(Gouveia, 2013GOUVEIA, F. C. Altmetria: métricas de produção científica para além das citações. Liinc em Revista, Rio de Janeiro, v. 9, n. 1, p. 214-227, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.18617/liinc.v9i1.569 . Acesso: 16 out. 2023. https://doi.org/10.18617/liinc.v9i1.569...
, p. 2019 - 2020). |
Seu manifesto defende que a altmetria não seria webometria ou cibermetria e sim um novo campo de estudo [...] apesar da argumentação de que a altmetria seria um campo de estudo a parte da cibermetria e webometria, se estas métricas alternativas permanecerem inseridas e, tendo como fonte bases de dados que estão disponíveis online via internet, não há como negar que este seria um subcampo específico de estudo, uma inclusão de novos objetivos e metodologias de estudo para uma ciência que já tem 15 anos e nasceu em conjunto com a abertura comercial da web e da internet. |
(Barros, 2015BARROS, M. Altmetrics: métricas alternativas de impacto científico com base em redes sociais. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 20, n. 2, p. 19-37, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1981-5344/1782 . Acesso em: 16 out. 2023. https://doi.org/10.1590/1981-5344/1782...
). |
As chamadas métricas alternativas ou altmetrics podem ser definidas como o estudo e uso de medidas de impacto acadêmico com base na atividade de ferramentas e ambientes online, e nesse sentido ser encaradas como um subconjunto da webometria e da cientometria. |
(Araújo, 2015bARAÚJO, R. F. de. Estudos métricos da informação na web e o papel dos profissionais da informação. Bibliotecas Universitárias: pesquisas, experiências e perspectivas, Belo Horizonte, v. 2, n. especial, p. 42-64, 2015b., p. 46). |
Por fim, temos a altmetria (‘alternative metrics’, ‘altmetrics’), um subcampo da cibermetria, de afinidade direta com os estudos cientométricos e bibliométricos, podendo se valer de dados webométricos e webmétricos, tendo como interesse de análise a comunicação científica (comunidades científicas ou assuntos científicos) no contexto da Web Social e dos recursos da web 2.0 |
(Sheppard, 2016SHEPPARD, B. M. By the numbers: bibliometrics and altmetrics as measures of faculty impact in the field of religion. Theological Librarianship, Chicago, v. 9, n. 1, p. 1-15, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.31046/tl.v8i2.357 . Acesso em: 16 out. 2023. https://doi.org/10.31046/tl.v8i2.357...
, p. 33). |
It may be possible that altmetrics, a brand new subfield of bibliometrics, may provide a wider perspective on what is happening in the discipline of scholarly communication while avoiding some of the pitfalls of traditional citation metrics and publishing venues. |
(Haunschild; Bornmann; Leydesdorff, 2015HAUNSCHILD, R.; BORNMANN, L.; LEYDESDORFF, L. Networks of reader and country status: an analysis of mendeley reader statistics. Peerj Computer Science, United States, v. 1, p. 1-15, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.7717/peerj-cs.32 . Acesso em: 16 out. 2023. https://doi.org/10.7717/peerj-cs.32...
). |
“In recent years, altmetrics has developed into a popular research field in bibliometrics.” |
(Akbulut, 2015AKBULUT, M. Relationships between traditional metrics and altmerics: a case analysis of PLoS. Bi̇lgi̇ Dünyasi, Turkei, v. 2, n. 16, p. 275-285, 2015. , p. 276). |
According to the studies of Procter and friends, 80% of academicians are estimated to have social media user accounts (2010). There are also some studies about how much altmetrics data we have and how they are distributed. Altmetric is basically a subset of webometric and scientometric. |
(Bornmann; Haunschild, 2016BORNMANN, L.; HAUNSCHILD, R. To what extent does the Leiden manifesto also apply to altmetrics? A discussion of the manifesto against the background of research into altmetrics. Online Information Review, United Kingdom, v. 40, n. 4, p. 529-543, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1108/OIR-09-2015-0314 . Acesso em: 17 out. 2023. https://doi.org/10.1108/OIR-09-2015-0314...
