Acessibilidade / Reportar erro

The social construction of childhood and Maricota sem dona: narrative fragments in education research

Abstract:

This article discusses the social construction of childhood underpinned in the dialogue among theoretical elements from the sociology of childhood; a child-targeted literary work, Maricota sem dona (Mazzetti, 1985MAZZETTI, M. Maricota sem dona. Rio de Janeiro: Ao Livro Técnico, 1985.); and some of Walter Benjamin’s fragments (1987BENJAMIN, W. Infância em Berlim por volta de 1900. In: BENJAMIN, W. Rua de mão única. Tradução de Rubens Rodrigues Torres Filho e José Carlos Martins Barbosa. São Paulo: Brasiliense, 1987. p. 71-142. (Obras Escolhidas, v. 2)., 1994aBENJAMIN, W. Brinquedo e brincadeira: observações sobre uma obra monumental. In: BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Tradução de Sérgio Paulo Rouanet. 7. ed. São Paulo: Brasiliense , 1994a. p. 249-253. (Obras Escolhidas, v. 1)., 1994bBENJAMIN, W. Livros infantis antigos e esquecidos. In: BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura . Tradução de Sérgio Paulo Rouanet. 7. ed. São Paulo: Brasiliense , 1994b. p. 235-243. (Obras Escolhidas, v. 1)., 1994cBENJAMIN, W. O narrador: considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In: BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura . Tradução de Sérgio Paulo Rouanet. 7. ed. São Paulo: Brasiliense , 1994c. p. 197-221. (Obras Escolhidas, v. 1)., 2005BENJAMIN, W. Experiência. In: BENJAMIN, W. Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação. São Paulo: Editora 34, 2005. p. 21-25.). Methodology-wise, to build-up this research’s materiality, there is a problematization of the Narrator’s experience (Benjamin, 1994c) and of the view of the child diversity experienced in different social, cultural, ethnic, economic and political contexts, aiming to give visibility and appreciation to the cultures of childhood. As for the contributions of this research, children are acknowledged as social subjects that are active and historical, as well as owners of rights and producers of culture, through their peer relationships. This article also emphasizes the centrality of the production of the peer culture in childhood, which is about getting integration, insertion and social acknowledgement, in order to have autonomy.

Keywords:
cultures of childhood; experience; narratives

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira Setor de Indústrias Gráficas - Quadra 04 - lote 327, Térreo, Ala B, CEP 70.610-440 – Brasília-DF – Brasil, Telefones: (61) 2022-3077, 2022-3078 - Brasília - DF - Brazil
E-mail: editoria.rbep@inep.gov.br