A |
Definição de inovação (Birkinshaw et al., 2008Birkinshaw, J., Hamel, G., & Mol, M. J. (2008). Management innovation.Academy of management Review,33 (4), 825-845.; FINEP, 2005FINEP - Financiadora de Estudos e Projetos. (2005). Manual de Oslo. Retrieved April 3, 2017, from Retrieved April 3, 2017, from http://www.finep.gov.br/images/apoio-e-financiamento/manualoslo.pdf. http://www.finep.gov.br/images/apoio-e-f...
; Testa et al., 2013Testa, M. G., Luciano, E. M., & Jaeger Neto, J. I. (2013). Identificando o Potencial de Inovação das organizações por meio da análise do portfólio de projetos de Tecnologia da Informação.Gestão & Produção, 23(3), 495-510.; Kimberly, 1981 as cited in Van de Ven, 1986Van de Ven, A. H. (1986). Central problems in the management of innovation.Management science,32(5), 590-607.; Mohr, 1969Mohr, L. B. (1969). Determinants of innovation in organizations.American political science review,63(1), 111-126.; Schumpeter, 1939Schumpeter, J. A. (1939). Business Cycles: a theoretical, historical, a statistical analisys of the capitalist process. New York: McGraw-Hill.; Van de Ven, 1986Van de Ven, A. H. (1986). Central problems in the management of innovation.Management science,32(5), 590-607.). |
1 |
Qualquer coisa feita de forma diferente (Schumpeter, 1939Schumpeter, J. A. (1939). Business Cycles: a theoretical, historical, a statistical analisys of the capitalist process. New York: McGraw-Hill.). |
1 |
2 |
Inovação em relação ao estado da arte (Birkinshaw et al., 2008Birkinshaw, J., Hamel, G., & Mol, M. J. (2008). Management innovation.Academy of management Review,33 (4), 825-845.). |
2 |
3 |
Inovação em relação à organização (Birkinshaw et al., 2008Birkinshaw, J., Hamel, G., & Mol, M. J. (2008). Management innovation.Academy of management Review,33 (4), 825-845.). |
2 |
4 |
Inovação em relação a um mercado ou uma indústria (Testa et al., 2013Testa, M. G., Luciano, E. M., & Jaeger Neto, J. I. (2013). Identificando o Potencial de Inovação das organizações por meio da análise do portfólio de projetos de Tecnologia da Informação.Gestão & Produção, 23(3), 495-510.). |
2 |
5 |
Adoção de algo novo proveniente de dentro ou de fora da organização (Mohr, 1969Mohr, L. B. (1969). Determinants of innovation in organizations.American political science review,63(1), 111-126.). |
0 |
6 |
Ideia nova bem-sucedida (Kimberly, 1981 cited in Van de Ven, 1986Van de Ven, A. H. (1986). Central problems in the management of innovation.Management science,32(5), 590-607.). |
3 |
7 |
Desenvolvimento de novas ideias por pessoas que transacionam em um contexto institucional (Van de Ven, 1986Van de Ven, A. H. (1986). Central problems in the management of innovation.Management science,32(5), 590-607.). |
0 |
8 |
Implementação e institucionalização de uma ideia nova (Van de Ven, 1986Van de Ven, A. H. (1986). Central problems in the management of innovation.Management science,32(5), 590-607.). |
0 |
9 |
Implementação de um produto novo ou significativamente melhorado (FINEP, 2005FINEP - Financiadora de Estudos e Projetos. (2005). Manual de Oslo. Retrieved April 3, 2017, from Retrieved April 3, 2017, from http://www.finep.gov.br/images/apoio-e-financiamento/manualoslo.pdf. http://www.finep.gov.br/images/apoio-e-f...
). |
4 |
10 |
Implementação de um novo processo (FINEP, 2005FINEP - Financiadora de Estudos e Projetos. (2005). Manual de Oslo. Retrieved April 3, 2017, from Retrieved April 3, 2017, from http://www.finep.gov.br/images/apoio-e-financiamento/manualoslo.pdf. http://www.finep.gov.br/images/apoio-e-f...
). |
5 |
11 |
Implementação de novo método de marketing (FINEP, 2005FINEP - Financiadora de Estudos e Projetos. (2005). Manual de Oslo. Retrieved April 3, 2017, from Retrieved April 3, 2017, from http://www.finep.gov.br/images/apoio-e-financiamento/manualoslo.pdf. http://www.finep.gov.br/images/apoio-e-f...
). |
2 |
12 |
Implementação de um novo método organizacional (FINEP, 2005FINEP - Financiadora de Estudos e Projetos. (2005). Manual de Oslo. Retrieved April 3, 2017, from Retrieved April 3, 2017, from http://www.finep.gov.br/images/apoio-e-financiamento/manualoslo.pdf. http://www.finep.gov.br/images/apoio-e-f...
