Learning outcomes of interprofessional collaboration among medical and nursing students in Japan (Sumiyoshi et al. , 2020 SUMIYOSHI, Tomoko et al. Learning outcomes of interprofessional collaboration among medical and nursing students in Japan. Journal of Interprofessional Education and Practice, Nebraska, v. 21, 100377, 2020. https://doi.org/10.1016/j.xjep.2020.100377 https://doi.org/10.1016/j.xjep.2020.1003...
) |
Avaliar as mudanças na prontidão dos alunos de medicina e enfermagem para se envolverem na educação interprofissional (IPE) e a eficácia da aprendizagem baseada em equipe interprofissional (TBL) para alunos de séries iniciais em uma universidade médica japonesa. |
Readiness for Interprofessional Learning Scale (RIPLS)
IPET
|
Estudantes interprofissional |
Dataset on nurses’ perception and practice of inter-professional collaboration at Muhammadiyah hospitals, Indonesia (Uliyah et al. , 2020 ULIYAH, Musrifatul et al. Dataset on nurses’ perception and practice of inter-professional collaboration at muhammadiyah hospitals, Indonesia. Data in Brief, Amsterdam, v. 31, p. 105863, 2020. https://doi.org/10.1016/j.dib.2020.105863 https://doi.org/10.1016/j.dib.2020.10586...
) |
Apresentar uma coleção de dados sobre a percepção e práticas de colaboração interprofissional de enfermeiras em hospitais Muhammadyah |
RIPLS
IPET
|
Graduandos de enfermagem |
Applying the Readiness for Interprofessional Learning Scale (RIPLS) to medical, veterinary and dual degree Master of Public Health (MPH) students at a private medical institution (Roopnarine; Boeren, 2020 ROOPNARINE, Rohini; BOEREN, Ellen. Applying the Readiness for Interprofessional Learning Scale (RIPLS) to Medical, Veterinary and Dual Degree Master of Public Health (MPH) students at a private medical institution. PLoS ONE, San Francisco, v. 15, n. 6, e0234462, 2020. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0234462 https://doi.org/10.1371/journal.pone.023...
) |
Examinar as diferenças na prontidão para aprendizagem interprofissional de médicos e outros estudantes profissionais de saúde humana relacionados, incluindo veterinários e estudantes que realizam diplomas duplos em combinação com um Mestrado em Saúde Pública (MPH) |
RIPLS |
Estudantes interprofissional |
It’s Time to Go!
Unfolding Interprofessional Simulations to Promote Health
Team Communications (Gray; Cunningham; Kolomer, 2020 GRAY, Cara; CUNNINGHAM, Robin; KOLOMER, Stacey. It’s time to go! unfolding interprofessional simulations to promote health team communications. Advances in Social Work, Indiana, v. 20, n. 2, p. 338-354, 2020. https://doi.org/10.18060/23615 https://doi.org/10.18060/23615...
)
|
Descrever uma experiência de simulação interprofissional com três disciplinas de saúde aliadas em uma universidade pública de médio porte no sudeste dos Estados Unidos |
RIPLS |
Estudantes interprofissional |
Improving the Interprofessional Practice, Knowledge, and Skills of Health Professions Students through an Interactive Course In Gerontology (Mulvaney et al. ., 2020 MULVANEY, Elizabeth A. et al. Improving the interprofessional practice, knowledge, and skills of health professions students through an interactive course in gerontology. Advances in Social Work, Indiana, v. 20, n. 2, p. 184-203, 2020. https://doi.org/10.18060/23682 https://doi.org/10.18060/23682...
) |
Melhorar o conhecimento, as habilidades e as atitudes dos alunos de profissões de saúde (HP) sobre a prática interprofissional através de um curso experiental de geriatria em equipe. |
The Interprofessional Collaborative Competency Attainment Survey-Revised (ICCAS-R) |
Estudantes interprofissional |
Interprofessional clinical training in mental health improves students’ readiness for interprofessional collaboration: a non-randomized intervention study (Marcussen et al. ., 2019 MARCUSSEN, Michael et al. Interprofessional clinical training in mental health improves students’ readiness for interprofessional collaboration: a non-randomized intervention study. BMC Medical Education, London, v. 19, n. 27, 2019. https://doi.org/10.1186/s12909-019-1465-6 https://doi.org/10.1186/s12909-019-1465-...
