codas
CoDAS
CoDAS
2317-1782
Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia
São Paulo, SP, Brazil
PURPOSE: To investigate the perceptual-auditory and orthographic performances of students regarding identification of contrasts among the fricatives of Brazilian Portuguese, and to investigate the extent to which these two types of performances are related. METHODS: Data from perceptual-auditory and orthographic performances of 20 children attending the two first grades of elementary education at a public school in Mallet (PR), Brazil, were analyzed. Data collection regarding auditory perception was based on the Assessment Tool in Speech Perception (PERCEFAL), using the software Perceval. Data collection regarding orthography was carried out through dictation of the same words used in the assessment tool PERCEFAL. RESULTS: We observed: more accuracy in perceptual-auditory than in orthographic skills; tendency of shorter response time and lesser variability in the perceptual-auditory hits than in the errors; mismatch of errors in orthographic and auditory perception, since, in perception, the highest percentage of errors involved the point of articulation of fricatives, while in orthography the highest percentage involved voicing. CONCLUSION: Although related to each other, perceptual-auditory and orthographic performances do not match term by term. Therefore, in clinical practice, attention should focus not only on the aspects that bring these two performances together, but also on the aspects that differentiate them.
1
1. Mota HB, Melo Filha MGC, Lasch SS. A consciência fonológica e o desempenho na escrita sob ditado de crianças com desvio fonológico após a realização de terapia fonoaudiológica. Rev CEFAC. 2007 Out-Dez;9(4):477-82.
Mota
HB
Melo Filha
MGC
Lasch
SS
2
2. Ferreira F, Correa J. Consciência metalinguística e a representação da nasalização na escrita do português brasileiro. Rev CEFAC. 2010 Jan-Fev;12(1):40-50.
Consciência metalinguística e a representação da nasalização na escrita do português brasileiro
Rev CEFAC
2010
02
40
50
1
12
Ferreira
F
Correa
J
3
3. Zuanetti PA, Correa-Schnek AP, Manfredi AKS. Comparação dos erros ortográficos de alunos com desempenho inferior em escrita e alunos com desempenho médio nesta habilidade. Rev Soc Bras Fonoaudiol. 2008;13(3):240-5.
Comparação dos erros ortográficos de alunos com desempenho inferior em escrita e alunos com desempenho médio nesta habilidade
Rev Soc Bras Fonoaudiol
2008
240
5
3
13
Zuanetti
PA
Correa-Schnek
AP
Manfredi
AKS
4
4. Zorzi JL, Ciasca SM. Alterações ortográficas: existem erros específicos para diferentes transtornos de aprendizagem? Rev Psicopedag. 2009;26(80):254-64.
Alterações ortográficas: existem erros específicos para diferentes transtornos de aprendizagem?
Rev Psicopedag
2009
254
64
80
26
Zorzi
JL
Ciasca
SM
5
5. Neves IF, Schochat TE. Auditory processing maturation in children with and without learning difficulties. Pro Fono. 2005 Set-Dez;17(3):311-20.
Auditory processing maturation in children with and without learning difficulties
Pro Fono
2005
12
311
20
3
17
Neves
IF
Schochat
TE
6
6. Pinheiro FH, Capellini SA. Desenvolvimento das habilidades auditivas de escolares com distúrbios de aprendizagem, antes e após treinamento auditivo, e suas implicações educacionais. Rev Psicopedag. 2009;26(80):231-41.
Desenvolvimento das habilidades auditivas de escolares com distúrbios de aprendizagem, antes e após treinamento auditivo, e suas implicações educacionais
Rev Psicopedag
2009
231
41
80
26
Pinheiro
FH
Capellini
SA
7
7. Engelmann L, Ferreira MIDC. Avaliação do processamento auditivo em crianças com dificuldades de aprendizagem. Rev Soc Bras Fonoaudiol. 2009;14(1):69-74.
Avaliação do processamento auditivo em crianças com dificuldades de aprendizagem
Rev Soc Bras Fonoaudiol
2009
69
74
1
14
Engelmann
L
Ferreira
MIDC
8
8. Massi G, Signor R, Berberian AP, Munhoz CMA, Guarinello AC, Kruguer S, et al. A análise de elementos de referenciação em textos produzidos por sujeitos em processo de apropriação da escrita. Distúrb Comun. 2009;21(2):1-10.
A análise de elementos de referenciação em textos produzidos por sujeitos em processo de apropriação da escrita
Distúrb Comun
2009
1
10
2
21
Massi
G
Signor
R
Berberian
AP
Munhoz
CMA
Guarinello
AC
Kruguer
S
9
9. Scheneider ACB, Souza APR, Deuschle VP. Intervenção fonoaudiológica com gêneros textuais em um grupo de escolares. Rev CEFAC. 2010 Mar-Abr;12(2):337-45.
