Use of art |
Storytelling (Lelic, 2001Lelic, S. (2001). Innovation: Fuel your imagination - Knowledge Management & the art of storytelling. Seth Kahan. Retrieved from https://visionaryleadership.com/innovation-fuel-your-imagination-knowledge-management-the-art-of-storytelling. https://visionaryleadership.com/innovati...
; Marques, Miranda & Mamede, 2017Marques, A. V. C., Miranda, G. J., & Mamede, S. P. N. (2017). Storytelling: aprendizado de longo prazo. In E. A. Leal, G. J. Miranda, S. P. C. Casa Nova (Org.), Revolucionando a sala de aula: como envolver o estudante aplicando as técnicas de metodologias ativas de aprendizagem (Vol. 1, pp. 169-184). São Paulo, SP: Atlas .; Tavares & Ribeiro, 2016Tavares, D. P., & Ribeiro, L. O. M. (2016). Hipermídias no projeto e-Tec Idiomas: storytelling como tecnologia educacional.Revista de Informática Aplicada,12(1), 96-109.) |
This methodology is able to capture the student’s attention using real or fictitious stories. It can stimulate creativity, since the student may be the storyteller. |
Dramatization (Medeiros, Miranda & Miranda, 2009Medeiros, C. R. O., Miranda, G. J., & Miranda, A. B. (2009). A arte no processo de ensino-aprendizagem e sua contribuição para a formação do contador: dramas e descobertas do estudante-artista. Revista Eletrônica de Administração (REAd), 16(2), 422-445.; Medeiros & Queiroz, 2017Medeiros, C. R. O., Queiroz, Z. C. L. S. (2017). Encenando o ambiente de negócios: a representação teatral como técnica pedagógica. In E. A. Leal, G. J. Miranda, S. P. C. Casa Nova (Org.), Revolucionando a sala de aula: como envolver o estudante aplicando as técnicas de metodologias ativas de aprendizagem (Vol. 1, pp. 141-152). São Paulo, SP: Atlas .) |
This works with the students’ creativity, placing them in active situations in the creation of scripts and roleplaying. It develops the ability to improvise and memorize. |
Roleplay (Koudela, 2011Koudela, I. D. (2011). A nova proposta de ensino do teatro.
Sala Preta, 2, 233-239.; Souza, 2006Souza, L. N. (2006). Role-play aplicado ao ensino da contabilidade: um estudo à luz dos estilos de aprendizagem e percepções discentes (Master’s Dissertation). Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade, Universidade de São Paulo, São Paulo. doi: 10.11606/D.12.2006.tde-15122006-091321 https://doi.org/10.11606/D.12.2006.tde-1...
) |
This seeks to create a simulated environment in which the students’ take on roles (roleplaying) outside of their reality. This technique aims to stimulate creativity, interaction, and socialization, as well as developing memorization. |
Films (Colauto, Silva, Tonin & Martins, 2017Colauto, R. D, Silva, O. L, Tonin, J. M. F., & Martins, S. P. (2017). Filmes no processo de ensino e aprendizagem. In E. A. Leal, G. J. Miranda, S. P. C. Casa Nova (Org.), Revolucionando a sala de aula: como envolver o estudante aplicando as técnicas de metodologias ativas de aprendizagem (Vol. 1, pp. 125-139). São Paulo, SP: Atlas .; Leal, Miranda & Casa Nova, 2017cLeal, E. A., Miranda, G. J., & Casa Nova, S. P. C. (2017c). Novas metodologias de ensino aplicadas à contabilidade: existe uma receita? Seção de Pôster apresentado no 11º Encontro Catarinense dos Coordenadores e Professores de Ciências Contábeis, Florianópolis, SC.; Mendonça & Guimarães, 2008Mendonça, J. R. C., & Guimarães, F. P. (2008). Do quadro aos “quadros”: o uso de filmes como recurso didático no ensino de administração.Cadernos EBAPE. Brasil, 6(special edition), 1-21.) |
