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Trans/Form/Ação, Volume: 47, Número: 1, Publicado: 2024
  • Criticism of Feuerbach’s thought by Marx and Engels through the reflection on the text of The German Ideology Article

    Yang, Baohong

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: Feuerbach es uno de los representantes Del joven hegeliano. En el libro la ideología alemana, Marx analizó el estado de la ideología alemana en ese momento a través de la comparación entre materialismo e idealismo, y lo criticó. Marx criticó la concepción de Feuerbach de la “naturaleza humana”, las limitaciones del materialismo, su concepción de la “realidad” y su comprensión de las relaciones históricas, partiendo de las personas reales y su producción. Esta crítica sentó las bases para el desarrollo de la historiografía materialista marxista.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: Feuerbach is one of the representatives of the young Hegelian. In the book The German Ideology, Marx analyzed the state of German ideology at that time through the comparison between materialism and idealism, and criticized him. Marx criticized Feuerbach’s conception of “human nature”, the limitations of materialism, his understanding of “reality” and his understanding of historical relations, starting from real people and their production. This critique laid the foundation for the development of Marxist materialist historiography.
  • Ideias de governança em Kong-Zi JiaYu e seus valores contemporâneos Article

    Li, Hua; Lu, Na

    Resumo em Português:

    Resumo: Kong-Zi Jia Yu é um livro que registrou muitas conversas e pensamentos de Confúcio e seus discípulos, tornando-se uma fonte indispensável para explorar a cultura e as ideias tradicionais chinesas. Em particular, as ideias de governança apresentadas no livro ainda são altamente relevantes, hoje. Os pensamentos orientados para as pessoas eram o núcleo da sabedoria da governança, a arte da realeza paradigmática e os cortesãos virtuosos eram uma parte sensata da governança, e as ideias da penologia asseguravam ainda mais suas operações robustas. Na nova era, novas ideias como “colocar as pessoas como prioridade máxima”, os pensamentos de Xi Jinping sobre a construção de equipes de quadros e o governo da China pelo estado de direito foram propostos sucessivamente como conversões criativas e desenvolvimento inovador da cultura chinesa, que foi levado adiante, ao longo de milhares de anos. Herdar e promover esses “genes” culturais, apurar a sua essência ideológica, são de grande valor referencial para o cultivo do panorama político atual, enriquecendo a conotação da construção da equipe de quadros, na nova era, aderindo ao Estado de Direito e dando ideias para a formulação das atuais políticas de governança rural.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: Kong-Zi Jia Yu is a book that recorded many Confucius and his disciples’ conversations and thoughts, making it an indispensable source to explore traditional Chinese culture and ideas. In particular, the governance ideas presented in the book are still highly relevant today. People-oriented thoughts were the core of governance wisdom, paradigmatic kingcraft and virtuous courtiers were a sensible part of governance, and the penological ideas further ensured the robust operations of it. In the new era, new ideas like “putting the people as the top priority”, Xi Jinping’s thoughts on building cadre teams and governing China by the rule of law have successively proposed as creative converts and innovative development of Chinese culture that has been carried forward over thousands of years. Inheriting and promoting these cultural “genes”, refining their ideological essence, are of great reference value for cultivating the current political landscape, enriching the connotation of the construction of the cadre team in the new era, adhering to the rule of law and providing ideas for the formulation of current rural governance policies.
  • [RETRACTED ARTICLE] Reflections on Lukács’ realist view of literature from a literary-critical and philosophical perspective Article

    Zhang, Hui

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: En la era del cientificismo, no es sorprendente revivir la visión realista de Lukács de la literatura. Aunque algunos estudiosos han criticado su visión holística, a juzgar por la preocupación por la realidad de la vida humana y la crítica de la realidad social, su visión realista de la literatura es exactamente lo que los tiempos necesitan. En el contexto del postmodernismo, cuando se critica su visión universal e ideológica del pueblo, se ignora la utilidad de esta visión universal para lograr los efectos realistas de la crítica literaria basada en la visión universal irracional. Su "realismo" no es lo mismo que la "imitación" del realismo clásico, ni la "reproducción" del realismo crítico. La creación artística, incluida la literatura, no es solo una simple adhesión a la realidad social, sino un reflejo de la realidad social histórica general a través de prototipos.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: In the age of scientism, it is not a surprise to revisit Lukács’ realist view of literature. Although some scholars have criticized his holism view, his realist view of literature is exactly what the times need, in terms of its concern for the reality of human life and its criticism of social reality. This general view is useful in realizing the realistic effect of literary criticism based on the criticism of an irrational general view. However, people overlook this point when criticizing his general and ideological view. His “realism” is not the same as the “imitation” of classical realism, nor is it the same as the “reproduction” of critical realism. The creation of art, including literature, is not just a simple adherence to social reality, but a reflection of the overall historical social reality through archetypes.
  • Multinaturalismo e teoria da expressão Artigo

    Pitta, Maurício Fernando

    Resumo em Português:

    Resumo: Partindo da caracterização da obra de Baruch de Spinoza como “teoria da expressão” e da influência que a filosofia de Gilles Deleuze exerce sobre o perspectivismo multinaturalista, especula-se aqui sobre a possibilidade de uma teoria da expressão para o multinaturalismo. Serão feitas primeiramente algumas considerações deleuzianas sobre a ontologia spinozana para, em seguida, articular a influência de Deleuze sobre o modo como a antropologia multinaturalista dialoga com mitologias e cosmologias indígenas. Por fim, apoiando-se sobre descrições da cosmologia yanomami articuladas por Davi Kopenawa e Bruce Albert, em A queda do céu, e em provocações de certos autores, como Jean-Christophe Goddard e Fabián Ludueña, será buscada, nos problemas dos sonhos, das imagens e dos espectros, uma via possível para a futura elaboração de uma teoria multinaturalista da expressão.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: Starting with the characterization of Baruch Spinoza’s work as a “theory of expression” and with the influence that Gilles Deleuze’s philosophy has on multinaturalist perspectivism, this article speculates on the possibility of a theory of expression for multinaturalism. First, one proceeds to raise some Deleuzian considerations on Spinozist ontology to articulate the influence Deleuze has on the manner in which multinaturalist anthropology dialogues with indigenous mythologies and cosmologies. At last, with the help of some descriptions of Yanomami cosmology, as articulated by Davi Kopenawa and Bruce Albert in The Falling Sky and of provocations raised by authors such as Jean-Christophe Goddard and Fabián Ludueña, this article will investigate the problems of dreams, images and specters a possible way to elaborate a multinaturalist theory of expression.
  • A erótica do jovem Hegel Artigo

    Lemos, Fabiano

    Resumo em Português:

    Resumo: Embora o lugar que se privilegiou, na análise do papel do desejo na autoconsciência em Hegel, seja a Fenomenologia do Espírito, ao se deslocar para os textos de juventude, em especial os fragmentos teológicos escritos entre 1794 e 1798, foi encontrada uma série de tensões entre desejo, positividade e totalidade que informam sobre os impasses que o sistema hegeliano teve de enfrentar, para se constituir. Esse enfrentamento, olhado do ponto de vista da ênfase na mesmidade - e não como pretendem os comentadores que se fundamentam na Fenomenologia, na alteridade -, se constitui como um empreendimento não apenas de autoformação, mas de autofruição erótica. O artigo propõe, através de um detalhamento daquilo que, em Hegel, levaria a Freud, uma investigação sobre os sentidos do sofrimento desejante na pré-história da filosofia especulativa.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: Although the primary locus for analyzing the role of desire in Hegel’s self-consciousness has been set upon the Phenomenology of Spirit, by moving toward the texts of his youth, especially the theological fragments written between 1794 and 1798, we find a series of tensions between desire, positivity, and totality that inform us about the deadlocks that the Hegelian system must have faced in order to be constituted. This confrontation, looked at from the point of view of the emphasis on identity, and not, as the commentators who base themselves on Phenomenology claim, on otherness, is constituted as an enterprise not only of self-formation, but of erotic self-fruition. The article proposes, through a detailing of what, in Hegel, would lead us to Freud, an investigation into the meanings of desirant suffering in the prehistory of speculative philosophy.
  • Sobre a filosofia como investigação de questões existenciais Artigo

    Bogéa, Diogo

    Resumo em Português:

    Resumo: Parte-se da problematização do modo como em geral se concebe a prática filosófica em nosso meio acadêmico. Encaminha-se em seguida uma compreensão da Filosofia como processo de investigação séria e sincera de questões existenciais e de criação de teoria. Pretende-se com isso colocar em questão alguns dos diagnósticos e soluções mais comuns para o “subdesenvolvimento” do fazer filosófico no Brasil, bem como fornecer uma contribuição para a difusão de uma prática filosófica que arrisque o salto do comentário para a criação.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: We start by problematizing the way in which philosophical practice is generally conceived in our academic environment. In this article, we address an understanding of Philosophy as a process of serious and sincere investigation of existential questions and creation of theory. With this, we intend to question some of the most common diagnoses and solutions for the underdevelopment of philosophical practice in Brazil, as well as provide our contribution to the propagation of a philosophical practice that risks the leap from commentary to creation.
  • Sulla necessità della transizione, tra dialettica e struttura Artigo

    Carlino, Fabrizio

    Resumo em Italiano:

    Riassunto: Il concetto di transizione appare legato, nella teoria marxista, a una concezione dialettica del processo storico, nella misura in cui si presenta come una necessità derivante dallo sviluppo delle condizioni poste dalla vecchia società. Nell’opera di Louis Althusser, che alla metà degli anni Sessanta si impone nel dibattito marxista francese con posizioni critiche nei confronti di ogni residuo di filosofia della storia nel materialismo dialettico, il ruolo della transizione appare quanto mai problematico. Tuttavia, nella seconda metà degli anni Settanta il filosofo francese conduce una battaglia in difesa del concetto di dittatura del proletariato, legato a quello di transizione. Il presente articolo mira a rendere intelligibile questa apparente contraddizione. Si tenterà così di tenere insieme il meccanismo della strutturazione, che vieta l’idea di un passaggio dialettico al comunismo, e l’opposizione all’abbandono della prospettiva della dittatura del proletariato nell’urgenza della lotta contro l’eurocomunismo. Solo l’idea di un’azione coercitiva sugli elementi della struttura potrà sostituire la necessità dialettica nella sua funzione di dare fondamento alla conservazione del riferimento alla dittatura nel processo rivoluzionario.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The concept of transition appears to be linked, in Marxist theory, to a dialectical conception of the historical process, insofar as it presents itself as a necessity resulting from the development of the conditions posed by the old society. In the work of Louis Althusser, who in the mid-1960s imposed himself on the French Marxist debate with positions critical of any residue of the philosophy of history in dialectical materialism, the role of transition appears as problematic as ever. However, in the second half of the 1970s, the French philosopher led a battle in defence of the concept of the dictatorship of the proletariat, linked to that of transition. This article aims to make this apparent contradiction intelligible. An attempt will thus be made to hold together the mechanism of structuration, which prohibits the idea of a dialectical transition to communism, and the opposition to the abandonment of the perspective of the dictatorship of the proletariat in the urgency of the fight against euro-communism. Only the idea of coercive action on the elements of the structure will be able to replace the dialectical necessity in its function of giving foundation to the preservation of the reference to the dictatorship in the revolutionary process.
  • Considerações sobre o conceito de revolução e suas relações com as ideias de tempo e história: em busca de uma noção contemporânea Artigo

    Valerio, Raphael Guazzelli

    Resumo em Português:

    Resumo: O artigo explora o desenvolvimento do conceito de revolução na modernidade. Parte-se da hipótese, formulada por Lazzarato, que afirma ser o abandono da ideia de revolução a razão da derrota política e teórica do pensamento crítico pós-maio de 68. A seguir, traça-se uma breve genealogia do conceito de revolução, detendo-se na herança da Revolução Francesa. Nesta parte, utilizam-se as análises do clássico estudo de Kosseleck, mas também a leitura foucaultiana de Kant. Um terceiro momento é dedicado à crítica entre a concepção de tempo e sua relação com a história, na obra de Giorgio Agamben. O italiano, amparado em Walter Benjamin, argumenta que faltou ao marxismo uma compreensão radical do tempo, à altura de sua concepção de história. Para finalizar, explora-se a dicotomia revolta e revolução, na tentativa de abrir outras hipóteses argumentativas ao pensamento crítico, a partir da ideia de suspensão do tempo histórico presente num estudo de outro italiano, Furio Jesi.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The article explores the development of the concept of revolution in modernity. We start from the hypothesis, formulated by Lazzarato, who claims that the abandonment of the idea of revolution is the reason for the political and theoretical defeat of critical thinking after May 68. Next, we trace a brief genealogy of the concept of revolution, focusing on the legacy of the French Revolution. In this part we use the analyzes of the classic study by Koselleck, but also from the Foucauldian reading of Kant. A third moment is dedicated to the critique between the conception of time and its relationship with history in the work of Giorgio Agamben. The Italian, supported by Walter Benjamin, argues that Marxism lacked a radical understanding of time as relevant as its conception of history. Finally, we explore the dichotomy of uprising and revolution in an attempt to open other argumentative hypotheses to critical thinking from the idea of suspension of historical time present in a study by another Italian, Furio Jesi.
  • Ser para a morte, possibilidade existencial e finitude da existência em ser e tempo Artigo

    Silveira, André Luiz Ramalho da

    Resumo em Português:

    Resumo: Em Ser e Tempo, Heidegger apresenta a finitude da existência humana, a partir do conceito de ser para a morte. Ao interpretar a existência humana como possibilidade existencial, torna-se possível compreender adequadamente a morte existencial como distinta da morte, em sentido vital. Tendo em vista característica projetiva da compreensão, Heidegger mostra que a projeção em possibilidades está sempre sujeita ao risco e ao fracasso, uma vez que aquilo que sustenta o aspecto “existencial” da possibilidade existencial é a projeção na mesma. Nesse sentido, o objetivo do presente artigo é apresentar e discutir os conceitos de morte, possibilidade existencial e finitude existencial, em função da tese interpretativa de que a elaboração heideggeriana do conceito existencial de morte possui independência do sentido comum e mundano de morte, apresentado mediante o conceito de falecer, partindo da tese proposta por Heidegger de que a morte é a possibilidade da impossibilidade da existência em geral.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: In Being and Time, Heidegger presented the finitude of human existence from the concepts of being towards death and anticipatory resoluteness. By interpreting human existence as existential possibility, it becomes possible to properly understand existential death as distinct from death in the vital sense. In view of the projective characteristic of understanding, Heidegger shows that projection into possibilities is always subject to risk and failure, since what sustains the “existential” aspect of existential possibility is projection in it. In this sense, the objective of this article is to present and discuss the concepts of death, existential possibility and finitude existence based on the interpretative thesis that Heidegger’s elaboration of the existential concept of death is independent of the common and mundane sense of death, presented through the concept of demise, based on the thesis proposed by Heidegger that death is the possibility of the impossibility of existence in general.
  • A positivação do Ubuntu como um princípio jurídico e político-constitucional da África Artigo

    Roda, Arménio Alberto Rodrigues da

    Resumo em Português:

    Resumo: A expressão Ubuntu é apresentada muitas vezes como uma mera cosmovisão ontológica, filosófica africana. Entretanto, este artigo tem objetivo de equiparar a filosofia Ubuntu como uma categoria de princípios jurídicos abertos de natureza constitucional, que, embora não estejam plasmados formalmente, nas Constituições escritas dos países da África austral, que partilham da cultura bantu, possuem um caráter deôntico normativo. Portanto, vale frisar que essa categoria de pensamento está presente socialmente como uma norma de razão prática, da qual emana o conceito de justiça dos povos bantus, os quais preservam uma identidade cultural comunitarista, ao invés do liberalismo ocidental individualista. A proposta deste estudo é associar essa cosmovisão a um fundamento constitucional dos Estados africanos, sobretudo os da África austral, equiparando com os princípios da dignidade humana, igualdade e liberdade etc., sendo importante para a consolidação dos direitos humanos na África. Por outra perspectiva, confronta-se essa cosmovisão em virtude dos paradigmas pós-modernos do liberalismo global, que também está amalgamado atualmente, nos países africanos. E, para concreção desse objetivo, a pesquisa será conduzida por uma metodologia pautada na revisão bibliográfica e por método de abordagem dedutiva, coadjuvada pelos elementos da dogmática jurídica constitucional.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The term Ubuntu is often presented as a mere ontological, philosophical African worldview. However, the aim of this article is to equate Ubuntu philosophy with a category of open legal principles of a constitutional nature, which, although they are not formally enshrined in the written constitutions of southern African countries that share the Bantu culture, have a normative deontic character. Therefore, it is worth emphasising that this category of thought is socially present as a norm of practical reason, from which emanates the concept of justice of the Bantu peoples, who preserve a communitarian cultural identity rather than individualistic Western liberalism. The purpose of this study is to associate this worldview with a constitutional foundation of African states, especially those in southern Africa, equating it with the principles of human dignity, equality and freedom, etc., which is important for the consolidation of human rights in Africa. On the other hand, this worldview is confronted by the post-modern paradigms of global liberalism, which is also currently amalgamated in African countries. In order to achieve this objective, the research will be conducted using a methodology based on a bibliographical review and a deductive approach, supported by elements of constitutional legal dogma.
  • De Frankfurt a Konstanz: da estesia como ascese ao prazer comunicacional da catarse Artigo

    Picado, Benjamim

    Resumo em Português:

    Resumo: Através de um exame sobre as ideias estéticas da Escola de Konstanz (em especial, nos textos de Wolfgang Iser e de Hans Robert Jauss), pretende-se fazer uma inflexão sobre os costumeiros enlaces entre comunicação e experiência estética, no modo como foram tradicionalmente cifrados, como aspectos de uma crítica aos processos de mediatização extremada, nas fases tardias do capitalismo - ilustradas pelo ideário filosófico da Escola de Frankfurt (especialmente nos escritos de Theodor W. Adorno e Walter Benjamin). Fixam-se como signos dessa inflexão a proposta de uma reabilitação de fenômenos como os do “efeito estético” (em Iser) e da “catarse” (em Jauss), como elementos que conjugam estados afetivos da receptividade estética de obras de arte com seu potencial de comunicabilidade, propondo, a partir daí, um outro tipo de enlace para a apreciação dos fenômenos, processos e produtos comunicacionais, em chave estética.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: Through an examination of the aesthetic ideas of the Konstanz School (in particular, in the texts of Wolfgang Iser and Hans Robert Jauss), we intend to make an inflection on the usual links between communication and the aesthetic experience - in the way they were traditionally encoded , as aspects of a critique of extreme mediatization processes, in the late stages of capitalism, illustrated by the philosophical ideas of the Frankfurt School (especially in the writings of Theodor W. Adorno and Walter Benjamin). We set up as signs of this inflection the proposal for a rehabilitation of phenomena such as the “aesthetic effect” (in Iser) and “catharsis” (in Jauss), as elements that combine affective states of the aesthetic receptivity of works of art with their potential for communicability, proposing from there another type of connection for the appreciation of phenomena, processes and communicational products, in an aesthetic key.
  • Assimetria entre verdade e falsidade e a fecundidade da falsidade Artigo

    Battisti, César Augusto

    Resumo em Português:

    Resumo: O objetivo do artigo é evidenciar quão fecunda é a falsidade, no âmbito de sua posição assimétrica com a verdade. O núcleo da discussão pode ser sintetizado por meio da seguinte afirmação: se de verdades só se podem tirar verdades, não é possível dizer que a verdade não possa ser tirada da falsidade. A tese central do texto é a de que o comportamento assimétrico da falsidade promove a dissociação entre critério (pautado na conservação da verdade) e campo de validade, de modo que este último, mais amplo que o primeiro, incorpore o movimento, não só da verdade para a verdade, mas também de falsidade para a falsidade e, principalmente, de falsidade para verdade. A distinção entre os campos simétrico e assimétrico permite compreender, por exemplo, a emergência de certas falácias lógicas, a separação entre demonstração e dedução, a tese do falibilismo popperiano e o uso do método hipotético-dedutivo. A verdade, definitivamente, não tem funções análogas às da falsidade.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: This article aims to highlight the productivity of falsehood in the context of its asymmetrical position with truth. The core of the discussion can be summarized in the following statement: if only truths can be drawn from truths, it cannot be said that truth cannot be drawn from falsehood. The central thesis of the text is that the asymmetrical behavior of falsehood promotes the dissociation between the criterion (based on the conservation of truth) and the field of validity so that the latter, broader than the former, incorporates the movement not only from truth to truth, but also from falsehood to falsehood and, above all, from falsehood to truth. The distinction between the symmetrical and asymmetrical fields allows understanding, for example, the emergence of certain logical fallacies, the separation between demonstration and deduction, the thesis of Popperian fallibilism, and the use of the hypothetical-deductive method. Truth does not have functions analogous to those of falsehood.
  • A fisiologia da arte em Nietzsche: entre a décadence moderna e a arte da transfiguração Artigo