). |
5 |
Categoria |
Subcategorias ou Códigos |
F |
B |
Características de marca inovadora segundo a percepção dos consumidores (Silva et al., 2017Silva, C. H. P. da, Paula, V. M. F., & Paula, V. A. F. (2017). Marcas inovadoras: como os consumidores percebem a inovação. Revista Brasileira de Marketing , 16(1), 83-97.). |
1 |
Empreendedorismo (Silva et al., 2017Silva, C. H. P. da, Paula, V. M. F., & Paula, V. A. F. (2017). Marcas inovadoras: como os consumidores percebem a inovação. Revista Brasileira de Marketing , 16(1), 83-97.). |
3 |
2 |
Marketing e comunicação (Silva et al., 2017Silva, C. H. P. da, Paula, V. M. F., & Paula, V. A. F. (2017). Marcas inovadoras: como os consumidores percebem a inovação. Revista Brasileira de Marketing , 16(1), 83-97.). |
3 |
3 |
Mix de produtos (Silva et al., 2017Silva, C. H. P. da, Paula, V. M. F., & Paula, V. A. F. (2017). Marcas inovadoras: como os consumidores percebem a inovação. Revista Brasileira de Marketing , 16(1), 83-97.). |
3 |
4 |
Praticidade e funcionalidade (Silva et al., 2017Silva, C. H. P. da, Paula, V. M. F., & Paula, V. A. F. (2017). Marcas inovadoras: como os consumidores percebem a inovação. Revista Brasileira de Marketing , 16(1), 83-97.). |
5 |
5 |
Embalagem e design (Silva et al., 2017Silva, C. H. P. da, Paula, V. M. F., & Paula, V. A. F. (2017). Marcas inovadoras: como os consumidores percebem a inovação. Revista Brasileira de Marketing , 16(1), 83-97.). |
4 |
6 |
Relacionamento com o consumidor (Silva et al., 2017Silva, C. H. P. da, Paula, V. M. F., & Paula, V. A. F. (2017). Marcas inovadoras: como os consumidores percebem a inovação. Revista Brasileira de Marketing , 16(1), 83-97.). |
5 |
7 |
Gestão (Silva et al., 2017Silva, C. H. P. da, Paula, V. M. F., & Paula, V. A. F. (2017). Marcas inovadoras: como os consumidores percebem a inovação. Revista Brasileira de Marketing , 16(1), 83-97.). |
3 |
8 |
Sustentabilidade socioambiental (Silva et al., 2017Silva, C. H. P. da, Paula, V. M. F., & Paula, V. A. F. (2017). Marcas inovadoras: como os consumidores percebem a inovação. Revista Brasileira de Marketing , 16(1), 83-97.). |
3 |
9 |
Tecnologia e P&D (Silva et al., 2017Silva, C. H. P. da, Paula, V. M. F., & Paula, V. A. F. (2017). Marcas inovadoras: como os consumidores percebem a inovação. Revista Brasileira de Marketing , 16(1), 83-97.). |
4 |
10 |
Novidade + experiência nova (Silva et al., 2017Silva, C. H. P. da, Paula, V. M. F., & Paula, V. A. F. (2017). Marcas inovadoras: como os consumidores percebem a inovação. Revista Brasileira de Marketing , 16(1), 83-97.). |
5 |
Categoria |
Subcategorias ou Códigos |
F |
C |
Motivos para inovar (Aaker, 2004Aaker, D. A. (2004). Leveraging the corporate brand. California management review, 46(3), 6-18.; Bers et al., 2009Bers, J. A., Dismukes, J. P., Miller, L. K., & Dubrovensky, A. (2009). Accelerated radical innovation: Theory and application.Technological Forecasting and Social Change,76(1), 165-177.; Bhat, & Bowonder, 2001Bhat, B., & Bowonder, B. (2001). Innovation as an enhancer of brand personality: Globalization experience of titan industries.Creativity and Innovation management,10(1), 26-39.; Mohr, 1969Mohr, L. B. (1969). Determinants of innovation in organizations.American political science review,63(1), 111-126.; Pihlajamaa, 2017Pihlajamaa, M. (2017). Going the extra mile: Managing individual motivation in radical innovation development.Journal of Engineering and Technology Management,43, 48-66.; Schmidt, 2013Schmidt, R. C. (2013). Price competition and innovation in markets with brand loyalty.Journal of Economics,109(2), 147-173.; Schumpeter, 1939Schumpeter, J. A. (1939). Business Cycles: a theoretical, historical, a statistical analisys of the capitalist process. New York: McGraw-Hill.; Teh, & Marx, 2012Teh, C. C., & Marx, R. (2012). A relação entre competências organizacionais e os resultados dos processos de inovação.Revista Brasileira de Estratégia, 5(2), 157-163.; Tironi, & Cruz, 2008Tironi, L. F., & Cruz, B. D. O. (2008). Inovação incremental ou radical: há motivos para diferenciar? Uma abordagem com dados da PINTEC.; Utterback, & Abernathy, 1975Utterback, J. M., & Abernathy, W. J. (1975). A dynamic model of process and product innovation.Omega, 3(6), 639-656.; Weerawardena et al., 2006Weerawardena, J., O’Cass, A., & Julian, C. (2006). Does industry matter? Examining the role of industry structure and organizational learning in innovation and brand performance.Journal of business research,59(1), 37-45.). |
1 |
Sobrevivência (Schumpeter, 1939Schumpeter, J. A. (1939). Business Cycles: a theoretical, historical, a statistical analisys of the capitalist process. New York: McGraw-Hill.). |
3 |
2 |
Enfrentamento de crise (Bers et al., 2009Bers, J. A., Dismukes, J. P., Miller, L. K., & Dubrovensky, A. (2009). Accelerated radical innovation: Theory and application.Technological Forecasting and Social Change,76(1), 165-177.). |
1 |
3 |
