Acessibilidade / Reportar erro

The Atualidades Project - a generator of improvement in the teaching-learning process: report of a teaching method carried out in a higher education institution

ABSTRACT

Objective:

Being up-to-date requires reading newspapers and articles concerning issues that are relevant to professional training; the objective of this paper is to present the teaching method Atualidades project - a generator of improvement in the teaching-learning process, carried out in a higher education institution.

Design/methodology/approach:

This is qualitative, exploratory research, containing testimonies by 50 students, six invited entrepreneurs and professionals, and four teachers, between years 2006 and 2010, using direct observation of students’ and guests’ presentations, document analysis of project data, and testimonies by those involved. Analytical categories: recognizing the importance of updating, relationship between selected material and subject content, awakening to the interface between theory and practice, discovery of and access to a greater amount of research sources, sharing of ideas and improvement in capacity of working in the classroom.

Theoretical framework:

This study considered research on teaching and learning based on systematic, disciplined, reflective and meaningful reading and interpretation of knowledge produced worldwide, which requires professionals who are connected with the world through knowledge, constant appreciation of citizens and their local, regional and international actions, in which reading is considered a promoter of prosperity and social inclusion (Lowman, 2004; Dewey, 1978; Pestalozzi, 1946).

Findings:

The results revealed that students, when seeking to update themselves through reading, discovered local reference business practices.

Contributions:

The studied teaching method contributes to education concerning teaching and learning and corroborates studies that discuss the formation of critical minds in higher education.

Keywords:
Reading; Actualities; Teaching method; Higher Education Institution

RESUMO

Objetivo:

Estar atualizado requer leitura de periódicos e reportagens de temas relevantes para formação profissional. O objetivo deste artigo é apresentar um método de ensino Projeto Atualidades - gerador de diferencial no processo de ensino-aprendizagem desenvolvido numa Instituição de Ensino Superior.

Método:

É uma pesquisa qualitativa de cunho exploratório, com depoimento de 50 alunos, seis empresários e profissionais convidados e quatro professores, de 2006 a 2010, utilizada observação direta das apresentações dos estudantes e convidados, análise documental dos dados do projeto e depoimentos dos envolvidos. Categorias de análise: reconhecimento da importância da atualização, relação do material selecionado com o conteúdo das disciplinas, despertar para a interface entre teoria e prática, descoberta e acesso de maior quantidade de fontes de pesquisa, compartilhamento de ideias e aprimoramento da capacidade de apresentação de trabalhos em sala de aula.

Fundamentação teórica:

O estudo considerou pesquisas sobre ensino-aprendizagem baseadas em processos de leitura sistemático, disciplinado, reflexivo e significativo do conhecimento produzido mundialmente que exige profissional conectado com o mundo através de conhecimento, constante valorização do cidadão e suas ações locais, regionais e internacionais, em que se considera a leitura promotora de prosperidade e inserção social (Lowman, 2004; Dewey, 1978; Pestalozzi, 1946).

Resultados:

Os resultados demonstraram que os estudantes, ao buscarem atualização através das leituras, conheceram práticas empresariais locais de referência.

Contribuições:

O método de ensino estudado contribui para a educação sobre ensino-aprendizagem e corrobora com trabalhos que discutem a formação de massa crítica no ensino superior.

Palavras-chave:
Leitura; Atualidades; Método de Ensino; Instituição de Ensino Superior

Texto completo disponível apenas em PDF.

Full text available only in PDF format.