    Araldi, Clademir Luís

    Resumo em Português:

    Resumo: Investiga-se, neste artigo, como as abordagens de Nietzsche sobre a fisiologia da arte se tornam operatórias, no último ano de sua produção filosófica, para consumar a crítica da décadence moderna. Através da embriaguez, da transfiguração e do aumento de poder, a fisiologia da arte poderia revelar novos caminhos para expressar os valores da vida ascendente, em contraposição aos movimentos decadenciais. Questiona-se, enfim, se a vontade de poder é um critério satisfatório para a afirmação e a transfiguração artística da existência.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: In this paper I investigate how Nietzsche’s approaches to the physiology of art become operative in the last year of his philosophical production to consummate the critique of modern décadence. Through intoxication, transfiguration, and increased power, the physiology of art could reveal new ways to express the values of ascendant life as opposed to decadential movements. I question, finally, whether the will to power is a satisfactory criterion for the artistic affirmation and transfiguration of existence.
  • El significado de la necesidad y el determinismo en Spinoza Articulo

    Medina, Claudio Marín

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: El problema del determinismo y la libertad en el ser humano ha sido un debate filosófico siempre fructífero. En esta discusión Spinoza es un referente al respecto, pues ya desde la publicación de sus obras ha generado controversia en torno a la problemática. Este trabajo busca clarificar el concepto de necesidad que utiliza Spinoza en su filosofía, para así desentrañar el sentido del determinismo que construye a partir de él. Dentro del análisis muestro que en la filosofía de Spinoza no hay una clara distinción entre necesidad lógica y necesidad metafísica. Además, argumento que los conceptos de contingencia y posibilidad son cuestiones de dicto y no de re en la filosofía del autor. Es decir, que ellas no son propiedades de las cosas mismas, sino maneras de hablar sobre ellas. Finalmente, concluyo que la tesis de Spinoza en torno al determinismo se debe entender principalmente como una teoría necesitarista, la cual puede ser compatible con un determinado sentido de la libertad en el ser humano.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The problem of determinism and freedom in the human being has always been a fruitful philosophical debate. In this discussion Spinoza is a reference in this regard, since since the publication of his works he has generated controversy around the problem. This work seeks to clarify the concept of necessity that Spinoza uses in his philosophy, in order to unravel the meaning of determinism that he builds from it. Within the analysis I show that in Spinoza’s philosophy there is no clear distinction between logical necessity and metaphysical necessity. Furthermore, I argue that the concepts of contingency and possibility are de dicto and not de re issues in the author’s philosophy. That is to say, that they are not properties of the things themselves, but ways of speaking about them. Finally, I conclude that Spinoza’s thesis on determinism should be understood mainly as a necessitarianist theory, which can be compatible with a certain sense of freedom in the human being.
  • A potência do educar: coisa singular, diferença e democracia em Espinosa Artigo

    Silva, Daniel Santos da

    Resumo em Português:

    Resumo: O conceito de coisa singular e suas pegadas ético-políticas, na filosofia de Espinosa, orientam o texto a seguir, que se propõe pensar conjuntamente educação e civilidade. Com o filósofo holandês, aprende-se que união e conflito não são termos contraditórios, nem ética nem politicamente; enquadrar, daí, um campo de ação educativo põe a questão da democracia como fundante de um combate cotidiano ao medo e à servidão. Assim, a lida com a destruição - que não está nos seres singulares, mas surge nos encontros - e a ideia espinosana de um exemplar da natureza humana - abrem espaço para caracterizar a intensidade política da virtude como esforço de agir livremente e que passa pela educação. O texto assinala, pois, tempos de educação, a partir da diversidade de temporalidades que agem no corpo social e político.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The concept of the singular thing and its ethical-political footprints, in Spinoza’s philosophy, guide the following text, which proposes to think together education and civility. With the Dutch philosopher, we learn that union and conflict are not contradictory terms, neither ethically nor politically; framing, therefore, an educational field of action poses the question of democracy as the foundation of a daily fight against fear and servitude. Thus, dealing with destruction - which is not in singular beings but arises in encounters - and Spinoza’s idea of an exemplar of human nature open up space for us to characterize the political intensity of virtue as an effort to act freely and which passes through education. The text therefore points out times of education from the diversity of temporalities that act in the social and political body.
  • Teleontologia: a expressão metafísica da modernidade tardia Artigo

