Resumos
OBJETIVO: Identificar e analisar os fatores que interferem na participação dos pais de crianças usuárias de implante coclear (IC) no processo (re)habilitação aurioral. ESTRATÉGIA DE PESQUISA: Formulação da pergunta da pesquisa, levantamento e seleção dos estudos em bases de dados, com os descritores cochlear implant (implante coclear) e parents (pais). CRITÉRIOS DE SELEÇÃO: Artigos originais e completos publicados na língua portuguesa brasileira ou inglesa, pais de crianças usuárias de IC como participantes diretos da pesquisa. ANÁLISE DOS DADOS: Leitura dos artigos na íntegra e extração de dados para a caracterização dos centros, da metodologia e conteúdo das pesquisas. RESULTADOS: Treze artigos foram selecionados, dos tipos transversal e caso-controle (técnica de entrevista). Foram identificados os fatores sobre a tomada de decisão em realizar ou não a cirurgia (conhecimento prévio sobre IC, expectativas dos resultados, qualidade e quantidade de informações, encaminhamentos realizados, aspectos biomédicos e éticos, inserção na reabilitação, contato com outros pais, apoio social e custos); os fatores preditivos relacionados aos resultados da reabilitação (tempo de uso diário do IC, modalidade aurioral, escola regular, comprometimentos associados, aspectos sócio-demográficos e efetividade do programa); os fatores relacionados aos benefícios e limitações do IC (modalidade comunicativa, evolução das habilidades auditivas e linguísticas, o aprendizado de uma segunda língua oral), bem como o grau de satisfação dos pais. CONCLUSÃO: O engajamento dos pais de crianças usuárias de IC na (re)habilitação aurioral depende de fatores relacionados a diferentes domínios, os quais os fonoaudiólogos devem compreender e considerar na elaboração do programa de intervenção.
Reabilitação; Implante coclear; Pais; Relações pais-filho; Criança
PURPOSE: To identify and analyze factors that influence the participation of parents in the rehabilitation process of children with cochlear implants (CI). RESEARCH STRATEGY: Question formulation and articles selection in three databases using the following keywords: cochlear implant (implante coclear) and parents (pais). SELECTION CRITERIA: Complete original articles published in Brazilian Portuguese or English, with direct participation of parents of children with CI. DATA ANALYSIS: Articles were fully read. Data regarding characterization of the centers, research methodology and content were analyzed. RESULTS: Thirteen articles were selected based on the established criteria. The types of studies were cross-sectional and case-control (interview technique). The following influential factors were identified: pre-CI surgery factors (knowledge about CI, quality and quantity of information, specialist's advices, ethical and biomedical aspects, rehabilitation engagement, contact with experienced families, social service support and overall costs); rehabilitation aspects (CI use, oral communication modality, regular school, other disabilities, social and demographic aspects and rehabilitation program's effectiveness); other important influential processes (communication modality, auditory and language development, second oral language learning, as well as parent's behavior and satisfaction). CONCLUSION: The engagement of parents in the rehabilitation process of children with CI depends on several distinct influential factors which audiologists should understand and consider when elaborating a rehabilitation program.
Rehabilitation; Cochlear implantation; Parents; Parent-child relations; Child
-
1Bevilacqua MC, Formigoni GMP. Audiologia educacional: uma opção terapêutica para a criança deficiente auditiva. Carapicuíba: Pro-Fono; 1997.
-
2Tye-Murray N. Foundations of aural rehabilitation: children, adults and their family members. 2nd ed. New York: Thomson Learning Inc.; 2004.
-
3Madell JR, Flexer C. Pediatric audiology: diagnosis, technology, and management. New York: Thieme; 2008. Communication approaches for managing hearing loss in infants and children. p. 205-9.
-
4Fernandes FDM, Mendes BCA, Navas ALGP. Tratado de fonoaudiologia. 2a ed. São Paulo: Roca; 2009. Implante Coclear. p. 220-31.
-
5Moeller MP. Early intervention and language development in children who are deaf and hard of hearing. Pediatrics. 2000 Sep;106(3):E43.
-
6Yoshinaga-Itano C. Levels of evidence: universal newborn hearing screening (UNHS) and early hearing detection and intervention systems (EHDI). J Commun Disord. 2004 Sep;37(5):451-65.
