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Career anchors and values from different career management perspectives

Abstract

Purpose:

To analyze the relationships between career anchors and young Generation Y professionals’ values, from the career concept perspective.

Design/methodology/approach:

Research concerning the proposed objective was carried out through quantitative research involving 189 Business Administration majors from a Catholic university in São Paulo, Brazil. We used two instruments to identify the career anchors and values of respondents: Schein (1990) and Schwartz (1994), respectively. We used statistical techniques to explore the relationships between career anchors and values.

Findings:

Among the results, mention should be made to the statistical relationships found between analyzed career anchors and values. It is also important to stress that, although the Lifestyle career anchor was predominantly present in the conglomerate division, this anchor was the predominant characteristic in the differentiation of the smaller group of respondents, the new career group. The General Management Career Anchor, which presents a lower incidence, is the predominant characteristic of the larger group, referring to organizational careers. As well as the Lifestyle career anchor, the Hedonism value was predominant among respondents.

Originality/value:

The need to consider the following was found: Generation Y presents generational characteristics that drive people management to propose work structures that offer activities to generate learning, pleasure, self-fulfillment and conciliation between work and personal life.

Keywords:
Career anchors; values; career management

Resumo

Objetivo:

Analisar associações entre âncoras de carreira e valores dos jovens profissionais da geração Y, sob a perspectiva dos conceitos de carreira.

Metodologia:

A exploração do objetivo proposto foi realizada por meio de uma pesquisa quantitativa com 189 formandos do curso de Administração de uma universidade comunitária católica da cidade de São Paulo. Para a identificação da âncora de carreira dos respondentes, utilizou-se o instrumento de Schein (1990) e, para os valores, o de Schwartz (1994). Técnicas estatísticas foram empreendidas para explorar as associações entre as âncoras e os tipos motivacionais dos entrevistados.

Resultados:

Destaca-se a constatação de associações estatísticas entre âncoras e valores analisados. É importante ressaltar também que, apesar da predominância da incidência da âncora Estilo de Vida, na divisão dos conglomerados, essa âncora foi característica predominante na diferenciação do conglomerado menor de respondentes, o das novas carreiras. Já a âncora Gerência Geral, que é a de menor incidência, é a característica predominante na caracterização do conglomerado maior, o das carreiras organizacionais. Além da âncora Estilo de Vida, o valor Hedonismo foi predominante entre os respondentes.

Contribuições:

Foi constatada a necessidade de considerar que a geração Y apresenta características geracionais que impulsionam a gestão de pessoas a propor estruturas de trabalho que proporcionem atividades que gerem aprendizado, prazer, autorrealização e conciliação entre vida pessoal e trabalho.

Palavras-chave:
Âncoras de carreira; valores; gestão de carreira

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Contribution of each Author:

Publication Dates

  • Publication in this collection
    Jan-Mar 2016

History

  • Received
    19 Nov 2014
  • Accepted
    29 Apr 2016
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