SUJEITO
Conceito/Definição constitutiva
Subconceito/Definição constitutiva
Definição operacional
Letramento funcional: O conhecimento e as competências dos sujeitos para acessar, compreender, avaliar e aplicar informações gerais, de forma a fazer julgamentos e tomar decisões no dia-a-dia incorporadas por meio da aprendizagem, cognição, conhecimento e escolaridade.
Aprendizagem: Processo de aquisição de nova informação relacionada a diversos aspectos.
Baixo capital simbólico e linguístico das pessoas, dificuldades de aprendizagem.
Cognição: Capacidade ou competência mentais necessárias para processar e apreender informações, para pensar, recordar, ler, perceber e resolver problemas.
Diminuição da cognição em contextos específicos, deficiência intelectual, esquecimento, dificuldades na compreensão das interações que ocorrem nos centros de saúde, dificuldades em compreender o cuidado, falta de compreensão, incapacidade de compreender o que lhes está a acontecer, falta de elaboração de informação e sua aplicação prática, não compreensão da violência, não entender a necessidade do tratamento.
Conhecimento: O que o sujeito sabe sobre algo ou ainda um conjunto de informação armazenada por intermédio da experiência ou da aprendizagem. É a capacidade cognitiva que permite julgamentos e tomadas de decisão adequadas ou não diante de uma situação.
Carência de informações sobre a doença, não reconhecimento de diferenças de condições de saúde anteriores, não consciência do risco, não consciência dos direitos e responsabilidades, outras questões que dizem respeito ao saber popular e ao saber formal.
Escolaridade: É o período de educação, de estudo ou de aprendizagem dos sujeitos na escola.
Baixa escolaridade.
Comportamento: As ações dos sujeitos em relação ao seu meio social, relacionadas à atitude, ao seu cuidado ou de outrem, às práticas de cuidado e no trabalho, rotina e cotidiano ou ao modo de ser e comunicação.
Atitude: É uma pré-disposição aprendida/adquirida para responder de forma consistente a uma cena social.
Atitude negativa acerca do cenário laboral, não uso de material de prevenção, atitude de passividade da mulher em relação à sua proteção individual, desistência de retornar ao serviço de saúde, procura por resolução de seus problemas recorrendo somente a terceiros e práticas caseiras, não busca de atendimento adequado, não busca pelo serviço de saúde, resignação, não prontidão para a mudança.
Autocuidado: Processo de tomada de decisão que envolve a escolha e execução de comportamentos para a saúde do próprio sujeito, realizadas por ele, advindos de sua própria crença ou da indicação de algum profissional de saúde, seja em relação à promoção, prevenção ou risco.
Ações de adesão ao tratamento medicamentoso e não-medicamentoso irregulares ou ausentes, dificuldades financeiras para a adesão ao tratamento, descontinuidade do tratamento, não adoção do autocuidado em suas diversas dimensões. Práticas de promoção da saúde e risco, estratégias de prevenção ausentes ou deficientes, comportamentos de saúde diversos.
Estilo de vida: Modo de viver que caracteriza o sujeito, envolvendo a adoção de atitudes e comportamentos saudáveis ou não.
Alimentação e sua compra não saudáveis, atividade de lazer ausentes ou insuficientes, atividade física ausentes ou insuficientes, ingesta de café excessivo, caça e pesca irregulares, coleta e uso inadequado de produtos naturais, uso de drogas lícitas e ilícitas, estresse, relações fragilizadas, problemas no sono, instrospecção.
Práticas no trabalho: Qualquer ação realizada no âmbito do trabalho.
Desempenho no trabalho e tarefas no trabalho insatisfatórios ou improdutivos.
Rotina e cotidiano: Modo sistemático por meio do qual os sujeitos realizam as atividades do dia-a-dia.
Rompimento da vida cotidiana, densidade do cotidiano, rotina prejudicada pela doença, rotina geral modificada, desafios cotidianos, costumes e hábitos de prevenção e risco.
Comunicação: A ação verbal ou corporal de um sujeito que sinaliza uma informação para outro ou outros sujeitos.
Dificuldades de comunicação, barreiras de comunicação, comunicação inefetiva, criação de uma distinção entre as pessoas devido a linguagem utilizada.
Relações interpessoais: Interação entre sujeitos que se comunicam verbal ou não-verbalmente, num movimento de respostas a determinados tipos de poder em situações na família, no trabalho, na amizade e na vida afetiva-sexual.
Relações familiares: Interações comportamentais, psicológicas e sociais entre os vários membros da família.
Rejeição familiar, condições de relação familiar específica, relação familiar violenta, falta de relação familiar e escolar, dificuldade de declaração da opção sexual para alguém da família, relacionamentos familiares conflituosos, relações familiares com aspectos de hostilidade e desqualificação, resistência da família na organização da vida diária em torno de condições crônicas, vínculo familiar frágil, falta de diálogo na família, falta de confiança em membros da família, abuso financeiro, abuso físico e sexual, abuso verbal, ameaças sentidas, expressões familiares de dificuldades cotidianas advindas das condições de saúde crônicas, negligência familiar.
Relações de amizade: Interações comportamentais, psicológicas e sociais entre amigos.
Perda do contato com amigos que moram próximo da casa, afastamento de amigos devido doença.
Relações de trabalho: Interações comportamentais, psicológicas e sociais entre membros de um contexto de trabalho.
Carga afetiva excessiva nas relações de trabalho, relações interprofissionais não efetivas, relações abusivas no trabalho (assédio sexual).
Relações afetivo-sexuais: Interações comportamentais, psicológicas e sociais entre sujeitos num relacionamento de construção de afeto, sexual ou não.
Relações intersubjetivas frágeis, não ‘estar com’, não encontrar outros como seres humanos, afastamento pelas pessoas após uma doença, recusa do parceiro de usar o preservativo, realização de sexo sem preservativo após coerção, relações homossexuais, instabilidade dos relacionamentos homem-mulher, relação sexual comercial, confiança no parceiro como justificativa para a não prevenção, vínculos afetivos conflituosos.
Situação psico-emocional: Uma condição de experiência subjetiva num contexto específico que envolve desde autoestima, aceitação, concentração, crenças, desejos, orientação sexual, sentimentos, bem-estar, percepções, desejos, valores e a saúde mental de maneira geral.
Autoestima: Satisfação com sua maneira de ser, com sua forma de pensar ou com sua aparência física, expressando confiança em suas ações e opiniões.
Diminuição da autoestima, baixa autoestima devido déficit de conhecimento profissional, perda de autoestima.
Aceitação: Reconhecimento da necessidade de ter uma atitude diante de um estado de saúde inesperado, indesejado ou de suas consequências.
Não aceitação do tratamento, não aceitação da doença, não aceitação da gravidez, não aceitação de uma condição de saúde ou de vida.
Concentração: Capacidade de direcionar a atenção e o pensamento para uma ideia, assunto ou ação específica.
Dificuldade para concentrar-se, incapacidade de concentração.
Crenças: Aquilo sobre o que se considera verdadeiro, ou seja, crer na verdade ou na possibilidade de alguma coisa.
Crença na segurança de equipamentos de prevenção equivocadas, crenças sobre práticas de prevenção equivocadas, descrença em material de prevenção, descrença que sofrerá alteração de saúde, crença equivocada no caráter transmissível de doenças, crenças equivocadas da família sobre a doença, crença na cura, crença no caráter incurável de doenças, crença no tratamento, crenças relacionadas à religião.
Desejos: Vontade de ter ou obter algo.
Desejo da criança sobre outros alimentos consumidos pela família, desejo de suprir algum déficit, gravidez não desejada.
Orientação sexual: Diferentes formas de atração afetiva e sexual de cada um.
Dificuldades devido orientação sexual, dificuldade de assumir identidade sexual com menos de 18 anos, sair de casa devido orientação sexual.
Saúde mental: Estado de bem-estar no qual o indivíduo é capaz de usar suas próprias habilidades, recuperar-se do estresse rotineiro, ser produtivo e contribuir com a sua comunidade.
