Resumo em Português:
A partir dos relatórios dos ministros da Marinha e da correspondência dos oficiais, analisa as relações de trabalho no cotidiano, bem como a alimentação e a saúde dos marujos nos primeiros vinte anos após a abolição. A questão racial emerge relacionada à modernização das práticas alimentares e de tratamento, e às novas formas de entender os corpos dos marinheiros. Ao concentrar a análise nos anos que antecedem a importante revolta de praças de 1910, demonstra-se, por meio do que pensavam e registravam os oficiais, de que modo a passagem da escravidão para um novo sistema em escala nacional corresponde, no âmbito da Armada brasileira, à chegada de novas ideias sobre saúde que deveriam ser aplicadas na busca do progresso.Resumo em Inglês:
Based on reports of the ministers of the Navy and the correspondence among officers, this paper analyzes labor relations in daily life, as well as the nutrition and health of sailors in the first twenty years after abolition. The racial question arises related to the modernization of nutrition practices and treatment, and new ways of understanding the bodies of sailors. By focusing the analysis on the years before the major 1910 mariners' revolt, judging from reports and records of the officers it is seen how the transition from slavery to a new system on a national scale within the Brazilian Navy corresponds with the arrival of new ideas about health to be applied in the path towards progress.Resumo em Português:
O ensaio examina - com especial atenção à varíola - as percepções e interpretações das doenças no Daomé pré-colonial, atual República do Benim. Uma vez que as doenças eram vistas antes de tudo como punição divina, e não como problema ou distúrbio do corpo, os sacerdotes tradicionais exerciam papel central no seu diagnóstico e na prescrição de remédios, com base principalmente em plantas medicinais. A importância do culto a Sakpata, deus da varíola, juntamente com a influência dos sacerdotes é avaliada dentro do contexto da história política do Daomé e da disseminação das doenças. A posição crucial desse culto constituiu-se como um desafio para a campanha colonial francesa de vacinação contra a varíola.Resumo em Inglês:
The essay examines, with special reference to smallpox, the perception and interpretation of disease in pre-colonial Dahomey, present-day Republic of Benin. Because disease is seen primarily as a punishment from the gods and not just as a medical problem or a bodily disorder, traditional cult priests play a leading role in making diagnoses and prescribing remedies, mostly based on medicinal plants. The prominence of Sakpata, god of smallpox, coupled with the influence of its priests is evaluated within the context of Dahomey's political history and the spread of the disease. This pivotal position was to constitute a challenge to the French colonial campaign to vaccinate against smallpox.Resumo em Português:
Examina o uso de instalações e serviços de saúde como instrumento de controle dos trabalhadores no Caribe britânico entre 1838 e 1860. Argumenta-se que as estratégias sobre a saúde adotadas pelos proprietários rurais baseavam-se em suposições inconsistentes. A decisão de privar a população trabalhadora de acesso a serviços médicos teve graves consequências: 16 anos após a abolição da escravidão uma epidemia de cólera abalou a região, desnudando as precárias condições de vida das aldeias libertas e gerando pânico na elite local, então forçada a fazer mudanças na política de saúde e saneamento. Só então foram estabelecidos os primeiros serviços de saúde pública no Caribe britânico.Resumo em Inglês:
This study examines how health facilities and services were used as an agency of worker control in the British Caribbean between 1838 and 1860. It argues that planter health strategies were based on flawed assumptions. The resultant policy of deprivation of access to medical services by the labouring population backfired within 16 years of freedom when a cholera epidemic rocked the region. It exposed the poor living conditions of the free villages and generated fear and panic among the local elite who were forced to make policy changes regarding health and sanitation. As a result the first steps towards the establishment of public health services in the British Caribbean were stimulated.Resumo em Português:
Apresenta uma primeira análise do perfil sociodemográfico dos óbitos registrados durante a primeira epidemia de cólera no Rio de Janeiro, a partir de dados coletados nos registros de óbito da Santa Casa de Misericórdia. Desde a manifestação do cólera, em 1855, relatos médicos brasileiros apontam seu viés social, que, no caso do país, implicava a alta mortalidade de escravos e livres pobres. Do ponto de vista histórico, entretanto, a epidemia e sua dinâmica foram pouco estudadas. A recuperação de dados originais sobre o cólera e a análise das taxas de mortalidade associadas à doença auxiliam-nos a melhor compreender aspectos do universo escravo na zona urbana da cidade, no período subsequente ao fim do tráfico negreiro.Resumo em Inglês:
The article offers a preliminary analysis of the sociodemographic profile of deaths recorded during the first cholera epidemic in Rio de Janeiro, based on data gathered from death records at Santa Casa de Misericórdia Hospital. After cholera appeared in the country in 1855, Brazilian medical reports indicated a social bias, with slaves and the free poor suffering high mortality. From a historical perspective, however, little research has been done on the epidemic and its dynamics. The recovery of original data on cholera and the analysis of cholera mortality rates help us to better understand aspects of the slave universe in the urban zone of Rio de Janeiro in the period following the end of the slave trade.Resumo em Português:
Apresentam-se agregações seriais sobre a demografia atlântica africana no Rio de Janeiro nos séculos XVII, XVIII e nas primeiras décadas do XIX, destacando os registros eclesiásticos de óbitos, casamentos e batizados. Representam resultados parciais (e locais) de um estudo demográfico mais amplo em andamento sobre diversas regiões urbanas e rurais do Brasil escravista a partir de variados registros históricos nos quais são analisados os padrões sociodemográficos (idade, ocupação, parentesco, doença, sexo, preço) e as variações dos etnônimos africanos entre 1650-1870.Resumo em Inglês:
The article presents serial data on African Atlantic demographics in Rio de Janeiro in the seventeenth, eighteenth, and early decades of the nineteenth century, highlighting parish death, marriage, and baptismal registers. These represent partial, local findings from a broader demographic study underway on various urban and rural regions of slaveholding Brazil, based on a variety of historical registers, which are used in an analysis of sociodemographic patterns (age, occupation, kinship, disease, gender, price) and variations in African ethnonyms from 1650 through 1870.Resumo em Português:
O tétano e outras doenças largamente endêmicas no período inicial do Brasil nação nos permitem entender pequenos detalhes da vida comum e grandes e inquietantes questões, tais como por que a população expandiu-se dramaticamente no início do século XX. O tétano foi uma das afecções mais mortais no Brasil, especialmente entre as crianças, mas os historiadores ainda conhecem pouco sobre ele. Utilizando fontes arquivísticas do Império e do início da República, este artigo argumenta que o tétano era desproporcionalmente severo entre a população escravizada, e que sua virulência reduziu em praticamente todos os grupos do país a partir da segunda metade do Oitocentos. Esse declínio deve-se apenas parcialmente aos conhecimentos médicos. Mudanças demográficas e tecnológicas indiretas foram fatores mais importantes no Brasil.Resumo em Inglês:
Tetanus and other widespread endemic diseases of Brazil's early national period speak to intimate details of common life and give clues to big, vexing questions, such as why Brazil's population expanded dramatically at the turn of the twentieth century. Tetanus was for a long time one of Brazil's deadliest afflictions, especially among infants, but historians know very little about it. Using archival sources from across the Empire and early Republic, this article argues tetanus disproportionately killed the enslaved population, but gradually diminished in virulence for nearly all groups across the country by the second half of the 1800s. This decline should be attributed only partially to medical knowledge. Rather, indirect demographic and technological changes were more important factors in Brazil.Resumo em Português:
Analisa as doenças apresentadas pelos escravos internados na Santa Casa de Misericórdia de Pelotas. O foco recai sobre os trabalhadores das charqueadas que cumpriam rotina intensa e rígida, o que ocasionava sérias consequências para a saúde. Apesar de haver muitas descrições do processamento da carne nas charqueadas, são bem menores as preocupações com a forma como o trabalho escravo era exercido. Com a análise do período entre 1870 e 1880, a partir dos livros de internamento, de observações de viajantes e de jornais, pretende-se contribuir para maior conhecimento das condições de saúde dos cativos na região sul do estado gaúcho.Resumo em Inglês:
The article analyzes diseases presented by slaves hospitalized at Santa Casa de Misericórdia in Pelotas. The focus is on the workers at 'charqueadas' (processing plants for dried meat), whose harsh and rigid work regimen had serious health consequences. Although we can find many descriptions of beef processing at 'charqueadas', we find less evidence of concerns about how slave labor was employed at these plants. By analyzing the period from 1870 to 1880, based on hospital records, travelers' observations, and newspaper reports, the article intends to contribute towards a better understanding of the health conditions of captives in the southern part of the state of Rio Grande do Sul.Resumo em Português:
Analisa a experiência dos escravos recolhidos ao leprosário do Tucunduba, em Belém, no Pará, ao longo do século XIX. Libertos depois de exibir no corpo as marcas da lepra, esperava-se deles submissão à política de segregação que pretendia afastá-los do contato com o restante da população. A documentação produzida pela Santa Casa de Misericórdia do Pará e autoridades políticas da província revela as estratégias desenvolvidas pelos escravos no enfrentamento dessa política, utilizando-se da predominância numérica no leprosário para criar uma rede de solidariedade que lhes permitisse recriar a vida e se contrapor ao tipo de nação sonhada pelas teorias higienistas da época.Resumo em Inglês:
The article analyzes the experience of the slaves interned at the Tucunduba Leprosarium in Belém, state of Pará during the nineteenth century. The slaves were freed once they showed the marks of their leprosy, and expectations were that they would submit to the segregation policy meant to keep them from contact with the rest of the population. The documentation produced by Santa Casa de Misericórdia hospital in Pará and by the province's political authorities reveals the strategies the slaves devised in response to this policy; they used their numerical predominance at the leprosarium to create a network of solidarity that allowed them to recreate their lives and stand in opposition to the type of nation that the era's hygienist theories envisioned.Resumo em Português:
Analisa como as doenças que afetavam os cativos em áreas coloniais eram explicadas e nomeadas no tratado Observações sobre as enfermidades dos negros (1776), de Jean-Barthélemy Dazille, cirurgião francês das tropas na ilha de São Domingos. Sua tradução para a língua portuguesa pelo cirurgião-mor Antônio José Vieira de Carvalho (1801) indica a circulação de saberes entre os agentes que atuaram além-mar. Fortemente marcadas pelo neo-hipocratismo e por outras vertentes da medicina ilustrada, o tratado e a sua tradução suscitam considerações acerca dos perigos das 'zonas tórridas', das condições gerais de vida e trabalho 'dos negros' e de como tais questões eram remediadas.Resumo em Inglês:
The article analyzes how the diseases that struck captives in colonial areas were named and explained in the treatise Observações sobre as enfermidades dos negros (1776), written by French surgeon for the troops on Santo Domingo Island, Jean-Barthélemy Dazille. Its translation into Portuguese by Surgeon-Major Antônio José Vieira de Carvalho informs us about the circulation of knowledge among these agents who worked overseas. Strongly informed by neo-Hippocratism and by other lines of enlightened medicine, Dazille's treatise and its translation raises considerations about the dangers of the so-called torrid zones, the general living and working conditions of "Negroes," and the ways in which these were attenuated.Resumo em Português:
Examina de que modo, em A Mãi de Familia, jornal veiculado na Corte (1879-1888), a defesa do aleitamento materno esteve imbricada com questões relativas à escravidão. São analisados, em especial, artigos assinados pelo médico Carlos Costa, principal redator e fundador do periódico. Começando por apresentar o jornal, destaca-se a luta em prol do aleitamento materno como tema de grande relevância, visando educar a mulher para desempenhar satisfatoriamente a maternidade dentro dos parâmetros higiênicos. Discute-se, em seguida, como o fato de a maioria das amas de leite ser escrava influenciou na argumentação contra o aleitamento mercenário. Por fim, analisa-se um conto publicado no jornal, no qual são narradas as desventuras de uma ama de leite cativa.Resumo em Inglês:
The article examines how the defense of breastfeeding was intertwined with slavery-related issues in 'A Mãi de Familia', a newspaper that circulated in the city of Rio de Janeiro (1879-1888). A special focus of analysis are the articles signed by physician Carlos Costa, main editor and founder of the periodical. After introducing the newspaper, the text goes on to highlight the fight in favor of breastfeeding, which was a highly notable topic aimed at educating women to fulfill their maternal roles in accordance with hygienic parameters. It then discusses how the fact that most wet nurses were slaves influenced arguments against mercenary breastfeeding. Lastly, it analyzes a story published in the newspaper, which narrates the misfortunes of a captive wet nurse.Resumo em Português:
O artigo relata a história de Pai Manoel, curandeiro que afirmava conhecer o remédio para o cólera. Escravo do engenho Guararapes, em Recife, durante o surto epidêmico de 1856 protagonizou episódio que colocou em xeque a atuação dos médicos e a eficácia dos tratamentos utilizados. O momento de crise deixou aparentes as tensões entre os que estavam autorizados a tratar os enfermos utilizando métodos científicos e outros, que o faziam a partir de saberes tradicionais. São discutidos temas como a configuração do campo da medicina no Brasil e, sobretudo, em Pernambuco, e as estratégias criadas para obter exclusividade de atuação e combater as formas de cura concorrentes.Resumo em Inglês:
The article tells the story of Pai Manoel, a healer who claimed he had a remedy for cholera. A slave from the Guararapes sugarcane plantation in Recife, Pai Manoel was the center of an episode during the 1856 epidemic outbreak that called into question the work of physicians and the efficacy of the treatments they used. This moment of crisis revealed underlying tensions between those who were authorized to treat the infirm, applying scientific methods, and others, who used traditional knowledge in their treatment. The article discusses such topics as the shaping of the field of medicine in Brazil and, especially, in Pernambuco, and the strategies devised to guarantee the exclusive right to practice medicine and to combat competing forms of healing.Resumo em Português:
Apresenta a Ilha Grande, distrito de Angra dos Reis, sua inserção na economia mercantil de subsistência e a memória da escravidão que se encontra no Registro Civil de Angra dos Reis. O Almanaque Laemmert informa que esse distrito possuiu o maior número de escravos do município, a partir da década de 1870. Seus proprietários, em sua maioria, eram senhores de poucos escravos, e as propriedades majoritariamente pequenas. O Registro Civil de Angra dos Reis não se esqueceu da escravidão depois de maio de 1888. Várias comunicações de nascimento e falecimento qualificaram as pessoas, informando sua condição anterior de escravo. Mesmo no século XX, os escrivães não deixaram de qualificar vários cidadãos republicanos como ex-escravos.Resumo em Inglês:
The article introduces Ilha Grande, a district in the municipality of Angra dos Reis, and describes its role within the subsistence market economy and the memory of slavery as found in the Angra dos Reis Civil Records. According to the Almanaque Laemmert, this district had the largest number of slaves in the municipality as of the 1870s. Most owners had few slaves, and the majority of landholdings were small. The Angra dos Reis Civil Records did not forget slavery after May 1888. A number of birth and death notifications describe the persons in question as former slaves. Even in the twentieth century, clerks continued to describe various republican citizens as ex-slaves.Resumo em Português:
O presente trabalho parte da constatação da natureza relativamente anódina dos estudos acerca dos quilombos em sociedades escravistas nas Américas, os quais não raro juntam em uma única categoria (quilombos, cumbes, palenques, mainels etc.) estruturas que podiam englobar menos de uma dezena de fugitivos e durar semanas ou meses, ou, como no caso de Palmares, congregar até 11 mil quilombolas e persistir por quase um século. Semelhante anomalia conceitual revela a falta de taxonomias que encarem os quilombos como estruturas efetivamente históricas, que podiam circunscrever-se a meras hordas ou evoluir para a condição de comunidades autossustentáveis e, pois, capazes de se autorreproduzir econômica e demograficamente por longos períodos nas Américas.Resumo em Inglês:
The article begins with the finding that studies on 'quilombos' in slave societies in the Americas have been relatively anodyne, not rarely placing in one sole category ('quilombos', 'cumbes', 'palenques', 'mainels', etc.) structures that might encompass anywhere from less than ten runaways, and last just weeks or months, or - as in the case of Palmares - bring together up to 11,000 'quilombolas' and endure for nearly a century. A similar conceptual anomaly is evident in the absence of taxonomies, which envision 'quilombos' as effectively historical structures, which might have been restricted merely to loose groups or have developed into self-sustaining communities capable of reproducing themselves economically and demographically for long periods in the Americas.Resumo em Português:
Estuda-se a ação judicial de cobrança de honorários, proposta em Vila Boa de Goiás (1801), pelo cirurgião-mor André Villela da Cunha Roza, sendo ré a senhora Joanna da Fonseca Coutinha. Enfoca-se a prestação de assistência médica aos escravos, a escassez e o encarecimento deles, a precariedade da formação de físicos e cirurgiões, assim como problemas éticos na cobrança dos honorários em questão.Resumo em Inglês:
The article explores the lawsuit brought by Surgeon-Major André Villela da Cunha Roza against Joanna da Fonseca Coutinha in Vila Boa de Goiás in 1801 to recover fees for his services. It examines the health care rendered to slaves, the scarcity and rising prices of these captives, the precarious training received by doctores and surgeons, and the ethical issues entailed in charging the fees in question.Resumo em Português:
Nesta nota de pesquisa apresentamos questões teóricas e metodológicas sobre uma investigação em arqueologia histórica iniciada recentemente, que visa analisar o cotidiano da escravidão, regimes demográficos, práticas culturais etc. Um levantamento de sítios arqueológicos em antigas senzalas e fazendas escravistas do Vale do Paraíba e norte fluminense está sendo realizado. Com a cooperação de historiadores, arqueólogos e antropólogos, registros da cultura material de populações escravas de origem indígena e depois africana estão sendo localizados nas escavações iniciadas na fazenda jesuítica do Colégio em Campos dos Goytacazes (RJ), administrada por religiosos e depois leigos nos séculos XVII, XVIII e XIX.Resumo em Inglês:
These preliminary research notes present theoretical and methodological questions regarding a recently inaugurated investigation in historical archeology that intends to analyze daily life under slavery, demographic regimes, cultural practices, and so on. A survey of archeological sites on former 'senzalas' (slave quarters) and slave-owning fazendas in the Paraíba Valley and northern part of the state of Rio de Janeiro is currently in progress. With the cooperation of historians, archeologists, and anthropologists, records of the material culture of slave populations, which originally comprised indigenes and later Africans, are being located at excavations underway on the fazenda that is part of the Jesuit school in Campos dos Goytacazes, Rio de Janeiro, first run by the clergy and later by members of the laity in the seventeenth, eighteenth, and nineteenth centuries.