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Revista CEFAC, Volume: 26, Número: 3, Publicado: 2024
  • Importância da pesquisa translacional no estudo dos distúrbios orofaciais Carta Ao Editor

    Santos, Renata Emmanuele Assunção; Farias, Celiane de; Azevêdo, Nilian Cerqueira; Silva, Cynthya Myllena Martins; Tenório, Maria Júlia Farias; Noblat, Gabriela da Rocha; Silva, Lísias Alexandre Santiago da; Pereira, Kelli Nogueira Ferraz
  • Pesquisas científicas sobre zumbido no Brasil: Um compilado observacional Artigos Originais

    Medeiros, Jessica Figueiredo de; Martins, Mariana Lopes; Delgado, Isabelle Cahino; Rosa, Marine Raquel Diniz da

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: identificar o perfil das pesquisas sobre zumbido realizadas no Brasil e os principais procedimentos adotados pelos profissionais da área em território nacional. Métodos: estudo de caráter observacional, descritivo e transversal, em que foi feita uma busca ativa em plataformas digitais para identificar pesquisadores no Brasil que têm o zumbido como foco de estudo. Após a identificação dos grupos de estudo sobre zumbido, foi enviado aos pesquisadores um formulário online composto por 21 questões, com o intuito de conhecer os trabalhos em desenvolvimento. As respostas coletadas foram extraídas e tabuladas no Microsoft Excel professional plus 2019 por meio das medidas de frequência absoluta e relativa da amostra final. Resultados: foram identificados 117 pesquisadores, destes, 21 participaram do estudo, sendo (90,5%) do sexo feminino, especificamente de universidades públicas (81%) da região Sudeste do Brasil (47,7%). Esses profissionais desenvolvem pesquisas clínicas (76,1%), com foco em terapias e/ou tratamentos (38,1%) e utilizam a terapia sonora (52,38%) como recurso tecnológico principal de seus estudos. Conclusão: o perfil das pesquisas é do tipo clínico, com foco principal em terapias e/ou tratamentos para o zumbido. Quanto aos procedimentos, há o predomínio de aplicação da Escala Visual Analógica- EVA e do Tinnitus Handicap Inventory-THI como protocolos de avaliação e a terapia sonora como recurso tecnológico principal de seus estudos.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to identify the profile of tinnitus research in Brazil and the main procedures adopted by professionals in the field in the national territory. Methods: an observational, descriptive, and cross-sectional study, in which an active search was made on digital platforms to identify researchers in Brazil who have tinnitus as a study focus. After identifying the tinnitus study groups, an online Form was sent to the researchers comprising 21 questions, so as to know the works in development. The collected responses were extracted and tabulated intoMicrosoft Excel Professional Plus2019 through the absolute and relative frequency measurements of the final sample. Results: 117 researchers were identified, of these, 21 participated in the study, being (90.5%) females, specifically from public universities (81%) in the Southeast region of Brazil (47.7%). These professionals develop clinical research (76.1%), focusing on therapies and/or treatments (38.1%), and use sound therapy (52.38%) as the main technological resource of their studies. Conclusion: the research profile is clinical, with a main focus on therapies and/or treatments for tinnitus. As for the procedures, there is a predominant application of the Visual Analogue Scale- VAS and the Tinnitus Handicap Inventory- THI as evaluation protocols and sound therapy as the main technological resource of their studies.
  • Análise das variáveis que podem interferir no desfecho de casos clínicos de pacientes com queixas de voz ou deglutição Artigos Originais

    Dornelas, Rodrigo; Silva, Kelly da; Brendim, Mariana Pinheiro; Silveira, Livia Oliveira; Barretto, Renata Barros Sá; Fontes, Gabriela Eduarda Nicásio Gomes; Santos, Beatriz Ferreira dos; Ribeiro, Vanessa Veis; Guedes-Granzotti, Raphaela Barroso

