Acessibilidade / Reportar erro
Revista CEFAC, Volume: 26, Número: 5, Publicado: 2024
  • Análise do escore do Childhood Autism Rating Scale de crianças com Transtorno do Espectro do Autismo pré e pós-intervenção com Método de Desenvolvimento das Habilidades de Comunicação no Autismo Artigos Originais

    Silva, Brigitte Bezerra Lima da; Xavier, Ivana Arrais de Lavor Navarro; Lima, Rafaella Asfora Siqueira Campos; Delgado, Isabelle; Montenegro, Ana Cristina de Albuquerque

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: analisar as mudanças na classificação do autismo, após intervenção com o Método Desenvolvimento das Habilidades de Comunicação no Autismo, em crianças avaliadas com a Escala de Classificação do Autismo Infantil. Métodos: trata-se de um estudo de análise quantitativa. Foi aplicada a Escala de Classificação do Autismo Infantil pré e pós vinte sessões fonoaudiológicas com o método. Participaram 14 crianças com Transtorno do Espectro do Autismo, de ambos os sexos, com idades entre 2 e 6 anos, não verbais ou minimamente verbais. Utilizaram-se o Teste de Shapiro-Wilk para verificar o padrão de normalidade e o Teste de Wilcoxon para comparação de medidas de tendência central dos itens avaliados pela escala entre os momentos pré e pós-intervenção. Considerou-se associação significante o valor de p <0,05 (5%). Resultados: a amostra apresentou redução do nível de suporte do autismo após intervenção. O maior grupo classificado pela escala na amostra pré-intervenção foi de “Autismo Moderado” (42,86%), seguido por “Autismo Grave” e “Autismo Leve”, ambos com 28,57%. Pós-intervenção observou-se, na maior parte, pontuação equivalente ao “Autismo Leve” (64,29%), seguido da categoria “Sem Autismo” (21,43%) e, “Autismo Moderado” e “Grave”, ambos com 7,14%. Conclusão: a implementação do Método Desenvolvimento das Habilidades de Comunicação no Autismo favoreceu o desenvolvimento de habilidades comunicacionais, cognitivas e comportamentais, e redução do nível de suporte do autismo na amostra de crianças avaliadas.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to analyze changes in autism classification after intervention with the Development of Communication Skills in Autism (DHACA method) in children assessed with the Childhood Autism Classification Scale. Methods: a quantitative analysis study applying the Childhood Autism Rating Scale before and after 20 speech-language-hearing sessions, using the DHACA method with 14 nonverbal or minimally verbal children, of both sexes, aged 2 to 6 years, presented with autism spectrum disorder. The Shapiro-Wilk test was used to verify the normality pattern, and the Wilcoxon test to compare measures of central tendency of the items assessed by the scale before and after the intervention, with a p-value < 0.05 (5%) considered significant. Results: the level of autism support needs in the sample decreased after the intervention. The largest sample group classified by the scale before the intervention was “Moderate Autism” (42.86%), followed by “Severe Autism” and “Mild Autism”, both with 28.57%. After the intervention, most groups had scores equivalent to “Mild Autism” (64.29%), followed by “No Autism” (21.43%), “Moderate Autism” and “Severe Autism”, both with 7.14%. Conclusion: implementing the DHACA method helped develop communication, cognitive, and behavioral skills and decreased the level of autism support needs in this sample of children.
  • Reconhecimento da prosódia emocional por meio de pseudopalavras do Hoosier Vocal Emotions Collection Artigos Originais

    Matos, Paulo Vitor de Oliveira Santos; Andrade, Rayssa Silva Santos; Rehder, Maria Inês Beltrati Cornacchioni; Guedes-Granzotti, Raphaela Barroso; Silva, Kelly da; César, Carla Patrícia Hernandez Alves Ribeiro

