Acervo |
Adequação |
AC 1 |
Suaiden (2000SUAIDEN, E. J. A biblioteca pública no contexto da sociedade da informação. Ciência da Informação, v. 29, n. 2, p. 52-60, ago. 2000.); Coleta e Rozenfeld (2007); Babalhavaeji et al. (2010BABALHAVAEJI, F. et al. Quality assessment of academic libraries’ performance with a special reference to information technology-based services: suggesting and evaluation checklist. Electronic Library, v. 28, n. 4, p. 592-621, 2010. ); Hariri e Norouzi (2011HARIRI, N.; NOROUZI, Y. Determining evaluation criteria for digital libraries’ user interface: a review. Electronic Library, v. 29, n. 5, p. 698-722, 2011.); Huang, Huang e Chen (2009HUANG, T.-T.; HUANG, S.-Y.; CHEN, Y.-H. Applying Fuzzy model on the evaluation of library service quality. IEEE Computer Society, v. 1, p. 73-77, 2009.) |
Atualização |
AC 2 |
Guimarães et al. (2007GUIMARÃES, M. C. S. et al. Indicadores de desempenho de bibliotecas no campo da saúde: relato de estudo piloto na FIOCRUZ. Perspectivas em Ciência da Informação, v. 12, n. 1, p. 84-96, jan./abr. 2007.); Coleta e Rozenfeld (2007); Babalhavaeji et al. (2010BABALHAVAEJI, F. et al. Quality assessment of academic libraries’ performance with a special reference to information technology-based services: suggesting and evaluation checklist. Electronic Library, v. 28, n. 4, p. 592-621, 2010. ) |
Cobertura Nacional |
AC 3 |
Garcez e Rados (2002); Babalhavaeji et al. (2010BABALHAVAEJI, F. et al. Quality assessment of academic libraries’ performance with a special reference to information technology-based services: suggesting and evaluation checklist. Electronic Library, v. 28, n. 4, p. 592-621, 2010. ) |
Cobertura Internacional |
AC 4 |
Garcez e Rados (2002); Coleta e Rozenfeld (2007); Babalhavaeji et al. (2010BABALHAVAEJI, F. et al. Quality assessment of academic libraries’ performance with a special reference to information technology-based services: suggesting and evaluation checklist. Electronic Library, v. 28, n. 4, p. 592-621, 2010. ) |
Conservação |
AC 5 |
Cruz et al. (2003CRUZ, A. A. C. da et al. Impacto dos periódicos eletrônicos em bibliotecas universitárias. Ciência da Informação, v. 32, n. 2, p. 47-53, Aug. 2003.); Elizalde (2009ELIZALDE, E. E. Estándares para el Sistema de Bibliotecas de la Universidad de Buenos Aires. Información, Cultura y Sociedad, n. 20, p. 111-116, Jun. 2009.) |
Conteúdo Informacional |
AC 6 |
Alarcón Echenique et al. (2007); Mesquita et al. (2006MESQUITA, Rosa et al. Elaboração e aplicação de instrumentos para avaliação da base de dados Scopus. Perspectivas em Ciências da Informação, v. 11, n. 2, p. 187-205, ago. 2006.); Santos e Andrade (2010SANTOS, A.; ANDRADE, A. Portais de bibliotecas sistemas de avaliação de qualidade dos serviços. Información, Cultura y Sociedad, n. 22, p. 99-118, jun. 2010.) |
Facilidade de localização |
AC 7 |
Madrid (2002MADRID, I. Evaluación de bibliotecas: su necesidad e importancia. Información, Cultura y Sociedad, n. 6, p.103-113, Jun. 2002.); Hariri e Norouzi (2011HARIRI, N.; NOROUZI, Y. Determining evaluation criteria for digital libraries’ user interface: a review. Electronic Library, v. 29, n. 5, p. 698-722, 2011.); e, Huang, Huang e Chen (2009HUANG, T.-T.; HUANG, S.-Y.; CHEN, Y.-H. Applying Fuzzy model on the evaluation of library service quality. IEEE Computer Society, v. 1, p. 73-77, 2009.) |
