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Em Questão, Volume: 30, Publicado: 2024
  • Análise da produção científica do Programa Antártico Brasileiro (PROANTAR) Artigo

    Araújo, Paula Carina de; Pinho, Roberto Dantas de; Kaled, Andrea Canela da Cruz

    Resumo em Português:

    Resumo Analisa a produção científica do Programa Antártico Brasileiro a partir de indicadores de produção e ligação a ela relacionados. Desenvolve uma pesquisa exploratória e bibliométrica em sete etapas. Utiliza os dados obtidos por meio do Arquivo da Marinha do Brasil, dados públicos do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico, o Currículo Lattes, o ORCiD e a Global Research Identifier Database como fontes de dados para a identificação dos pesquisadores do programa, o que levou a um total de 3.660 nomes identificados. As bases de dados Lens, Scopus e Web of Science são utilizadas para coleta de dados da produção científica identificada por meio desta pesquisa. Apresenta a análise de 1.242 artigos. O ano de 2021, a área de Biologia e o periódico científico Polar Biology, da Alemanha, apresentam o maior número de publicações no corpus analisado. A Universidade de São Paulo também se destaca pelo número de publicações. A primeira palavra mais frequente é Antarctic e a principal relação de colaboração acontece entre Brasil e Estados Unidos. A análise revelou o desenvolvimento sólido e estratégico do programa, sua maturidade e a importante contribuição da ciência brasileira para a pesquisa Antártica. Os indicadores e a sua contextualização contribuem para refletir o percurso do programa no sentido da consolidação da gestão da informação científica para a promoção de políticas científicas. A síntese dos resultados apresentados evidencia que os investimentos em projetos de pesquisa têm sido aplicados em pesquisas e conhecimento científico que têm impactado a ciência Antártica.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article analyzes the scientific production of the Brazilian Antarctic Program based on related production and connection indicators. It develops an exploratory and bibliometric research in seven stages. It uses data obtained from the Brazilian Navy Archive, public data from the National Council for Scientific and Technological Development, the Lattes Curriculum, the ORCiD, and the Global Research Identifier Database as data sources for identifying program scientists that led to a total of 3660 identified names. The Lens, Scopus, and Web of Science databases were used to collect data from the scientific production identified through this research. It presents the analysis of 1242 articles. In the year 2021, the biology area and the scientific journal Polar Biology, from Germany, present the highest number of publications. The University of São Paulo also stands out by the number of publications. The first most frequent word is Antarctic and the main collaboration relationship takes place between Brazil and the United States. The analysis revealed the solid and strategic development of the program, its maturity, and the important contribution of brazilian science to Antarctic research. The indicators and their context help to reflect the program's path towards consolidation of scientific information management for the promotion of scientific policies. The synthesis of the presented results shows that investments in research projects have been applied in research and scientific knowledge that has impacted Antarctic science.
  • Interdisciplinaridade da Ciência da Informação brasileira: intensidades e relações Artigo

    Amaral, Roniberto Morato do; Matias, Mesailde Souza de Oliveira; Sarvo, Denilson de Oliveira

    Resumo em Português:

    Resumo A interdisciplinaridade está na gênese da Ciência da Informação como área do conhecimento, porém há controvérsias, e se faz necessário ampliar as investigações. O objetivo deste artigo foi investigar as relações interdisciplinares e suas intensidades na Ciência da Informação brasileira. Foi uma pesquisa exploratória, de natureza aplicada e com abordagem quantitativa. A amostra analisada compreendeu a produção científica registrada na Plataforma Lattes de 359 docentes atuantes em 26 Programas de Pós-Graduação stricto sensu em Ciência da Informação do Brasil, no período de 2013 a 2020, totalizando 1529 registros bibliográficos de artigos com estrato Qualis. Como técnicas de análise de informações foram utilizadas a bibliometria e o algoritmo Apriori, para a construção de Regras de Associação, com base nas áreas de atuação dos coautores. Os resultados alcançados compreendem um conjunto de indicadores: (1) evolução das práticas de coautoria; (2) distribuição das áreas de atuação autodeclaradas; (3) identificação do core interdisciplinar da Ciência da Informação, formado pelas áreas: Ciência da Computação, Educação, Administração, Comunicação e Museologia e; (4) principais temáticas investigadas pela Ciência da Informação, em suas práticas interdisciplinares. Conclui-se que a geração de Regras de Associação a partir das áreas de atuação e da produção científica, autodeclaradas na Plataforma Lattes, pelos docentes atuantes nos Programas de Pós-Graduação, contribui para a compreensão das complexidades e intensidades das relações interdisciplinares da Ciência da Informação brasileira.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen La interdisciplinariedad está en la génesis de las Ciencias de la Información como área de conocimiento, pero existen controversias y es necesario ampliar las investigaciones. El objetivo de este artículo fue investigar las relaciones interdisciplinarias y sus intensidades en la Ciencia de la Información brasileña. Fue una investigación exploratoria, de carácter aplicado y con enfoque cuantitativo. La muestra analizada comprendió la producción científica registrada en la Plataforma Lattes por 359 profesores que actúan en 26 Programas de Posgrado en Ciencias de la Información en sentido estricto en Brasil, de 2013 a 2020, totalizando 1529 registros bibliográficos de artículos con estrato Qualis. Como técnicas de análisis de información, se utilizaron la bibliometría y el algoritmo Apriori para la construcción de Reglas de Asociación, a partir de las áreas de especialización de los coautores. Los resultados alcanzados comprenden un conjunto de indicadores: (1) evolución de las prácticas de coautoría; (2) distribución de áreas distinto autodeclaradas; (3) identificación del núcleo interdisciplinario de las Ciencias de la Información, formado por las áreas: Informática, Educación, Administración, Comunicación y Museología y; (4) principales temas investigados por las Ciencias de la Información, en sus prácticas interdisciplinarias. Se concluye que la generación de Reglas de Asociación a partir de las áreas de actividad y producción científica, autodeclaradas en la Plataforma Lattes, por docentes que actúan en Programas de Posgrado, contribuye para la comprensión de las complejidades e intensidades de las relaciones interdisciplinarias en la Ciencia de la Información brasileña.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Interdisciplinarity is in the genesis of Information Science as an area of knowledge, but there are controversies, and it is necessary to expand investigations. The aim of this article was to investigate interdisciplinary relationships and their intensities in Brazilian Information Science. Methodology: It was exploratory research, with an applied nature and a quantitative approach. The analyzed sample comprised the scientific production of 359 professors who work in 26 postgraduate programs in Information Science, registered in the Platform Lattes, from 2013 to 2020, totaling 1529 bibliographic records of articles with Qualis stratum. Bibliometrics and the Apriori algorithm were used as information analysis techniques to construct Association Rules, based on the co-authors' areas of expertise. The results achieved comprise a set of indicators: (1) evolution of co-authorship practices; (2) distribution of self-declared distinct areas; (3) identification of IS's interdisciplinary core, formed by the areas: Computer Science, Education, Administration, Communication, and Museology; (4) main themes investigated by IS in its interdisciplinary practices. Concludes that the generation of Rules of Association from the areas of expertise and scientific production, self-declared in the Platform Lattes, by teachers working in the postgraduate programs in Information Science, can contribute to the understanding of the complexities and intensities of Brazilian Information Science's interdisciplinary relationships.
  • Ambientes dígito-virtuais de informação LGBTQ+: intersecções entre o Design da Informação, a Curadoria Digital e o Design de Experiência Artigo

    Apocalypse, Simão Marcos; Jorente, Maria José Vicentini

    Resumo em Português:

    Resumo Os ambientes dígito-virtuais voltados para a temática LGBTQ+ configuram importantes espaços de acesso e compartilhamento de informações, ao convergir conteúdos sobre existências dissidentes e historicamente marginalizadas, evocar sua cultura e memória, além de dar visibilidade às suas narrativas em múltiplas perspectivas. Tais ambientes demandam estudos que analisem as principais características presentes na estruturação, no acesso e no compartilhamento da informação para possíveis melhorias nos processos infocomunicacionais. As convergências entre o Design da Informação e a Curadoria Digital, alinhadas ao Design de Experiência, possibilitam analisar aspectos inerentes à estruturação, organização e apresentação da informação em ambientes dígito-virtuais. Desse modo, objetivou-se explorar iniciativas nacionais e internacionais para a comunicação de informações sobre à temática LGBTQ+; identificar e descrever a presença de elementos do Design da Informação, convergidos à Curadoria Digital, na perspectiva do Design de Experiência e verificar as contribuições da intersecção das referidas disciplinas para a otimização do acesso, do compartilhamento e da apropriação da informação em ambiente dígito-virtual. A metodologia utilizada foi de caráter qualitativo e de abordagem teórica, exploratória e descritiva, por meio da aplicação do método Design Thinking nas fases de Empatia, Definição e Ideação. Os resultados demonstraram que os recursos dispostos nos ambientes correspondem à utilização de representações sígnicas próprias do contexto cultural específico, visíveis através de vocabulário característico, articulação de ícones e cores representativas, estruturadas mediante uma linguagem multimodal. Verificou-se a presença de múltiplos elementos que estabelecem um processo infocomunicacional com significação contextual aos sujeitos LGBTQ+.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: Digital-virtual environments focused on LGBTQ+ themes constitute important spaces for accessing and sharing information, by converging content on dissident and historically marginalized existences, evoking their culture and memory, in addition to giving visibility to their narratives from multiple perspectives. Such environments demand studies that analyze the main characteristics present in the structuring, access, and sharing of information for possible improvements in infocommunication processes. The convergences between Information Design and Digital Curation, aligned with Experience Design, make it possible to analyze aspects inherent to the structuring, organization, and presentation of information in digital-virtual environments. In this way, the objective was to explore national and international initiatives for communicating information on LGBTQ+ issues; identify and describe the presence of Information Design elements, converged with Digital Curation, from the perspective of Experience Design, and verify the contributions of the intersection of said disciplines to the optimization of access, sharing and appropriation of information in a digital-virtual environment. The methodology used was qualitative in nature and had a theoretical and exploratory-descriptive approach, through the application of the Design Thinking method in the Empathy, Definition, and Ideation phases. The results demonstrated that the resources arranged in the environments correspond to the use of sign representations specific to the specific cultural context, visible through characteristic vocabulary, articulation of icons, and structured representative colors, through a multimodal language. The presence of multiple elements was verified, establishing an infocommunication process with contextual significance for LGBTQ+ individuals.
  • Dados abertos governamentais: Modelo de diagnóstico de maturidade voltado a qualidade de dados para publicação na web Article

