Acessibilidade / Reportar erro
Trans/Form/Ação, Volume: 47, Número: 5, Publicado: 2024
  • Uma análise comparativa dos pensamentos narrativos na literatura clássica chinesa e ocidental Article

    Ming, Chen

    Resumo em Português:

    Resumo: O pensamento narrativo, na literatura chinesa, tem um valor indiscutível e agrega uma certa inspiração à análise que estuda as naturezas. Este artigo tem, como finalidade, comparar as ideias narrativas sob a perspectiva das literaturas chinesa e ocidental. As características temporais e espaciais distintas da China e do Ocidente foram estudadas, uma por uma, e as semelhanças e diferenças, entre o pensamento narrativo e os métodos de tempo e espaço, foram resumidas ao se analisar as diferentes regiões, literaturas, religiões e fatores filosóficos. Este texto analisou os conceitos, os pensamentos narrativos e as estratégias de narração, empregadas pelo autor, nas literaturas chinesa e ocidental. Por meio dessa análise, é possível descobrir os padrões de comportamento narrativo das diferentes literaturas, que aprofundam a compreensão geral de romances. Focar nos “indivíduos” permite compreender profundamente as diferenças dos métodos narrativos entre a China e o Ocidente, além de ser possível compará-los para entender melhor as semelhanças e diferenças entre eles, promovendo, assim, um melhor desenvolvimento geral da teoria do indivíduo. Este artigo explorou o pensamento narrativo das literaturas clássicas chinesa e ocidental, e agregou as características literárias, destacando a vitalidade da criação narrativa tradicional chinesa e desempenhando um papel positivo no desenvolvimento do pensamento narrativo humano, em um contexto teórico diversificado.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The narrative thinking in Chinese literature has an undeniable value and has a certain inspiration for the study of character studies. This article aimed to compare narrative ideas from the perspective of Chinese and Western literature. This article explored China’s two different temporal and spatial characteristics and of the West, one by one, and summarized the commonalities and differences of narrative thinking and methods of time and space through the analysis of different regions, different literature, different religions and different philosophical factors. This article explored the author’s concepts, narrative thinking, and narrative strategies in Chinese and Western narrative thoughts. Through research, people can discover the laws of narrative behavior in different literature and deepen general understanding of novels. Focusing on “characters” can not only deepen the understanding of the differences between the two narrative methods in China and the West, but also compare these methods to better understand and compare the similarities and differences between Chinese and Western narrative methods, thereby better promoting the overall development of character theory. This article explored the narrative thinking of Chinese and Western classical literature and grasped literary characteristics, which would enhance the vitality of traditional Chinese narrative creation and play a positive role in promoting the development of human narrative thinking in a diversified theoretical context.
  • Desenvolvimento de pensamentos filosóficos marxistas sobre educação musical Article

    Wu, Hongyuan; Zhu, Lin

    Resumo em Português:

    Resumo: O pensamento filosófico marxista é uma importante arma ideológica para que as pessoas entendam e transformem o mundo. Este artigo estuda a aplicação e a influência da filosofia marxista, no campo da educação musical, bem como o atual status de desenvolvimento da educação musical, oferecendo suporte teórico para a mesma e discutindo como combinar a filosofia marxista com o campo da educação musical. A educação musical é um meio de cultivar e moldar o patrimônio musical de uma pessoa, alcançando, assim, uma educação de qualidade. A filosofia marxista é um importante suporte teórico para o desenvolvimento da educação musical. A epistemologia do materialismo dialético na filosofia marxista está intimamente relacionada à educação musical. Este texto explorou a influência e o papel do pensamento filosófico marxista no desenvolvimento da educação musical, combinando o pensamento filosófico marxista e a teoria da educação musical com a situação atual do desenvolvimento da educação musical contemporânea, analisando os problemas existentes no seu desenvolvimento. O materialismo dialético da filosofia marxista está intimamente relacionado à teoria da educação musical. A aplicação da filosofia marxista à educação musical pode promover o seu desenvolvimento harmonioso e ajudar o público da educação musical a atingir suas metas de treinamento. Este artigo indica que uma pesquisa aprofundada sobre a aplicação dos pensamentos filosóficos marxistas no desenvolvimento da educação musical é de grande importância prática.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: Marxist philosophical thought is an important ideological weapon for people to understand and transform the world. This paper studies the application and influence of Marxist philosophy in the field of music education, as well as the current development status of music education, and provides theoretical support for music education by discussing how to combine Marxist philosophy with the field of music education. Music education is a means of cultivating and shaping a person’s musical heritage, thereby achieving quality education. In music education, Marxist philosophy is an important theoretical support for the development of music learning. The dialectical materialism epistemology in Marxist philosophy is closely related to music education. This article explored the influence and role of Marxist philosophical thought on the development of music education by combing Marxist philosophical thought and music education theory, combined with the current situation of contemporary music education development, and analyzed the problems that exist in the development of music education. Dialectical materialism in Marxist philosophy is closely related to the theory of music education. Applying Marxist philosophy to music education can promote the smooth development of music education and help the audience of music education achieve their training goals. This article indicates that in-depth research on the application of Marxist philosophical thoughts, in the development of music education, is of great practical significance.
  • Desenvolvimento e lógica evolutiva do conceito ocidental de justiça tributária Article

    Wei, Jun

    Resumo em Português:

