Porcentagem de conformidade dos itens do Checklist
Classificação da dimensão de acordo com o percentual de conformidades
Pontuação atribuída no Protocolo Gráfico
Abaixo de 50%
Inadequado
0
De 50 a 99,9%
Parcialmente adequado
1
100%
Adequado
2
Soma da pontuação das dimensões do Protocolo Gráfico
Classificação do Cuidado
0 a 6 pontos
Cuidado Inseguro
7 a 13 pontos
Cuidado Parcialmente Seguro
14 a 20 pontos
Cuidado Seguro
Sugere-se que estas ferramentas sejam utilizadas periodicamente de modo a promover a avaliação contínua da Segurança do Paciente na Unidade Neonatal para identificar e tratar oportunidades de melhorias na unidade e fortalecer a cultura de segurança na organização.
ELEMENTO ESTRUTURA
S
N
1. Infraestrutura
1.1) Possui ambiente climatizado?
1.2) O ambiente possui iluminação natural?
1.3) A área por leito corresponde a aproximadamente 6m2?
1.4) Existe espaçamento de 1m entre os berços?
1.5) Apresenta pontos de oxigênio, ar comprimido e vácuo por leito?
1.6) Dispõe de ponto de rede elétrica para equipamento de raio-x portátil para cada ambiente?
1.7) Apresenta rede elétrica de emergência?
1.8) Possui uma pia para lavagem das mãos para cada 5 leitos?
1.9) Dispõe de um dispensador de preparação alcoólica por leito?
1.10) Há sala de procedimentos destinada a cuidados e higienização dos recém-nascidos?
1.11) Há áreas de expurgo, lavagem e preparo de material para posterior esterilização?
1.12) A unidade tem quarto de isolamento individual?
1.13) Há local identificado para armazenamento de insumos de uso geral?
1.14) Possui área exclusiva para preparo de medicamentos livre de ruídos, com boa iluminação e sem fontes de distração e interrupção no preparo de medicamentos?
1.15) Há local específico para a guarda dos medicamentos de alta vigilância?
1.16) Dispõe de sala de coleta de leite humano?
1.17) Possui sala de prescrição multiprofissional?
2. Materiais e equipamentos
2.1) A unidade possui equipamento para reanimação neonatal, 1 para cada 5 leitos?
2.2) Possui 1 monitor de beira de leito para monitorização contínua de frequência cardíaca, cardioscopia, oximetria de pulso e pressão não invasiva, frequência respiratória e temperatura por leito?
2.3) Possui manguitos de tamanhos adequado ao perfil dos recém-nascidos internados para mensurar pressão arterial não invasiva?
2.4) Existe padrão de programação dos alarmes e controle sobre os ruídos dos equipamentos eletromédicos na UTIN?
2.5) As equipes são treinadas para responderem prontamente aos alarmes?
2.6) Dispõe de ventilador pulmonar mecânico microprocessado: 1 para cada 2 leitos, com reserva operacional de 1 equipamento para cada 5 leitos
2.7) Dispõe ventilador pulmonar específico para transporte, com bateria: 1 para cada 10 leitos ou fração?
2.8) Há equipamento para ventilação pulmonar não-invasiva:1 para cada 5 leitos, quando o ventilador pulmonar microprocessado não possuir recursos para realizar a modalidade de ventilação não-invasiva?
2.9) Para cada leito existem materiais de interface facial para ventilação pulmonar não invasiva (máscara ou pronga)? A UTIN deve dispor de todos os tamanhos (00, 0, 1, 2, 3, e 4).
2.10) Dispõe de um balão auto inflável com reservatório e máscara por leito?
2.11) Dispõe de materiais para aspiração traqueal em sistemas aberto e fechado?
2.12) Há 3 equipamentos para infusão contínua e controlada de fluidos (“bomba de infusão”) por leitos?
2.13) Há reserva operacional de equipamento para infusão contínua e controlada de fluidos (“bomba de infusão”): 1 para cada 3 leitos?
2.14) Dispõe de incubadoras de parede dupla com sistema de umidificação (1 por paciente de UTIN)?
2.15) Dispõe de berços aquecidos de terapia intensiva para no mínimo 10% (dez por cento) dos leitos?
2.16) Possui incubadora para transporte completa, com monitorização contínua, suporte para equipamento de infusão controlada de fluidos, com bateria, de suporte para cilindro de oxigênio, cilindro transportável de oxigênio e kit (“maleta”) para acompanhar o transporte de pacientes graves, contendo medicamentos e materiais para atendimento às emergências: 1 para cada 10 leitos ou fração?
