Acessibilidade / Reportar erro

Back schools in Brazil: a review of the intervention methodology, assessment tools, and results

Abstracts

The Back School is characterized as an educational program aimed at individuals who have chronic pain in spine. In Brazil, a growing number of research studies on the effects of such programs have been observed in the last decades. Thus, the purpose of this systematic review was to identify studies on Back Schools carried out in Brazil with a population of adults and elderlies, and to compare their intervention methodologies, data collection tools, and results. A search for scientific articles and Master's and doctoral theses in several databases was conducted. The keywords used in that search were Postural Program; Postural School; Back School; Back Care Education; Back Education, as well as the respective terms in Portuguese. Eighteen studies were found, being fourteen quantitative and four qualitative studies.The studies showed many differences between them, in both the interventions proposed and the methodological design. However, the use of similar tools for assessing pain intensity, functional capacity, and quality of life between the quantitative studies allowed a partial comparison of the efficacy of those programs.The studies included in this systematic review demonstrated, in general, the immediate efficacy in reducing pain and improving functional capacity and quality of life after the Back School. Results, however, are still conflicting regarding the efficacy in the medium and long terms. Thus, it becomes necessary to conduct further studies that include follow-up assessments in the medium and long terms in order to obtain more accurate conclusions about the efficacy of Back Schools.

Posture; Education in health; Health promotion; Adult; Brazil


A Escola Postural se caracteriza como um programa educativo direcionado a indivíduos que apresentam dores crônicas na coluna vertebral. No Brasil observou-se, nas últimas décadas, um número crescente de pesquisas sobre os efeitos desses programas. Assim, o objetivo desta revisão foi identificar as pesquisas sobre as Escolas Posturais desenvolvidas no Brasil com a população de adultos e idosos, comparando-se metodologias de intervenção, instrumentos de coleta de dados e resultados. Realizou-se uma busca sistemática de artigos científicos e teses e dissertações em várias bases de dados. As palavras-chave utilizadas na busca foram Postural Program; Postural School; Back School; Back Care Education; Back Education, e os respectivos termos em português. Foram encontrados dezoito estudos, sendo quatorze quantitativos e quatro qualitativos. Os estudos apresentam inúmeras diferenças entre si, tanto nas propostas de intervenções quanto no desenho metodológico. Contudo, a utilização de instrumentos semelhantes para a avaliação da intensidade da dor, da capacidade funcional e da qualidade de vida entre os estudos quantitativos permite uma comparação parcial da eficácia desses programas. Os estudos incluídos nesta revisão demonstram, em geral, a eficácia imediata na diminuição da dor e na melhora da capacidade funcional e da qualidade de vida após a Escola Postural. Porém ,observou-se que os resultados ainda são divergentes em relação à eficácia no médio e longo prazos. Deste modo, torna-se necessária a realização de novos estudos que contemplem reavaliações a médio e longo prazos para que conclusões mais precisas sobre a eficácia das Escolas Posturais sejam obtidas.

Postura; Educação em saúde; Promoção da saúde; Adulto; Brasil


Introduction

The World Health Organization (WHO) proclaimed the period between 2001 and 2010 as the "Decade of Bone and Joint", in order to raise awareness for musculoskeletal pathologies and pain.11. Lidgren L. The Bone and Joint Decade 2000-2010. Bulletin of the World Health Organization. 2003;81(9):629.,22. Woolf AD. The Bone and Joint Decade 2000-2010. Ann Rheum Dis. 2000;59:8-12.

Back pain is the most common musculoskeletal disorder; it is estimated that 60% to 80% of the world population will, at some point in their life, suffer from it.33. Limon S, Valinsky LJ, Shalon YB. Risk factors for low back pain in the elementary school environment. Spine. 2004;29(6):697-702.

4. Ribeiro CC, Goméz-Conesa A. Lumbalgia. Prevalencia y programas preventivos em la infancia y adolescencia. Rev Iberoam Fisioter Kinesiol. 2008;11(1):32-8.

5. Martinéz-González M, Goméz-Conesa A. MONTESINOS, H. Programas de higiene postural desarrollados com escolares. Fisioterapia. 2008;30(5):223-30.

6. Nordin M. Back Pain: lessons from patient education. Patient Educ. Couns. 1995;26:67-70.
-77. Karahan A, Bayraktar N. Determination of the usage of body mechanics in clinical sittings and the occurrence of low back pain in nurses. Int J Nurs Stud. 2004;41:67-75. Of these individuals, it is estimated that 40% will develop a picture of chronic pain,88. Ferreira MS, Navega MT. Efeitos de um programa de orientação para adultos com lombalgia. Acta Ortop Bras. 2010;18(3):127-31. which is defined by the WHO as sporadic episodes of pain over a period of six months, or a pain that lasts over three months, which may lead to frequent work absenteeism, early retirement, and lower productivity.99. Verhaak PFM, Kerssens JJ, Dekker J, Sorbi MJ, Bensing JM. Prevalence of chronic benign pain disorder among adults: a review of the literature. Pain. 1998;77:231-39.,1010. World Health Organization. The burden of musculoskeletal conditions at the start of the new millennium. World Health Organization Technical Report Series. 2003:1-218.

Chronic low back pain is relevant, because it creates physical, mental, and emotional distress due to the inability of the individual to control it and due to the reduced functional capacity.44. Ribeiro CC, Goméz-Conesa A. Lumbalgia. Prevalencia y programas preventivos em la infancia y adolescencia. Rev Iberoam Fisioter Kinesiol. 2008;11(1):32-8.,1111. Trevelyan, FC, Legg SJ. Back pain in school children - Where to from here? Appl Ergon. 2006;37:45-54.,1212. Hadjistavropoulos, TK; Craig, D. Pain: psychological perspectives. Lawrence Erlbaum Associates, 2004:1-377. These changes trigger a reduction in the quality of life of individuals and contribute to the chronicity of the problem.1313. Cunha LL, Mayrink WC. A influência da dor crônica na qualidade de vida em idosos. Rev Dor. 2011;12(2):120-4.,1414. Ehrlich GE. Low back pain. Bulletin of the World Health Organization. 2003;81:671-6.

In 1969, Mariane Zachrisson-Forssell, a Swedish physiotherapist, proposed an educational program called the Back School, aimed at reducing the features of chronic low back pain.1515. Forssell MZ. The Swedish Back School. Physiotherapy. 1980;66(4):112-4.,1616. Forssell MZ. The Back School. Spine. 1981;6(1):104-6. The translation of the name of the program into Portuguese has varied, and the most commonly used terms are: Escola de Coluna,1717. Andrade SC, Araújo AG, Vilar MJ. Escola de coluna: revisão histórica e sua aplicação na lombalgia crônica. Rev Bras de Reumatol. 2005;45(4)224-8.,1818. Chung TM. Escola de Coluna - experiência do Hospital das Clínicas da Universidade de São Paulo. Acta Fisiatr. 1996;3(2):13-7. Escola de Postura,88. Ferreira MS, Navega MT. Efeitos de um programa de orientação para adultos com lombalgia. Acta Ortop Bras. 2010;18(3):127-31.,1919. Knoplish J. Qual deveria ser o nome da Back School Brasileira? Rev Bras de Reumat. 2006;46(1):80. Escola Postural2020. Souza JL, Vieira A. Escola Postural: um caminho para o conhecimento de si e o bem-estar corporal. Movimento. 2003;9(3):101-22.,2121. Ues ME, Moraes JP. Escola Postural para a terceira idade. Praxisterapia. 2003;8(8):51-76. e Programa de Educação Postural2222. Candotti CT, Nune SE, Noll M, Freitas K, Macedo CH. Efeitos de um programa de educação postural para crianças e adolescentes após oito meses do seu término. Rev. Paul. Pediat. 2011;29(4):577-83. (Back School, Postural School, Back School, Postural Education Program).

The main objective of the Swedish Back School was to educate and ergonomically improve the posture of individuals with back pain, enabling them to actively protect themselves against spinal injuries. The proposed approach was a physiotherapist teaching four lessons of 45 minutes each, twice a week. Based on the etiology of back pain and on electromyographic studies, Forssell believed that, when performing appropriately activities of daily living (ADL), individuals would be able to prevent or control their pain.1515. Forssell MZ. The Swedish Back School. Physiotherapy. 1980;66(4):112-4.,1616. Forssell MZ. The Back School. Spine. 1981;6(1):104-6. In the first lesson of the program, notions about the spine, causes of pain, and postures of relaxation are addressed. In the second lesson, theoretical orientations on ADL are issued, emphasizing the sitting and standing posture, and with exercises at home. In the third lesson, the participants practice the previously received information; transport of objects and lifting practice are addressed, and exercises for the lower limbs are practiced at home. In the last lesson, patients are encouraged to practice regular physical exercise to decrease pain; finally, the contents of previous classes are reviewed.1515. Forssell MZ. The Swedish Back School. Physiotherapy. 1980;66(4):112-4.,1616. Forssell MZ. The Back School. Spine. 1981;6(1):104-6.

After the Swedish Back School, different programs emerged; while the original objectives were retained, the number of classes and the contents were modified.1717. Andrade SC, Araújo AG, Vilar MJ. Escola de coluna: revisão histórica e sua aplicação na lombalgia crônica. Rev Bras de Reumatol. 2005;45(4)224-8.,2323. Henrotin Y, Vanderthommen, M, Fauconnier C, Grisart J, Masquelier E, Peretz A et al. Définition, critéres de qualité et evaluation d'un programme de type école du dos. Recommandations de la Société Belge des Écoles du Dos. Revue du Rhumatisme. 2001;68(2):185-91.,2424. Knoplich J. Editora panamed. Enfermidades da coluna vertebral. 2. ed. São Paulo; 1986:317-26.

In Brazil, back school was implemented in 1972, at the Hospital do Servidor Público de São Paulo by physician Joseph Knoplich,1717. Andrade SC, Araújo AG, Vilar MJ. Escola de coluna: revisão histórica e sua aplicação na lombalgia crônica. Rev Bras de Reumatol. 2005;45(4)224-8.,1818. Chung TM. Escola de Coluna - experiência do Hospital das Clínicas da Universidade de São Paulo. Acta Fisiatr. 1996;3(2):13-7.,2424. Knoplich J. Editora panamed. Enfermidades da coluna vertebral. 2. ed. São Paulo; 1986:317-26. but only in 1998 was the first research on a back school program developed in Brazil published.1717. Andrade SC, Araújo AG, Vilar MJ. Escola de coluna: revisão histórica e sua aplicação na lombalgia crônica. Rev Bras de Reumatol. 2005;45(4)224-8.

In the literature, there are several publications on back schools, as well as systematic reviews comparing the results of previous studies on the effectiveness of back schools.2525. Heymans MW, Van Tuder MW, Esmail R, Bombardier C, Koes BW. Back school for nonspecific low back pain: a systematic review within the framework of the Cochrane Collaboration Back Review Group. Spine. 2005;30(19):2153-63.

26. Brox JI, Storhein K, Grotle M, Tveito TH, Indahl A, Eriksen HR. Systematic review of back schools, brief education, and fear-avoidance training for chronic low back pain. The Spine J. 2008;8:948-58.
-2727. van Middelkoop M, Rubinstein SM, Kuijpers T, Verhagen AP, Ostelo R, Koes BW, van Tulder MW. A systematic review on the effectiveness of physical and rehabilitation interventions for chronic non-specific low back pain. Eur Spine J. 2011;20:19-39. However, only one study conducted in Brazil was found in a systematic review of articles,2727. van Middelkoop M, Rubinstein SM, Kuijpers T, Verhagen AP, Ostelo R, Koes BW, van Tulder MW. A systematic review on the effectiveness of physical and rehabilitation interventions for chronic non-specific low back pain. Eur Spine J. 2011;20:19-39. which prevents the summarization of the researchers' interest and of the studies that have been developed in this country. There are two reviews published in Brazilian journals that address back schools and discuss the structure of programs in Europe, North America, and Brazil.1717. Andrade SC, Araújo AG, Vilar MJ. Escola de coluna: revisão histórica e sua aplicação na lombalgia crônica. Rev Bras de Reumatol. 2005;45(4)224-8.,1818. Chung TM. Escola de Coluna - experiência do Hospital das Clínicas da Universidade de São Paulo. Acta Fisiatr. 1996;3(2):13-7. However, these reviews did not present data on the Brazilian scientific production.