    Resumo: Contra o pano de fundo da abertura do mercado, o desenvolvimento econômico está enfrentando novas mudanças e desafios. A tributação, como uma importante ferramenta de redistribuição social, tem um impacto significativo no cumprimento da meta de igualdade social. Ainda há muitas contradições nos sistemas tributários atuais, em várias regiões, manifestadas principalmente como estruturas tributárias desequilibradas, capacidades regulatórias fracas e cargas tributárias desiguais. O conceito ocidental de justiça tributária teve origem no século XVII, com uma longa história e ampla aplicação. A análise de sua teoria lança luz sobre o aprimoramento do sistema tributário atual. A fim de aliviar os problemas e as contradições atuais na tributação e aumentar a racionalidade do sistema tributário, este artigo realiza uma pesquisa aprofundada sobre o contexto de desenvolvimento e a lógica de evolução das ideias ocidentais de justiça tributária. Este texto empreende, primeiramente, um estudo eficaz sobre o contexto de desenvolvimento e a lógica de evolução das ideias ocidentais de justiça tributária em diferentes períodos e, em seguida, investiga o desenvolvimento das ideias ocidentais de justiça tributária e a evolução do princípio do benefício e do princípio da capacidade tributária. Por fim, com base nisso, é fornecida uma explicação sobre o aprimoramento do sistema tributário atual no desenvolvimento prático. No processo de desenvolvimento social, o uso de ideias tributárias ocidentais tem importantes valores práticos para estabelecer uma tributação harmoniosa e promover a unidade da justiça e eficiência social.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: Against the backdrop of market openness, the development of economic is facing new changes and challenges. Taxation, as an important tool for social redistribution, has a significant impact on the fulfillment of the goal of social equity. There are still many contradictions in the current tax systems in various regions, mainly manifested as imbalanced tax structures, weak regulatory capabilities and unequal tax burdens. The Western concept of tax fairness originated in the 17th century, with a long history and wide application. The analysis of its theory shed light on the improvement of the current tax system. In order to alleviate the current problems and contradictions in taxation, and enhance the rationality of the tax system, this article conducts in-depth research on the development context and evolution logic of Western tax fairness ideas. This article first conducts an effective study on the development context and evolution logic of Western tax fairness ideas in different periods, and, then, it delves into the development of Western tax fairness ideas and the evolution of the benefit principle and tax capacity principle. Finally, based on this, an explanation is provided on the improvement of the current tax system in practical development. In the process of social development, drawing on Western tax ideas has important practical values for establishing harmonious taxation and promoting the unity of social fairness and efficiency.
  • Transformação e transcendência: reformando a produção de notícias na era da mídia convergente Article

    Li, Zhi; Chen, Yinchang

    Resumo em Português:

    Resumo: O atual ecossistema de mídia em rede é claramente caracterizado pela convergência. Recentemente, a convergência de mídia tem progredido rapidamente, tanto nos círculos teóricos quanto nas aplicações práticas, e o desenvolvimento da convergência tornou-se inevitavelmente uma tendência importante no desenvolvimento da mídia. A convergência de mídias transformou, de forma única, a ecologia das notícias, da comunicação e da opinião pública, na qual uma revisão da produção de notícias se destaca enquanto sua expressão principal. Como resultado da convergência da mídia, a produção de notícias mudou de um modo linear tradicional para um modo não linear. Devido ao uso de vídeo, áudio e formas H5 de notícias, na nova mídia, além da mídia tradicional, baseada principalmente em conteúdo de texto e imagem, as reportagens de notícias são agora mais diversificadas, visualmente atraentes e inovadoras. O processo de produção de notícias mudou como resultado da convergência da mídia, tornando-se mais eficaz, adaptável e diversificado. Ao estudar o impacto da integração da mídia sobre a produção de notícias, este artigo teve, por objetivo, entender como a mídia deve ser ajustada na era da integração, de que maneira a produção de notícias deve se desenvolver e se superar, e as leis gerais da produção de notícias no processo de desenvolvimento da integração. Ao mesmo tempo, nesse contexto, a pesquisa em questão investiga o impacto da convergência da mídia na produção de notícias, delineia a maneira como a mídia pode se adaptar a cenários dinâmicos, propõe novos métodos de produção de notícias para promover o progresso da era da convergência e visa estabelecer os princípios básicos da produção de notícias no desenvolvimento integrado. Sob a tendência de digitalização, rede e informatização, o modo de produção de notícias passou por mudanças. Com o surgimento da nova mídia e a transformação gradual da mídia tradicional, o ambiente e o modo de produção de notícias também passaram por mudanças profundas. Este artigo revelou os mecanismos subjacentes e as tendências futuras dessa mudança, que podem melhorar a eficiência e a qualidade da produção de notícias, e aumentar sua competitividade em um ambiente de mídia diversificado. Ele tem um valor de referência importante para organizações de notícias, profissionais de mídia e formuladores de políticas relevantes, podendo fornecer uma base científica para a tomada de decisões.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The present-day networked media ecosystem is distinctly characterized by convergence. Recently, media convergence has experienced rapidly progress both in theoretical circles and in practical applications, and convergence development has inevitably become a leading trend in media development. Media convergence has uniquely transformed the ecology of news, communication and public opinion, in which an overhaul of news production stands out as its main expression. As a result of media convergence, news production has shifted from a traditional linear to a nonlinear mode. Due to the use of video, audio and H5 forms of news in new media, in addition to traditional media primarily based on text and image content, news reporting is now more diverse, visually appealing and innovative. The process of producing news has changed as a result of media convergence, becoming more effective, adaptable and diverse. By studying the impact of media integration on news production, this article aimed to understand how media should be adjusted in the era of integration, how news production should develop and break through, and the general laws of news production in the process of integration development. At the same time, in this context, the research under consideration investigates the impact of media convergence on news production, outlines the way that media can adapt to dynamic landscapes, proposes new methods of news production to promote the progress of the convergence era, and aims to establish the basic principles of news production in integrated development. Under the trend of digitization, networking and informatization, the mode of news production has undergone changes. With the rise of new media and the gradual transformation of traditional media, the news production environment and mode have also undergone profound changes. This article revealed the underlying mechanisms and future trends of this change, which can improve the efficiency and quality of news production and enhance its competitiveness in a diversified media environment. It has important reference value for news organizations, media practitioners and relevant policy makers, and can provide scientific basis for their decision-making.
  • Methodology of Marx’s world history thought Article