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: analisar as variáveis sociodemográficas que podem interferir no desfecho de casos clínicos de pacientes com queixas de voz ou deglutição. Métodos: estudo observacional, transversal, descritivo e retrospectivo. Foram analisados os prontuários de pessoas maiores de 18 anos atendidas na Clínica de Voz do Serviço de Fonoaudiologia do Hospital Universitário do Rio de Janeiro de 2010 a 2018. Foram incluídos 81 prontuários, sendo 47 de participantes do gênero feminino e 34 do masculino. Os pacientes foram divididos quanto a três tipos de desfecho: alta, desligamento e abandono. As variáveis sociodemográficas estudadas foram gênero, estado civil, escolaridade, renda, ser ou não profissional da voz e queixa principal. Para análise dos resultados, foram contabilizadas as frequências relativa e absoluta e, para análise inferencial, foi utilizado o teste Qui-Quadrado de Pearson (nível de significância de 5%). Resultados: as variáveis sociodemográficas não estiveram significantemente associadas aos desfechos estudados quando não se considerou o tipo de queixa (de voz ou de deglutição) de forma separada. Especificamente, observou-se uma frequência significativamente maior de pacientes com queixa de voz e que receberam alta fonoaudiológica (p=0,020). Nestes pacientes, houve associação significativa entre a frequência maior de pacientes que abandonaram a terapia e que possuíam renda de até um salário-mínimo (p=0,041). Não houve associações significativas nas pessoas com queixas de deglutição e as variáveis sociodemográfica estudadas. Conclusão: o desfecho mais frequente foi o abandono ao tratamento. Neste estudo, a baixa renda familiar esteve associada ao abandono do tratamento por pacientes com queixa de voz. Pacientes com queixas de deglutição apresentaram menor frequência de abandono ao tratamento e menos alta do que pacientes com queixas de voz.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to analyze sociodemographic variables that may interfere with the clinical outcome of patients with voice or swallowing complaints. Methods: a descriptive, retrospective, cross-sectional, observational study in which the medical records of patients above 18 years old treated at the Voice Clinic of the Speech-Language-Hearing Service of the Rio de Janeiro University Hospital between 2010 and 2018, were analyzed, including 81 medical records - 47 from females and 34 from males. Patients were divided according to three types of outcomes, namely: discharge, dismissal, and abandonment. The sociodemographic variables were sex, marital status, education level, income, whether they were occupational voice users, and the main complaint. The relative and absolute frequencies were calculated to analyze the results, and the Pearson´s chi-square test was used for inferential analysis (significance level of 5%). Results: sociodemographic variables were not significantly associated with the outcomes when the type of complaint (voice or swallowing) was not considered, separately. The study found a significantly higher frequency of patients with voice complaints who were discharged from speech-language-hearing therapy (p = 0.020). The higher frequency of such patients who abandoned therapy was significantly associated with an income of up to one minimum wage (p = 0.041). People with swallowing complaints were not significantly associated with sociodemographic variables. Conclusion: the most frequent outcome was treatment abandonment. In this study, low family income was associated with treatment abandonment by patients with voice complaints. Patients with swallowing complaints had a lower frequency of treatment abandonment and discharge than patients with voice complaints.
  • Caracterização do desenvolvimento infantil e linguístico de crianças acometidas da Síndrome Congênita do Zika Vírus comparadas com crianças de desenvolvimento típico Artigos Originais

    Cunha, Divany Guedes Pereira da; Vasconcelos, Manuela Leitão de; Delgado, Isabelle Cahino; Rosa, Marine Raquel Diniz da; Almeida, Larissa Nadjara Alves; Andrade, Suellen Mary Marinho dos Santos; Alves, Giorvan Ânderson dos Santos

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: descrever o desenvolvimento infantil, com enfoque na linguagem, de crianças acometidas da síndrome congênita do Zika e compará-lo com o de crianças com desenvolvimento típico. Métodos: trata-se de um estudo observacional, transversal, do tipo caso-controle, e de natureza quantitativa. Os dados do grupo de crianças com Síndrome Congênita do Zika vírus (caso) foram pareados por sexo e idade com os dados do grupo de crianças sem comorbidades e desenvolvimento típico (controle). Participaram da pesquisa, 20 responsáveis pelas crianças do grupo caso e 20 pelas crianças do grupo controle e o instrumento utilizado foi uma entrevista adaptada. Os dados foram examinados por meio de uma análise estatística descritiva e inferencial por meio de testes de associação e de comparação de médias, com nível de significância de 5%. Resultados: foi observada diferença estatística entre os grupos estudados, referente ao desenvolvimento infantil, no âmbito motor, auditivo e de linguagem, com base na percepção dos pais. Conclusão: diante das informações dos cuidadores, a comunicação da maioria do grupo caso ocorre de forma não verbal por meio de gorjeios, gritos e contato visual; e a minoria comunica-se por diálogo, compreende ordens simples, realiza condutas imitativas, brincar simbólico e tem atenção compartilhada. Diferentemente, o grupo controle comunica-se por meio de frases complexas presentes em narrativas.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to describe the development, focusing on language, of children affected by congenital Zika syndrome and compare it with that of typically developing children. Methods: a quantitative, observational, cross-sectional, case-control study. Data from the group of children with congenital Zika virus syndrome (case) were matched for sex and age with data from the group of typically developing children without comorbidities (control). The research included 20 parents/guardians of the children in the case group and 20 parents/guardians of the children in the control group, using interview as an adapted instrument. The data underwent descriptive and inferential statistical analysis, through association tests and comparison of means, with the significance level set at 5%. Results: there was a statistical difference in motor, auditory, and language development between the groups, according to the parents' perception. Conclusion: Based on the caregivers’ reports, most of the case group communicated non-verbally through babbling, shouting, and eye contact, whereas the minority communicated through dialogue, understood simple orders, and performed imitative behaviors, symbolic play, and shared attention. On the other hand, the control group communicated through complex sentences constructed into narratives.
  • Structure of treatment goals set by expert voice-specialized speech-language pathologists for patients with vocal needs Original Articles