-
7Fitzpatrick E, Angus D, Durieux-Smith A, Graham ID, Coy D. Parents' needs following identification of childhood hearing loss. Am J Audiol. 2008 Jun;17(1):38-49.
-
8Sass-Lehrer M. Early beginnings for families with deaf and hard of hearing children: myths and facts of early intervention and guidelines for effective services. Washington, DC: Laurent Clerc National Deaf Education Center - Gallaudet University; 2002.
-
9Cox RM. Waiting for evidence-based practice for your hearing aid fittings? It's here! Hear J. 2004;57(8):10,12,14,16,17.
-
10Mendes TM, Alvarenga KF. Capacitação de profissionais da saúde na área de saúde auditiva: revisão sistemática. Rev Soc Bras Fonoaudiol. 2009;14(2):280-6.
-
11Tanamati LF, Costa OA, Bevilacqua MC. Resultados a longo prazo com o uso de implante coclear em crianças: revisão sistemática. Arq Int Otorrinolaringol. 2011;15(3):365-75.
-
12Marconi MA, Lakatos EM. Fundamentos de metodologia científica. 6a ed. São Paulo: Atlas; 2007.
-
13Minayo MCS, Sanches, O. Quantitativo - qualitativo: oposição ou complementaridade? Cad. Saúde Pública. 1993 Jul-Set;9(3):239-48.
-
14Mota JM, Tavares TF, Koji RT, Bento RF, Matas CG, Andrade CRF, et al. Efeito do programa de orientação a pais no desenvolvimento lexical de crianças usuárias de implante coclear. Arq Int Otorrinolaringol. 2011 Mar;15(1):54-8.
-
15Ramirez-Inscoe J, Moore DR. Processes that influence communicative impairments in deaf children using cochlear implants. Ear Hear. 2011 Nov-Dec;32(6):690-8.
-
16Teschendorf M, Janeschik S, Bagus H, Lang S, Arweiler-Harbeck D. Speech development after cochlear implantation in children from bilingual homes. Otol Neurotol. 2011 Feb;32(2):229-35.
-
17Wang NM, Liu CJ, Liu SY, Huang K, Kuo YC. Predictor of auditory performance in mandarin chinese children with cochlear implants. Otol Neurotol. 2011;32(6):937-42.
-
18Hyde M, Punch R. The modes of communication used by children with cochlear implants and the role of sign in their lives. Am Ann Deaf. 2011;155(5):535-49.
-
19Hyde M, Punch R, Komesaroff L. A comparison of the anticipated benefits and received outcomes of pediatric cochlear implantation: parental perspectives. Am Ann Deaf. 2010;155(3):322-38.
-
20Hardonk S, Bosteels S, Desnerck G, Loots G, Hove GV, Kerschaver EV, Van Roelen CV, Louckx A. Pediatric cochlear implantation: a qualitative study of parental decision making process. Am Ann Deaf. 2010;155(3):339-52.
-
21Hyde M, Punch R, Komesaroff L. Coming to a decision about cochlear implantation: parents making choices for their deaf children. J Deaf Stud Deaf Educ. 2010;15(2):162-78.
-
22Huttunen K, Välimaa T. Parents' views on changes in their child's communication and linguistic and socio emotional development after cochlear implantation. J Deaf Stud Deaf Educ. 2010;15(4):383-404.
-
24Percy-Smith L. Associations between auditory capacity, speech and language, level of communication and parental assessment of children with cochlear implant. Cochlear Implants Int. 2010;11(1):50-62.
-
25Loy B, Warner-Czyz AD, Tong L, Tobey EA, Roland PS. The children speak: an examination of the quality of life f pediatric cochlear implant users. Otolaryngol Head Neck Surg. 2010;142(2):247-53.
-
26Yamanaka DA, Silva RB, Zanolli ML, Silva AB. Implante coclear em crianças: a visão dos pais. Psic Teoria Pesq. 2010;26(3):465-73.
-
27Yehudai N, Tzach N, Shpak T, Most T, Luntz M. Demographic factors influencing educational placement of the hearing-impaired child with a cochlear implant. Otol Neurotol. 2011;32(6):943-7.
Datas de Publicação
-
Publicação nesta coleção
08 Abr 2013 -
Data do Fascículo
2013
Histórico
-
Recebido
17 Jan 2012 -
Aceito
17 Ago 2012