Bem-estar prejudicado, estigma, altas demandas psicológicas, estado psíquico, impacto psicológico, problemas emocionais e psicossociais, dificuldades de se conviver com uma doença que não tem cura, estratégias de isolamento, excessiva atenção a processos orgânicos, excessiva sensibilidade a eventos cotidianos, levar para nível pessoal tudo o que dá errado, perda de controle, mudanças extremas de emoção durante curtos períodos de tempo, pensamentos indesejados, alta expectativa de alívio de sintomas, desligar-se de emoções como enfermeiras para se proteger, concentrar-se em aspectos negativos, inabilidade para expressar sentimentos, imaturidade relacionada a idade, dificuldade para tomar decisões, impacto emocional da doença sobre o residente, esperar o pior sem razão, efeitos traumáticos emocionais do diagnóstico, dificuldades psicológicas na amamentação, dificuldade emocionais com a gravidez, aspectos emocionais vivenciados em decorrência da doença, aspectos afetivos vivenciados em decorrência da doença, não refletir sobre ser cuidado por enfermeiros, diferentes tipos de paciente, ausência ou insuficiência de capacidade de avaliação distintiva a respeito da criação dos outros filhos, ausência ou insuficiência de capacidade de negociação sobre práticas de prevenção, incapacidade de discriminar a presença de risco ou vulnerabilidade, dependência de serviços, motivos da não realização de exame preventivo, motivos para comportamento de risco, motivo comportamental de não procura pelo serviço de saúde, depressão, agentes estressores psicossociais, nível de estresse no trabalho, estresse, consequência psíquica da violência, insatisfação com trabalho, falta de sentido do trabalho, problemas de saúde subjetiva, problemas de saúde mental, deficiência em guerra.
Percepções: Processo mental por meio do qual o sujeito atribui um significado a estímulos sensoriais, tornando-os conscientes, a partir de histórico de vivências passadas.
Não percepção de comportamento de risco, não percepção de risco, não percepção de ameaça à sua saúde, percepção de não comportamento de risco, ideias incoerentes sobre práticas de prevenção, não percepção da necessidade de adotar medidas de prevenção, não percepção de probabilidade de doença diante de comportamento de risco, não percepção de probabilidade de exposição à doença, não percepção sobre doença associada aos grupos de risco, não percepção de probabilidade de ter doença, não percepção da chance de estar doente, não percepção de probabilidade de ficar doente, não percepção de problemas de saúde, não percepção da doença como um acontecimento que impulsiona avaliação de experiências, não percepção de distinção entre faixa etária perante uma doença, não percepção do efeito da doença sobre idosos, não percepção de fragilidade, não percepção da relação existente entre morte e vida em relação a doença, não representação da doença associada à promiscuidade e a irresponsabilidade das mulheres, não percepção da negligência como formas de abuso, não percepção das condições de trabalho, não percepção de baixos níveis de qualidade de vida, não percepção de experiência, experiência da vulnerabilidade, não percepção dos motivos da vulnerabilidade do outro, motivo emocional (percepção) de procura pelo serviço de saúde, motivos emocionais (percepção) para práticas de não prevenção, não percepção de vulnerabilidade, não percepção de sua importância na construção de um futuro para os filhos, não percepção de valorização e autonomia, não percepção do papel exercido, motivos (percepção) da não prevenção, diminuição da percepção, percepção de estar fora do grupo, percepção sobre unidade de saúde como local de atenção ao doente, autopercepção de saúde negativa, fragmentação do corpo físico e mental, autoimagem distorcida.
Sentimentos: Estados e as reações que o corpo humano é capaz de expressar diante dos acontecimentos que os sujeitos vivenciam, sejam positivos ou negativos.
Ingratidão, desconfiança, dependência de outros, força pessoal, não esperança da cura, ansiedade, preocupação, temor, desespero, constrangimento, impotência, incerteza, sofrimento, pena, raiva, sensação de despreparo, sentimentos diversos, medo, insegurança, tristeza, sensação de que o pessoal se sente ameaçado, sentir que os próprios recursos são insuficientes para enfrentar situações, sentir que se está perdendo o controle sobre situações importantes, desamparo, desconforto, desproteção.
Valores: Conjunto de características intrínsecas e relacionadas às normas sociais de um determinado sujeito, que determina a forma como ele se comporta e interage com outros sujeitos e com o meio ambiente.
Valores incoerentes sobre práticas de prevenção.
Situação física: As características do sujeito em relação aos seus atributos físicos, fisiológicos ou patológicos.
Idade: Tempo, em anos, meses e dias, transcorrido desde o nascimento até a época de que se fala.
Idade da primeira relação sexual, idoso, idade quando saiu de casa pela primeira vez, início da atividade sexual com mais baixa idade neste segmento populacional, início da vida sexual antes dos 15 anos, período produtivo. A depender do contexto.
Sexo: Conjunto de características estruturais e funcionais segundo os quais um ser vivo é classificado como homem ou mulher.
A depender da situação, ênfase em ser mulher.
Raça/cor: Categoria usada para se referir a um grupo de pessoas cujas características físicas são consideradas socialmente significativas: branco, preto, pardo, indígena ou amarelo.
A depender da situação, ênfase em ser negro.
Aspectos físicos relacionados ao trabalho: Toda atividade realizada no trabalho que exija o acesso às características do corpo.
Esforço físico no trabalho, movimentos repetitivos no trabalho, postura física de trabalho, tempo em pé no trabalho, dor ou desconforto como resultado de seu trabalho.
Impacto da doença no trabalho: Qualquer consequência da doença que afeta o trabalho.
Dificuldade de permanecer na atividade ocupacional devido a doença, dificuldades para atividades ocupacionais devido à doença, a perda do emprego devido a doença.
Situação de saúde-doença: Características relacionadas ao histórico ou condição atual no processo saúde-doença, seja no âmbito da saúde geral, sinais e sintomas, diagnóstico, exames, tratamento, co-morbidades ou prognóstico relacionado a uma doença.
Internações hospitalares, comparecimento a serviços de emergência, consumo de cuidados de saúde excessivo, número anual de visitas ao serviço de saúde, passagem por vários profissionais, propensão a visitas a especialistas médicos, visita a cinco ou mais departamentos clínicos diferentes, visita ao provedor mais de sete vezes por ano, antecedentes de saúde, história familiar de doença, causas desconhecidas de doença, contato com contaminantes, exposição e suscetibilidade à doença, exposição à guerra, estado de saúde ruim, saúde debilitada, saúde atual ruim, fatores médicos, necessidade de avaliação neuropsicológica, condições de saúde ruins, índice de comorbidade, comorbidade, incapacidade física, incapacidade de guerra, incapacidade, acidentes, relato de adoecimento, dificuldades físicas e sensoriais, dados de diagnóstico, condições crônicas, história de doença, obesidade, estado nutricional inadequado, diabetes, doença e tratamento imunossupressor, estágio da doença, número de diagnósticos primários, prevalência da doença, problemas de saúde, processo da doença de demência, tipo de deficiência, pessoas com deficiência, tempo de diagnóstico, momento do diagnóstico da doença, testemunhar o agravamento inevitável da doença, número de gestações, dependência, imunidade baixa, tempo prolongado de exposição a fator de risco, altas demandas físicas, propensão a doença, motivos para comportamento de risco - alergia ao látex do preservativo, sinais e sintomas da doença gerais, alteração somática, transtornos e distúrbios de sono, transtornos na área sexual, cansado mesmo após dormir, perda de peso, dor, fadiga, fissuras mamilares, fraqueza, mudanças na aparência física devido a doença, dificuldade físicas com a gravidez, consequências físicas do tratamento, tipo de medicamentos, tratamento adaptado, tratamento alternativo: chás e sucos, tratamento farmacológico, tratamento preventivo, tratamento psiquiátrico, tratamento usado, uso de medicamento, dados de tratamento, indicação de tratamento, exame clínico específico, exame médico, exame prévio da doença, exames clínicos utilizados para diagnóstico, coleta diária de exames laboratoriais geral, desinteresse em realizar exames diagnósticos, resultado de exames, resultado positivo de exame, fator prognóstico, baixa sobrevida, complicações.
Situação socioeconômica: Conjunto de características econômicas, sociológicas, educativas e trabalhistas que qualifica um sujeito ou determinado grupo dentro de uma hierarquia social.
Bens materiais: Tudo aquilo que tem uma forma concreta e alguma utilidade, podendo satisfazer uma necessidade do sujeito.
Não ter acesso a microcomputador, motocicleta, automóvel para uso particular ou casa própria, privações materiais, privação de recursos materiais, privações diversas.
Moradia: Designação comum de habitação, podendo ou não ser materializada como casa, já que a rua muitas vezes é considerada o local de moradia.