    Macedo, Dirceu Flavio; Lemos, Daniela Lucas da Silva

    Resumo em Português:

    Resumo A escalada na abertura de dados governamentais é um fenômeno originado a partir de longos debates sobre a modernização do Estado. A pesquisa é motivada em compreender os desafios impostos à administração pública na publicação de dados de forma alinhada ao movimento aberto sob a ótica dos portais de dados abertos. O objetivo deste artigo consiste em propor um modelo de diagnóstico para a maturidade de portais de dados abertos, com foco na disponibilização dos recursos informacionais do governo com abrangência, consistência, eficácia e transparência. A metodologia foi dividida em três fases. A primeira fase foi um pré-teste realizado em portais de dados abertos nos Estados Unidos, Reino Unido, Brasil e Irlanda, motivado por pesquisas que evidenciaram o histórico do movimento de dados abertos, conjuntamente a um panorama atual de iniciativas, estágios de evolução e desafios, que serviu para definir as dimensões analíticas fundamentais para a proposição do modelo de maturidade. Na segunda fase, foi desenvolvido um modelo de diagnóstico de maturidade para portais de dados governamentais abertos. Na terceira fase, o modelo foi aplicado e validado nos mesmos portais do pré-teste. Os resultados da aplicação do instrumento de diagnóstico podem orientar a administração pública na condução de uma governança de dados mais eficiente e responsável, beneficiando o governo, o movimento de dados abertos e a sociedade civil.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Increased interest in open government data initiatives stems from long debates about state modernization. This study investigates the challenges imposed on public administration regarding data publishing from an open data perspective to propose a maturity diagnosis model for open data portals, aiming at the provision of in-depth, consistent, efficient, and transparent government information. The research comprised three phases. Firstly, we conducted a pre-test on open data portals from the United States, the United Kingdom, Brazil and Ireland, motivated by studies on the history of the open data movement as well as the current panorama of initiatives, evolution stages and challenges, which defined the fundamental analytical dimensions for the proposed maturity model. Secondly, we developed a maturity diagnosis model for open government data portals. Finally, the model was applied and validated on the pre-tested portals. Results from the diagnosis instrument can guide public administration in realizing a more efficient and responsible data governance, benefiting the government, the open data movement and civil society.
  • Wikidata Lab e Humanidades Digitais: pensamento computacional e prática laboratorial em plataformas colaborativas Artigo

    Girardi Júnior, Liráucio; Peschanski, João Alexandre

    Resumo em Português:

    Resumo O Wikidata Lab apresenta uma série de encontros interdisciplinares, organizados pelo Wiki Movimento Brasil, voltados para o estudo das potencialidades da plataforma Wikidata, que, juntamente com a Wikipédia, a Wikimedia Commons e a Wikiversidade, entre outras, faz parte do ecossistema de plataformas colaborativas da Fundação Wikimedia. Por meio de um estudo de caso normativo, procuramos entender como os encontros do Wikidata Lab representariam um caminho possível para a pesquisa no campo da Comunicação e Informação e de que maneira seriam capazes de articular a chamada virada computacional nas ciências humanas, o trabalho em plataformas colaborativas e os projetos em Humanidades Digitais. Entre as características que identificamos nessas atividades estão o uso do formato “laboratório”, o trabalho interdisciplinar, o desenvolvimento de recursos abertos e colaborativos e a constituição de uma comunidade de práticas que envolvem pesquisadores e pesquisadoras interessados em explorar as consequências dessa virada computacional nas ciências humanas.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The Wikidata Lab presents a series of interdisciplinary meetings, organized by the Wiki Movimento Brasil, with the aim of studying the potential of the Wikidata platform. This platform, in conjunction with Wikipedia, Wikimedia Commons, and Wikiversity, among others, is part of the collaborative platform ecosystem of the Wikimedia Foundation. Using a normative case study, our objective is to understand how Wikidata Labs could offer a direction for research in the field of Communication and Information and how they could articulate the so-called computational turn in the humanities, collaborative work on platforms, and projects in Digital Humanities. Among the characteristics we have identified in the projects of Wikidata Labs are the utilization of the “laboratory” format, interdisciplinary collaboration, the development of open and collaborative resources, and the establishment of a community of practices that engage researchers committed to the exploration of this computational turn in the humanities.
  • Uso de deep learning para a construção de um modelo de recuperação da informação aplicado para o setor de mineração no Brasil Artigo

    Falcão, Luander Cipriano de Jesus; Lopes, Brenner; Souza, Renato Rocha; Barbosa, Ricardo Rodrigues

    Resumo em Português:

    Resumo Diante do crescimento exponencial de dados e informações, proporcionado por sensores e mídias sociais, um ecossistema composto por novas infraestruturas de armazenamento e processamento, denominado Big Data, foi desenvolvido. Todo esse desenvolvimento redundou em uma nova área do conhecimento, denominada Ciência de Dados. Apesar de haver um ecossistema e uma área do conhecimento para tratar esse bloco massivo de dados e informação, o incomodo da superabundância de dados ainda permanece, e se torna mais expressivo quando as empresas tomam consciência que podem usar zetabytes de dados e informações para direcionarem a estratégia e as operações. Baseado nisso, essa pesquisa buscou desenvolver um método para resumir as notícias do setor de mineração do Brasil, identificando o efeito da similaridade semântica na análise, possibilitando a recuperação da informação e uso em processos de compreensão do setor. Nesse método foi aplicado o transformer BERTSUM para sumarizar as notícias, e após sumarizadas o transformer BERT foi aplicado para medir a similaridade entre as notícias. O método permitiu reduzir em 75% todo o bloco de texto, retirar notícias com o mesmo teor semântico, e deduzir que há um padrão no discurso das notícias relacionadas ao setor de mineração.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Faced with the exponential growth of data and information, provided by sensors and social media, an ecosystem composed of new storage and processing infrastructures, called Big Data, was developed. All this development resulted in a new area of knowledge, called Data Science. Despite there being an ecosystem and an area of knowledge to deal with this massive block of data and information, the discomfort of an overabundance of data still remains and becomes more significant when companies become aware that they can use zettabytes of data and information to direct their strategy and operations. Based on this, this research sought to develop a method to summarize news from the mining sector in Brazil, identifying the effect of semantic similarity in the analysis, enabling information retrieval and use in processes of understanding the sector. In this method, the BERTSUM transformer was applied to summarize the news, and after summarizing, the BERT transformer was applied to measure the similarity between the news. The method made it possible to reduce the entire block of text by 75%, remove news with the same semantic content, and deduce that there is a pattern in the discourse of news related to the mining sector.
  • Sustentabilidade social e promoção da leitura: vínculos entre políticas públicas e a educação de qualidade no Brasil Article

    Camillo, Everton da Silva

    Resumo em Português:

    Resumo Esta pesquisa teve como objetivo saber em que medida as políticas públicas brasileiras Plano Nacional do Livro e Leitura e Política Nacional de Leitura e Escrita se harmonizam com o Objetivo de Desenvolvimento Sustentável 4, de educação de qualidade, da Organização das Nações Unidas sob uma perspectiva de sustentabilidade social. Para esse fim, foi necessária uma pesquisa de método misto, devido às abordagens quantitativa e qualitativa para lidar com os dados. Escolhemos o método de pesquisa Análise de Conteúdo para analisá-los. Especificamente, usamos a técnica de análise categórica e estabelecemos um sistema de codificação. As políticas públicas Plano Nacional do Livro e Leitura e Política Nacional de Leitura e Escrita se unem a apenas três das dez metas do Objetivo de Desenvolvimento Sustentável 4, sendo elas: (1) garantir processos de aprendizagem significativos (meta 4.1); (2) oferecer bolsas de estudo para o desenvolvimento profissional (meta 4.b); e (3) desenvolver programas de formação de professores (meta 4.c). Entretanto, foram observados outros vínculos não relacionados a esse Objetivo de Desenvolvimento Sustentável. Eles dizem respeito ao seguinte: (1) direitos autorais e economia do livro; (2) práticas sociais de leitura; (3) ambientes de aprendizagem onde promover a leitura; (4) pesquisas e estudos sobre a cadeia produtiva do livro e o mercado de consumo de informação; (5) uso da tecnologia para aprimorar as práticas de promoção da leitura; e (6) simbolismo durante as atividades de promoção da leitura. O estudo conclui que apesar do potencial das políticas públicas brasileiras de promoção da leitura para alavancar uma educação de qualidade no âmbito da sustentabilidade social, os documentos analisados ​​não apresentam correlações significativas com o Objetivo de Desenvolvimento Sustentável 4 da Agenda 2030. Isto sugere que o Plano Nacional do Livro e Leitura e a Política Nacional de Leitura e Escrita devem, até 2030, incorporar os sete requisitos que faltam do Objetivo de Desenvolvimento Sustentável de Educação de Qualidade (metas 4.2, 4.3, 4.4, 4.5, 4.6, 4.7 e 4.a), evidenciar todas as dez metas e estabelecer uma política pública para a promoção da leitura baseada no desenvolvimento sustentável.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This paper was aimed at knowing to what extent the Brazilian public policiesPlano Nacional do Livro e LeituraandPolítica Nacional de Leitura e Escritamerge with the United Nations Sustainable Development Goal 4 of quality education, namely Quality Education, from a social sustainability perspective. A mixed-methods approach was required for this purpose due to both quantitative and qualitative approaches to dealing with the data. We chose the Content Analysis research method to analyze them. Specifically, we used the categorical analysis technique and established a coding scheme. The policiesPlano Nacional do Livro e LeituraandPolítica Nacional de Leitura e Escritamerge with only three out of ten Sustainable Development Goal 4 targets, being: (a) to guarantee meaningful learning processes (4.1 target); (b) to offer scholarships for professional development (4.b target); and (c) to develop teacher training programs (4.c target). However, other linkages not related to the Sustainable Development Goal 4 were observed. They concern the following: (a) copyright and book economy matter; (b) social reading practices; (c) learning environments where to promote reading; (d) research and studies on the book production chain and information consumption market; (e) the use of technology to enhance reading promotion practices; and (f) symbolism during activities of reading promotion. The study concludes that despite the potential of Brazilian public policies for reading promotion to leverage quality education within the realm of social sustainability, the documents analyzed do not exhibit significant correlations with Sustainable Development Goal 4 of the 2030 Agenda. This suggests that the Plano Nacional do Livro e Leituraand Política Nacional de Leitura e Escrita should incorporate the seven missing requirements of the Quality Education Sustainable Development Goal (4.2, 4.3, 4.4, 4.5, 4.6, 4.7, and 4.a target), demonstrate all the ten targets, and establish a reading policy based on sustainable development until 2030.
  • Museu, universidade e escola: tríade para promoção de meninas em STEM Artigo

