, Jorge Baeza

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Las encuestas internacionales, como también las propias de Chile, dan cuenta de un proceso creciente de personas y en especial jóvenes que, consultadas por su religión, responden marcando el casillero “sin religión”. No obstante, aún resultan escasos los trabajos que intentan profundizar cualitativamente sobre la materia y más aún, aquellos que buscan una compresión de ello. Este artículo, siguiendo las elaboraciones de Danièle Hervieu-Léger, trabaja con la hipótesis de que detrás de este fenómeno, estaría presente una ruptura en la linealidad existente, por muchas décadas, entre creencia, religión e iglesia. A través de una revisión sistematizada de artículos referidos a jóvenes sin religión, escritos en Latinoamérica y publicados en los últimos cinco años, se busca validar argumentativamente dicha hipótesis.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT International surveys, as well as those in Chile, show a growing number of people and especially young people, who, when asked about their religion, respond by marking the box “without religion”. However, there is still little work that seeks to deepen the subject qualitatively, and even fewer that seek to understand it. This article, following Danièle Hervieu-Léger’s reflections, works with the hypothesis that, behind this phenomenon, there would be a rupture in the existing linearity, for many decades, among belief, religion and church. Through a systematic review of articles referring to young people without religion, written in Latin America and published in the last five years, we seek to validate, in an argumentative way, the hypothesis in question.
  • BIEN SUMO, VIRTUD MORAL Y LITERATURA PAGANA EN SAN BASILIO DE CESAREA Artículos

    Buganza, Jacob

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN El artículo busca poner de relieve la importancia que tiene la elección entre la virtud y el vicio, esto es, entre el bien y el mal, entre seguir la Voluntad de Dios y la propia voluntad, de acuerdo con el pensamiento de san Basilio de Cesarea, asumiendo, para ello, una perspectiva filosófica. El artículo busca entresacar las principales líneas argumentativas del santo capadocio, resaltando preeminentemente el concepto de virtud, que es el bien humano genuino, el cual se diferencia del resto de los bienes caducos en cuanto conduce eminentemente a Dios. Es necesario elegir entre dos géneros de vida: el celestial y el terrenal; ciertamente, el verdadero cristiano se decanta por el primero. En un segundo momento, el artículo explora la importancia que san Basilio otorga a la literatura pagana (lo cual pone de realce, por lo demás, lo significativo que era para él la formación de la juventud), la cual resulta imprescindible en vistas a que los jóvenes se formen en la elección entre la virtud y el vicio.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The article highlights the importance of the choice between virtue and vice, that is, between good and evil, between following the Will of God and one’s own will, according to the thought of St. Basil of Caesarea. It is assumed that a philosophical perspective exists behind his view. The article seeks to summarize the main lines of argument used by the Cappadocian saint, and emphasizes preeminently the concept of virtue. This concept refers to the genuine human good, which differs from the rest of the perishable goods insofar as it leads eminently to God. It is necessary to choose between two kinds of life: the heavenly and the terrestrial one. Certainly, a true Christian will choose the former. In a second moment, the article examines the relevance that St. Basil gives to pagan literature (which highlights how important it was for Basil the formation of youth), which is essential in order for young people to be educated in the choice between virtue and vice.
  • FUNÇÕES TEOLÓGICAS E RETÓRICAS DA ALUSÃO AO YOM KIPPUR EM HEBREUS 9:24-25 Artigos

    Malheiros, Isaac

    Resumo em Português:

    RESUMO O objetivo deste artigo é analisar, através de uma pesquisa exegética e bibliográfica, as funções teológicas e retóricas exercidas pela alusão ao Yom Kippur em Hb 9:24-25. Por que o autor de Hebreus trouxe à tona o ritual anual do Dia da Expiação? Que papel o Dia da Expiação desempenha no argumento? Muitos intérpretes entendem que Hebreus utiliza o Yom Kippur como moldura para construir todo o argumento, fazendo uma interpretação tipológica desse ritual. No entanto, esta pesquisa conclui que o Yom Kippur é utilizado como representante dos sacrifícios da antiga aliança para demonstrar teológica e retoricamente a ineficácia do antigo sistema e a superioridade do sacrifício de Cristo.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The purpose of this article is to analyze, through an exegetical and bibliographic study, the theological and rhetorical functions of the allusion to the Day of Atonement in Heb 9: 24-25. Why did the author of Hebrews bring up the annual ritual of the Day of Atonement? What role does the Day of Atonement play in the argument? Many interpreters understand that Hebrews uses Yom Kippur as a framework to build the whole argument, making a typological interpretation of this ritual. However, this paper concludes that the Day of Atonement is used as a representative of the sacrifices of the old covenant to demonstrate theologically and rhetorically the ineffectiveness of the old system and the superiority of Christ’s sacrifice.
  • ADENDO / ADDENDUM Adendo

Faculdade Jesuíta de Filosofia e Teologia (FAJE) Avenida Doutor Cristiano Guimarães, 2127 - Bairro Planalto, Minas Gerais - Belo Horizonte, Cep: 31720-300, Tel: 55 (31) 3115.7000 - Belo Horizonte - MG - Brazil
E-mail: editor.pt@faculdadejesuita.edu.br