A |
Resources & Support Domain
|
Domínio Recursos & Apoio
|
A1 |
Budget and Funding The monetary requirement and financial estimate necessary to support a gardening program. aLow—actively seeking more funding to meet current year’s needs Moderate—enough funds to meet yearly needs and raising for future growth. High—in the black (money left over from previous years) |
Orçamento e financiamento: Estimativa e requisitos financeiros necessários para apoiar um programa de horta/jardim. a'Baixo - busca ativa de mais estratégias para atender às necessidades do ano em curso. Moderado - recursos suficientes para atender às necessidades anuais e captação para crescimento futuro. Alto - há recursos suficientes para manutenção e crescimento. |
A2 |
Networks & Partner Organizations The interconnectedness of a school with other supporting organizations or individuals in the field of school gardens. Low—few outside connections (<3). Moderate—some outside connections (3 to 4). High—many outside connections (or connections that meets all needs for logistics/students) (4+) |
Redes e organizações parceiras: O relacionamento de uma escola com outras organizações ou indivíduos financiadores na área de hortas/jardins escolares. Baixo - poucas conexões externas (existem menos de 3 conexões). Moderado - algumas conexões externas (existem de 3 a 4). Alto - muitas conexões externas (ou conexões que atendam a todas as necessidades de logística/estudantes) (existem 4 ou mais conexões). |
A3 |
Administrative Support Mental, practical, or other encouragement and help needed from key leaders within a school required for teachers, parents, or others to implement an ongoing gardening program. Low—aware but uninvolved administrators (gave project approval but little or no active involvement). Moderate—some involvement (supportive of garden committee, interested in staying abreast of activities). High—valued and supported (actively promoting use of the garden to teachers, students and parents) |
Apoio administrativo: Incentivo (prático, moral, de gestão, entre outros) e ajuda necessária dos principais líderes da escola para que professores, pais ou outros implementem um programa contínuo de horta/jardim escolar. Baixo - administradores informados, porém não engajados (aprovam o projeto, mas se envolvem pouco ou quase nada). Moderado - algum engajamento (apoiam e desejam estar a par das atividades). Alto - valorizam e apoiam o projeto (uso ativo da horta/jardim por professores, alunos e familiares). |
A4 |
Professional Development Guided learning and training provided to educators in order to improve their knowledge, skills, and comfort using school gardens as an educational tool. Low—encouragement by administrators, garden committee, parents, or teachers to facilitate use of the garden (e.g. host meetings, sending emails, having “open garden days”). Moderate—some professional developments for interested teachers or parents. High—offer professional development sessions or designated time for teachers, parents, or other to develop skills related to the physical garden or connecting it to academics |
Desenvolvimento profissional: Propõe aprendizado e treinamento orientados por educadores, de modo a aperfeiçoar seu conhecimento e habilidades, facilitando o uso de hortas/jardins escolares como ferramenta educacional. Baixo - incentivo de administradores, familiares ou professores para facilitar o uso do jardim (p.ex., organizando reuniões, enviando mensagens, promovendo “dias de hortas/jardins abertos”). Moderado - alguns treinamentos profissionais para professores ou familiares interessados. Alto - oferta de sessões de treinamento profissional ou tempo disponível para professores, familiares ou outros, para desenvolver habilidades relacionadas à horta/jardim físico ou sua relação com a escola. |
A5 |
Organizational Structure The decision making person(s) that determines how a school’s gardening program is implemented. Low—limited participation in garden committee. Moderate—regular meetings, some people only peripherally involved. High—active committee of members and/or strong outside organization involvement that manages the garden, where tasks are delegated and accomplished |
Estrutura organizacional: O(s) gestor(es) responsável(is) pela tomada de decisão(ões) [aquele(s) que determina(m) como o programa de horta/jardim escolar será implementado e desenvolvido], apresenta(m): Baixo - participação limitada. Moderado - encontros regulares, porém superficiais. Alto - forte e ativo envolvimento com os envolvidos no programa de horta/jardim, desde a organização até a designação e realização de tarefas (gestão participativa). |
|
TOTAL DOMAIN SCORE: |
PONTUAÇÃO TOTAL DESTE DOMÍNIO |
B |
Physical Garden Domain
|
Domínio do Jardim Físico
|
B1 |
Planning and establishing the physical space The deliberate action(s) taken to develop and implement a strategy to maximize the garden’s potential to meet the school’s goals and needs for the space. Low—inexperienced gardeners with no plan. Moderate—some experienced gardeners with general plan/goals. High—experienced gardeners and well-developed plan, short and long term goals |