    Dahmouche, Mônica Santos; Lacerda, Monica de Mesquita; Pinto, Simone Pinheiro; Lopes, Thelma

    Resumo em Português:

    Resumo Iniciativas que promovem a inserção de jovens meninas nas áreas de ciências por meio de ações em escolas, museus de ciência e universidades vêm sendo desenvolvidas no país, resultantes de investimentos realizados por órgãos de fomento públicos e privados nos últimos dez anos. Neste artigo, apresentamos um projeto desenvolvido em cooperação entre a Universidade Federal do Rio de Janeiro - campus Duque de Caxias e o Museu Ciência e Vida, no território onde eles se encontram. O projeto contempla um conjunto de atividades tais como oficinas de física, química e nanotecnologia na Universidade, encontros com pesquisadoras no museu e exibição de exposições conjugadas com mesa-redonda composta por pesquisadoras convidadas, nas escolas. Essas mesas-redondas suscitaram discussões acerca das mulheres nas ciências exatas e áreas afins, e constituem o objeto desta pesquisa. As perguntas feitas às pesquisadoras durante esses encontros foram examinadas, posteriormente, por meio da técnica de análise de conteúdo na perspectiva indutiva. Os resultados evidenciam a importância de exemplos de mulheres que tenham construído carreiras nas ciências exatas para a percepção de que esses espaços podem ser ocupados pelas alunas, futuramente. As participantes se mostraram curiosas sobre o universo apresentado e interessadas na discussão sobre mulheres na ciência. Paralelamente, promover o encontro das jovens estudantes com outras jovens de Duque de Caxias que estão se sobressaindo em suas carreiras de ciência parece contribuir para que as jovens participantes do projeto se vissem, em certa medida, representadas, estimulando o senso de pertencimento às carreiras científicas.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Initiatives that promote the inclusion of young girls in science areas through actions in schools, science museums, and universities have been developed in the country, resulting from investments made by public and private development agencies in the last ten years. In this article, we present a Project developed in cooperation between the Universidade Federal do Rio de Janeiro - Duque de Caxias campus and the Science and Life Museum, in the territory where they are located. The project includes a set of activities such as physics, chemistry, and nanotechnology workshops at the University, meetings with researchers at the museum, and the historical exhibition about women in science and math combined with a round table composed of invited researchers at schools. The object of the research presented is based on the set of questions that the students asked the researchers during the discussions in the round table, which were later analyzed using the technique of content analysis in the inductive perspective. The results show how important examples of women who have built careers in the exact sciences are for shaping the perception that these spaces can be occupied by female students in the future. The participants were curious about the universe presented and interested in the discussion about women in science. At the same time, promoting the meeting of young students with other young women from Duque de Caxias who are excelling in their science careers seems to contribute to the young participants in the project seeing themselves, to a certain extent, represented, stimulating the sense of belonging to scientific careers.
  • Estado da arte: estudo bibliométrico da produção científica sobre modelagem conceitual no âmbito museológico Article

    Alonso, Beatriz Tarré; Barros, Camila Monteiro de; Cabero, Maria Manuela Moro

    Resumo em Português:

    Resumo: O estado da arte é uma modalidade de pesquisa de caráter documental, que permite entender a abordagem do conhecimento a respeito de um determinado tema e desenvolver um estudo com base no que foi publicado em uma área específica de interesse. Este artigo aborda o estado da arte sobre a produção científica referente a modelos conceituais no âmbito museológico, delimitada no âmbito das pesquisas indexadas na base de dados Scopus. Como metodologia utiliza os estudos bibliométricos, identifica os tópicos mais abordados, as palavras-chave utilizadas, os pesquisadores que estão discutindo sobre o assunto e a colaboração autoral. A pesquisa tem um recorte temporal do período de 2016-2021. As buscas foram realizadas a partir de três estratégias fundamentais: “Museum Data Modeling”, “Museum's Conceptual Models” e “CIDOC”. Foi analisado um total de 571 documentos indexados na base de dados Scopus. Entre as matérias mais abordadas destacam-se aquelas dedicadas a patrimônios culturais, museus, ontologias, web semântica e metadados. Os resultados permitem obter um referencial teórico conceitual sobre representação de coleções de arte.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The state of the art is a type of documentary research, which allows understanding the approach to knowledge regarding a given topic and developing a study based on what has been published in a specific area of interest. This article discusses the state of the art in scientific production regarding conceptual models in the museological field, delimited within the scope of searches indexed in the Scopus database. As a methodology, it uses bibliometric studies, identifying the most covered topics, the keywords used, the researchers who are discussing the subject, and authorial collaboration. The research has a time frame of the period 2016-2021. The searches were carried out using three fundamental strategies: “Museum Data Modeling”, “Museum's Conceptual Models” and “CIDOC”. A total of 571 documents indexed in the Scopus database were analyzed. Among the most covered subjects, those dedicated to cultural heritage, museums, ontologies, semantic web, and metadata stand out. The results allow us to obtain a conceptual theoretical framework for the representation of art collections.
  • O excesso de peso corporal, seus significados e sentidos: os dicionários com a palavra Artigo

    Lunardelli, Rosane Suely Alvares; Almeida, Patricia Ofelia Pereira de; Lage, Sandra Regina Moitinho

    Resumo em Português:

    Resumo: O excesso de peso corporal, seus significados e, sobretudo, quais são as palavras referentes ao assunto, trata-se do escopo deste estudo. Nesta direção, os dicionários on-line são considerados fontes auxiliares dos bibliotecários no processo de representação temática da informação. Objetivo: identificar nos dicionários on-line, quais os significados dados aos verbetes “Gordo” e “Obeso”. Metodologia: realizou-se um levantamento bibliográfico, sem delimitações quanto ao período, complementado pela pesquisa documental realizada nos dicionários, de cunho qualitativo e descritivo. Resultado: as palavras intercambiáveis apresentadas aos verbetes “Gordo” e “Obeso” em sua maioria, trazem uma conotação pejorativa, uma vez que seus significados remetem à sujeira, à deformidade, à falta de zelo com o corpo, contribuindo para o fortalecimento de uma sociedade lipofóbica. Conclusões: os dicionários analisados, apesar de assumirem funções sociais, pedagógicas e científicas, apresentam palavras que promovem a desvalorização humana. Assim sendo, cabe ao bibliotecário refletir a respeito das informações contidas nessas fontes, antes de utilizá-los como apoio em suas atividades de representação temática de recursos informacionais.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: Excess body weight, its meanings and, above all, what words refer to the subject are the scope of this study. In this direction, online dictionaries are considered auxiliary sources for librarians in the process of thematic representation of information. Objective: to identify the conceptions related to the terms “Fat” and “Obese”. Methodology: a bibliographic survey was carried out, without delimitations as to the period, complemented by documentary research carried out in the dictionaries, of a qualitative and descriptive nature. Results: the interchangeable words presented in the entries "Fat" and "Obese", in their majority, bring a pejorative connotation, since their meanings refer to dirt, deformity, and lack of care with the body, contributing to the strengthening of a lipophobic society. Conclusions: the analyzed dictionaries, despite assuming social, pedagogical, and scientific functions, present words that promote human devaluation. Therefore, it is up to the librarian to reflect on the information contained in these sources before using them as support in their activities of thematic representation of informational resources.
  • O perfil do mediador da informação: uma análise do referencial brasileiro a partir do método Delphi Artigo

    López Caldera, Orledys Maria de Jesús; Silva, Thamiris Iara Sousa; Pacheco, Cíntia Gomes; Almeida Júnior, Oswaldo Francisco de

    Resumo em Português:

    Resumo: O mundo contemporâneo é caracterizado pela intensa circulação, partilha e multiplicação de dados. Quanto mais capacitado para acessar, mobilizar e dar significados a essas informações, mais inserido se sente o indivíduo na sociedade. A mediação da informação é o processo de interação que acontece na relação entre o mediador, o mediando e a ambiência informacional visando à apropriação da informação e à consequente produção de conhecimentos, capaz também de gerar novos conflitos e novas necessidades informacionais. Como parte desse movimento contínuo, está o mediador da informação e, sobre sua relevância nesse processo, indaga-se quais seriam suas características fundamentais, se existiria um perfil facilitador para esta função e o que precisaria ser incluído no seu saber-fazer. O objetivo deste artigo foi delinear tal perfil a partir da opinião de especialistas; para tanto, utilizou-se o método Delphi, fundamentado na reunião de especialistas que, seguindo determinadas etapas de trabalho na exposição de ideias, chegam a um consenso sobre um tema central. Para a coleta de dados, foram convidados especialistas com experiência investigativa e produção acadêmica significativa acerca da mediação da informação. A análise e a discussão dos dados resultaram em uma lista de palavras categorizadas em características do perfil do mediador da informação e em ações mediadoras, ambas necessárias para o exercício da mediação da informação; a partir de tal alinhamento conclui-se que é, sim, possível configurar um ponto de partida como referência para os profissionais da informação em sua atuação como mediadores.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The contemporary world is characterized by the intense circulation, sharing, and multiplication of data. The more capable of accessing, mobilizing, and giving meaning to this information, the more integrated the individual feels in society. Information mediation is the process of interaction that takes place in the relationship between the mediator, the individual receiving mediation, and the informational environment aiming at the appropriation of information and the consequent production of knowledge, also capable of generating new conflicts and new informational needs. As part of this continuous movement, there is the information mediator, and regarding his relevance in this process, we ask what his fundamental characteristics would be, whether there would be a facilitating profile for this role, and what would need to be included in his know-how. The objective of this article was to outline such a profile based on the opinion of experts; To this end, the Delphi method was used, based on the meeting of experts who, following certain stages of work in the presentation of ideas, reach a consensus on a central theme. For data collection, experts with investigative experience and significant academic production in information mediation were invited. Data analysis and discussion resulted in a list of words categorized into characteristics of the information mediator profile and mediating actions, both necessary for the exercise of information mediation; From this alignment, we conclude that it is, indeed, possible to configure a starting point as a reference for information professionals in their role as mediators.
  • Ciência Aberta: argumentos e desafios para sua legitimação científica Artigo

    Heinz, Michele; Miranda, Angelica

    Resumo em Português:

    Resumo: A ciência aberta é representada como uma proposta de produção e circulação do conhecimento científico colaborativo, que busca compartilhar as pesquisas desenvolvidas permitindo o acesso de todos ao conhecimento produzido. Neste sentido, o objetivo deste estudo foi identificar na literatura quais são os argumentos utilizados nas pesquisas para legitimar a ciência aberta, apresentando suas respectivas diretrizes de sustentação, e indicar os desafios enfrentados no processo. Para tanto, foi realizada uma revisão sistemática da literatura (teses, dissertações e artigos) nas plataformas BDTD e SciELO, analisando as publicações científicas que desenvolveram essa temática. Realizou-se uma análise de conteúdo nos documentos selecionados para classificar as diretivas argumentativas de validação utilizadas nos achados, sobre a prática da ciência aberta. Os resultados demonstram que a ciência aberta potencializa o desenvolvimento científico e social, revelando que a maioria dos estudos conduz as pesquisas baseando-se em diretrizes de cunho epistemológico e ético-legal-cultural. Quanto aos desafios mais latentes foi possível identificar a falta de regulamentações padronizadas para conduzir a utilização da ciência aberta e a necessidade de sua promoção e valorização. Deste modo, considera-se que a ciência é um ecossistema com capacidade de promover avanços científicos e sociais, apresentando benefícios valiosos para a produção científica, com desafios passíveis de serem superados.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: Open science is represented as a proposal for the production and circulation of collaborative scientific knowledge, which seeks to share the research developed, allowing everyone access to the knowledge produced. Thus the objective of this study was to identify in the literature which arguments are used in research to legitimize open science, presenting their respective supporting guidelines, and indicating the challenges faced in the process. Therefore, a systematic review of the literature (theses, dissertations, and articles) was conducted on the BDTD and SciELO platforms, analyzing the scientific publications that developed this theme. A content analysis was performed on the selected documents to classify the argumentative validation directives used in the findings, regarding the practice of open science. The results demonstrate that open science enhances scientific and social development, revealing that the majority of studies conduct research based on epistemological and ethical-legal-cultural guidelines. Regarding the most latent challenges, it was possible to identify the lack of standardized regulations to guide the use of open science and the need for its promotion and valorization. Thus, it is considered that science is an ecosystem with the capacity to promote scientific and social advances, presenting valuable benefits for scientific production, with challenges that can be overcome.
  • Percursos da Ciência Cidadã em Saúde: processos para o engajamento público Artigo

    Gama, Ivanilma de Oliveira; Santos, Vinícius Ribeiro Soares dos

    Resumo em Português:

    Resumo: Este artigo pretende mapear ações e metodologias de pesquisa no campo da saúde que se caracterizam como Ciência Cidadã. A partir de uma pesquisa qualitativa e exploratória, realizou-se uma metodologia composta por um levantamento bibliográfico em base de dados da Ciência da Informação - BRAPCI, BENANCIB e SciELO - e da Saúde - PubMed Central/ MEDLINE, BVS e LILACS. Analisa a evolução do movimento de Ciência aberta e da abordagem da Ciência cidadã. Trata sobre as pesquisas colaborativas e como elas se desenham no campo da saúde. Apresenta três ações metodológicas presentes na literatura que envolvem a participação ativa do público, como: Pesquisa Participativa Baseada na Comunidade, Partnership, Partner Engagement, and Collaboration e Envolvimento do Paciente e do Público. Conclui-se que existem processos de pesquisa no campo da saúde voltadas à Ciência Cidadã que promovem ações conjuntas de leigos, organismos privados, públicos e formuladores de políticas que trazem resultados eficazes a partir da responsabilidade compartilhada.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: This article intends to map research actions and methodologies in the field of health that are characterized as Citizen Science. Through a qualitative and exploratory research, it used a methodology composed of a bibliographic survey in Information Science databases- such as BRAPCI, BENANCIB, and Scielo- and Health- such as PubMed Central, MEDLINE, BVS, and LILACS. It analyzes the evolution of the Open Science movement and the Citizen Science approach. It deals with collaborative research and how it is designed in the field of health. It presents three methodological actions present in the literature that involve the active participation of the public, such as Community-Based Participatory Research, Partnership, Partner Engagement, and Collaboration and Patient and Public Involvement. It is concluded that there are research processes in the field of health focused on Citizen Science that promote joint actions by laypeople, private and public organizations, and policymakers that bring effective results from shared responsibility.
  • Regime de informação e a noção relacional para a comunicação da ciência Artigo

    Lessa, Bruna

    Resumo em Português:

    Resumo A atividade científica e seus produtos têm assumido o papel de dispositivos mediadores na rede digital de informação e conhecimento, o que exige novas formas de mediação, novos agentes mediadores, novas competências, novos hábitos de produzir, acessar e disseminar pesquisas. O objetivo deste ensaio teórico é a análise interpretativa do regime de informação da comunicação científica contemporânea, por meio da abordagem latouriana, considerando os desafios e as oportunidades das tecnologias digitais no contexto contemporâneo. Discute-se as diferentes perspectivas sobre o processo de construção do conhecimento, sobretudo, o papel do cientista frente às novas configurações do atual contexto da revolução científica, a partir das relações conceituais e marcos históricos da comunicação científica, em especial, no que tange ao acesso aberto. A discussão aponta para uma mediação múltipla, quando a própria pesquisa pode ser também um dispositivo de mediação, elemento que integra uma rede complexa na qual humanos e não-humanos são, de forma simultânea, atores, mediadores e intermediários da informação. Conclui-se que a abordagem da noção relacional para o regime de informação da rede digital de informação e conhecimento amplia o escopo de análise para além das interações exclusivamente humanas na comunicação da ciência, contribuindo para uma visão mais holística e precisa das redes complexas que influenciam e moldam as práticas científicas e sociais.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Scientific activity and its products have assumed the role of mediating devices in the digital information and knowledge network, which requires new forms of mediation, new mediating agents, new skills, and new habits of producing, accessing, and disseminating research. The objective of this theoretical essay is the interpretative analysis of the information regime of contemporary scientific communication, through the Latourian approach, considering the challenges and opportunities of digital technologies in the contemporary context. Different perspectives on the process of knowledge construction are discussed, and above all, the role of the scientist in the face of the new configurations of the current context of the scientific revolution, based on the conceptual relationships and historical milestones of scientific communication, especially with regard to open access. The discussion points to multiple mediations when the research itself can also be a mediation device, an element that integrates a complex network in which humans and non-humans are, simultaneously, actors, mediators, and information intermediaries. It is concluded that the relational notion approach to the information regime of the digital information and knowledge network expands the scope of analysis beyond exclusively human interactions in science communication, contributing to a more holistic and precise view of the complex networks that influence and shape scientific and social practices.
  • Abrindo os horizontes para a educação: reflexões sobre repositórios de recursos educacionais abertos no ensino superior Article

    Drumond, Geisa Meirelles; Méxas, Mirian Picinini; Meza, Lidia Angulo

    Resumo em Português:

    Resumo Os repositórios de recursos educacionais abertos vêm se expandindo em várias regiões do mundo, o que conduz à necessidade de refletir sobre o papel desses repositórios e suas implicações para o ensino e a pesquisa no ensino superior, sendo este o objetivo deste estudo. Para isso, adotou-se a pesquisa exploratória qualitativa como abordagem metodológica, para compor a revisão de literatura sobre o fenômeno em estudo, buscando fundamentar as discussões em torno dele. Utilizaram-se, como parâmetros de pesquisa, levantamentos bibliográficos nas bases Scopus e Web of Science para coleta e análise de dados. Conforme os resultados obtidos, evidenciou-se que os recursos educacionais abertos e os repositórios como fontes de gestão e disseminação desses recursos trouxeram uma nova perspectiva para a educação, no sentido de abertura para o acesso, o reuso e o compartilhamento e de incentivo ao trabalho colaborativo para adaptar, transformar e criar novos conteúdos e práticas educacionais, contribuindo, desse modo, para inovações e maior interatividade no ambiente de ensino e aprendizagem. Contudo, é preciso ampliar a compreensão sobre as limitações e barreiras para a sustentabilidade e uso dos repositórios de recursos educacionais abertos sob a perspectiva dos usuários desses sistemas.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The repositories of open educational resources have been expanding in various regions of the world, which leads to the need to reflect on the role of these repositories and their implications for teaching and research in higher education, which is the objective of this study. The qualitative exploratory research was adopted as a methodological approach, to compose the literature review on the phenomenon under study, seeking to support the discussions around it. Bibliographic searches in the Scopus and Web of Science databases were used as search strategies for data collection and analysis. According to the results obtained, it became evident that open educational resources and repositories, as sources of management and dissemination of the resources, brought a new perspective to education, in the sense of openness to access, reuse, and sharing and to encourage collaborative work to adapt, transform and create new content. However, there is a need to broaden the understanding of the limitations and barriers to the sustainability and utilization of open education resource repositories and how they can contribute to innovative practices in teaching and learning, from the perspective of the users of these systems, which requires further studies with this objective.
  • Mapeamento do fluxo de informações pessoais no cadastro eleitoral do TRE-SC sob a ótica da LGPD Artigo

    Sá, Edmar; Vital, Luciane Paula

    Resumo em Português:

    Resumo Os dados pessoais são usados para as mais diversas finalidades econômicas e políticas, tornando-se imprescindível que a capacidade de garantir a sua privacidade também seja aperfeiçoada. Essa pesquisa objetiva analisar o fluxo de informações no processo de alistamento no cadastro eleitoral do Tribunal Regional Eleitoral de Santa Catarina à luz da Lei Geral de Proteção de Dados Pessoais. Além de ser caracterizada como qualitativa e descritiva, esta pesquisa é um estudo de caso, quanto aos procedimentos, é realizada uma pesquisa bibliográfica e teve como instrumento de coleta o questionário. Os resultados revelaram lacunas significativas em relação à conformidade com a Lei Geral de Proteção de Dados Pessoais, abrangendo transparência, qualidade, segurança e acesso às informações pessoais. Com base nesses resultados, foram propostas diretrizes estratégicas, táticas e operacionais para melhorar o fluxo de informações no alistamento eleitoral.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Personal data is used for the most diverse economic and political purposes, making it essential that the ability to guarantee your privacy is also improved. This research aims to analyze the flow of information in the enlistment process in the electoral register of the Regional Electoral Court of Santa Catarina in the light of the General Law for the Protection of Personal Data. In addition to being characterized as qualitative and descriptive, this research is a case study, in terms of procedures, a bibliographical research is carried out and the questionnaire was used as a collection instrument. The results revealed significant gaps in General Law for the Protection of Personal Data compliance, covering transparency, quality, security and access to personal information. Based on these results, strategic, tactical and operational guidelines were proposed to improve the flow of information in electoral enlistment.
  • Dados de pesquisa na Arquivologia: uma reflexão Artigo