) |
Investigar o impacto do treinamento interprofissional na prontidão dos alunos para a colaboração interprofissional em uma enfermaria psiquiátrica |
Assessment of Interprofessional Team Collaboration Scale (AITCS)
RIPLS
|
Estudantes interprofissional |
Pharmacy Students’ Standardized Self-Assessment of Interprofessional Skills During an Objective Structured Clinical Examination (Doloresco et al. ., 2019 DOLORESCO, Fred et al. Pharmacy students’ standardized self-assessment of interprofessional skills during an objective structured clinical examination. American Journal of Pharmaceutical Education, Pennsylvania, v. 83, n. 10, p. 2142-2149, 2019. https://doi.org/10.5688/ajpe7439 https://doi.org/10.5688/ajpe7439...
) |
Examinar a autoavaliação dos alunos de farmácia e a avaliação do avaliador do desempenho global das habilidades necessárias para a prática colaborativa interprofissional eficaz durante um OSCE. |
ICCAS (Interprofessional Collaborative Competencies Attainment Survey) |
Graduandos de farmácia |
Traditional and Accelerated Baccalaureate Nursing Students’ Self-Efficacy for Interprofessional Learning (Durkin; Feinn, 2017 DURKIN, Anne E.; FEINN, Richard S. Traditional and accelerated baccalaureate nursing students’ self-efficacy for interprofessional learning. Nursing Education Perspectives, Pennsylvania, v. 38, n. 1, p. 23-28, 2017. https://doi.org/10.1097/01.NEP.0000000000000101 https://doi.org/10.1097/01.NEP.000000000...
) |
Examinar a autoeficácia entre estudantes de enfermagem tradicionais e acelerados em relação à aprendizagem interprofissional |
Self-Efficacy for Interprofessional Experiential Learning (SEIEL) |
Graduandos de enfermagem |
Evaluation of interprofessional health care team communication simulation in geriatric palliative care (Gellis et al. ., 2019 GELLIS, Zvi D. et al. Evaluation of interprofessional health care team communication simulation in geriatric palliative care. Gerontology and Geriatrics Education, Pennsylvania, v. 40, n. 1, p. 30-42, 2019. https://doi.org/10.1080/02701960.2018.1505617 https://doi.org/10.1080/02701960.2018.15...
) |
1) O IPE melhora as atitudes dos alunos da área de saúde em relação às equipes de saúde? (2) A participação em IPE melhora a auto-eficácia nas habilidades de comunicação entre estudantes de saúde? (3) Qual é o resultado do treinamento IPE sobre colaboração interprofissional? E (4) Os estudantes de saúde estão satisfeitos com sua participação em um treinamento IPE? |
Interprofessional Collaboration Scale (IPC) |
Estudantes interprofissional |
Development and validation of a tool to assess self-efficacy for competence in interprofessional collaborative practice (Hasnain et al. , 2017 HASNAIN, Memoona et al. Development and validation of a tool to assess self-efficacy for competence in interprofessional collaborative practice. Journal of Interprofessional Care, London, v. 31, n. 2, p. 255-262, 2017. https://doi.org/10.1080/13561820.2016.1249789 https://doi.org/10.1080/13561820.2016.12...
) |
Desenvolver um instrumento para avaliar autoeficácia de estudantes de profissões da saúde na competência colaborativa interprofissional e para avaliar as propriedades psicométricas do instrumento. |
Interprofessional Education Collaborative Competency Self-Efficacy Tool (IPECC-SET) |
Interprofissional |
Investigating the effects of interprofessional communication education for medical students (Kim et al. 2019 KIM, Seung Jae et al. Investigating the effects of interprofessional communication education for medical students. Korean Journal of Medical Education, Seul, v. 31, n. 2, p. 135-145, 2019. https://doi.org/10.3946/kjme.2019.125 https://doi.org/10.3946/kjme.2019.125...
) |
Avaliar a eficácia doaeducação em comunicação entre profissionais de saúde por meio de dramatizações e discussões em pequenos grupos, e para compare a mudança na percepção e habilidades dos alunos em comunicação interprofissional antes e depois do treinamento. |
Global Interpersonal Communication Competence Scale (GICC15) |
Médicos |
The development and validation of a new interprofessional team approach evaluation scale (Klemenc-Ketis; Makivić; Susic, 2018 KLEMENC-KETIS, Zalika; MAKIVIĆ, Irena; SUSIC, Antonija Poplas. The development and validation of a new interprofessional team approach evaluation scale. PLoS ONE, San Francisco, v. 13, n. 8, e0201385, 2018. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0201385 https://doi.org/10.1371/journal.pone.020...
