Open-access Perceptual-auditory and orthographic performance of fricative consonants in writing acquisition

codas CoDAS CoDAS 2317-1782 Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia São Paulo, SP, Brazil PURPOSE: To investigate the perceptual-auditory and orthographic performances of students regarding identification of contrasts among the fricatives of Brazilian Portuguese, and to investigate the extent to which these two types of performances are related. METHODS: Data from perceptual-auditory and orthographic performances of 20 children attending the two first grades of elementary education at a public school in Mallet (PR), Brazil, were analyzed. Data collection regarding auditory perception was based on the Assessment Tool in Speech Perception (PERCEFAL), using the software Perceval. Data collection regarding orthography was carried out through dictation of the same words used in the assessment tool PERCEFAL. RESULTS: We observed: more accuracy in perceptual-auditory than in orthographic skills; tendency of shorter response time and lesser variability in the perceptual-auditory hits than in the errors; mismatch of errors in orthographic and auditory perception, since, in perception, the highest percentage of errors involved the point of articulation of fricatives, while in orthography the highest percentage involved voicing. CONCLUSION: Although related to each other, perceptual-auditory and orthographic performances do not match term by term. Therefore, in clinical practice, attention should focus not only on the aspects that bring these two performances together, but also on the aspects that differentiate them. 1 1. Mota HB, Melo Filha MGC, Lasch SS. A consciência fonológica e o desempenho na escrita sob ditado de crianças com desvio fonológico após a realização de terapia fonoaudiológica. Rev CEFAC. 2007 Out-Dez;9(4):477-82. Mota HB Melo Filha MGC Lasch SS 2 2. Ferreira F, Correa J. Consciência metalinguística e a representação da nasalização na escrita do português brasileiro. Rev CEFAC. 2010 Jan-Fev;12(1):40-50. Consciência metalinguística e a representação da nasalização na escrita do português brasileiro Rev CEFAC 2010 02 40 50 1 12 Ferreira F Correa J 3 3. Zuanetti PA, Correa-Schnek AP, Manfredi AKS. Comparação dos erros ortográficos de alunos com desempenho inferior em escrita e alunos com desempenho médio nesta habilidade. Rev Soc Bras Fonoaudiol. 2008;13(3):240-5. Comparação dos erros ortográficos de alunos com desempenho inferior em escrita e alunos com desempenho médio nesta habilidade Rev Soc Bras Fonoaudiol 2008 240 5 3 13 Zuanetti PA Correa-Schnek AP Manfredi AKS 4 4. Zorzi JL, Ciasca SM. Alterações ortográficas: existem erros específicos para diferentes transtornos de aprendizagem? Rev Psicopedag. 2009;26(80):254-64. Alterações ortográficas: existem erros específicos para diferentes transtornos de aprendizagem? Rev Psicopedag 2009 254 64 80 26 Zorzi JL Ciasca SM 5 5. Neves IF, Schochat TE. Auditory processing maturation in children with and without learning difficulties. Pro Fono. 2005 Set-Dez;17(3):311-20. Auditory processing maturation in children with and without learning difficulties Pro Fono 2005 12 311 20 3 17 Neves IF Schochat TE 6 6. Pinheiro FH, Capellini SA. Desenvolvimento das habilidades auditivas de escolares com distúrbios de aprendizagem, antes e após treinamento auditivo, e suas implicações educacionais. Rev Psicopedag. 2009;26(80):231-41. Desenvolvimento das habilidades auditivas de escolares com distúrbios de aprendizagem, antes e após treinamento auditivo, e suas implicações educacionais Rev Psicopedag 2009 231 41 80 26 Pinheiro FH Capellini SA 7 7. Engelmann L, Ferreira MIDC. Avaliação do processamento auditivo em crianças com dificuldades de aprendizagem. Rev Soc Bras Fonoaudiol. 