Thus, this study aimed to answer the question: do the studies developed in Brazil demonstrate the effectiveness of the back school programs and allow for this educational approach to be recommended in healthcare services? To answer this question, studies that evaluate back schools developed in Brazil with adults and older populations were identified, determining research methods, intervention proposals, data collection instruments, and results.

Methodology

A literature search was conducted in Scopus, ScienceDirect, PubMed, and SciELO databases. The keywords used were: Postural Program; Postural School; Back School; Back Care Education; Back Education; and the respective terms in Portuguese. The studies had to meet the following inclusion criteria: (a) described, developed, and evaluated a theoretical and/or practical educational program related to the teaching of the proper performance of ADLs, (b) developed in Brazil from 1970 onwards, and (c) applied to people over 18 years old. The exclusion criteria were: (a) studies linked to work activities, and (b) studies directed to patients with acute and subacute pain, i.e., with less than three months' duration.

In order to include dissertations and theses that were not published in scientific journals, a survey was conducted with the same keywords in the CAPES Bank of Theses and Dissertations (Banco de Teses e Dissertações da CAPES - BTDC).

The initial selection was performed by the reading the titles and the city where the back school programs were applied. For potentially eligible studies, in addition to the reading of the titles, the abstracts were also read. The articles that initally met the inclusion criteria were read and analyzed in full; after final analysis, those that met all inclusion criteria were included.

At the end of article selection, data regarding the location and the type of study (qualitative or quantitative) were initially collected; then, the programs developed, the instruments used for data collection, and the results found were also recorded.

Results

Fig. 1 shows the flowchart of the adopted strategy to search and inclusion of articles. Of the 563 articles initially identified from the keywords in the period from 1970 to 2011, 527 were excluded because they had not been conducted in Brazil. Of the 36 articles addressing programs in Brazil, 20 were excluded after the abstract analysis, since they did not meet all the inclusion criteria. Therefore, 18 articles were selected for this review. Finally, two studies retrieved from the BTDC - a Ph.D. thesis and a Master's degree dissertation - were included.

Figura 1
Fluxograma da seleção de artigos de 1070 a 2011.

Table 1 presents and describes in chronological order the 18 studies selected and included in this review, which developed programs in Brazil directed to the teaching of proper posture in ADL for people over 18 years of age. In this table authors, year of publication, title and place of study, and classification (qualitative, experimental, quasi-experimental and semi-experimental) are identified.2828. Gaya A e colaboradores. Ciências do movimento humano: introdução à metodologia da pesquisa bibliográfica. Artmed, Porto Alegre, 2008. Table 2 summarizes the qualitative studies and the instruments used. Table 3 contains the quantitative studies, presenting the sample size and data collection instruments, which were divided into instruments for measuring pain intensity, functional capacity, and quality of life.

Table 1
Summary of studies included in this review.
Table 2
Qualitative studies, author and year, sample size, and methodology used for data collection.
Table 3
Quantitative studies, author and year, sample size, and methodology used for data collection.

The structure of the back school programs described in the analyzed studies varied regarding the teaching strategies, duration of the classes, and program.There was a predominance of programs organized in up to five lessons,88. Ferreira MS, Navega MT. Efeitos de um programa de orientação para adultos com lombalgia. Acta Ortop Bras. 2010;18(3):127-31.,2121. Ues ME, Moraes JP. Escola Postural para a terceira idade. Praxisterapia. 2003;8(8):51-76.,2929. Caraviello EZ, Wasserstein S, Charnlian TR, Masiero D. Avaliação da dor e função de pacientes com lombalgia tratados com um programa de Escola de Coluna. Acta Fisiatr. 2005, 12(1):11-4.

30. Tsukimoto GR, Riberto M, Brito CA, Battistella LR. Avaliação longitudinal da Escola de Postura para dor lombar crônica através da aplicação dos questionários Roland Morris e Short Form Health Survey (SF-36). Acta Fisiatr. 2006;13(2):63-9.

31. Santos CVS. Avaliação do programa escola de postura em pacientes com lombalgia crônica do hospital municipal Rolim de Moura-RO. Dissertação (Pós-Graduação) - Universidade de Brasília, DF. 2008.

32. Andrade SC, Araújo AGR, Vilar MJ. Escola de Coluna para pacientes com lombalgia crônica inespecífica: benefícios da associação de exercícios e educação ao pacientes. Acta Reumatol Port. 2008;33:443-50.

33. Ribeiro LH, Jennings F, Jones A, Furtado R, Natour J. Effectiveness of a back school program in low back pain. Clin Exp Rheumatol. 2008;26:81-8.

34. Tobo A, Khouri M, Cordeiro Q, Lima MC, Brito Junior CA, Battistella LR. Estudo do tratamento da lombalgia crônica por meio da Escola de Postura. Acta Fisiatr. 2010;17(3):112-6.

35. Borges RG, Vieira A, Noll M, Bartz PT, Candotti CT. Efeitos da participação em um Grupo da Coluna sobre as dores musculoesqueléticas, qualidade de vida e funcionalidade dos usuários de uma Unidade Básica de Saúde de Porto Alegre. Motriz. 2011,17(4):719-27.
-3636. Garcia NA, Gondo FLB, Costa RA, Cyrillo FN, Costa LOP. Effects of two physical therapy interventions in patients with chronic non-specific low back pain: feasibility of a randomized controlled trial. Rev Bras Fisioter. 2011;15(5):420-7. featuring a tendency to follow the parameters of the Swedish Back School program, which is taught in four classes of 45 minutes each. However, six programs were administered in eight to 14 classes,2020. Souza JL, Vieira A. Escola Postural: um caminho para o conhecimento de si e o bem-estar corporal. Movimento. 2003;9(3):101-22.,3737. Arcanjo GN, Valdés MTM, Silva RM. Percepção sobre qualidade de vida de mulheres participantes de oficinas educativas para dor na coluna. Ciênc. Saúde Coletiva. 2008;13(2):2145-54.

38. Guedes BN, Silva MIT, Silva CC. A metodologia da problematização na Escola de Posturas da UFPB: um processo emancipatório na prática da educação gerontológica. Rev Eletrônica de Enferm. 2007,9(2):298-314.

39. Martins MRI, Foss MMD, Junior RS, Zancheta M, Pires IC, Cunha AMR, et al. A eficácia da conduta do Grupo de Postura em pacientes com lombalgia crônica. Rev Dor. 2010;11(2):116-21.

40. Souza AS, Oliveira NTB, Santos I, Oliveira MS, Gonçalves MMB. Efeitos da Escola de Postura em indivíduos com sintomas de lombalgia crônica. Conscientiae Saúde. 2010;9(3):497-503.
-4141. Schuch EV, Candotti CT, Pressi AM. Escola Postural para Terceira Idade. Revista Perfil. 2000;4:16-24. and two programs were structured with 20 or more classes.4242. Vieira, A. A Escola Postural sob a perspectiva da Educação Somática: a reformulação de um programa de extensão na EsEF/UFRGS. 2004. Tese (Doutorado) - Escola de Educação Física, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. 2004.-4343. Furlan AD, Castro AW, Chung TM, Imamura ST, Camanho GL. Escola de Coluna - Programa desenvolvido no Instituto de Ortopedia e Traumatologia do HC/FMUSP. Acta Ortop Bras.1998;6(2):55-60.

Regarding the duration of the classes, classes of up to one hour duration88. Ferreira MS, Navega MT. Efeitos de um programa de orientação para adultos com lombalgia. Acta Ortop Bras. 2010;18(3):127-31.,2121. Ues ME, Moraes JP. Escola Postural para a terceira idade. Praxisterapia. 2003;8(8):51-76.,2929. Caraviello EZ, Wasserstein S, Charnlian TR, Masiero D. Avaliação da dor e função de pacientes com lombalgia tratados com um programa de Escola de Coluna. Acta Fisiatr. 2005, 12(1):11-4.,3232. Andrade SC, Araújo AGR, Vilar MJ. Escola de Coluna para pacientes com lombalgia crônica inespecífica: benefícios da associação de exercícios e educação ao pacientes. Acta Reumatol Port. 2008;33:443-50.,3333. Ribeiro LH, Jennings F, Jones A, Furtado R, Natour J. Effectiveness of a back school program in low back pain. Clin Exp Rheumatol. 2008;26:81-8.,3636. Garcia NA, Gondo FLB, Costa RA, Cyrillo FN, Costa LOP. Effects of two physical therapy interventions in patients with chronic non-specific low back pain: feasibility of a randomized controlled trial. Rev Bras Fisioter. 2011;15(5):420-7.,4141. Schuch EV, Candotti CT, Pressi AM. Escola Postural para Terceira Idade. Revista Perfil. 2000;4:16-24.,4343. Furlan AD, Castro AW, Chung TM, Imamura ST, Camanho GL. Escola de Coluna - Programa desenvolvido no Instituto de Ortopedia e Traumatologia do HC/FMUSP. Acta Ortop Bras.1998;6(2):55-60. and between one and two hours2020. Souza JL, Vieira A. Escola Postural: um caminho para o conhecimento de si e o bem-estar corporal. Movimento. 2003;9(3):101-22.,3131. Santos CVS. Avaliação do programa escola de postura em pacientes com lombalgia crônica do hospital municipal Rolim de Moura-RO. Dissertação (Pós-Graduação) - Universidade de Brasília, DF. 2008.,3535. Borges RG, Vieira A, Noll M, Bartz PT, Candotti CT. Efeitos da participação em um Grupo da Coluna sobre as dores musculoesqueléticas, qualidade de vida e funcionalidade dos usuários de uma Unidade Básica de Saúde de Porto Alegre. Motriz. 2011,17(4):719-27.,3838. Guedes BN, Silva MIT, Silva CC. A metodologia da problematização na Escola de Posturas da UFPB: um processo emancipatório na prática da educação gerontológica. Rev Eletrônica de Enferm. 2007,9(2):298-314.,4242. Vieira, A. A Escola Postural sob a perspectiva da Educação Somática: a reformulação de um programa de extensão na EsEF/UFRGS. 2004. Tese (Doutorado) - Escola de Educação Física, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. 2004. were predominant. In relation to the number of classes administered per week, most programs had classes once a week.88. Ferreira MS, Navega MT. Efeitos de um programa de orientação para adultos com lombalgia. Acta Ortop Bras. 2010;18(3):127-31.,2020. Souza JL, Vieira A. Escola Postural: um caminho para o conhecimento de si e o bem-estar corporal. Movimento. 2003;9(3):101-22.,3232. Andrade SC, Araújo AGR, Vilar MJ. Escola de Coluna para pacientes com lombalgia crônica inespecífica: benefícios da associação de exercícios e educação ao pacientes. Acta Reumatol Port. 2008;33:443-50.,3333. Ribeiro LH, Jennings F, Jones A, Furtado R, Natour J. Effectiveness of a back school program in low back pain. Clin Exp Rheumatol. 2008;26:81-8.,3535. Borges RG, Vieira A, Noll M, Bartz PT, Candotti CT. Efeitos da participação em um Grupo da Coluna sobre as dores musculoesqueléticas, qualidade de vida e funcionalidade dos usuários de uma Unidade Básica de Saúde de Porto Alegre. Motriz. 2011,17(4):719-27.