Alta proporção de moradores por dormitórios, condições precárias de moradia, característica precária dos cômodos, morar em casa com pequeno número de dormitórios, viver institucionalizado, necessidades de moradia.
Renda: Fonte de dinheiro por meio da qual se consegue comprar bens e serviços, ou seja, é remuneração recebida principalmente após um período de trabalho ou por meio de programas sociais.
Renda alocada para tratamento, baixa renda familiar, número pequeno ou ausência de pessoas da família com renda, quantidade pequena ou ausente de pessoas com trabalho remunerado, incapacidade de geração de renda, recebimento de subsídios de assistência social do governo, recebimento de auxílio-doença, recebimento de benefício social, inserção em programa de assistência/benefício, problemas financeiros, dificuldades econômicas, condição financeira.
Classe social: Grupo de sujeitos com características em comum do ponto de vista econômico, comportamental e de representação ideológica do mundo que o rodeia, numa relação de hierarquia com outros grupos.
Status social diversos, posição social desfavorável, baixo nível socioeconômico, classe econômica, status económico da família, classe social baixa, baixo poder aquisitivo, condição de pobreza.
Trabalho: É a atividade sobre a qual o ser humano emprega sua força intelectual ou física para produzir os meios para seu sustento.
Aposentadoria, desemprego, emprego e ocupação potencialmente perigosos, ocupação informal, ocupação: estudante, ocupação: fora do mercado, pequena quantidade de pessoal trabalhando com carteira assinada, pequena quantidade de pessoas que trabalham a mais de 6 meses no emprego, ausência ou insuficiência de educação permanente para o trabalho - qualificação para o trabalho, ausência ou insuficiência de educação permanente, não receber capacitação, não receber formação em saúde e segurança no trabalho, formas de vínculo fragilizadas e precarizadas, condição da organização diversa, carga de trabalho excessiva, carga laboral excessiva, contextos de trabalho insalubres e precarizados, jornadas de trabalho excessiva, falta de controle sobre o trabalho, locais/condição de trabalho, ausência ou insuficiência de segurança no local de trabalho, incidentes e acidentes de trabalho, pressão no trabalho, trabalhar em altura, dificuldade de trabalho em conjunto, diferentes tipos de trabalho, tempo de trabalho na empresa, turnos noturnos, recursos humanos insuficientes, subemprego, setor de trabalhado, força de trabalho desinformada e ineficaz, sobrecarga doméstica, níveis de ruído altos no trabalho, carga e a sobrecarga psíquica do trabalho, falta de liberdade de expressão no trabalho, falta de liberdade de se comunicar com gestão, regras de trabalho excessivas, não contribuição para previdência social.
Educação: Processos de ensino-aprendizagem vivenciados no contexto familiar, escolar ou em outra instituição significativa para os sujeitos. Esse processo pode se dar na esfera da educação formal ou pela educação popular.
Dificuldades com educação, falta de investimento na educação.
Identidade demográfica: Conjunto de características de uma população que vive num determinado território e que produz movimentos nesse espaço.
Etnia: Grupo definido pela mesma origem, afinidades linguísticas e culturais.
Grupo étnico, grupos étnicos minoritários
Procedência: Lugar de origem de alguém.
Nacionalidade, origem, procedência: área rural, procedência: área urbana, localidade, tempo de permanência no local de procedência, hábitat doméstico.
Migração: Deslocamento de indivíduos dentro de um espaço geográfico.
Imigração, a depender da situação: país de destino, situação de refúgio.
Cultura: As formas de expressão da organização de um povo, seus costumes e tradições trocadas e transformadas de geração para geração que, a partir de uma vivência e tradição comum, apresentam-se como a identidade desse povo.
Formação cultural: Modo como a cultura foi originada e se estabeleceu em um grupo específico.
Formação cultural da população diversa.
Construções sociais: Todas as expressões culturais sobre prevenção e como foram construídas.
Construções sociais sobre práticas de prevenção.
Diferenças culturais: Diferentes tipos de cultura existentes em relação a uma população ou grupo.
Diferenças culturais.
Saber popular: Formas como os sujeitos produzem significados pelas experiências sociais e culturais em busca de explicações que relacionam aspectos como os naturais, mágico-religiosos, ou sociopolíticos com o objetivo de dar sentido aos acontecimentos.
Formação cultural da população diversa, construções sociais incoerentes sobre práticas de prevenção, diferenças culturais.
Contexto familiar: O modo como as relações em uma família acontece.
Situação conjugal/familiar: Característica relacional decorrente do estabelecimento de uma união formal ou não entre sujeitos.
A depender da situação: ser casado ou ser solteiro, tempo de união estável, morar só, número de filhos, mãe de criança de até 2 anos, situação familiar (com quem mora).
Característica dos membros: Atributos dos membros de uma família para os quais são dispendidos os cuidados e atenção necessária para sua harmonia.
Criança ou adolescente de até 14 anos na casa, Crianças, adolescente ou jovem de até 17 anos na casa, ser familiar da criança com dor oncológica, idoso na casa, idoso na casa com outros idosos, idoso na casa morando só, idoso sofreu queda, membro da família com deficiência, membro da família com dificuldade de comunicação e de funcionamento social, membro da família com dificuldades comportamentais e psicológicas, membro da família com dificuldades de aprendizagem, membro da família com epilepsia ou convulsão, quantidade de pessoas com doenças crônica, pai/mãe em abuso de substancias psicoativas, baixa escolaridade das pessoas da casa, baixa escolaridade do chefe da família.
Tipos de família: Diversos contextos vivenciados por uma família no que concerne a sua organização, seja ela relacional ou financeira.
Famílias extensas, famílias extensas e monoparentais, número de pessoas no domicílio, superlotação em casa, chefia feminina da família após situação de dificuldade social, patriarcado, monoparentalidade feminina.
Redes e suportes sociais: Estrutura social composta por pessoas ou organizações, conectadas por um ou vários tipos de relações, que compartilham valores e objetivos comuns de oferecer apoio numa situação de necessidade do sujeito ou sociedade.
Apoio social: Variedade de recursos reais ou percebidos disponíveis e oferecidos a um sujeito por meio de seus laços com outros em diversos âmbitos (profissional, familiar ou no âmbito da amizade).
Dependência de apoio do profissional de saúde, falta de apoio de profissionais de saúde, ausência de suporte social e acolhimento adequado – cuidador formal, círculo social reduzido, ausência ou insuficiência de suporte social, ausência ou insuficiência de suporte social prestado pelos cuidadores formais, ausência ou insuficiência de apoio institucional, fragilidade no apoio prestado durante o pré-natal, necessidade de apoio familiar, não acompanhamento por um membro da família para cuidados de saúde, ausência ou insuficiência de apoio da família, ausência ou insuficiência de apoio paterno, recebimento de visitas de familiares insuficientes ou excessivas, ausência ou insuficiência da inserção da família no cuidado, ausência ou insuficiência da participação de membro da família no cuidado dos filhos, redes familiares fragilizadas ou ausentes, recebimento de visitas de amigos insuficientes ou excessivas, redes informais de apoio de colegas, não acompanhamento dos amigos em cuidados de saúde, ausência ou insuficiência de apoio recebido previamente, ausência ou insuficiência de redes de apoio social, ausência ou insuficiência de apoio social caso necessite de companhia, ausência ou insuficiência de apoio social caso necessite de dinheiro ou ajuda financeira, ausência ou insuficiência de apoio social caso necessite receber cuidados de saúde, ausência ou insuficiência de apoio social caso necessite sair de casa, ausência ou insuficiência de apoio social para realizar tarefas domésticas, ausência ou insuficiência de apoio social quando necessita de bens materiais, ausência ou insuficiência de apoio para prática de prevenção, sem cuidador quando necessita acompanhamento para consultas ou internações, percepção de apoio social, dependência de outros para o seu cuidado e apoio.
Gênero: É uma categoria identitária do que é culturalmente construído como feminino ou masculino, sem, contudo, resultar exclusivamente do sexo biológico, uma vez que gênero é um ato intencional, um gesto performativo que produz significados.
Desigualdade de gênero: Tratamento diferente dado aos sujeitos devido às questões de gênero seja por pessoas ou instituições.
Desigualdades gerais de gênero, motivo do abandono dos estudos: ser travesti, crença de gênero da sociedade sobre as pessoas com deficiência.