    Crisosto-Alarcón, Jaime; Flores, Arturo

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivo: determinar la estructura de los objetivos operacionales formulados por los/las fonoaudiólogos/as en las planificaciones terapéuticas para usuarios con necesidades vocales. Métodos: investigación documental transversal en que se analizaron 129 objetivos operacionales propuestos en las planificaciones terapéuticas de 30 fonoaudiólogos/as. Estos objetivos se sometieron a un proceso de análisis temático y se organizaron según el contenido terapéutico abordado. Se examinó la inclusión de la noción de usuario en la redacción, la declaración de una finalidad específica, el método para alcanzarla y la presencia de criterios de logro. Resultados: de la totalidad de objetivos analizados, la mayoría corresponde a aquellos que están orientados a la modificación de parámetros vocales (67.4%). En menor medida, están representados los contenidos referentes a tonicidad muscular (13.8%), educación e higiene vocal (10%), respiración (7.75%) y postura (1.55%). Del total, un 82.17% incluye la noción de usuario, un 88.37% señala el método, el 100% indica la finalidad y un 52.71% declara los criterios de logro utilizados. Un 17.05% incluye otros componentes en su estructura. Conclusiones: la diversidad en la formulación de los objetivos evidencia distintas visiones acerca del proceso terapéutico por parte de los profesionales involucrados.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to determine the structure of treatment goals set by expert voice-specialized speech-language pathologists in treatment plans for patients with vocal needs. Methods: a cross-sectional documentary research was conducted to analyze 129 treatment goals proposed in treatment plans by 30 expert voice-specialized speech-language pathologists. These goals were thematically analyzed and organized according to the therapeutic content addressed. The goals including the notion of patient in their wording, the statement of a specific purpose, the method for achieving it, and the presence of outcome criteria, were evaluated. Results: most treatment goals analyzed correspond to those aimed at modifying vocal parameters (67.4%). The contents referring to muscle tone (13.8%), vocal hygiene and education (10%), breathing (7.75%), and posture (1.55%) are represented to a lesser extent. From the total number of treatment goals analyzed, 82.17% include the notion of patient, 88.37% indicate the method, 100% indicate the purpose, 52.71% state the outcome criteria used, and 17.05% include other components in their structure. Conclusions: diversity in goal setting shows different visions by the professionals involved in the therapeutic process.
  • Electrical activity of the masseter and suprahyoid muscles and aspects of swallowing in children and adolescents with osteogenesis imperfecta Original Articles

    Otavio, Andressa Colares da Costa; Silva, Hilton Justino da; Gomes, Erissandra; Félix, Têmis Maria

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to characterize the electrical activation of the masseter and suprahyoid muscles at rest and during swallowing tasks, to compare it with clinical aspects of swallowing. Methods: a cross-sectional study, divided into mild osteogenesis imperfecta and moderate-to-severe osteogenesis imperfecta groups. Surface electromyography was performed on the masseter and suprahyoid muscles at rest and during swallowing tasks. The Orofacial Myofunctional Evaluation with Scores assessment form was used to assess clinical aspects of swallowing. Results: moderate-to-severe osteogenesis imperfecta participants presented a higher percentage of masseter activation than mild osteogenesis imperfecta ones. Regarding the clinical aspects of swallowing, the total sample presented 40.9% normal lip occlusion or with slight effort; 59.1% demonstrated tongue protrusion and 50% showed two other signs of atypical function. Furthermore, the higher the score for lip activity during swallowing, the lower the activation of the suprahyoid muscles at rest. Conclusions: the activation of the suprahyoid muscles while swallowing saliva and during consecutive swallows of liquid was similar, and activation during different tasks was higher in the moderate-to-severe osteogenesis imperfecta group. The better the labial myofunctional condition during swallowing, the lower the electrical activation of the suprahyoid muscles at rest.
  • Proposta de intervenção fonoaudiológica em grupo de crianças com mau desempenho escolar Artigos Originais