36. Garcia NA, Gondo FLB, Costa RA, Cyrillo FN, Costa LOP. Effects of two physical therapy interventions in patients with chronic non-specific low back pain: feasibility of a randomized controlled trial. Rev Bras Fisioter. 2011;15(5):420-7.

37. Arcanjo GN, Valdés MTM, Silva RM. Percepção sobre qualidade de vida de mulheres participantes de oficinas educativas para dor na coluna. Ciênc. Saúde Coletiva. 2008;13(2):2145-54.

38. Guedes BN, Silva MIT, Silva CC. A metodologia da problematização na Escola de Posturas da UFPB: um processo emancipatório na prática da educação gerontológica. Rev Eletrônica de Enferm. 2007,9(2):298-314.
-3939. Martins MRI, Foss MMD, Junior RS, Zancheta M, Pires IC, Cunha AMR, et al. A eficácia da conduta do Grupo de Postura em pacientes com lombalgia crônica. Rev Dor. 2010;11(2):116-21.

In general, the back school programs developed in the studies addressed all the topics that comprise the Swedish Back School.88. Ferreira MS, Navega MT. Efeitos de um programa de orientação para adultos com lombalgia. Acta Ortop Bras. 2010;18(3):127-31.,2020. Souza JL, Vieira A. Escola Postural: um caminho para o conhecimento de si e o bem-estar corporal. Movimento. 2003;9(3):101-22.,2121. Ues ME, Moraes JP. Escola Postural para a terceira idade. Praxisterapia. 2003;8(8):51-76.,3030. Tsukimoto GR, Riberto M, Brito CA, Battistella LR. Avaliação longitudinal da Escola de Postura para dor lombar crônica através da aplicação dos questionários Roland Morris e Short Form Health Survey (SF-36). Acta Fisiatr. 2006;13(2):63-9.

31. Santos CVS. Avaliação do programa escola de postura em pacientes com lombalgia crônica do hospital municipal Rolim de Moura-RO. Dissertação (Pós-Graduação) - Universidade de Brasília, DF. 2008.
-3232. Andrade SC, Araújo AGR, Vilar MJ. Escola de Coluna para pacientes com lombalgia crônica inespecífica: benefícios da associação de exercícios e educação ao pacientes. Acta Reumatol Port. 2008;33:443-50.,3434. Tobo A, Khouri M, Cordeiro Q, Lima MC, Brito Junior CA, Battistella LR. Estudo do tratamento da lombalgia crônica por meio da Escola de Postura. Acta Fisiatr. 2010;17(3):112-6.

35. Borges RG, Vieira A, Noll M, Bartz PT, Candotti CT. Efeitos da participação em um Grupo da Coluna sobre as dores musculoesqueléticas, qualidade de vida e funcionalidade dos usuários de uma Unidade Básica de Saúde de Porto Alegre. Motriz. 2011,17(4):719-27.

36. Garcia NA, Gondo FLB, Costa RA, Cyrillo FN, Costa LOP. Effects of two physical therapy interventions in patients with chronic non-specific low back pain: feasibility of a randomized controlled trial. Rev Bras Fisioter. 2011;15(5):420-7.

37. Arcanjo GN, Valdés MTM, Silva RM. Percepção sobre qualidade de vida de mulheres participantes de oficinas educativas para dor na coluna. Ciênc. Saúde Coletiva. 2008;13(2):2145-54.

38. Guedes BN, Silva MIT, Silva CC. A metodologia da problematização na Escola de Posturas da UFPB: um processo emancipatório na prática da educação gerontológica. Rev Eletrônica de Enferm. 2007,9(2):298-314.
-3939. Martins MRI, Foss MMD, Junior RS, Zancheta M, Pires IC, Cunha AMR, et al. A eficácia da conduta do Grupo de Postura em pacientes com lombalgia crônica. Rev Dor. 2010;11(2):116-21.,4141. Schuch EV, Candotti CT, Pressi AM. Escola Postural para Terceira Idade. Revista Perfil. 2000;4:16-24.

42. Vieira, A. A Escola Postural sob a perspectiva da Educação Somática: a reformulação de um programa de extensão na EsEF/UFRGS. 2004. Tese (Doutorado) - Escola de Educação Física, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. 2004.
-4343. Furlan AD, Castro AW, Chung TM, Imamura ST, Camanho GL. Escola de Coluna - Programa desenvolvido no Instituto de Ortopedia e Traumatologia do HC/FMUSP. Acta Ortop Bras.1998;6(2):55-60. These programs addressed theoretical notions on the spine and causes of pain, provided theoretical and practical guidelines on ADL, performed exercises and relaxation postures, and encouraged the practice of home exercises. The studies by Caraviello,2929. Caraviello EZ, Wasserstein S, Charnlian TR, Masiero D. Avaliação da dor e função de pacientes com lombalgia tratados com um programa de Escola de Coluna. Acta Fisiatr. 2005, 12(1):11-4. Ribeiro,3333. Ribeiro LH, Jennings F, Jones A, Furtado R, Natour J. Effectiveness of a back school program in low back pain. Clin Exp Rheumatol. 2008;26:81-8. and Souza4040. Souza AS, Oliveira NTB, Santos I, Oliveira MS, Gonçalves MMB. Efeitos da Escola de Postura em indivíduos com sintomas de lombalgia crônica. Conscientiae Saúde. 2010;9(3):497-503. developed only theoretical classes and exercises.

The programs were taught either by physical therapists,88. Ferreira MS, Navega MT. Efeitos de um programa de orientação para adultos com lombalgia. Acta Ortop Bras. 2010;18(3):127-31.,2020. Souza JL, Vieira A. Escola Postural: um caminho para o conhecimento de si e o bem-estar corporal. Movimento. 2003;9(3):101-22.,2121. Ues ME, Moraes JP. Escola Postural para a terceira idade. Praxisterapia. 2003;8(8):51-76.,3131. Santos CVS. Avaliação do programa escola de postura em pacientes com lombalgia crônica do hospital municipal Rolim de Moura-RO. Dissertação (Pós-Graduação) - Universidade de Brasília, DF. 2008.,3232. Andrade SC, Araújo AGR, Vilar MJ. Escola de Coluna para pacientes com lombalgia crônica inespecífica: benefícios da associação de exercícios e educação ao pacientes. Acta Reumatol Port. 2008;33:443-50.,4040. Souza AS, Oliveira NTB, Santos I, Oliveira MS, Gonçalves MMB. Efeitos da Escola de Postura em indivíduos com sintomas de lombalgia crônica. Conscientiae Saúde. 2010;9(3):497-503.,4242. Vieira, A. A Escola Postural sob a perspectiva da Educação Somática: a reformulação de um programa de extensão na EsEF/UFRGS. 2004. Tese (Doutorado) - Escola de Educação Física, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. 2004. physical therapists and physicians,3333. Ribeiro LH, Jennings F, Jones A, Furtado R, Natour J. Effectiveness of a back school program in low back pain. Clin Exp Rheumatol. 2008;26:81-8. physical therapists and physical education teachers,3636. Garcia NA, Gondo FLB, Costa RA, Cyrillo FN, Costa LOP. Effects of two physical therapy interventions in patients with chronic non-specific low back pain: feasibility of a randomized controlled trial. Rev Bras Fisioter. 2011;15(5):420-7. or by multidisciplinary teams.2929. Caraviello EZ, Wasserstein S, Charnlian TR, Masiero D. Avaliação da dor e função de pacientes com lombalgia tratados com um programa de Escola de Coluna. Acta Fisiatr. 2005, 12(1):11-4.,3030. Tsukimoto GR, Riberto M, Brito CA, Battistella LR. Avaliação longitudinal da Escola de Postura para dor lombar crônica através da aplicação dos questionários Roland Morris e Short Form Health Survey (SF-36). Acta Fisiatr. 2006;13(2):63-9.,3434. Tobo A, Khouri M, Cordeiro Q, Lima MC, Brito Junior CA, Battistella LR. Estudo do tratamento da lombalgia crônica por meio da Escola de Postura. Acta Fisiatr. 2010;17(3):112-6.,3939. Martins MRI, Foss MMD, Junior RS, Zancheta M, Pires IC, Cunha AMR, et al. A eficácia da conduta do Grupo de Postura em pacientes com lombalgia crônica. Rev Dor. 2010;11(2):116-21.,4343. Furlan AD, Castro AW, Chung TM, Imamura ST, Camanho GL. Escola de Coluna - Programa desenvolvido no Instituto de Ortopedia e Traumatologia do HC/FMUSP. Acta Ortop Bras.1998;6(2):55-60.

The studies were performed predominantly in the state of São Paulo, where eight studies were retrieved, pertaining mostly to the University of São Paulo;88. Ferreira MS, Navega MT. Efeitos de um programa de orientação para adultos com lombalgia. Acta Ortop Bras. 2010;18(3):127-31.,2929. Caraviello EZ, Wasserstein S, Charnlian TR, Masiero D. Avaliação da dor e função de pacientes com lombalgia tratados com um programa de Escola de Coluna. Acta Fisiatr. 2005, 12(1):11-4.,3030. Tsukimoto GR, Riberto M, Brito CA, Battistella LR. Avaliação longitudinal da Escola de Postura para dor lombar crônica através da aplicação dos questionários Roland Morris e Short Form Health Survey (SF-36). Acta Fisiatr. 2006;13(2):63-9.,3333. Ribeiro LH, Jennings F, Jones A, Furtado R, Natour J. Effectiveness of a back school program in low back pain. Clin Exp Rheumatol. 2008;26:81-8.,3434. Tobo A, Khouri M, Cordeiro Q, Lima MC, Brito Junior CA, Battistella LR. Estudo do tratamento da lombalgia crônica por meio da Escola de Postura. Acta Fisiatr. 2010;17(3):112-6.,3636. Garcia NA, Gondo FLB, Costa RA, Cyrillo FN, Costa LOP. Effects of two physical therapy interventions in patients with chronic non-specific low back pain: feasibility of a randomized controlled trial. Rev Bras Fisioter. 2011;15(5):420-7.,3939. Martins MRI, Foss MMD, Junior RS, Zancheta M, Pires IC, Cunha AMR, et al. A eficácia da conduta do Grupo de Postura em pacientes com lombalgia crônica. Rev Dor. 2010;11(2):116-21.,4343. Furlan AD, Castro AW, Chung TM, Imamura ST, Camanho GL. Escola de Coluna - Programa desenvolvido no Instituto de Ortopedia e Traumatologia do HC/FMUSP. Acta Ortop Bras.1998;6(2):55-60. and Rio Grande do Sul, from where five studies were retrieved.2020. Souza JL, Vieira A. Escola Postural: um caminho para o conhecimento de si e o bem-estar corporal. Movimento. 2003;9(3):101-22.,2121. Ues ME, Moraes JP. Escola Postural para a terceira idade. Praxisterapia. 2003;8(8):51-76.,3535. Borges RG, Vieira A, Noll M, Bartz PT, Candotti CT. Efeitos da participação em um Grupo da Coluna sobre as dores musculoesqueléticas, qualidade de vida e funcionalidade dos usuários de uma Unidade Básica de Saúde de Porto Alegre. Motriz. 2011,17(4):719-27.,4141. Schuch EV, Candotti CT, Pressi AM. Escola Postural para Terceira Idade. Revista Perfil. 2000;4:16-24.,4242. Vieira, A. A Escola Postural sob a perspectiva da Educação Somática: a reformulação de um programa de extensão na EsEF/UFRGS. 2004. Tese (Doutorado) - Escola de Educação Física, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. 2004. Other studies have been developed in the Northeastern and Northern regions. Most were linked to hospitals and university clinics, and only three were developed at primary care services.88. Ferreira MS, Navega MT. Efeitos de um programa de orientação para adultos com lombalgia. Acta Ortop Bras. 2010;18(3):127-31.,2121. Ues ME, Moraes JP. Escola Postural para a terceira idade. Praxisterapia. 2003;8(8):51-76.,3535. Borges RG, Vieira A, Noll M, Bartz PT, Candotti CT. Efeitos da participação em um Grupo da Coluna sobre as dores musculoesqueléticas, qualidade de vida e funcionalidade dos usuários de uma Unidade Básica de Saúde de Porto Alegre. Motriz. 2011,17(4):719-27.

