ciedu
Ciência & Educação (Bauru)
Ciênc. educ. (Bauru)
1516-7313
1980-850X
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.
Bauru, SP, Brazil
The main purpose of this research was to study how the attraction among bodies, having as background the evolution of models of the world, can help prospective teachers' education. To reach this goal, we suggest a course plan on gravitational attraction, addressed mainly to High School Physics teachers. This course was based: on data about world models' evolution, searching to make clear how the concept of gravitational attraction was historically developed; on the most common alternative conceptions found in the literature, including a brief outline of notions found among in-service High School Physics teachers, and on suggestions from recent research about Science teaching and learning processes.. The sequence of activities aims to provide teachers with some reflections in order to change their attitudes, through an inquiry into their view of science as a constructive process, and their own teaching practice. The methodology proposed considers the collective work through f debates and synthesis.
ARTIGOS
A história da ciência na formação do professor de física: subsídios para um curso sobre o tema atração gravitacional visando às mudanças de postura na ação docente
History of Science in teaching education: suggestions for a course plan on gravitational attraction aiming to change teachers' attitudes
Sandra Regina Teodoro GattiII; Roberto NardiIII; Dirceu da SilvaIV
IAPOIO Fapesp e CNPq
IIDoutoranda pelo Programa de Pós-graduação em Educação Faculdade de Educação Unicamp. Mestre em Educação para a Ciência Programa de Pós-graduação em Educação para a Ciência Unesp Campus de Bauru. (e-mail: steodoro@hotmail.com ; s007554@dac.unicamp.br)
IIIProfessor Adjunto Doutor do Departamento de Educação. Grupo de Pesquisa em Ensino de Ciências. Programa de Pósgraduação em Educação para a Ciência. Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista, Unesp, Campus de Bauru. (e-mail: nardi@fc.unesp.br)
IVProfessor Assistente Doutor do Departamento de Metodologia de Ensino, Faculdade de Educação Unicamp. (e-mail: dirceuds@uol.com.br)
RESUMO
O objetivo desta pesquisa foi estudar como a evolução histórica dos modelos de atração entre corpos, tendo como pano de fundo a evolução dos modelos de mundo, pode auxiliar na formação inicial do docente de Física. Para tanto, sugerimos um planejamento de curso sobre o tema atração gravitacional, destinado principalmente a docentes de Física que atuam no ensino médio. O planejamento do curso foi baseado: em dados sobre a evolução dos modelos de mundo, buscando evidenciar como o conceito de atração gravitacional desenvolveu-se historicamente; nas concepções alternativas mais comuns encontradas na literatura, incluindo um breve esboço de noções diagnosticadas em uma amostra de docentes de Física de ensino médio; e em sugestões de leituras de resultados de pesquisas recentes sobre os processos de ensino e aprendizagem de ciências. Pretende-se fornecer aos docentes elementos de reflexão que lhes proporcionem mudanças de postura, através do questionamento da visão de ciência enquanto processo de construção e sobre sua própria prática de ensino. Partindo de resultados recentes da pesquisa em Ensino de Ciências, a metodologia sugerida privilegia o trabalho coletivo, com a realização de debates e sínteses. As atividades mencionadas são acompanhadas de justificativas sobre a escolha do tema e objetivos.
Unitermos: História da Ciência, atração gravitacional, concepções alternativas, Ensino de Física, formação inicial de docentes.
ABSTRACT
The main purpose of this research was to study how the attraction among bodies, having as background the evolution of models of the world, can help prospective teachers' education. To reach this goal, we suggest a course plan on gravitational attraction, addressed mainly to High School Physics teachers. This course was based: on data about world models' evolution, searching to make clear how the concept of gravitational attraction was historically developed; on the most common alternative conceptions found in the literature, including a brief outline of notions found among in-service High School Physics teachers, and on suggestions from recent research about Science teaching and learning processes.. The sequence of activities aims to provide teachers with some reflections in order to change their attitudes, through an inquiry into their view of science as a constructive process, and their own teaching practice. The methodology proposed considers the collective work through f debates and synthesis.
Keywords: History of Science; gravitational attraction; alternative conceptions, Physics Teaching; prospective teachers' education.
Texto completo disponível apenas em PDF.
Full text available only in PDF format.
ADAMS, P. E. & TILLOTSON, J. W. Why research in the service of science teacher education is needed. Journal of Research in Science Teaching, New York, v. 32, n. 5, p. 441-443, 1995.
Why research in the service of science teacher education is needed.
Journal of Research in Science Teaching,
1995
441
443
5
32
ADAMS
P. E.
TILLOTSON
J. W.
AIKENHEAD, G. S. & RYAN, A. G. Students' preconceptions about the epistemology of science. Science Education, New York, v. 76, n. 6, p. 559-580, 1992.