, p. 529). |
“In recent years, a new research field has been established in scientometrics which is known as altmetrics (abbreviation for alternative metrics) [...]”. |
(Maricato; Martins, 2017MARICATO, J. D. M.; MARTINS, D. L. Altmetria: complexidades, desafios e novas formas de mensuração e compreensão da comunicação científica na Web Social. Biblios: Journal of Librarianship and Information Science, Pittsburgh, n. 68, p. 48-68, 2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5195/biblios.2017.358 . Acesso em: 16 out. 2023. http://dx.doi.org/10.5195/biblios.2017.3...
, p. 55). |
[...] área emergente do campo de Ciência da Informação [...] que se relaciona, transversalmente, às áreas de bibliometria, cientometria e webometria, havendo como núcleo integrador a comunicação científica, mas, com novos tipos de indicadores que medem um outro tipo, complementar, de citação, engajamento e impactos dos outputs acadêmicos. |
(Na; Ye, 2017NA, J-C.; YE, Y. E. Content analysis of scholarly discussions of psychological academic articles on Facebook. Online Information Review, Leeds, v. 41, n. 3, p. 337-353, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1108/OIR-02-2016-0058 . Acesso em: 17 out. 2023. https://doi.org/10.1108/OIR-02-2016-0058...
, p. 337). |
Altmetrics are a type of scientometrics that measure the impact of scholarship on the social web based on how an individual research study is obtained, read, discussed, shared, and recommended on online platforms among a variety of audiences [...]. |
(Erdt et al., 2017ERDT, M. et al. Analysing researchers’ outreach efforts and the association with publication metrics: a case study of kudos. PLOS ONE, San Francisco, v. 12, n. 8, p. 1-25, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0183217 . Acesso em: 16 out. 2023. https://doi.org/10.1371/journal.pone.018...
). |
Altmetrics can be described as new or alternative metrics based on activities on social media for measuring scholarly impact. However, in the literature, the term altmetrics is still very controversial, as it could also be seen as just a new form of informetrics, and the distinction between usage metrics and altmetrics is still unclear. |
(Curty; Delbianco, 2020CURTY, R. G.; DELBIANCO, N. R. As diferentes metrias dos estudos métricos da informação. Encontros Bibli: Revista Eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Florianópolis, v. 25, p. 1-21, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.5007/1518-2924.2020.e74593 . Acesso em: 16 out. 2023. https://doi.org/10.5007/1518-2924.2020.e...
, p. 8). |
“De acordo com a linha do tempo, o subcampo mais recente dos EMI é a Altmetria (Altmetrics), que no contexto da Web Social apareceu pela primeira vez em um tweet de Jason Priem, no ano de 2010PRIEM, J. I like the term #articlelevelmetrics, but it fails to imply *diversity* of measures. Lately, I'm liking #altmetrics. [S.l], 28 Sept. 2010.Twitter: @jasonpriem.”. |
(Miles; Pannabecker; Kuypers, 2020MILES, R.; PANNABECKER, V.; KUYPERS, J. A. Faculty perceptions of research assessment at Virginia Tech. Journal of Altmetrics, United States, v. 8, n. 1, p. 1-20, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.29024/joa.24 . Acesso em: 16 out. 2023. https://doi.org/10.29024/joa.24...
). |
Alternative indicators of research impact, once called ‘webometrics’ (Thelwall, 2008), are now commonly referred to as altmetrics (Priem et al., 2010PRIEM, J. et al. Altmetrics: a manifesto. Scholarly Communication: Libraries at University of Nebraska, Lincoln, p. 1-5, 2010. ) and comprise a set of quantitative and qualitative data that provide insight into and context for the volume of online attention to research. |