ORIGINAL ARTICLES Aspectos de saúde geral, mental e auditiva de trabalhadores da equipe de enfermagem de um hospital público acometidos pela Covid-19 Damaceno, Rafael Coelho França, Denise Maria Vaz Romano Lacerda, Adriana Bender Moreira de Lüders, Débora Resumo em Português: RESUMO Objetivo: analisar possíveis impactos à saúde geral, mental e auditiva de trabalhadores da enfermagem acometidos pelo vírus da COVID-19. Métodos: estudo exploratório, transversal, realizado com profissionais da enfermagem de um hospital público da região Sul do Brasil, que responderam a um questionário sobre sintomas gerais e auditivos após a infecção pela COVID-19 e o Oldenburg Burnout Inventory (OLBI). A análise estatística foi realizada com a aplicação do teste do Qui-quadrado de independência, do teste ANOVA com pós-teste de Tukey e da Correlação Linear de Pearson, com p-valor em 5%. Resultados: participaram 52 trabalhadores (17 enfermeiros, 30 técnicos, cinco auxiliares). Os sintomas de cefaleia, perda do olfato e do paladar, cansaço e dores musculares foram referidos por mais de 75% dos trabalhadores; 80,8% ou já estão classificados com burnout (40,4%) ou já apresentam escores altos para exaustão ou para distanciamento do trabalho (40,4%), havendo correlação com os sintomas tosse (p = 0,0327) e febre (p=0,0235); 44,23% apresentaram sintomas auditivos, sendo a tontura/vertigem referida por 34,6% e zumbido por 13,5%, embora sem correlação com os níveis de burnout (p=0.4250). Conclusão: houve impactos na saúde geral, mental e auditiva dos trabalhadores da enfermagem que foram diagnosticados com COVID-19, principalmente tosse e febre, burnout, zumbido e tontura.Resumo em Inglês: ABSTRACT Purpose: to analyze possible impacts on the general, mental and hearing health of nursing workers affected by the COVID-19 virus. Methods: an exploratory, cross-sectional study, carried out with nursing professionals from a public hospital in Southern Brazil, who answered a questionnaire on general and auditory symptoms after COVID-19 infection, and the Oldenburg Burnout Inventory (OLBI). Statistical analysis was performed using the Chi-square test of independence, the ANOVA test with Tukey's post-test and Pearson's Linear Correlation, with a p-value of 5%. Results: 52 workers participated (17 nurses, 30 technicians, five aides). The symptoms of headache, loss of smell and taste, fatigue and muscle pain were reported by more than 75% of workers; 80.8% either had already been classified as burnout (40.4%) or featured high scores for exhaustion or work disengagement (40.4%), with a correlation with the symptoms of cough (p=0.0327) and fever (p=0.0235); 44.23% had auditory symptoms, with dizziness/vertigo reported by 34.6% and tinnitus by 13.5%, although without correlation with burnout levels (p=0.4250). Conclusion: there were impacts on the general, mental and hearing health of nursing workers who were diagnosed with COVID-19, mainly cough and fever, burnout, tinnitus and dizziness. |
ORIGINAL ARTICLES Role of speech-language therapists in palliative care Saavedra, Sara Tapia Rosas, Paulina Matus Bascuñán, Javiera Sanhueza Fuentes, Nazareth Torres Cortés, Alexandra Trigo Norambuena, Valentina Vásquez Resumo em Espanhol: RESUMEN Objetivo: describir la práctica fonoaudiológica e identificar las competencias necesarias para el trabajo junto a personas que requieren cuidados paliativos (CCPP) en Chile. Métodos: se utilizó una metodología cualitativa. Para la obtención de datos se realizaron entrevistas semiestructuradas a 11 fonoaudiólogas/os con experiencia en CCPP, se transcribieron y analizaron dichas entrevistas mediante análisis de contenido. Resultados: se reveló que las áreas principales de intervención incluyen alimentación/deglución, comunicación y acompañamiento. Se señala que el trabajo en CCPP se realiza en equipos de trabajo inter o en algunos casos transdisciplinares que pueden tener diversos enfoques de trabajo. Se destaca la importancia de la preparación en políticas públicas, ética y bioética y la necesidad de contar con habilidades de escucha y manejo de emociones para el trabajo en CCPP. Conclusión: se concluye que se requiere una formación específica en manejo de emociones y habilidades terapéuticas, así como la necesidad de consensuar abordajes para el trabajo con esta población. Además, se resalta la importancia de posicionar la Fonoaudiología en los CCPP. Surge la necesidad de definir conceptos clave como el acompañamiento terapéutico para una mejor comprensión y aplicación en esta área.Resumo em Inglês: ABSTRACT Purpose: to describe the practice of speech-language therapy and identify the necessary competencies when working with people who require palliative care (PC), in Chile. Methods: a study employing a qualitative methodology to collect data. Semi-structured interviews were conducted with 11 speech-language therapists experienced in PC. These interviews were transcribed and analyzed using content analysis. Results: the primary areas of intervention that were identified include feeding and swallowing, communication, and emotional support. It was observed that PC is typically provided by interdisciplinary or, in some cases, transdisciplinary teams that may use various approaches. This research highlights the importance of training in public policy, ethics, and bioethics, as well as the need for effective listening and emotional management skills in PC settings. Conclusion: there is a need for specific training in emotional management and therapeutic skills for palliative care patients, along with a consensus on approaches for working with this population. Additionally, it is crucial to establish the role of speech-language therapy in PC. Defining key concepts, such as therapeutic support, is essential for a better understanding and practice of this field. |