Students' preconceptions about the epistemology of science.
Science Education,
1992
559
580
6
76
AIKENHEAD
G. S.
RYAN
A. G.
BACHELARD, G. A formaçăo do espírito científico. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996.
A formação do espírito científico
1996
BACHELARD
G
BERNAL, J. D. Science in history. London: Penguin Books, 1965. v. 1.
Science in history
1965
1
BERNAL
J. D.
CASTRO, R. S. & CARVALHO, A. M. P. História da Cięncia: como usá-la num curso de segundo grau. Caderno Catarinense de Ensino de Física, Florianópolis, v. 9, n. 3, p. 225-237, 1992.
História da Ciência: como usá-la num curso de segundo grau
Caderno Catarinense de Ensino de Física
1992
225
237
3
9
CASTRO
R. S.
CARVALHO
A. M. P.
COLL, C. et al. Os conteúdos na reforma: ensino e aprendizagem de conceitos, procedimentos e atitudes. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998. 182 p.
Os conteúdos na reforma: ensino e aprendizagem de conceitos, procedimentos e atitudes
1998
182 p
COLL
C
CUNHA, A. M. O. A mudança conceitual de professores num contexto de educaçăo continuada. 1999. 479 p. Tese (Doutorado)-Faculdade de Educaçăo, Universidade de Săo Paulo, 1999.
A mudança conceitual de professores num contexto de educação continuada
1999
CUNHA
A. M. O.
DUSCHL, R. A. Más allá del conocimiento: los desafíos epistemológicos y sociales de la enseńanza mediante el cambio conceptual. Enseńanza de Las Ciencias, Barcelona, v. 13, n. 1, p. 3-14, 1995.
Más allá del conocimiento: los desafíos epistemológicos y sociales de la enseñanza mediante el cambio conceptual
Enseñanza de Las Ciencias
1995
3
14
1
13
DUSCHL
R. A.
FURIÓ MAS, C. J. Tendęncias actuales en la formación del profesorado de Ciencias. Enseńanza de las Ciencias, Barcelona, v. 12, n. 2, p. 188-199, 1994.
Tendências actuales en la formación del profesorado de Ciencias.
Enseñanza de las Ciencias
1994
188
199
2
12
FURIÓ MAS
C. J.
GARRIDO, E. & CARVALHO, A. M. P. Discurso em sala de aula: uma mudança epistemológica e didática. In: COLETÂNEA 3Ş Escola de Verăo. Săo Paulo, Feusp. 1995.
COLETÂNEA 3ª Escola de Verão
1995
GARRIDO
E.
CARVALHO
A. M. P.
GIL-PEREZ, D. Que hemos de saber y saber hacer los profesores de Ciencias? Enseńanza de lăs Ciencias, Barcelona, v. 9, n. 1, p. 69-77, 1991.
Que hemos de saber y saber hacer los profesores de Ciencias?
Enseñanza de lãs Ciencias
1991
69
77
1
9
GIL-PEREZ
D
GIOVINAZZO, R. A. Focus group em pesquisa qualitativa: fundamentos e reflexőes. Administraçăo on line, Săo Paulo, v. 2, n. 4, 2001. Disponível em: http://www.fecap.br/adm_online/art24/renata2.htm. Acesso em: 07.06.2002.
Focus group em pesquisa qualitativa: fundamentos e reflexões
Administração on line
2001
4
2
GIOVINAZZO
R. A
HASWEH, M. Z. Efects of science teachers' epistemological beliefs in teaching. Journal of Research in Science Teaching, New York, v. 33, n. 1, p. 47-63, 1996.
Efects of science teachers' epistemological beliefs in teaching.
Journal of Research in Science Teaching
1996
47
63
1
33
HASWEH
M. Z.
HEWSON, P. W. et al. Educating prospective teachers of biology: introduction and research methods. Science Education, New York, v. 83, p. 247-273, 1999a.
Educating prospective teachers of biology: introduction and research methods
Science Education
1999
247
273
83
HEWSON
P. W
________ et al. Educating prospective teachers of biology: findings, limitations and recomendations. Science Education, New York, v. 83, p. 373-384, 1999b.
Educating prospective teachers of biology: findings, limitations and recomendations
Science Education
1999
373
384
83
HEWSON
P. W
LEVY, M. I. C. & SANMARTÍ PUIG, N. Fundamentos de un modelo de formación permanente del profesorado de ciencias centrado en la reflexión dialógica sobre las concepciones y las prácticas. Enseńanza de las Ciencias, Barcelona, v. 19, n. 2, p. 269-283, 2001.
Fundamentos de un modelo de formación permanente del profesorado de ciencias centrado en la reflexión dialógica sobre las concepciones y las prácticas.
