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Revista de Administração Contemporânea, Volume: 28, Número: 3, Publicado: 2024
  • Contribuições da Administração para Pensar e Agir Sobre as Cidades Editorial

    Andion, Carolina; Chimenti, Paula

    Resumo em Português:

    RESUMO Considerando os enormes desafios das cidades face à crise climática que vivemos e que se expressa de forma dramática e urgente no Brasil, como vivido no Rio Grande do Sul recentemente, propomos neste editorial discutir as contribuições da administração para refletir e agir sobre a gestão e a governança urbanas. A RAC tem assumido um papel pioneiro em tratar fronteiras conceituais, abordagens interdisciplinares e a relação entre teoria e prática, valorizando a produção de conhecimento que possa contribuir para o enfrentamento dos desafios contemporâneos. Nesse sentido, discutir o papel da administração e sua contribuição para pensar e agir sobre as cidades é fundamental para estimular que professores, pesquisadores e profissionais do nosso campo atuem nos processos de co-criar cidades mais resilientes, justas e sustentáveis.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Considering the enormous challenges cities face due to the climate crisis dramatically and urgently affecting Brazil, as seen recently in Rio Grande do Sul, in this editorial we discuss the administration’s contributions in reflecting and acting on urban management and governance. RAC has pioneered addressing conceptual boundaries, interdisciplinary approaches, and the relationship between theory and practice, valuing knowledge production that can help confront contemporary challenges. In this context, discussing the role of administration and its contribution to urban management is essential to inspire professors, researchers, and professionals in our field to co-create more resilient, fair, and sustainable cities.
  • Inovação Frugal e Sustentabilidade no Setor Calçadista Artigo Tecnológico

    Specht, Ismael Rodrigo; Froehlich, Cristiane; Bondan, Juliana; Nodari, Cristine Hermann

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: analisar como as empresas de calçados podem inovar de maneira frugal em convergência com os princípios da sustentabilidade.Tal objetivo foi realizado com base em estudos que observam a relação entre a sustentabilidade e a inovação frugal, com ênfase em estratégias de bricolagem, sob uma perspectiva de aplicabilidade na indústria calçadista, por ser um setor de alto impacto ambiental. Método: a pesquisa faz uso do design science research. Para a coleta de dados se fez uso de diário de campo, para maior aprofundamento de compreensão do ambiente calçadista, além de análise secundária de documentos na internet e entrevistas. Resultados: o estudo propôs dois artefatos, um deles um artefato de tênis frugal e sustentável e, como segundo artefato de ação, também percebeu a necessidade da atuação colaborativa e constante entre universidade e empresas na busca por soluções frugais e sustentáveis, que possam beneficiar tanto as empresas, por meio de resultados lucrativos, quanto a universidade, por meio de pesquisas longitudinais e produção de artigos. Conclusões: a indústria calçadista anseia por inovações de baixo custo (frugais) e que sejam ao mesmo tempo sustentáveis, demonstrando capacidade e interesse em atender às demandas sociais e políticas por ações sustentáveis; para isso, uma maior proximidade com a universidade se apresenta como uma colaboração que pode produzir benefícios para ambos, com efeitos colaterais de impacto positivo para iniciativas ambientais, sociedade e políticas governamentais.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objective: this article aims to analyze how footwear companies can innovate frugally in convergence with the principles of sustainability. This objective was achieved based on studies that observe the relationship between sustainability and frugal innovation, with an emphasis on bricolage strategies, from a perspective of applicability in the footwear industry, as it is a sector with high environmental impact. Method: the research uses design science research, and made use of a field diary, for greater depth of understanding of the footwear environment, as well as secondary analysis of documents on the internet and transcribed interviews with the seven experts. Results: the study managed to propose two action artifacts, one of them a frugal and sustainable sneaker artifact, and, as a second action artifact, it realized the need for collaborative and constant action between universities and companies in the search for frugal and sustainable solutions, which can benefit both companies, through profitable results, and the university, through longitudinal research and production of articles. Conclusions: the footwear industry yearns for low-cost (frugal) innovations that are at the same time sustainable, and demonstrates capacity and interest in meeting social and political demands for sustainable actions; in order to achieve this, greater proximity to the university presents itself as a collaboration that can produce benefits for both, with side effects of positive impact on environmental initiatives, society, and government policies.
  • Network as A Strategy to Break Silos and Promote Open Innovation Technological Article

    Favarin, Aurélio Martins; Dias, Cleidson Nogueira; Costa Filho, Bento Alves da; Bambini, Martha Delphino