Intervenção fonoaudiológica com gêneros textuais em um grupo de escolares
Rev CEFAC
2010
04
337
45
2
12
Scheneider
ACB
Souza
APR
Deuschle
VP
10
10. Lier-De Vitto MF, Andrade L. Considerações sobre a interpretação de escritas sintomáticas de crianças. Estilos da Clínica. 2008 Jun;13(24):54-71.
Considerações sobre a interpretação de escritas sintomáticas de crianças
Estilos da Clínica
2008
54
71
24
13
Lier-De Vitto
MF
Andrade
L
11
11. Arantes LMG, Fonseca SC. Efeitos da escrita na clínica de linguagem. Estilos da Clínica. 2008 Dez;13(25):14-35.
Efeitos da escrita na clínica de linguagem
Estilos da Clínica
2008
14
35
25
13
Arantes
LMG
Fonseca
SC
12
12. Capellini SA, Padula NAMR, Ciasca SM. Desempenho de escolares com distúrbios específicos de leitura em programa de remediação. Pro Fono. 2004 Set-Dez;16(3):261-74.
Desempenho de escolares com distúrbios específicos de leitura em programa de remediação
Pro Fono
2004
261
74
3
16
Capellini
SA
Padula
NAMR
Ciasca
SM
13
13. Brodani AR, Assêncio-Ferreira VJ, Zorzi JL. A incidência de trocas surdos/sonoras na esrita de crianças com e sem história na alteração de linguagem. Rev CEFAC. 2002;4:105-10
A incidência de trocas surdos/sonoras na esrita de crianças com e sem história na alteração de linguagem
Rev CEFAC
2002
105
10
4
Brodani
AR
Assêncio-Ferreira
VJ
Zorzi
JL
14
14. Guarinello AC, Massi G, Berberian AP, Rivabem KA. A clínica fonoaudiológica e a linguagem escrita: estudo de caso. Rev CEFAC. 2008 Jan-Mar;10(1):38-44.
A clínica fonoaudiológica e a linguagem escrita: estudo de caso
Rev CEFAC
2008
38
44
1
10
Guarinello
AC
Massi
G
Berberian
AP
Rivabem
KA
15
15. Zorzi JL. Aprender a escrever: a apropriação ao sistema ortográfico. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.
Aprender a escrever: a apropriação ao sistema ortográfico
1998
Zorzi
JL
16
16. Capellini SA, Amaral AC, Oliveira AB, Sampaio MN, Fusco N, Cervera-Mérida JF, et al Desempenho ortográfico de escolares do 2º ao 5º ano do ensino público. J Soc Bras Fonoaudiol. 2011;23(3):227-36.
Desempenho ortográfico de escolares do 2º ao 5º ano do ensino público
J Soc Bras Fonoaudiol
2011
227
36
3
23
Capellini
SA
Amaral
AC
Oliveira
AB
Sampaio
MN
Fusco
N
Cervera-Mérida
JF
17
17.Berberian AP, Massi GA, Santana APO, Guarinello AC, Machado MLCA, Bortolozzi KB, et al. Análise de ocorrências ortográficas não convencionais produzidas por alunos do ensino fundamental. Tuiuti: Ciência e Cultura. 2008;39:23-39.
Análise de ocorrências ortográficas não convencionais produzidas por alunos do ensino fundamental
Tuiuti: Ciência e Cultura
2008
23
39
39
Berberian
AP
Massi
GA
Santana
APO
Guarinello
AC
Machado
MLCA
Bortolozzi
KB
18
18. Berti LC, Chacon L, Santos AP. A escrita de /aN/ por pré-escolares: pistas acústico-auditivas. Cadernos de Educação - Pelotas (UFPel). 2010 Jan-Abr;19(35):195-219.
A escrita de /aN/ por pré-escolares: pistas acústico-auditivas
Cadernos de Educação - Pelotas (UFPel)
2010
04
195
219
35
19
Berti
LC
Chacon
L
Santos
AP
19
19. Chacon L, Berti LC, Burgemeister A. Ortografia da nasalidade em ataque e coda silábica na escrita infantil: características fonéticas e fonológicas. Verba Volant. 2011 Jan-Abr;2(1):1-21.
Ortografia da nasalidade em ataque e coda silábica na escrita infantil: características fonéticas e fonológicas
Verba Volant
2011
04
1
21
1
2
Chacon
L
Berti
LC
Burgemeister
A
20
20. Amaral AS, Freitas MCC, Chacon L, Rodrigues LL. Omissão de grafemas e características da sílaba na escrita infantil. Rev CEFAC. 2011;13(5):846-55.
Omissão de grafemas e características da sílaba na escrita infantil
Rev CEFAC
2011
846
55
5
13
Amaral
AS
Freitas
MCC
Chacon
L
Rodrigues
LL
21
21. Ziegler JC, Ferrand L. Orthography shapes the perception of speech: The consistency effect in auditory word recognition. Psychon Bull Rev. 1998;5(4):683-9.
