Resumo em Português:
Resumo A definição da política de preços é uma das mais importantes decisões no âmbito da gestão, pois afeta a lucratividade das empresas e sua competitividade no mercado. Apesar da importância que o preço assume nas organizações, parece que tal elemento não tem recebido a devida atenção de muitos acadêmicos e profissionais de marketing, por representar menos de 2% dos artigos das principais revistas da área, segundo estimativas. Desta forma, o objetivo deste estudo foi o de propor e testar um modelo teórico que indique os impactos da política de preços sobre a lucratividade das empresas. Para tanto, foram estudadas 150 empresas do polo metal-mecânico situadas na região Nordeste do Estado do Rio Grande do Sul, Brasil, integrando-se as estratégias de preços baseadas em valor para o cliente, na concorrência e em custos com os níveis (altos e baixos) de preços praticados e o seu desempenho no que se refere à lucratividade. Os resultados indicam que a lucratividade das empresas estudadas é afetada positivamente pela estratégia de preços baseada em valor e níveis altos de preço e negativamente pelos níveis baixos de preço. Tais achados sinalizam que as políticas de preços são impactantes na lucratividade das organizações e que, portanto, um olhar mais estratégico para o processo de formação de preços constitui um aspecto que não pode ser negligenciado pelos gestores.Resumo em Espanhol:
Resumen La definición de la política de precios es una de las decisiones más importantes en la gestión, ya que afecta a la rentabilidad de las empresas y su competitividad en el mercado. A pesar de la importancia que el precio tiene en las organizaciones, parece que este elemento no ha recibido la debida atención de muchos académicos y profesionales de marketing, dado que el tema aparece en menos del 2% de los artículos de las principales revistas del área, según estimaciones. El objetivo en este estudio es proponer y poner a prueba un modelo teórico que indique los impactos de la política de precios en la rentabilidad de las empresas. Para ello, se han estudiado 150 empresas del parque industrial metalmecánico ubicado en la región nordeste del estado de Rio Grande do Sul, Brasil, y se han integrado las estrategias de fijación de precios con base en el valor para el cliente, en la competencia y en los costos con los niveles de precios (altos y bajos) y su desempeño con respecto a la rentabilidad. Los resultados indican que la rentabilidad de las empresas es afectada positivamente por la estrategia de precios basada en el valor y niveles de precios altos, y negativamente por los niveles de precios bajos. Los hallazgos indican que las políticas de precios producen efectos en la rentabilidad de las organizaciones y que, por lo tanto, una mirada más estratégica al proceso de fijación de precios constituye un aspecto que los administradores no pueden dejar de tener en cuenta.Resumo em Inglês:
Abstract Price policy definition is one of the most important decisions in management as it affects corporate profitability and market competitiveness. Despite the importance that prices take in organizations, it appears that this element has not received proper attention by many academics and marketers since it represents, according to estimates, less than 2% of the papers on leading journals in the field. Thus, the aim of this study was to propose and test a theoretical model showing the impacts of pricing policy on corporate profitability. To this end, 150 companies in the metal-mechanic sector situated in the Northeast of Rio Grande do Sul State, Brazil were studied, integrating customer value-based pricing strategies, competition-based pricing strategies and cost-based pricing strategies with price levels (high and low) and performance with respect to profitability. The results indicate that the profitability of the surveyed companies is positively affected by value-based pricing strategy and high price levels while it is negatively affected by low price levels. Such findings indicate that pricing policies influence the profitability of organizations and therefore, a more strategic look at the pricing process may constitute one aspect that cannot be overlooked by managers.Resumo em Português:
Resumo Neste artigo, tem-se como objetivo realizar uma investigação empírica acerca da relação entre inovação e desempenho produtivo das empresas industriais brasileiras medido por Produtividade do Trabalho e Produtividade Total dos Fatores. Foram utilizados dados provenientes da Pesquisa de Inovação e estimados modelos cross section e de dados em painel. Dada a pequena magnitude dos coeficientes associados aos diversos indicadores de inovação, os resultados sugerem que a inovação produz impacto incipiente na produtividade da indústria nacional.Resumo em Espanhol:
Resumen El objetivo en este trabajo es realizar una investigación empírica sobre la relación entre la innovación y el desempeño productivo de las empresas industriales en Brasil medido por Productividad Laboral y Productividad Total de Factores. Se han utilizado datos de la Encuesta de Innovación y se han estimado modelos de corte transversal y datos de panel. Dada la pequeña magnitud de los coeficientes relacionados con los diversos indicadores de innovación, los resultados sugieren que la innovación produce impacto incipiente en la productividad de la industria nacional.Resumo em Inglês:
Abstract The aim of this paper is to carry out an empirical investigation into the relationship between innovation and the productive performance of Brazilian businesses measured by Work Productivity and Total Factor Productivity. Data taken from the Research of Innovation and estimated cross section models and panel data was used. The results suggest that innovation produces an incipient impact on competition in the national industry, reflected in the small magnitude of coefficients associated with the diverse indicators of innovation.Resumo em Português:
Resumo Neste estudo, teve-se como objetivo apresentar categorias teóricas sobre o fenômeno da implementação de sistemas de melhoria de desempenho em organizações. O método utilizado foi a Grounded Theory, seguindo os procedimentos apresentados por Strauss and Corbin (2008). Desta forma, a pesquisa foi conduzida baseada nos princípios da amostragem teórica, sendo que a coleta e análise dos dados foram realizadas em sequências alternadas, e compreenderam 05 (cinco) grupos amostrais. A amostra teórica foi composta por 26 (vinte e seis) entrevistas, realizadas em 12 (doze) empresas. Os participantes foram gestores que já tiveram experiência com implementações de sistemas de avaliação e melhoria de desempenho. Desta forma, construiu-se a teoria substantiva "Uma fase de mudança e aprendizado". Esta se constitui de 09 (nove) categorias, além da categoria central. De acordo com os resultados entende-se o fenômeno da implementação de sistemas de melhorias de desempenho como uma fase de mudança e aprendizado que envolve aspectos comportamentais e estruturais da organização. Conclui-se que estes aspectos devem ser considerados a partir de uma visão sistêmica, a fim de integrar estrutura, tecnologias, comportamentos e processos que fazem parte do fenômeno da implementação.Resumo em Espanhol:
Resumen En este estudio el objetivo es presentar categorías teóricas sobre el fenómeno de la aplicación de sistemas de mejora de desempeño en las organizaciones. Se utiliza el método de Grounded Theory, siguiendo los procedimientos presentados por Strauss and Corbin (2008); así, el estudio tiene como base los principios del muestreo teórico. La recopilación y análisis de los datos se realizaron en secuencias alternas y comprendieron 05 (cinco) grupos de muestras. La muestra teórica consistió de 26 (veintiséis) entrevistas realizadas en 12 (doce) empresas. Los participantes fueron directivos que tenían experiencia con implementación de sistemas de evaluación y mejora de rendimiento. Así, fue construida la teoría sustantiva "Una fase de cambio y aprendizaje", que consta de 09 (nueve) categorías, además de la categoría central. De acuerdo con los resultados, se entiende el fenómeno de la implementación de sistemas de mejora de desempeño como una etapa de cambio y aprendizaje que incluye aspectos conductuales y estructurales de la organización. Se concluye que estos aspectos deben ser considerados desde una visión sistémica, con el fin de integrar estructura, tecnologías, comportamientos y procesos que forman parte del fenómeno de la implementación.Resumo em Inglês:
Abstract This study aimed to present theoretical categories on the phenomenon of the implementation of performance improvement methods in organizations. The method used was Grounded Theory, following the procedures presented by Strauss and Corbin (2008). In this way, the study was conducted based on the principles of theoretical sampling, and the data collection and analysis were conducted in alternate sequences, and it was composed by 05 (five) sample groups. The theoretical sample was composed of 26 (twenty-six) interviews conducted in 12 (twelve) companies. The participants were managers who have had experience with implementation of assessment and performance improvement methods. Thus, the substantive theory "A phase of change and learning" was built up. It consisted of 09 (nine) categories besides the core category. According to the results, the phenomenon of implementation of performance improvement methods is understood as a phase of change and learning that involves behavioral and structural aspects of the organization. It is concluded that these aspects should be considered from a systemic perspective, in order to integrate structure, technologies, behaviors and processes that are part of the phenomenon of implementation.Resumo em Português:
Resumo Embora as relações entre a capacidade aprendizagem organizacional, inovação e desempenho organizacional têm sido frequentemente estudadas, há pouca evidência empírica para apoiar essa perspectiva em pequenas e médias empresas. Neste estudo, objetiva-se analisar a influência da capacidade de aprendizagem organizacional no desempenho inovador e no desempenho organizacional de pequenas e médias empresas (PMEs). A pesquisa foi conduzida sob a abordagem quantitativa, descritiva e causal, survey e de corte transversal. A amostra foi composta por 92 empresas da indústria têxtil. Os dados foram analisados por meio da técnica de Modelagem de Equações Estruturais (MEE). Os resultados encontrados mostram que capacidade de aprendizagem organizacional influencia o desempenho inovador das PMEs, contudo, a influência da capacidade de aprendizagem no desempenho organizacional não foi significativa. A pesquisa fornece evidência para essas relações e mostra que são significativas e positivas no contexto de pequenas e médias empresas têxteis, contexto em que a literatura empírica é especialmente escassa. Para pesquisas futuras sugere-se avaliar fatores de contingência para a inovação e o desempenho organizacional. Outros estudos poderiam analisar as diferenças de inovação entre a indústria transformação e o setor de serviços.Resumo em Espanhol:
Resumen Aunque a menudo se hayan estudiado las relaciones entre la capacidad de aprendizaje organizacional, la innovación y el desempeño en los negocios, hay poca evidencia empírica para apoyar este punto de vista en pequeñas y medianas empresas. En este estudio se tiene como objetivo analizar la influencia de la capacidad de aprendizaje organizacional en el desempeño innovador y el desempeño organizacional de pequeñas y medianas empresas (PYMES). Se ha utilizado un enfoque cuantitativo, descriptivo y causal, survey y de corte transversal. La muestra se compone de 92 empresas de la industria textil. En el análisis de los datos se ha utilizado la técnica de modelos de ecuaciones estructurales (MEE). Los resultados muestran que la capacidad de aprendizaje organizacional influye en el desempeño innovador de las PYMES, sin embargo, la influencia de la capacidad de aprendizaje en el desempeño organizacional no es significativa. El estudio aporta evidencia de estas relaciones y muestra que son significativas y positivas en el contexto de las pequeñas y medianas empresas textiles, aspecto en que la literatura empírica es particularmente escasa. Para futuras investigaciones, se sugiere que se evalúen los factores de contingencia para la innovación y el desempeño organizacional. Otros estudios podrían analizar las diferencias en innovación entre la industria de transformación y el sector de servicios.Resumo em Inglês:
Abstract Although the relation between the organizational learning capability, organizational innovation and performance has often been studied, there is little empirical evidence to support this perspective in small and medium-sized enterprises. This study aims at analyzing the influence of organizational learning capability in innovative performance and organizational performance of small and medium-sized enterprises. The research was conducted under the quantitative approach, descriptive and causal, and cross-sectional survey. The sample was composed of 92 enterprises in the textile industry. The data were analyzed through the technique of Structural Equation Modeling. The results show that the organizational learning capability influences the innovative performance of small and medium-sized enterprises, however, the influence of the learning capability in organizational performance was not significant. The study provides evidence for these relations and shows that they are significant and positive in the context of small and medium-sized textile enterprises, context in which the empirical literature is particularly scarce. For future research it is suggested to evaluate contingency factors for innovative and organizational performance. Other studies could analyze the differences in innovation between manufacturing and service sector.Resumo em Português:
Resumo Subsidiárias realizam atividades de inovação em mercados estrangeiros, quer para capturar o conhecimento valioso que é necessário para adaptar seus produtos aos mercados locais ou para criar conhecimento de alto valor para a sede. No contexto de multinacionais de mercados emergentes, a maioria dos estudos têm negligenciado os determinantes da transferência de conhecimetno provenientes de subsidiárias (transferência reversa). Foram analisadas as respostas de uma pesquisa realizada com 78 multinacionais brasileiras que possuem subsidiárias em mercados desenvolvidos e emergentes. Verificou-se que a complexidade do conhecimento desenvolvido na subsidiária, bem como a sua autonomia e inserção no mercado externo determinam o fluxo de transferência reversa de conhecimento na empresa multinacional emergente. Este trabalho enriquece estudos anteriores sobre transferência reversa de conhecimento destacando os principais drivers para as multinacionais dos mercados emergentes.Resumo em Espanhol:
Resumen Filiales realizan actividades de innovación en los mercados extranjeros, ya sea para capturar el conocimiento valioso que es necesario para adaptar sus productos a los mercados locales, o con el fin de crear conocimiento de alto valor para su sede. Respecto a las multinacionales de mercados emergentes, en la mayor parte de los estudios no se ha dado la debida atención a los factores determinantes de la transferencia de conocimiento a partir de filiales (transferencia inversa). En este estudio se analizan las respuestas de una encuesta realizada a 78 multinacionales brasileñas que poseen filiales en mercados desarrollados y emergentes. Los resultados indican que la complejidad del conocimiento desarrollado en la filial, así como su autonomía e inserción en el mercado externo determinan el flujo de transferencia inversa de conocimiento en la empresa multinacional emergente. Con este trabajo, se colabora al desarrollo de los estudios acerca de la transferencia inversa de conocimiento, con énfasis en los principales drivers para las multinacionales de mercados emergentes.Resumo em Inglês:
Abstract Subsidiaries conduct innovation activities in foreign markets either to capture valuable knowledge that is necessary to adapt their products to local markets or to create valuable knowledge for headquarters. For emerging market multinationals, most studies have overlooked the determinants of successful reverse knowledge transfer from subsidiaries located in emerging and developed markets. This paper analyzed the responses of a survey administered to 78 Brazilian multinationals that own subsidiaries in developed and emerging markets. We found that knowledge complexity developed at the subsidiary, its autonomy and embeddedness in the foreign market determine the successful reverse knowledge transfer to headquarters of emerging market multinationals. This paper contributes to previous studies of reverse knowledge transfer by underlying the main drivers for emerging market multinationals.Resumo em Português:
Resumo Neste estudo, o objetivo foi investigar se trabalhadores em uma empresa de conhecimento intensivo que compartilham conhecimento na mesma proporção e que possuem número similar de lacunas estruturais são avaliados como tendo status equivalente. O estudo foi operacionalizado por meio da análise de 462 díades (22*(22−1)) que compõem os relacionamentos sociais presentes em uma organização de desenvolvimento de tecnologia para telemedicina. Os resultados apontam que a similaridade nas variáveis independentes se associa a similaridade de status informacional, mas a interação entre elas não. Conclui-se que a igualdade de status pode ser alcançada mesmo quando dois atores possuem bases diferentes para sua construção, seja por meio de práticas de compartilhamento de conhecimento ou por meio de lacunas estruturais. Tal conclusão relativiza o que é denominado Efeito Mateus nas pesquisas sobre status.Resumo em Espanhol:
Resumen El objetivo en este estudio es analizar si existe similitud de estatus informativo entre los trabajadores de una organización intensiva en conocimiento que comparten conocimiento de manera proporcional y que tienen los mismos vacíos estructurales. Se ha llevado a cabo el estudio por medio del análisis de 462 pares (22*(22−1)) que componen las relaciones sociales en una organización de desarrollo de tecnología para telemedicina. Los resultados indican que la similitud en las variables independientes se relaciona con la similitud de estatus informativo, pero no hay interacción entre ellas. Se concluye que la situación de igualdad de estatus puede lograrse incluso cuando dos actores tienen diferentes bases para su construcción, ya sea por medio de prácticas de intercambio de conocimiento o de vacíos estructurales. Dicha conclusión relativiza el denominado Efecto Mateo en estudios sobre estatus.Resumo em Inglês:
Abstract The aim of this study was to evaluate to what extent the similarity of informational status of intra-organizational actors relates to behavioral (knowledge sharing) and structural antecedents (structural holes) in a knowledge-intensive organization. The study was operationalized through the analysis of 462 dyads (22 * (22 − 1)) that comprise social relationships in a development organization of technology for telemedicine. The results indicate that the similarity of independent variables was associated to similarity in informational status, but there is no interaction between them. It is concluded that the equal status can be achieved even when two actors have different bases for its construction, whether through knowledge sharing practices or through structural holes. This conclusion relativizes what is called Matthew effect in status research.Resumo em Português:
Resumo Considerando as práticas científicas relacionadas a Pesquisa & Desenvolvimento em biotecnologia e, com base nos pressupostos da Actor Network Theory (ANT), esta pesquisa teve por objetivo descrever as principais translações que influíram na composição de uma rede-de-atores, refletindo sobre o organizar das práticas científicas em um laboratório de Pesquisa & Desenvolvimento da Rede Nordeste de Biotecnologia (Brasil). Os procedimentos metodológicos se basearam na abordagem histórica da biotecnologia sob estudo a partir de uma postura etnográfica. A composição do corpus foi organizada na forma de relatos, observando as passagens históricas. A história da biotecnologia foi relatada entre os enredos das práticas de concepção, patenteamento e comercialização, evidenciando a constituição de redes de atores heterogêneas. Por fim, enfatizou-se a influência da liderança da cientista do laboratório no modo de organizar das práticas científicas.Resumo em Espanhol:
Resumen Teniendo en cuenta las prácticas científicas relacionadas con I + D en biotecnología y con base en los supuestos de la Teoría del Actor-Red (Actor-Network Theory - ANT), en este estudio se pretende describir los principales movimientos que han influido en la composición de una red de actores, así como evaluar la organización de las prácticas científicas en un laboratorio de I + D de la Rede Nordeste de Biotecnologia (Brasil). Los procedimientos metodológicos se basan en el enfoque histórico de la biotecnología en cuestión desde un punto de vista etnográfico. La composición del corpus se ha organizado en forma de relatos o descripciones, con la observación de pasajes históricos. La historia de la biotecnología ha sido relatada en el contexto de las prácticas de creación, patentes y comercialización, lo que pone en evidencia la creación de redes de actores heterogéneas. Por fin, se observa la influencia del liderazgo de la científica coordinadora del laboratorio en la forma de organizar las prácticas científicas.Resumo em Inglês:
Abstract Considering the scientific practices related to Research & Development in biotechnology and, based on the assumptions of Actor Network Theory (ANT), this study aimed to describe the main translations that influenced the composition of an actor-networks, reflecting on the organizing practices in a scientific laboratory Research & Development of Northeast Biotechnology Network (Brazil). The methodological procedures were based on the historical approach of biotechnology under study from an ethnographic posture. The composition of the corpus was organized in the form of reports, observing the historical passages. The history of biotechnology has been reported between the plots of design, patenting and commercialization practices, highlighting the creation of heterogeneous actors’ networks. Finally, he emphasized the influence of laboratory scientist's leadership in the way of organizing of scientific practices.Resumo em Inglês:
Abstract There is widespread agreement across the social sciences that institutions matter. Although there is widespread agreement that institutions shape the behavior of actors, there are disagreements over the extent to which they actually influence individuals and the degree to which people can shape them. This article argues that these disagreements derive from the fact that scholars are studying different institutions at different levels. Many misunderstandings within the social sciences result from the failure to understand that scholars are often studying different phenomena. This problem would appear to be particularly stark in the discipline of Business Administration because it draws on a variety of areas of study in the social sciences.