    Wu, Haicui

    Resumo em Espanhol:

    Résumé: Les pensées de Marx sur l’histoire du monde est un élément essentiel du matérialisme historique qui se concentre sur les caractéristiques de l’époque. Elle unifie la théorie et la pratique et s’empare correctement de la situation de l’existence humaine et du développement historique. L’approfondissement de la mondialisation a rendu l’environnement du développement mondial plus complexe et a conduit à l’intensification des contradictions sociales. Afin de comprendre en profondeur la loi du développement de l’histoire du monde et de mieux faire face aux problèmes et aux défis posés par la mondialisation, cet article a étudié efficacement la méthodologie de Marx sur les pensées de l’histoire du monde (PHM). Après une analyse approfondie du contenu fondamental, des enjeux principales et des caractéristiques idéologiques des PHM, cet article explore leurs principes méthodologiques et leurs significations. Il accorde une attention particulière à la révélation pratique de la méthodologie des PHM de Marx du point de vue du développement et de la coopération avec l’étranger, du niveau scientifique et technologique, et du choix de la voie de développement. Dans le processus de développement naturel de la réponse à la mondialisation, suivre fermement sa voie de développement joue un rôle et une valeur importants dans le renforcement du développement et de la coopération avec l’étranger, l’avancement des capacités technologiques et l’adoption d’une approche dialectique à l’égard du développement de la mondialisation.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: Marx’s thoughts on world history (WH) is an essential element of historical materialism, which focuses on the time’s characteristics, unifies theory and practice, and grasps correctly of the situation of human existence and historical development. The deepening of globalization has made the world development environment more complex and led to the intensification of social contradictions. In order to deeply grasp the law of world-historical development and better cope with the problems and challenges brought by globalization, this paper effectively studied the methodology of Marx’s world history thoughts (WHT). After conducting an in-depth analysis of the fundamental content, main issues and ideological features of WHT, this paper explored the methodological principles and significance. It gave full consideration to the practical revelation of the methodology of Marx’s WHT from the perspectives of foreign development and cooperation, scientific and technological level, and the choice of one’s development path. In the natural development process of responding to globalization, firmly following its development path has an important role and value in strengthening foreign development and cooperation, advancing technological capabilities and adopting a dialectical approach towards the development of globalization.
  • Embodiment and inspiration of Chinese philosophy of life in traditional music education Article

    Hu, Jian

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: Este artículo analiza la interacción de la filosofía china de vida en la educación musical tradicional china y destaca su importante conocimiento para la educación musical tradicional. El punto de innovación radica en el estudio en profundidad de la falta de reflexión sobre la filosofía china de vida en la educación musical tradicional. Plantea cómo integrar los principios de la filosofía de la vida como “armonía, Qi e imaginería” en el proceso específico de la educación musical. El proceso específico incluye la discusión de los conceptos básicos de la educación musical en la antigua China y la exploración de la aplicación de la filosofía de la vida a la estética musical. Mediante la interacción filosófica de la filosofía china de vida, como la “armonía entre el cielo y el hombre” y el trauma interactivo, este artículo enfatiza los aspectos filosóficos de la educación musical tradicional, así como la “armonía” y la “imaginería” en la estética musical. Por último, se resume la importancia de la filosofía de la vida en la educación musical tradicional china y se analiza su valor potencial para la educación musical tradicional.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: This paper discusses the embodiment of Chinese life philosophy in Chinese traditional music education and emphasizes its important enlightenment to traditional music education. The innovation point lies in the in-depth study of the lack of reflection on Chinese philosophy of life in traditional music education. It puts forward how to integrate the principles of life philosophy, such as “harmony, Qi and imagery”, into the specific process of music education. The specific process includes discussing the basic concepts of music education in ancient China and exploring the application of life philosophy to music aesthetics. Through the philosophical embodiment of Chinese life philosophy, such as “harmony between heaven and man” and interactive trauma, this paper emphasizes the philosophical aspects of traditional music education, as well as the “harmony” and “imagery” in music aesthetics. Finally, this paper summarizes the importance of life philosophy in Chinese traditional music education, and discusses its potential value and enlightenment to traditional music education.
  • A arte da fotografia na China: algumas observações sobre sua conotação estética Article

    Zhi, LeiYing

    Resumo em Português:

    Resumo: A fotografia, como ferramenta, apresenta principalmente a relação entre pessoas e objetos, por meio do uso de elementos artísticos, como luz, sombra e cor, nas imagens. A criação de fotografias é uma atividade que requer inspiração e habilidades. Isso exige que os fotógrafos observem e pensem cuidadosa e profundamente sobre a estrutura geral do trabalho, a fim de tirar boas fotos que sejam artísticas e bem pensadas. O desenvolvimento e a popularização da fotografia, na sociedade atual, não podem ser subestimados por seu impacto na estética pública e no pensamento humanístico. Este artigo tem, como objetivo, analisar a conotação estética da fotografia chinesa e explorar seus padrões e valores estéticos. Os pensamentos filosóficos da fotografia chinesa são explorados, e suas reflexões e perspectivas sobre a vida e a sociedade são analisadas. A relação e a influência mútua, entre as conotações estéticas e os pensamentos filosóficos na fotografia chinesa, são exploradas, e sua importância e influência nos trabalhos fotográficos são analisadas, para que se possa entender e apreciar melhor a singularidade da fotografia chinesa. A fotografia chinesa é uma forma única e diversificada de expressão artística que reflete o rico patrimônio cultural e o desenvolvimento social da China. Ao enfatizar a harmonia, a integração de elementos de pintura, a narração de histórias e a apreciação da natureza, a fotografia chinesa proporciona uma experiência estética profunda e transmite significados mais profundos de unidade, tranquilidade e a relação entre as pessoas e o meio ambiente.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: Photography, as a tool, mainly presents the relationship between people and objects through the use of artistic elements, such as light, shadow and color in images. The creation of photography is an activity that requires inspiration and skills. It requires photographers to carefully and deeply observe and think about the overall structure of the work, in order to take good photos that are both artistic and thoughtful. The development and popularization of photography in today’s society cannot be underestimated for their impact on public aesthetics and humanistic thinking. This paper aims to analyze the aesthetic connotation of Chinese photography and explore its aesthetic standards and values. The philosophical thoughts in Chinese photography are explored, and their reflections and perspectives on life and society are analyzed. The relationship and mutual influence between aesthetic connotations and philosophical thoughts in Chinese photography are explored, and their significance and influence on photography works are analyzed, so as to better understand and appreciate the uniqueness of Chinese photography. Chinese photography is a unique and diverse form of artistic expression that reflects China’s rich cultural heritage and social development. By emphasizing harmony, the integration of painting elements, storytelling and appreciation of nature, Chinese photography provides a profound aesthetic experience and conveys deeper meanings of unity, tranquility, and the relationship between people and the environment.
  • Evaluation of university sports culture in the new era, based on philosophical context Article

    Lei, Ming; Ma, Hong

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: La cultura deportiva universitaria es un componente importante del sistema cultural nacional. Es la cristalización de la civilización material y espiritual en el deporte universitario, así como la precipitación de la cultura deportiva y la filosofía del deporte. Sin embargo, en la nueva era, la cultura deportiva universitaria presenta problemas como valorar más la inteligencia que la forma física, carecer de conceptos de cultura deportiva y separar el espíritu de lo material. En la educación universitaria, generalmente se presta más atención al desarrollo académico e intelectual, mientras que no tanto al deporte y ejercicio físico. De hecho, la cultura deportiva universitaria a menudo se centra sólo en la educación física y los eventos deportivos, ignorando el desarrollo de otros aspectos, lo que da lugar a un desequilibrio en todo el sistema de cultura deportiva; la insuficiente inversión de la escuela en instalaciones y equipos deportivos conduce a una falta de apoyo material necesario para que los estudiantes lleven actividades de ejercicio físico. Al mismo tiempo, la comprensión y la búsqueda del deporte por parte de los estudiantes se quedan a menudo en la superficie, careciendo de la búsqueda del espíritu de lo profundo. En la revisión de la cultura deportiva universitaria, se puede utilizar el materialismo dialéctico para analizar la conexión entre el trasfondo social, la tendencia de desarrollo y la influencia mutua de la cultura deportiva; también se puede utilizar la perspectiva del constructivismo social para explorar el proceso de construcción social de la cultura deportiva, los papeles y las interacciones de todos los participantes, y el significado y la influencia de la cultura deportiva en la sociedad. Por consiguiente, para resolver mejor los problemas existentes en la cultura deportiva universitaria, promover el rápido desarrollo de la cultura deportiva universitaria en la nueva era, aumentar la confianza de la cultura deportiva universitaria y construir una cultura deportiva fuerte, este artículo utilizó el método del materialismo dialéctico para analizar la situación actual del deporte universitario. Explica la relación entre la filosofía y la cultura deportiva desde una perspectiva filosófica, así como los problemas actuales de la cultura deportiva. Utilizó el método del constructivismo social para explicarlo desde diferentes perspectivas. Por último, a través del método del constructivismo social, examinó la cultura deportiva universitaria en la nueva era y analizó dialécticamente las formas, funciones, vías de reconstrucción y pensamiento futuro de la cultura deportiva universitaria. La investigación ha constatado que la cultura deportiva de las universidades en la nueva era desempeña un papel importante en los aspectos cultural, educativo y político. La reconstrucción y el desarrollo futuro de la cultura deportiva universitaria en la nueva era necesitan combinar las culturas oriental y occidental, heredar la excelente cultura tradicional y lograr un desarrollo innovador de la cultura deportiva.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: University sports culture is an important component of the national cultural system. It is the crystallization of material and spiritual civilization in university sports, as well as the precipitation of sports culture and sports philosophy. However, in the new era, university sports culture presents problems, such as valuing intelligence over physical fitness, lacking in sports culture concepts, and separating spirit and material. In university education, more attention is often paid to academic and intellectual development, while sports and physical exercise are lightly regarded. In fact, university sports culture often focuses only on physical education and sports events, while ignoring the development of other aspects, resulting in an imbalance in the whole sports culture system. The insufficient investment of the school in sports facilities and equipment leads to a lack of necessary material support for students to engage in physical exercise. At the same time, the students’ understanding and pursuit of sports often remain on the surface, lacking in the pursuit of the spirit of the deep-seated. In review of university sports culture, dialectical materialism can be used to analyze the connection among the social background, development trend and mutual influence of sports culture. The perspective of social constructivism can also be used to explore the social construction process of sports culture, all participants’ roles and interactions, and the significance and influence of sports culture in society. Therefore, in order to better solve the problems existing in university sports culture, promote the rapid development of university sports culture in the new era, enhance the confidence of campus sports culture and build a strong sports culture, this article used dialectical materialism method to analyze the current situation of university sports. It explained the relationship between philosophy and sports culture from a philosophical perspective, as well as the current problems in sports culture. Finally, it used the method of social constructivism to explain it from different perspectives. Finally, through the social constructivism method, it examined the university sports culture in the new era and, dialectically, analyzed the forms, functions, reconstruction paths and future thinking of university sports culture. Research has found that the sports culture of universities, in the new era, plays an important role in cultural, educational, and political aspects. The reconstruction and future development of university sports culture, in the new era, need to combine Eastern and Western cultures, inherit excellent traditional culture and achieve innovative development of sports culture.
  • Influence of traditional Chinese thought on the performance style and creation of piano music works Article