2009;14(1):69-74. Avaliação do processamento auditivo em crianças com dificuldades de aprendizagem Rev Soc Bras Fonoaudiol 2009 69 74 1 14 Engelmann L Ferreira MIDC 8 8. Massi G, Signor R, Berberian AP, Munhoz CMA, Guarinello AC, Kruguer S, et al. A análise de elementos de referenciação em textos produzidos por sujeitos em processo de apropriação da escrita. Distúrb Comun. 2009;21(2):1-10. A análise de elementos de referenciação em textos produzidos por sujeitos em processo de apropriação da escrita Distúrb Comun 2009 1 10 2 21 Massi G Signor R Berberian AP Munhoz CMA Guarinello AC Kruguer S 9 9. Scheneider ACB, Souza APR, Deuschle VP. Intervenção fonoaudiológica com gêneros textuais em um grupo de escolares. Rev CEFAC. 2010 Mar-Abr;12(2):337-45. Intervenção fonoaudiológica com gêneros textuais em um grupo de escolares Rev CEFAC 2010 04 337 45 2 12 Scheneider ACB Souza APR Deuschle VP 10 10. Lier-De Vitto MF, Andrade L. Considerações sobre a interpretação de escritas sintomáticas de crianças. Estilos da Clínica. 2008 Jun;13(24):54-71. Considerações sobre a interpretação de escritas sintomáticas de crianças Estilos da Clínica 2008 54 71 24 13 Lier-De Vitto MF Andrade L 11 11. Arantes LMG, Fonseca SC. Efeitos da escrita na clínica de linguagem. Estilos da Clínica. 2008 Dez;13(25):14-35. Efeitos da escrita na clínica de linguagem Estilos da Clínica 2008 14 35 25 13 Arantes LMG Fonseca SC 12 12. Capellini SA, Padula NAMR, Ciasca SM. Desempenho de escolares com distúrbios específicos de leitura em programa de remediação. Pro Fono. 2004 Set-Dez;16(3):261-74. Desempenho de escolares com distúrbios específicos de leitura em programa de remediação Pro Fono 2004 261 74 3 16 Capellini SA Padula NAMR Ciasca SM 13 13. Brodani AR, Assêncio-Ferreira VJ, Zorzi JL. A incidência de trocas surdos/sonoras na esrita de crianças com e sem história na alteração de linguagem. Rev CEFAC. 2002;4:105-10 A incidência de trocas surdos/sonoras na esrita de crianças com e sem história na alteração de linguagem Rev CEFAC 2002 105 10 4 Brodani AR Assêncio-Ferreira VJ Zorzi JL 14 14. Guarinello AC, Massi G, Berberian AP, Rivabem KA. A clínica fonoaudiológica e a linguagem escrita: estudo de caso. Rev CEFAC. 2008 Jan-Mar;10(1):38-44. A clínica fonoaudiológica e a linguagem escrita: estudo de caso Rev CEFAC 2008 38 44 1 10 Guarinello AC Massi G Berberian AP Rivabem KA 15 15. Zorzi JL. Aprender a escrever: a apropriação ao sistema ortográfico. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998. Aprender a escrever: a apropriação ao sistema ortográfico 1998 Zorzi JL 16 16. Capellini SA, Amaral AC, Oliveira AB, Sampaio MN, Fusco N, Cervera-Mérida JF, et al Desempenho ortográfico de escolares do 2º ao 5º ano do ensino público. J Soc Bras Fonoaudiol. 2011;23(3):227-36. Desempenho ortográfico de escolares do 2º ao 5º ano do ensino público J Soc Bras Fonoaudiol 2011 227 36 3 23 Capellini SA Amaral AC Oliveira AB Sampaio MN Fusco N Cervera-Mérida JF 17 17.Berberian AP, Massi GA, Santana APO, Guarinello AC, Machado MLCA, Bortolozzi KB, et al. Análise de ocorrências ortográficas não convencionais produzidas por alunos do ensino fundamental. Tuiuti: Ciência e Cultura. 2008;39:23-39. Análise de ocorrências ortográficas não convencionais produzidas por alunos do ensino fundamental Tuiuti: Ciência e Cultura 2008 23 39 39 Berberian AP Massi GA Santana APO Guarinello AC Machado MLCA Bortolozzi KB 18 18. Berti LC, Chacon L, Santos AP. A escrita de /aN/ por pré-escolares: pistas acústico-auditivas. Cadernos de Educação - Pelotas (UFPel). 