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Journal of Transport Literature, Volume: 10, Número: 3, Publicado: 2016
  • Modelo logit binomial com componentes principais para estimação de preferência por modo de transporte motorizado Diretório De Pesquisas

    Lindner, Anabele; Pitombo, Cira Souza

    Resumo em Português:

    Resumo Este trabalho apresenta um método sequencial, envolvendo aplicação de Análise em Componentes Principais (ACP) e logit binomial para previsão de escolha por modo de transporte motorizado. A aplicação da ACP permite reduzir o banco de dados multicolinear a componentes não correlacionadas entre si. Tais components são utlizadas, posteriormente, como variáveis explicativas em modelos logísticos binomiais. Os dados utilizados para o desenvolvimento deste trabalho são provenientes da entrevista domiciliar da Pesquisa Origem-Destino de 2007, realizada na Região Metropolitana de São Paulo. Os modelos obtidos apresentaram bom poder preditivo e valores coerentes e significativos de parâmetros calibrados. Na etapa de validação, foram obtidas taxas de acertos variando entre 69% a 92%. Finalmente, o método proposto é razoável, sendo uma boa alternativa para o caso de dados multicolineares em métodos de regressão.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This paper presents a sequential method involving application of Principal Component Analysis (PCA) and binomial logit for forecasting of motorized travel mode choice. The application of ACP reduces the multicolinear database into uncorrelated components. Such components are used later as explanatory variables in binomial logit models. The data used are from the Origin-Destination Survey carried out in 2007 in São Paulo Metropolitan Area. The gotten models showed good accuracy and consistent and significant calibrated parameters. In the validation step, the hit rates were obtained ranging from 69% to 92%. Finally, the proposed method is reasonable to be a good alternative for the case of multicollinear data used in regression methods.
  • Assessing the influence of the scale of operations on maintenance costs in the airline industry Research Directory

    Vega, Diego Javier Gonzales; Pamplona, Daniel Alberto; Oliveira, Alessandro V. M.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The aim of this study is to investigate whether the size of airline operations has any statistically significant effect on the costs of its aircraft maintenance. By investigating the impact of the extent of operations on unit costs of carriers, it was inspected the existence of economies of scale in providing maintenance services. Through an econometric model of maintenance costs, it was estimated the influence of key drivers such as the aircraft average stage length, aircraft size and load factors. It was performed an application to the Brazilian airline industry. The empirical model makes use of a Fixed- Effects Estimator (FE), using a four-dimensional panel data of flight segments, carriers and equipment over a period of ten years. Results showed support for the hypothesis of scale economies in maintenance services. The academic gain of this article is through econometric analysis identify factors that influence the maintenance costs for airlines. Noting that the largest companies have lower maintenance costs (economies of scale), enables administrators and air planners a better understanding of the phenomenon, as well as a better use of the resources available. For smaller companies, outsourcing or sharing of maintenance with other companies, can result in major savings and profitability.
  • Logística sustentável: avaliação de estratégias de redução das emissões de CO2 no transporte rodoviário de cargas Diretório De Pesquisas

    Bartholomeu, Daniela Bacchi; Péra, Thiago Guilherme; Caixeta-Filho, José Vicente

    Resumo em Português:

    Resumo O objetivo deste trabalho é avaliar e quantificar o potencial de mitigação de CO2 no transporte rodoviário de cargas decorrente da adoção de medidas e tecnologias voltadas para promover (a) a redução do consumo de combustível, bem como (b) a substituição gradativa do diesel pelo biodiesel. Em cada caso, foi estimada a emissão do cenário base e, em seguida, foram feitas simulações que permitiram construir a curva de emissão em função de avanços tecnológicos voltados para aumentar a eficiência energética ou substituir diesel por biodiesel. Os principais parâmetros utilizados para mensurar as emissões dizem respeito à distância percorrida, quantidade de carga transportada e consumo de combustível. Foram coletados dados primários junto a diversas transportadoras, compondo uma amostra de 145 veículos. Os principais resultados indicam que um aumento de 0,5 km/l na eficiência energética da frota leva a uma redução de cerca de 20% nas emissões de GEE. Entretanto, o potencial de mitigação das emissões através do aumento do teor de biodiesel não é tão promissor, devido, em grande parte, à queda do rendimento do veículo e consequente aumento do consumo. Neste sentido, os resultados apontam que esforços que busquem reduzir consumo de combustível da frota podem contribuir de forma mais efetiva para redução das emissões de GEE que a substituição de percentuais cada vez maiores de diesel por biodiesel.