ORIGINAL ARTICLES Professional identity of speech-language-hearing pathologists in Chile Dinamarca-Aravena, Katherine Andrea Herrera-Lillo, Antonieta Sandoval-Ramírez, Marcelo Resumo em Espanhol: RESUMEN Objetivo: analizar la identidad profesional de fonoaudiólogos(as) en Chile. Métodos: este estudio cualitativo exploratorio utilizó entrevistas semiestructuradas a 14 fonoaudiólogos(as) con al menos un año de experiencia laboral. Los participantes fueron seleccionados por conveniencia para asegurar diversidad en su ejercicio profesional. Las entrevistas, de aproximadamente 40 minutos, se realizaron de forma remota en 2021, abordando aspectos éticos, rol profesional y conocimientos teóricos. Los datos fueron analizados temáticamente con Atlas Ti bajo un enfoque constructivista. Resultados: los resultados indican una falta de consenso entre los entrevistados respecto a su identidad profesional. Sin embargo, todos se identifican como profesionales de la salud con un rol principalmente rehabilitador, aunque no del todo claro. Los desafíos se relacionan con identificar oportunidades en el ámbito de la formación profesional para desarrollar una identidad profesional que responda no solo al quehacer sino que además a la construcción de un sello identitario que le permita una mejor vinculación con el entorno laboral. Conclusión: la identidad profesional de los(as) fonoaudiólogos(as) participantes se circunscribe mayormente al área de la salud, aunque de manera difusa y fragmentada. Su percepción tiende a ser egocéntrica, centrada principalmente en su propio quehacer, con un conocimiento limitado de otras áreas.Resumo em Inglês: ABSTRACT Purpose: to analyze the professional identity of speech-language-hearing pathologists in Chile. Methods: an exploratory qualitative study using semi-structured interviews with 14 speech-language-hearing pathologists with at least one year of work experience. Participants were selected by convenience to ensure diversity in their professional practice. The interviews, approximately 40 minutes long, were conducted, remotely, in 2021, addressing ethical aspects, professional roles, and theoretical knowledge. The data were analyzed thematically with ATLAS.ti using a constructivist approach. Results: the results indicate a lack of consensus among interviewees regarding their professional identity. However, they all identify themselves as health professionals with a primarily rehabilitative role, although this is not entirely clear. The challenges are related to identifying opportunities in professional training to develop a professional identity that responds not only to their practice but also to the construction of an identity hallmark that connects them better with the work setting. Conclusion: the professional identity of the participating speech-language-hearing pathologists is mostly limited to health, although diffuse and fragmented. Their perception tends to be self-centered, focused mainly on their work, with limited knowledge of other areas. |
ORIGINAL ARTICLES Condição miofuncional orofacial de pacientes com trauma de face em diferentes etapas de recuperação Oliveira, Giovanna Ismério de Costa, Isabella Karine da Silva Melo Filho, Sérgio Murilo Cordeiro de Araújo, Fábio Andrey da Costa Studart-Pereira, Luciana Moraes Resumo em Português: RESUMO Objetivo: descrever a condição miofuncional orofacial global de pacientes com traumatismos faciais e analisar aspectos posturais e de mobilidade relacionados à função deglutição em diferentes etapas de recuperação. Métodos: estudo analítico e transversal. 36 participantes, idade entre 19 e 67 anos. Realizada em cinco etapas (D1, D2, D3, D4 e D5): oitavo ao sexagésimo dia após trauma. Utilizou-se o Protocolo de Avaliação Miofuncional Orofacial com Escores (AMIOFE) adaptado. Foi realizada análise estatística descritiva e inferencial, utilizando os testes t-Student pareado ou teste Wilcoxon pareado e o teste de Friedman na comparação entre as cinco avaliações. A margem de erro utilizada na decisão dos testes estatísticos foi de 5%. Resultados: nos movimentos labiais a maioria (69,4%) tinha inabilidade severa. Nos movimentos da língua, as duas categorias relacionadas, falta de precisão e inabilidade severa, apresentaram percentuais de 52,8% e 41,7%, respectivamente. Na movimentação da mandíbula, a maioria (83,3%) apresentava