Need for institutionalization of artistic and cultural activities. |
Attachment to the development of the Internal Regulations of the ACN, a document that institutionalizes the ACN in the school. |
School management is still strongly characterized by the contribution coming from business administration ( Abdian et al., 2012Abdian, G. Z., Hojas, V. F., Oliveira, M. E. N. (2012). Formação, função e formas de provimento do cargo do gestor escolar: as diretrizes da política educacional e o desenvolvimento teórico da administração escolar. ETD-Educação Temática Digital, 14(1), 399-419. doi:10.20396/etd.v14i1.1260 ; Abdian et al., 2016Abdian, G. Z., Nascimento, P. H. C., Silva, N. D. B. D. (2016). Desafios teórico-metodológicos para as pesquisas em administração/gestão educacional/escolar. Educação & Sociedade, 37(135), 465-480. doi:10.1590/ES0101-73302016154123 https://doi.org/10.1590/ES0101-733020161...
; Maia, 2010Maia, G. Z. A. (2010). As publicações da ANPAE e a trajetória do conhecimento em administração da educação no Brasil. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, 24(1), 31-50. doi:10.21573/vol24n12008.19237 ; Russo, 2004Russo, M. H. (2004). Escola e paradigmas de gestão. EccoS–Revista Científica, 6(1), 25-42. doi:10.5585/eccos.v6i1.366 https://doi.org/10.5585/eccos.v6i1.366...
). |
On-campus staff shortage. |
Membership turnover and abandonment, low adherence to the theme of art and culture by the academic community. |
The Federal Institute feeds a technical model of education ( Nascimento et al., 2020Nascimento, M. M., Cavalcanti, C., Ostermann, F. (2020). Dez anos de instituição da Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica: o papel social dos institutos federais. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 101(257), 120-145. doi:10.24109/2176-6681.rbep.101i257.4420 ), of uncritical training, distanced from cultural issues. Russo (2004)Russo, M. H. (2004). Escola e paradigmas de gestão. EccoS–Revista Científica, 6(1), 25-42. doi:10.5585/eccos.v6i1.366 https://doi.org/10.5585/eccos.v6i1.366...
already pointed out the difficulty of putting education at the service of the popular classes. |
Lack of infrastructure, caused by issues that have persisted since the implementation of the campus. |
No resources, no space, no support, all good ideas were just good ideas. The problems with the infrastructure worsen with the bureaucratic nature of the management. We noticed that, many times, developing projects and plans was what could be done. |
The Federal Institute, despite having grown since its implementation, has been experiencing budgetary difficulties in all spheres of management ( Nascimento et al., 2020Nascimento, M. M., Cavalcanti, C., Ostermann, F. (2020). Dez anos de instituição da Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica: o papel social dos institutos federais. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 101(257), 120-145. doi:10.24109/2176-6681.rbep.101i257.4420 ). In addition, the aforementioned bureaucratic attachment creates a management concerned with the production of indexes ( Abdian, 2018Abdian, G. Z. (2018). Revezamento teoria e prática na análise da escola pública democrática. Educar em Revista, 34(68), 107-122. doi:10.1590/0104-4060.57481 https://doi.org/10.1590/0104-4060.57481...
; Abdian et al., 2016Abdian, G. Z., Nascimento, P. H. C., Silva, N. D. B. D. (2016). Desafios teórico-metodológicos para as pesquisas em administração/gestão educacional/escolar. Educação & Sociedade, 37(135), 465-480. doi:10.1590/ES0101-73302016154123 https://doi.org/10.1590/ES0101-733020161...
). |