This methodology seeks to bring to the classroom a representation of the studied theory using firms in which real or fictitious situations are indicated, which make what has been studied in the classroom tangible. |
Exhibition-based strategies |
Discussed expository lessons (Coimbra, 2017; Leal & Cornacchione, 2006Leal, D. T. B., & Cornacchione, E., Jr. (2006). A aula expositiva no ensino da contabilidade.Contabilidade Vista & Revista,17(3), 91-113.; Lopes, 2003Lopes, A. O. (2003). Aula expositiva: superando o tradicional. In I. P. A Veiga (Org.), Técnicas de ensino: por que não? (Vol. 13, pp. 35-113). Campinas, SP: Papirus .) |
This is an evolution of the traditional classroom, in which knowledge is created by the teacher and the student through constant dialogue, even though the teacher is responsible for explaining the content. |
Seminars (Leal, Medeiros e Ferreira, 2017aMedeiros, C. R. O., Queiroz, Z. C. L. S. (2017). Encenando o ambiente de negócios: a representação teatral como técnica pedagógica. In E. A. Leal, G. J. Miranda, S. P. C. Casa Nova (Org.), Revolucionando a sala de aula: como envolver o estudante aplicando as técnicas de metodologias ativas de aprendizagem (Vol. 1, pp. 141-152). São Paulo, SP: Atlas .; Mazzioni, 2013Mazzioni, S. (2013). As estratégias utilizadas no processo de ensino-aprendizagem: concepções de alunos e professores de ciências contábeis.Revista Eletrônica de Administração e Turismo-ReAT, 2(1), 93-109.; Veiga, 2003Veiga, I. O. (2003). O seminário como técnica de ensino socializado. In I. P. A. Veiga (Org.), Técnicas de ensino: por que não? (Vol. 13, pp. 107-119). Campinas, SP: Papirus .) |
This methodology places the student as the main party responsible for creating knowledge on a particular topic, since it makes him/her responsible for presenting some content to classmates. |
Inverted classroom (Bergmann & Sams, 2016Bergmann, J., & Sams, A. (2016). Sala de aula invertida: uma metodologia ativa de aprendizagem (A. C. da Cunha Serra, Trad.). Rio de Janeiro, RJ: LTC.; Valente, 2014Valente, J. A. (2014). Blended learning and changes in higher education: the inverted classroom proposal.Educar em Revista, 4(special edition), 79-97.) |
This method is able to bring the use of technology into the academic environment. For this, the classroom is transformed into an environment for resolving exercises and answering questions. Outside the classroom, via the internet, the student will watch the video lessons made available that include the theoretical content. |
Problematization |
Problem-based learning (Hadgraft & Holecek, 1995; Piolla, 2001Piolla, G. (2001). Vantagens e desvantagens do ensino baseado em problemas.UOL - Aprendiz. Retrieved from http://www2.uol.com.br/aprendiz/n_colunas/g_piolla/id270301.htm. http://www2.uol.com.br/aprendiz/n_coluna...