The sample covered in the studies varied in size: - the smallest sample was comprised by four subjects,4040. Souza AS, Oliveira NTB, Santos I, Oliveira MS, Gonçalves MMB. Efeitos da Escola de Postura em indivíduos com sintomas de lombalgia crônica. Conscientiae Saúde. 2010;9(3):497-503. and the largest, 110.3030. Tsukimoto GR, Riberto M, Brito CA, Battistella LR. Avaliação longitudinal da Escola de Postura para dor lombar crônica através da aplicação dos questionários Roland Morris e Short Form Health Survey (SF-36). Acta Fisiatr. 2006;13(2):63-9.

Only four qualitative2020. Souza JL, Vieira A. Escola Postural: um caminho para o conhecimento de si e o bem-estar corporal. Movimento. 2003;9(3):101-22.,3737. Arcanjo GN, Valdés MTM, Silva RM. Percepção sobre qualidade de vida de mulheres participantes de oficinas educativas para dor na coluna. Ciênc. Saúde Coletiva. 2008;13(2):2145-54.,3838. Guedes BN, Silva MIT, Silva CC. A metodologia da problematização na Escola de Posturas da UFPB: um processo emancipatório na prática da educação gerontológica. Rev Eletrônica de Enferm. 2007,9(2):298-314.,4242. Vieira, A. A Escola Postural sob a perspectiva da Educação Somática: a reformulação de um programa de extensão na EsEF/UFRGS. 2004. Tese (Doutorado) - Escola de Educação Física, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. 2004. studies were found; in these studies, interviews (individual or group) and participant observations were used as research instruments (Table 2). Such studies interpreted meanings and perceptions expressed by participants during or after the program completion.4444. Denzin NK, Lincoln YS et al.. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Artmed, Porto Alegre, 2e, 2006.

The quantitative method,2828. Gaya A e colaboradores. Ciências do movimento humano: introdução à metodologia da pesquisa bibliográfica. Artmed, Porto Alegre, 2008. which addresses the variables using correlations and comparisons with specific statistical techniques (Table 3), was used in the remaining studies included in this review. Among these studies, two were experimental, characterized by a random sample divided into intervention group and control group;3232. Andrade SC, Araújo AGR, Vilar MJ. Escola de Coluna para pacientes com lombalgia crônica inespecífica: benefícios da associação de exercícios e educação ao pacientes. Acta Reumatol Port. 2008;33:443-50.,3333. Ribeiro LH, Jennings F, Jones A, Furtado R, Natour J. Effectiveness of a back school program in low back pain. Clin Exp Rheumatol. 2008;26:81-8. two were classified as quasi-experimental,3636. Garcia NA, Gondo FLB, Costa RA, Cyrillo FN, Costa LOP. Effects of two physical therapy interventions in patients with chronic non-specific low back pain: feasibility of a randomized controlled trial. Rev Bras Fisioter. 2011;15(5):420-7.,4141. Schuch EV, Candotti CT, Pressi AM. Escola Postural para Terceira Idade. Revista Perfil. 2000;4:16-24. in which there is a control group but without a randomized sample; and ten were semi-experimental, in which there is no control group.88. Ferreira MS, Navega MT. Efeitos de um programa de orientação para adultos com lombalgia. Acta Ortop Bras. 2010;18(3):127-31.,2121. Ues ME, Moraes JP. Escola Postural para a terceira idade. Praxisterapia. 2003;8(8):51-76.,2929. Caraviello EZ, Wasserstein S, Charnlian TR, Masiero D. Avaliação da dor e função de pacientes com lombalgia tratados com um programa de Escola de Coluna. Acta Fisiatr. 2005, 12(1):11-4.

30. Tsukimoto GR, Riberto M, Brito CA, Battistella LR. Avaliação longitudinal da Escola de Postura para dor lombar crônica através da aplicação dos questionários Roland Morris e Short Form Health Survey (SF-36). Acta Fisiatr. 2006;13(2):63-9.
-3131. Santos CVS. Avaliação do programa escola de postura em pacientes com lombalgia crônica do hospital municipal Rolim de Moura-RO. Dissertação (Pós-Graduação) - Universidade de Brasília, DF. 2008.,3434. Tobo A, Khouri M, Cordeiro Q, Lima MC, Brito Junior CA, Battistella LR. Estudo do tratamento da lombalgia crônica por meio da Escola de Postura. Acta Fisiatr. 2010;17(3):112-6.,3535. Borges RG, Vieira A, Noll M, Bartz PT, Candotti CT. Efeitos da participação em um Grupo da Coluna sobre as dores musculoesqueléticas, qualidade de vida e funcionalidade dos usuários de uma Unidade Básica de Saúde de Porto Alegre. Motriz. 2011,17(4):719-27.,3939. Martins MRI, Foss MMD, Junior RS, Zancheta M, Pires IC, Cunha AMR, et al. A eficácia da conduta do Grupo de Postura em pacientes com lombalgia crônica. Rev Dor. 2010;11(2):116-21.,4040. Souza AS, Oliveira NTB, Santos I, Oliveira MS, Gonçalves MMB. Efeitos da Escola de Postura em indivíduos com sintomas de lombalgia crônica. Conscientiae Saúde. 2010;9(3):497-503.,4343. Furlan AD, Castro AW, Chung TM, Imamura ST, Camanho GL. Escola de Coluna - Programa desenvolvido no Instituto de Ortopedia e Traumatologia do HC/FMUSP. Acta Ortop Bras.1998;6(2):55-60.

Of the abovementioned quantitative studies, seven used only two evaluations, a pre-intervention before the beginning of the program, and a post-intervention immediately after the end of the back school.88. Ferreira MS, Navega MT. Efeitos de um programa de orientação para adultos com lombalgia. Acta Ortop Bras. 2010;18(3):127-31.,2121. Ues ME, Moraes JP. Escola Postural para a terceira idade. Praxisterapia. 2003;8(8):51-76.,2929. Caraviello EZ, Wasserstein S, Charnlian TR, Masiero D. Avaliação da dor e função de pacientes com lombalgia tratados com um programa de Escola de Coluna. Acta Fisiatr. 2005, 12(1):11-4.,3131. Santos CVS. Avaliação do programa escola de postura em pacientes com lombalgia crônica do hospital municipal Rolim de Moura-RO. Dissertação (Pós-Graduação) - Universidade de Brasília, DF. 2008.,3535. Borges RG, Vieira A, Noll M, Bartz PT, Candotti CT. Efeitos da participação em um Grupo da Coluna sobre as dores musculoesqueléticas, qualidade de vida e funcionalidade dos usuários de uma Unidade Básica de Saúde de Porto Alegre. Motriz. 2011,17(4):719-27.,3636. Garcia NA, Gondo FLB, Costa RA, Cyrillo FN, Costa LOP. Effects of two physical therapy interventions in patients with chronic non-specific low back pain: feasibility of a randomized controlled trial. Rev Bras Fisioter. 2011;15(5):420-7.,3939. Martins MRI, Foss MMD, Junior RS, Zancheta M, Pires IC, Cunha AMR, et al. A eficácia da conduta do Grupo de Postura em pacientes com lombalgia crônica. Rev Dor. 2010;11(2):116-21.

40. Souza AS, Oliveira NTB, Santos I, Oliveira MS, Gonçalves MMB. Efeitos da Escola de Postura em indivíduos com sintomas de lombalgia crônica. Conscientiae Saúde. 2010;9(3):497-503.
-4141. Schuch EV, Candotti CT, Pressi AM. Escola Postural para Terceira Idade. Revista Perfil. 2000;4:16-24. Other studies have re-evaluated individuals after one,3030. Tsukimoto GR, Riberto M, Brito CA, Battistella LR. Avaliação longitudinal da Escola de Postura para dor lombar crônica através da aplicação dos questionários Roland Morris e Short Form Health Survey (SF-36). Acta Fisiatr. 2006;13(2):63-9.,3232. Andrade SC, Araújo AGR, Vilar MJ. Escola de Coluna para pacientes com lombalgia crônica inespecífica: benefícios da associação de exercícios e educação ao pacientes. Acta Reumatol Port. 2008;33:443-50.,3333. Ribeiro LH, Jennings F, Jones A, Furtado R, Natour J. Effectiveness of a back school program in low back pain. Clin Exp Rheumatol. 2008;26:81-8. two,3434. Tobo A, Khouri M, Cordeiro Q, Lima MC, Brito Junior CA, Battistella LR. Estudo do tratamento da lombalgia crônica por meio da Escola de Postura. Acta Fisiatr. 2010;17(3):112-6. and four months.2929. Caraviello EZ, Wasserstein S, Charnlian TR, Masiero D. Avaliação da dor e função de pacientes com lombalgia tratados com um programa de Escola de Coluna. Acta Fisiatr. 2005, 12(1):11-4.,3232. Andrade SC, Araújo AGR, Vilar MJ. Escola de Coluna para pacientes com lombalgia crônica inespecífica: benefícios da associação de exercícios e educação ao pacientes. Acta Reumatol Port. 2008;33:443-50.,3333. Ribeiro LH, Jennings F, Jones A, Furtado R, Natour J. Effectiveness of a back school program in low back pain. Clin Exp Rheumatol. 2008;26:81-8. Only two studies reassessed the participants3030. Tsukimoto GR, Riberto M, Brito CA, Battistella LR. Avaliação longitudinal da Escola de Postura para dor lombar crônica através da aplicação dos questionários Roland Morris e Short Form Health Survey (SF-36). Acta Fisiatr. 2006;13(2):63-9.,4343. Furlan AD, Castro AW, Chung TM, Imamura ST, Camanho GL. Escola de Coluna - Programa desenvolvido no Instituto de Ortopedia e Traumatologia do HC/FMUSP. Acta Ortop Bras.1998;6(2):55-60. one year after the post-intervention assessment.

Among the instruments used in quantitative studies, evaluation of pain intensity and structured questionnaires to assess functional capacity and quality of life prevailed (Table 3).

Pain intensity was the most analyzed variable; 121414. Ehrlich GE. Low back pain. Bulletin of the World Health Organization. 2003;81:671-6.,2121. Ues ME, Moraes JP. Escola Postural para a terceira idade. Praxisterapia. 2003;8(8):51-76.,2929. Caraviello EZ, Wasserstein S, Charnlian TR, Masiero D. Avaliação da dor e função de pacientes com lombalgia tratados com um programa de Escola de Coluna. Acta Fisiatr. 2005, 12(1):11-4.,3333. Ribeiro LH, Jennings F, Jones A, Furtado R, Natour J. Effectiveness of a back school program in low back pain. Clin Exp Rheumatol. 2008;26:81-8.,3636. Garcia NA, Gondo FLB, Costa RA, Cyrillo FN, Costa LOP. Effects of two physical therapy interventions in patients with chronic non-specific low back pain: feasibility of a randomized controlled trial. Rev Bras Fisioter. 2011;15(5):420-7.,3737. Arcanjo GN, Valdés MTM, Silva RM. Percepção sobre qualidade de vida de mulheres participantes de oficinas educativas para dor na coluna. Ciênc. Saúde Coletiva. 2008;13(2):2145-54.,3939. Martins MRI, Foss MMD, Junior RS, Zancheta M, Pires IC, Cunha AMR, et al. A eficácia da conduta do Grupo de Postura em pacientes com lombalgia crônica. Rev Dor. 2010;11(2):116-21.,4040. Souza AS, Oliveira NTB, Santos I, Oliveira MS, Gonçalves MMB. Efeitos da Escola de Postura em indivíduos com sintomas de lombalgia crônica. Conscientiae Saúde. 2010;9(3):497-503.,4343. Furlan AD, Castro AW, Chung TM, Imamura ST, Camanho GL. Escola de Coluna - Programa desenvolvido no Instituto de Ortopedia e Traumatologia do HC/FMUSP. Acta Ortop Bras.1998;6(2):55-60. of the 14 quantitative articles measured it . The Visual Analog Scale (VAS) was the most used (nine studies) assessment tool for that variable.3939. Martins MRI, Foss MMD, Junior RS, Zancheta M, Pires IC, Cunha AMR, et al. A eficácia da conduta do Grupo de Postura em pacientes com lombalgia crônica. Rev Dor. 2010;11(2):116-21.

