ABSTRACT
In this paper, we aim to recognize the protagonism and agentivity in the learning activity in talk-in-interaction data of Petermann’s master’s research project (2016) held at a private high school in Paraná, which works with thematic learning projects. Our epistemological perspective is Ethnomethodological Conversation Analysis (LODER; JUNG, 2008LODER, L. L.; JUNG, N. M. (Org.). Fala-em-interação social: introdução à Análise da Conversa Etnometodológica. Campinas: Mercado de Letras, 2008., 2009LODER, L. L.; JUNG, N. M. (Org.). Análises de fala-em-interação institucional: a perspectiva da Análise da Conversa Etnometodológica. Campinas: Mercado de Letras, 2009.; SACKS; SCHEGLOFF; JEFFERSON, 1974 SACKS, H.; SCHEGLOFF, E. A.; JEFFERSON, G. Sistemática elementar para a organização da tomada de turnos para a conversa. Veredas, Juiz de Fora, v.7, n.1-2, p.9-73, 2003.). As a result, data point to a new communicative order in classroom that increases the possibilities of participation, agentivity and protagonism in the joint construction of knowledge.
KEYWORDS:
talk-in-interaction; participation; protagonism; learning