Aproveitamento de oportunidade de mercado (Bers et al., 2009Bers, J. A., Dismukes, J. P., Miller, L. K., & Dubrovensky, A. (2009). Accelerated radical innovation: Theory and application.Technological Forecasting and Social Change,76(1), 165-177.). |
3 |
4 |
Redução de custos (Bhat & Bowonder, 2001Bhat, B., & Bowonder, B. (2001). Innovation as an enhancer of brand personality: Globalization experience of titan industries.Creativity and Innovation management,10(1), 26-39.; Schmidt, 2013Schmidt, R. C. (2013). Price competition and innovation in markets with brand loyalty.Journal of Economics,109(2), 147-173.; Schumpeter, 1939Schumpeter, J. A. (1939). Business Cycles: a theoretical, historical, a statistical analisys of the capitalist process. New York: McGraw-Hill.; Utterback & Abernathy, 1975Utterback, J. M., & Abernathy, W. J. (1975). A dynamic model of process and product innovation.Omega, 3(6), 639-656.). |
3 |
5 |
Maior dinamismo do ambiente (Mohr, 1969Mohr, L. B. (1969). Determinants of innovation in organizations.American political science review,63(1), 111-126.; Weerawardena et al., 2006Weerawardena, J., O’Cass, A., & Julian, C. (2006). Does industry matter? Examining the role of industry structure and organizational learning in innovation and brand performance.Journal of business research,59(1), 37-45.). |
1 |
6 |
Maior nível de competitividade (Schmidt, 2013Schmidt, R. C. (2013). Price competition and innovation in markets with brand loyalty.Journal of Economics,109(2), 147-173.; Schumpeter, 1939Schumpeter, J. A. (1939). Business Cycles: a theoretical, historical, a statistical analisys of the capitalist process. New York: McGraw-Hill.; Tironi & Cruz, 2008Tironi, L. F., & Cruz, B. D. O. (2008). Inovação incremental ou radical: há motivos para diferenciar? Uma abordagem com dados da PINTEC.; Weerawardena et al., 2006Weerawardena, J., O’Cass, A., & Julian, C. (2006). Does industry matter? Examining the role of industry structure and organizational learning in innovation and brand performance.Journal of business research,59(1), 37-45.). |
4 |
7 |
Maximização de vendas (Utterback, & Abernathy, 1975Utterback, J. M., & Abernathy, W. J. (1975). A dynamic model of process and product innovation.Omega, 3(6), 639-656.). |
1 |
8 |
Aumento da participação de mercado (Schmidt, 2013Schmidt, R. C. (2013). Price competition and innovation in markets with brand loyalty.Journal of Economics,109(2), 147-173.). |
0 |
9 |
Aumento da produtividade (Tironi, & Cruz, 2008Tironi, L. F., & Cruz, B. D. O. (2008). Inovação incremental ou radical: há motivos para diferenciar? Uma abordagem com dados da PINTEC.). |
0 |
10 |
Maximização de performance de produto (Utterback, & Abernathy, 1975Utterback, J. M., & Abernathy, W. J. (1975). A dynamic model of process and product innovation.Omega, 3(6), 639-656.). |
1 |
11 |
Obtenção de diferenciação (Bhat, & Bowonder, 2001Bhat, B., & Bowonder, B. (2001). Innovation as an enhancer of brand personality: Globalization experience of titan industries.Creativity and Innovation management,10(1), 26-39.). |
2 |
12 |
Criação de valor (Teh, & Marx, 2012Teh, C. C., & Marx, R. (2012). A relação entre competências organizacionais e os resultados dos processos de inovação.Revista Brasileira de Estratégia, 5(2), 157-163.). |
2 |
13 |
Segmentação (Bhat, & Bowonder, 2001Bhat, B., & Bowonder, B. (2001). Innovation as an enhancer of brand personality: Globalization experience of titan industries.Creativity and Innovation management,10(1), 26-39.). |
0 |
14 |
Aceitação de novos produtos (Aaker, 2004Aaker, D. A. (2004). Leveraging the corporate brand. California management review, 46(3), 6-18.). |
1 |
15 |
Ampliação da credibilidade da empresa (Aaker, 2004Aaker, D. A. (2004). Leveraging the corporate brand. California management review, 46(3), 6-18.). |
0 |
16 |
Maior base de clientes (Bhat, & Bowonder, 2001Bhat, B., & Bowonder, B. (2001). Innovation as an enhancer of brand personality: Globalization experience of titan industries.Creativity and Innovation management,10(1), 26-39.; Schmidt, 2013Schmidt, R. C. (2013). Price competition and innovation in markets with brand loyalty.Journal of Economics,109(2), 147-173.). |
2 |
17 |
Influência do executivo chefe (ativismo, ideologia, desejo pessoal) (Mohr, 1969Mohr, L. B. (1969). Determinants of innovation in organizations.American political science review,63(1), 111-126.). |
1 |
18 |
Motivação dos indivíduos (Pihlajamaa, 2017Pihlajamaa, M. (2017). Going the extra mile: Managing individual motivation in radical innovation development.Journal of Engineering and Technology Management,43, 48-66.). |
4 |
19 |
Disponibilidade de recursos (Mohr, 1969Mohr, L. B. (1969). Determinants of innovation in organizations.American political science review,63(1), 111-126.). |
2 |
20 |
Existência de conhecimento anterior (Bers et al., 2009Bers, J. A., Dismukes, J. P., Miller, L. K., & Dubrovensky, A. (2009). Accelerated radical innovation: Theory and application.Technological Forecasting and Social Change,76(1), 165-177.). |