Planejando e estabelecendo o espaço físico: A(s) ação(ões) definida(s) com vistas a desenvolver e implementar uma estratégia para maximizar o potencial da horta/jardim e atingir os objetivos escolares e necessidades de espaço. Baixo - indivíduos inexperientes sem nenhum plano estabelecido. Moderado - alguns indivíduos experientes com planos/objetivos gerais. Alto - indivíduos experientes e com planos bem estabelecidos, com objetivos de curto e longo prazos. |
B2 |
Garden care and upkeep The physical support provided to the garden to ensure that plants, animals, or habitats in the garden have the adequate care and resources necessary for growth. Low—a few people maintain the garden. Moderate—passionate group maintain the garden. High—designated group maintain the garden |
Cuidado e manutenção da horta/jardim: Suporte físico destinado à horta/jardim para assegurar que suas plantas, animais ou ambientes recebam o cuidado adequado e haja recursos necessários ao seu desenvolvimento. Baixo - poucas pessoas cuidam da horta/jardim. Moderado - um grupo de pessoas se envolve com o cuidado da horta/jardim. Alto - um grupo de pessoas é designado para cuidar da horta/jardim. |
B3 |
Characteristics of the physical The attributes of a particular garden that facilitate or promote its use space. Low—small space, limited participation. Moderate—large enough to accommodate one class. High—open space for more than one class with available seating |
Características físicas: Atributos de uma horta/jardim em particular que facilitam ou promovem o uso de seu espaço. Baixo - pouco espaço, participação limitada. Moderado - grande o suficiente para acomodar uma turma. Alto - espaço suficiente para uma turma ou mais, com assentos disponíveis. |
B4 |
Crop vitality and diversity The robustness and variance of plant species in a particular garden. Low—limited vitality or diversity. Moderate—some diversity, fairly vital. High—diverse and vital plants |
Vitalidade e diversidade dos cultivos: A robustez e variedade de espécies de plantas em determinada horta/jardim. Baixo - vitalidade ou diversidade limitada. Moderado - alguma diversidade, vitalidade razoável. Alto - plantas variadas e com vitalidade. |
B5 |
Evaluation and feedback The acquisition of information relating to the effectiveness and/or efficacy of one or more aspects of a garden or gardening program. Low - no evaluation but open to informal feedback. Moderate - informally collect some data (e.g. weight of harvest). High - conducted/planning to conduct a formal evaluation |
Avaliação e comentários: Existência de informação sobre a efetividade e/ou eficácia de um ou mais aspectos da horta/jardim ou do programa de jardinagem. Baixo - nenhuma avaliação, mas aberto a comentários informais. Moderado - coleta informal de alguns dados (p.ex., peso da colheita). Alto - avaliação formal realizada ou planos para realizá-la. |
|
TOTAL DOMAIN SCORE: |
PONTUAÇÃO TOTAL DESTE DOMÍNIO: |
C |
Student Experience Domain
|
Domínio Experiência dos Estudantes
|
C1 |
Connection with curriculum The relationship, relevance, and fit of the garden with state mandated learning objectives, aims, and goals for students in a particular grade or class. Low—informally connected to courses (used as enrichment, optional class, or club). Moderate—formally connected to non-core subjects. High—formally connected to one or more core subjects |
Conexão com o currículo: Relacionamento, relevância e adequação do jardim com objetivos de aprendizagem obrigatórios e metas para os alunos em determinada série ou turma. Baixo - relacionado informalmente com a grade curricular (usado como enriquecimento ou recreação). Moderado - formalmente relacionado com disciplinas não obrigatórias (ex.: disciplinas eletivas). Alto - formalmente relacionado com uma ou mais disciplinas obrigatórias. |
C2 |
Time spent in the garden The duration and frequency of structured educational time that students spend in the garden. Low—approximately 10 h/y (1×/mo spent in the garden). Moderate—10 to 30 h/y (1 to 3×/mo). High—approximately 1×/wk or more (>30 h/y OR through growing season) |
Tempo utilizado na horta/jardim: A duração ou frequência do tempo educativo estruturado que os alunos gastam no jardim. Baixo - cerca de 10 horas/ano (1x/mês no jardim). Moderado - 10 a 30 horas/ano (1 a 3x/mês). Alto - cerca de 1x/semana ou mais (> 30 horas/ano ou ao longo da estação de cultivo). |
C3 |
Activities Action taken by students in the garden. Low—activities with little or no connections to learning objectives. Moderate—activities in garden vs classroom with some connections to learning objectives. High—hands-on gardening highly connected to academic study |
Atividades: Ações realizadas pelos estudantes na horta/jardim. Baixo - atividades com pouca ou nenhuma relação com objetivos do aprendizado. Moderado - atividades no jardim x sala de aula com alguma relação com os objetivos do aprendizado. Alto - práticas de horticultura (horta/jardim) altamente relacionadas com estudos acadêmicos. |