inabilidade severa. No escore AMIOFE, a mediana foi menos elevada em D1 (29,00), seguida por D2 (33,00), mais elevada em D5 (46,00) e variou de 39,50 a 41,00 nas outras duas avaliações com diferenças significativas entre: D1 diferente de D3, D4 e D5 e D2 diferente de D5. Conclusão: houve evolução positiva espontânea da condição miofuncional orofacial ao longo das avaliações. Contudo, é necessária atenção dos profissionais envolvidos.Resumo em Inglês: ABSTRACT Purpose: to describe the global orofacial myofunctional condition of patients presented with facial trauma and analyze postural and mobility aspects related to swallowing function at different stages of recovery. Methods: an analytical and cross-sectional study with 36 participants, aged 19 to 67 years, conducted in five stages (D1, D2, D3, D4, and D5), on the 8th to 60th day after trauma, using the adapted Orofacial Myofunctional Evaluation Protocol with Scores (OMES). Descriptive and inferential statistical analysis was performed using the paired Student's t-test or paired Wilcoxon test, and the Friedman test which compared the five evaluations. A 5% margin of error was used in the decision of the statistical tests. Results: in lip movements, the majority (69.4%) had severe inability. In tongue movements, the two related categories (imprecise and severe inability) had percentages of 52.8% and 41.7%, respectively. In jaw movements, the majority (83.3%) had severe inability. The median OMES score was lowest in D1 (29.00), followed by D2 (33.00), highest in D5 (46.00), and ranged from 39.50 to 41.00 in the other two evaluations, with significant differences between D1 and D3, D4 and D5, and D2 and D5. Conclusion: the orofacial myofunctional condition progressed, spontaneously and positively, throughout the evaluations. However, attention is needed from the professionals involved. |
REVIEW ARTICLES Mapeamento das evidências disponíveis na literatura científica quanto ao impacto dos fatores individuais, ambientais e organizacionais no adoecimento vocal docente: um protocolo de revisão de escopo Porto, Vanessa Fernandes de Almeida Morais, Edna Pereira Gomes de Sampaio, Josineide Francisco Botazzo, Carlos Resumo em Português: RESUMO Objetivo: mapear e caracterizar as evidências disponíveis na literatura científica quanto ao impacto dos fatores individuais, ambientais e organizacionais no adoecimento vocal docente. Métodos: protocolo de revisão de escopo seguindo as diretrizes do Joanna Briggs Institute Reviewer’s Manual e do Checklist PRISMA ScR. Foi elaborada a seguinte pergunta: Quais as evidências disponíveis na literatura científica quanto ao impacto dos fatores individuais, ambientais e organizacionais no adoecimento vocal docente? Será realizada uma busca nas bases de dados LILACS (BVS), MEDLINE (PUBMED), Embase (Elsevier), Cochrane (apenas Ensaios Clínicos), Speechbite, Scopus (Elsevier) e Web of Science. A estratégia de busca será desenvolvida para a MEDLINE (PUBMED) e adaptada para as demais bases. Serão incluídos estudos realizados com professores de qualquer nível de ensino, faixa etária e gênero, com queixas relacionadas à voz e que abordem o impacto do trabalho docente no adoecimento vocal. A seleção dos estudos será realizada por duas revisoras independentes e cegadas. Os resultados serão apresentados por meio de gráficos, quadros ou tabelas. Considerações Finais: o protocolo pode evidenciar lacunas, compreender as metodologias de investigação utilizadas pelos estudos a serem incluídos, possibilitando a realização de estudos primários que permitam melhores evidências quanto à relação organização, ambiente de trabalho e docência.Resumo em Inglês: ABSTRACT Purpose: to map and characterize the evidence available in scientific literature regarding the impact of individual, environmental and organizational factors on teaching vocal illness. Methods: a scoping review protocol following the guidelines of the Joanna Briggs Institute Reviewer’s Manual and the PRISMA ScR Checklist. The following question was elaborated: What evidence is available in the scientific literature regarding the impact of individual, environmental and organizational factors on teaching vocal illness? A search will be carried out in the databases LILACS (BVS), MEDLINE (PUBMED), Embase (Elsevier), Cochrane (Clinical Trials only), Speechbite, Scopus (Elsevier) and Web of Science. The search strategy will be developed for MEDLINE (PUBMED) and adapted for other databases. Studies carried out with teachers of any level of education, age group and gender, with complaints related to voice and which addressed the impact of teaching work on vocal illness will be included. The selection of studies will be carried out by two independent and blinded reviewers. The results will be presented through graphs, charts and tables. Final Considerations: the protocol can highlight gaps, understand the research methodologies used by the studies to be included, making it possible to carry out primary studies that allow for better evidence regarding the relationship between organization, work environment and teaching. |