    Gava, Tânia Barbosa Salles; Flores, Daniel; Aleixo, Diana Vilas Boas Souto; Cristovão, Henrique Monteiro; Ferrari, Luciana Itida; Moraes, Margarete Farias de

    Resumo em Português:

    Resumo: Este artigo tem como objetivo fazer uma reflexão sobre os dados de pesquisa no contexto da Arquivologia e a importância da produção, gestão, transmissão e preservação dos dados em ambientes adequados, mantendo uma cadeia de custódia digital segura e ininterrupta para que os dados se mantenham autênticos e confiáveis ao longo do tempo, com fins de reuso. Trata-se de uma pesquisa de natureza qualitativa, do tipo exploratória, que fez uso da pesquisa bibliográfica e documental. O artigo apresenta semelhanças e diferenças nas definições dos conceitos relacionados ao contexto dos Repositórios Arquivísticos Digitais Confiáveis, para acervos documentais, e dos Repositórios de Dados Científicos, para conjuntos de dados, e sobre a importância da interoperabilidade entre eles, uma vez que cada tipo de repositório possui suas especificidades. O artigo reflete a importância da gestão, preservação, acesso e reuso dos documentos arquivísticos digitais em formato de dados, tanto para reuso quanto para apoio aos gestores em suas tomadas de decisão, destacando a importância dos Planos de Gestão de Dados. Concluímos que embora semelhantes, muitos conceitos diferem quando aplicados no contexto dos Repositórios Arquivísticos Digitais Confiáveis e dos Repositórios de Dados Científicos; que a Arquivologia precisa se atentar para os documentos arquivísticos digitais em formato de dados; e que a interoperabilidade entre os Repositórios Arquivísticos Digitais Confiáveis e Repositórios de Dados Científicos trará muitos benefícios aos consumidores dessas informações.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: This article aims to reflect on research data in the context of Archival Science and on the importance of production, management, transmission, and preservation of data in suitable environments, maintaining a safe and uninterrupted digital chain of custody so that data remain authentic and reliable over time and for reuse purposes. This is qualitative, exploratory research. Regarding the nature of the sources used, this is a bibliographic and documentary research. The article presents similarities and differences in the definitions of concepts related to the context of Reliable Digital Archival Repositories, for documentary collections, and Scientific Data Repositories, for datasets, and on the importance of interoperability between them, since each type of repository has its specificities. The article reflects on the importance of management, preservation, access, and reuse of digital archival documents in data format, both for reuse and to support managers in their decision-making, highlighting the importance of Data Management Plans. We conclude that although similar, many concepts differ when applied in the context of Trusted Digital Archival Repositories and Scientific Data Repositories. That Archival Science needs to pay attention to digital archival documents in data format, and interoperability between Reliable Digital Archival Repositories and Scientific Data Repositories will bring many benefits to consumers of this information.
  • Arquitetura da informação para processos de negócio e modelagem de banco de dados: aproximações possíveis Artigo

    Brandt, Mariana Baptista; Vidotti, Silvana Aparecida Borsetti Gregório

    Resumo em Português:

    Resumo: Os dados e as informações produzidas e consumidas ininterruptamente nas instituições precisam passar por processos efetivos de gestão da informação e governança de dados, seja por necessidade interna, seja por conformidade legal. Esta pesquisa tem por objetivo verificar a viabilidade de integração de métodos da Ciência da Informação aos já utilizados no processo de modelagem de bancos de dados da Ciência da Computação, para a criação dos bancos de dados nos sistemas de informação. Para tanto, procede-se a pesquisa aplicada, envolvendo a modelagem de um banco de dados para uma aplicação em conjunto com a modelagem da informação desta aplicação, utilizando-se a metodologia de Arquitetura da Informação para Processos de Negócio. O presente trabalho identifica interseções entre as metodologias, sendo observada a correspondência entre o elemento “metadado de negócio” da Arquitetura da Informação para Processos de Negócio e o elemento “atributo da entidade” dos bancos de dados. Tal resultado permite concluir que há aderência entre as metodologias e, ao somar-se a implementação da Arquitetura da Informação para Processos de Negócio à modelagem do banco de dados, é possível traçar a linhagem dos dados e informações, desde o banco de dados até o processo de trabalho.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: Data and information produced and consumed uninterruptedly in institutions need to go through effective information management and data governance processes, whether due to internal necessity or legal compliance. This research aims to verify the feasibility of integrating Information Science methods with those already used in the process of modeling databases in Computer Science, for the creation of databases in information systems. For that, applied research is carried out, involving the modeling of a database for an application together with the modeling of the information of this application, using the methodology of Information Architecture for Business Processes. The present work identifies intersections between the methodologies, observing the correspondence between the “business metadata” element of the Architecture for Business Processes and the “entity attribute” element of the databases. This result allows us to conclude that there is adherence between the methodologies and, by adding the Architecture for Business Processes implementation to the database modeling, it is possible to trace the lineage of the data and information, from the database to the business process.
  • A atuação dos arquivistas frente à Lei Geral de Proteção de Dados Pessoais nas universidades federais do Brasil Artigo

    Schäfer, Murilo Billig; Martins, Priscila Rosa; Silva, Eva Cristina Leite da

    Resumo em Português:

    Resumo O estudo investiga a participação dos arquivistas das universidades federais do Brasil no planejamento e nas discussões voltadas à implementação da Lei Geral de Proteção de Dados Pessoais. Trata-se de uma pesquisa de natureza aplicada de viés exploratório que, por meio da Lei de Acesso à Informação, realizou a coleta de dados em 27 universidades. Possui abordagem quali-quantitativa na apresentação e análise dos dados. Os resultados apontam que a maioria das universidades estabeleceram comissões/grupos de trabalho voltados à Lei Geral de Proteção de Dados Pessoais, porém apenas 14 contam com a participação de arquivistas. Parcela dos setores de arquivo desenvolvem ações e procedimentos voltados à proteção de dados pessoais concomitante à gestão de documentos e ao acesso à informação pública. Embora algumas universidades federais demonstrem o desenvolvimento de ações e procedimentos voltados à aplicação da Lei em convergência à gestão de documentos e à transparência da informação pública, o arquivista ainda carece de maior inserção nas discussões e proposições que envolvem o tema. O cenário analisado demonstra que há desafios a serem superados para que, de fato, a proteção aos dados pessoais seja um objeto de trabalho comum à área arquivística.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The present paper investigates the role of archivists in planning and discussing the implementation of the General Personal Data Protection Law (LGPD, Law n. 13,709/2018) in Brazilian federal universities. It is an applied research of an exploratory nature that, with support from the Information Access Law (LAI, Law n. 12,527/2011), collected data from 27 universities. It has a qualitative-quantitative approach to data presentation and analysis. Results indicate that most universities have established committees/work groups focused on General Personal Data Protection, but archivists were members of such groups in only 14. Some archive sectors develop actions and procedures aimed at protecting personal data concomitantly with records management and access to public information. Although some federal universities have taken measures to adjust to the LGPD in convergence with records management and public information transparency, archivists are still to be more fully inserted in discussions and propositions involving the topic. The scenario under analysis demonstrates that there are challenges to be overcome so that personal data protection becomes a common work object for Archival Science.
  • O processo dialógico e a mediação da leitura na formação do sujeito leitor Artigo

    Rocha, Acrisonélia Medeiros de Sousa; Santos, Raquel do Rosário; Sousa, Ana Claudia Medeiros de

    Resumo em Português:

    Resumo: Objetivo: evidenciar as narrativas que apresentam o ato de ler e a interação de Luca, Manu Tasca e seus seguidores no perfil do Instagram, como processo de interferências que subsidia a formação do sujeito leitor. Metodologia: estudo descritivo de natureza qualitativa e método documental, que se adotou a técnica de observação direta tendo como objeto de investigação o perfil do Instagram de Manu Tasca, como também foi aplicado junto a essa um questionário a fim de registrar suas vivências como leitora e mediadora da leitura. Resultados: Manu Tasca transparece a importância de buscar e identificar o perfil de cada sujeito com que se pretende relacionar em uma atividade mediadora, adotando dispositivos e conteúdos diversos, além de realizar ações plurais que efetivamente contribuam com o desenvolvimento desses sujeitos leitores. Considerações: o processo dialógico é essencial para a realização das atividades de mediação da leitura, devendo os agentes mediadores considerar as mais variadas formas de linguagens, que proporcionem maior conforto no compartilhamento de saberes por parte dos leitores.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: Objetivo: resaltar las narrativas que presentan el acto de leer y la interacción de Luca, Manu Tasca y sus seguidores en el perfil de Instagram, como un proceso de interferencia que subsidia la formación del sujeto lector. Metodología: estudio descriptivo de carácter cualitativo que adoptó como técnica la observación directa del perfil de Instagram de Manu Tasca, así como la didáctica para registrar sus experiencias como lectora y mediadora de lectura. Resultados: Manu Tasca demuestra la importancia de buscar e identificar el perfil de cada sujeto con el que se pretende relacionar en una actividad mediadora, adoptando diferentes dispositivos y contenidos, además de realizar acciones plurales que contribuyan efectivamente al desarrollo de estos sujetos lectores. Consideraciones: El proceso dialógico es fundamental para realizar actividades de mediación lectora, y los agentes mediadores deben considerar las más variadas formas de lenguajes, que brinden mayor comodidad en el intercambio de saberes por parte de los lectores.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: Objective: to highlight the narratives that present the act of reading and the interaction of Luca, Manu Tasca, and their followers in the Instagram profile, as a process of interference that subsidizes the formation of the reader subject. Methodology: a descriptive study of a qualitative nature that adopted direct observation of Manu Tasca's Instagram profile as a technique, as well as teaching in order to record her experiences as a reader and mediator of reading. Results: Manu Tasca demonstrates the importance of seeking and identifying the profile of each subject with whom one intends to relate in a mediating activity, adopting different devices and contents, in addition to carrying out plural actions that effectively contribute to the development of these reader subjects. Considerations: The dialogical process is essential for carrying out reading mediation activities, and the mediating agents must consider the most varied forms of languages, which provide greater comfort in the sharing of knowledge by the readers.
  • Modelo de mapeamento semântico entre as terminologias de saúde CID-10 e SNOMED-CT Artigo