    Li, Ni; Chen, Yi

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: El piano, de origen europeo, es la cristalización de la civilización musical occidental y es conocido como el rey de los instrumentos musicales. Después de cientos de años de desarrollo, ha desarrollado un sistema relativamente completo de creación, interpretación y enseñanza. En este proceso, se puede ver que hay muchas obras de música para piano con el estilo y el encanto únicos del pensamiento tradicional chino, utilizando el método de la música folclórica china y la melodía con características chinas. La combinación de pensamientos tradicionales y piano demuestra el encanto único de la música china, con una fuerte herencia cultural y atractivo artístico. Por lo tanto, las obras de música para piano infiltradas en el pensamiento tradicional chino no son sólo un tesoro de China, sino también un elemento indispensable en la interpretación y educación del piano chino. El propósito de este artículo es comprender y reflexionar profundamente sobre las obras de música para piano en la cultura tradicional china, explorar la singularidad y el encanto de las obras de música para piano chinas y comprender la encarnación de los pensamientos tradicionales chinos en la creación de música para piano, explorando así la singularidad y la innovación. de la creación de música para piano china, proporcionando referencia y apoyo para promover el desarrollo de las obras de música para piano china.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The piano, which originated in Europe, is the crystallization of Western musical civilization and is known as the king of musical instruments. After hundreds of years of development, it has developed a relatively complete system of creation, performance and teaching. In this process, it can be seen that there are many piano music works with the unique style and charm of traditional Chinese thoughts, using the method of Chinese folk music and the melody with Chinese characteristics. The combination of traditional thoughts and piano demonstrates a unique charm of Chinese music, with strong cultural heritage and artistic appeal. Therefore, piano music works, infiltrated into traditional Chinese thoughts, are not only a China’s treasure, but also an indispensable element in Chinese piano performance and education. The purpose of this article is to deeply understand and reflect on piano music works in traditional Chinese culture, explore the uniqueness and charm of Chinese piano music works, and understand the embodiment of traditional Chinese thoughts in piano music creation, thus exploring the uniqueness and innovation of Chinese piano music creation, providing reference and support for promoting the development of Chinese piano music works.
  • New exploration on the philosophical examination of Chinese sportsmanship Article

    Jia, Peng; He, Xinqi

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: La deportividad china es la esencia de los deportes chinos y el espíritu nacional, y el alma y la esencia de los deportes chinos. En realidad, la gente entiende la deportividad como una forma de ejercicio desligada del nivel espiritual, descuidando el valor espiritual equiparable al ejercicio físico, ocultando sus profundas connotaciones espirituales y arrinconando el espíritu deportivo, lejos de la “valentía”. del alma y la vitalidad del cuerpo” de los deportes. Se han explorado y examinado los fundamentos filosóficos y el desarrollo histórico de la deportividad china, con el objetivo de comprender la profunda connotación y el valor de la deportividad china. Desde la fundación de la República Popular China, el espíritu de los deportes chinos ha desempeñado un papel de liderazgo especial en China y ha sido ampliamente reconocido y afirmado por el Comité Central del Partido y diversas clases sociales. Sin embargo, la comprensión de la gente al respecto no es lo suficientemente profunda y se encuentra sólo en la etapa de investigación preliminar. Para adaptarse a diversas necesidades, la exploración en profundidad del examen filosófico de la deportividad china tiene un valor teórico y una importancia práctica significativos. La deportividad china no se trata sólo de ejercicio físico, sino que también enfatiza la armonía física y mental, el cultivo tanto interno como externo, y la búsqueda de un estado de placer y comodidad físico y mental. La deportividad china está en consonancia con los pensamientos filosóficos tradicionales chinos como la “armonía entre el cielo y el hombre” y la armonía social.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: Chinese sportsmanship is the essence of Chinese sports and national spirit, and the soul and essence of Chinese sports. In reality, people understand the sportsmanship as a form of exercise that is detached from the spiritual level, neglecting the spiritual value comparable to physical exercise, concealing its deep spiritual connotations and placing the spirit of sports in a corner, away from the “bravery of the soul and the vitality of the body” of sports. The philosophical foundation and historical development of Chinese sports spirit have been explored and examined, aiming to understand the profound connotation and value of Chinese sports spirit. Since the founding of the People’s Republic of China, the spirit of Chinese sports has played a special leading role in China, and has been widely recognized and affirmed by the Party Central Committee and various social classes. However, people’s understanding of it is not deep enough and is only in the preliminary research stage. In order to adapt to various needs, the in-depth exploration of the philosophical examination of Chinese sportsmanship has significant theoretical value and practical significance. The Chinese sports spirit is not only about physical exercise, but also emphasizes physical and mental harmony, both internal and external cultivation, and the pursuit of a state of physical and mental pleasure and comfort. The Chinese sports spirit is in line with traditional Chinese philosophical thoughts, such as “harmony between heaven and man” and social harmony.
  • Han Fu culture: the emphasis on Chinese traditional cultural identity Article

