Pongoh et al. (2022)PONGOH, A.; LINGGA, V. D.; DUHITA, F.; SITUMORANG, C.; KAMALA, R.; ABDULLAH, V. I. Effectiveness of health education in Covid-19 prevention for children using comic with cultural context media. Journal of Pharmaceutical Negative Results, Mumbai, India, v. 13, n. 4, p. 1067-1073, 2022. Short DOI: https://doi.org/m3b8. https://doi.org/m3b8...
|
n = 45 (crianças) |
Identificar o efeito da educação em saúde para prevenir a transmissão da COVID-19. |
Indonésia |
10-12 |
Questionário e historia em quadrinhos |
Shin; Ali; Dawy (2022)SHIN, E.; ALI, F.; DAWY, F. The new back-to-school basics: COVID-19 hygiene education for elementary students. The Annals of Family Medicine, Leawood, US, v. 20, sup. 1, 2022. DOI: https://doi.org/10.1370/afm.20.s1.3098. https://doi.org/10.1370/afm.20.s1.3098...
|
n = 15 (crianças) |
Conscientizar sobre as precauções de saúde e de segurança durante a pandemia de COVID-19. |
Estados
Unidos
|
6-10 |
Sessões de vídeo, questionário e análise de desenhos |
Bray et al. (2021a)BRAY, L.; CARTER, B.; BLAKE, L.; SARON, H.; KIRTON, J.A; ROBICHAUD, F.; ÁVILA, M. et al. “People play it down and tell me it can’t kill people, but I know people are dying each day”. Children’s health literacy relating to a global pandemic (COVID-19); an international cross-sectional study. PloS One, San Francisco, v. 16, n. 2, p. 1-17, 2021a. Short DOI: https://doi.org/gjcjtf. https://doi.org/gjcjtf...
|
n = 390 (crianças)
n = 1.230 (pais /cuidadores)
|
Examinar aspectos da literacia em saúde, as fontes e preferências e necessidades de informação, a compreensão percebida em relação à COVID-19. |
Reino Unido, Suécia, Brasil, Espanha, Canadá e Austrália. |
7-12 |
Questionário |
Sarkadi; Thell; Jirblom (2023)SARKADI, A.; THELL, M.; JIRBLOM, K. Perceptions of the COVID‐19 pandemic as demonstrated in drawings of Swedish children aged 4-6 years. Acta Paediatrica, Chichester, UK, v. 112, n. 6, p. 1275-1283, 2023. DOI: https://doi.org/10.1111/apa.16706. https://doi.org/10.1111/apa.16706...
|
n = 91 (desenhos) |
Explorar as percepções da pandemia. |
Suécia |
4-6 |
Análise de desenhos |
Rönner; Jakobsson; Gericke (2023a)RÖNNER, A.-C.; JAKOBSSON, A.; GERICKE, N. Bacteria are not viruses, viruses are more malicious: young pupils’ understanding of bacteria and viruses in the aftermath of COVID-19. Journal of Biological Education, Philadelphia, p. 1-15, 2023a. Short DOI: https://doi.org/gsmr2b. https://doi.org/gsmr2b...
|
n = 15 (crianças) |
Avaliar a compreensão sobre bactérias e vírus. |
Suécia |
10-12 |
Entrevista e análise de desenhos |
Rönner; Jakobsson; Gericke (2023b)RÖNNER, A.-C.; JAKOBSSON, A.; GERICKE, N. Cough, sneeze, pass it on: pupils’ understanding of infectious diseases in the aftermath of COVID-19. Journal of Biological Education, Philadelphia, p. 1-13, 2023b. Short DOI: https://doi.org/grqb77. https://doi.org/grqb77...
|
n = 15 (crianças) |
Avaliar o conhecimento e a compreensão sobre doenças infecciosas e o impacto da pandemia de COVID-19. |
Suécia |
10-12 |
Entrevista e sessões de vídeos |
Álvaro et al. (2021) |
n = 20 (crianças) |
Analisar a percepção sobre a COVID-19. |
Brasil |
8-10 |
Entrevista e análise de desenhos |
Folino et al. (2021)FOLINO, C. H.; ALVARO, M. V.; MASSARANI, L.; CHAGAS, C. A percepção de crianças cariocas sobre a pandemia de COVID-19, SARS-CoV-2 e os vírus em geral. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 37, n. 4, p.1-13, 2021. Short DOI: https://doi.org/m3b3. https://doi.org/m3b3...