    Gualdani, Fabrício Amadeu; Botega, Leonardo Castro; Miranda, Nelson Júlio de Oliveira; Ferreira, Allan; Peres, Reinaldo Porte

    Resumo em Português:

    Resumo: A Classificação Estatística Internacional de Doenças e Problemas Relacionados à Saúde e a Nomenclatura Sistematizada de Medicina são terminologias que visam a transparência dos dados. Terminologias possuem diferenças em suas composições, sendo necessário um mapeamento entre esses termos para que um sentido possa ser obtido, aprimorando o cotidiano de profissionais da saúde com os seus pacientes por um modelo que estruture as informações de forma compreensiva de maneira sintática e semântica. O objetivo desta pesquisa é desenvolver um modelo para o mapeamento semântico entre estas terminologias de saúde. Trata-se de uma pesquisa exploratória, um estudo de caso realizado no Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina de Marília, que forneceu os códigos da Classificação Estatística Internacional de Doenças e Problemas Relacionados à Saúde registrados nos prontuários para a realização do mapeamento, visando migrar os dados armazenados que se encontravam em um banco de dados relacional para uma rede internacional de estrutura e compartilhamento de dados. Os resultados evidenciaram que há quatro tipos de situações durante a realização do mapeamento: exatidão semântica entre as terminologias, uso de expressões que tornam a condição de saúde genérica, termos que não são exatamente equivalentes, no entanto possuem aproximação semântica, assim como uma variedade de termos para representar uma única condição de saúde. Obedecendo este direcionamento, conclui-se que é possível desenvolver um modelo replicável que preserve a camada semântica dos termos entre a Classificação Estatística Internacional de Doenças e Problemas Relacionados à Saúde e a Nomenclatura Sistematizada de Medicina.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The International Statistical Classification of Diseases and Health Problems and the Systematized Nomenclature of Medicine are terminologies that aim for data transparency. Terminologies have differences in their compositions, and a mapping between these terms is necessary in order to obtain meaning, seeking to improve the daily life of health professionals with their patients through a model that structures the information in a comprehensive syntactic and semantic way. The goal of this research is to develop a model for semantic mapping between these health terminologies. This is exploratory research, a case study carried out at the Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina de Marília, which provided the International Statistical Classification of Diseases and Health-Related Problems codes recorded in the medical records for the mapping, aiming to migrate the stored data that were in a relational database to an international structure and data sharing network. The results showed that there are four types of situations during the mapping process: semantic accuracy between terminologies, use of expressions that make the health condition generic, terms that are not exactly equivalent but are semantically close, and a variety of terms to represent a single health condition. It is concluded that it is possible to develop a replicable model that preserves the semantic layer of terms between the International Statistical Classification of Diseases and Health Problems and the Systematized Nomenclature of Medicine.
  • Periódicos científicos na área Comunicação e Informação: consolidação do índice h e as questões éticas sobre sua utilização Artigo

    D'Almonte, Edson Fernando; Pinho, Fabio Assis; Oliveira, Thaiane Moreira de; Santos Junior, Marcelo Alves dos; Araújo, Ronaldo Ferreira de; Temer, Ana Carolina Rocha Pessoa; Marques, Francisco Paulo Jamil; Bruck, Mozahir Salomão

    Resumo em Português:

    Resumo Trata-se de uma pesquisa sobre o impacto do uso do índice h na avaliação de periódicos científicos. Mais exatamente, pretende-se verificar a utilização de tais métricas para classificar um conjunto de periódicos brasileiros da área Comunicação e Informação da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. A abordagem metodológica compreende um exame exploratório por meio do qual 20 revistas científicas da área tiveram seus dados extraídos a partir do Google Scholar Metrics no dia 4 de julho de 2022. A coleta também envolveu registro dos metadados de autoria, URL da publicação, periódico, ano e total de citações recebidas. A análise dos dados foi realizada a partir de um cálculo para medida de autocitação do próprio periódico e, em seguida, um periódico teve sua análise destacada. Os resultados demonstraram que duas revistas se destacaram na porcentagem de citação, volume de citações advindo de erros de metadados e falta de metadados estruturados para análise da fonte. Assim sendo, a despeito do índice h ser uma métrica interessante para a avaliação de periódicos na área Comunicação e Informação, considera-se que ela poderia ser complementada por avaliações qualitativas capazes de compreender os desafios éticos necessários para garantir uma avaliação justa e adequada da pesquisa acadêmica.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This research investigates the impact of using the h-index in the evaluation of scientific journals. Specifically, we aim to assess the use of these metrics to categorize a set of Brazilian journals from the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior Communication and Information area. The methodological approach involves an exploratory examination in which data from 20 scientific journals in the area were extracted from Google Scholar Metrics on July 4, 2022. The data collection also included recording authorship metadata, publication URL, periodical, year, and the total number of citations received. Data analysis was conducted through a calculation to measure each journal's self-citation, and one journal had its analysis highlighted. The results demonstrated that two journals stood out in terms of citation percentage, the volume of citations resulting from metadata errors, and the lack of structured metadata for source analysis. Therefore, despite the h-index being an interesting metric for evaluating journals in the Communication and Information area, it is considered that it could be complemented by qualitative evaluations capable of understanding the ethical challenges necessary to ensure a fair and adequate evaluation of academic research.
  • Um Museu Nacional em Brasília: considerações sobre a formação de seu acervo Artigo

    Seilert, Sara; Gomes, Ana Lúcia de Abreu

    Resumo em Português:

    Resumo Este artigo propõe uma análise sobre o percurso de criação do Museu Nacional da República em Brasília, museu público administrado pela Secretaria de Cultura e Economia Criativa do Distrito Federal, e sobre aspectos relativos à formação de seu acervo. Interessou-nos entender sua trajetória de funcionamento, colecionamento e gestão, o que o fez configurar-se como um museu de artes visuais desde sua inauguração em 2006, levantando, assim, considerações acerca das políticas da área cultural e das relações dessas com a memória social.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article proposes an analysis of the creation process of the National Museum of the Republic in Brasília, a public museum managed by the Department of Culture and Creative Economy of the Federal District, and aspects of the formation of its collection. We are interested in understanding its trajectory of operation, collection, and management, which made it configure itself as a museum of visual arts since its opening in 2006, thus raising considerations about the policies of the cultural area and their relations with social memory.
  • Competência informacional para uso de Dados Abertos: tendências e perspectivas Artigo

    Cunha, Patrick; Low, Marieta Marks; Santos, Andrey Anderson dos; Cândido, Ana Clara

    Resumo em Português:

    Resumo A produção de dados, bem como sua disponibilização em plataformas digitais em formato aberto, é um movimento conhecido como Dados Abertos, que ganhou força nos anos recentes e se refere a dados de diversos domínios, com destaque para os decorrentes das atividades governamentais e àqueles produzidos em pesquisas. Autores têm alertado para o problema da falta de habilidades dos usuários e do público em geral para que haja um uso efetivo dos dados abertos. Buscando compreender o que diz a literatura sobre a Competência em Informação em práticas com dados abertos, foi realizada uma revisão sistemática da literatura internacional, com cobertura interdisciplinar, utilizando-se a base Web of Science para a coleta dos dados. Verificaram-se duas principais tendências de pesquisa: uma que investiga os dados abertos como elemento pedagógico, em pesquisas sobre educação; e a outra que discute as habilidades associadas a práticas envolvendo Dados Abertos. Este trabalho apresenta uma análise dos artigos que compõem o segundo grupo. Uma vez que a descrição das habilidades necessárias para o uso de Dados Abertos não está consolidada na literatura, este estudo contribui para a compreensão da competência em Dados Abertos em diversos contextos.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The production of data, as well as its availability on digital platforms in open formats, is a movement known as Open Data, which has gained momentum in recent years and refers to data from various domains, with particular emphasis on those arising from governmental activities and those produced in research. Authors have alerted to the problem of lack of skills among users and the general public for effective use of open data. Seeking to understand what the literature says about Information Literacy in practices involving open data, a systematic literature review was conducted, covering interdisciplinary perspectives, utilizing the Web of Science database for data collection. Two main research trends were identified: one investigating open data as a pedagogical element in educational research; and the other discussing the skills associated with practices involving Open Data. This work presents an analysis of articles comprising the second group. Since the description of the skills necessary for the use of Open Data is not consolidated in the literature, this study contributes to the understanding of competence in Open Data in various contexts.
  • Interseções entre memória institucional, representação da informação e gestão do conhecimento Artigo

    Cavalcante, Lidia Eugenia; Sales, Odete Máyra Mesquita; Guerra, Maria Aurea Montengro Albuquerque

    Resumo em Português:

    Resumo: A memória institucional objetiva assegurar a preservação e a transmissão da história, identidade e conhecimentos acumulados ao longo do tempo por uma instituição, através daquilo que é produzido pelos indivíduos que a instituem e de suas relações com a sociedade. No contexto das universidades, engloba um conjunto diversificado de materiais, representativos dessa produção, evidenciando as interações socioculturais e científicas que moldaram o percurso da instituição ao longo do tempo. Nesse sentido, entende-se que abrange não apenas a documentação oficial e acadêmica, mas também pensamentos e ideias retratados nos acervos pessoais de personalidades que ajudaram a construir essa memória, e que estão custodiados em bibliotecas nas universidades. Esta pesquisa surge da percepção de que alguns acervos pessoais, doados à Universidade Federal do Ceará, carecem de estudos e tratamento técnico, tanto em relação à sua representatividade social e preservação, quanto à gestão e ao acesso. O objetivo deste estudo é, portanto, promover uma discussão acerca das possíveis interseções entre memória institucional, representação da informação e gestão do conhecimento, destacando, de forma breve, dois acervos que são partes dessa memória. Em conclusão, se reconhece que são componentes integrantes do patrimônio documental acadêmico e desempenham um papel importante na contextualização da história social, cultural e científica da universidade.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: Institutional memory's goal is to guarantee the preservation and transmission of history, identity, and knowledge that an institution has accumulated over time through what is produced by individuals who institute it and its relations with society. In the context of universities, it encompasses a diverse set of materials, representative of this production and its presence in time and space that highlights the socio-cultural and scientific interactions that have shaped the institution’s path over time. In this sense, it is understood that institutional memory covers not only official and academic documentation but also thoughts and ideas portrayed in the personal collections of personalities who helped build and are kept in academic libraries. This research arises from the perception that some personal collections, donated to the Federal University of Ceará, lack studies and technical treatment, both in relation to their representativeness and preservation, as well as management and access. The objective of this study is, therefore, to promote a discussion about the possible intersections between institutional memory, information representation, and knowledge management. Two collections stand out briefly and their connections in the formation of this memory through the materials that constitute them. Ultimately, it is recognized that they are integral components of the academic documentary heritage and play an important role in the contextualization of the social, cultural, and scientific history of the university.
  • O Acervo digital de obras raras da Biblioteca Pública Benedito Leite: contribuições do acesso aberto para o alcance dos objetivos do desenvolvimento sustentável Artigo