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivos: Este trabajo tiene como objetivo central proponer y testear un modelo para el desarrollo de las estructuras de gobernanza en red, para dar respuesta al efecto silo en el proceso de gestión de la innovación en una organización pública de investigación. Método: Fue utilizado un estudio de caso en una gran institución de investigación, con el objetivo de construir un modelo de gobernanza que pudiera abordar los problemas derivados del efecto silo. Para lograr el objetivo, han sido realizados talleres de validación con equipos que tenían el trabajo de reflexionar sobre los mecanismos y las reglas básicas que forman parte del constructo. Resultados: Los esfuerzos realizados para inhibir el efecto silo en la organización investigada surtieron efecto. Se realizaron eventos internos para intercambiar conocimiento entre centros de investigación, lo que resultó en un mayor estímulo de las conexiones entre estos y otros actores del ecosistema de innovación. Conclusiones: El modelo de gobernanza adoptado para mitigar los problemas derivados del efecto silo demostró ser eficaz para fomentar la interacción entre los centros de investigación en temas relacionados con la innovación abierta. El modelo, apoyado en mecanismos y reglas básicas contenidas en las acciones clave, demostró ser eficiente para promover una relación más intensa entre las unidades de investigación de la institución estudiada, resultando en nuevas acciones en red.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objectives: The central objective of this paper is to propose and test a model for the development of network governance structures to respond to the silo effect in the innovation management process in a large research organization. Method: A case study was used with the objective of building a governance model that could address the problems derived from the silo effect. To achieve the objective, validation workshops were held, with teams being challenged to reflect on the mechanisms and basic rules used to assemble the model. Results: The efforts made to inhibit the silo effect in the organization investigated were successful. Internal events were held to exchange knowledge between research centers, which resulted in greater stimulation of connections between these and other actors throughout the innovation ecosystem. Conclusions: The governance model adopted to mitigate the problems derived from the silo effect proved to be effective in promoting interaction between research centers on issues related to open innovation. The model, supported by mechanisms and basic rules inserted in the key actions, proved to be efficient in promoting a more intense relationship between the research units of the institution studied, resulting in new network actions.
  • Experiências de Mulheres Empreendedoras nas Maldivas: Do Conceito à Implementação e Além Theoretical-Empirical Article

    Sinaau, Aishath; Shaznie, Aminath; Hoo, Wong Chee

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: O número de pequenas e micro empresas de propriedade de mulheres nas Maldivas aumentou como resultado da recente popularidade do comércio eletrônico e em virtude da pandemia de Covid-19. Nesse contexto, o presente estudo busca descrever as experiências de mulheres empreendedoras no país, de forma a compreender os vários estágios do processo de empreender. Marco teórico: a estrutura conceitual do estudo se baseia em valores derivados de teorias do empreendedorismo e nos componentes e características oriundos dos modelos de processo empreendedor existentes. Método: A pesquisa adota uma metodologia qualitativa, com entrevistas semiestruturadas conduzidas com cinco mulheres empreendedoras. A técnica de amostragem proposital foi usada para selecionar as participantes e a análise de dados foi realizada pelo método de análise temática. Resultados: o estudo revelou que a concepção da ideia empreendedora, ou seja, o primeiro estágio do processo empreendedor, foi inspirada principalmente pela paixão e hobby da empreendedora. No segundo estágio, descobriu-se que nenhum planejamento de negócios adequado havia sido conduzido e a empresa foi inicialmente autofinanciada. O terceiro estágio mostrou que a maioria das empreendedoras lançou seus negócios por meio de mídias sociais e administrou as operações do dia a dia com uma pequena equipe. No quarto estágio, a maioria das empreendedoras preferiu tanto o crescimento da imagem quanto o financeiro, com a maioria delas contando com fundos do governo para o desenvolvimento do negócio. Conclusão: Esta pesquisa busca ajudar formuladores de políticas a compreender as experiências das empreendedoras e, como resultado, a desenvolver políticas e programas eficazes para ajudá-las a expandir seus negócios

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objective: the number of women-owned SMEs in the Maldives has increased as a result of the recent popularity of e-commerce and the Covid-19 pandemic. Thus, the purpose of this study was to describe the entrepreneurial experiences of female entrepreneurs in the Maldives in order to gain an understanding of the various stages of entrepreneurial process. Theoretical approach: the conceptual framework of this research was based theoretically on values derived from entrepreneurial theories and the components and features derived from the existing entrepreneurial process models. Method: this study employed a qualitative methodology, with semi-structured interviews conducted with five established female entrepreneurs. Purposive sampling technique was used to select participants. The data collected were analyzed using thematic analysis method. Results: the study’s findings revealed that the conception of the entrepreneurial idea, the first stage of the entrepreneurial process, was primarily inspired by the entrepreneur’s passion and hobby. In the second stage, it was discovered that no proper business planning had been completed, and the business was initially self-financed. In the third stage, it was discovered that the majority of entrepreneurs launched their businesses through social media and managed day-to-day operations as a small team. When it came to fourth stage, most of female entrepreneurs preferred both image and financial growth, with the majority of them relying on government funds for further business growth. Conclusion: this research will assist policymakers to gain insight into female entrepreneurs’ entrepreneurial experiences and, as a result, in developing effective policies and programs to help them expand their business.
  • Interação de Mercados: Agenciamento de Interdefinição de Mercado de Alimentos Theoretical-Empirical Article