) |
Desenvolver uma ferramenta que avaliasse a abordagem interprofissional da equipe de medicina da família do ponto de vista dos pacientes. |
Interprofessional Team Approach Evaluation Scale |
Pacientes |
Instrument Refinement for Measuring Self-Efficacy for Competence in Interprofessional Collaborative Practice: Development and Psychometric Analysis of IPECC-SET 27 and IPECC-SET 9 (Kottorp et al. ., 2019 KOTTORP, Anders e t al. Instrument refinement for measuring self-efficacy for competence in interprofessional collaborative practice: development and psychometric analysis of IPECC-SET 27 and IPECC-SET 9. Journal of Interprofessional Care, London, v. 33, n. 1, p. 47-56, 2019. https://doi.org/10.1080/13561820.2018.1513916 https://doi.org/10.1080/13561820.2018.15...
) |
Primeiro, poderia uma escala unidimensional avaliando a autoeficácia percebida para competência em ICP e com base nas competências do IPEC ser construído? Em segundo lugar, poderia uma versão mais curta desse instrumento ser desenvolvido que ainda atenderia aos critérios de unidimensionalidade e manter a capacidade de separar os alunos em níveis distintos da percepção de autoeficácia para competência em PIC? |
Interprofessional Education Collaborative Competency Self-Efficacy Tool (IPECC-SET 38) |
Interprofissional |
Refinement of the IPEC Competency self-assessment survey: Results from a multi-institutional study (Lockeman et al. , 2016 LOCKEMAN, Kelly S. et al. Refinement of the ipec competency self-assessment survey: results from a multi-institutional study. Journal of Interprofessional Care, London, v. 30, n. 6, p. 726-731, 2016. https://doi.org/10.1080/13561820.2016.1220928 https://doi.org/10.1080/13561820.2016.12...
) |
Desenvolver e fornecer evidências para uma ferramenta de avaliação que pode apoiar a avaliação baseada em competências da educação interprofissional. |
IPEC |
Estudantes interprofissional |
Evaluation of a pilot interprofessional education programme for eating disorder training in mental health services (Mcdevitt; Passi, 2018 MCDEVITT, Sara; PASSI, V. Evaluation of a pilot interprofessional education programme for eating disorder training in mental health Services. Irish Journal of Psychological Medicine, Dublin, v. 35, n. 4, p. 289-299, 2018. https://doi.org/10.1017/ipm.2015.61 https://doi.org/10.1017/ipm.2015.61...
) |
Avaliar a eficácia de um programa de Educação Interprofissional (EIP) em transtornos alimentares para profissionais de saúde mental usando uma abordagem de aprendizagem baseada em casos. |
RIPLS |
Médicos |
The impact of an interprofessional training ward on the development of interprofessional competencies: study protocol of a longitudinal mixed-methods study (Mink et al. ., 2019 MINK, Johanna et al. The impact of an interprofessional training ward on the development of interprofessional competencies: study protocol of a longitudinal mixed-methods study. BMC Medical Education, London, v. 19, n. 48, 2019. https://doi.org/10.1186/s12909-019-1478-1 https://doi.org/10.1186/s12909-019-1478-...
) |
Avaliar o desenvolvimento de competências interprofissionais dos alunos de graduação e da equipe do HIPSTA – Heidelberger Interprofessionelle Ausbildungsstation – (grupo de intervenção) em comparação com alunos de graduação e funcionários da ala de comparação (grupo de comparação) com base em pesquisas de autoavaliação quantitativas e qualitativas e avaliação observacional. |
University of Western England Interprofessional Questionnaire (UWE-IP), the German version of the Interprofessional Socialization and Valuing Scale (ISVS) AITCS. |
Interprofissional |
Evaluation of a Unique Interprofessional Education Program Involving Medical and Pharmacy Students (Nagge; Lee-Poy; Richard, 2017 NAGGE, Jeff J.; LEE-POY, Michael F.; RICHARD, Cynthia L. Evaluation of a unique interprofessional education program involving medical and pharmacy students. American Journal of Pharmaceutical Education, Pennsylvania, v. 81, n. 10, p. 80-86, 2017. https://doi.org/10.5688/ajpe6140 https://doi.org/10.5688/ajpe6140...