0 |
Categoria |
Subcategorias ou Códigos |
F |
D |
Relação entre marcas e inovação (Bhat, & Bowonder, 2001Bhat, B., & Bowonder, B. (2001). Innovation as an enhancer of brand personality: Globalization experience of titan industries.Creativity and Innovation management,10(1), 26-39.; Brexendorf et al., 2015Brexendorf, T. O., Bayus, B., & Keller, K. L. (2015). Understanding the interplay between brand and innovation management: findings and future research directions.Journal of the Academy of Marketing Science,43(5), 548-557.; Rimoli et al., 2013Rimoli, C. A., & Pastori Noronha, L. E. (2013). Aspectos de inovação e de redes que afetam a imagem da marca: o caso Harley-Davidson e Buell.REAd-Revista Eletrônica de Administração,19(2), 401-432.; Weerawardena et al., 2006Weerawardena, J., O’Cass, A., & Julian, C. (2006). Does industry matter? Examining the role of industry structure and organizational learning in innovation and brand performance.Journal of business research,59(1), 37-45.). |
1 |
Marcas oferecem foco estratégico e orientação para o desenvolvimento da inovação (Brexendorf et al., 2015Brexendorf, T. O., Bayus, B., & Keller, K. L. (2015). Understanding the interplay between brand and innovation management: findings and future research directions.Journal of the Academy of Marketing Science,43(5), 548-557.). |
1 |
2 |
Marcas são capazes de apoiar a introdução e a adoção das inovações (Brexendorf et al., 2015Brexendorf, T. O., Bayus, B., & Keller, K. L. (2015). Understanding the interplay between brand and innovation management: findings and future research directions.Journal of the Academy of Marketing Science,43(5), 548-557.). |
0 |
3 |
Inovações de sucesso melhoram a percepção de marca, a atitude e o uso dos consumidores (Brexendorf et al., 2015Brexendorf, T. O., Bayus, B., & Keller, K. L. (2015). Understanding the interplay between brand and innovation management: findings and future research directions.Journal of the Academy of Marketing Science,43(5), 548-557.). |
4 |
4 |
Inovação organizacional tem como consequente o desempenho de marca aferido em termos de crescimento de vendas, participação de mercado e desempenho geral (Weerawardena et al., 2006Weerawardena, J., O’Cass, A., & Julian, C. (2006). Does industry matter? Examining the role of industry structure and organizational learning in innovation and brand performance.Journal of business research,59(1), 37-45.). |
3 |
5 |
Aspectos de inovação afetam a imagem da marca (Rimoli et al., 2013Rimoli, C. A., & Pastori Noronha, L. E. (2013). Aspectos de inovação e de redes que afetam a imagem da marca: o caso Harley-Davidson e Buell.REAd-Revista Eletrônica de Administração,19(2), 401-432.). |
1 |
6 |
Inovação tecnológica e organizacional combinadas com a reputação da marca contribui para a criação e desenvolvimento da personalidade de marca (Bhat, & Bowonder, 2001Bhat, B., & Bowonder, B. (2001). Innovation as an enhancer of brand personality: Globalization experience of titan industries.Creativity and Innovation management,10(1), 26-39.). |
0 |
Categoria |
Subcategorias ou Códigos |
F |
E |
Existência de uma área responsável pelo processo de inovação e sua localização (Galbraith, 1999Galbraith, J. R. (1999). Designing the innovation organization.[CEO Publication G 99-7 (366)].Center for effective organizations (CEO), Los Angeles, CA-USA: CEO.). |
1 |
Não existe uma área específica responsável pelo processo de inovação. |
1 |
2 |
Existe uma área responsável pelo processo de inovação localizada no mesmo local físico da empresa. |
1 |
3 |
Existe uma área responsável pelo processo de inovação em local físico diverso do local da empresa (Galbraith, 1999Galbraith, J. R. (1999). Designing the innovation organization.[CEO Publication G 99-7 (366)].Center for effective organizations (CEO), Los Angeles, CA-USA: CEO.). |
3 |
Categoria |
Subcategorias ou Códigos |
F |
F |
Disseminação do processo de inovação na organização (Parolin, 2013Parolin, S. R. H. (2013). Estudo multicasos sobre atividades inovativas.Revista de Administração-RAUSP,48(3), 608-620.). |
1 |
Processo de inovação limitado a apenas certas atividades/áreas da organização (Parolin, 2013Parolin, S. R. H. (2013). Estudo multicasos sobre atividades inovativas.Revista de Administração-RAUSP,48(3), 608-620.). |
1 |
2 |
Processo de inovação disseminado por toda a organização (Parolin, 2013Parolin, S. R. H. (2013). Estudo multicasos sobre atividades inovativas.Revista de Administração-RAUSP,48(3), 608-620.). |
4 |
Categoria |
Subcategorias ou Códigos |
F |
G |