Papéis tradicionais: Conjunto de comportamentos esperados característico de uma certa posição na sociedade.
Papéis tradicionais de gênero, representação da mulher como cuidadosa e precavida e com parceiro único.
Machismo: Conjunto de atitudes e comportamentos que tem como resultado a supervalorização das características do sexo masculino que geram violência.
Práticas sexuais de submissão ao homem, atitudes e ideias machistas pela mulher: poder do uso da camisinha é exclusivo do homem, atitude acusativa de promiscuidade, irresponsabilidade de mulher sobre outras mulheres, atitude de submissão ao parceiro, influência de constructos machistas e patriarcais sobre sexo e casamento, ideia de que a mulher doente é irresponsável e promíscua.
Violência: É o uso intencional de força física ou poder, ameaçados ou reais, contra si mesmo, contra outra pessoa ou contra um grupo ou comunidade, que resultem ou tenham grande probabilidade de resultar em ferimento, morte, dano psicológico, mau-desenvolvimento ou privação.
Discriminação: Ação baseada no preconceito que distingue uma pessoa ou um grupo de outros de modo pejorativo.
Discriminação no emprego, discriminação: violência institucional, discriminação étnico-raciais, discriminação no ambiente familiar e no grupo de vizinhos, discriminação no último ano, discriminação racial: tratamento desigual, discriminação, discriminação: ambiente familiar e em grupos de amigos e vizinhos e profissionais de saúde, discriminação: ambiente religioso, discriminação: ausência de caráter, discriminação: comércio e em locais de lazer, discriminação: da aparência física; as decorrentes de questões de caráter, outras referentes à capacidade intelectual, discriminação: em comércio e locais de lazer, discriminação: incapacidade intelectual, discriminações por parte dos professores ou colegas, estigma e discriminação, situações de discriminação perpetrada por discriminação: ofensas e atendimento de má qualidade, sofrer discriminação, estereótipos negativos em relação aos negros, hostilidade (sofrer reação de hostilidade), homofobia, homofobia religiosa e homofobia no emprego, ser rotulado por alguém, preconceito, discriminação sofrida, racismo, racismo institucional, vítima de preconceito racial, preconceito em relação à doença, sofrer preconceitos em relação a sexualidade, sofrer preconceitos pra viver a maternidade.
Violência sexual: Qualquer ato sexual ou tentativa de obtenção de ato sexual por violência ou coerção, comentários ou investidas sexuais indesejadas, atividades como o tráfico humano ou diretamente contra a sexualidade de uma pessoa, independentemente da relação com a vítima.
Violência sexual, violência conjugal.
Violência física: Uso intencional de força física contra si mesmo, contra outra pessoa ou contra um grupo ou comunidade com o objetivo de causar ferimento ou morte.
Taxas de homicídio altas, violência física, violência conjugal.
Violência verbal: Qualquer ato onde o agressor faz observações ofensivas sobre outra pessoa.
Verbalização ofensiva com gritos e xingamentos, entre outros.
Violência psicológica: Relação desigual de poder, em que os agentes exercem autoridade sobre as vítimas, sujeitando-as aos maus tratos psíquicos de forma continuada e intencional.
Uso do poder para intimidar ou abusar, bullying, intimidação e assédio no local de trabalho, bote expiatório, violência como evento cotidiano, violência institucional.
Controle social: Estratégia democrática de participação dos cidadãos no exercício do poder, colocando a vontade social como fator de avaliação para a criação e metas a serem alcançadas no âmbito de políticas públicas.
Participação social: Atuação de um sujeito ou de um grupo nos planos teóricos e práticos dos movimentos sociais para a tomada de decisão que tenha resultado para o coletivo.
Não participação em alguma atividade organizada, não participação no movimento social, não participação nos grupos de apoio e organizações governamentais e não governamentais, não participação popular no controle da doença, não participação social, não envolvimento industrial / sindical.
Ecossistema: É o conjunto dos relacionamentos que os seres vivos e o ambiente, composto pelos elementos solo, água e atmosfera (fatores abióticos) mantém entre si.
Resíduos: Tudo aquilo que não é aproveitado nas atividades humanas, proveniente das indústrias, comércios e residências, ou seja, lixo, material que sobra após uma ação ou processo produtivo.
Disposição de resíduos em casa inadequada, lixo nas ruas, reciclagem e aproveitamento de materiais usados insuficiente, acondicionamento e destino de resíduos inadequado.
Ambiente: Espaço natural e social (construído) onde vive o ser humano e todos os outros seres vivos.
Elementos materiais, característica de atividades na terra diversa, posse de terra, tipo de agricultura, agronegócio, uso da habitação pela família, dependência econômica de atividades agrícolas, ecossistema desequilibrado, dinâmica espacial e temporal de desmatamento, local de reprodução do vector, poluição, rompimento de barragem.
Clima: Diferentes estados do tempo que se repetem e se sucedem na atmosfera ao longo do ano em determinada região, constituído por elementos como temperatura, a pressão atmosférica, chuva, neve, e granizo e os ventos.
Fatores climáticos diversos, ventilação natural ausente ou insuficiente.
Acesso aos direitos fundamentais: A possibilidade do sujeito desfrutar de forma plena e respeitosa de todos seus direitos.
Direitos fundamentais de 1ª geração: Direito à vida, à liberdade, à propriedade, à liberdade de expressão, à participação política e religiosa, à inviolabilidade de domicílio, à liberdade de reunião, entre outros.
Acesso ausente ou insuficiente à participação social e política.
Direitos fundamentais de 2ª geração: Direitos de segunda dimensão são aqueles em que o Estado passa a ter responsabilidade para a concretização de um ideal de vida digno na sociedade. Ligados ao valor de igualdade, os direitos fundamentais de segunda dimensão são os direitos sociais, econômicos e culturais.
Ausência ou insuficiência de seguro de saúde, ausência ou insuficiência ao acesso à saúde, ausência ou insuficiência ao acesso a serviços de saúde, ausência ou insuficiência de acesso - utilização de serviço público de saúde, alto tempo para chegar ao serviço de saúde mais próximo, ausência ou insuficiência de acesso à reabilitação, altos gastos com saúde, recursos diminuídos para pagamento de serviços de saúde e/ou compra de medicamentos, ausência ou insuficiência de acesso a diagnóstico e tratamento, ausência ou insuficiência de acesso a insumo de prevenção, distância, acesso ao serviço: distribuição de senhas, acesso ao serviço: espera em longas filas, acesso ao serviço: falta de serviços de saúde, acesso ao serviço: falta de leitos, acesso ao serviço: falta de soluções para necessidades, acesso ao serviço: filas, acesso ao serviço: tempo de espera, acesso ao serviço: dificuldade de transporte, ausência ou insuficiência de acesso a serviços de apoio (plano de saúde), acessibilidade física ausente ou inadequada, falta de prioridade no atendimento, procura por serviços de saúde, dificuldades com educação, acesso - falta de investimento em sua educação, acesso a assistência social - acesso a benefícios sociais ausentes ou insuficientes, ausência ou insuficiência de acesso a programas assistenciais, ausência ou insuficiência de acesso a serviços de apoio (benefício social), Ausência ou insuficiência de acesso a bens sociais, ausência ou insuficiência de acesso aos bens materiais, ausência ou insuficiência de acesso a bens simbólicos, ausência ou insuficiência de acesso à cultura, ausência ou insuficiência de acesso à justiça, ausência ou insuficiência de acesso a luz, ausência ou insuficiência de acesso ao lazer, falta de espaço verde, ausência de oportunidades no mercado de trabalho, ausência ou insuficiência de oportunidades de trabalho, não encontrar trabalho, ausência ou insuficiência de acesso ao trabalho regulamentado.
Direitos fundamentais de 3ª geração: Ligados aos valores de fraternidade ou solidariedade, são os relacionados ao desenvolvimento ou progresso, ao meio ambiente, à autodeterminação dos povos, bem como ao direito de propriedade sobre o patrimônio comum da humanidade e ao direito de comunicação.
Ausência ou insuficiência de acesso à comunicação, ausência ou insuficiência de acesso a meios de comunicação e ausência ou insuficiência de acesso à internet.
Direitos fundamentais de 4ª geração: Compreendem os direitos à democracia, a informação e ao pluralismo. Tal direito versa sobre o futuro da cidadania e a proteção da vida a partir da abordagem genética e suas atuais decorrências.
