Theodorakis et al. (2001THEODORAKIS, Nicholas et al. Relationship between measures of service quality and satisfaction of spectators in professional sports. Managing Service Quality : An International Journal, v. 11, n. 6, p. 431-438, 2001.) |
n = 173 Análise de regressão |
Questionário Escala Likert (1 - 7) |
SPORTSERV |
√ |
1- Acessos |
X |
2- Capacidade de resposta |
√ |
3- Fiabilidade |
√ |
4- Tangíveis |
√ |
5- Segurança |
X |
Greenwell, Fink e Pastore (2002GREENWELL, Christopher; FINK, Janet; PASTORE, Donna. Assessing the Influence of the Physical Sports Facility on Customer Satisfaction within the Context of the Service Experience. Sport Management Review , v. 5, n. 2, p. 129-148, 2002.) |
1ª Coleta n = 121 2ª Coleta n = 218 Análise de regressão |
Questionário Escala Likert (1 - 7) |
1- Acessos |
X |
2- Estética da instalação |
X |
3- Placar eletrônico |
X |
4- Conforto |
X |
5- Acessibilidade interna |
X |
6- Qualidade do jogo |
√ |
7- Funcionários (staff) |
√ |
Tsuji, Bennett e Zhang (2007TSUJI, Yosuke; BENNETT, Gregg; ZHANG, James. Consumer Satisfaction with an Action Sports Event. Sport Marketing Quarterly , v. 16, n. 4, p. 199-208, 2007.) |
n = 2.297 AFE + AEE |
Questionário Escala Likert (1 - 5) |
1- Qualidade do serviço principal (core) |
√ |
2- Qualidade dos serviços periféricos |
√ |
Koo, Andrew e Kim (2008KOO, Gi-Yong; ANDREW, Damon; KIM, Sora. Mediated relationships between the constituents of service quality and behavioural intentions: A study of women's college basketball fans. International Journal of Sport Management and Marketing, v. 4, n. 4, p. 390-411, 2008. ) |
n = 265 AFC + Análise de trajetória |
Questionário Escala Likert (1 - 7) |
1- Atributos técnicos |
√ |
2- Atributos funcionais |
X |
3- Atributos envolvimento |
X |
4- Qualidade de serviços percebida |
√ |
Koo et al. (2009KOO, Gi-Yong. et al. Examination of the causal effects between the dimensions of service quality and spectator satisfaction in minor league baseball. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, v. 11, n. 1, p. 46-59, 2009. ) |
n = 1.787 AFC + Análise de trajetória |
Questionário Escala Likert (1 - 7) |
1- Atributos técnicos |
*
|
2- Atributos funcionais |
*
|
3- Atributos envolvimento |
*
|
4- Qualidade de serviços percebida |
√ |
Lambrecht, Kaefer e Ramenofsky (2009LAMBRECHT, Keith; KAEFER, Frederick; RAMENOFSKY, Samuel. Sportscape factors influencing spectator attendance and satisfaction at a Professional Golf Association Tournament. Sport Marketing Quarterly, v. 18, n. 3, p. 165-172, 2009.) |
n = 394 Análise de regressão |
Questionário Escala Likert (1 - 5) |
SPORTSCAPE |
√ |
1- Estacionamento |
X |
2- Acessibilidades do percurso |
√ |
3- Concessões |
√ |
4- Assentos |
√ |
5- Produtos |
X |
6- Controle dos espectadores |
√ |
7- Banheiros |
√ |
8- Gentileza dos funcionários e voluntários |
√ |
Larson e Steinman (2009LARSON, Brian; STEINMAN, Ross. Driving NFL fan satisfaction and return intentions with concession service quality. Services Marketing Quarterly, v. 30, n. 4, p. 418-428, 2009. ) |
n = 558 Análise de regressão |
Questionário Escala Likert (1 - 5) |
SERVQUAL |
√ |
1- Fiabilidade |
√ |
2- Garantia |
X |
3- Tangíveis |
√ |
4- Empatia |
X |
5- Capacidade de resposta |
√ |
Calabuig et al. (2010CALABUIG, Ferran et al. Satisfacción, calidad y valor percibido en espectadores de atletismo. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Fisica y del Deporte, v. 10, n. 40, p. 577-593, 2010. ) |
n = 604 AFE + Análise de regressão |
Questionário Escala Likert (1 - 7) |
EVENTQUAL |
√ |
1-Tangíveis |
√ |
2- Pessoal (Staff) |
√ |
3- Serviços complementares |
X |
4- Acessibilidades |
X |
5- Valor do serviço |
√ |
Yoshida e James (2010YOSHIDA, Masayuki; JAMES, Jeffrey. Customer satisfaction with game and service experiences: Antecedents and consequences. Journal of Sport Management , v. 24, n. 3, p. 338-361, 2010. ) |
1ª Coleta Japão n = 283 2ª Coleta Estados Unidos n = 343 AFE + AEE |
Questionário Escala Likert (1 - 7) |
Serviços auxiliares |
JAP |
EUA |
1- Funcionários |
√ |
√ |
2- Acessibilidades |
√ |
√ |
3-Espaço da arquibancada |
X |
X |
Qualidade do Produto principal (Jogo) |
√ |
√ |
1- Adversários |
X |
X |
2- Performance do time |
X |
X |
3- Atmosfera do jogo |
√ |
√ |
Theodorakis, Alexandris e Ko (2011THEODORAKIS, Nicholas; ALEXANDRIS, Kostantinos; KO, Yong Jae. A service quality framework in the context of professional football in Greece. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship , v. 12, n. 4, p. 337-351, 2011.) |