; Soares, Botinha, Casa Nova, Soares & Bulaon, 2017Soares, M. A., Botinha, R. A., Casa Nova, S. P. C., Soares, S. V., & Bulaon, C. (2017). Aprendizagem baseada em problemas (APB) ou problem-based learning (PBL). In E. A. Leal , G. J. Miranda, & S. P. C. Casa Nova (Org.), Revolucionando a sala de aula: como envolver o estudante aplicando as técnicas de metodologias ativas de aprendizagem (Vol. 1, pp. 105-123). São Paulo, SP: Atlas .) |
This seeks to work on logical reasoning and critical thinking to find the solution to a problem proposed by the teacher. It is a technique that enables the solution to be presented over the semesters, that is, in increasing and phased knowledge building. |
Case method (Curado, 2011Curado, I. B. (2011). O método do caso.Revista Brasileira de Casos de Ensino em Administração, 4(1), 22-13.; Graham, 2010Graham, A. (2010). Como escrever e usar estudos de caso para ensino e aprendizagem no setor público. Escola Nacional de Administração Pública. Brasília, DF: Enap.; Ikeda, Veludo-de-Oliveira & Campomar, 2005Ikeda, A. A., Veludo-De-Oliveira, T. M., & Campomar, M. C. (2005). A tipologia do método do caso em administração: usos e aplicações.Organizações & Sociedade,12(34), 141-159.; Leal et al., 2017aLeal, E. A., Medeiros, C. R. O., & Ferreira, L. V. (2017a). O uso do método do caso de ensino na educação na área de negócios. In E. A. Leal, G. J. Miranda, S. P. C. Casa Nova (Org.), Revolucionando a sala de aula: como envolver o estudante aplicando as técnicas de metodologias ativas de aprendizagem (Vol. 1, pp. 93-103). São Paulo, SP: Atlas .; Menezes, 2009Menezes, M. A. D. (2009). Do método do caso ao case: a trajetória de uma ferramenta pedagógica.Educação e Pesquisa,35(1), 129-143.) |
This method aims to bring the student closer to real or fictitious cases, thus creating an environment for discussing the issue depicted by the topic. |
Dynamics |
Verbalization and observation group ((Bordenave, 2002Bordenave, J., & Pereira, A. M. (2002). Estratégias de ensino-aprendizagem. Petrópolis, RJ: Vozes.; Masetto, 2003Masetto, M. T. (2003).Competência pedagógica do professor universitário. São Paulo, SP: Summus.; Gil, 2006Gil, A. C. (2006). Didática do ensino superior (18th ed.). São Paulo, SP: Atlas .; Oliveira & Campos, 2017Oliveira, J. D., Neto, & Chioratto, V. H. (2017). A percepção crítica e reflexiva de graduandos sobre uma metodologia ativa na contabilidade. In Anais do
14
th
CONTECSI-International Conference on Information Systems and Technology Management. São Paulo, SP/Brasil: FEA USP.) |
This is a group dynamics methodology that seeks to divide the students into two groups. The verbalization group is responsible for the discussion of the topic proposed by the teacher. The observer group makes notes on what has been discussed. |
Integrated panel (Camargo & Oliveira, 2017Camargo, C., & Oliveira, M. F. (2017). Painel integrado: envolvendo todos individualmente. In: Leal, E. A., Miranda, G. J, Casa Nova, S. P. C. (Org.). Revolucionando a sala de aula: como envolver o estudante aplicando as técnicas de metodologias ativas de aprendizagem (Vol. 1, pp. 187-198). São Paulo, SP: Atlas.) |
This proposes the promotion of interactive learning, as well as being a way of stimulating the student to work in a group. |
Debates (Bordenave & Pereira, 2002Bordenave, J., & Pereira, A. M. (2002). Estratégias de ensino-aprendizagem. Petrópolis, RJ: Vozes.; Masetto, 2003Masetto, M. T. (2003).Competência pedagógica do professor universitário. São Paulo, SP: Summus.; Gil, 2006Gil, A. C. (2006). Didática do ensino superior (18th ed.). São Paulo, SP: Atlas .; Castanho, 2012Castanho, M. E. L. M. (2003). Da discussão e do debate nasce a rebeldia. In I. P. A. Veiga (Org.), Técnicas de ensino: por que não? (Vol. 13, pp. 89-102). Campinas, SP: Papirus.; Moura, Pereira & Souza, 2017Moura, M. F., Pereira, N. A, & Souza, S. T. (2017). Debate: uma técnica de ensino voltada à pluralidade de pontos de vista. In E. A. Leal , G. J. Miranda, S. P. C. Casa Nova (Org.), Revolucionando a sala de aula: como envolver o estudante aplicando as técnicas de metodologias ativas de aprendizagem (Vol. 1, pp. 53-64). São Paulo, SP: Atlas .) |
This methodology is responsible for creating a controlled discussion environment, in which the students are divided into groups according to their position on a topic. It develops exposure to ideas and respect for different opinions among the students. |