    Yu, Qianqian

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: La cultura filosófica tradicional china se refiere al pensamiento filosófico y las tradiciones culturales de la antigua China que incluye diferentes escuelas filosóficas y sistemas de pensamiento como el confucianismo, el taoísmo, el mohismo y el legalismo. Como sistema de pensamiento único en la antigua China, la cultura filosófica tradicional china es una herencia acumulada por la nación china. La cultura Han Fu es un componente importante de la cultura tradicional china, que abarca orígenes históricos, características morfológicas, materiales y técnicas, costumbres, connotaciones culturales y valores espirituales. Puede aplicarse y heredarse en la sociedad contemporánea, así como integrarse e interactuar con otros elementos culturales tradicionales. Como importante portadora del pensamiento filosófico tradicional chino, la cultura Han Fu es también una manifestación concreta de la cultura nacional china y del espíritu humanista moderno. Como forma de heredar y exhibir la cultura de la vestimenta tradicional china, la representación de la cultura Han Fu ha recibido cada vez más atención y afecto y ha desempeñado un papel importante en la larga historia, y su evolución y desarrollo también han sido influenciados y moldeados por la cultura filosófica tradicional china. Por tal motivo, este artículo utilizó el enfoque hermenéutico, el materialismo dialéctico y el materialismo histórico, explorando las manifestaciones de la cultura filosófica tradicional china en la cultura Han Fu, con el fin de comprender y heredar mejor la cultura Han Fu. El artículo presenta primero los pensamientos filosóficos tradicionales chinos, que incluyen principalmente el confucianismo, el taoísmo y el pensamiento budista; luego se elaboraron varios conceptos importantes en el pensamiento filosófico; luego, consideraremos y analizaremos las ideas filosóficas contenidas en la cultura Han Fu, y señalaremos la encarnación y aplicación de las ideas filosóficas de “unidad del cielo y el hombre” y “neutralidad” en la cultura Han Fu; Finalmente, el valor del desempeño de Han Fu se elabora a partir de dos aspectos: su expresión de valor, forma de expresión y contenido. Mediante el estudio, se descubrió que la cultura Han Fu puede presentar y expresar sus ideas centrales de una manera específica para demostrar mejor el pensamiento filosófico tradicional chino, lo que ayuda a instar mejor a las personas a utilizar la cultura Han Fu como herramienta y utilizarla para publicitar. sus ideas y conceptos relevantes.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: Traditional Chinese philosophical culture refers to ancient China’s philosophical thought and cultural traditions, including different philosophical schools and systems of thought, such as Confucianism, Taoism, Mohism and Legalism. As a unique system of thought in ancient China, the traditional Chinese philosophical culture is a heritage accumulated by the Chinese nation. Han Fu culture is an important component of traditional Chinese culture, covering historical origins, morphological characteristics, materials and techniques, customs, cultural connotations and spiritual values. It can be applied and inherited in contemporary society, as well as integrated and interacted with other traditional cultural elements. As an important carrier of traditional Chinese philosophical thoughts, Han Fu culture is also a concrete manifestation of Chinese national culture and modern humanistic spirit. As a form of inheriting and displaying traditional Chinese clothing culture, the performance of Han Fu culture has received increasing attention and affection. Han Fu has played an important role in the long history, and its evolution and development have also been influenced and shaped by traditional Chinese philosophical culture. Therefore, this paper used the hermeneutic approach, dialectical materialism and historical materialism, by exploring the manifestations of traditional Chinese philosophical culture on Han Fu culture, with a view to better understand and inherit Han Fu culture. The article first introduces traditional Chinese philosophical thoughts, which mainly include Confucianism, Taoism and Buddhist thought; then, several important concepts in philosophical thoughts were elaborated. Afterwards, we will consider and analyze the philosophical ideas, contained in Han Fu culture, and point out the embodiment and application of the philosophical ideas of “unity of heaven and man” and “neutrality” in Han Fu culture. Finally, the performance value of Han Fu is elaborated from two aspects: its value expression, or form of expression, and content. Through the study, it was found that Han Fu culture can present and express its core ideas in a specific way to better demonstrate traditional Chinese philosophical thinking, which helps to better call on people to use Han Fu culture as a tool and use it to publicize their relevant ideas and concepts.
  • Evaluation of the philosophical thought of ancient Chinese metallurgical technology culture Article

    Hua, Xiaofang; Jiang, Maofa

    Resumo em Espanhol:

    Résumé: La technologie métallurgique de la Chine ancienne est connue pour son ancienneté et sa délicatesse, mais pendant longtemps, le peuple chinois a toujours été sensible aux idées philosophiques qu’elles contiennent et le manque de compréhension rationnelle et généralisation théorique. La technologie métallurgique est une technique typique de l’ancien artisanat chinois. Cet article présente une analyse détaillée des idées philosophiques contenues dans la technologie métallurgique, notamment la technologie de la fabrication du fer (sidérurgie) et la technologie de la fonte et du moulage de bronze. Nous estimons que les principales caractéristiques de l’ancienne culture chinoise de la technologie métallurgique sont l’accent mis sur l’importance de la philosophie, l’accent mis sur “le temporel, les avantages géographiques, et l’harmonie humaine”, et l’accent mis sur la pensée philosophique sur l’“harmonie”.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: Ancient China’s metallurgical technology is known for its antiquity and delicacy, but, for a long time, people have always been sensitive to the philosophical ideas contained in it, lacking a rational understanding and theoretical generalization. Metallurgical technology is a typical technology in ancient Chinese craftsmanship. It provided a detailed analysis of the philosophical ideas contained in metallurgical technology, including ironmaking (steelmaking) technology and bronze smelting and casting technology. It is believed that the prominent features of ancient Chinese metallurgical technology culture are the emphasis on the importance of philosophy, the emphasis on “timing, geographical advantages, and human harmony”, and the emphasis on the philosophical thought of “harmony”.
  • Perspectiva filosófica sobre o desenvolvimento artístico e o pensamento histórico da animação Article