40. Souza AS, Oliveira NTB, Santos I, Oliveira MS, Gonçalves MMB. Efeitos da Escola de Postura em indivíduos com sintomas de lombalgia crônica. Conscientiae Saúde. 2010;9(3):497-503.

41. Schuch EV, Candotti CT, Pressi AM. Escola Postural para Terceira Idade. Revista Perfil. 2000;4:16-24.

42. Vieira, A. A Escola Postural sob a perspectiva da Educação Somática: a reformulação de um programa de extensão na EsEF/UFRGS. 2004. Tese (Doutorado) - Escola de Educação Física, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. 2004.

43. Furlan AD, Castro AW, Chung TM, Imamura ST, Camanho GL. Escola de Coluna - Programa desenvolvido no Instituto de Ortopedia e Traumatologia do HC/FMUSP. Acta Ortop Bras.1998;6(2):55-60.

44. Denzin NK, Lincoln YS et al.. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Artmed, Porto Alegre, 2e, 2006.

45. Nusbaum L, Natour J, Ferraz MB, Goldenberg J. Translation, adaptation and validation of the Roland-Morris questionnaire- Brazil Roland-Morris. Braz. J. Med. Biol. Res. 2001;34:203-10.

46. Vigatto R, Alexandre NMC, Correa Filho HR. Development of a Brazilian Portuguese version of the Oswestry Disability Index. Spine. 2007;32(4): 481-6.

47. Ciconelli RM, Ferraz MB, Santos W, Meinão I, Quaresma MR. Tradução para a língua portuguesa e validação do questionário genérico de avaliação de qualidade de vida SF36 (Brasil SF-36). Rev Bras Reumatol. 1999;39(3):143-50.

48. Lankhorst GJ, Van de Stadt RJ, Vogelaar TW, Van der Korst JK, Prevo AJ. The effect of the Swedish Back School in chronic idiopathic low back pain. A prospective controlled study. Scand J Rehabil Med. 1983;15(3):141-5.

49. Klaber Moffett JA, Chase SM, Portek I, Ennis JR. A controlled, prospective study to evaluate the effectiveness of a back school in the relief of chronic low back pain. Spine. 1986;11:120-2.

50. Keijsers JF, Groenman NH, Gerards FM, van Oudheusden E, Steenbakkers M. A back school in The Netherlands: evaluating the results. Patient Educ Couns. 1989;14:31-44.

51. Chapman JR, Norvell DC, Hermsmeyer JT, Bransford RJ, DeVine J, McGirt MJ, Lee MJ. Evaluating Common Outcomes for Measuring Treatment Success for Chronic Low Back Pain. Spine. 2011;36(21S):S54-S68.

52. Furlan AD, Pennick V, Bombardier C, Van Tulder MW, Editorial Board, Cochrane Back Review Group. 2009 updated method guidelines for systematic reviews in the Cochrane Back Review Group. Spine. 2009;34:1929-1941.

53. BRASIL, Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Política nacional de atenção básica. Brasília: Ministério da Saúde, Série Pactos pela Saúde, 2006;4:1-59.

54. Tavafian SS, Jamshidi AR, Mohammad K, Montazeri A. Low back pain education and short term quality of life: a randomized trial. BMC musculoskelet disord. 2007;8(21):1-6

55. Tavafian SS, Jamshisi AR; Montazeri A. A randomized study of back school in women with chronic low back pain. Spine. 2008; 33(15):1617-21.

56. Morone G, Paolucci T, Alcuri MR, Vulpiani MC, Matano A, Bureca I, et al. Quality of life improved by multidisciplinary back school program in patients with non-specific low back pain: a single blind randomized controlled trial. Eur J Phys Rehabil Med. 2011;47:1-9.
-3333. Ribeiro LH, Jennings F, Jones A, Furtado R, Natour J. Effectiveness of a back school program in low back pain. Clin Exp Rheumatol. 2008;26:81-8.,3535. Borges RG, Vieira A, Noll M, Bartz PT, Candotti CT. Efeitos da participação em um Grupo da Coluna sobre as dores musculoesqueléticas, qualidade de vida e funcionalidade dos usuários de uma Unidade Básica de Saúde de Porto Alegre. Motriz. 2011,17(4):719-27.,3939. Martins MRI, Foss MMD, Junior RS, Zancheta M, Pires IC, Cunha AMR, et al. A eficácia da conduta do Grupo de Postura em pacientes com lombalgia crônica. Rev Dor. 2010;11(2):116-21.,4040. Souza AS, Oliveira NTB, Santos I, Oliveira MS, Gonçalves MMB. Efeitos da Escola de Postura em indivíduos com sintomas de lombalgia crônica. Conscientiae Saúde. 2010;9(3):497-503.,4343. Furlan AD, Castro AW, Chung TM, Imamura ST, Camanho GL. Escola de Coluna - Programa desenvolvido no Instituto de Ortopedia e Traumatologia do HC/FMUSP. Acta Ortop Bras.1998;6(2):55-60. Other studies have used the Visual Numerical Scale3636. Garcia NA, Gondo FLB, Costa RA, Cyrillo FN, Costa LOP. Effects of two physical therapy interventions in patients with chronic non-specific low back pain: feasibility of a randomized controlled trial. Rev Bras Fisioter. 2011;15(5):420-7. and semi-structured questionnaires2121. Ues ME, Moraes JP. Escola Postural para a terceira idade. Praxisterapia. 2003;8(8):51-76.,4141. Schuch EV, Candotti CT, Pressi AM. Escola Postural para Terceira Idade. Revista Perfil. 2000;4:16-24. for the analysis of this variable.

Among the nine studies using VAS, seven3030. Tsukimoto GR, Riberto M, Brito CA, Battistella LR. Avaliação longitudinal da Escola de Postura para dor lombar crônica através da aplicação dos questionários Roland Morris e Short Form Health Survey (SF-36). Acta Fisiatr. 2006;13(2):63-9.

31. Santos CVS. Avaliação do programa escola de postura em pacientes com lombalgia crônica do hospital municipal Rolim de Moura-RO. Dissertação (Pós-Graduação) - Universidade de Brasília, DF. 2008.
-3232. Andrade SC, Araújo AGR, Vilar MJ. Escola de Coluna para pacientes com lombalgia crônica inespecífica: benefícios da associação de exercícios e educação ao pacientes. Acta Reumatol Port. 2008;33:443-50.,3535. Borges RG, Vieira A, Noll M, Bartz PT, Candotti CT. Efeitos da participação em um Grupo da Coluna sobre as dores musculoesqueléticas, qualidade de vida e funcionalidade dos usuários de uma Unidade Básica de Saúde de Porto Alegre. Motriz. 2011,17(4):719-27.,4040. Souza AS, Oliveira NTB, Santos I, Oliveira MS, Gonçalves MMB. Efeitos da Escola de Postura em indivíduos com sintomas de lombalgia crônica. Conscientiae Saúde. 2010;9(3):497-503.,4242. Vieira, A. A Escola Postural sob a perspectiva da Educação Somática: a reformulação de um programa de extensão na EsEF/UFRGS. 2004. Tese (Doutorado) - Escola de Educação Física, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. 2004. found a significant decrease in pain intensity immediately after the completion of the back school. Among the studies that have made post-intervention assessment in the mediumterm, Tsukimoto et al.3030. Tsukimoto GR, Riberto M, Brito CA, Battistella LR. Avaliação longitudinal da Escola de Postura para dor lombar crônica através da aplicação dos questionários Roland Morris e Short Form Health Survey (SF-36). Acta Fisiatr. 2006;13(2):63-9. observed a significant difference between the first post-intervention assessment, performed one month after the completion of the classes, and the second post-intervention, performed after four months. However, these authors did not observe differences between these evaluations and those performed one year after the start of the back school.

In the two experimental studies3232. Andrade SC, Araújo AGR, Vilar MJ. Escola de Coluna para pacientes com lombalgia crônica inespecífica: benefícios da associação de exercícios e educação ao pacientes. Acta Reumatol Port. 2008;33:443-50.,3333. Ribeiro LH, Jennings F, Jones A, Furtado R, Natour J. Effectiveness of a back school program in low back pain. Clin Exp Rheumatol. 2008;26:81-8. with higher methodological quality, only Andrade et al.3232. Andrade SC, Araújo AGR, Vilar MJ. Escola de Coluna para pacientes com lombalgia crônica inespecífica: benefícios da associação de exercícios e educação ao pacientes. Acta Reumatol Port. 2008;33:443-50. observed significant reduction in pain intensity after two re-evaluations: the first, one month, and the second, four months after the completion of the classes.

The second most commonly used variable for back school analysis was the improvement in functional capacity. For the analysis of this variable, seven studies2929. Caraviello EZ, Wasserstein S, Charnlian TR, Masiero D. Avaliação da dor e função de pacientes com lombalgia tratados com um programa de Escola de Coluna. Acta Fisiatr. 2005, 12(1):11-4.

30. Tsukimoto GR, Riberto M, Brito CA, Battistella LR. Avaliação longitudinal da Escola de Postura para dor lombar crônica através da aplicação dos questionários Roland Morris e Short Form Health Survey (SF-36). Acta Fisiatr. 2006;13(2):63-9.

31. Santos CVS. Avaliação do programa escola de postura em pacientes com lombalgia crônica do hospital municipal Rolim de Moura-RO. Dissertação (Pós-Graduação) - Universidade de Brasília, DF. 2008.

32. Andrade SC, Araújo AGR, Vilar MJ. Escola de Coluna para pacientes com lombalgia crônica inespecífica: benefícios da associação de exercícios e educação ao pacientes. Acta Reumatol Port. 2008;33:443-50.
-3333. Ribeiro LH, Jennings F, Jones A, Furtado R, Natour J. Effectiveness of a back school program in low back pain. Clin Exp Rheumatol. 2008;26:81-8.,3636. Garcia NA, Gondo FLB, Costa RA, Cyrillo FN, Costa LOP. Effects of two physical therapy interventions in patients with chronic non-specific low back pain: feasibility of a randomized controlled trial. Rev Bras Fisioter. 2011;15(5):420-7.,3737. Arcanjo GN, Valdés MTM, Silva RM. Percepção sobre qualidade de vida de mulheres participantes de oficinas educativas para dor na coluna. Ciênc. Saúde Coletiva. 2008;13(2):2145-54. used the Roland-Morris Questionnaire (RMQ)4545. Nusbaum L, Natour J, Ferraz MB, Goldenberg J. Translation, adaptation and validation of the Roland-Morris questionnaire- Brazil Roland-Morris. Braz. J. Med. Biol. Res. 2001;34:203-10. and three studies88. Ferreira MS, Navega MT. Efeitos de um programa de orientação para adultos com lombalgia. Acta Ortop Bras. 2010;18(3):127-31.,3434. Tobo A, Khouri M, Cordeiro Q, Lima MC, Brito Junior CA, Battistella LR. Estudo do tratamento da lombalgia crônica por meio da Escola de Postura. Acta Fisiatr. 2010;17(3):112-6.,3535. Borges RG, Vieira A, Noll M, Bartz PT, Candotti CT. Efeitos da participação em um Grupo da Coluna sobre as dores musculoesqueléticas, qualidade de vida e funcionalidade dos usuários de uma Unidade Básica de Saúde de Porto Alegre. Motriz. 2011,17(4):719-27. used the Oswestry Disability Index (ODI) questionnaire.4646. Vigatto R, Alexandre NMC, Correa Filho HR. Development of a Brazilian Portuguese version of the Oswestry Disability Index. Spine. 2007;32(4): 481-6. Comparing the functional capacity, it was observed that six of the seven articles2929. Caraviello EZ, Wasserstein S, Charnlian TR, Masiero D. Avaliação da dor e função de pacientes com lombalgia tratados com um programa de Escola de Coluna. Acta Fisiatr. 2005, 12(1):11-4.