C4 |
Engagement The cognitive, emotional, and behavioral involvement of students in the learning process and participation in tasks related to the garden. Low—students do what is required. Moderate—students express excitement during required activities. High—students go beyond requirements (eg, are inquisitive) and/or express interested in continued participation in the garden |
Comprometimento: Envolvimento cognitivo, emocional e comportamental dos estudantes no processo de aprendizado e participação em tarefas relacionadas à horta/jardim. Baixo - os estudantes fazem o que lhes é solicitado. Moderado - os estudantes se mostram entusiasmados ao realizar as tarefas que lhes são solicitadas. Alto - os estudantes realizam mais do que lhes é solicitado (p.ex., são curiosos) e/ou mostram interesse em participar continuamente de atividades no jardim. |
C5 |
Tasting The specific activity of trying edible plants. Low—students rarely try foods. Moderate—students taste in the garden and lunchroom regularly (garden to café). High—students taste at almost or every visit |
Degustação: Atividade específica de experimentar plantas comestíveis. Baixo - os estudantes raramente experimentam as plantas comestíveis. Moderado - os estudantes experimentam com frequência as plantas comestíveis dentro ou fora do refeitório. Alto - os estudantes experimentam as plantas comestíveis em quase todas as visitas. |
C6 |
Learning opportunities—Learning facilitated by the garden that is unrelated to mandated curriculum or learning standards. Low—connections limited to core academics Moderate—additional topics taught. High—additional topics taught, accompanied by hands-on activities |
Oportunidades de aprendizagem: Aprendizagem facilitada pelas atividades na horta/jardim, relacionada a temas transversais. Baixo - aprendizagem limitada aos conteúdos curriculares. Moderado - temas transversais são abordados. Alto - temas transversais são abordados e acompanhados por atividades práticas. |
|
TOTAL DOMAIN SCORE: |
PONTUAÇÃO TOTAL DESTE DOMÍNIO |
D |
School Community Domain
|
Domínio Comunidade Escolar
|
D1 |
Volunteer and parent involvement Non-staff members of the school, neighborhood, or community become involved with the school’s gardening program. Low—support but little involvement (parents are aware of the garden, may help fundraise, or participate in single events). Moderate—Parent-Teacher Association involved but on limited basis (parents are peripherally involved with garden in an ongoing process). High—Parent-Teacher Association and other parents/volunteers involvement is ongoing (parents are actively involved and provide support through the garden committee and/or in other vital ways) |
Voluntariado e envolvimento parental: Colaboradores da escola, vizinhança ou comunidade envolvidos com o programa de horta/jardim da escola. Baixo - apoio com pouco envolvimento (ex.: os pais sabem do jardim, podem dar apoio financeiro ou participar de eventos específicos, mas não participam). Moderado - familiares e professores envolvidos de forma limitada. Alto - envolvimento de familiares e professores e de outros voluntários é contínuo (pais estão ativamente envolvidos e oferecem apoio por meio de grupos de horticultura (horta/jardim) e/ou outras formas importantes). |
D2 |
Social events Time allotted for recreational activities in or related to the garden. Low—before, afterschool, elective period participation. Moderate—classroom-wide, non-academic events limited to students. High—school-wide, non-academic events involving families (eg, composting days on weekends, movie nights). |
Eventos sociais: Tempo atribuído a atividades recreativas na horta/jardim ou a ele relacionadas. Baixo - antes ou depois da aula, participação em período eletivo. Moderado - eventos limitados aos estudantes. Alto - eventos incluindo as famílias (ex.: atividades de compostagem, de cultivo, de colheita nos finais de semana). |
D3 |
Food environment—The school’s culture and standards for foods allowed within the school, offered to and/ or consumed by students. Low—healthy habits promoted in garden only or for unique times (eg, healthy party guidelines). Moderate—healthy policies in classroom or lunchroom (eg, Wellness in the Schools, Garden to Café). High—schoolwide, healthy eating policies implemented in classroom and lunchroom. |
Ambiente alimentar: A cultura escolar e os padrões alimentares permitidos na escola, oferecidos e/ou consumidos pelos estudantes. Baixo - hábitos saudáveis promovidos apenas no espaço da horta/jardim ou em ocasiões específicas (p.ex., dicas de receitas saudáveis). Moderado - políticas saudáveis na sala de aula ou no refeitório. Alto - na escola toda, políticas de alimentação saudável são implementadas em sala de aula, no refeitório, nas aulas na horta/jardim. |
|
TOTAL DOMAIN SCORE: |
PONTUAÇÃO TOTAL DESTE DOMÍNIO: |
TOTAL OVERALL SCOREb: |
PONTUAÇÃO GERAL TOTALb': |