2.17) Possui bandejas contendo materiais para procedimentos de acesso venoso profundo, incluindo PICC e cateter umbilical?
2.18) Possui bandejas contendo materiais para procedimentos de punção lombar, drenagem torácica, cateterismo vesical, curativos em geral?
2.19) Para cada 5 leitos há um equipamento para aferição de glicemia capilar, específico para uso hospitalar?
2.20) Para cada leito existe kit individual com termômetro digital, fita métrica e estetoscópio?
2.21) Os equipamentos de proteção individual e coletiva estão disponíveis para uso?
2.22) Existe 1 aparelho de fototerapia para cada 2 leitos?
2.23) Existe balança eletrônica portátil?
2.24) Dispõe de um capnógrafo, para cada 10 leitos?
2.25) Há 1 negatoscópio para cada 10 leitos?
2.26) Possui 1 otoscópio para cada 10 leitos?
2.27) Há 1 oftalmoscópio para cada 10 leitos?
2.28) Possui refrigerador com temperatura interna de 2 a 8°C, de uso exclusivo para guarda de medicamentos, com conferência e registro de temperatura a intervalos máximos de 24 horas: 1 (um) por UTIN?
2.29) Existe relógio de parede visíveis para os leitos?
2.30) Há cadeira removível e confortável para realização do Método Canguru?
3. Recursos humanos em enfermagem
3.1) Há 1 enfermeiro coordenador exclusivo para a unidade?
3.2) Há 1 enfermeiro assistencial exclusivo da unidade para cada 8 leitos ou fração por turno de trabalho?
3.3) A equipe apresenta 1 técnico de enfermagem para cada dois leitos ou fração por turno?
3.4) Possui 1 (um) técnico de enfermagem para serviços de apoio assistencial por turno?
3.5) O responsável técnico implementa e mantêm registros de programa de educação permanente para todos os profissionais que atuam na unidade?
ELEMENTO PROCESSO
S
N
4. Identificação do paciente
Existe protocolo descrevendo a rotina de identificação do paciente na UTIN?
O serviço utiliza pulseiras para identificação dos recém-nascidos com no mínimo dois identificadores (nome completo da mãe e data de nascimento)?
É realizada a conferência da identificação do paciente pelos profissionais antes da realização do cuidado?
O acompanhante/familiar/cuidador é envolvido no processo de identificação correta?
É explicado ao acompanhante/familiar/cuidador o propósito dos 2 identificadores da pulseira e que a conferência da identificação seja obrigatória antes do cuidado?
Existe placas de identificação nos leitos dos recém-nascidos com no mínimo dois identificadores (nome completo da mãe e data de nascimento)?
5. Comunicação efetiva entre os profissionais e família
5.1) A passagem de plantão ocorre à beira do leito do paciente?
5.2) Existe padronização das informações que devem ser repassadas entre os profissionais durante a transição de cuidados?
5.3) A família é orientada quanto as normas e rotinas da unidade para a segurança do recém-nascido?
5.4) Os pais são comunicados de que possuem o direito à livre acesso e permanência na unidade?
5.5) As informações sobre a evolução dos pacientes são comunicadas aos familiares, pela equipe, no mínimo, uma vez ao dia?
5.6) Há pelo menos 1 registro do enfermeiro nos prontuários a cada 24h?
5.7) Há pelo menos 1 registro por turno de trabalho de técnicos de enfermagem nos prontuários dos pacientes a cada 24h?
5.8) Os profissionais são treinados para comunicação de más notícias às famílias?
5.9) Possui prescrição médica eletrônica?
5.10) As prescrições de medicamentos estão legíveis, sem abreviaturas e/ou rasuras?
6. Prevenção de Infecções relacionadas a assistência à saúde
6.1) Possui protocolo de higienização das mãos?
6.2) Há avisos de alerta para a higienização correta das mãos próximos às pias ou leitos dos pacientes?
6.3) As orientações quanto a higiene de mãos são repassadas de maneira sistematizada aos pais/visitantes?
6.4) Há vigilância de processo ou auditoria para medir adesão de higiene de mãos por categoria profissional?
6.5) Existe protocolo implantado de prevenção de Infecção da Corrente Sanguínea associada ao uso cateteres?
6.6) Os equipos de infusões parenterais contínuas são trocados a cada 96 horas?
6.7) Existe protocolo para troca de cobertura de acessos venosos centrais?
6.8) Possui protocolo de prevenção de pneumonia relacionada à ventilação mecânica?
6.9) Há protocolo de prevenção de infecção do trato urinário relacionada ao uso de cateteres?