30. Tsukimoto GR, Riberto M, Brito CA, Battistella LR. Avaliação longitudinal da Escola de Postura para dor lombar crônica através da aplicação dos questionários Roland Morris e Short Form Health Survey (SF-36). Acta Fisiatr. 2006;13(2):63-9.

31. Santos CVS. Avaliação do programa escola de postura em pacientes com lombalgia crônica do hospital municipal Rolim de Moura-RO. Dissertação (Pós-Graduação) - Universidade de Brasília, DF. 2008.
-3232. Andrade SC, Araújo AGR, Vilar MJ. Escola de Coluna para pacientes com lombalgia crônica inespecífica: benefícios da associação de exercícios e educação ao pacientes. Acta Reumatol Port. 2008;33:443-50.,3636. Garcia NA, Gondo FLB, Costa RA, Cyrillo FN, Costa LOP. Effects of two physical therapy interventions in patients with chronic non-specific low back pain: feasibility of a randomized controlled trial. Rev Bras Fisioter. 2011;15(5):420-7.,3939. Martins MRI, Foss MMD, Junior RS, Zancheta M, Pires IC, Cunha AMR, et al. A eficácia da conduta do Grupo de Postura em pacientes com lombalgia crônica. Rev Dor. 2010;11(2):116-21. described a significant improvement in functional capacity when using the RMQ. Of these studies, five2929. Caraviello EZ, Wasserstein S, Charnlian TR, Masiero D. Avaliação da dor e função de pacientes com lombalgia tratados com um programa de Escola de Coluna. Acta Fisiatr. 2005, 12(1):11-4.,3131. Santos CVS. Avaliação do programa escola de postura em pacientes com lombalgia crônica do hospital municipal Rolim de Moura-RO. Dissertação (Pós-Graduação) - Universidade de Brasília, DF. 2008.,3333. Ribeiro LH, Jennings F, Jones A, Furtado R, Natour J. Effectiveness of a back school program in low back pain. Clin Exp Rheumatol. 2008;26:81-8.,3636. Garcia NA, Gondo FLB, Costa RA, Cyrillo FN, Costa LOP. Effects of two physical therapy interventions in patients with chronic non-specific low back pain: feasibility of a randomized controlled trial. Rev Bras Fisioter. 2011;15(5):420-7.,3939. Martins MRI, Foss MMD, Junior RS, Zancheta M, Pires IC, Cunha AMR, et al. A eficácia da conduta do Grupo de Postura em pacientes com lombalgia crônica. Rev Dor. 2010;11(2):116-21. observed differences immediately after the end of the back school. The study by Tsukimoto et al.3030. Tsukimoto GR, Riberto M, Brito CA, Battistella LR. Avaliação longitudinal da Escola de Postura para dor lombar crônica através da aplicação dos questionários Roland Morris e Short Form Health Survey (SF-36). Acta Fisiatr. 2006;13(2):63-9. obtained significant improvement one month, four months, and one year after the intervention.

Among the studies on functional capacity who used the ODI questionnaire, all observed significant improvements in functional capacity at the end of the program; Tobo et al.3434. Tobo A, Khouri M, Cordeiro Q, Lima MC, Brito Junior CA, Battistella LR. Estudo do tratamento da lombalgia crônica por meio da Escola de Postura. Acta Fisiatr. 2010;17(3):112-6. found improvement two months post-intervention.

In the two experimental studies3232. Andrade SC, Araújo AGR, Vilar MJ. Escola de Coluna para pacientes com lombalgia crônica inespecífica: benefícios da associação de exercícios e educação ao pacientes. Acta Reumatol Port. 2008;33:443-50.,3333. Ribeiro LH, Jennings F, Jones A, Furtado R, Natour J. Effectiveness of a back school program in low back pain. Clin Exp Rheumatol. 2008;26:81-8. identified in this review, only the study by Andrade et al.3232. Andrade SC, Araújo AGR, Vilar MJ. Escola de Coluna para pacientes com lombalgia crônica inespecífica: benefícios da associação de exercícios e educação ao pacientes. Acta Reumatol Port. 2008;33:443-50. indicated a significant improvement in functional capacity immediately after, and one month after the back school. However, this improvement was not maintained in the post-intervention assessment performed four months after completion of classes.

Among the instruments analyzed in this review, those for quality of life evaluation were the least used. The Medical Outcomes Study 36-Item Short-Form Health Survey (SF36)4747. Ciconelli RM, Ferraz MB, Santos W, Meinão I, Quaresma MR. Tradução para a língua portuguesa e validação do questionário genérico de avaliação de qualidade de vida SF36 (Brasil SF-36). Rev Bras Reumatol. 1999;39(3):143-50. was used by five studies.88. Ferreira MS, Navega MT. Efeitos de um programa de orientação para adultos com lombalgia. Acta Ortop Bras. 2010;18(3):127-31.,3030. Tsukimoto GR, Riberto M, Brito CA, Battistella LR. Avaliação longitudinal da Escola de Postura para dor lombar crônica através da aplicação dos questionários Roland Morris e Short Form Health Survey (SF-36). Acta Fisiatr. 2006;13(2):63-9.,3333. Ribeiro LH, Jennings F, Jones A, Furtado R, Natour J. Effectiveness of a back school program in low back pain. Clin Exp Rheumatol. 2008;26:81-8.,3535. Borges RG, Vieira A, Noll M, Bartz PT, Candotti CT. Efeitos da participação em um Grupo da Coluna sobre as dores musculoesqueléticas, qualidade de vida e funcionalidade dos usuários de uma Unidade Básica de Saúde de Porto Alegre. Motriz. 2011,17(4):719-27.,4040. Souza AS, Oliveira NTB, Santos I, Oliveira MS, Gonçalves MMB. Efeitos da Escola de Postura em indivíduos com sintomas de lombalgia crônica. Conscientiae Saúde. 2010;9(3):497-503. The studies observed a significant improvement in six88. Ferreira MS, Navega MT. Efeitos de um programa de orientação para adultos com lombalgia. Acta Ortop Bras. 2010;18(3):127-31.,3535. Borges RG, Vieira A, Noll M, Bartz PT, Candotti CT. Efeitos da participação em um Grupo da Coluna sobre as dores musculoesqueléticas, qualidade de vida e funcionalidade dos usuários de uma Unidade Básica de Saúde de Porto Alegre. Motriz. 2011,17(4):719-27. and seven areas3030. Tsukimoto GR, Riberto M, Brito CA, Battistella LR. Avaliação longitudinal da Escola de Postura para dor lombar crônica através da aplicação dos questionários Roland Morris e Short Form Health Survey (SF-36). Acta Fisiatr. 2006;13(2):63-9.,4040. Souza AS, Oliveira NTB, Santos I, Oliveira MS, Gonçalves MMB. Efeitos da Escola de Postura em indivíduos com sintomas de lombalgia crônica. Conscientiae Saúde. 2010;9(3):497-503. at the post-intervention assessment. In the study by Tsukimoto et al.,3030. Tsukimoto GR, Riberto M, Brito CA, Battistella LR. Avaliação longitudinal da Escola de Postura para dor lombar crônica através da aplicação dos questionários Roland Morris e Short Form Health Survey (SF-36). Acta Fisiatr. 2006;13(2):63-9. the improvement was maintained for a year in the functional capacity, physical aspects, pain, general state of health, and vitality domains. From the comparison between studies using the SF-36 questionnaire, it was observed that the pain and functional capacity domains showed significant improvements in four of five studies.88. Ferreira MS, Navega MT. Efeitos de um programa de orientação para adultos com lombalgia. Acta Ortop Bras. 2010;18(3):127-31.,3030. Tsukimoto GR, Riberto M, Brito CA, Battistella LR. Avaliação longitudinal da Escola de Postura para dor lombar crônica através da aplicação dos questionários Roland Morris e Short Form Health Survey (SF-36). Acta Fisiatr. 2006;13(2):63-9.,3535. Borges RG, Vieira A, Noll M, Bartz PT, Candotti CT. Efeitos da participação em um Grupo da Coluna sobre as dores musculoesqueléticas, qualidade de vida e funcionalidade dos usuários de uma Unidade Básica de Saúde de Porto Alegre. Motriz. 2011,17(4):719-27.,4040. Souza AS, Oliveira NTB, Santos I, Oliveira MS, Gonçalves MMB. Efeitos da Escola de Postura em indivíduos com sintomas de lombalgia crônica. Conscientiae Saúde. 2010;9(3):497-503. It was also observed that in four of these studies,3030. Tsukimoto GR, Riberto M, Brito CA, Battistella LR. Avaliação longitudinal da Escola de Postura para dor lombar crônica através da aplicação dos questionários Roland Morris e Short Form Health Survey (SF-36). Acta Fisiatr. 2006;13(2):63-9.,3333. Ribeiro LH, Jennings F, Jones A, Furtado R, Natour J. Effectiveness of a back school program in low back pain. Clin Exp Rheumatol. 2008;26:81-8.,3535. Borges RG, Vieira A, Noll M, Bartz PT, Candotti CT. Efeitos da participação em um Grupo da Coluna sobre as dores musculoesqueléticas, qualidade de vida e funcionalidade dos usuários de uma Unidade Básica de Saúde de Porto Alegre. Motriz. 2011,17(4):719-27.,4040. Souza AS, Oliveira NTB, Santos I, Oliveira MS, Gonçalves MMB. Efeitos da Escola de Postura em indivíduos com sintomas de lombalgia crônica. Conscientiae Saúde. 2010;9(3):497-503. the means of physical aspects and pain domains, in the pre-intervention assessment, were below 50% of the maximum value; in the post-intervention assessment, the means were above 50% in all studies. Of the studies included in this review, only that by Ribeiro et al.3333. Ribeiro LH, Jennings F, Jones A, Furtado R, Natour J. Effectiveness of a back school program in low back pain. Clin Exp Rheumatol. 2008;26:81-8. observed a significant improvement in the general health status domain for a period of four months.

Discussion

Published articles indicate that the research developed in Brazil to evaluate the effectiveness of back schools is recent; most of these studies were published in the 2000s, which differs from other regions such as Europe, where studies have been developed on this topic since the 1980s.4848. Lankhorst GJ, Van de Stadt RJ, Vogelaar TW, Van der Korst JK, Prevo AJ. The effect of the Swedish Back School in chronic idiopathic low back pain. A prospective controlled study. Scand J Rehabil Med. 1983;15(3):141-5.

49. Klaber Moffett JA, Chase SM, Portek I, Ennis JR. A controlled, prospective study to evaluate the effectiveness of a back school in the relief of chronic low back pain. Spine. 1986;11:120-2.
-5050. Keijsers JF, Groenman NH, Gerards FM, van Oudheusden E, Steenbakkers M. A back school in The Netherlands: evaluating the results. Patient Educ Couns. 1989;14:31-44.