Mecanismos de desenvolvimento de uma cultura organizacional que estimule o surgimento de novas ideias e estratégias para que essas novas ideias sejam implementadas (Galbraith, 1999Galbraith, J. R. (1999). Designing the innovation organization.[CEO Publication G 99-7 (366)].Center for effective organizations (CEO), Los Angeles, CA-USA: CEO.; Teh, & Marx, 2012Teh, C. C., & Marx, R. (2012). A relação entre competências organizacionais e os resultados dos processos de inovação.Revista Brasileira de Estratégia, 5(2), 157-163.; Van de Ven, 1986Van de Ven, A. H. (1986). Central problems in the management of innovation.Management science,32(5), 590-607.). |
1 |
Liderança institucional capaz de fomentar a inovação (Galbraith, 1999Galbraith, J. R. (1999). Designing the innovation organization.[CEO Publication G 99-7 (366)].Center for effective organizations (CEO), Los Angeles, CA-USA: CEO.; Van de Ven, 1986Van de Ven, A. H. (1986). Central problems in the management of innovation.Management science,32(5), 590-607.). |
3 |
2 |
Presença de patrocinadores de novas ideias (Galbraith, 1999Galbraith, J. R. (1999). Designing the innovation organization.[CEO Publication G 99-7 (366)].Center for effective organizations (CEO), Los Angeles, CA-USA: CEO.). |
1 |
3 |
Acesso dos defensores de ideias aos patrocinadores (Galbraith, 1999Galbraith, J. R. (1999). Designing the innovation organization.[CEO Publication G 99-7 (366)].Center for effective organizations (CEO), Los Angeles, CA-USA: CEO.). |
3 |
4 |
Destinação de recursos financeiros aos patrocinadores de ideias (Galbraith, 1999Galbraith, J. R. (1999). Designing the innovation organization.[CEO Publication G 99-7 (366)].Center for effective organizations (CEO), Los Angeles, CA-USA: CEO.). |
0 |
5 |
Promoção de feiras internas para os defensores de ideias (Galbraith, 1999Galbraith, J. R. (1999). Designing the innovation organization.[CEO Publication G 99-7 (366)].Center for effective organizations (CEO), Los Angeles, CA-USA: CEO.). |
0 |
6 |
Combinação de ideias de diferentes defensores por parte dos patrocinadores (Galbraith, 1999Galbraith, J. R. (1999). Designing the innovation organization.[CEO Publication G 99-7 (366)].Center for effective organizations (CEO), Los Angeles, CA-USA: CEO.). |
0 |
7 |
Rotatividade de tarefas entre os defensores de ideias para facilitar o estabelecimento de redes de trabalho (Galbraith, 1999Galbraith, J. R. (1999). Designing the innovation organization.[CEO Publication G 99-7 (366)].Center for effective organizations (CEO), Los Angeles, CA-USA: CEO.). |
0 |
8 |
Busca proativa de patrocinadores por parte de defensores da ideia (Galbraith, 1999Galbraith, J. R. (1999). Designing the innovation organization.[CEO Publication G 99-7 (366)].Center for effective organizations (CEO), Los Angeles, CA-USA: CEO.). |
0 |
9 |
Interação com consumidores para conhecimento de suas necessidades (Galbraith, 1999Galbraith, J. R. (1999). Designing the innovation organization.[CEO Publication G 99-7 (366)].Center for effective organizations (CEO), Los Angeles, CA-USA: CEO.). |
2 |
10 |
Estrutura organizacional capaz de afetar positivamente os resultados dos processos inovativos (Teh, & Marx, 2012Teh, C. C., & Marx, R. (2012). A relação entre competências organizacionais e os resultados dos processos de inovação.Revista Brasileira de Estratégia, 5(2), 157-163.). |
1 |
Categoria |
Subcategorias ou Códigos |
F |
H |
Tipo de inovação implementada mais frequentemente quanto ao seu grau de novidade (Gatignon et al., 2002Gatignon, H., Tushman, M. L., Smith, W., & Anderson, P. (2002). A structural approach to assessing innovation: Construct development of innovation locus, type, and characteristics.Management science,48(9), 1103-1122.; Pihlajamaa, 2017Pihlajamaa, M. (2017). Going the extra mile: Managing individual motivation in radical innovation development.Journal of Engineering and Technology Management,43, 48-66.; Tironi, & Cruz, 2008Tironi, L. F., & Cruz, B. D. O. (2008). Inovação incremental ou radical: há motivos para diferenciar? Uma abordagem com dados da PINTEC.) |
1 |
Inovação incremental (Gatignon et al., 2002Gatignon, H., Tushman, M. L., Smith, W., & Anderson, P. (2002). A structural approach to assessing innovation: Construct development of innovation locus, type, and characteristics.Management science,48(9), 1103-1122.). |
5 |
2 |
Inovação radical (Gatignon et al., 2002Gatignon, H., Tushman, M. L., Smith, W., & Anderson, P. (2002). A structural approach to assessing innovation: Construct development of innovation locus, type, and characteristics.Management science,48(9), 1103-1122.). |
0 |
Categoria |
Subcategorias ou Códigos |
F |
I |
Motivos para que a inovação incremental / radical seja utilizada com mais frequência (Birkinshaw et al., 2008Birkinshaw, J., Hamel, G., & Mol, M. J. (2008). Management innovation.Academy of management Review,33 (4), 825-845.; Tironi, & Cruz, 2008Tironi, L. F., & Cruz, B. D. O. (2008). Inovação incremental ou radical: há motivos para diferenciar? Uma abordagem com dados da PINTEC.; Utterback, & Abernathy, 1975Utterback, J. M., & Abernathy, W. J. (1975). A dynamic model of process and product innovation.Omega, 3(6), 639-656.) |
1 |