REFERÊNCIAS

  • Anastasiou, L.G. C., & Alves, L. P. (Orgs). (2005). Processos de ensinagem na universidade: Pressupostos para as estratégias de trabalho em aula (5a ed.). Joinville, SC: UNIVILLE.
  • Barzotto, V. H. (Org.) (1999). Estado de leitura Campinas: Mercado das Letras.
  • Bertero, C. O., Caldas, M. P., & Wood Jr., T. (1999, janeiro-abril). Produção científica em administração de empresas: Provocações, insinuações e contribuições para um debate local. Revista de Administração Contemporânea, 3(1), 147-178. doi:http://dx.doi.org/10.1590/S1415-65551999000100009
    » https://doi.org/10.1590/S1415-65551999000100009
  • Borges, J. L. (1996). Cinco visões pessoais (3a ed.). Brasília: Ed. UNB.
  • Calderón, A. I. (2000, janeiro-março). Universidades mercantis: A institucionalização do mercado universitário em questão. São Paulo Perspectiva, 14(1), 61-72. doi:http://dx.doi.org/10.1590/S0102-88392000000100007
    » https://doi.org/10.1590/S0102-88392000000100007
  • Cardoso, R. C. L., & Sampaio, H. (1994). Estudantes universitários e o trabalho. Revista Brasileira de Ciências Sociais, 9(26), 30-50.
  • Colossi, N., Consentino, A. Q., & Etty, G. (2001, janeiro-abril). Mudanças no contexto do ensino superior no Brasil: Uma tendência ao ensino colaborativo. Revista FAE, 4(1), 49-58.
  • Demo, P. (1994). Educação e qualidade Campinas, São Paulo: Papirus.
  • Dewey, J. (1978). Democracia e educação São Paulo: Nacional.
  • Fischer, T. (2003, setembro-dezembro). Alice através do espelho ou Macunaíma em campus papagalli? Mapeando rotas de ensino dos estudos organizacionais no Brasil. O & S, 10(28), 47-62.
  • Freire, P. (1993). A importância do ato de ler: Em três artigos que se completam São Paulo: Cortez.
  • Guedes, S. P. (1981). Educação, pessoa e liberdade: Propostas rogerianas para uma práxis psico-pedagógica centrada no aluno (2a ed.). São Paulo: Moraes.
  • Gil, A. C. (2002). Como elaborar projetos de pesquisa (4a ed.). São Paulo: Atlas.
  • Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2010) Exame nacional de desempenho dos estudantes Recuperado de http://www.inep.gov.br
    » http://www.inep.gov.br
  • Lowman, J. (2004). Dominando as técnicas de ensino São Paulo: Atlas.
  • Manguel, A. (1997). Uma história da leitura São Paulo: Companhia das Letras.
  • Marion, A. L. C. (2007). Métodos de ensino para cursos de administração: Uma análise da aplicabilidade e eficiência dos métodos (Dissertação de mestrado). Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, SP, Brasil.
  • Morin, E. (2005). Educação e complexidade: Os sete saberes e outros ensaios (3a ed.) São Paulo: Cortez.
  • O’Brien, J., Drnevich, P., Crook, T. R., & Armstrong, C. E. (2010, December). Does business school research add economic value for students? Academy of Management Learning & Education, 9(4), 638-651.
  • Orlandi, E. P. (1996). Discurso e leitura (3a ed.) Campinas, SP: Ed. da Universidade Estadual de Campinas.
  • Paldês, R. A. (1998). O uso da internet no ensino superior: Estudo de caso da Universidade de Brasília (Tese de doutorado). Universidade de Brasília, Brasília, DF, Brasil. Recuperado de http://www.geocities.com/Cape.Canaveral/Lauch/5606
    » http://www.geocities.com/Cape.Canaveral/Lauch/5606
  • Pestalozzi, J. H. (1946). Antologia de Pestalozzi (L. Luzuriaga, Trad.). Buenos Aires: Losada.
  • Plebane, S., & Domingues, M. J. C. S. (2008, outubro). Utilização dos métodos de ensino e a formação de competências gerenciais: Uma análise no curso de administração. Anais do Encontro Nacional de Cursos de Graduação em Administração - ENANGRAD Curitiba, PR, Brasil, 19.
  • Plebane, S., & Domingues, M. J. C. S. (2009, abril-junho). Utilização dos métodos de ensino e a formação de competências gerenciais: Uma análise no curso de administração. Revista ANGRAD, 10(2), 53-72.
  • Richardson, R. J. (1999). Pesquisa social: Métodos e técnicas (3aed.). São Paulo: Atlas .
  • Rogers, C. R. (1973). Liberdade para aprender (3a ed.). Belo Horizonte: Interlivros.
  • Sampaio, H. (1999). Ensino superior no Brasil. O setor privado São Paulo: Hucitec.
  • Silva, E. T. (1986). Leitura na escola e na biblioteca Campinas: Papirus.
  • Silva, M. R., & Fischer, S. (2008, setembro 6-10). Ensino de administração: Um estado da trajetória de cursos de graduação. Anais do Encontro da ANPAD Rio de Janeiro, RJ, Brasil, 32.
  • Veloso, N. A. (1999). Administração em educação Rio de Janeiro: Livros Técnicos.
  • Teixeira, G. (2001). Métodos de ensino usados em administração: Características e aplicações São Paulo, FEA-USP. Recuperado de http://www.serprofessoruniversitario.pro.br/
    » http://www.serprofessoruniversitario.pro.br/
  • Wood Jr., T. (2000, agosto). Reformando o ensino e o aprendizado de gestão da produção e operações. Anais do Simpósio de Administração da Produção, Logísticas e Operações Internacionais - SIMPOI São Paulo, SP, Brasil, 3.
  • 6
    Evaluation process: Double Blind Review

Publication Dates

  • Publication in this collection
    Apr-Jun 2015

History

  • Received
    13 July 2012
  • Accepted
    13 May 2015
Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado, Av. da Liberdade, 532, 01.502-001 , São Paulo, SP, Brasil , (+55 11) 3272-2340 , (+55 11) 3272-2302, (+55 11) 3272-2302 - São Paulo - SP - Brazil
E-mail: rbgn@fecap.br