    Wang, Zhi

    Resumo em Português:

    Resumo: No contexto da “era da leitura de imagens”, a animação também é um produto moderno, e a animação chinesa sempre foi uma “transmissão de imagens por meio de imagens”. Os autores acostumaram-se a pegar emprestado desenhos animados de países, como o Japão ou países europeus, e sua criatividade no pensamento de animação foi bastante suprimida, o que é um golpe devastador. Ao rastrear a origem do pensamento de animação, a partir de uma perspectiva filosófica, a evolução do pensamento e da expressão humana pode ser mais bem compreendida. Isso ajuda os pesquisadores a entender a evolução e as inovações da cultura humana e, assim, perceber melhor a relação entre cultura, arte e filosofia. O pensamento objetal enfatiza a divisão de problemas complexos em componentes menores, ou seja, os objetos. Na animação, isso pode ser interpretado como a divisão de cenas e ações complexas em objetos, personagens e elementos separados. Essa abstração e correlação de objetos ajudam os animadores a entender e projetar melhor as interações entre os personagens, o movimento dos objetos e a dinâmica da animação geral. Embora o estudo do “pensamento Xiang” tenha se desenvolvido na história da filosofia, ele não está diretamente relacionado ao rastreamento do pensamento de animação e à reconstrução artística. De fato, ele tem um impacto significativo no pensamento da animação. Por meio da análise do texto filosófico das obras de animação, os pesquisadores podem descobrir os temas filosóficos, os símbolos e os significados da animação. Isso pode incluir a interpretação de um trabalho de animação específico e como determinados pensamentos filosóficos são expressos, por meio da narrativa, dos personagens, dos elementos visuais etc. Portanto, o estudo do pensamento objetal tem um significado prático importante, para explicar a singularidade do pensamento de animação. Um dos objetivos da pesquisa pode ser descobrir a intertextualidade entre animação e filosofia, o que inclui explorar como os escritos e pensamentos filosóficos são representados na animação e, consequentemente, como a animação afeta o pensamento filosófico.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: In the context of the “era of image reading”, animation is also a modern product, and Chinese animation has always been “transmitting images through images”. Chinese animation has become accustomed to borrowing cartoons from countries, such as Japan or European ones, and their creativity in animation thinking has been greatly suppressed, which is a devastating blow. By tracing the origin of animation thinking from a philosophical perspective, the evolution of human thinking and expression can be further understood. This helps researchers understand the evolution and evolving innovations of human culture, and thus better understand the relationship among culture, art and philosophy. Object thinking emphasizes breaking down complex problems into smaller components, namely objects. In animation, this can be interpreted as breaking down complex scenes and actions into separate objects, characters and elements. This object abstraction and correlation help animators better understand and design the interactions among characters, the movement of objects and the dynamics of the overall animation. Although the study of “Xiang thinking” has developed in the history of philosophy, it has not been directly related to the tracing of animation thinking and artistic reconstruction. In fact, it has a significant impact on animation thinking. Through the philosophical text analysis of animation works, researchers can dig out the philosophical themes, symbols and meanings in animation. This may include the interpretation of a particular animated work and how certain philosophical thoughts are expressed through the narrative, characters, visual elements, etc. Therefore, the study of object thinking has important practical significance for explaining the uniqueness of animation thinking. One of the goals of research may be to discover the intertextuality between animation and philosophy, which includes exploring how philosophical writings and thoughts are represented in animation, and accordingly, how animation affects philosophical thinking.
  • Espírito crítico pós-modernista: sua influência cultural e seu impacto na música e nas escolas de pensamento Article

    Wang, Zhiguo; Wang, Xueping

    Resumo em Português:

    Resumo: O pós-modernismo ocidental é uma tendência cultural de pensamento que surgiu nas décadas de 1960 e 1970. Sua influência envolve muitos campos, como arte, literatura, filosofia e estética, o que indica que uma grande mudança ocorreu em toda a sociedade ocidental e também tem um impacto profundo na cultura e na arte contemporâneas. Ao analisar a influência de longo alcance do pós-modernismo, na música e na filosofia, este artigo fornece estratégias de desenvolvimento e sugestões para a música e a filosofia, sob o pano de fundo do pós-modernismo. Este texto estudou os efeitos positivos e negativos do pós-modernismo na filosofia e na música, sob dois aspectos: música e filosofia. A influência positiva do pós-modernismo na filosofia e na música manifesta-se na defesa da igualdade, da harmonia entre o homem e a natureza, da inovação e do espírito crítico. É claro que a tendência de pensamento do pós-modernismo também tem alguns efeitos negativos, os quais devem ser vistos dialeticamente, em seu impacto sobre a música e a filosofia. Com a premissa de incentivar a inovação, respeitar a liberdade e a diferença, deve-se estabelecer uma autoconfiança de valor, de modo a promover o desenvolvimento da filosofia e da música. O pós-modernismo é uma forma cultural do período posterior do capitalismo. No campo da música, é necessário não apenas aderir à rebeldia e à abertura trazidas pelo pós-modernismo, mas também dar importância ao valor artístico das obras musicais para evitar a produção e a proliferação de obras musicais vulgarizadas. A influência do pós-modernismo na música e na filosofia, que estudamos neste artigo, tem um significado prático importante.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: Western postmodernism is a cultural trend of thought that emerged in the 1960s and 1970s. Its influence involves many fields, such as art, literature, philosophyand aesthetics, which indicates that a major change has taken place in the whole Western society, and also has a profound impact on contemporary culture and art. By analyzing the far-reaching influence of postmodernism on music and philosophy, this paper provided development strategies and suggestions for music and philosophy under the background of postmodernism. This paper studied the positive and negative effects of postmodernism on philosophy and music from two aspects: music and philosophy. The positive influence of postmodernism on philosophy and music is manifested in advocating equality, harmony between man and nature, innovation and critical spirit. Of course, the postmodernism trend of thought also has some negative effects, which should be viewed dialectically on its impact on music and philosophy. On the premise of encouraging innovation, respecting freedom and difference, self-confidence value should be established, so as to promote the further development of philosophy and music. Postmodernism is a cultural form in the later period of capitalism. In the field of music, it is necessary to not only adhere to the rebellion and openness brought by postmodernism, but also attach importance to the artistic value of music works to prevent the production and proliferation of vulgar music works. The influence of postmodernism on music and philosophy, studied in this paper, has important practical significance.
  • O conceito de educação musical em uma perspectiva filosófica Article