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: verificar se o corpus do Hoosier Vocal Emotions Collection permite a identificação de diferentes prosódias emocionais em adultos brasileiros, além de vislumbrar se a respectiva identificação é igual entre os sexos. Métodos: 60 adultos hígidos distribuídos igualmente pelo sexo, com idades entre 18 e 42 anos, participaram do Mini-Exame do Estado Mental e de subtestes relacionados à prosódia (bateria Montreal de comunicação e os do corpus do Hoosier Vocal Emotions Collection, com 73 pseudopalavras produzidas por duas atrizes distintas). A análise dos resultados ocorreu por estatística descritiva e pelo teste Qui-quadrado com significância de 5%. Resultados: de forma geral, as prosódias emocionais do Hoosier Vocal Emotions Collection foram identificadas com precisão média de 43,63%, com maiores acertos, em ordem decrescente, para: neutro, tristeza, alegria, aversão, raiva e medo. Em relação ao sexo, houve diferenças estatisticamente significantes quanto aos acertos nas prosódias de neutralidade e aversão para o masculino, enquanto para o feminino nas prosódias de alegria e raiva. Ambos os sexos apresentaram maior dificuldade na identificação da prosódia relacionada ao medo. Conclusão: o corpus do Hoosier Vocal Emotions Collection permitiu a identificação das prosódias emocionais testadas na amostra estudada, sendo constatada presença de dismorfismo sexual em relação à identificação prosódica emocional.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to verify whether the Hoosier Vocal Emotions Collection corpus allows the identification of different emotional prosodies in Brazilian adults. Methods: 60 healthy adults equally distributed by sex, aged between 18 and 42 years, participated in the Mini-Mental State Examination and subtests related to prosody (Montreal communication battery and those from the Hoosier Vocal Emotions Collection corpus, with 73 pseudowords produced by two different actresses). The results were analyzed using descriptive statistics and the Chi-square test, which had a significance of 5%. Results: in general, the emotional prosodies from the Hoosier Vocal Emotions Collection were identified with an average accuracy of 43.63%, with the highest hits, in descending order, for neutrality, sadness, happiness, disgust, anger, and fear. As for sex, there were statistically significant differences regarding the correct answers in the neutrality and disgust prosodies for males, while for females, there were differences in happiness and anger prosodies. Both sexes had more incredible difficulty in identifying prosody related to fear. Conclusion: the Hoosier Vocal Emotions Collection corpus allowed the identification of the emotional prosodies tested in the studied sample, with sexual dysmorphism to emotional prosodic identification being found.
  • The therapeutic effects of a modified palatal memory plate on oral motor function in children with Trisomy 21 at age 3 and 4 years: Case Reports Case Reports

    Nascimento, Natasha Ferreira Roltenver do; Lopes, Lara Aparecida Peron; Simas, Aelyzza Antonio; Lima, Pedro; Warol, Flávio; Dziedzic, Arkadiusz; Reis, Daiana Barrozo dos; Moreira, Márcio José da Silva; Picciani, Bruna Lavinas Sayed

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT People with Trisomy 21 (T21) have generalized hypotonia, also manifesting in oral structures. The palatal memory plate (PMP) is a removable appliance to improve tongue and lip posture. The evidence of research elucidates an improvement in oral motor function in children with T21 up to the age of 2 who received PMP-based therapy, with only limited, scanty reports in the literature concerning older children. Therefore, the aim of this study is to evaluate the effects of modified PMP on an oral motor function in patients over 2 years old. Two patients with T21, aged 4 and 3, with absence of lip seal and tongue malposition, were subjected to PMP-based therapy for 6 months. The patients were evaluated for an extra and intra oral exam; their parents answered a questionnaire about their children's habitual tongue and lip position. Two-minute footage to record orofacial motor functions was performed monthly, during follow-up appointments to assess the changes. The substantial improvement of tongue and lip posture was observed after 6 months of plate regular use. PMP has proved to be clinically effective in children over 2 years old, presented with T21, leading to improvement of lip and tongue posture, observed by parents and professionals.
ABRAMO Associação Brasileira de Motricidade Orofacial Rua Uruguaiana, 516, Cep 13026-001 Campinas SP Brasil, Tel.: +55 19 3254-0342 - São Paulo - SP - Brazil
E-mail: revistacefac@cefac.br