However, regarding the instruments included in the quantitative studies cited in the present review, they follow the trend of international publications. According to the systematic review by Chapman et al.,5151. Chapman JR, Norvell DC, Hermsmeyer JT, Bransford RJ, DeVine J, McGirt MJ, Lee MJ. Evaluating Common Outcomes for Measuring Treatment Success for Chronic Low Back Pain. Spine. 2011;36(21S):S54-S68. which included 354 experimental studies on the effectiveness of treatments for chronic low back pain published from 2007 to 2011, the instruments that assess functional capacity and quality of life are prevalent. Instruments for assessing functional capacity are more recurrent, mainly ODI and RMQ, which were used in over 50% of the studies.5151. Chapman JR, Norvell DC, Hermsmeyer JT, Bransford RJ, DeVine J, McGirt MJ, Lee MJ. Evaluating Common Outcomes for Measuring Treatment Success for Chronic Low Back Pain. Spine. 2011;36(21S):S54-S68. The assessment of quality of life also appeared in over 40% of the studies; the SF-36 was the most used tool.5151. Chapman JR, Norvell DC, Hermsmeyer JT, Bransford RJ, DeVine J, McGirt MJ, Lee MJ. Evaluating Common Outcomes for Measuring Treatment Success for Chronic Low Back Pain. Spine. 2011;36(21S):S54-S68. Only the instruments for assessment of pain intensity were not as significant; they were employed in only 20% of the studies,5151. Chapman JR, Norvell DC, Hermsmeyer JT, Bransford RJ, DeVine J, McGirt MJ, Lee MJ. Evaluating Common Outcomes for Measuring Treatment Success for Chronic Low Back Pain. Spine. 2011;36(21S):S54-S68. unlike the studies included in this review, in which the evaluation of this variable was the most used.

Although the application of these instruments is important for comparing results from different studies, in final analysis, the differences in the duration of the program and the content covered hindered the comparison. This difficulty has also been emphasized by authors who conducted systematic reviews on back schools.2525. Heymans MW, Van Tuder MW, Esmail R, Bombardier C, Koes BW. Back school for nonspecific low back pain: a systematic review within the framework of the Cochrane Collaboration Back Review Group. Spine. 2005;30(19):2153-63.

26. Brox JI, Storhein K, Grotle M, Tveito TH, Indahl A, Eriksen HR. Systematic review of back schools, brief education, and fear-avoidance training for chronic low back pain. The Spine J. 2008;8:948-58.
-2727. van Middelkoop M, Rubinstein SM, Kuijpers T, Verhagen AP, Ostelo R, Koes BW, van Tulder MW. A systematic review on the effectiveness of physical and rehabilitation interventions for chronic non-specific low back pain. Eur Spine J. 2011;20:19-39.

Another important limiting factor for evaluating the effectiveness of back schools in Brazil is the low quality of the studies.5252. Furlan AD, Pennick V, Bombardier C, Van Tulder MW, Editorial Board, Cochrane Back Review Group. 2009 updated method guidelines for systematic reviews in the Cochrane Back Review Group. Spine. 2009;34:1929-1941. Of the 14 quantitative studies, only four had a control group and only two were fully experimental. This is the main obstacle for studies conducted in Brazil to be considered relevant and have their results compared to those from other publications in systematic reviews, since one of the inclusion criteria for systematic reviews on interventions for chronic low back pain is that the study is experimental.5252. Furlan AD, Pennick V, Bombardier C, Van Tulder MW, Editorial Board, Cochrane Back Review Group. 2009 updated method guidelines for systematic reviews in the Cochrane Back Review Group. Spine. 2009;34:1929-1941. The other limiting factor is the language in which the article was published. Ribeiro's study, published in the English language in 2008, was integrated into the review of van Middelkoop et al.;2727. van Middelkoop M, Rubinstein SM, Kuijpers T, Verhagen AP, Ostelo R, Koes BW, van Tulder MW. A systematic review on the effectiveness of physical and rehabilitation interventions for chronic non-specific low back pain. Eur Spine J. 2011;20:19-39. this did not happen with the article by Andrade et al.,3232. Andrade SC, Araújo AGR, Vilar MJ. Escola de Coluna para pacientes com lombalgia crônica inespecífica: benefícios da associação de exercícios e educação ao pacientes. Acta Reumatol Port. 2008;33:443-50. an experimental study of good quality published in the same year, possibly because it was published in Portuguese.

The authors of this article acknowledge the limitations of studies published in Brazil, but consider it important that researchers working with chronic back pain have knowledge of the existing publications on back schools, especially at a time when the government is investing in measures aimed at promoting health education and the reduction of damage caused by chronic diseases, mainly in primary care services.5353. BRASIL, Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Política nacional de atenção básica. Brasília: Ministério da Saúde, Série Pactos pela Saúde, 2006;4:1-59.

It can be inferred that the studies evaluating the effectiveness of back school programs developed in Brazil (which, due to poor quality, have a strong possibility of bias) showed a decrease in pain intensity and an improvement in functional capacity in the short-term, but the results of the studies evaluating the effectiveness in the medium- and longterm are conflicting, requiring further studies to confirm the duration of improvement achieved after participation in back school programs. These results are similar to those presented by authors who conducted systematic reviews on the topic.2525. Heymans MW, Van Tuder MW, Esmail R, Bombardier C, Koes BW. Back school for nonspecific low back pain: a systematic review within the framework of the Cochrane Collaboration Back Review Group. Spine. 2005;30(19):2153-63.

26. Brox JI, Storhein K, Grotle M, Tveito TH, Indahl A, Eriksen HR. Systematic review of back schools, brief education, and fear-avoidance training for chronic low back pain. The Spine J. 2008;8:948-58.
-2727. van Middelkoop M, Rubinstein SM, Kuijpers T, Verhagen AP, Ostelo R, Koes BW, van Tulder MW. A systematic review on the effectiveness of physical and rehabilitation interventions for chronic non-specific low back pain. Eur Spine J. 2011;20:19-39.

Studies evaluating the quality of life by the SF-36 questionnaire suggest that the pain and physical aspects domains are the most affected in participants of Back Schools, and that these subjects present a significant improvement in these domains soon after the intervention. Results related to quality of life have not been included in systematic reviews of back schools; however, three international experimental studies5454. Tavafian SS, Jamshidi AR, Mohammad K, Montazeri A. Low back pain education and short term quality of life: a randomized trial. BMC musculoskelet disord. 2007;8(21):1-6

55. Tavafian SS, Jamshisi AR; Montazeri A. A randomized study of back school in women with chronic low back pain. Spine. 2008; 33(15):1617-21.
-5656. Morone G, Paolucci T, Alcuri MR, Vulpiani MC, Matano A, Bureca I, et al. Quality of life improved by multidisciplinary back school program in patients with non-specific low back pain: a single blind randomized controlled trial. Eur J Phys Rehabil Med. 2011;47:1-9. published in the last years also observed a greater involvement of the pain and physical aspects domains, with a mean below 50 points for the sample in the pre-intervention assessment. These studies identified an improvement in the quality of life of the study participants after six months5656. Morone G, Paolucci T, Alcuri MR, Vulpiani MC, Matano A, Bureca I, et al. Quality of life improved by multidisciplinary back school program in patients with non-specific low back pain: a single blind randomized controlled trial. Eur J Phys Rehabil Med. 2011;47:1-9. and one year of intervention.5555. Tavafian SS, Jamshisi AR; Montazeri A. A randomized study of back school in women with chronic low back pain. Spine. 2008; 33(15):1617-21.

It is possible to relate the improvement of the quality of life of participants of back school in the studies cited with respect to reducing the pain and improving functional capacity, gains afforded by the greater knowledge of the spine and the pathologies that affect this area, and by learning the proper way to perform ADL. Furthermore, the importance of social interaction provided by back school classes must be considered,66. Nordin M. Back Pain: lessons from patient education. Patient Educ. Couns. 1995;26:67-70. since the group system allows people with similar problems to share their difficulties, their doubts, and their achievements.

Thus, the effectiveness of back school in the short term can be related to an improvement in general health, which involves physical, social, and emotional aspects. This interpretation corroborates the finding of a significant improvement in most areas covered by the assessment of quality of life found in studies conducted in Brazil88. Ferreira MS, Navega MT. Efeitos de um programa de orientação para adultos com lombalgia. Acta Ortop Bras. 2010;18(3):127-31.,3030. Tsukimoto GR, Riberto M, Brito CA, Battistella LR. Avaliação longitudinal da Escola de Postura para dor lombar crônica através da aplicação dos questionários Roland Morris e Short Form Health Survey (SF-36). Acta Fisiatr. 2006;13(2):63-9.,3535. Borges RG, Vieira A, Noll M, Bartz PT, Candotti CT. Efeitos da participação em um Grupo da Coluna sobre as dores musculoesqueléticas, qualidade de vida e funcionalidade dos usuários de uma Unidade Básica de Saúde de Porto Alegre. Motriz. 2011,17(4):719-27.,4040. Souza AS, Oliveira NTB, Santos I, Oliveira MS, Gonçalves MMB. Efeitos da Escola de Postura em indivíduos com sintomas de lombalgia crônica. Conscientiae Saúde. 2010;9(3):497-503. and abroad.5454. Tavafian SS, Jamshidi AR, Mohammad K, Montazeri A. Low back pain education and short term quality of life: a randomized trial. BMC musculoskelet disord. 2007;8(21):1-6

55. Tavafian SS, Jamshisi AR; Montazeri A. A randomized study of back school in women with chronic low back pain. Spine. 2008; 33(15):1617-21.
-5656. Morone G, Paolucci T, Alcuri MR, Vulpiani MC, Matano A, Bureca I, et al. Quality of life improved by multidisciplinary back school program in patients with non-specific low back pain: a single blind randomized controlled trial. Eur J Phys Rehabil Med. 2011;47:1-9.

The study by Ribeiro et al.,3333. Ribeiro LH, Jennings F, Jones A, Furtado R, Natour J. Effectiveness of a back school program in low back pain. Clin Exp Rheumatol. 2008;26:81-8. which developed only theoretical activities to learn to perform ADL, was the only study in this review that showed unfavorable results in the post-intervention assessment. This finding suggests that practical activity and exchange of experiences among participants, when teaching the proper way to perform ADs, are important pedagogical strategies for reducing pain and improving functional capacity and quality of life. Perhaps the mere theoretical explanation of the proper implementation of ADL is not enough to incorporate new habits, reducing the possibility of interaction between the participants. This is an issue that should be more thoroughly investigated in future studies.

Final considerations

This review aimed to conduct a search for studies that evaluate the effectiveness of back schools developed in Brazil with a population of adults and elderly subjects, identifying research methods, intervention proposals, data collection instruments, and results. It was observed that almost all the scientific literature on the subject has been developed in the last decade, revealing the recent interest in research in this area. However, there are still few experimental studies with a control group and random sample, as well as few qualitative studies.

It was observed that, apart from a low methodological quality of most studies, the structure of the programs is quite diverse, making it difficult to compare them. However, regarding the contents of the programs and tools used in quantitative studies, it can be stated that there is consistency among them. In most studies that evaluated the quality of life, some improvement of physical, emotional, and social aspects was observed, which can be related to group dynamics developed in this type of intervention.

In short, based on the work presented here, the results on the effectiveness of back school programs developed in Brazil are still very questionable, due to low methodological quality of the studies and lack of a greater number of publications that evaluate the results in the medium- and long-term. Although the pain relief and improvement in functional capacity and quality of life in the immediate post-intervention are relevant, since they can be a stimulus for increased investment in the maintenance of exercises and incorporation of healthy postural habits, the application of more resources is important to ensure the improvement of chronic diseases in the long run.

This review indicates, therefore, that there is no evidence of the effectiveness of back school programs developed in Brazil to justify their recommendation for healthcare services in Brazil.

  • Financial support
    Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES), National Council for Scientific and Technological Development (Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico - CNPq).