    Liu, Ziyu

    Resumo em Português:

    Resumo: A educação musical, como uma disciplina importante, sempre recebeu atenção das comunidades educacionais e musicais. A música não é apenas uma forma de arte, mas o veículo da expressão, da cognição e do comportamento humanos. Contudo, há diferenças de pontos de vista sobre o objetivo e o conteúdo da educação musical. As diferentes origens culturais, na China e no Ocidente, dão ênfase diferente à educação musical. Ao comparar filosofias de educação musical sob distintos conceitos, é possível compreender as práticas e os conceitos de educação musical de culturas diversas, promovendo, assim, a comunicação e a compreensão interculturais. A filosofia é uma disciplina que explora questões e princípios fundamentais, enfatizando o pensamento especulativo e crítico. Na história da China, as ideias filosóficas desempenharam um papel importante na formação da educação musical. As ideias filosóficas da China antiga, como o confucionismo, o taoísmo e o budismo, tiveram um impacto profundo na compreensão e na educação musical. Para entender melhor a conexão interna entre as formas de arte musical e o comportamento expressivo, e para obter uma compreensão mais profunda da essência e do significado da música, este artigo adotou um método de pesquisa comparativa, com base em uma perspectiva filosófica, a fim de debater o conceito de educação musical e explorar sua essência e seus objetivos. Ao comparar diferentes perspectivas, o objetivo é propor um conceito abrangente de educação musical, para promover o desenvolvimento integral dos alunos. Este texto partiu da relação dialética entre a essência da música e a filosofia e, em seguida, analisou diferentes conceitos de educação musical, a partir de uma perspectiva filosófica. Por fim, ainda em função de uma perspectiva filosófica, ele estudou a inspiração para a reforma da educação musical. A educação musical não deve se concentrar apenas em habilidades e desempenho, mas também no cultivo de habilidades estéticas e de pensamento. Analisar, a partir de uma perspectiva filosófica, pode ajudar a entender melhor a essência e o significado da música, explorar o valor da educação musical, resolver problemas na educação musical e promover o seu desenvolvimento sustentável. Ao mesmo tempo, ela pode ter impactos profundos em certas áreas, como psicologia, sociologia e saúde. Este trabalho demonstra, com eficácia, os múltiplos valores e funções da educação musical, oferecendo uma perspectiva mais ampla, para que o público entenda e promova essa educação.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: Music education, as an important discipline, has always received attention from the education and music communities. Music is not just an art form, but the carrier of human expression, cognition and behavior. However, there are differences in views on the purpose and content of music education. Different cultural backgrounds in China and the West place different emphasis on music education. By comparing music education philosophies, under different concepts, one can understand the music education practices and concepts of different cultures, thereby promoting cross-cultural communication and understanding. Philosophy is a discipline that explores fundamental issues and principles, emphasizing speculative and critical thinking. In China’s history, philosophical ideas have played an important role in shaping music education. Ancient China’s philosophical ideas, such as Confucianism, Taoism and Buddhism, have had a profound impact on the understanding and education of music. In order to better understand the internal connection between musical art forms and expressive behavior, and to gain a deeper understanding of the essence and significance of music, this article adopted a comparative research method from a philosophical perspective to debate the concept of music education and explore its essence and goals. By comparing different perspectives, the aim is to propose a comprehensive concept of music education to promote students’ comprehensive development. This article started from the dialectical relationship between the essence of music and philosophy, and then analyzed different music education concepts from a philosophical perspective. Finally, from a philosophical perspective, it studied the inspiration for music education reform. Music education should not only focus on skills and performance, but also on the cultivation of aesthetic and thinking abilities. Analyzing from a philosophical perspective, we can better understand the essence and significance of music, explore the value of music education, solve problems in it and promote sustainable development of music education. At the same time, it can have profound impacts in fields, such as psychology, sociology and healthcare. It effectively demonstrates the multiple values and roles of music education, providing a broader perspective for the public to understand and promote music education.
Universidade Estadual Paulista, Departamento de Filosofia Av.Hygino Muzzi Filho, 737, 17525-900 Marília-São Paulo/Brasil, Tel.: 55 (14) 3402-1306, Fax: 55 (14) 3402-1302 - Marília - SP - Brazil
E-mail: transformacao@marilia.unesp.br