6.10) Possui protocolo de controle no uso de antimicrobianos?
6.11) Possui protocolo para a utilização de Nutrição Parenteral Total?
7. Segurança no uso de medicamentos
7.1) Existe protocolos de uso de medicamentos em recém-nascidos?
7.2) Utilizam etiquetas de identificação em extensores parenterais?
7.3) Os medicamentos são dispensados pela farmácia de acordo com a prescrição médica?
7.4) É utilizado sistema de controle da farmácia quanto a rastreabilidade e validade do medicamento?
7.5) Os medicamentos são dispensados prontos para uso, ou seja, em doses unitárias?
7.6) Os medicamentos armazenados no refrigerador possuem identificação quanto a data de abertura do frasco e tempo de estabilidade?
7.7) É disponibilizada na unidade a lista de medicamentos de alta vigilância com orientação das ações preventivas de incidentes relacionadas a esses medicamentos?
7.8) Adota alertas, como etiquetas específicas, para os medicamentos de alta vigilância utilizados na unidade?
7.9) Dispõe de sistemas de alerta para alergias?
7.10) É disponibilizado padronização quanto a incompatibilidade das drogas?
7.11) Os medicamentos já preparados são identificados com rótulos impressos ou manuais?
7.12) As soluções parenterais infundidas em bomba de infusão ou bomba de seringa estão identificadas com rótulos?
7.13) É realizada dupla checagem pela equipe de enfermagem antes da administração dos medicamentos?
8. Prevenção de quedas
8.1) Existe protocolo para prevenção de quedas em recém-nascidos?
8.2) Os recém-nascidos são avaliados quanto ao risco de quedas?
8.3) “Em caso de risco elevado, há alguma sinalização visual do risco de queda na unidade ou no leito do paciente?
8.4) São fornecidas orientações sobre a prevenção de quedas para as mães/acompanhantes?
8.5) O transporte Inter e intra-hospitalar do recém-nascidos é realizado em incubadora de transporte com cinto de segurança?
8.6) Os profissionais são treinados para manterem as medidas de prevenção de queda na UTIN?
9. Prevenção de Lesão de pele
9.1) Existe protocolo de prevenção de lesão de pele?
9.2) É realizado rodízio para uso do sensor de oxímetro de pulso?
9.3) É realizado rodízio para uso de sensor térmico?
9.4) A equipe realiza mudança de decúbito a cada 2 horas nos recém-nascidos clinicamente estáveis?
9.5) Há protocolo de prevenção de lesão de septo nasal?
9.6) Há padronização para troca das fixações sem dano à pele do recém-nascidos?
ELEMENTO RESULTADO
S
N
10. Indicadores de Segurança do paciente
10.1) O serviço monitora os indicadores de infecção relacionada à assistência à saúde na UTIN mensalmente?
10.2) O serviço monitora a ocorrência de lesões de pele na UTIN mensalmente?
10.3) Os erros de medicação são notificados e analisados mensalmente?
10.4) As quedas na UTIN são notificadas e analisadas mensalmente?
10.5) A unidade monitora a ocorrência de extubação acidental?
10.6) As perdas de cateter central e periférico são mensuradas?
10.7) É realizada pesquisa de satisfação do usuário/família?
UTIN: Unidade de Terapia Intensiva neonatal S: SIM N: NÃO
Chart 1
Summary of judges’ suggestions included in the protocol
Table 1
Agreement among judges about the content of the graph protocol and checklist dimensions and items, in Delphi I and II. Natal/RN, 2020.
Table 2
Agreement among judges in Delphi I and II stages for the items to assess the appearance of the graph protocol and checklist according to the instrument “Suitability Assessment of Materials”, adapted
Compliance percentage of checklist items
Dimension classification according to the percentage of conformities
Score assigned in the graph protocol
Below 50%
Inadequate
0
From 50 to 99.9%
Partially adequate
1
100%
Adequate
2
Sum of the scoring of the graph protocol dimensions
Care Classification
0 to 6 points
Unsafe Care
7 to 13 points
Partially Safe Care
14 to 20 points
Safe Care
It is suggested that these instruments be used periodically in order to promote a continuous PS assessment in the Neonatal Unit to identify and treat opportunities for improvement in the unit and strengthen the safety culture in the organization.
STRUCTURE ELEMENT
Y
N
1. Infrastructure
1.1) Does it have an air-conditioned environment?
1.2) Does the environment have natural lighting?
1.3) Does the area per bed correspond to approximately 6m2?
1.4) Is there a spacing of 1m between the cribs?