Inovação em relação ao estado da arte gera maior ambiguidade e incerteza (Birkinshaw et al., 2008Birkinshaw, J., Hamel, G., & Mol, M. J. (2008). Management innovation.Academy of management Review,33 (4), 825-845.). |
0 |
2 |
Risco e incerteza nas inovações de maior grau de novidade (Tironi, & Cruz, 2008Tironi, L. F., & Cruz, B. D. O. (2008). Inovação incremental ou radical: há motivos para diferenciar? Uma abordagem com dados da PINTEC.). |
2 |
3 |
Inovações incrementais têm menor custo que as inovações radicais (Utterback, & Abernathy, 1975Utterback, J. M., & Abernathy, W. J. (1975). A dynamic model of process and product innovation.Omega, 3(6), 639-656.). |
1 |
Categoria |
Subcategorias ou Códigos |
F |
J |
Estratégias para redução do tempo, custos e riscos associados à inovação (Bers et al., 2009Bers, J. A., Dismukes, J. P., Miller, L. K., & Dubrovensky, A. (2009). Accelerated radical innovation: Theory and application.Technological Forecasting and Social Change,76(1), 165-177.; Van de Ven, 1986Van de Ven, A. H. (1986). Central problems in the management of innovation.Management science,32(5), 590-607.) |
1 |
Identificação das crises ou oportunidades que motivaram a inovação (Bers et al., 2009Bers, J. A., Dismukes, J. P., Miller, L. K., & Dubrovensky, A. (2009). Accelerated radical innovation: Theory and application.Technological Forecasting and Social Change,76(1), 165-177.). |
1 |
2 |
Identificação dos desafios a serem enfrentados pela inovação, tais como os de ordem tecnológica, social, mercadológica e organizacional (Bers et al., 2009Bers, J. A., Dismukes, J. P., Miller, L. K., & Dubrovensky, A. (2009). Accelerated radical innovation: Theory and application.Technological Forecasting and Social Change,76(1), 165-177.). |
0 |
3 |
Inteligência competitiva sistemática (gestão do conhecimento, recuperação da informação e reconhecimento de padrões) (Bers et al., 2009Bers, J. A., Dismukes, J. P., Miller, L. K., & Dubrovensky, A. (2009). Accelerated radical innovation: Theory and application.Technological Forecasting and Social Change,76(1), 165-177.). |
0 |
4 |
Visão total e sistêmica da inovação (Bers et al., 2009Bers, J. A., Dismukes, J. P., Miller, L. K., & Dubrovensky, A. (2009). Accelerated radical innovation: Theory and application.Technological Forecasting and Social Change,76(1), 165-177.; Van de Ven, 1986Van de Ven, A. H. (1986). Central problems in the management of innovation.Management science,32(5), 590-607.). |
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5 |
Compromisso e conexão de todos os stakeholders envolvidos no processo de inovação (Bers et al., 2009Bers, J. A., Dismukes, J. P., Miller, L. K., & Dubrovensky, A. (2009). Accelerated radical innovation: Theory and application.Technological Forecasting and Social Change,76(1), 165-177.). |
0 |
6 |
Prática do probing and learning (Bers et al., 2009Bers, J. A., Dismukes, J. P., Miller, L. K., & Dubrovensky, A. (2009). Accelerated radical innovation: Theory and application.Technological Forecasting and Social Change,76(1), 165-177.). |
0 |
Categoria |
Subcategorias ou Códigos |
F |
K |
Relação da empresa com o mercado (Beverland et al., 2010Beverland, M. B., Napoli, J., & Farrelly, F. (2010). Can all brands innovate in the same way? A typology of brand position and innovation effort.Journal of Product Innovation Management,27(1), 33-48.) |
1 |
Market-driven (Beverland et al., 2010Beverland, M. B., Napoli, J., & Farrelly, F. (2010). Can all brands innovate in the same way? A typology of brand position and innovation effort.Journal of Product Innovation Management,27(1), 33-48.). |
4 |
2 |
Driven-markets (Beverland et al., 2010Beverland, M. B., Napoli, J., & Farrelly, F. (2010). Can all brands innovate in the same way? A typology of brand position and innovation effort.Journal of Product Innovation Management,27(1), 33-48.). |
1 |
Categoria |
Subcategorias ou Códigos |
F |
L |
Estratégia de marca adotada pela empresa na introdução de novos produtos (Aaker, 2004Aaker, D. A. (2004). Leveraging the corporate brand. California management review, 46(3), 6-18.; Macrae & Uncles, 1997Macrae, C., & Uncles, M. D. (1997). Rethinking brand management: the role of “brand chartering”.Journal of Product & Brand Management, 6(1), 64-77.; Rao et al., 2004Rao, V. R., Agarwal, M. K., & Dahlhoff, D. (2004). How is manifest branding strategy related to the intangible value of a corporation?.Journal of Marketing,68(4), 126-141.; Sanchez, 2004Sanchez, R. (2004). Conceptual analysis of brand architecture and relationships within product categories.Journal of Brand Management,11(3), 233-247.; Urde, 2003Urde, M. (2003). Core value-based corporate brand building.European Journal of marketing,37(7/8), 1017-1040.) |
1 |
