Abstract:
What are the necessary actions to implement a truly inclusive school, as proposed in the National Policy for Special Education in the Perspective of Inclusive Education (Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva - Brasil. MEC 2008BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da educação inclusiva. Brasília, 2008. Disponível em: <Disponível em: http://portal.mec.gov.br/ arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf
> Acesso em: 20 maio 2017.
http://portal.mec.gov.br/ arquivos/pdf/p...
)? Through this inquiry, this article presents the findings of a research involving special education teachers of four municipalities of Rio Grande do Sul who point out actions needed to create a new school: an inclusive school. This research, that follows a quanti-qualitative approach (Marconi; Lakatos, 2009MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2009.), through the use of a Google Forms questionnaire, aims to uncover the formative paths and characteristics of these teachers’ instructing environments. Based on the likes of Garcia (2013GARCIA, R. M. C. Política de educação especial na perspectiva inclusiva e a formação docente no Brasil. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 18, n. 52, p. 101-119, jan./mar. 2013., 2014GARCIA, R. M. C. Para além da ‘inclusão’: crítica às políticas educacionais contemporâneas. In: EVANGELISTA, O. (Org.). O que revelam os slogans na política educacional. Araraquara: Junqueira & Marin , 2014. p. 101-140.), Kassar (2014KASSAR, M. C. M. A formação de professores para a educação inclusiva e os possíveis impactos na escolarização de alunos com deficiências. Cadernos Cedes, Campinas, v. 34, n. 93, p. 207-224, maio/ago. 2014.), Michels (2011MICHELS, M. H. O que há de novo na formação de professores para a Educação Especial? Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 24, n. 40, p. 219-232, maio/ago. 2011.), and Correia (2010CORREIA, L. M. (Org.). Educação especial e inclusão: quem disser que uma sobrevive sem a outra não está no seu perfeito juízo. 2. ed. Porto: Porto Editora, 2010.), this paper presents some of the data collected in the research and problematizes the proposals of special education teachers to turn schools into effectively inclusive spaces. As a result of this study, it was observed that most of the participants believe in the processes of inclusion implemented by the schools in which they are placed; however, they flag the importance of implementing initiatives, from different actors in the school education, so that an inclusive school proposal can be effectively realized.
Keywords:
pedagogical actions; inclusion; special education teacher