Ausência ou insuficiência de acesso à informação.
Situação programática – ênfase na saúde: Características e processos das instituições que prestam diversos tipos de serviços à população, especialmente aqueles relacionados à saúde.
Infraestrutura: Conjunto de elementos que possibilitam a produção de bens e serviços.
Infraestrutura geral precária, ausência ou insuficiência de material educativo para prevenção, medicação não assegurada, ausência ou insuficiência de sala para realização de atividades educativas, quantidade de insumos ausente ou insuficiente, problemas de sistemas computacionais, disponibilidade de exames diminuída ou ausente, disponibilidade de materiais diminuída ou ausente, ausência ou insuficiência na distribuição de insumos, ausência ou insuficiência de consultórios que permitem privacidade, ausência ou insuficiência de exames diagnósticos ofertados pelo serviço, ausência ou insuficiência de oferta de exames específicos, não disponibilização de material de uso individual para a estratégia de redução de danos, ausência ou insuficiência de realização de algum exame para detecção de doença, ausência ou insuficiência de realização de exame clínico, ausência ou insuficiência de realização de exames, ausência ou insuficiência de realização de tratamento, ausência ou insuficiência de oferta de equipamento de proteção individual (EPI), ausência ou insuficiência de oferta de exames de detecção para infeção sexualmente transmissíveis, quantidade diminuída ou ausente de exames laboratoriais, ausência ou insuficiência de capacitação, ausência ou insuficiência de capacitação sobre uso de EPI, deficiência de sua formação profissional, deficiências no modelo de assistência, déficit de conhecimento profissional, déficit dos profissionais na compreensão das necessidades sociais das pessoas, ausência ou insuficiência de profissionais capacitados para condição específica, revelação tardia da doença, tipo de consulta: rápidas, sem comunicação, sem humanização, fragilidades profissionais, despreparo dos profissionais com a doença, ausência ou insuficiência de elaboração de parecer técnico sobre material de prevenção, despreparo no atendimento de pessoas com deficiência, despreparo técnico, escassez de informações científicas, comprometimento emocional, bem como físico e intelectual de profissionais de saúde, enfermeiros se concentrando nos aspectos tecnológicos e especializados do cuidado, enfrentamento de dificuldades para abordar o paciente perante conhecimento do diagnóstico, falta de sensibilização e capacitação dos profissionais de saúde, falta de investimento na sua habilitação/ reabilitação profissional.
Processo de trabalho: Produto da articulação dos atores sociais nos serviços (usuário, profissional e gestor) e a relação estabelecida com o objeto de trabalho, sobre a qual incide a ação do trabalhador.
Ausência ou insuficiência de consulta médica ou de enfermagem, cuidados não centrados na pessoa, ausência ou insuficiência de cuidados com a família da criança doente: enfermeiro, ausência ou insuficiência de cuidados de saúde primários, ausência ou insuficiência de cuidados dentro de serviços, ausência, insuficiência ou não adequação de cuidados infantis, cuidados pagos, falta de informação ao paciente sobre procedimentos, ausência ou insuficiência de busca ativa de familiar, ausência ou insuficiência de busca ativa de pacientes, ausência ou insuficiência de notificação de doença, ausência ou insuficiência de escuta ativa pelos profissionais, envolvimento excessivo pelos profissionais de saúde, sofrer junto e colocar-se no lugar, ausência ou insuficiência de visita domiciliária e a aproximação do profissional de saúde, insatisfação com a atenção da equipe, necessidade de melhorar a qualidade do atendimento de pessoas em lares, falta de interesse dos profissionais às demandas específicas das pessoas, mecanização dos procedimentos realizados pelo profissional, dificuldades dos programas e das políticas públicas no que se refere à gestão de recursos e compromisso com a organização, relatório sobre condições de saúde nas cidades pelos serviços de saúde, ausência ou insuficiência de qualidade dos serviços de saúde, ausência ou insuficiência de referência/contrarreferência, ausência ou insuficiência de profissionais seguindo protocolos, ausência ou insuficiência de protocolo de biossegurança, ausência ou insuficiência de programas de educação em saúde, ausência, inadequabilidade ou insuficiência de fluxo de notificação de doenças, fragilidades organizacionais do sistema de saúde, ausência ou insuficiência de comitê de saúde e segurança ativo e efetivo, ausência ou insuficiência de programas específicos, ausência ou insuficiência de organização de agenda para consulta, tempo médio de resultados de exames alto, falta de assistência institucional, falta de reconhecimento nos serviços dos direitos humanos.
Estado: Estrutura, ou seja, a instituição governamental maior que deve proporcionar o ‘viver bem’ daqueles que compõem a sociedade.
Políticas públicas: Conjunto de sucessivas iniciativas, decisões e ações do regime político frente a situações socialmente problemáticas e que buscam a resolução delas, ou pelo menos trazê-las a níveis manejáveis.
Governo e saúde pública ausentes, insuficientes ou inadequados, políticas assistenciais ausente ou insuficiente.
Financiamento: Fontes de recursos por meio das quais se dá os gastos nos diversos setores da sociedade, inclusive na saúde.
Subfinanciamento do setor saúde, gestão de recursos e compromisso com a organização inadequados.
Chart 1
Correspondence between the phases of conceptual clarification and the guiding questions of the study
Chart 2
Definitions of the essential elements and their concepts and subconcepts of VH
SUBJECT
Concept/Constituent Definition
Subconcept/Constituent definition
Operational definition
Functional literacy: The knowledge and competencies of the subjects to access, understand, assess and apply general information, in order to make judgments and make decisions in the day-to-day incorporated through learning, cognition, knowledge and schooling.
Learning: Process of acquiring new information related to various aspects.
Low symbolic and linguistic capital of people, learning difficulties.
Cognition: Mental capacity or competence necessary to process and seize information, to think, remember, read, perceive and solve problems.
Decreased cognition in specific contexts, intellectual disability, forgetfulness, difficulties in understanding the interactions that occur in health lefts, difficulties in understanding care, lack of understanding, inability to understand what is happening to them, lack of information elaboration and its practical application, not understanding violence, not understanding the need for treatment.
Knowledge: What the subject knows about something or even a set of information stored through experience or learning. It is cognitive ability that allows appropriate judgments and decision-making or not in the face of a situation.
Lack of information about the disease, non-recognition of differences in previous health conditions, non-awareness of risk, non-awareness of rights and responsibilities, other issues that concern popular knowledge and formal knowledge.
Education: It is the period of education, study or learning of subjects in school.
Low education.
Behavior: The actions of the subjects in relation to their social environment, related to attitude, care or others, care practices and work, routine and daily life or way of being and communication.
Attitude: It is a learned/acquired predisposition to respond consistently to a social scene.
Negative attitude about the work scenario, non-use of prevention material, attitude of passivity of women in relation to their individual protection, withdrawal from returning to the health service, seeking to solve their problems using only third parties and home practices, not seeking adequate care, not seeking health service, resignation, not readiness for change.
Self-care: Decision-making process that involves the choice and execution of behaviors for the health of the subject himself, performed by him, arising from his own belief or from the indication of some health professional.
Actions of access to drug and non-drug treatment irregular or absent, financial difficulties for treatment adeforego, discontinuity of treatment, non-adoption of self-care. Health and risk promotion practices, absent or deficient prevention strategies, various health behaviors.
Lifestyle: Way of living that characterizes the subject, involving the adoption of healthy attitudes and behaviors or not.
Unhealthy food and purchase, absent or insufficient leisure activity, absent or insufficient physical activity, excessive coffee intake, irregular hunting and fishing, improper collection and use of natural products, use of licit and illicit drugs, stress, fragile relationships, sleep problems, instrospection.
Working practices: Any action taken within the scope of the work.
Unsatisfactory or unproductive work performance and work tasks.
Routine and everyday life: Systematic way through which day-to-day activities are carried out.
Disruption of daily life, daily density, routine impaired by disease, general routine, daily challenges, customs and habits of prevention and risk.
Communication: V erbal or bodily action of a subject that signals information to another or other subjects.
Communication difficulties, communication barriers, ineffective communication, creation of a distinction between people due to the language used.
Interpersonal relationships: Interaction between subjects who communicate verbally or non-verbally, in a movement of responses to certain types of power in situations in the family, at work, in friendship and in affective-sexual life.