) |
Avaliar as mudanças auto-relatadas nestes domínios usando um instrumento validado de pesquisa pré-pós. |
ICCAS |
Estudantes interprofissional |
The Interprofessional Collaborative Competency Attainment Survey (ICCAS): A replication validation study (Schmitz et al ., 2017 SCHMITZ, Connie C. et al. The Interprofessional Collaborative Competency Attainment Survey (ICCAS): A replication validation study. Journal of Interprofessional Care, London, v. 31, n. 1, p. 28-34, 2017. https://doi.org/10.1080/13561820.2016.1233096 https://doi.org/10.1080/13561820.2016.12...
) |
Replicar uma validação da Pesquisa de Competências de Colaboração Interprofissional (ICCAS) |
Interprofessional Communication and Collaboration Attainment Survey (ICCAS) |
Interprofissional |
Development of an interprofessional collaboration competency scale for children with medical complexity (Shimmura; Tadaka, 2018 SHIMMURA, Keiko; TADAKA, Etsuko. Development of an interprofessional collaboration competency scale for children with medical complexity. BMJ Open, London, v. 8, n. 6, e019415, 2018. https://doi.org/10.1136/bmjopen-2017-019415 https://doi.org/10.1136/bmjopen-2017-019...
) |
Desenvolver e validar uma escala de competência interprofissional colaborativa para crianças com complexidade médica (ICC-CMC). |
Interprofessional collaboration competency scale for children with medical complexity (ICC-CMC). |
Interprofissional |
Measuring interprofessional competencies and attitudes among health professional students creating family planning virtual patient cases (Wong et al. ., 2016 WONG, Eric et al. Measuring interprofessional competencies and attitudes among health professional students creating family planning virtual patient cases. BMC Medical Education, London, v. 16, p. 273, 2016. https://doi.org/10.1186/s12909-016-0797-8 https://doi.org/10.1186/s12909-016-0797-...
) |
Avaliar as mudanças na percepção em relação à colaboração interprofissional entre os alunos de pré-licenciamento e profissionais de saúde, antes e depois de trabalhar em uma equipe interdisciplinar desenvolvendo módulos virtuais de aprendizagem baseados em casos de pacientes. |
CanMEDS, CIHC, Interprofessional Attitudes (IPA) |
Interprofissional |
Análise de planilhas de metas diárias sobre atitude de colaboração médico-enfermeira (Qian et al. , 2020 QIAN, Xin et al. Analysis of daily goal sheets on physician-nurse collaboration attitude. Annals of Palliative Medicine, Hong Kong, v. 9, n. 1, p. 1-7, 2020. https://doi.org/10.21037/apm.2019.12.06 https://doi.org/10.21037/apm.2019.12.06...
) |
Quantificar o impacto na colaboração médico-enfermeira (PNC) da implementação de planilhas de metas diárias (dgss) em ambientes de emergência. |
Escala Jefferson de Atitudes em relação à Colaboração entre Médico e Enfermeiro (JSAPNC) |
Interprofissional |
Attitudes towards interprofessional collaboration of Primary Care teams participating in the ‘More Doctors’(Mais Médicos) program (Freire Filho et al. , 2018 FREIRE FILHO, José Rodrigues et al. Attitudes towards interprofessional collaboration of primary care teams participating in the ‘More Doctors’ (Mais Médicos) Program. Revista Latino-Americana de Enfermagem, Ribeirão Preto, v. 26, e3018, 2018. https://doi.org/10.1590/1518-8345.2731.3018 https://doi.org/10.1590/1518-8345.2731.3...
) |
Comparar as atitudes em relação à colaboração interprofissional dos profissionais de saúde que integram as equipes da Estratégia Saúde da Família participantes do programa Mais Médicos (Mais Médicos); e identificar fatores associados a atitudes de colaboração interprofissional. |
Escala de Atitudes em Relação à Colaboração Interprofissional de Jefferson (jeffsatic) |
Interprofissional |
Adaptation and reliability of the interprofessional readiness scale (RIPLS) in the environment of Chinese health students (Li; Sun; Zhang, 2018 LI, Zhewei; SUN, Yihan; ZHANG, Yang. Adaptation and reliability of the Readiness for Inter Professional Learning Scale (RIPLS) in the Chinese health care students setting. BMC Medical Education, London, v. 18, 309, 2018. https://doi.org/10.1186/s12909-018-1423-8 https://doi.org/10.1186/s12909-018-1423-...