    Schoenel, Ariane Souza Pena; Escarce, Andrezza Gonzalez; Britto, Denise Brandão de Oliveira e; Lemos, Stela Maris Aguiar

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: apresentar e discutir criticamente um programa de atendimento em grupo que contempla as habilidades do processamento fonológico para crianças com mau desempenho escolar. Métodos: trata-se de estudo observacional com amostra não probabilística composta por crianças de 7 a 10 anos com mau desempenho escolar. Foi realizado em três etapas: (1) elaboração do programa de intervenção fonoaudiológica em grupo, (2) aplicação da proposta preliminar em crianças com mau desempenho escolar, e (3), análise crítica dos resultados obtidos e da viabilidade do programa. Foram utilizados os testes Q de Cochran e McNemar para verificar a associação entre os resultados antes e após à intervenção fonoaudiológica em grupo, considerados estatisticamente significantes os que apresentaram valor de p(0,05. Resultados: o programa de intervenção fonoaudiológica em grupo elaborado demonstrou a importância do planejamento estrutural, incluindo a preparação, desenvolvimento e progressão das atividades de estimulação das habilidades do processamento fonológico e sua influência positiva no processo de aprendizagem, podendo ser utilizado como recurso terapêutico para crianças com mau desempenho escolar, além das possibilidades e desafios da prática grupal. Conclusão: a proposta demonstrou ter aplicabilidade para aperfeiçoar as habilidades do processamento fonológico e potencializar os efeitos terapêuticos em crianças com mau desempenho escolar.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to present and critically discuss a collective care program to address phonological processing skills in children with poor school performance. Methods: an observational study with a non-probability sample of children aged 7 to 10 years with poor school performance, carried out in three stages: (1) development of the group speech-language-hearing intervention program, (2) application of the preliminary proposal to children with poor school performance, and (3), critical analysis of the results and feasibility of the program. The McNemar and Cochran Q tests were used to verify the association between the results before and after group speech-language-hearing intervention, with a p-value of ( 0.05 being considered statistically significant. Results: the group speech-language-hearing intervention program demonstrated the importance of structural planning, including the preparation, development, and progression of activities to stimulate phonological processing skills and their positive influence on the learning process. It can be used as a therapeutic resource for children with poor school performance, besides the possibilities and challenges of collective care. Conclusion: the proposal demonstrated its applicability to improve phonological processing skills and enhance therapeutic effects in children presented with poor school performance.
  • Impacto da pandemia nas produções científicas em audiologia: um protocolo de revisão de escopo Artigos De Revisão

    Ribeiro, Georgea Espindola; Pereira, Elora Bion; Silva, Daniela Polo Camargo da

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: apresentar um protocolo de revisão de escopo com o intuito de mapear as principais características das revisões sistemáticas publicadas no campo da Audiologia durante o período da pandemia da COVID-19 e avaliar a qualidade metodológica dos estudos encontrados. Métodos: trata-se de uma revisão de escopo norteada pelas recomendações do Instituto Joanna Briggs e pelo checklist PRISMA-ScR, registrada na Open Science Framework (OSF.IO/F8N7Y). As bases de dados a serem pesquisadas incluem PubMed, Lilacs, Scopus e Web of Science. Na primeira etapa, dois revisores avaliarão independentemente os artigos por títulos e resumos. Os artigos selecionados serão lidos integralmente com base nos critérios de elegibilidade. Qualquer ambiguidade ou desacordo será discutido e decidido consensualmente. Os resultados serão apresentados em forma de fluxograma e um resumo narrativo. Considerações Finais: este protocolo de revisão de escopo foi elaborado conforme diretrizes atuais e buscará analisar a literatura sobre revisões sistemáticas em Audiologia durante a pandemia, identificando lacunas e evidências existentes.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to present a scoping review protocol aimed at mapping the main characteristics of systematic reviews published in the field of Audiology, during the COVID-19 pandemic, and to evaluate the methodological quality of the studies found. Methods: a scoping review guided by the recommendations of the Joanna Briggs Institute and the PRISMA-ScR guidelines, registered on the Open Science Framework (OSF.IO/F8N7Y). The databases included PubMed, Lilacs, Scopus and Web of Science. In the first stage, two reviewers will independently evaluate the articles based on their titles and abstracts. The selected articles will be read in full based on the eligibility criteria. Any ambiguity or disagreement will be discussed and decided consensually. The results will be presented in the form of a flowchart and a narrative summary, following the PRISMA-ScR guidelines. Final Considerations: this scoping review protocol was developed in accordance with current guidelines and will seek to analyze the literature on systematic reviews in Audiology, during the pandemic, identifying gaps and existing evidence.
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