2010 Jan-Abr;19(35):195-219. A escrita de /aN/ por pré-escolares: pistas acústico-auditivas Cadernos de Educação - Pelotas (UFPel) 2010 04 195 219 35 19 Berti LC Chacon L Santos AP 19 19. Chacon L, Berti LC, Burgemeister A. Ortografia da nasalidade em ataque e coda silábica na escrita infantil: características fonéticas e fonológicas. Verba Volant. 2011 Jan-Abr;2(1):1-21. Ortografia da nasalidade em ataque e coda silábica na escrita infantil: características fonéticas e fonológicas Verba Volant 2011 04 1 21 1 2 Chacon L Berti LC Burgemeister A 20 20. Amaral AS, Freitas MCC, Chacon L, Rodrigues LL. Omissão de grafemas e características da sílaba na escrita infantil. Rev CEFAC. 2011;13(5):846-55. Omissão de grafemas e características da sílaba na escrita infantil Rev CEFAC 2011 846 55 5 13 Amaral AS Freitas MCC Chacon L Rodrigues LL 21 21. Ziegler JC, Ferrand L. Orthography shapes the perception of speech: The consistency effect in auditory word recognition. Psychon Bull Rev. 1998;5(4):683-9. Orthography shapes the perception of speech: The consistency effect in auditory word recognition Psychon Bull Rev 1998 683 9 4 5 Ziegler JC Ferrand L 22 22. André C, Ghio A, Cavé C, Teston B. PERCEVAL: Perception Evaluation Auditive & Visuelle (versão. 5.0.30) [Programa de computador]. Aix-en-Provence; 2009. PERCEVAL: Perception Evaluation Auditive & Visuelle (versão. 5.0.30) 2009 André C Ghio A Cavé C Teston B 23 23. Berti LC. PERCEFAL - Instrumento de percepção de fala. In: I Simpósio Internacional do Grupo de Pesquisa "Avaliação da Fala e da Linguagem" - Perspectivas Interdisciplinares em Fonoaudiologia, 2011 set 29-out 01; Marília. 2011 01 10 Berti LC 24 24. Mota HB. Pares mínimos: os contrastes do português brasileiro. Pro Fono. 2001 Mar;13(1):98-106. Pares mínimos: os contrastes do português brasileiro Pro Fono 2001 98 106 1 13 Mota HB 25 25. Boersman P, Weenink D. Praat: doing phonetics by computer (Version 5.0.30) [cited 2009 nov ]. Available from: http://www.praat.org/ Praat: doing phonetics by computer (Version 5.0.30) Boersman P Weenink D 26 26. Miller GA, Nicely PE. An analysis of perceptual confusions among some English consonants. J Acoust Soc Am. 1955;27(2):338-52. An analysis of perceptual confusions among some English consonants J Acoust Soc Am 1955 338 52 2 27 Miller GA Nicely PE 27 27. Shvachkin NK. The development of phonemic speech perception in early childhood. In: Ferguson CA, Slobin DI. Studies of child language development. New York: Holt, Rinehart, and Winston, 1973. p.91-127. Studies of child language development 1973 91 127 Shvachkin NK Ferguson CA Slobin DI 28 28. Pater J, Stager CL Werker JF. The perceptual acquisition of phonological contrasts. Language. 2004;80:384-402. The perceptual acquisition of phonological contrasts Language 2004 384 402 80 Pater J Stager CL Werker JF 29 29. Cielo CA, Casarin MT. Sons fricativos surdos. Rev CEFAC. 2008 Jul-Set;10(3):352-8. Sons fricativos surdos Rev CEFAC 2008 09 352 8 3 10 Cielo CA Casarin MT 30 30. Santos CS, Miranda ARM. Um estudo sobre erros ortográficos em textos de alunos do ensino médio integrado ao técnico do IFSUL Campus Pelotas Visconde da Graça - CAVG. In: Anais do XVIII ENPOS - Encontro de Pós-Graduação UFPel, 2011 Nov 23-24; Pelotas, Brasil. Anais 2011 24 11 Santos CS Miranda ARM
location_on
Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia Al. Jaú, 684, 7º andar, 01420-002 São Paulo - SP Brasil, Tel./Fax 55 11 - 3873-4211 - São Paulo - SP - Brazil
E-mail: revista@codas.org.br
rss_feed Acompanhe os números deste periódico no seu leitor de RSS
Acessibilidade / Reportar erro