Corporate branding (Aaker, 2004Aaker, D. A. (2004). Leveraging the corporate brand. California management review, 46(3), 6-18.; Macrae, & Uncles, 1997Macrae, C., & Uncles, M. D. (1997). Rethinking brand management: the role of “brand chartering”.Journal of Product & Brand Management, 6(1), 64-77.; Rao et al., 2004Rao, V. R., Agarwal, M. K., & Dahlhoff, D. (2004). How is manifest branding strategy related to the intangible value of a corporation?.Journal of Marketing,68(4), 126-141.; Sanchez, 2004Sanchez, R. (2004). Conceptual analysis of brand architecture and relationships within product categories.Journal of Brand Management,11(3), 233-247.; Urde, 2003Urde, M. (2003). Core value-based corporate brand building.European Journal of marketing,37(7/8), 1017-1040.). |
2 |
2 |
Mixed branding (Rao et al., 2004Rao, V. R., Agarwal, M. K., & Dahlhoff, D. (2004). How is manifest branding strategy related to the intangible value of a corporation?.Journal of Marketing,68(4), 126-141.). |
2 |
3 |
House of brands (Rao et al., 2004Rao, V. R., Agarwal, M. K., & Dahlhoff, D. (2004). How is manifest branding strategy related to the intangible value of a corporation?.Journal of Marketing,68(4), 126-141.; Sanchez, 2004Sanchez, R. (2004). Conceptual analysis of brand architecture and relationships within product categories.Journal of Brand Management,11(3), 233-247.;). |
1 |
4 |
Branded house (Aaker, 2004Aaker, D. A. (2004). Leveraging the corporate brand. California management review, 46(3), 6-18.; Sanchez, 2004Sanchez, R. (2004). Conceptual analysis of brand architecture and relationships within product categories.Journal of Brand Management,11(3), 233-247.). |
0 |
Categoria |
Subcategorias ou Códigos |
F |
M |
Associação da inovação à personalidade de marcas (Muniz & Marchetti, 2012Muniz, K. M., & Marchetti, R. Z. (2012). Brand personality dimensions in the Brazilian context.BAR-Brazilian Administration Review, 9(2), 168-188.) |
1 |
Credibilidade (Muniz & Marchetti, 2012Muniz, K. M., & Marchetti, R. Z. (2012). Brand personality dimensions in the Brazilian context.BAR-Brazilian Administration Review, 9(2), 168-188.). |
5 |
2 |
Alegria (Muniz & Marchetti, 2012Muniz, K. M., & Marchetti, R. Z. (2012). Brand personality dimensions in the Brazilian context.BAR-Brazilian Administration Review, 9(2), 168-188.). |
0 |
3 |
Audácia (Muniz & Marchetti, 2012Muniz, K. M., & Marchetti, R. Z. (2012). Brand personality dimensions in the Brazilian context.BAR-Brazilian Administration Review, 9(2), 168-188.). |
3 |
4 |
Sofisticação (Muniz & Marchetti, 2012Muniz, K. M., & Marchetti, R. Z. (2012). Brand personality dimensions in the Brazilian context.BAR-Brazilian Administration Review, 9(2), 168-188.). |
0 |
5 |
Sensibilidade (Muniz & Marchetti, 2012Muniz, K. M., & Marchetti, R. Z. (2012). Brand personality dimensions in the Brazilian context.BAR-Brazilian Administration Review, 9(2), 168-188.). |
0 |
Categoria |
Subcategorias ou Códigos |
F |
N |
Estratégias de integração do consumidor final no processo de inovação (Füller et al., 2008Füller, J., Matzler, K., & Hoppe, M. (2008). Brand community members as a source of innovation.Journal of Product Innovation Management,25(6), 608-619.; Mack & Landau, 2015Mack, T., & Landau, C. (2015). Winners, losers, and deniers: Self-selection in crowd innovation contests and the roles of motivation, creativity, and skills.Journal of Engineering and Technology Management,37, 52-64.; Nguyen et al., 2015Nguyen, B., Yu, X., Melewar, T. C., & Chen, J. (2015). Brand innovation and social media: Knowledge acquisition from social media, market orientation, and the moderating role of social media strategic capability.Industrial Marketing Management,51, 11-25.; Pellizzoni et al., 2015Pellizzoni, E., Buganza, T., & Colombo, G. (2015). Motivation orientations in innovation contests: Why people participate.International Journal of Innovation Management,19(04), 1550033.; Schaarschmidt & Kilian, 2014Schaarschmidt, M., & Kilian, T. (2014). Impediments to customer integration into the innovation process: A case study in the telecommunications industry.European Management Journal,32(2), 350-361.) |
1 |
Comunidades de marca (Füller et al., 2008Füller, J., Matzler, K., & Hoppe, M. (2008). Brand community members as a source of innovation.Journal of Product Innovation Management,25(6), 608-619.). |
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2 |
Comunidades online, tais como redes sociais e blogs, fóruns de discussão, sites na internet e canais online (Nguyen et al., 2015Nguyen, B., Yu, X., Melewar, T. C., & Chen, J. (2015). Brand innovation and social media: Knowledge acquisition from social media, market orientation, and the moderating role of social media strategic capability.Industrial Marketing Management,51, 11-25.; Schaarschmidt & Kilian, 2014Schaarschmidt, M., & Kilian, T. (2014). Impediments to customer integration into the innovation process: A case study in the telecommunications industry.European Management Journal,32(2), 350-361.). |
4 |
3 |
Call Centers (Schaarschmidt, & Kilian, 2014Schaarschmidt, M., & Kilian, T. (2014). Impediments to customer integration into the innovation process: A case study in the telecommunications industry.European Management Journal,32(2), 350-361.). |