; Zamjahn et al. ., 2018 ZAMJAHN, John B. et al. Increasing awareness of the roles, knowledge, and skills of respiratory therapists through an interprofessional education experience. Respiratory Care, Texas, v. 63, n. 5, p. 510-518, 2018. https://doi.org/10.4187/respcare.05869 https://doi.org/10.4187/respcare.05869...
) |
Adaptar uma versão chinesa do RIPLS entre estudantes chineses da área de saúde e testar as propriedades psicométricas do instrumento modificado. |
RIPLS |
Estudantes interprofissional |
Characteristics of two questionnaires used to assess interprofessional learning: psychometrics and expert panel evaluations (Edelbring; Dahlgren; Wiegleb Edström, 2018 EDELBRING, Samuel; DAHLGREN, Madeleine Abrandt; WIEGLEB EDSTRÖM, Desiree. Characteristics of two questionnaires used to assess interprofessional learning: psychometrics and expert panel evaluations. BMC Medical Education, London, v. 18, 40, 2018. https://doi.org/10.1186/s12909-018-1153-y https://doi.org/10.1186/s12909-018-1153-...
) |
Melhorar o conhecimento sobre o uso de questionários para avaliar aprendizado interprofissional (IPL) na Suécia. |
Escala Jefferson de Atitudes em relação à Colaboração entre Médico e Enfermeiro (JSAPNC)
RIPLS
|
Estudantes interprofissional |
Aumento da consciência das funções, conhecimentos e habilidades dos terapeutas respiratórios por meio de uma experiência de educação interprofissional (Zamjahn et al. , 2018 ZAMJAHN, John B. et al. Increasing awareness of the roles, knowledge, and skills of respiratory therapists through an interprofessional education experience. Respiratory Care, Texas, v. 63, n. 5, p. 510-518, 2018. https://doi.org/10.4187/respcare.05869 https://doi.org/10.4187/respcare.05869...
) |
Avaliar o uso da educação interprofissional (EPI) para melhorar os níveis de conhecimento e habilidades de estudantes de enfermagem e terapia ocupacional, em relação a dispositivos médicos e técnicas de fisioterapia (TR), estudantes de enfermagem e de TR em relação a transferências seguras de pacientes e estudantes de RT e terapia ocupacional em relação ao manuseio seguro das linhas médicas de um paciente durante as transferências e (2) para promover comportamentos colaborativos. |
IPEC |
Estudantes interprofissional |
Um lugar seguro: usando grupos de supervisão clínica para desenvolver habilidades de prática colaborativa interprofissional (Copenhaver; Crandell-Williams, 2020 COPENHAVER, Melissa; CRANDELL-WILLIAMS, Ann. A safe place: using clinical supervision groups to build interprofessional collaborative practice skills. Advances in Social Work, Indiana, v. 20, n. 2, p. 320-337, 2020. https://doi.org/10.18060/23318 https://doi.org/10.18060/23318...
) |
Aplicação de grupos de supervisão clínica para melhorar as identidades profissionais dos alunos como praticantes colaborativos interprofissionais e melhorar suas perspectivas e habilidades em torno do ICP. |
Escala de Socialização e Avaliação Interprofissional (ISVS). |
Estudantes interprofissional |
Fatores para pontuação de autoavaliação da colaboração da equipe interprofissional em hospitais comunitários no Japão (Haruta; Ozone; Goto, 2019 HARUTA, Junji; OZONE, Sachiko; GOTO, Ryohei. Factors for self-assessment score of interprofessional team collaboration in community hospitals in Japan. Family Medicine and Community Health, London, v. 7, n. 4, e000202, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1136/fmch-2019-000202 https://doi.org/10.1136/fmch-2019-000202...
