Knowledge of managers and teachers about the Law n. 10.639/2003 and racial issues is non-existent, superficial, confused or full of stereotypes. |
Public Elementary Education |
Gomes and Jesus (2013Gomes, N. L., & Jesus, R. E. (2013). As práticas pedagógicas de trabalho com relações étnico--raciais na escola na perspectiva de Lei 10.639/2003: desafios para a política educacional e indagações para a pesquisa. Educação em Revista, (47), 19-33. http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602013000100003&lng=en&nrm=iso. https://doi.org/10.1590/S0104-40602013000100003 http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
); Souza and Pereira (2013) |
The lack of interest in racial issues in some schools is also related to authoritarian forms of management, discouragement of the teacher’s career and condition. |
Public Elementary Education |
Gomes and Jesus (2013Gomes, N. L., & Jesus, R. E. (2013). As práticas pedagógicas de trabalho com relações étnico--raciais na escola na perspectiva de Lei 10.639/2003: desafios para a política educacional e indagações para a pesquisa. Educação em Revista, (47), 19-33. http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602013000100003&lng=en&nrm=iso. https://doi.org/10.1590/S0104-40602013000100003 http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
) |
Schools inserted in a more affirmative and democratic management environment are more open to deeper actions. |
Public Elementary Education |
Gomes and Jesus (2013Gomes, N. L., & Jesus, R. E. (2013). As práticas pedagógicas de trabalho com relações étnico--raciais na escola na perspectiva de Lei 10.639/2003: desafios para a política educacional e indagações para a pesquisa. Educação em Revista, (47), 19-33. http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602013000100003&lng=en&nrm=iso. https://doi.org/10.1590/S0104-40602013000100003 http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
) |
Implementation of the law more related to individual initiatives by some faculty members and less institutional or collective. |
History Teaching |
Meinerz (2017Meinerz, C. B. (2017). Ensino de história, diálogo intercultural e relações étnico-raciais. Educação e Realidade, 42(1), 59-77. http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-62362017000100059&lng=en&nrm=iso>. https://doi.org/10.1590/2175-623661184 http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
) |
The need for university courses to include the theme “race relations” in their compulsory course syllabuses. |
Higher Education |
Camargo and Benite (2019Camargo, M. J. R., & Benite, A. M. C. (2019). Educação para as relações étnico-raciais na formação de professores de química: Sobre a Lei n. 10.639/2003 no ensino superior. Química Nova, 42(6),691-701. https://www.scielo.br/j/qn/a/nxp6kmy7nHDPYcMffThdScH/?lang=pt https://doi.org/10.21577/0100-4042.20170375 https://www.scielo.br/j/qn/a/nxp6kmy7nHD...
); Muller (2018Muller, T. M. P. (2018). Livro didático, educação e relações étnico-raciais: O estado da arte. Educação em Revista, 34(69), 77-95. http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602018000300077&lng=en&nrm=iso. https://doi.org/10.1590/0104-4060.57232 http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
); Santana et al. (2019Santana, R. A. R., Akerman, M., Faustino, D. M., Spiassi, A. L., & Guerriero, I. C. Z. (2019). A equidade racial e a educação das relações étnico-raciais nos cursos de Saúde. Interface, (23). https://www.scielo.br/j/icse/a/fcFjjTxbDtytgD9dXxdVcJK/?lang=pt https://www.scielo.br/j/icse/a/fcFjjTxbD...
); Silva (2018Silva, P. B. G. (2018). Educação das relações étnico-raciais nas instituições escolares. Educação em Revista, 34(69), 123-150. https://www.scielo.br/j/er/a/xggQmhckhC9mPwSYPJWFbND/?lang=pt https://www.scielo.br/j/er/a/xggQmhckhC9...
) |
Difficulties in implementing Law 10.639 in Brazilian school curricula for basic education and actions on African and Afro-Brazilian history and culture in higher education. |
Analysis of scientific production |
Carvalho (2018Carvalho, M. P. (2018). História da educação da população negra: O estado da arte sobre educação e relações étnico-raciais (2003-2014). Educar em Revista, 34(69), 211-230. http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602018000300211&lng=en&nrm=iso. https://doi.org/10.1590/0104-4060.57236 http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
) |
In didactic materials, most of the time, blacks are represented as enslaved people, through stereotypical visions that place them in subordinate places and in misery, so that the processes of struggle, resistance, knowledge, and technologies are left out. |
Scientific production in the field of education |
Muller (2018Muller, T. M. P. (2018). Livro didático, educação e relações étnico-raciais: O estado da arte. Educação em Revista, 34(69), 77-95. http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602018000300077&lng=en&nrm=iso. https://doi.org/10.1590/0104-4060.57232 http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
) |
Progress in the recognition of manifestations and consequences of racism, ethnocentrism and other discriminations. Common measure taken by institutions: pretend non-perception of aggression, so as to strengthen the culture of silencing, naturalizing racism. |
Scientific production on ethnic-racial relations education |
Silva (2018Silva, P. B. G. (2018). Educação das relações étnico-raciais nas instituições escolares. Educação em Revista, 34(69), 123-150. https://www.scielo.br/j/er/a/xggQmhckhC9mPwSYPJWFbND/?lang=pt https://www.scielo.br/j/er/a/xggQmhckhC9...
) |
Difficulty of recognition by professionals about racism as a social determinant of health and the literature production on the relations of racial equity/inequity in health. |
Higher education in healthcare |
Santana et al. (2019Santana, R. A. R., Akerman, M., Faustino, D. M., Spiassi, A. L., & Guerriero, I. C. Z. (2019). A equidade racial e a educação das relações étnico-raciais nos cursos de Saúde. Interface, (23). https://www.scielo.br/j/icse/a/fcFjjTxbDtytgD9dXxdVcJK/?lang=pt https://www.scielo.br/j/icse/a/fcFjjTxbD...
) |
Little space in the curricular dynamics to discuss race relations, especially Africa and the Afro-Brazilian culture, having the Eurocentric perspective oriented, preponderantly, the teachers’ training. |
Higher education in history and basic education |
Araújo (2018Araújo, D. C. (2018). Em busca de uma iniciativa histórica africana: Possibilidades e limites das práticas pedagógicas na educação básica. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 99(252), 429-448. http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812018000200429&lng=en&nrm=iso. https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.99i252.3577 http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
), Chagas (2017Chagas, W. F. (2017). História e cultura afro-brasileira e africana na educação básica da Paraíba. Educação e Realidade, 42(1), 79-98. https://www.scielo.br/j/edreal/a/KFVY38qTQ55qnVLx55sj7kh/?lang=pt. https://doi.org/10.1590/2175-623661125 https://www.scielo.br/j/edreal/a/KFVY38q...
), Coelho and Coelho (2018Coelho, M. C., & Coelho, W. N. B. (2018). As licenciaturas em história e a Lei 10.639/03 - percursos de formação para o trato com a diferença? Educação em Revista, (34). https://www.scielo.br/j/edur/a/hvnLnRX7NpxPqJ9YqrBBQHG/?lang=pt. https://doi.org/10.1590/0102-4698192224 https://www.scielo.br/j/edur/a/hvnLnRX7N...
) |
Low level of institutionalization of ethnic-racial relations education in the institutions of the federal network of professional, scientific and technological education. |
Federal network of professional, scientific and technological education |
Fonseca and Rocha (2019Fonseca, M. V., & Rocha, L. F. R. (2019). O processo de institucionalização da Lei n. 10.639/2003 na rede federal de educação profissional, científica e tecnológica. Educação em Revista, 35, e187074. http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982019000100428&lng=en&nrm=iso. http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698187074 http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
) |