n = 415 AFC + Análise de regressão |
Questionário Escala Likert (1 - 7) |
SPORTSERV |
√ |
1- Tangíveis |
√ |
2- Capacidade de resposta |
X |
3- Acessos |
√ |
4- Segurança |
X |
5- Confiabilidade |
√ |
6- Qualidade de serviços geral percebida |
√ |
Biscaia et al. (2013BISCAIA, Rui et al. The role of service quality and ticket pricing on satisfaction and behavioural intention within professional football. International Journal of Sports Marketing & Sponsorship, v. 14, n. 4, p. 301-325, 2013. ) |
1ª Coleta n = 491 2ª Coleta n = 1.355 AEE |
Questionário Escala Likert (1 - 7) |
1 -Performance da equipe |
√ |
2 - Adversário |
X |
3 - Arbitragem |
√ |
4- Funcionários |
X |
5- Acessibilidades |
X |
6 - Conforto / espaço da arquibancada |
X |
7 - Segurança |
X |
8 - Estética da instalação |
X |
9 - Atmosfera do jogo |
√ |
10 - Experiência como torcedor |
X |
Theodorakis et al. (2013THEODORAKIS, Nicholas et al. Predicting spectators’ behavioural intentions in professional football: The role of satisfaction and service quality. Sport Management Review , v. 16, n. 1, p. 85-96, 2013.) |
n = 350 AEE |
Questionário Escala Likert (1 - 7) |
SPORTSERV |
√ |
1- Qualidade funcional |
√ |
2- Qualidade do resultado final |
√ |
Calabuig et al. (2014CALABUIG, Ferran et al. Using a brief questionnaire to assess the overall perceptions of basketball spectators. Sports, Business and Management, v. 4, n. 3, p. 212-222, 2014. ) |
n = 493 AFE + AEE |
Questionário Escala Likert (1 - 7) |
1- Qualidade de serviço geral percebida |
√ |
Foroughi et al. (2014FOROUGHI, Behzad et al. The impact of event quality on fan satisfaction and game attendance in the context of professional soccer in Iran. International Journal of Sports Marketing & Sponsorship , v. 15, n. 3, p. 189-205, 2014. ) |
n = 260 AFE + Análise de regressão |
Questionário Escala Likert (1 - 7) |
1- Qualidade do Jogo |
√ |
2- Qualidade dos serviços secundários |
√ |
3- Interação com funcionários e torcedores |
X |
4- Resultados da interação |
√ |
5- Ambiente físico |
√ |
Navarro-García, Reyes-García e Acedo-González (2014)NAVARRO-GARCÍA, Antonio; REYES-GARCÍA, María Eugenia; ACEDO-GONZÁLEZ, Francisco. Calidad percibida y satisfacción de los espectadores de fútbol. Investigaciones Europeas de Direccion y Economia de la Empresa, v. 20, n. 2, p. 87-94, 2014.
|
n = 700 AFE + Análise de regressão |
Questionário Escala Likert (1 - 5) |
1- Infraestruturas |
√ |
2- Serviços auxiliares |
X |
3- Equipe (jogadores) |
√ |
4 - Gestão do clube |
√ |
Tzetzis, Alexandris e Kapsampeli (2014TZETZIS, George; ALEXANDRIS, Kostantinos; KAPSAMPELI, Sophia. Predicting visitors’ satisfaction and behavioral intentions from service quality in the context of a small-scale outdoor sport event. International Journal of Event and Festival Management, v. 5, n. 1, p. 4-21, 2014.) |
n = 212 AFC + Análise de regressão |
Questionário Escala Likert (1 - 7) |
1- Qualidade dos acessos |
√ |
2- Qualidade do local (interações e valor) |
√ |
3- Qualidade do evento |
√ |
Calabuig et al. (2016CALABUIG, Ferran et al. Role of perceived value and emotions in the satisfaction and future intentions of spectators in sporting events. Inzinerine Ekonomika-Engineering Economics, v. 27, n. 2, p. 221-229, 2016.) |
n = 563 AEE |
Questionário Escala Likert (1 - 7) |
1- Funcionários (Staff) |
X |
2- Tangíveis |
√ |
3- Serviços complementares |
√ |
4- Resultados da interação com o serviço |
√ |
Sánchez et al. (2016)SANCHEZ, Angosto et al. Comparative analysis of the perceived quality by combat sports spectators. Sport Tk-Revista Euroamericana de Ciencias del Deporte, v. 5, n. 1, p. 181-187, Mar 2016.
|
n= 44 Taekwondo n= 38 Luta Olímpica Análise de regressão |
Questionário Escala Likert (1 - 7) |
Qualidade de Serviços |
TKD |
LO |
1- Ambiente |
X |
√ |
2- Resultados |
X |
√ |
3- Tangíveis |
√ |
√ |
4- Pessoal de apoio |
√ |
X |
Ahrholdt, Gudergan e Ringle (2017AHRHOLDT, Dennis; GUDERGAN, Siegfried; RINGLE, Christhian. Enhancing service loyalty: The roles of delight, satisfaction, and service quality. Journal of Travel Research, v. 56, n. 4, p. 436-450, 2017.) |
n = 351 AEE |
Questionário Escala Likert (1 - 5) |
1- Ingressos |
√ |
2- Acessibilidades |
X |
3- Estádio |
√ |
4- Funcionalidade |
√ |
5- Atmosfera |
√ |
6- Comidas e bebidas |
√ |