Family relations: Behavioral, psychological and social interactions between the various family members.
Family rejection, conditions of specific family relationship, violent family relationship, lack of family and school relationship, difficulty in reporting sexual choice to someone in the family, conflicting family relationships, family relationships with aspects of hostility and disqualification, family resistance in the organization of daily life around chronic conditions, fragile family bond, lack of dialogue in the family, lack of trust in family members , financial abuse, physical and sexual abuse, verbal abuse, threats felt, family expressions of daily difficulties resulting from chronic health conditions, family neglect.
Friendship relationships: Behavioral, psychological and social interactions between friends.
Loss of contact with friends who live near the house, removal of friends due to illness.
Working relationships: Behavioral, psychological and social interactions between members of a work context.
Excessive affective burden on work relationships, ineffective interprofessional relationships, abusive relationships at work (sexual harassment).
Affective-sexual relations: Behavioral, psychological and social interactions between subjects in a relationship of construction of affection, sexual or not.
Fragile intersubjective relationships, not ‘being with’, not finding others as human beings, distancing people after a disease, refusal of the partner to use condoms, performing sex without a condom after coercion, homosexual relationships, instability of man-woman relationships, commercial sexual relationship, trust in the partner as a justification for non-prevention, conflicting affective bonds.
Psycho-emotional situation: A condition of subjective experience in a specific context that involves from self-esteem, acceptance, concentration, beliefs, desires, sexual orientation, feelings, well-being, perceptions, desires, values to mental health in general.
Self-esteem: Satisfaction with one’s way of being, thinking or with physical appearance, expressing confidence in their actions and opinions.
Decreased self-esteem, low self-esteem due to lack of professional knowledge, loss of self-esteem.
Acceptance: Recognition of the need to have an attitude in the face of an unexpected, unwanted state of health or its consequences.
Non-acceptance of treatment, non-acceptance of the disease, non-acceptance of pregnancy, non-acceptance of a health or life condition.
Focus: Ability to direct attention and thought to a specific idea, subject, or action.
Difficulty concentrating, inability to concentrate.
Beliefs: What is considered true, i.e., believing in the truth or the possibility of something.
Belief in the safety of misguided prevention equipment, beliefs about misguided prevention practices, disbelief in prevention material, disbelief that will undergo health change, mistaken belief in the transmissible character of diseases, mistaken beliefs of the family about the disease, belief in healing, belief in the incurable character of diseases, belief in treatment, beliefs related to religion.
Wishes: Will to have or get something.
The child’s desire for other foods consumed by the family, desire to fill some deficit, unwanted pregnancy.
Sexual orientation: Different forms of affective and sexual attraction of each one.
Difficulties due to sexual orientation, difficulty in assuming sexual identity under 18 years, leaving home due to sexual orientation.
Mental health: State of well-being in which an individual is able to use their own skills, recover from routine stress, be productive and contribute to their community.
Impaired well-being, stigma, high psychological demands, psychic state, psychological impact, emotional and psychosocial problems, difficulties in living with a disease that has no cure, isolation strategies, excessive attention to organic processes, excessive sensitivity to everyday events, take everything that goes wrong, loss of control, extreme changes in emotion for short periods of time, unwanted thoughts, high expectations of symptom relief, disconnect from emotions like nurses to protect themselves, focus on aspects negative, inability to express feelings, age-related immaturity, difficulty making decisions, emotional impact of the disease on the resident, expecting the worst without reason, emotional traumatic effects of the diagnosis, psychological difficulties in breastfeeding, emotional difficulties with pregnancy, emotional aspects experienced as a result of the disease, affective aspects experienced in current illness, not reflecting on being cared for by nurses, different types of patient, absence or insufficiency of distinctive assessment regarding the raising of other children, absence or insufficiency of negotiation about prevention practices, inability to discriminate the presence risk or vulnerability, dependence on services, reasons for not performing a preventive exam, reasons for risky behavior, behavioral reason for not looking for the health service, depression, psychosocial stressors, level of stress at work, stress, psychic consequence of violence, dissatisfaction with work, lack of sense of work, subjective health problems, mental health problems, disability at war.
Perceptions: Mental process through which the subject attributes a meaning to sensory stimuli, making them conscious, from a history of past experiences.
Non-perception of risk behavior, non-perception of risk, non-perception of threat to health, perception of non-risk behavior, incoherent ideas about prevention practices, non-perception of the need to adopt preventive measures, non-perception of probability of illness in the face of risky behavior, not perceiving the probability of exposure to the disease, not perceiving the disease associated with the risk groups, not perceiving the probability of having a disease, not perceiving the chance of being sick, not perceiving the probability of getting sick, no perception of health problems, non-perception of the disease as an event that promotes assessment of experiences, non-perception of the distinction between age group before a disease, non-perception of the effect of the disease on the elderly, non-perception of fragility, non-perception of the relationship between death and life in relation to disease, not representing the disease associated with promiscuity and irresponsibility of women, not perceiving negligence as forms of abuse, not perceiving working conditions, not perceiving low levels of quality of life, not perceiving experience, experiencing vulnerability, not perceiving the reasons for the vulnerability of the other, emotional reason (perception ) search for health services, emotional reasons (perception) for non-prevention practices, non-perception of vulnerability, non-perception of its importance in building a future for children, non-perception of appreciation and autonomy, non-perception of the role played , reasons (perception) of non-prevention, decreased perception, perception of being outside the group, perception of the health unit as a place of care for patients, negative self-perception of health, fragmentation of the physical and mental body, distorted self-image.
Feelings: States and the reactions that the human body is able to express in the face of the events that the subjects experience, whether positive or negative.
Ingratitude, distrust, dependence on others, personal strength, no hope of healing, anxiety, worry, fear, despair, embarrassment, impotence, uncertainty, suffering, pity, anger, feeling unprepared, feelings, various feelings, fear, insecurity, sadness, feeling that the staff feel threatened, feeling that the resources themselves are insufficient to face situations, feeling that they are losing control over important situations, helplessness, discomfort, helplessness.
Values: A set of intrinsic characteristics related to the social norms of a given subject, which determines how he behaves and interacts with other subjects and with the environment.
Incoherent values on prevention practices.
Physical status: The characteristics of the subject in relation to their physical, physiological or pathological attributes.
Age: Time, in years, months and days, elapsed from birth to the time of which we speak.
Age of first sexual intercourse, elderly, age when they left home for the first time, beginning of sexual activity with lower age in this population segment, beginning of sexual life before 15 years, productive period. Depending on the context.
Sex: A set of structural and functional characteristics according to which a living being is classified as male or female.
Depending on the situation, emphasis on being a woman.
Race/color: Category used to refer to a group of people whose physical characteristics are considered socially significant: white, black, brown, indigenous or yellow.
Depending on the situation, emphasis on being black.
Work-related physical aspects: All activity performed in the work that requires access to the characteristics of the body.
Physical exertion at work, repetitive movements at work, physical work posture, time standing at work, pain or discomfort as a result of work.
Impact of illness at work: Any consequence of the disease affecting work.
Difficulty in remaining in occupational activity due to illness, difficulties for occupational activities due to illness, loss of employment due to illness.
Health-disease status: Characteristics related to the history or current condition in the health-disease process, whether in the general health context, signs and symptoms, diagnosis, tests, treatment, comorbidities or prognosis related to a disease.
Hospital admissions, attendance at emergency services, consumption of excessive health care, annual number of visits to the health service, visit by several professionals, propensity to visit medical specialists, visit five or more different clinical departments, visit the most important provider seven times a year, health history, family history of illness, unknown causes of illness, contact with contaminants, exposure and susceptibility to illness, exposure to war, poor health, poor health, poor current health, medical factors, need neuropsychological assessment, poor health conditions, comorbidity index, comorbidity, physical disability, war disability, disability, accidents, report of illness, physical and sensory difficulties, diagnostic data, chronic conditions, history of illness, obesity, nutritional status diabetes, immunosuppressive disease and treatment, disease stage, diagnosis number primary symptoms, disease prevalence, health problems, dementia disease process, type of disability, people with disabilities, time of diagnosis, time of diagnosis of the disease, witnessing the inevitable worsening of the disease, number of pregnancies, dependence, low immunity, prolonged exposure to risk factors, high physical demands, disease propensity, reasons for risky behavior - condom latex allergy, general signs and symptoms of the disease, somatic alteration, sleep disorders and disorders, sexual disorders , tired even after sleeping, weight loss, pain, fatigue, nipple cracks, weakness, changes in physical appearance due to illness, physical difficulties with pregnancy, physical consequences of treatment, type of medication, adapted treatment, alternative treatment: teas and juices, pharmacological treatment, preventive treatment, psychiatric treatment, treatment used, medication use, treatment data, indicates treatment, specific clinical examination, medical examination, previous examination of the disease, clinical tests used for diagnosis, daily collection of general laboratory tests, lack of interest in carrying out diagnostic tests, test results, positive test result, prognostic factor, low survival, complications.
