Impacts from work context
|
Increase of workload ( MANCEBO, 2010MANCEBO, Deise. Trabalho docente na educação superior brasileira: mercantilização das relações e heteronomia acadêmica. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 23, n. 2, p. 73-91, 2010. ) |
“Major pains are related to bad posture, typical of research activities or that require a lot of concentration, which extends sitting time” |
Intensification of teaching work activities ( SGUISSARDI; SILVA JÚNIOR, 2009SGUISSARDI, Valdemar.; SILVA JÚNIOR, João dos Reis. Trabalho intensificado nas federais: pós-graduação e produtivismo acadêmico . São Paulo: Xamã, 2009. 315p. ) |
“Administrative tasks take up a great deal of useful time. They are many, difficult to predict, random, and therefore hinder good planning” |
Mental overload that affects health ( MARTINEZ, 2002MARTINEZ, Maria Carmem. As relações entre a satisfação com aspectos psicossociais no trabalho e a saúde do trabalhador . 2002. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Saúde Pública da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2002. ) |
“In spite of freedom to stop almost all my activities when I want to, many times I forget to leave the computer” |
Productive professors ( BOSI, 2007BOSI, Antônio de Pádua. A precarização do trabalho docente nas instituições de ensino superior do Brasil nesses últimos 25 anos. Educação & Sociedade , Campinas, v. 28, n. 101, p. 1503-1523, 2007. ) |
“Correcting test is tiring, you have to reproduce the line of reasoning of each student and give a fair grade, whose calculation and achievement should be understood by the student” |
Conditions of work organization
|
Working in the postgraduate program makes the challenge greater ( HUTZ et al., 2010HUTZ, Cláudio Simon et al. Perfil, avaliação e metas de produção intelectual dos programas de pós-graduação em psicologia. Revista Psicologia , Porto Alegre, v. 23, supl. 1, p. 25-34, 2010. ) |
“Participating in meetings, dealing with lack of resources and scarce time, and abusive demands for publications (for postgraduate program) is mentally tiring” |
Work is not finished with the end of working hours ( MANCEBO; GOULART; DIAS, 2010SGUISSARDI, Valdemar.; SILVA JÚNIOR, João dos Reis. Trabalho intensificado nas federais: pós-graduação e produtivismo acadêmico . São Paulo: Xamã, 2009. 315p. ) |
“Sometimes, it is Saturday afternoon, Sunday evening and we are correcting tests, academic students’ tasks, communicating with students through WhatsApp” |
Invisible work ( MANCEBO; GOULART; DIAS, 2010SGUISSARDI, Valdemar.; SILVA JÚNIOR, João dos Reis. Trabalho intensificado nas federais: pós-graduação e produtivismo acadêmico . São Paulo: Xamã, 2009. 315p. ) |
“The effort is predominately mental, and less physical” |
Issues caused by work context
|
Feeling that there is something irrational and even unethical about the activity ( MANCEBO, 2013MANCEBO, Deise. Trabalho docente e produção de conhecimento. Psicologia & Sociedade , Belo Horizonte, v. 25, n. 3, p. 519-526, 2013. ) |
“I quit the postgraduate program because I got pregnant and realized that I would not meet the necessary publication punctuation” |
Teaching “malaise,” apathy, physical, mental and labor illnesses ( DEJOURS, 2004DEJOURS, Christophe. Subjetividade, trabalho e ação. Production , São Paulo, v. 14, n. 3, p. 27-34, 2004. ; MANCEBO, 2007MANCEBO, Deise. Trabalho docente: subjetividade, sobreimplicação e prazer. Psicologia , Porto Alegre, v. 20, n. 1, p. 77-83, 2007. ) |
“Relationship with department colleagues is frustrating and discouraging, considering that their positioning in relation to the program values the individual in detriment of the collective” |
Perception of CAPES evaluation system
|
Stimulus to productivity ( LUZ, 2005LUZ, Madel Therezinha. Prometeu acorrentado: análise sociológica da categoria produtividade e as condições atuais da vida acadêmica. Physis, Rio de Janeiro, v. 15, n. 1, p. 39-57, 2005. ; LÉDA, 2009LÉDA, Denise Bessa. Trabalho docente no ensino superior : análise das condições de saúde e de trabalho em instituições privadas do estado do Maranhão. 2009. Tese (Doutorado) – Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2009. ; MANCEBO 2006MANCEBO, Deise. Em discussão: o trabalho docente. Estudos e Pesquisas em Psicologia , Rio de Janeiro, v. 6, n. 1, p. 1-5, 2006. ; 2010; 2011; 2013) |
“The evaluation system of our intellectual productivity is awful and motivates productivism with no quality and no return to society” |
Limitations and mercantilization of the knowledge process ( PATRUS; DANTAS, SHIGAKI, 2015PATRUS, Roberto; DANTAS, Douglas Cabral; SHIGAKI, Helena Belintani. O produtivismo acadêmico e seus impactos na pós-graduação stricto sensu: uma ameaça à solidariedade entre pares? Cadernos Ebape, Brasília, DF, v. 13, n. 1, p. 1-18, 2015. ). |
“It is more advantageous to publish with someone from outside the university than to develop research with a department colleague because we need the punctuation and this is discouraging” |