) |
Explorar os fatores associados ao escore de autoavaliação da colaboração interprofissional em hospitais comunitários. |
AITCS |
Interprofissional |
Fatores relacionados ao desenvolvimento diferencial das habilidades de colaboração interprofissional em estudantes de medicina e enfermagem (Berduzco-Torres et al ., 2020 BERDUZCO-TORRES, Nancy et al. Factors related to the differential development of inter-professional collaboration abilities in medicine and nursing students. Frontiers in Psychology, Brussels, v. 11, 2020. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00432 https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00432...
) |
Caracterizar o papel que os fatores ambientais e individuais desempenham no desenvolvimento do trabalho em equipe em ambientes com um modelo de trabalho hierárquico dominante. |
JSAPNC |
Interprofissional |
Impacto do módulo de educação interprofissional nas atitudes dos profissionais de saúde envolvidos na reabilitação maxilofacial: um estudo transversal (Deshpande; Radke, 2017 DESHPANDE, Saee; RADKE, Usha. Impact of interprofessional education module on attitudes of health-care providers involved in maxillofacial rehabilitation: a cross-sectional study. Journal of Indian Prosthodontist Society, Alphen aan den Rijn, v. 17, n. 2, p. 136-141, 2017. https://doi.org/10.4103/0972-4052.203197 https://doi.org/10.4103/0972-4052.203197...
) |
Criar consciência entre os cirurgiões e médicos solicitantes, e iniciativas de educação interprofissional (EIP) foram consideradas necessárias para melhorar essa colaboração. |
Questionário ATHCTS |
Interprofissional |
Desenvolvimento de uma nova escala de medição para competência colaborativa interprofissional The Chiba Interprofessional Competency Scale (CICS29) (Sakai et al. , 2017 SAKAI, Ikuko et al. Development of a new measurement scale for interprofessional collaborative competency: the Chiba Interprofessional Competency Scale (CICS29). Journal of Interprofessional Care, London, v. 31, n. 1, p. 59-65, 2017. https://doi.org/10.1080/13561820.2016.1233943 https://doi.org/10.1080/13561820.2016.12...
) |
Refinar os itens em uma escala que mede a competência colaborativa interprofissional que foi desenvolvida pelos autores em um estudo piloto anterior. |
Chiba Interprofessional Competency Scale: CICS29 |
Interprofissional |
Interprofessional collaboration between health professionals in obstetric care: are perceptions aligned? (Romijn et al. , 2018 ROMIJN, Anita et al. Interprofessional collaboration among care professionals in obstetrical care: are perceptions aligned? BMJ Quality and Safety, London, v 27, n. 4, p. 279-286, 2018. https://doi.org/10.1136/bmjqs-2016-006401 https://doi.org/10.1136/bmjqs-2016-00640...
) |
Compreender como diferentes profissionais de saúde em uma equipe obstétrica avaliam a colaboração interprofissional, a fim de obter uma visão sobre o grau em que suas percepções estão alinhadas. |
Escala de Medição de Colaboração Interprofissional (IPCMS) |
Interprofissional |
Empathy, inter-professional collaboration, and lifelong medical learning in Spanish and Latin-American physicians-in-training who start their postgraduate training in hospitals in Spain.Preliminary outcomes (San-Martín et al. , 2017 SAN-MARTÍN, Montserrat et al. Empatía, habilidades de colaboración interprofesional y aprendizaje médico permanente en residentes españoles y latinoamericanos que inician los programas de formación médica especializada en España: resultados preliminares. Atención Primaria, Madrid, v. 49, n. 1, p. 6-12, 2017. https://doi.org/10.1016/j.aprim.2016.02.007 https://doi.org/10.1016/j.aprim.2016.02....
) |
Identificar semelhanças e diferenças em empatia, habilidades de colaboração interprofissional e aprendizagem médica ao longo da vida entre médicos em treinamento espanhóis e latino-americanos que iniciam sua pós-graduação em hospitais universitários na Espanha. |
Jefferson Medical Empathy Scale (JSE-HP).
JSAPNC
jeffspll
|
Médicos |
Uma adaptação de teste da escala modificada de prontidão para aprendizagem interprofissional em turco (Onan et al. , 2017 ONAN, Arif et al. A test adaptation of the modified readiness for inter-professional learning scale in Turkish. Indian Journal of Pharmaceutical Education and Research, Bangalore, v. 51, n. 2, p. 207-215, 2017. https://doi.org/10.5530/ijper.51.2.26 https://doi.org/10.5530/ijper.51.2.26...
) |
Colaboração interprofissional para a segurança do paciente.