Socioeconomic status: A set of economic, sociological, educational and labor characteristics that qualify a subject or group within a social hierarchy.
Material goods: Everything that has a concrete form and some utility, being able to satisfy a need of the subject.
Not having a microcomputer, motorcycle, automobile for private use or home ownership, material deprivation, deprivation of material resources, various deprivations.
Housing: Common designation of housing, which may or may not be materialized as a house, since the street is often considered the place of residence.
High proportion of residents per dormitory, precarious housing conditions, precarious characteristic of the rooms, living at home with a small number of dormitories, institutionalized living, housing needs.
Income: Source of money through which one can buy goods and services, i.e., it is remuneration received mainly after a period of work or through social programs.
Income for diseases, low family income, small number or absence of family members with income, small or absent amount of people with paid work, inability to generate income, receipt of social assistance subsidies from the government, receipt of sickness benefit, receipt of social benefit, insertion in assistance/benefit program, financial problems, economic difficulties, financial condition.
Social class: Group of subjects with characteristics in common from the economic, behavioral and ideological representation point of view of the world around them, in a relationship of hierarchy with other groups.
Diverse social status, unfavorable social position, low socioeconomic status, economic class, family economic status, low social class, low purchasing power, poverty condition.
Work: It is the activity upon which the human being employs his intellectual or physical strength to produce the means for his livelihood.
Retirement, unemployment, employment, occupation, informal occupation, occupation: student, occupation: outside the market, small amount of staff working with a signed portfolio, small number of people working more than 6 months in employment, absence or lack of permanent education for work - qualification for work, absence or lack of permanent education, not receiving training, not receiving training in health and safety at work, forms of bonding weakened and precarious, condition of the diverse organization, excessive workload, excessive workload, unhealthy and precarious work contexts, excessive working hours, lack of control over work, places/working condition, absence or lack of safety in the workplace, incidents and work accidents are investigated, pressure at work, work at work, work at work , joint work difficulties, different types of work, working time in the company, night shifts, insufficient human resources, underemployment, work sector, uninformed and ineffective workforce, domestic overload, high noise levels at work, workload and mental overload of work, lack of freedom of expression at work, lack of freedom to communicate with management, excessive work rules, non-contribution to social security.
Education: Teaching-learning processes experienced in the family, school or other institution significant for the subjects. This process can take place in the sphere of formal education or popular education.
Difficulties with education, lack of investment in education.
Demographic identity: A set of characteristics of a population that lives in a given territory and produces movements in that space.
Ethnicity: Group defined by the same origin, linguistic and cultural affinities.
Ethnic group, minority ethnic groups
Origin: Someone’s place of origin.
Nationality, origin, origin: rural area, origin: urban area, locality, length of stay at the place of origin, domestic habitat.
Migration: Displacement of individuals within a geographic space.
Immigration, depending on the situation: country of destination, situation of refuge.
Culture: The forms of expression of the organization of a people, their customs and traditions exchanged and transformed from generation to generation that, from a common experience and tradition, are presented as the identity of this people.
Cultural formation: How the culture originated and settled into a specific group.
Cultural formation of the diverse population.
Social constructions: All cultural expressions about prevention and how they were built.
Social constructions on prevention practices.
Cultural differences: Different types of culture exist in relation to a population or group.
Cultural differences.
Popular knowledge: Ways in which the subjects produce meanings by social and cultural experiences in search of explanations that relate aspects such as natural, magical-religious, or sociopolitical aspects in order to give meaning to events.
Cultural formation of the diverse population, incoherent social constructions on prevention practices, cultural differences.
Family context: The way relationships in a family happen.
Marital/family status: Relational characteristic arising from the establishment of a formal union or not between subjects.
Depending on the situation: being married or being single, time of stable union, living alone, number of children, mother of child up to 2 years old, family situation (with whom she lives).
Member characteristic: Attributes of the members of a family for whom the care and attention necessary for their harmony are spent.
Child or adolescent up to 14 years old in the house, Children, adolescent or young person up to 17 years in the house, being family of the child with oncologic pain, elderly in the house, elderly in the house with other elderly, elderly person suffered fall, family member with disabilities, family member with difficulty in communication and social functioning, family member with behavioral and psychological difficulties , family member with learning difficulties, family member with epilepsy or convulsion, number of people with chronic diseases, alcoholic father, low schooling of people in the house, low schooling of the head of the family.
Family types: Several contexts experienced by a family with regard to their organization, whether relational or financial.
Extended families, extended and single-parent families, number of people in the household, overcrowding at home, female head of the family after situation of social difficulty, patriarchy, female single parenthood.
Social media: Social structure composed of people or organizations, connected by one or several types of relationships, who share common values and objectives of offering support in a situation of need of the subject or society.
Social support: Variety of real or perceived resources available and offered to a subject through their ties with others in various areas (professional, family or within the scope of friendship).
Need for support from health professionals, lack of support from health professionals, absence of social support and adequate reception - formal caregiver, reduced social circle, absence or insufficiency of social support, absence or insufficiency of social support provided by formal caregivers, absence or insufficient institutional support, fragility in the support provided during prenatal care, need for family support, non-monitoring by a family member for health care, absence or insufficiency of family support, absence or insufficiency of paternal support, receiving visits insufficient or excessive family members, absence or insufficiency of family insertion in care, absence or insufficiency of family member participation in child care, weak or absent family networks, receiving visits from insufficient or excessive friends, informal support networks of colleagues, not accompanying friends in health care, absence or insufficiency of previously received support, absence or insufficiency of social support networks, absence or insufficiency of social support if someone needs company, absence or insufficiency of social support if someone needs money or financial aid, absence or insufficiency of social support if need to receive health care, absence or insufficiency of social support if someone needs to leave home, absence or insufficiency of social support to perform domestic tasks, absence or insufficiency of social support when someone needs material goods, absence or insufficiency of support for prevention practice , without a caregiver when they need follow-up for consultations or hospitalizations, perception of social support, dependence on others for their care and support.
Gender: It is an identity category of what is culturally constructed as feminine or male, without, however, resulting exclusively from biological sex, since gender is an intentional act, a performative gesture that produces meanings.
Gender inequality: Different treatment given to subjects due to gender issues either by individuals or institutions.
General gender inequalities, reason for dropping out of studies: being transvestite, gender belief of society about people with disabilities.
Traditional roles: Set of expected behaviors characteristic of a certain position in society.
Traditional gender roles, representation of women as careful and precarious and with a single partner.
Male chauvinism: A set of attitudes and behaviors that result in the overvaluation of male characteristics.
Sexual practices of submission to men, attitudes and sexist ideas by women: power of condom use is exclusive to the man, accusative attitude of promiscuity, irresponsibility of women towards other women, attitude of submission to the partner, influence of sexist and patriarchal constructs on sex and marriage, idea that the sick woman is irresponsible and promiscuous.
Violence: It is the intentional use of physical or actual force or power against oneself, against another person or against a group or community, that result or are likely to result in injury, death, psychological harm, poor development, or deprivation.
Discrimination: Action based on prejudice that distinguishes a person or group from others in a pejorative way.
Discrimination in employment, discrimination: institutional violence, ethnic-racial discrimination, discrimination in the family environment and in the group of neighbors, discrimination in the last year, racial discrimination: unequal treatment, discrimination, discrimination: family environment and in groups of friends and neighbors and health professionals, discrimination: religious environment, discrimination: lack of character, discrimination: commerce and leisure places, discrimination: physical appearance; those arising from issues of character, others related to intellectual capacity, discrimination: in commerce and leisure places, discrimination: intellectual disability, discrimination by teachers or colleagues, stigma and discrimination, situations of discrimination perpetrated by discrimination: offenses and poor quality care, suffer discrimination, negative stereotypes towards blacks, hostility (suffering hostility reaction), homophobia, religious homophobia and homophobia in employment , be labeled by someone, prejudice, discrimination suffered, racism, institutional racism, victim of racial prejudice, prejudice in relation to the disease, suffer prejudices in relation to sexuality, suffer prejudices to live motherhood.