    Thome, Karim Marini; Cappellesso, Giselle

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: para colaborar com o programa de pesquisa em andamento sobre como os mercados se cruzam e se sobrepõem, este ensaio teórico introduz a noção de agenciamento de interdefinição de mercado. Marco teórico: a estrutura teórica se baseia nos pressupostos analíticos dos estudos de mercado construtivistas, o processo de enquadramento, transbordamento, tradução e agenciamento em um contexto de interação de mercado. Métodos: para ilustrar o agenciamento de interdefinição de mercado, este artigo usa um ensaio teórico sobre mercados de slow e fast food. Resultados: este ensaio descreve como o slow food pode ser visto como um transbordamento em oposição ao enquadramento do fast food, agenciando elementos sociotécnicos opostos para a construção deste novo enquadramento, e como o slow food também contribui para um novo enquadramento do fast food. Conclusão: primeiro, este ensaio mostra que ambos os mercados de alimentos emaranham e desembaraçam elementos sociotécnicos que se afastam ou se aproximam um do outro, traduzindo e agenciando seus arranjos sociotécnicos. Segundo, o agenciamento de interdefinição de mercado é delineada como um processo de inter-relação de mercado que acontece por meio da capacidade dos atores de moldar mercados, onde um mercado anterior é usado como referência para influenciar outro quadro de mercado.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objective: in order to collaborate with the ongoing research program on how markets intersect and overlap, this theoretical essay introduces the notion of market interdefinition agencing. Theoretical framework: the theoretical framework draws on previous constructivist market studies on the process of framing, overflowing, translation, and agencing in a market interaction context. Methods: to illustrate the market interdefinition agencing, this article uses a theoretical essay on slow and fast food markets. Results: this essay depicts how slow food can be seen as an overflow in opposition to fast food framing, agencing opposite sociotechnical elements for the construction of this new frame, and how slow food also contributes to a new fast food frame. Conclusion: first, this essay shows that both food markets entangle and disentangle sociotechnical elements that move away from or closer to each other, translating and agencing their sociotechnical arrangements. Second, market interdefinition agencing is delineated as a process of market interrelation that happens through the capacity of actors to shape markets, where a previous market is used as a reference to influence another market frame.
  • O Impacto de Pagamentos de Serviços Ambientais na Mata Atlântica: Um Estudo Geoespacial Artigo Teórico-Empírico

    Cerveira, Ricardo; Prado, Nágela Bianca do; Tonini, Gabriela; Cunha, Christiano França da

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: este estudo buscou compreender o impacto dos programas de pagamento por serviços ambientais (PSA) em relação aos indicadores ambientais no bioma da Mata Atlântica brasileira. Marco téorico: o arcabouço literário contemplou três tópicos de discussão: pagamento por serviços ambientais, avaliação de programas e teoria da mudança. De maneira geral, articulou-se a temática da avaliação de programas na área agrícola, considerando os preceitos da teoria da mudança. Método: dados geoespaciais de uso de solo, entre 2016 e 2021, e de valores pagos em programa de PSA junto a produtores rurais, foram coletados para avaliar o impacto no aumento ou diminuição de áreas degradadas e recuperadas. A análise de dados contemplou a estatística multivariada, mais especificamente da comparação entre grupos e da relação entre variáveis através da regressão linear múltipla. Resultados: os resultados empíricos destacam que existe diferença significativa no aumento de áreas em recuperação entre os produtores que receberam valores em PSA e os produtores não participantes deste programa. Quanto aos tipos de PSA, aquele que paga por melhoria no uso do solo foi o que mais contribuiu com aumento da área em recuperação. Conclusões: o estudo evidencia que os métodos de avaliação para PSA devem ser cada vez mais complexos e mensuráveis, pois existem várias possibilidades de impactos conforme o objetivo do programa. Os resultados são pertinentes para as esferas teórica, prática e social, além de ajudarem no alcance dos Objetivos de Desenvolvimento Sustentável (ODS).

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objective: this study aimed at understanding the impact of payment for environmental services (PES) programs in relation to environmental indicators in the Brazilian Atlantic Forest biome. Theoretical approach: the literary framework included three topics of discussion: payment for environmental services, program evaluation, and theory of change. In a broader way, the theme of evaluating programs in the agricultural area was articulated, considering the precepts of the theory of change. Method: geospatial data on land use, between 2016 and 2021, and amounts paid under the PES program with rural producers were collected to evaluate the impact on the increase or decrease in degraded and recovered areas. Data analysis included multivariate statistics, more specifically the comparison between groups and the relationship between variables through multiple linear regression. Results: the empirical results highlight that there is a significant difference in the increase in areas under recovery between producers who received PES values and producers not participating in this program. As for the types of PES, the one that pays for improvements in land use contributed most to the increase in the area under recovery. Conclusions: the study shows that evaluation methods for PES must be increasingly complex and measurable, as there are several possibilities for impacts depending on the objective of the program. The results are relevant to the theoretical, practical, and social spheres, in addition to helping to achieve the Sustainable Development Goals (SDGs).
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