Enseñanza de las Ciencias,
2001
269
283
2
19
LEVY
M. I. C.
SANMARTÍ PUIG
N.
LEVITT, K. An analysis of elementary teachers' beliefs regarding the teaching and learning of science. Science Education, New York, v. 86, p. 1-22, 2001.
An analysis of elementary teachers' beliefs regarding the teaching and learning of science
Science Education
2001
1
22
86
LEVITT
K
MARION, R. et al. Teaching for conceptual change in elementary and secondary science methods courses. Science Education, New York, v. 83, p. 275-307, 1999.
Teaching for conceptual change in elementary and secondary science methods courses.
Science Education
1999
275
307
83
MARION
R
MELLADO, V. Concepciones y prácticas de aula de profesores de ciencias, en la formación inicial de primaria y secundaria. Enseńanza de las Ciencias, Barcelona, v. 14, n. 3, p. 289-302, 1996.
Concepciones y prácticas de aula de profesores de ciencias, en la formación inicial de primaria y secundaria
Enseñanza de las Ciencias
1996
289
302
3
14
MELLADO
V
NUSSENZVEIG, H. M. Curso de física básica. Săo Paulo: Edgard Blücher, 1997. v. 1, 338 p.
Curso de física básica.
1997
NUSSENZVEIG
H. M.
ROBILOTTA, M. R. O cinza, o branco e o preto: da relevância da história da cięncia no ensino de física. Caderno Catarinense de Ensino de Física, Florianópolis, v. 5, p. 7-22, 1988. Número Especial.
O cinza, o branco e o preto: da relevância da história da ciência no ensino de física
Caderno Catarinense de Ensino de Física
1988
7
22
Especial
5
ROBILOTTA
M. R.
SANTOS, M. E. V. Mudança conceitual na sala de aula. Lisboa: Livros Horizonte, 1991.
Mudança conceitual na sala de aula.
1991
SANTOS
M. E. V.
SCHURMANN, P. F. História de la física. 2. ed. Buenos Aires: Editora Nova, 1945. 2 v.
História de la física.
1945
2 v
SCHURMANN
P. F.
TEODORO, S. R. A história da cięncia e as concepçőes alternativas de estudantes como subsídios para o planejamento de um curso sobre atraçăo gravitacional. 2000. 278 p. Dissertaçăo (Mestrado em Educaçăo para a Cięncia)-Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2000.
A história da ciência e as concepções alternativas de estudantes como subsídios para o planejamento de um curso sobre atração gravitacional
2000
TEODORO
S. R.
Authorship
Sandra Regina Teodoro Gatti
Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação , Programa de Pós-graduação em Educação, São Paulo, BrazilUniversidade Estadual de CampinasBrazilSão Paulo, BrazilUniversidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação , Programa de Pós-graduação em Educação, São Paulo, Brazil
Roberto Nardi
Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências , Programa de Pósgraduação em Educação para a Ciência, São Paulo, BrazilUniversidade Estadual PaulistaBrazilSão Paulo, BrazilUniversidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências , Programa de Pósgraduação em Educação para a Ciência, São Paulo, Brazil
Dirceu da Silva
Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação , Departamento de Metodologia de Ensino, São Paulo, BrazilUniversidade Estadual de CampinasBrazilSão Paulo, BrazilUniversidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação , Departamento de Metodologia de Ensino, São Paulo, Brazil
SCIMAGO INSTITUTIONS RANKINGS
Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação , Programa de Pós-graduação em Educação, São Paulo, BrazilUniversidade Estadual de CampinasBrazilSão Paulo, BrazilUniversidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação , Programa de Pós-graduação em Educação, São Paulo, Brazil
Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação , Departamento de Metodologia de Ensino, São Paulo, BrazilUniversidade Estadual de CampinasBrazilSão Paulo, BrazilUniversidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação , Departamento de Metodologia de Ensino, São Paulo, Brazil
Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências , Programa de Pósgraduação em Educação para a Ciência, São Paulo, BrazilUniversidade Estadual PaulistaBrazilSão Paulo, BrazilUniversidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências , Programa de Pósgraduação em Educação para a Ciência, São Paulo, Brazil
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.Av. Engenheiro Luiz Edmundo Carrijo Coube, 14-01, Campus Universitário - Vargem Limpa CEP 17033-360 Bauru - SP/ Brasil , Tel./Fax: (55 14) 3103 6177 -
Bauru -
SP -
Brazil E-mail: revista@fc.unesp.br
rss_feed
Acompanhe os números deste periódico no seu leitor de RSS
scite shows how a scientific paper has been cited by providing the context of the citation, a classification describing whether it supports, mentions, or contrasts the cited claim, and a label indicating in which section the citation was made.