Praticidade |
AC 8 |
Alarcón Echenique (2007); Huang, Huang e Chen (2009HUANG, T.-T.; HUANG, S.-Y.; CHEN, Y.-H. Applying Fuzzy model on the evaluation of library service quality. IEEE Computer Society, v. 1, p. 73-77, 2009.); Tzeng e Wang (2011TZENG, S.-Y.; WANG, T.-H. Development of an evaluation model for the design of sign systems for university libraries. Journal of Asian Architecture and Building Engineering, v. 10, n. 1, p. 109-116, May 2011.) |
Atendimento |
Agilidade no atendimento |
AT 1 |
Zamudio Igami, Sampaio e Vergueiro (2005); Freitas, Bolsanello e Viana (2008FREITAS, A. L. P.; BOLSANELLO, F. M. C.; VIANA, N. R. N. G. Avaliação da qualidade de serviços de uma biblioteca universitária: um estudo de caso utilizando o modelo Servqual. Ciência da Informação, v. 37, n. 3, p. 88-112, 2008.); Huang et al. (2009HUANG, T.-T.; HUANG, S.-Y.; CHEN, Y.-H. Applying Fuzzy model on the evaluation of library service quality. IEEE Computer Society, v. 1, p. 73-77, 2009.); Lane et al. (2012LANE, F. C. et al. Factorial invariance of LibQual + ® as a measure of library service quality over time. Library & Information Science Research, v. 34, p. 22-30, 2012.) |
Agilidade na disponibilização da informação |
AT 2 |
Garcez e Rados (2002); Freitas, Bolsanello e Viana (2008FREITAS, A. L. P.; BOLSANELLO, F. M. C.; VIANA, N. R. N. G. Avaliação da qualidade de serviços de uma biblioteca universitária: um estudo de caso utilizando o modelo Servqual. Ciência da Informação, v. 37, n. 3, p. 88-112, 2008.); Babalhavaeji et al. (2010BABALHAVAEJI, F. et al. Quality assessment of academic libraries’ performance with a special reference to information technology-based services: suggesting and evaluation checklist. Electronic Library, v. 28, n. 4, p. 592-621, 2010. ); Cho (2010CHO, J. Developing a SCM-based evaluation system for the Korean academic library consortium. Libri, v. 60, n. 4, p. 321-330, Dec. 2010.),Huang, Huang e Chen (2009HUANG, T.-T.; HUANG, S.-Y.; CHEN, Y.-H. Applying Fuzzy model on the evaluation of library service quality. IEEE Computer Society, v. 1, p. 73-77, 2009.); Lane et al. (2012LANE, F. C. et al. Factorial invariance of LibQual + ® as a measure of library service quality over time. Library & Information Science Research, v. 34, p. 22-30, 2012.) |
Empatia |
AT 3 |
Santos, Fachin e Varvakis (2003SANTOS, L. C.; FACHIN, G. R. B.; VARVAKIS, G. Gerenciando processos de serviços em bibliotecas. Ciência da Informação, v. 32, n. 2, p. 85-94, ago. 2003.); Sampaio et al. (2004SAMPAIO, M. I. C. et al. PAQ - Programa da avaliação da qualidade de produtos e serviços de informação: uma experiência no SIBi/USP. Ciência da Informação, v. 33, n. 1, p. 142-148, Apr. 2004.); Cozin e Turrini (2008COZIN, S. K.; TURRINI, R. N. T. Evaluation of products and services of a nursing library: user satisfaction. Revista Latino-Americana de Enfermagem, v. 16, n. 4, p. 758-764, Aug. 2008.); Freitas, Bolsanello e Viana (2008FREITAS, A. L. P.; BOLSANELLO, F. M. C.; VIANA, N. R. N. G. Avaliação da qualidade de serviços de uma biblioteca universitária: um estudo de caso utilizando o modelo Servqual. Ciência da Informação, v. 37, n. 3, p. 88-112, 2008.); Chen e Chou (2011CHEN, Y.