Orthography shapes the perception of speech: The consistency effect in auditory word recognition
Psychon Bull Rev
1998
683
9
4
5
Ziegler
JC
Ferrand
L
22
22. André C, Ghio A, Cavé C, Teston B. PERCEVAL: Perception Evaluation Auditive & Visuelle (versão. 5.0.30) [Programa de computador]. Aix-en-Provence; 2009.
PERCEVAL: Perception Evaluation Auditive & Visuelle (versão. 5.0.30)
2009
André
C
Ghio
A
Cavé
C
Teston
B
23
23. Berti LC. PERCEFAL - Instrumento de percepção de fala. In: I Simpósio Internacional do Grupo de Pesquisa "Avaliação da Fala e da Linguagem" - Perspectivas Interdisciplinares em Fonoaudiologia, 2011 set 29-out 01; Marília.
2011
01
10
Berti
LC
24
24. Mota HB. Pares mínimos: os contrastes do português brasileiro. Pro Fono. 2001 Mar;13(1):98-106.
Pares mínimos: os contrastes do português brasileiro
Pro Fono
2001
98
106
1
13
Mota
HB
25
25. Boersman P, Weenink D. Praat: doing phonetics by computer (Version 5.0.30) [cited 2009 nov ]. Available from: http://www.praat.org/
Praat: doing phonetics by computer (Version 5.0.30)
Boersman
P
Weenink
D
26
26. Miller GA, Nicely PE. An analysis of perceptual confusions among some English consonants. J Acoust Soc Am. 1955;27(2):338-52.
An analysis of perceptual confusions among some English consonants
J Acoust Soc Am
1955
338
52
2
27
Miller
GA
Nicely
PE
27
27. Shvachkin NK. The development of phonemic speech perception in early childhood. In: Ferguson CA, Slobin DI. Studies of child language development. New York: Holt, Rinehart, and Winston, 1973. p.91-127.
Studies of child language development
1973
91
127
Shvachkin
NK
Ferguson
CA
Slobin
DI
28
28. Pater J, Stager CL Werker JF. The perceptual acquisition of phonological contrasts. Language. 2004;80:384-402.
The perceptual acquisition of phonological contrasts
Language
2004
384
402
80
Pater
J
Stager
CL
Werker
JF
29
29. Cielo CA, Casarin MT. Sons fricativos surdos. Rev CEFAC. 2008 Jul-Set;10(3):352-8.
Sons fricativos surdos
Rev CEFAC
2008
09
352
8
3
10
Cielo
CA
Casarin
MT
30
30. Santos CS, Miranda ARM. Um estudo sobre erros ortográficos em textos de alunos do ensino médio integrado ao técnico do IFSUL Campus Pelotas Visconde da Graça - CAVG. In: Anais do XVIII ENPOS - Encontro de Pós-Graduação UFPel, 2011 Nov 23-24; Pelotas, Brasil.
Anais
2011
24
11
Santos
CS
Miranda
ARM
Authorship
Ana Cândida Schier
Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Programa de Pós-Graduação (Mestrado) em Fonoaudiologia , Marília, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoBrasilMarília, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Programa de Pós-Graduação (Mestrado) em Fonoaudiologia , Marília, SP, Brasil
Larissa Cristina Berti
Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Fonoaudiologia , Marília, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoBrasilMarília, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Fonoaudiologia , Marília, SP, Brasil
Lourenço Chacon
Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Fonoaudiologia , Marília, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoBrasilMarília, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Fonoaudiologia , Marília, SP, Brasil
SCIMAGO INSTITUTIONS RANKINGS
Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Programa de Pós-Graduação (Mestrado) em Fonoaudiologia , Marília, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoBrasilMarília, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Programa de Pós-Graduação (Mestrado) em Fonoaudiologia , Marília, SP, Brasil
Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Fonoaudiologia , Marília, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoBrasilMarília, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Fonoaudiologia , Marília, SP, Brasil
How to cite
Schier, Ana Cândida, Berti, Larissa Cristina and Chacon, Lourenço. Perceptual-auditory and orthographic performance of fricative consonants in writing acquisition. CoDAS. 2013, v. 25, n. 1, pp. 45-51. Available from: <>. Epub 08 Apr 2013. ISSN 2317-1782.
Sociedade Brasileira de FonoaudiologiaAl. Jaú, 684, 7º andar, 01420-002 São Paulo - SP Brasil, Tel./Fax 55 11 - 3873-4211 -
São Paulo -
SP -
Brazil E-mail: revista@codas.org.br
rss_feed
Acompanhe os números deste periódico no seu leitor de RSS
scite shows how a scientific paper has been cited by providing the context of the citation, a classification describing whether it supports, mentions, or contrasts the cited claim, and a label indicating in which section the citation was made.