    Azevedo, Henrique

    Resumo em Português:

    Resumo: Esta é uma primeira tentativa do autor de propor um modelo metafísico de interpretação da modernidade tardia (que emerge na metade do século XVIII e vai até o fim da II Guerra), por meio do conceito de teleontologia. Assim, a teleontologia é o procedimento do espírito desse tempo de deslocar a ontologia (investigação sobre o ser enquanto ser, à qual a existência é um atributo) para uma teleologia, na qual a essência deve ser conquistada e revelada ao final de um processo progressivo. Em vez do Ser, o homem se tornou o grande objeto dessa investigação, e a pergunta sobre o ser enquanto ser deu lugar ao conceito iluminista de ser-homem (nunca realizado) e à finalidade de alcançá-lo, para satisfazer o que a razão projetou à espécie humana. No entanto, à medida que o projeto de atingir o nível do ser-homem avançava, clareava a sua verdadeira natureza, a saber, a expansão capitalista/colonial como força unilateral e arbitrária, a qual forçou todos a seguir paradigmas teleontológicos. A teleontologia demonstra que a metafísica (greco-cristã) é um elemento particular (e nunca universal) submetido a uma cultura e expressando, no caso aqui em questão, a estrutura de pensamento eurocentrado que se mundializou, através da expansão do capital/colonização. Neste escrito, propõe-se pensar sobre 1 - o que é a teleontologia, 2 - quais são os seus objetos, 3 - e qual é a sua origem.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: This text represents our first attempting to offer a Metaphysic model to interpret the late modernity (which emerges in the middle of the 18th century and goes along until the end of the IIWW) through the concept of Teleontology. Thus, Teleontology means the procedure of the spirit of the late modern age to shift its paradigms from ontology (an investigation about the being as being, in which existence means an attribute) to teleology, in which essence must be conquered and revealed in the final of a progressive process. Instead of Being, Man became the main object of this investigation; the question of the being as being has given way as to an enlightened concept of being-man (never reached) as also to the task to achieve this in order to satisfy what reason designed to human species. However, as this project of achieving the concept of Being-Man advanced, its true nature became clear: a unilateral and arbitrary colonial expansion, which forced everyone to follow Teleontological paradigms. Teleontology can demonstrate that Greek-Christian metaphysics means a particular element (never universal) submitted to a specific culture and, in this case, expresses the structure of Eurocentric thought that became global by way of the expanding of capitalism/colonialism. Specifically, in this text, we propose to investigate: 1 - what is Teleontology; 2 - what are its objects; 3 - what are its origins.
  • Una infinita potencia de negación: Blanchot y el humanismo de los años 1940 Artigo

    Alarcón, Luis Felipe

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: “La literatura y el derecho a la muerte” es probablemente el más citado de los textos del pensador francés Maurice Blanchot. Durante décadas ha sido discutido por figuras tan importantes como Emmanuel Levinas, Jacques Derrida o incluso el escritor Paul Auster. Y es que su importancia es doble: por un lado, es a menudo considerado como una importante vía de acceso al pensamiento literario de Blanchot. Por el otro, constituye un sustancioso ejemplo de la nueva recepción de Hegel en Francia, una vez acabada la Segunda Guerra Mundial. A pesar de que no hay dudas sobre su inspiración kojèvo-hegeliana y su centro en lo que podríamos llamar “experiencia literaria”, este artículo se propone explorar otra de sus capas: su relación con la discusión en torno al humanismo y el Terror, tan olvidada como central en la Francia de fines de los años 40. Intentaremos así sentar las bases de una nueva lectura de esta pieza fundamental en la producción blanchotiana.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: “Literature and the Right to Death” is probably the most quoted of French thinker Maurice Blanchot’s texts. For decades it has been discussed by such important figures as Emmanuel Levinas, Jacques Derrida, or even the writer Paul Auster. Its importance is twofold: on the one hand, it is often considered an important gateway to Blanchot’s literary thought. On the other hand, it constitutes a substantial example of the new reception of Hegel in France after the Second World War. Although there is no doubt about its Kojèvo-Hegelian inspiration and its center in what we could call “literary experience”, this article intends to explore another of its layers: its relation to the discussion around humanism and the Terror, as forgotten as it was central in France at the end of the 1940’s. We will thus try to lay the foundations for a new reading of this fundamental piece in Blanchot’s production.
  • As acepções de crítica no Kant pré-crítico Artigo

    Santana Jr., Paulo Borges de

    Resumo em Português:

    Resumo: Um dos desafios do comentário à filosofia kantiana é lidar com as possíveis acepções do termo “crítica”, juntamente com a possível motivação do autor na escolha desse termo, para intitular suas principais obras. Neste artigo, enfatizando a fecundidade de significado do termo “crítica”, mostra-se que a sua ligação com o estabelecimento de limites à metafísica foi um processo sinuoso, o qual perpassou preocupações de naturezas heterogêneas. Para tanto, problematiza-se, primeiramente, o aparecimento do conceito de crítica, em especial, em NEV de 1765 e, posteriormente, com base nas Reflexões até 1770, identifica-se como a sua equivocidade, mais do que um empecilho, favoreceu a construção de seu protagonismo, no corpus kantiano. Assim, o pensamento crítico em Kant, em vez de uma posição diante do problema da metafísica, explicita-se como uma posição diante dos mais diversos problemas do sujeito moderno.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: One of the challenges of the Kantian research is to deal with the different meanings of the term critique, as well as to ask about the author’s possible motivation in choosing this term to title his main works. Through the emphasis on the fecundity of meaning of the term critique, we will show in this article that its connection with the establishment of limits to metaphysics was a sinuous process, which is capable of encompassing interests of heterogeneous natures. For this purpose, we will first problematize, in particular, the appearance of the concept of critique in NEV of 1765 and, later, based on the Reflections (1765-1770), we will identify how its equivocality, more than an obstacle, favored the construction of its protagonist role in the Kantian corpus. Thus, the critical thinking for Kant, instead of a position facing only the problem of metaphysics, is explained as a position facing the most diverse problems of the modern subject.
  • Ontologia e antropologia: possíveis diálogos entre as hermenêuticas de Heidegger e Ricoeur Artigo

    Drawin, Carlos Roberto; Almeida, Frederico Soares de

    Resumo em Português:

    Resumo: Este artigo objetiva matizar a taxativa contraposição entre a “via curta” da ontologia heideggeriana e a “via longa” adotada por Ricoeur, como representação das muitas mediações necessárias na constituição de sua antropologia filosófica. Heidegger irrompe no pensamento contemporâneo com a publicação de seu tratado Ser e tempo (1927), como uma espécie de instalação direta no terreno da ontologia. Em contraste, Ricoeur é visto - e ele mesmo se vê - como um pensador das mediações conceituais, em seu longo itinerário, desde a adesão à fenomenologia husserliana e posterior inflexão hermenêutica, passando por confrontações com a psicanálise freudiana, o estruturalismo e a filosofia analítica, até a formação do livro O si-mesmo como outro (1990). Contudo, os dois filósofos construíram suas obras no horizonte comum da hermenêutica; assim, há entre eles possíveis pontos de convergência? E como se poderia interpretar a relevância dessa possível interlocução? Esses questionamentos não podem ser respondidos sem uma minuciosa leitura comparativa. Este texto não pretende respondê-los, mas apenas sugerir elementos para posteriores investigações.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: This article aims to clarify the sharp contrast between the “short path” of Heideggerian ontology and the “long path” adopted by Ricoeur as a representation of the many necessary mediations in the constitution of his philosophical anthropology. Heidegger breaks into contemporary thought with the publication of his treatise “Being and Time” (1927) as a kind of direct settlement in the field of ontology. In contrast, Ricoeur is seen - and sees himself - as a thinker of conceptual mediations in his long itinerary, since adherence to Husserlian phenomenology and subsequent hermeneutic inflection, passing through confrontations with Freudian psychoanalysis, structuralism and analytical philosophy, to the creation of the book “Oneself as Another” (1990). However, the two philosophers built their works on the common horizon of hermeneutics; therefore, are there possible points of convergence between them? And how could we interpret the relevance of this possible interlocution? These questions cannot be answered without a thorough comparative reading. This text does not intend to answer them, but only to suggest elements for further investigations.
  • O ser e o nada: “A Temporalidade. Um guia de viagem Artigo

    Carrasco, Alexandre de Oliveira Torres

    Resumo em Português:

    Resumo: O presente artigo apresenta-se como um guia de leitura do capítulo “A Temporalidade”, de O ser e o nada, de Jean-Paul Sartre. Para levar a cabo a tarefa, porém, ele articula dois momentos complementares. O primeiro momento funciona como construção de um ângulo de ataque e de um modo de aproximação do texto sartriano em questão. Nele são dadas as condições preliminares de leitura e os elementos de legibilidade do problema, tornando possível que o leitor se instale, por assim dizer, no contexto propriamente sartriano da questão, oferecendo, assim, as condições para sua leitura, o que também passa pela maneira pela qual se desenvolve o tema, nas investigações prévias. A nosso juízo, são esses elementos que, ao dar eficiência analítica para a leitura do problema e para esclarecimento do tema, tornam o texto legível, prova que se faz no segundo momento do artigo.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: This article presents as a reading guide for the chapter “Temporality”, from Being and Nothingness, by Jean-Paul Sartre. To carry out the task, however, he articulates two complementary moments. The first moment works as a construction of an angle of attack and a way of approaching the Sartrean text in question. In it, the preliminary conditions for reading and the elements of readability of the problem are given, making it possible for the reader to install himself, so to speak, in the specifically Sartrean context of the question, thus offering the conditions for its reading, which also involves the way in which the theme is developed in previous investigations. In our opinion, it is these elements that, by providing analytical efficiency for reading the problem and clarifying the theme, make the text readable, a proof that is done in the second part of the article.
  • Relações de poder e a filosofia da práxis religiosa na Nigéria Article

    Akinrinde, Olawale Olufemi; Lawal, Musediq Olufemi; Aliu, Nkechi Latifat

    Resumo em Português:

    Resumo: Ao longo do tempo, tem-se discutido a necessidade de separar a religião da política para não tornar frustrados os nobres objetivos de ambos os fenômenos. Enquanto isso, o inverso tem acontecido e, apesar do fato de a constituição nigeriana proclamar a Nigéria como um estado secular, a religião continua a lançar uma sombra sinistra sobre a governança do país e suas relações de poder inerentes. A religião tornou-se ainda mais uma ferramenta com a qual as pessoas buscam o poder político. Este estudo, portanto, é uma tentativa de examinar a interação entre religião e política dentro da arquitetura de poder do Estado nigeriano. A dimensão que a interação assume faz parte do interesse desta pesquisa, assim como as implicações políticas e de desenvolvimento da politização da religião para o governo, na Nigéria. Para conseguir isso, o trabalho utiliza dados primários e secundários, adotando uma abordagem de análise de conteúdo em sua análise. Descobertas e análises expõem, claramente, as complexidades religiosas dos políticos em seu desespero para vencer e manter seu domínio do poder político por todos os meios, incluindo a manipulação da religião para fins políticos pessoais. As implicações disso, conforme revelado pelos fatos, são a produção de uma safra manipuladora de líderes no governo e a criação de uma crise religiosa artificial entre adeptos de diferentes crenças religiosas. Sanções mais duras são recomendadas para o uso criminoso e a manipulação da religião, para fins políticos, entre todos os quadros da população.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: Over time, arguments have been on the need to separate religion from politics in order not to render the noble objectives of both phenomena defeated. Meanwhile, the reverse has been the case and despite the fact that the Nigerian constitution proclaims Nigeria as a secular state, religion continues to cast an ominous shadow on the country’s governance and its inherent power relations. Religion has further become a tool with which people seek political power. This study, therefore, is an attempt to examine the interplay between religion and politics within the Nigerian state’s power architecture. The dimension the interplay takes, forms part of the concern of this study, so also are the political and development implications of the politicization of religion for governance in Nigeria. To achieve this, the study utilizes both primary and secondary data, whilst adopting a content-analysis approach in its analysis. Findings and analyses clearly expose the politicians’ religious intricacies in their desperation to win and maintain their grips on political power by all means, including manipulating religion for personal political ends. The implications of this, as revealed by facts, are the production of manipulative crop of leaders in governance, and creation of artificial religious crisis among adherents of different religious beliefs and faith. Tougher sanctions are recommended for criminal misuse and manipulation of religion for political ends among all cadres of the population.
  • Comentário a “Liberdade contextualizada e sentidos normativos em Foucault”: uma ontologia do presente Comentário

    Barros II, João
  • [RETRACTED ARTICLE] Comment on “Reflections on Lukács’ realist view of literature from a literary-critical and philosophical perspective” Comment

    Zhang, Guangyong
  • Comment on “Governance ideas in Kong-Zi Jia Yu and their contemporary values” Comment

    Jiao, Xiaoxia
  • Comentário a “Multinaturalismo e teoria da expressão”: há limites na expressão ilimitada? Comentário

    Maeso, Benito Eduardo Araujo
  • Comentário a “Sobre a filosofia como investigação de questões existenciais” Comentário

    Aquino, John Karley de Sousa
  • Comentário a “Sobre a filosofia como investigação de questões existenciais” Comentário

    Oliveira, Marcio Francisco Teixeira de
  • Comentario a “El significado de la necesidad y el determinismo en Spinoza” Comment

    Cárdenas, Paulo
  • Comentario a “Una infinita potencia de negación: Blanchot y el humanismo de los años 1940”: El Terror y la literatura Comentário

    Domínguez, Idoia Quintana
  • Comentario a “Una infinita potencia de negación: Blanchot y el humanismo de los años 1940” Comentario

    Hutinel, Marcela Rivera
  • Comment on “Criticism of Feuerbach thought by Marx and Engels through the reflection on the text of the German ideology” Comentario

    Huang, Xueli
  • Comentário a “O ser e o nada: ‘A temporalidade’. Um guia de viagem”: Sartre e Merleau-Ponty Comentário

    Neves, José Luiz B.
  • Comentário a “O ser e o nada: ‘A temporalidade’. Um guia de viagem”: para uma viagem insólita? Comentário

    Silva, Luciano Donizetti da
  • Comentário a “A fisiologia da arte em Nietzsche: entre a décadence moderna e a arte da transfiguração” Comentário

    Feiler, Adilson Felicio
  • Comentário a “A potência do educar: coisa singular, diferença e democracia em Espinosa” Comentário

    Guimaraens, Francisco de
  • Comentário a “Ontologia e antropologia: possíveis diálogos entre as hermenêuticas de Heidegger e Ricoeur” Comentário

    Rossatto, Noeli Dutra
  • Comentário a “Ser para a morte, possibilidade existencial e finitude da existência em Ser e tempo” Comentário

    Sena, Sandro
  • Comentário a “Teleontologia: a expressão metafísica da modernidade tardia” Comentário

    Piza, Suze
  • Comentário a “Assimetria entre verdade e falsidade e a fecundidade da falsidade” Comentário

    Tossato, Claudemir Roque
  • RETRACTION IN: Trans/Form/Ação, volume 47, issue 1 Retraction

  • RETRACTION IN: Trans/Form/Ação, volume 47, issue 1 Retraction

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