-T.; CHOU, T.-Y. Applying GRA and QFD to improve library service quality. Journal of Academic Librarianship, v. 37, n. 3, p. 237-245, May 2011.); Garibay Gutiérrez e Figueroa (2010GARIBAY, C.; GUTIÉRREZ, H.; FIGUEROA, A. Evaluation of a digital library by means of quality function deployment (QFD) and the Kano model. Journal of Academic Librarianship, v. 36, n. 2, p. 125-132, 2010.); Huang, Huang e Chen (2009HUANG, T.-T.; HUANG, S.-Y.; CHEN, Y.-H. Applying Fuzzy model on the evaluation of library service quality. IEEE Computer Society, v. 1, p. 73-77, 2009.) |
Flexibilidade |
AT 4 |
Garcez e Rados (2002); Santos, Fachin e Varvakis (2003SANTOS, L. C.; FACHIN, G. R. B.; VARVAKIS, G. Gerenciando processos de serviços em bibliotecas. Ciência da Informação, v. 32, n. 2, p. 85-94, ago. 2003.); Freitas, Bolsanello e Viana (2008FREITAS, A. L. P.; BOLSANELLO, F. M. C.; VIANA, N. R. N. G. Avaliação da qualidade de serviços de uma biblioteca universitária: um estudo de caso utilizando o modelo Servqual. Ciência da Informação, v. 37, n. 3, p. 88-112, 2008.); Cho (2010CHO, J. Developing a SCM-based evaluation system for the Korean academic library consortium. Libri, v. 60, n. 4, p. 321-330, Dec. 2010.); Hariri e Norouzi (2011HARIRI, N.; NOROUZI, Y. Determining evaluation criteria for digital libraries’ user interface: a review. Electronic Library, v. 29, n. 5, p. 698-722, 2011.) |
Orientação para consulta à biblioteca |
AT 5 |
Guimarães et al. (2007GUIMARÃES, M. C. S. et al. Indicadores de desempenho de bibliotecas no campo da saúde: relato de estudo piloto na FIOCRUZ. Perspectivas em Ciência da Informação, v. 12, n. 1, p. 84-96, jan./abr. 2007.); Babalhavaeji et al. (2010BABALHAVAEJI, F. et al. Quality assessment of academic libraries’ performance with a special reference to information technology-based services: suggesting and evaluation checklist. Electronic Library, v. 28, n. 4, p. 592-621, 2010. ); Huang, Huang e Chen (2009HUANG, T.-T.; HUANG, S.-Y.; CHEN, Y.-H. Applying Fuzzy model on the evaluation of library service quality. IEEE Computer Society, v. 1, p. 73-77, 2009.); Lane et al. (2012LANE, F. C. et al. Factorial invariance of LibQual + ® as a measure of library service quality over time. Library & Information Science Research, v. 34, p. 22-30, 2012.) |
Recuperação da informação |
AT 6 |
Café, Santos e Macedo (2001CAFÉ, L.; SANTOS, C. dos; MACEDO, F. Proposta de um método para escolha de software de automação de bibliotecas. Ciência da Informação, v. 30, n. 2, p. 70-79, ago. 2001.); Madrid (2002MADRID, I. Evaluación de bibliotecas: su necesidad e importancia. Información, Cultura y Sociedad, n. 6, p.103-113, Jun. 2002.); Bohmerwald (2005BOHMERWALD, P. Uma proposta metodológica para avaliação de bibliotecas digitais: usabilidade e comportamento de busca por informação na Biblioteca Digital da PUC-Minas. Ciência da Informação, v. 34, n. 1, p. 95-103, jan. 2005.); Mesquita et al. (2006MESQUITA, Rosa et al. Elaboração e aplicação de instrumentos para avaliação da base de dados Scopus. Perspectivas em Ciências da Informação, v. 11, n. 2, p. 187-205, ago. 2006.); Babalhavaeji et al. (2010BABALHAVAEJI, F. et al. Quality assessment of academic libraries’ performance with a special reference to information technology-based services: suggesting and evaluation checklist. Electronic Library, v. 28, n. 4, p. 592-621, 2010. ); Hariri e Norouzi (2011HARIRI, N.; NOROUZI, Y. Determining evaluation criteria for digital libraries’ user interface: a review. Electronic Library, v. 29, n. 5, p. 698-722, 2011.) |