    Resumo em Inglês:

    Abstract (only for articles in Portuguese and Spanish) This study aims to assess and quantify the potential for CO2 mitigation in the road freight transportation resulting from the adoption of technologies for promoting (a) the reduction of fuel consumption and (b) the gradual replacement of diesel by biodiesel. In both cases, the baseline emission was estimated. In sequence, it were performed simulations that allowed to build the emission curve as a function of technological advances aimed to increasing energy efficiency or replacing diesel by biodiesel. The main parameters used to measure emissions were the distance traveled, the quantity of cargo transported, and the fuel consumption. Primary data were collected from carriers, comprising a sample of 145 vehicles. The main results indicate that an increase of 0.5 km/l in the fleet efficiency reduces about 20% the GHG emissions. However, the potential for mitigation through increased biodiesel content is not so promising, especially due to a poorer vehicle performance and, as a consequence, an increase in consumption. In this context, the results indicate that efforts seeking to reduce fuel consumption of heavy-duty fleet can contribute more effectively to reduce GHG emissions that replacing diesel by biodiesel.
  • Modelo de roteirização para a distribuição de materiais de terraplenagem baseado em programação inteira Diretório De Pesquisas

    Falcão, Viviane Adriano; Prata, Bruno de Athayde; Nobre Júnior, Ernesto Ferreira

    Resumo em Português:

    Resumo Alguns estudos afirmam que para obter uma economia geral na construção, os planejadores devem desenvolver uma estratégia de forma a otimizar a utilização dos recursos. Em obras de terraplenagem, uma das formas de fazer isso é minimizar a distância total percorrida pelos veículos na movimentação de terra entre as zonas de corte e aterro. Há muitos estudos que focam na otimização da distribuição de materiais entre zonas de corte e aterro, porém poucos aplicaram em projetos reais, nenhum deles considerou múltiplos equipamentos e nem fizeram uma análise baseada na distância entre estacas. Este trabalho tem como objetivo desenvolver um modelo de Programação Matemática que minimize a distância percorrida pelos caminhões basculantes em atividades de distribuição de materiais na terraplenagem. O modelo foi aplicado em um estudo de caso em uma obra rodoviária, no qualse obteve a alocação de corte e aterro ótima, de forma a minimizar a distância percorrida pelos caminhões, e, por conseguinte, a rota ótima para a utilização de caminhões ao longo da obra. Ao comparar o resultado obtido pelo modelo e o resultado fornecido pelo diagrama de massas obtém-se uma economia de 12% na distância percorrida.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Some studies claim that for an overall savings in the construction, planners should develop a strategy to optimize resource utilization. In Earthworks one way to do this is to minimize the total distance traveled by trucks between the cut and fill areas in earthworks. There are many studies and papers that focus on the optimization of distribution of material between cut and fill areas, but few applied in real projects, none of them considered multiple equipment and neither did an analysis based on the distance between piles. This study aims to develop a mathematical programming model that minimizes the distance traveled by trucks in materials distribution of earthmoving activities. It was applied in case study the road works, which obtained allocating optimal to cut and fill areas in order to minimize the distance traveled by the trucks, and consequently, the optimum route to trucks. Comparing the model's result with the mass diagram it obtained a saving of 12% the distance.
  • Effect of driver's personal characteristics on traffic accidents in Tabuk city in Saudi Arabia Research Directory

    Issa, Yazan

    Resumo em Inglês:

    Abstract Traffic accidents are a major problem in developing countries. Saudi Arabia is no exception to this worldwide dilemma. In Saudi Arabia a high incidence of road accidents has been recorded in the last several years due to various factors. The aim of this paper is to examine what factors contribute to road accidents in the study area; and to evaluate statistically the effect of certain driver’s personal characteristics on road accidents. It is found that young drivers (less than 30 years) are involved in around 60% of the accidents and more than 80% of the accidents related to human factors. Contrary to expectation, higher driving experience and higher educational level involved in more accidents. The findings have shown the variables that had significant relationships with accidents in the city and those that did not have significance. Among the significant variables was age of the driver and his educational level. It appears that young drivers are highly participating in traffic accidents with less responsibility. The responsibility of accidents decreases with the high educated drivers. Conclusions were drawn as to deficiencies in driver training in Saudi Arabia and inadequacies of supervision by the law enforcement agents. The findings suggest a need for intensive efforts to be undertaken in Tabuk city to raise public awareness of road safety issues and to educate drivers in safe driving practices.
  • Avaliação de desempenho do processo logístico de exportação do milho brasileiro: uma aplicação da análise envoltória de dados – DEA Diretório De Pesquisas

    Cicolin, Lucas de Oliveira Melo; Oliveira, Andréa Leda Ramos de

    Resumo em Português:

    Resumo Apesar dos avanços significativos da agricultura brasileira, os custos logísticos sobretudo com transporte e armazenagem, continuam sendo as principais barreiras que limitam o potencial do agronegócio brasileiro. Portanto, a avaliação do desempenho do processo logístico brasileiro pode direcionar o desenvolvimento e o investimento necessário ao atendimento da demanda de transportes dos grãos. O objetivo do presente estudo foi analisar a eficiência relativa do processo logístico de exportação do milho brasileiro das principais rotas praticadas para o escoamento da produção através do desenvolvimento de um sistema de medição de desempenho que utilizou como metodologia a Análise por Envoltória de Dados (DEA). Para definição dos indicadores de medição de desempenho foi adotado o Balanced Scorecard (BSC) que estruturou o sistema em quatro modelos de análise de eficiência: financeiro, cliente, processos internos do negócio e aprendizado/crescimento. Foi possível definir como rota de referência com melhor desempenho o transporte intermodal rodohidroviário do estado do Mato Grosso até os portos de Santarém – PA e Manaus – AM através do terminal de Miritituba – PA.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Despite significant advances in Brazilian agriculture, logistics costs especially with transport and storage, remain the main barriers that limit the potential of Brazilian agribusiness. Therefore, the evaluation of the Brazilian logistics process performance can drive development and the investment required to meet the grain transport demand. The aim of this study was to analyze the relative efficiency of the logistics of the Brazilian corn export process of the main routes in force for the flow of production through the development of a performance measurement system that used as the methodology for data envelopment analysis (DEA). To define the performance measurement indicators was adopted the Balanced Scorecard (BSC), which structured the system on four models of efficiency analysis: financial, customer, internal business processes and learning / growth. The results shows that the reference route with better performance was the intermodal transport (road and waterway) from Mato Grosso state to the ports of Santarém - PA and Manaus - AM through the waterway terminal Miritituba - PA.
  • Uma análise da situação financeira da indústria brasileira de aviação civil Diretório De Pesquisas

    Rocha, Carlos Henrique Marques da; Sousa, Robert Ramon de Carvalho; Campos, Nilo de Souza

    Resumo em Português:

    Resumo A indústria brasileira de aviação civil tem voado baixo. O setor apresentou repetidos desempenhos financeiros negativos em 2011, 2012 e 2013, resultando em nível de endividamento médio muito acima do patrimônio líquido. Este estado de coisas não pode ser mantido, sob pena do setor ir à falência. A falência de companhias líderes do setor decerto trará graves consequências para a economia nacional. Este artigo estima a Demonstração do Resultado do Exercício de 2014 do setor. Há que ser dito que os demonstrativos financeiros de 2014 ainda não estão disponíveis. O método usado foi o de simulação de cenários, com o emprego de software específico de simulação Monte Carlo. A variável de risco foi a receita de passagens e a ela foi associada uma distribuição de probabilidade triangular. Os resultados simulados não são encorajadores. A probabilidade de o lucro líquido setorial ser negativo em 2014 é de aproximadamente 40%. Pode-se dizer que o setor balança no abismo da falência. Os resultados desta pesquisa servem de alerta para as autoridades responsáveis pelo controle e acompanhamento das atividades do setor de aviação civil do Brasil.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Brazil's civil aviation industry has flown down. The sector had repeated negative financial performance in 2011, 2012 and 2013, resulting in average debt levels far above the equity. This state of affairs can not be maintained, otherwise the industry go bankrupt. The failure of industry-leading companies certainly will have grave consequences for the national economy. This article estimates the 2014 the Income Statement in the industry. It must be said that the 2014 financial statements are not yet available. The method used was the simulation scenarios, with the use of specific software for Monte Carlo simulation. The risk variable was the air ticket revenue and we assigned a triangular probability distribution for such risk variable. The simulated results are not encouraging. The probability of the industry net income to be negative in 2014 is approximately 40%. It can be said that the sector balance the abyss of bankruptcy. These results serve as a warning to the authorities responsible for controlling and monitoring the activities of the civil aviation sector in Brazil.
  • Simulation model of discret events applied to the planning and operation of a toll plaza Research Directory

    Caldas, Marco Antônio de Farah; Sacramento, Karina Thiebaut

    Resumo em Inglês:

    Abstract This work investigates the congestion and traffic flow in a tool plaza, and proposes a methodology for the classification of highway flows and its service levels based on a combination of the Highway Capacity Manual – HCM and Discrete Events Simulation fundaments. The proposed mesoscopic simulation is used to analyze service levels of different physical and operational arrangements of a particular toll gate. The model considers speed functions, toll gate arrivals and departures, as well as events as possible accidents and track change functions when the vehicles arrive at the gate, and offers data for the HCM indexes, which produces the respective service levels. After the application of the model, the results showed the possibility of an operational gain in terms of time in queue, time of congestion and reduction of conflicts, in case the solution is implemented, assisting in decision making. Finally, conclusions are made based on the results of the simulation model.
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