1.5) Does it have oxygen, compressed air and vacuum points per bed?
1.6) Does it have a power grid point for portable x-ray equipment for each environment?
1.7) Does it have an emergency electricity grid?
1.8) Does it have a hand wash sink for every 5 beds?
1.9) Does it have an alcoholic preparation dispenser per bed?
1.10) Is there a procedure room for care and hygiene of newborns?
1.11) Are there areas of purge, washing and preparation of material for further sterilization?
1.12) Does the unit have a single isolation room?
1.13) Is there an identified location for storage of general-purpose supplies?
1.14) Does it have an exclusive noise-free area for preparing medicines, with good lighting and no sources of distraction and interruption in medicine preparation?
1.15) Is there a specific place for the custody of high-surveillance medicinal products?
1.16) Does it have a human milk collection room?
1.17) Does it have a multidisciplinary prescription room?
2. Materials and equipment
2.1) Does the unit have neonatal resuscitation equipment, 1 for every 5 beds?
2.2) Does it have 1 bedside monitor for continuous heart rate monitoring, cardioscopy, pulse oximetry and noninvasive pressure, respiratory rate and temperature per bed?
2.3) Does it have cuffs of sizes appropriate to the profile of hospitalized newborns to measure non-invasive blood pressure?
2.4) Is there a standard programming of alarms and control over the noise of electromedical equipment in the NICU?
2.5) Are teams trained to respond promptly to alarms?
2.6) Does it have a microprocessed mechanical pulmonary ventilator: 1 for every 2 beds, with an operational reserve of 1 equipment for every 5 beds?
2.7) Does it have a specific pulmonary ventilator for transport, with battery: 1 for every 10 beds or fraction?
2.8) Is there noninvasive pulmonary ventilation equipment: 1 for every 5 beds, when the microprocessed pulmonary ventilator does not have the resources to perform the noninvasive ventilation modality?
2.9) For each bed, are there facial interface materials for noninvasive pulmonary ventilation (mask or prong)? The NICU must have all sizes (00, 0, 1, 2, 3, and 4).
2.10) Does it have an inflatable self-balloon with a reservoir and bed mask?
2.11) Does it have tracheal aspiration materials in open and closed systems?
2.12) Are there 3 continuous and controlled fluid infusion equipment (“infusion pump”) per bed?
2.13) Is there an operational reserve of equipment for continuous and controlled infusion of fluids (“infusion pump”): 1 for every 3 beds?
2.14) Does it have double-walled incubators with humidification system (1 per NICU patient)?
2.15) Does it have heated intensive care cribs for at least 10% (ten percent) of the beds?
2.16) Does it have incubator for complete transport, with continuous monitoring, support for controlled infusion equipment of fluids, with battery, support for oxygen cylinder, transportable oxygen cylinder and kit (“briefcase”) to monitor the transport of severe patients, containing medicines and materials for care to emergencies: 1 for every 10 beds or fraction?
2.17) Does it have trays containing materials for deep venous access procedures, including PICC and umbilical catheter?
2.18) Does it have trays containing materials for lumbar puncture procedures, chest drainage, bladder catheterization, dressings in general?
2.19) For every 5 beds, is there a capillary glucose measurement equipment specific for hospital use?
2.20) For each bed, is there individual kit with digital thermometer, measuring tape and stethoscope?
2.21) Are personal and collective protective equipment available for use?
2.22) Is there 1 phototherapy device for every 2 beds?
2.23) Is there a portable electronic scale?
2.24) Does it have a capnograph for every 10 beds?
2.25) Is there 1 negatoscope for every 10 beds?
2.26) Does it have 1 otoscope for every 10 beds?
2.27) Is there 1 ophthalmoscope for every 10 beds?
2.28) Does it have refrigerator with internal temperature of 2 to 8°C, for exclusive use for medicine keeping, with conference and temperature record at maximum intervals of 24 hours: 1 (one) per NICU?
2.29) Is there a wall clock visible to the beds?
2.30) Is there a removable and comfortable chair for carrying out the Kangaroo Method?
3. Human resources in nursing
3.1) Is there a nurse coordinator exclusive to the unit?
3.2) Is there 1 exclusive care nurse in the unit for every 8 beds or fraction per work shift?
3.3) Does the team present 1 nursing technician for every two beds or fraction per shift?
3.4) Does it have one (1) nursing technician for care support services per shift?
3.5) Does the technical officer implement and maintain permanent education program records for all professionals working in the unit?
PROCESS ELEMENT
Y
N
4. Patient identification
Is there a protocol describing the patient identification routine in the NICU?