Infraestrutura |
Condições ambientais |
INF 1 |
Guimarães et al. (2007GUIMARÃES, M. C. S. et al. Indicadores de desempenho de bibliotecas no campo da saúde: relato de estudo piloto na FIOCRUZ. Perspectivas em Ciência da Informação, v. 12, n. 1, p. 84-96, jan./abr. 2007.); Hariri e Norouzi (2011HARIRI, N.; NOROUZI, Y. Determining evaluation criteria for digital libraries’ user interface: a review. Electronic Library, v. 29, n. 5, p. 698-722, 2011.) |
Disponibilidade das instalações |
INF 2 |
Guimarães et al. (2007GUIMARÃES, M. C. S. et al. Indicadores de desempenho de bibliotecas no campo da saúde: relato de estudo piloto na FIOCRUZ. Perspectivas em Ciência da Informação, v. 12, n. 1, p. 84-96, jan./abr. 2007.); Babalhavaeji et al. (2010BABALHAVAEJI, F. et al. Quality assessment of academic libraries’ performance with a special reference to information technology-based services: suggesting and evaluation checklist. Electronic Library, v. 28, n. 4, p. 592-621, 2010. ); Huang, Huang e Chen (2009HUANG, T.-T.; HUANG, S.-Y.; CHEN, Y.-H. Applying Fuzzy model on the evaluation of library service quality. IEEE Computer Society, v. 1, p. 73-77, 2009.) |
Ergonomia |
INF 3 |
Café, Santos e Macedo (2001CAFÉ, L.; SANTOS, C. dos; MACEDO, F. Proposta de um método para escolha de software de automação de bibliotecas. Ciência da Informação, v. 30, n. 2, p. 70-79, ago. 2001.); Huang, Huang e Chen (2009HUANG, T.-T.; HUANG, S.-Y.; CHEN, Y.-H. Applying Fuzzy model on the evaluation of library service quality. IEEE Computer Society, v. 1, p. 73-77, 2009.) |
Infraestrutura tecnológica |
INF 4 |
Elizalde (2009ELIZALDE, E. E. Estándares para el Sistema de Bibliotecas de la Universidad de Buenos Aires. Información, Cultura y Sociedad, n. 20, p. 111-116, Jun. 2009.); Babalhavaeji et al. (2010BABALHAVAEJI, F. et al. Quality assessment of academic libraries’ performance with a special reference to information technology-based services: suggesting and evaluation checklist. Electronic Library, v. 28, n. 4, p. 592-621, 2010. ); Hariri e Norouzi (2011HARIRI, N.; NOROUZI, Y. Determining evaluation criteria for digital libraries’ user interface: a review. Electronic Library, v. 29, n. 5, p. 698-722, 2011.) |
Instalações físicas |
INF 5 |
Zamudio Igami, Sampaio e Vergueiro (2005); Huang, Huang e Chen (2009HUANG, T.-T.; HUANG, S.-Y.; CHEN, Y.-H. Applying Fuzzy model on the evaluation of library service quality. IEEE Computer Society, v. 1, p. 73-77, 2009.) |
Integração em redes |
INF 6 |
