ABSTRACT
This article seeks to interpret the discourses of High School students in an English language context considering the concept of coloniality of gender by Mendoza (2017MENDOZA, B. La epistemología del sur, la colonialidad del género y el feminismo latinoamericano. Tradução de Laureny Aparecida Lourenço da Silva. In: BRANDÃO, Izabel et al. (org.). Traduções da cultura: perspectivas críticas feministas (1970-2010). Maceió: Edufal; Florianópolis: Editora da UFSC, 2017. p. 753-776.) and Lugones (2007LUGONES, Maria. Heterosexualism and the Colonial/Modern Gender System. Hypatia, Hoboken, v. 22, n. 1, p. 186-209, 2007. Doi: https://doi.org/10.1353/hyp.2006.0067
https://doi.org/10.1353/hyp.2006.0067...
), and of critical literacy as the expansion of perspectives by Monte Mór (2015MONTE MÓR, W. Crítica e letramentos críticos: reflexões preliminares. In: ROCHA, C. H.; MACIEL, R. F. Língua estrangeira e formação cidadã: por entre discursos e práticas. Campinas: Pontes , 2015. p. 31-50., 2018MONTE MÓR, W. Sobre rupturas e expansão na visão de mundo: seguindo as pegadas e os rastros da formação crítica. In: PESSOA, R. R.; SILVESTRE, V. P. V.; MONTE MÓR, W. (org.). Perspectivas críticas de educação linguística no Brasil: trajetórias e práticas de professoras/es universitárias/os de inglês. São Paulo: Pa de Palavra, 2018. p. 263-276.). For such, I interpreted the speeches of students that made me reflect on those concepts in the activities developed in the classroom. Thus, I identified discourses that corresponded to the notion of coloniality of gender, I interpreted the language processes inserted in these discourses, and indicated some critical postures related to the topic. I defend the inclusion of gender discussions in the English language classes to discuss and reflect on this theme.
KEYWORDS:
coloniality of gender; critical literacy; English language teaching