    Costa, Maurício José Morais; Luce, Bruno Fortes; Bernardino, Maria Cleide Rodrigues

    Resumo em Português:

    Resumo: Estudo que objetiva analisar a Biblioteca digital de obras raras da Biblioteca Pública Benedito Leite, seus recursos e contribuições para a disseminação das coleções especiais e cumprimento dos objetivos do desenvolvimento sustentável em São Luís - Maranhão, na ótica do Acesso aberto. Quanto à metodologia, trata-se de um estudo de natureza básica, de caráter descritivo e abordagem qualitativa, ao passo que se busca tanto caracterizar o Acervo de obras raras digitais quanto discutir as contribuições deste para o alcance das metas da Agenda 2030 e dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável no contexto local e estadual. Para tanto, adota-se como procedimento técnico a pesquisa bibliográfica, pesquisa documental, pesquisa de campo e a análise sistemática do portal do Acervo de obras raras digitais da Biblioteca Pública Benedito Leite. A partir dos resultados, pontua-se que, em face da atuação da Biblioteca Pública Benedito Leite e da iniciativa de colocar em acesso aberto seu acervo digital de materiais especiais, reforça-se o compromisso da instituição, tanto com as missões advogadas pela International Federation of Library Associations and Institutions quanto com o Movimento de Acesso aberto e, sobretudo, com as metas da Agenda 2030, à medida que favorece o acesso universalizado a informações e, com isso, contribui de forma equitativa a transformação social em diferentes dimensões na sociedade. Isto é determinante para que as bibliotecas públicas se apropriarem da Agenda 2030, para que suas contribuições sejam efetivas para as distintas comunidades atendidas por esses aparelhos de mediação.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: A study aiming to analyze the digital library of rare works at the Benedito Leite Public Library, its resources, and contributions to the dissemination of special collections and the fulfillment of sustainable development goals in São Luís - Maranhão, from the perspective of Open access. Regarding the methodology, it is a basic nature study, descriptive in character with a qualitative approach, seeking to characterize the Collection of digital rare works and discuss its contributions to achieving the goals of the 2030 Agenda and Sustainable Development Objectives in the local and state context. To do so, bibliographic research, documentary research, field research, and systematic analysis of Digital rare works portal are adopted as technical procedures. Based on the results, it is noted that, given the role of the Benedito Leite Public Library and its initiative to make its digital collection of special materials openly accessible, the institution's commitment is reinforced, both to the missions advocated by the International Federation of Library Associations and Institutions and to the Open access movement, and above all, to the goals of the 2030 Agenda, as it favors universal access to information and thus contributes equitably to social transformation in different dimensions of society. This is crucial for public libraries to embrace the 2030 Agenda so that their contributions are effective for the diverse communities served by these mediation devices.
  • Organização das memórias e patrimônios culturais LGBTQIAPN+ sob a perspectiva da desclassificação Artigo

    Vanin, Luís Fernando; Sales, Rodrigo de

    Resumo em Português:

    Resumo: O campo da organização do conhecimento, inserido na área da Ciência da Informação, se dedica ao desenvolvimento de fundamentos e técnicas de seleção, organização, armazenamento, comunicação e recuperação dos documentos que transmitem saberes e informações, capazes de gerar novos conhecimentos. Via de regra, a organização do conhecimento se faz a partir de categorias preestabelecidas por uma determinada cultura hegemônica e totalizante, mediante uma lógica essencialista e hierarquizante, sem compreender, muitas vezes, a violência e o lugar hegemônico de onde partem suas propostas. Assim, a partir da percepção das problemáticas do campo da organização do conhecimento, buscamos amparar nossos olhares sob a perspectiva da desclassificação de García Gutiérrez, que propõe a introdução do pluralismo lógico e a aceitação da contradição como ferramentas fundamentais para representar, organizar e promover o protagonismo de vozes marginalizadas e esquecidas/apagadas nos contextos de memórias e patrimônios culturais. Para tanto, nosso objetivo é delinear os aspectos teóricos e epistemológicos que circundam o campo da organização do conhecimento, a fim de estabelecermos um diálogo e um aporte para direcionarmos nossas ações de organizar o conhecimento com vista para a emancipação dos sujeitos, que compõem a tecitura cultural da comunidade LGBTQIAPN+. Para isso, utilizamos uma abordagem metodológica exploratória e qualitativa, que se baseia na revisão narrativa da literatura para a construção deste estudo. Portanto, este artigo é um convite para deslocarmos nossos olhares para as margens dos conhecimentos científicos e sociais, de modo a superarmos as lógicas opressoras, dominantes e universalistas que inferem violências simbólicas e epistemológicas na organização do conhecimento, para um conglomerado de indivíduos e grupos sociais.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The field of knowledge organization, inserted in the area of Information Science, is dedicated to the development of fundamentals and techniques for the selection, organization, storage, communication, and retrieval of documents that transmit knowledge and information, capable of generating new knowledge. As a rule, the organization of knowledge is based on categories pre-established by a certain hegemonic and totalizing culture, based on an essentialist and hierarchical logic, without understanding the violence and the hegemonic place from which its proposals come. Thus, based on the perception of problems in the field of knowledge organization, we seek here to support our views from the perspective of García Gutiérrez's declassification, which proposes the introduction of logical pluralism and the acceptance of contradiction as fundamental tools to guarantee representation, organize and promote the protagonism of marginalized and forgotten/erased voices in the contexts of cultural memories and heritage. Thus, when we enter the fields of memory, culture, and heritage studies, it is noticeable the absence of legal frameworks that guarantee the organization, preservation, and dissemination of the memories and cultural heritage of the LGBTQIAPN+ community. Therefore, the research proposed here invites us to shift our gaze to the margins of scientific and social knowledge, to overcome oppressive, dominant, and universalist logics that inflict symbolic and epistemological violence in the organization of knowledge, affecting a conglomerate of individuals and social groups. Thus, by guaranteeing the protagonism of the voices that emerge from the ghettos and slums of knowledge, we are sharing feelings of renewal and revolution in scientific and social activities.
  • A produção dos representantes digitais: análise dos requisitos da digitalização de preservação e da digitalização de substituição Artigo

    Carmo, Dalton Garcia do; Chagas, Cintia Aparecida

    Resumo em Português:

    Resumo: Esse artigo discute os requisitos para a produção do representante digital nos contextos da digitalização para preservação e da digitalização para substituição. Com o objetivo de elucidar os procedimentos para cada uma das situações a partir da pesquisa nas normas legais, diretivas e padronizadoras, foi realizada a análise dos requisitos e das ferramentas tecnológicas utilizadas nas respectivas situações da digitalização documental. A metodologia de pesquisa empregada possui uma abordagem qualitativa, bibliográfica e documental, permitindo relacionar os principais identificados e propor novas considerações acerca da produção do representante digital. Como resultado, foi constatado que o processo de digitalização de preservação, apresenta atributos robustos capazes de garantir a segurança do procedimento de digitalização, a resolução e a qualidade da imagem digital do representante digital. Em relação à digitalização de substituição, foi verificado que o decreto legislativo não atende os princípios arquivísticos e a publicação de uma norma diretiva e outra orientadora foram benéficas para o procedimento. Concluiu-se que os aspectos da digitalização de preservação e da digitalização de substituição em conjunto, garantem ao representante digital a melhor qualidade da imagem capturada, a resolução necessária para cada tipo documental, os metadados mínimos necessários e o armazenamento seguro, a partir de parâmetros bem delimitados. Logo, o compartilhamento do espaço e dos recursos tecnológicos disponibilizados para a digitalização, contribuiria para a padronização de requisitos, de metadados necessários, e a inserção do representante digital no ambiente virtual da instituição, interoperando com documentos nato digitais, em sistemas de gerenciamento e de preservação arquivística digital.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: This article discusses the requirements for the production of the digital representative in the contexts of scanning for preservation and scanning for replacement. To elucidate the procedures for each of the situations based on research into legal, directive, and standardizing standards, an analysis of the requirements and technological tools used in the respective document digitization situations was carried out. The research methodology used has a qualitative, bibliographic, and documentary approach, allowing us to relate the main ones identified and propose new considerations regarding the production of the digital representative. As a result, it was found that the preservation scanning process presents robust attributes capable of guaranteeing the security of the scanning procedure, the resolution, and the quality of the digital image of the digital representative. In relation to replacement digitization, it was found that the legislative decree does not comply with archival principles and the publication of a directive and another guide were beneficial to the procedure. It was concluded that the aspects of preservation scanning and replacement scanning together guarantee the digital representative the best quality of the captured image, the necessary resolution for each type of document, the minimum necessary metadata, and secure storage, based on parameters well delimited. Therefore, sharing the space and technological resources made available for digitization would contribute to the standardization of requirements, necessary metadata, and the insertion of the digital representative in the institution's virtual environment, interoperating with natively digital documents, in management and information systems. digital archival preservation.
  • Arquivamento da web: sistematização de razões e justificativas para arquivar sites Artigo

    Formenton, Danilo; Gracioso, Luciana de Souza

    Resumo em Português:

    Resumo: O objetivo deste estudo é apresentar razões para se arquivar sites por meio de casos de uso de arquivos da web e de arquivamento da web. Caracteriza-se como uma pesquisa exploratória que adota o método bibliográfico e documental a partir de uma revisão de literatura sobre o assunto. Aplicou-se a análise de conteúdo da revisão de produções científicas atuais nacionais e internacionais da Ciência da Informação, assim como, de sites oficiais, políticas e diretrizes de arquivos da web no mundo. Concluiu-se que há motivações mais abrangentes para que instituições desenvolvam os arquivos da web, incluindo-se, dentre tais motivações, a urgência de se preservar conteúdos web, devido ao risco de perda desse conteúdo, salvaguardando, dessa maneira, o patrimônio digital produzido por nações, e os inúmeros casos de uso dos arquivos da web. Complementarmente, no entanto, reconhece-se, efetivamente, a questão da legislação, que pode obrigar e estimular essas iniciativas, conferindo o direito e a proteção desses conteúdos às instituições, delegando-lhes as funções de captura, abrigo e arquivamento dos materiais web, seja no papel de um depositário legal, visando: preservação da memória social; ou, por conformidade normativa, e apoio em processos judiciais. Entender os insights providos pelos arquivos da web justificam, em certa medida, os futuros investimentos financeiros, políticos, científicos, etc., na preservação digital e arquivamento da web, sobretudo, em países que não detêm um arquivo da web nacional, como no caso do Brasil.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The objective of this study is to present reasons for archiving websites through use cases of web archives and web archiving. It is characterized as exploratory research that adopts the bibliographic and documentary method based on a literature review on the subject. Content analysis was applied to the review of current national and international scientific productions in Information Science, as well as official websites, policies, and guidelines of web archives around the world. It was concluded that there are broader motivations for institutions to develop web archives, including, among such motivations, the urgency of preserving web content, due to the risk of losing this content, thus safeguarding the digital heritage produced by nations and the countless cases of use of web archives. In addition, however, the issue of legislation is effectively recognized, which can oblige and encourage these initiatives, granting the right and protection of these contents to institutions, delegating the functions of capturing, sheltering, and archiving web materials, whether in the role of a legal depository, aiming to: preserve social memory; or, for regulatory compliance and support in legal proceedings. Understanding the insights provided by web archives justifies, to a certain extent, future financial, political, scientific, etc. investments in digital preservation and web archiving, especially in countries that do not have a national web archive, as in this case from Brazil.
  • Proposta de estruturação organizacional de apoio à Ciência Aberta Artigo

    Ribeiro, Nivaldo Calixto; Oliveira, Dalgiza Andrade

    Resumo em Português:

    Resumo: A Ciência Aberta é um movimento complexo e ainda não é possível estabelecer exatamente todos os seus limites, nem afirmar categoricamente todas as suas variações. Objetivo: orientados pelos resultados obtidos em uma pesquisa documental e pela literatura revisitada, objetivou-se com este estudo apresentar uma proposta, que pode ser considerada como inédita, de uma unidade organizacional de assessoramento às instituições de pesquisa quanto à aplicação de recursos, políticas, diretrizes e estratégias de Ciência Aberta, em colaboração com a área de comunicação científica da instituição. Metodologia: Para elaboração da proposta foram observadas as políticas institucionais de informação de sete universidades federais, as páginas de serviços e práticas de Ciência Aberta em execução em suas jurisdições, aos seus sites oficiais e de iniciativas consideradas inovadoras. Resultados: elaborou-se um organograma com possível estrutura organizacional de uma Agência de Ciência Aberta, com uma listagem de finalidades, competências e responsabilidades, bem como dos seus possíveis setores. Conclusões: dentificou-se a importância de uma unidade organizacional com essa finalidade, em função da pulverização da Ciência Aberta nos diversos setores das universidades analisadas, indicando a necessidade de unicidade de ações institucionais voltadas para abertura da Ciência.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: Open Science is a complex movement and it is not yet possible to establish exactly all its limits, nor to categorically state all its variations. Objective: Thus, guided by the results obtained in a desk research and by the literature reviewed, this study aimed to present a proposal, which can be considered as unprecedented, of an organizational unit to advise research institutions on the application of resources, policies, guidelines and strategies of Open Science, in collaboration with the area of scientific communication of the institution. Methodology: To elaborate the proposal, the institutional information policies of seven universities were studied, as well as the pages of Open Science services and practices in execution, their official sites and those of considered innovative initiatives. Results: elaborating an organizational chart with a possible organizational structure of an Open Science agency, listing its purposes, competences and responsibilities, as well as its possible sectors. Conclusions: The importance of an organizational unit with this purpose was identified, due to the pulverization of Open Science in universities, indicating the need for unity of institutional actions towards Open Science.
  • A contribuição das práticas de Learning commons para o processo de gestão do conhecimento em bibliotecas Artigo

    Pfleger, Mariana Oliveira dos Santos; Macedo, Marcelo

    Resumo em Português:

    Resumo: Objetiva-se, neste artigo, a análise das contribuições das práticas de Learning commons utilizadas em bibliotecas para o processo de gestão do conhecimento. O modelo é baseado em uma pesquisa qualitativa e adaptado de trabalhos anteriores, cujos procedimentos metodológicos empregados incluem a definição dos conceitos de suporte, contexto e confiança. A partir da fundamentação teórica, foi realizada a aplicação do modelo e a validação do processo de adequação à teoria relacionada. Concluiu-se, portanto, com a aplicação do modelo e a apreciação dos dados que há uma relação significativa entre Learning commons e gestão do conhecimento, e ambos são relevantes para a inovação das bibliotecas.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: This article aims to analyze the contributions of common learning practices used in libraries to the knowledge management process. The model is based on qualitative research and adapted to previous works, whose methodological procedures used include the definition of the concepts of support, context, and trust. Based on the theoretical foundation, the model was applied and the process of adaptation to the related theory was validated. It is concluded, therefore, with the application of the model and the evaluation of the data that there is a significant relationship between Learning commons and knowledge management, and both are relevant for library innovation.
  • Parecer A de “Análise da produção científica do Programa Antártico Brasileiro (PROANTAR)” Parecer

  • Parecer B de “Análise da produção científica do Programa Antártico Brasileiro (PROANTAR)” Parecer

  • Parecer A de “Interdisciplinaridade da Ciência da Informação brasileira: intensidades e relações” Parecer

  • Parecer A de “Ambientes dígito-virtuais de informação LGBTQ+: intersecções entre o Design da Informação, a Curadoria Digital e o Design de Experiência” Parecer

  • Parecer A de “Wikidata Lab e Humanidades Digitais: pensamento computacional e prática laboratorial em plataformas colaborativas” Parecer

  • Parecer A de “Museu, universidade e escola: tríade para promoção de meninas em STEM” Parecer

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  • Parecer B de “Museu, universidade e escola: tríade para promoção de meninas em STEM” Parecer

    Faria, Ana Carolina Gelmini de
  • Parecer A de “Estado da arte: estudo bibliométrico da produção científica sobre modelagem conceitual no âmbito museológico” Parecer

    ,
  • Parecer A de “O perfil do mediador da informação: uma análise do referencial brasileiro a partir do método Delphi” Parecer

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  • Parecer B de “O perfil do mediador da informação: uma análise do referencial brasileiro a partir do método Delphi” Parecer

    Massoni, Luis Fernando Herbert
  • Parecer A de “Ciência Aberta: argumentos e desafios para sua legitimação científica” Parecer

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  • Parecer B de “Ciência Aberta: argumentos e desafios para sua legitimação científica” Parecer

    Silveira, Lucia da
  • Parecer A de “Opening the horizons for education: reflections on repositories of open educational resources in higher education” Parecer

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  • Parecer A de “Mapeamento do fluxo de informações pessoais no cadastro eleitoral do TRE-SC sob a ótica da LGPD” Parecer

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  • Parecer B de “Mapeamento do fluxo de informações pessoais no cadastro eleitoral do TRE-SC sob a ótica da LGPD” Parecer

    ,
  • Parecer A de “Arquitetura da informação para processos de negócio e modelagem de banco de dados: aproximações possíveis” Parecer

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  • Parecer B de “Arquitetura da informação para processos de negócio e modelagem de banco de dados: aproximações possíveis” Parecer

    Digiampietri, Luciano Antonio
  • Parecer A de “A atuação dos arquivistas frente à Lei Geral de Proteção de Dados Pessoais nas universidades federais do Brasil” Parecer

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  • Parecer B de “A atuação dos arquivistas frente à Lei Geral de Proteção de Dados Pessoais nas universidades federais do Brasil” Parecer

    ,
  • Parecer A de “O processo dialógico e a mediação da leitura na formação do sujeito leitor” Parecer

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  • Parecer B de “O processo dialógico e a mediação da leitura na formação do sujeito leitor” Parecer

    Bortolin, Sueli
  • Parecer A de “Modelo de mapeamento semântico entre as terminologias de saúde CID-10 e SNOMED-CT” Parecer

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  • Parecer B de “Modelo de mapeamento semântico entre as terminologias de saúde CID-10 e SNOMED-CT” Parecer

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  • Parecer A de “Periódicos científicos na área Comunicação e Informação: consolidação do índice h e as questões éticas sobre sua utilização” Parecer

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  • Parecer B de “Periódicos científicos na área Comunicação e Informação: consolidação do índice h e as questões éticas sobre sua utilização” Parecer

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  • Parecer A de “Um Museu Nacional em Brasília: considerações sobre a formação de seu acervo” Parecer

    Faria, Ana Carolina Gelmini de
  • Parecer B de “Um Museu Nacional em Brasília: considerações sobre a formação de seu acervo” Parecer

    Loureiro, Maria Lucia de Niemeyer Matheus
  • Parecer A de “Competência Informacional para uso de Dados Abertos: tendências e perspectivas” Parecer

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  • Parecer A de “O Acervo digital de obras raras da Biblioteca Pública Benedito Leite: contribuições do acesso aberto para o alcance dos objetivos do desenvolvimento sustentável” Parecer

    ,
  • Parecer A de “Organização das memórias e patrimônios culturais LGBTQIAPN+ sob a perspectiva da desclassificação” Parecer

    ,
  • Parecer B de “Organização das memórias e patrimônios culturais LGBTQIAPN+ sob a perspectiva da desclassificação” Parecer

    ,
  • Parecer A de “A produção dos representantes digitais: análise dos requisitos da digitalização de preservação e da digitalização de substituição” Parecer

    ,
  • Parecer B de “A produção dos representantes digitais: análise dos requisitos da digitalização de preservação e da digitalização de substituição” Parecer

    Innarelli, Humberto
  • Parecer A de “Arquivamento da web: sistematização de razões e justificativas para arquivar sites” Parecer

    Santos, Vanderlei
  • Parecer B de “Arquivamento da web: sistematização de razões e justificativas para arquivar sites” Parecer

    Innarelli, Humberto
  • Parecer A de “Proposta de estruturação organizacional de apoio à Ciência Aberta” Parecer

    Couto Corrêa da Silva, Fabiano
  • Parecer B de “Proposta de estruturação organizacional de apoio à Ciência Aberta” Parecer

    ,
  • Parecer A de “A contribuição das práticas de Learning commons para o processo de gestão do conhecimento em bibliotecas” Parecer

    ,
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