Barber et al. (2004BARBER, E. et al. La automatización y los servicios de las bibliotecas de acceso público de la ciudad autónoma de Buenos Aires y sus alrededores en el marco de la sociedad de la información. Información, Cultura y Sociedad, n. 11, p. 9-56, Dec. 2004.); Bohmerwald (2005BOHMERWALD, P. Uma proposta metodológica para avaliação de bibliotecas digitais: usabilidade e comportamento de busca por informação na Biblioteca Digital da PUC-Minas. Ciência da Informação, v. 34, n. 1, p. 95-103, jan. 2005.); e, Babalhavaeji et al. (2010BABALHAVAEJI, F. et al. Quality assessment of academic libraries’ performance with a special reference to information technology-based services: suggesting and evaluation checklist. Electronic Library, v. 28, n. 4, p. 592-621, 2010. ) Hariri e Norouzi (2011HARIRI, N.; NOROUZI, Y. Determining evaluation criteria for digital libraries’ user interface: a review. Electronic Library, v. 29, n. 5, p. 698-722, 2011.); Kyrillidou e Cook (2008KYRILLIDOU, M.; COOK, C. The evolution of measurement and evaluation of libraries: a perspective from the Association of Research Libraries. Library Trends, v. 56, n. 4, 2008.) |
Segurança do ambiente |
INF 7 |
Cozin e Turrini (2008COZIN, S. K.; TURRINI, R. N. T. Evaluation of products and services of a nursing library: user satisfaction. Revista Latino-Americana de Enfermagem, v. 16, n. 4, p. 758-764, Aug. 2008.); Santos e Andrade (2010SANTOS, A.; ANDRADE, A. Portais de bibliotecas sistemas de avaliação de qualidade dos serviços. Información, Cultura y Sociedad, n. 22, p. 99-118, jun. 2010.); Garibay, Gutiérrez e Figueroa (2010GARIBAY, C.; GUTIÉRREZ, H.; FIGUEROA, A. Evaluation of a digital library by means of quality function deployment (QFD) and the Kano model. Journal of Academic Librarianship, v. 36, n. 2, p. 125-132, 2010.); Hariri e Norouzi (2011HARIRI, N.; NOROUZI, Y. Determining evaluation criteria for digital libraries’ user interface: a review. Electronic Library, v. 29, n. 5, p. 698-722, 2011.) |
Internet |
Disseminação da informação |
INT 1 |
Marchiori (1997MARCHIORI, P. Z. “Ciberteca” ou biblioteca virtual: uma perspectiva de gerenciamento de recursos de informação. Ciência da Informação, v. 26, n. 2, maio 1997.); e, Suaiden (2000SUAIDEN, E. J. A biblioteca pública no contexto da sociedade da informação. Ciência da Informação, v. 29, n. 2, p. 52-60, ago. 2000.); Café, Santos e Macedo (2001CAFÉ, L.; SANTOS, C. dos; MACEDO, F. Proposta de um método para escolha de software de automação de bibliotecas. Ciência da Informação, v. 30, n. 2, p. 70-79, ago. 2001.); Bohmerwald (2005BOHMERWALD, P. Uma proposta metodológica para avaliação de bibliotecas digitais: usabilidade e comportamento de busca por informação na Biblioteca Digital da PUC-Minas. Ciência da Informação, v. 34, n. 1, p. 95-103, jan. 2005.) |
Uso do catálogo |
INT 2 |
Madrid (2002MADRID, I. Evaluación de bibliotecas: su necesidad e importancia. Información, Cultura y Sociedad, n. 6, p.103-113, Jun. 2002.) |
Websites
|
INT 3 |
Santos e Andrade (2010SANTOS, A.; ANDRADE, A. Portais de bibliotecas sistemas de avaliação de qualidade dos serviços. Información, Cultura y Sociedad, n. 22, p. 99-118, jun. 2010.); Babalhavaeji et al. (2010BABALHAVAEJI, F. et al. Quality assessment of academic libraries’ performance with a special reference to information technology-based services: suggesting and evaluation checklist. Electronic Library, v. 28, n. 4, p. 592-621, 2010. ) ; Hariri e Norouzi (2011HARIRI, N.; NOROUZI, Y. Determining evaluation criteria for digital libraries’ user interface: a review. Electronic Library, v. 29, n. 5, p. 698-722, 2011.) |