Does the service use wristbands to identify newborns with at least two identifiers (mother’s full name and date of birth)?
Is the conference of patient identification by professionals before the performance of care been held?
Is the companion/family/caregiver involved in the correct identification process?
Is it explained to the companion/family/caregiver the purpose of the 2 bracelet identifiers and that the identification conference is mandatory before care?
Are there identification plates in newborn beds with at least two identifiers (mother’s full name and date of birth)?
5. Effective communication between professionals and family
5.1) Does the shift pass occur at the patients’ bedside?
5.2) Is there standardization of information that should be passed on among professionals during care transition?
5.3) Is the family oriented about the unit’s rules and routines for newborn safety?
5.4) Are parents informed that they have the right to free access and stay in the unit?
5.5) Are information on the evolution of patients communicated to family members by the team at least once a day?
5.6) Is there at least 1 nurse record in medical records every 24 hours?
5.7) Is there at least 1 record per work shift of nursing technicians in patients’ medical records every 24 hours?
5.8) Are professionals trained to communicate bad news to families?
5.9) Do they have an electronic prescription?
5.10) Are prescriptions for medicinal products legible without abbreviations and/or erasures?
6. Healthcare-associated infection prevention
6.1) Do they have a hand hygiene protocol?
6.2) Are there warnings for the correct hygiene of hands near patients’ sinks or beds?
6.3) Are hand hygiene guidelines systematically passed on to parents/visitors?
6.4) Is there process surveillance or auditing to measure hand hygiene compliance by professional category?
6.5) Is there an implanted protocol to prevent bloodstream infection associated with catheter use?
6.6) Are continuous parenteral infusion equipment exchanged every 96 hours?
6.7) Is there a protocol for exchanging coverage of central venous accesses?
6.8) Do they have a protocol for the prevention of ventilator-related pneumonia?
6.9) Is there a protocol to prevent urinary tract infection related to catheter use?
6.10) Do they have a control protocol for antimicrobial use?
6.11) Do they have a protocol for Total Parenteral Nutrition use?
7. Safety in medicine use
7.1) Are there protocols for medicine use in newborns?
7.2) Do they use identification tags on parenteral extenders?
7.3) Are medicines dispensed by the pharmacy according to the medical prescription?
7.4) Is the pharmacy control system used for medicine traceability and validity?
7.5) Are medicines dispensed ready for use, i.e. in unit doses?
7.6) Do the medicines stored in the refrigerator identify the date of opening of the bottle and the time of stability?
7.7) Is a list of high surveillance medicines available at the unit with guidance on preventive actions for incidents related to these medicines?
7.8) Do they adopt alerts, such as specific labels, for high surveillance medicines used in the unit?
7.9) Do they have allergy warning systems?
7.10) Is standardization available regarding medicine incompatibility?
7.11) Are already prepared medicinal products identified with printed or manual labels?
7.12) Are parenteral solutions infused in infusion pump or syringe pump identified with labels?
7.13) Is double checking performed by the nursing team before medicine administration?
8. Fall prevention
8.1) Is there a protocol to prevent falls in newborns?
8.2) Are newborns assessed for risk of falls?
8.3) In case of high risk, are there any visual signs of risk of falls in the unit or in patients’ bed?
8.4) Are guidance on the prevention of falls provided for mothers/companions?
8.5) Is inter- and in-hospital transport of newborns carried out in a transport incubator with a seat belt?
8.6) Are professionals trained to maintain fall prevention measures in the NICU?
9. Skin Injury prevention
9.1) Is there a protocol to prevent skin injury?
9.2) Is rotation performed for pulse oximeter sensor use?
9.3) Is rotation performed for thermal sensor use?
9.4) Does the team change decubitus every 2 hours in clinically stable newborns?
9.5) Is there a protocol to prevent nasal septum injury?
9.6) Is there standardization to exchange fixations without damage to newborns’ skin?
RESULT ELEMENT
Y
N
10. Patient safety indicators
10.1) Does the service monitor healthcare-associated infection indicators in the NICU on a monthly basis?
10.2) Does the service monitor the occurrence of skin lesions in the NICU monthly?
10.3) Are medicine errors notified and analyzed monthly?
10.4) Are falls in the NICU notified and analyzed monthly?
10.5) Does the unit monitor the occurrence of accidental extubation?
10.6) Are central and peripheral catheter losses measured?
10.7) Is a user/family satisfaction survey conducted?
NICU: Neonatal Intensive Care Unit Y: YES N: NO T.N.: As this checklist was not officially translated into English, a free translation was carried out.