2 |
4 |
Visita às residências dos consumidores (Schaarschmidt, & Kilian, 2014Schaarschmidt, M., & Kilian, T. (2014). Impediments to customer integration into the innovation process: A case study in the telecommunications industry.European Management Journal,32(2), 350-361.). |
0 |
5 |
Workshops (Schaarschmidt, & Kilian, 2014Schaarschmidt, M., & Kilian, T. (2014). Impediments to customer integration into the innovation process: A case study in the telecommunications industry.European Management Journal,32(2), 350-361.). |
2 |
6 |
Entrevistas com consumidores (Schaarschmidt & Kilian, 2014Schaarschmidt, M., & Kilian, T. (2014). Impediments to customer integration into the innovation process: A case study in the telecommunications industry.European Management Journal,32(2), 350-361.) |
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Registro de comportamentos em diários online por consumidores (Schaarschmidt, & Kilian, 2014Schaarschmidt, M., & Kilian, T. (2014). Impediments to customer integration into the innovation process: A case study in the telecommunications industry.European Management Journal,32(2), 350-361.). |
0 |
8 |
Concursos de inovação/competição de ideias aberta à comunidade internacional (Mack, & Landau, 2015Mack, T., & Landau, C. (2015). Winners, losers, and deniers: Self-selection in crowd innovation contests and the roles of motivation, creativity, and skills.Journal of Engineering and Technology Management,37, 52-64.; Pellizzoni et al., 2015Pellizzoni, E., Buganza, T., & Colombo, G. (2015). Motivation orientations in innovation contests: Why people participate.International Journal of Innovation Management,19(04), 1550033.; Schaarschmidt & Kilian, 2014Schaarschmidt, M., & Kilian, T. (2014). Impediments to customer integration into the innovation process: A case study in the telecommunications industry.European Management Journal,32(2), 350-361.). |
1 |
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Teste de protótipo (Schaarschmidt & Kilian, 2014Schaarschmidt, M., & Kilian, T. (2014). Impediments to customer integration into the innovation process: A case study in the telecommunications industry.European Management Journal,32(2), 350-361.) |
1 |
Categoria |
Subcategorias ou Códigos |
F |
O |
Sistema de recompensas para o consumidor no processo de inovação (Pellizzoni et al., 2015Pellizzoni, E., Buganza, T., & Colombo, G. (2015). Motivation orientations in innovation contests: Why people participate.International Journal of Innovation Management,19(04), 1550033.; Schaarschmidt & Kilian, 2014Schaarschmidt, M., & Kilian, T. (2014). Impediments to customer integration into the innovation process: A case study in the telecommunications industry.European Management Journal,32(2), 350-361.) |
1 |
O conhecimento é dado pelos consumidores de forma voluntária e gratuita (Schaarschmidt & Kilian, 2014Schaarschmidt, M., & Kilian, T. (2014). Impediments to customer integration into the innovation process: A case study in the telecommunications industry.European Management Journal,32(2), 350-361.). |
0 |
2 |
Recompensa não monetária (Pellizzoni et al., 2015Pellizzoni, E., Buganza, T., & Colombo, G. (2015). Motivation orientations in innovation contests: Why people participate.International Journal of Innovation Management,19(04), 1550033.). |
5 |
3 |
Recompensa monetária (Pellizzoni et al., 2015Pellizzoni, E., Buganza, T., & Colombo, G. (2015). Motivation orientations in innovation contests: Why people participate.International Journal of Innovation Management,19(04), 1550033.). |
0 |
Categoria |
Subcategorias ou Códigos |
F |
P |
Conciliação da herança de marca com a inovação (Beverland, 2005Beverland, M. B. (2005). Managing the design innovation-brand marketing interface: Resolving the tension between artistic creation and commercial imperatives.Journal of Product Innovation Management,22(2), 193-207.; Rimoli et al., 2013Rimoli, C. A., & Pastori Noronha, L. E. (2013). Aspectos de inovação e de redes que afetam a imagem da marca: o caso Harley-Davidson e Buell.REAd-Revista Eletrônica de Administração,19(2), 401-432.) |
1 |
O portfólio de marcas ser constituído por marcas de caráter tradicional e marcas de cunho inovador (Rimoli et al., 2013Rimoli, C. A., & Pastori Noronha, L. E. (2013). Aspectos de inovação e de redes que afetam a imagem da marca: o caso Harley-Davidson e Buell.REAd-Revista Eletrônica de Administração,19(2), 401-432.). |
0 |
2 |
Fidelidade às tradições da herança de marca sem deixar de estar atento aos movimentos dos competidores, inovações e mudanças nos gostos dos consumidores (Beverland, 2005Beverland, M. B. (2005). Managing the design innovation-brand marketing interface: Resolving the tension between artistic creation and commercial imperatives.Journal of Product Innovation Management,22(2), 193-207.). |
4 |