|
n = 20 (crianças) |
Compreender a percepção sobre a COVID-19. |
Brasil |
8-10 |
Entrevistas |
Bray et al. (2021b)BRAY, L.; BLAKE, L.; PROTHEROE, J.; NAFRIA, B.; DE AVILA, M. A. G.; ÅNGSTRÖM-BRÄNNSTRÖM, C.; FORSNER, M.; CAMPBELL; S. et al. Children’s pictures of COVID-19 and measures to mitigate its spread: An international qualitative study. Health Education Journal, London, UK, v. 80, n. 7, p. 811-832, 2021b. Short DOI: https://doi.org/gkgm47. https://doi.org/gkgm47...
|
n = 390 (crianças) |
Investigar o conhecimento e a compreensão sobre a COVID-19, e as medidas adotadas para mitigar a transmissão |
Reino Unido, Suécia, Brasil, Espanha, Canadá e Austrália. |
7-12 |
Análise de desenhos |
Thompson; Spencer; Curtis (2021)THOMPSON, J.; SPENCER, G.; CURTIS, P. Children’s perspectives and experiences of the COVID-19 pandemic and UK public health measures. Health Expectations, Chichester, UK, v. 24, n. 6, p. 2057-2064, 2021. DOI: https://doi.org/10.1111/hex.13350. https://doi.org/10.1111/hex.13350...
|
n = 18 (crianças) |
Explorar as experiências e perspectivas em relação à pandemia de COVID-19 e às restrições relacionadas. |
Reino Unido |
7-11 |
Entrevistas e análise de desenhos |
Rydström et al. (2022)RYDSTRÖM, L. L.; ÅNGSTRÖM-BRÄNNSTRÖM C.; BLAKE, L.; BRAY, L.; CARTER, B.; FORSNER, M.; MATSSON, J. et al. How children in Sweden accessed and perceived information during the first phase of the Covid-19 pandemic. Scandinavian Journal of Public Health, London, UK, v. 50, n. 1, p. 144-151, 2022. Short DOI: https://doi.org/gncrds. https://doi.org/gncrds...
|
n = 50 (crianças) |
Examinar elementos da alfabetização em saúde em relação à COVID-19. |
Suécia |
7-12 |
Questionários e análise de desenhos |
Pieters et al. (2023)PIETERS, M. M.; FAHSEN, N.; QUEZADA, R.; PRATT, C.; CRAIG, C.; MCDAVID, K.; OCASIO, D. V. et al. Assessing hand hygiene knowledge, attitudes, and behaviors among Guatemalan primary school students in the context of the COVID-19 pandemic. BMC Public Health, London, UK, v. 23, p. 1-10, 2023. Short DOI: https://doi.org/m3b7. https://doi.org/m3b7...
|
n = 109 (crianças) |
Avaliar o conhecimento e os comportamentos de higienização das mãos. |
Guatemala |
8-13 |
Questionário, observações diretas sobre a higiene das mãos e uma avaliação da sujeira das mãos |
Mohamed et al. (2022)MOHAMED, N.; RAMLI, S.; AZMI, A.; RANI, M. Hand hygiene: knowledge and practice among pre-school students. Creative Education, Irvine, US, v. 13, p. 3289-3297, 2022. Short DOI: https://doi.org/m3b5. https://doi.org/m3b5...
|
n = 232 (crianças) |
Compreender o conhecimento e comportamento de higienização das mãos. |
Malásia |
5-6 |
Questionário, observação direta sobre higiene das mãos |
Chen et al. (2020)CHEN, X.; RAN, L.; LIU, Q.; HU, Q.; DU, X.; TAN, X. Hand hygiene, mask-wearing behaviors and its associated factors during the COVID-19 epidemic: a cross-sectional study among primary school students in Wuhan, China. International Journal of Environmental Research in Public Health, Basel, Switzerland, v. 17, n. 8, p. 1-11, 2020. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph17082893. https://doi.org/10.3390/ijerph17082893...
|
n = 8.569 (crianças) |
Compreender o comportamento de higienização das mãos e do uso das máscaras faciais. |
China |
6-13 |
Questionário e observação direta da higiene das mãos e do uso de máscaras |