Adaptar a escala de prontidão para aprendizagem interprofissional (RIPLS) para uso na Turquia.
|
RIPLS |
Estudantes interprofissional |
Preliminary testing of the Swedish version of the Assessment of Interprofessional Team Collaboration Scale (AITCS-S) (Hellman et al. , 2016 HELLMAN, Therese et al. Preliminary testing of the swedish version of the Assessment of Interprofessional Team Collaboration Scale (AITCS-S). Journal of Interprofessional Care, London, v. 30, n. 4, p. 499-504, 2016. https://doi.org/10.3109/13561820.2016.1159184 https://doi.org/10.3109/13561820.2016.11...
) |
Traduzir e adaptar transculturalmente o AITCS para uso na Suécia, descrever valores de piso e teto e investigar o AITCS em termos de confiabilidade, validade de face e conteúdo. |
AITCS-S |
Interprofissional |
Students’ perspectives on interprofessional teamwork before and after an interprofessional pain education course (Simko et al. , 2017 SIMKO, Lynn Coletta et al. Students’ perspectives on interprofessional teamwork before and after an interprofessional pain education course. American Journal of Pharmaceutical Education, Pennsylvania, v. 81, n. 6, p. 104, 2017. https://doi.org/10.5688/ajpe816104 https://doi.org/10.5688/ajpe816104...
) |
Avaliar as mudanças nas perspectivas dos estudantes de farmácia e enfermagem antes e depois da conclusão de um curso de educação interprofissional (EIP). |
Escala de Percepção de Educação Interdisciplinar (IEPS) e Colaboração e Satisfação sobre Decisões de Cuidado (CSACD) |
Estudantes interprofissional |
IPE-COM: A pilot study on interprofessional learning design for medical and midwifery students (Randita; Widyandana; Claramita, 2019 RANDITA, Amanda Boy Timor; WIDYANDANA, Widyandana; CLARAMITA, Mora. IPE-COM: A pilot study on interprofessional learning design for medical and midwifery students. Journal of Multidisciplinary Healthcare, Auckland, v. 12, p. 767-775, 2019. https://doi.org/10.2147/JMDH.S202522 https://doi.org/10.2147/JMDH.S202522...
) |
Investigar o efeito de uma aprendizagem educacional interprofissional baseada na comunidade nas competências colaborativas (comunicação, colaboração, papéis e responsabilidades, abordagem colaborativa centrada no paciente, funcionamento da equipe e gestão de conflitos). |
Interprofessional Collaborator Assessment Rubric (ICAR) |
Estudantes interprofissional |
Measuring health students’ attitudes towards interprofessional education (Al-Qahtani, 2016 AL-QAHTANI, Mona Faisal. Measuring healthcare students’ attitudes toward interprofessional education. Journal of Taibah University Medical Sciences, Al Madinah Al Munawwarah, v. 11, n. 6, p. 579-585, 2016. https://doi.org/10.1016/j.jtumed.2016.09.003 https://doi.org/10.1016/j.jtumed.2016.09...
) |
Explorar as atitudes dos alunos em relação à educação interprofissional (IPE) para averiguar se existem diferenças significativas na preparação deles em várias profissões de saúde, e investigar se as características demográficas têm alguma influência significativa em sua atitude e prontidão. |
RIPLS |
Estudantes interprofissional |
Integrar a experiência interprofissional ao longo de um currículo de assistente médico do primeiro ano melhora a percepção dos profissionais de saúde (Reinhold; Otieno; Bacon-Baguley, 2017 REINHOLD, Martina Ingeborg; OTIENO, Sango; BACON-BAGULEY, Theresa. Integrating interprofessional experience throughout a first-year physician assistant curriculum improves perceptions of health care providers. Journal of Interprofessional Education and Practice, Nebraska, v. 6, p. 37-43, 2017. https://doi.org/10.1016/j.xjep.2016.12.001 https://doi.org/10.1016/j.xjep.2016.12.0...
) |
A colaboração interprofissional é essencial na prática do Physician Assistant (PA). Portanto, uma sequência de três semestres de Experiência na Comunidade Hospitalar (HCE) foi implementada durante a fase didática do programa de AF, proporcionando aos alunos oportunidades semanais de acompanhar/observar as profissões de saúde. |
Interprofessional Perception Scale (IPS) |
Interprofissional |