REFERÊNCIAS

  • 1
    Lidgren L. The Bone and Joint Decade 2000-2010. Bulletin of the World Health Organization. 2003;81(9):629.
  • 2
    Woolf AD. The Bone and Joint Decade 2000-2010. Ann Rheum Dis. 2000;59:8-12.
  • 3
    Limon S, Valinsky LJ, Shalon YB. Risk factors for low back pain in the elementary school environment. Spine. 2004;29(6):697-702.
  • 4
    Ribeiro CC, Goméz-Conesa A. Lumbalgia. Prevalencia y programas preventivos em la infancia y adolescencia. Rev Iberoam Fisioter Kinesiol. 2008;11(1):32-8.
  • 5
    Martinéz-González M, Goméz-Conesa A. MONTESINOS, H. Programas de higiene postural desarrollados com escolares. Fisioterapia. 2008;30(5):223-30.
  • 6
    Nordin M. Back Pain: lessons from patient education. Patient Educ. Couns. 1995;26:67-70.
  • 7
    Karahan A, Bayraktar N. Determination of the usage of body mechanics in clinical sittings and the occurrence of low back pain in nurses. Int J Nurs Stud. 2004;41:67-75.
  • 8
    Ferreira MS, Navega MT. Efeitos de um programa de orientação para adultos com lombalgia. Acta Ortop Bras. 2010;18(3):127-31.
  • 9
    Verhaak PFM, Kerssens JJ, Dekker J, Sorbi MJ, Bensing JM. Prevalence of chronic benign pain disorder among adults: a review of the literature. Pain. 1998;77:231-39.
  • 10
    World Health Organization. The burden of musculoskeletal conditions at the start of the new millennium. World Health Organization Technical Report Series. 2003:1-218.
  • 11
    Trevelyan, FC, Legg SJ. Back pain in school children - Where to from here? Appl Ergon. 2006;37:45-54.
  • 12
    Hadjistavropoulos, TK; Craig, D. Pain: psychological perspectives. Lawrence Erlbaum Associates, 2004:1-377.
  • 13
    Cunha LL, Mayrink WC. A influência da dor crônica na qualidade de vida em idosos. Rev Dor. 2011;12(2):120-4.
  • 14
    Ehrlich GE. Low back pain. Bulletin of the World Health Organization. 2003;81:671-6.
  • 15
    Forssell MZ. The Swedish Back School. Physiotherapy. 1980;66(4):112-4.
  • 16
    Forssell MZ. The Back School. Spine. 1981;6(1):104-6.
  • 17
    Andrade SC, Araújo AG, Vilar MJ. Escola de coluna: revisão histórica e sua aplicação na lombalgia crônica. Rev Bras de Reumatol. 2005;45(4)224-8.
  • 18
    Chung TM. Escola de Coluna - experiência do Hospital das Clínicas da Universidade de São Paulo. Acta Fisiatr. 1996;3(2):13-7.
  • 19
    Knoplish J. Qual deveria ser o nome da Back School Brasileira? Rev Bras de Reumat. 2006;46(1):80.
  • 20
    Souza JL, Vieira A. Escola Postural: um caminho para o conhecimento de si e o bem-estar corporal. Movimento. 2003;9(3):101-22.
  • 21
    Ues ME, Moraes JP. Escola Postural para a terceira idade. Praxisterapia. 2003;8(8):51-76.
  • 22
    Candotti CT, Nune SE, Noll M, Freitas K, Macedo CH. Efeitos de um programa de educação postural para crianças e adolescentes após oito meses do seu término. Rev. Paul. Pediat. 2011;29(4):577-83.
  • 23
    Henrotin Y, Vanderthommen, M, Fauconnier C, Grisart J, Masquelier E, Peretz A et al. Définition, critéres de qualité et evaluation d'un programme de type école du dos. Recommandations de la Société Belge des Écoles du Dos. Revue du Rhumatisme. 2001;68(2):185-91.
  • 24
    Knoplich J. Editora panamed. Enfermidades da coluna vertebral. 2. ed. São Paulo; 1986:317-26.
  • 25
    Heymans MW, Van Tuder MW, Esmail R, Bombardier C, Koes BW. Back school for nonspecific low back pain: a systematic review within the framework of the Cochrane Collaboration Back Review Group. Spine. 2005;30(19):2153-63.
  • 26
    Brox JI, Storhein K, Grotle M, Tveito TH, Indahl A, Eriksen HR. Systematic review of back schools, brief education, and fear-avoidance training for chronic low back pain. The Spine J. 2008;8:948-58.
  • 27
    van Middelkoop M, Rubinstein SM, Kuijpers T, Verhagen AP, Ostelo R, Koes BW, van Tulder MW. A systematic review on the effectiveness of physical and rehabilitation interventions for chronic non-specific low back pain. Eur Spine J. 2011;20:19-39.
  • 28
    Gaya A e colaboradores. Ciências do movimento humano: introdução à metodologia da pesquisa bibliográfica. Artmed, Porto Alegre, 2008.
  • 29
    Caraviello EZ, Wasserstein S, Charnlian TR, Masiero D. Avaliação da dor e função de pacientes com lombalgia tratados com um programa de Escola de Coluna. Acta Fisiatr. 2005, 12(1):11-4.
  • 30
    Tsukimoto GR, Riberto M, Brito CA, Battistella LR. Avaliação longitudinal da Escola de Postura para dor lombar crônica através da aplicação dos questionários Roland Morris e Short Form Health Survey (SF-36). Acta Fisiatr. 2006;13(2):63-9.
  • 31
    Santos CVS. Avaliação do programa escola de postura em pacientes com lombalgia crônica do hospital municipal Rolim de Moura-RO. Dissertação (Pós-Graduação) - Universidade de Brasília, DF. 2008.
  • 32
    Andrade SC, Araújo AGR, Vilar MJ. Escola de Coluna para pacientes com lombalgia crônica inespecífica: benefícios da associação de exercícios e educação ao pacientes. Acta Reumatol Port. 2008;33:443-50.
  • 33
    Ribeiro LH, Jennings F, Jones A, Furtado R, Natour J. Effectiveness of a back school program in low back pain. Clin Exp Rheumatol. 2008;26:81-8.
  • 34
    Tobo A, Khouri M, Cordeiro Q, Lima MC, Brito Junior CA, Battistella LR. Estudo do tratamento da lombalgia crônica por meio da Escola de Postura. Acta Fisiatr. 2010;17(3):112-6.
  • 35
    Borges RG, Vieira A, Noll M, Bartz PT, Candotti CT. Efeitos da participação em um Grupo da Coluna sobre as dores musculoesqueléticas, qualidade de vida e funcionalidade dos usuários de uma Unidade Básica de Saúde de Porto Alegre. Motriz. 2011,17(4):719-27.
  • 36
    Garcia NA, Gondo FLB, Costa RA, Cyrillo FN, Costa LOP. Effects of two physical therapy interventions in patients with chronic non-specific low back pain: feasibility of a randomized controlled trial. Rev Bras Fisioter. 2011;15(5):420-7.
  • 37
    Arcanjo GN, Valdés MTM, Silva RM. Percepção sobre qualidade de vida de mulheres participantes de oficinas educativas para dor na coluna. Ciênc. Saúde Coletiva. 2008;13(2):2145-54.
  • 38
    Guedes BN, Silva MIT, Silva CC. A metodologia da problematização na Escola de Posturas da UFPB: um processo emancipatório na prática da educação gerontológica. Rev Eletrônica de Enferm. 2007,9(2):298-314.
  • 39
    Martins MRI, Foss MMD, Junior RS, Zancheta M, Pires IC, Cunha AMR, et al. A eficácia da conduta do Grupo de Postura em pacientes com lombalgia crônica. Rev Dor. 2010;11(2):116-21.
  • 40
    Souza AS, Oliveira NTB, Santos I, Oliveira MS, Gonçalves MMB. Efeitos da Escola de Postura em indivíduos com sintomas de lombalgia crônica. Conscientiae Saúde. 2010;9(3):497-503.
  • 41
    Schuch EV, Candotti CT, Pressi AM. Escola Postural para Terceira Idade. Revista Perfil. 2000;4:16-24.
  • 42
    Vieira, A. A Escola Postural sob a perspectiva da Educação Somática: a reformulação de um programa de extensão na EsEF/UFRGS. 2004. Tese (Doutorado) - Escola de Educação Física, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. 2004.
  • 43
    Furlan AD, Castro AW, Chung TM, Imamura ST, Camanho GL. Escola de Coluna - Programa desenvolvido no Instituto de Ortopedia e Traumatologia do HC/FMUSP. Acta Ortop Bras.1998;6(2):55-60.
  • 44
    Denzin NK, Lincoln YS et al.. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Artmed, Porto Alegre, 2e, 2006.
  • 45
    Nusbaum L, Natour J, Ferraz MB, Goldenberg J. Translation, adaptation and validation of the Roland-Morris questionnaire- Brazil Roland-Morris. Braz. J. Med. Biol. Res. 2001;34:203-10.
  • 46
    Vigatto R, Alexandre NMC, Correa Filho HR. Development of a Brazilian Portuguese version of the Oswestry Disability Index. Spine. 2007;32(4): 481-6.
  • 47
    Ciconelli RM, Ferraz MB, Santos W, Meinão I, Quaresma MR. Tradução para a língua portuguesa e validação do questionário genérico de avaliação de qualidade de vida SF36 (Brasil SF-36). Rev Bras Reumatol. 1999;39(3):143-50.
  • 48
    Lankhorst GJ, Van de Stadt RJ, Vogelaar TW, Van der Korst JK, Prevo AJ. The effect of the Swedish Back School in chronic idiopathic low back pain. A prospective controlled study. Scand J Rehabil Med. 1983;15(3):141-5.
  • 49
    Klaber Moffett JA, Chase SM, Portek I, Ennis JR. A controlled, prospective study to evaluate the effectiveness of a back school in the relief of chronic low back pain. Spine. 1986;11:120-2.
  • 50
    Keijsers JF, Groenman NH, Gerards FM, van Oudheusden E, Steenbakkers M. A back school in The Netherlands: evaluating the results. Patient Educ Couns. 1989;14:31-44.
  • 51
    Chapman JR, Norvell DC, Hermsmeyer JT, Bransford RJ, DeVine J, McGirt MJ, Lee MJ. Evaluating Common Outcomes for Measuring Treatment Success for Chronic Low Back Pain. Spine. 2011;36(21S):S54-S68.
  • 52
    Furlan AD, Pennick V, Bombardier C, Van Tulder MW, Editorial Board, Cochrane Back Review Group. 2009 updated method guidelines for systematic reviews in the Cochrane Back Review Group. Spine. 2009;34:1929-1941.
  • 53
    BRASIL, Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Política nacional de atenção básica. Brasília: Ministério da Saúde, Série Pactos pela Saúde, 2006;4:1-59.
  • 54
    Tavafian SS, Jamshidi AR, Mohammad K, Montazeri A. Low back pain education and short term quality of life: a randomized trial. BMC musculoskelet disord. 2007;8(21):1-6
  • 55
    Tavafian SS, Jamshisi AR; Montazeri A. A randomized study of back school in women with chronic low back pain. Spine. 2008; 33(15):1617-21.
  • 56
    Morone G, Paolucci T, Alcuri MR, Vulpiani MC, Matano A, Bureca I, et al. Quality of life improved by multidisciplinary back school program in patients with non-specific low back pain: a single blind randomized controlled trial. Eur J Phys Rehabil Med. 2011;47:1-9.

Publication Dates

  • Publication in this collection
    Jan-Feb 2014

History

  • Received
    23 Mar 2013
  • Accepted
    04 Apr 2013
Sociedade Brasileira de Reumatologia Av Brigadeiro Luiz Antonio, 2466 - Cj 93., 01402-000 São Paulo - SP, Tel./Fax: 55 11 3289 7165 - São Paulo - SP - Brazil
E-mail: sbre@terra.com.br