Sexual violence: Sexual violence is any sexual act or attempt to obtain a sexual act by violence or coercion, unwanted sexual comments or advances, acts to traffic a person or acts directed against a person’s sexuality, regardless of the relationship to the victim.
Sexual violence, marital violence.
Physical violence: Intentional use of physical force against oneself, against another person, or against a group or community for the purpose of causing injury or death.
High homicide rates, physical violence, marital violence.
Verbal violence: Any act where the aggressor makes offensive remarks about another person.
Offensive verbalization with shouting and cursing, among others.
Psychological violence: Unequal relationship of power, in which agents exercise authority over victims, subjecting them to psychological abuse in a continuous and intentional manner.
Use of power to intimidate or abuse, bullying, intimidation and harassment in the workplace, dinghies, violence as a daily event, institutional violence.
Social control: Democratic strategy of citizen participation in the exercise of power, placing the social will as an assessment factor for the creation and goals to be achieved in the context of public policies.
Social participation: Performance of a subject or group in the theoretical and practical planes of social movements for decision making that has resulted for the collective.
Non-participation in any organized activity, non-participation in the social movement, non-participation in support groups and governmental and non-governmental organizations, non-popular participation in disease control, non-social participation, non-industrial/union involvement.
Ecosystem: It is the set of relationships that living beings and the environment, composed of the elements soil, water and atmosphere (abiotic factors) maintain sings with each other.
Waste: Everything that is not used in human activities, coming from industries, shops and residences, i.e., garbage, material that remains after an action or production process.
Inadequate home waste disposal, street waste, insufficient recycling and use of used materials, inadequate packaging and waste destination.
Environment: Natural and social space (built) where the human being and all other living beings live.
Material elements, characteristic of activities on various land, land tenure, type of agriculture, agribusiness, use of housing by the family, economic dependence on agricultural activities, unbalanced ecosystem, spatial and temporal dynamics of deforestation, place of reproduction of the vector, pollution, dam disruption.
Climate: Different weather states that repeat and succeed in the atmosphere throughout the year in a given region, consisting of elements such as temperature, atmospheric pressure, rain, snow, and hail and winds.
Diverse climatic factors, absent or insufficient natural ventilation.
Access to fundamental rights: The possibility of the subject enjoyfully and respectfully all his rights.
First generation fundamental rights: Right to life, freedom, property, freedom of expression, political and religious participation, inviolability of domicile, freedom of assembly, among others.
Absent or insufficient access to social and political participation.
Second generation fundamental rights: Second-dimension rights are those in which the State has responsibility for the realization of an ideal of dignified life in society. Linked to the value of equality, the fundamental rights of the second dimension are social, economic and cultural rights.
Absence or insufficiency of health insurance, absence or insufficiency of access to health care, absence or insufficiency of access to health services, absence or insufficiency of access - use of public health services, long time to reach the nearest health service, absence or insufficiency of access to rehabilitation, high expenditure on health, diminished resources for payment for health services and/or purchase of medicines, absence or insufficiency of access to diagnosis and treatment, absence or insufficiency of access to prevention supplies, distance, access to the service: distribution of passwords, access to the service: waiting in long lines, access to the service: lack of health services, access to the service: lack of beds, access to the service: lack of solutions for needs, access to the service: queues , access to the service: waiting time, access to the service: difficulty in transport, absence or insufficient access to support services (health plan), accessibility absent or inadequate physical activity, lack of priority in care, demand for health services, difficulties with education, access - lack of investment in education, access to social assistance - access to absent or insufficient social benefits, absence or insufficient access to programs assistance, absence or insufficiency of access to support services (social benefit), absence or insufficiency of access to social goods, absence or insufficiency of access to material goods, absence or insufficiency of access to symbolic goods, absence or insufficiency of access to culture , absence or insufficiency of access to justice, absence or insufficiency of access to light, absence or insufficiency of access to leisure, lack of green space, absence of opportunities in the labor market, absence or insufficiency of work opportunities, not finding work, absence or insufficient access to regulated work.
Third generation fundamental rights: Linked to the values of fraternity or solidarity, they are those related to development or progress, the environment, the self-determination of peoples, as well as the right to property over the common heritage of humanity and the right of communication.
Lack of or insufficient access to communication, absence or lack of access to media and absence or lack of access to the Internet.
Fourth generation fundamental rights: They understand the rights to democracy, information and pluralism. This right is about the future of citizenship and the protection of life from the genetic approach and its current consequences.
Lack of or insufficient access to information.
Programmatic situation - emphasis on health: Characteristics and processes of institutions that provide different types of services to the population, especially those related to health.
Infrastructure: A set of elements that enable the production of goods and services.
Poor general infrastructure, absence or insufficiency of educational material for prevention, medication not assured, absence or insufficiency of room to carry out educational activities, quantity of supplies absent or insufficient, problems of systems, availability of tests decreased or absent, availability of materials decreased or absent, absence or insufficiency in the distribution of supplies, absence or insufficiency of offices that allow privacy, absence or insufficiency of diagnostic tests offered by the service, absence or insufficiency of offering specific tests, non-availability of material for individual use for the strategy of harm reduction, absence or insufficiency of carrying out any examination to detect disease, absence or insufficiency of carrying out clinical examination, absence or insufficiency of carrying out tests, absence or insufficiency of carrying out treatment, absence or insufficiency of supply of equipment of individual protection (PPE), absence or insufficient supply of detection tests for sexually transmitted infections, decreased or absent number of laboratory tests, absence or insufficient training, absence or insufficient training on the use of PPE, deficiency in their training professional, deficiencies in the assistance model, deficit of professional knowledge, deficit of professionals in understanding people’s social needs, absence or insufficiency of professionals trained for a specific condition, late disclosure of the disease, type of consultation: quick, without communication, without humanization , professional weaknesses, unpreparedness of professionals with the disease, absence or insufficiency of preparing a technical opinion on prevention material, unpreparedness in the care of people with disabilities, technical unpreparedness, scarcity of scientific information, emotional, as well as physical and intellectual professional health professionals, nurses focusing on technological and specialized aspects of care, facing difficulties in approaching patients in the face of diagnosis, lack of awareness and training of health professionals, lack of investment in their professional qualification/rehabilitation.
Working process: Product of the articulation of social actors in services (user, professional and manager) and the relationship established with the work object, on which the worker’s action is involved.
Absence or insufficiency of medical or nursing consultation, care not lefted on the person, absence or insufficiency of care for the sick child’s family: nurse, absence or insufficiency of primary health care, absence or insufficiency of care within services, absence, insufficient or inadequate child care, paid care, lack of information to patients about procedures, absence or insufficiency of active search for family members, absence or insufficiency of active search for patients, absence or insufficiency of disease notification, absence or insufficiency of listening active by professionals, excessive involvement by health professionals, suffering together and putting oneself in place, absence or insufficiency of home visits and the approach of the health professional, dissatisfaction with the attention of the team, need to improve the quality of care for people in homes, professionals’ lack of interest in specific demands those of people, mechanization of procedures carried out by professionals, difficulties in programs and public policies with regard to resource management and commitment to the organization, report on health conditions in cities by health services, absence or insufficiency of quality of health services, absence or insufficiency of reference/counter-reference, absence or insufficiency of professionals following protocols, absence or insufficiency of biosafety protocol, absence or insufficiency of health education programs, absence, inadequacy or insufficiency of disease notification flow, organizational weaknesses in the health system, absence or insufficiency of active and effective health and safety committee, absence or insufficiency of specific programs, absence or insufficiency of organization consultation schedule, high average test results, lack of institutional assistance, lack of recognition in human rights services.
State: Structure, i.e., the largest governmental institution that should provide the ‘living well’ of those who make up society.
Public policies: A set of successive initiatives, decisions and actions of the political regime in the face of socially problematic situations that seek to solve them, or at least bring them to managed levels.
Absent or insufficient government and public health, absent or insufficient care policies.
Financing: Sources of resources through which expenditures take place in various sectors of society, including health.
Underfunding of the health sector, inadequate resource management and commitment to organization.