How to develop a competency-based examination blueprint for longitudinal standardized patient clinical skills assessments(1919 Mookherjee S, Chang A, Boscardin CK, Hauer KE. How to develop a competency-based examination blueprint for longitudinal standardized patient clinical skills assessments. Med Teach. 2013;35(11):883-90. https://doi.org/10.3109/0142159X.2013.809408 https://doi.org/10.3109/0142159X.2013.80...
)
|
2013/Estados Unidos |
Estudo longitudinal/ III |
Aprendizagem ativa/ Medicina |
Exame Clínico Objetivo e Estruturado, formativo |
New virtual case-based assessment method for decision making in undergraduate students: a scale development and validation(2020 Klemenc-Ketis Z, Kersnik J. New virtual case-based assessment method for decision making in undergraduate students: a scale development and validation. BMC Med Educ. 2013;13:160. https://doi.org/10.1186/1472-6920-13-160 https://doi.org/10.1186/1472-6920-13-160...
)
|
2013/Eslovênia |
Estudo transversal observacional/ IV |
Discussão baseada em casos/Medicina |
Resolução de caso clínico real em plataforma on-line |
Multiple tutorial-based assessments: a generalizability study(2121 St-Onge C, Frenette E, Côté DJ, De Champlain A. Multiple tutorial-based assessments: A generalizability study. BMC Medical Education. 2014;14:30. https://doi.org/10.1186/1472-6920-14-30 https://doi.org/10.1186/1472-6920-14-30...
)
|
2014/Canadá |
Estudo quantitativo/ V |
Aprendizagem Baseada em Problemas/ Medicina |
Tutotest-Lite, somativo |
Uso del portafolio en la formación pré-clínica del graduando en odontologia(2222 Guerra CM. Uso del portafolio en la formación preclínica del graduando en odontología. Rev Fund Educ Méd. 2014;17(4):229-37. https://doi.org/10.4321/S2014-98322014000400009 https://doi.org/10.4321/S2014-9832201400...
)
|
2014/Argentina |
Pesquisa-ação/ III |
Aprendizagem colaborativa/ Odontologia |
Portfólio |
Enhancing students' learning in problem based learning: Validation of a self-assessment scale for active learning and critical thinking(2323 Khoiriyah U, Roberts C, Jorm C, Van Der Vleuten CPM. Enhancing students' learning in problem based learning: validation of a self-assessment scale for active learning and critical thinking. BMC Med Educ. 2015;15:140. https://doi.org/10.1186/s12909-015-0422-2 https://doi.org/10.1186/s12909-015-0422-...
)
|
2015/Indonésia |
Método misto para o desenvolvimento de escala/ IV |
Aprendizagem Baseada em Problemas/ Medicina |
Escala de Autoavaliação no Aprendizado Ativo e Pensamento Crítico |
Evaluation of the effectiveness of progressive disclosure questions as an assessment tool for knowledge and skills in a problem based learning setting among third year medical students at the University of the West Indies, Trinidad and Tobago(2424 Vuma S, Sa B. Evaluation of the effectiveness of progressive disclosure questions as an assessment tool for knowledge and skills in a problem based learning setting among third year medical students at the University of the West Indies, Trinidad and Tobago. BMC Res Notes. 2015;8:673. https://doi.org/10.1186/s13104-015-1603-0 https://doi.org/10.1186/s13104-015-1603-...
)
|
2015/Trindade e Tobago |
Análise descritiva/ IV |
Aprendizagem Baseada em Problemas/ Medicina |
Foram utilizadas Perguntas de Divulgação Progressiva/ Perguntas Dissertativas Modificadas |
Avaliações múltiplas para o aprendizado contínuo: relato de experiência(2525 Sette-de-Souza PH, Silva ACB. Avaliações múltiplas para o aprendizado contínuo: relato de experiência. Rev ABENO. 2016;16(4):79-84. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v16i4.301 https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v16i4...
)
|
2016/Brasil |
Relato de experiência/ V |
Método crítico-reflexivo/ Odontologia |
Verificações Imediatas de Aprendizagem, prova discursiva, objetiva, portfólios e seminário |
The quality of feedback during formative OSCEs depends on the tutors' profile(2626 Junod Perron N, Louis-Simonet M, Cerutti B, Pfarrwaller E, Sommer J, Nendaz M. The quality of feedback during formative OSCEs depends on the tutors' profile. BMC Med Educ. 2016;16:293. https://doi.org/10.1186/s12909-016-0815-x https://doi.org/10.1186/s12909-016-0815-...
)
|
2016/Suíça |
Estudo prospectivo/ IV |
Método de aprendizagem ativa/ Medicina |
Exame Clínico Objetivo e Estruturado, formativo |
Validation of a performance assessment instrument in problem-based learning tutorials using two cohorts of medical students(2727 Lee M, Wimmers PF. Validation of a performance assessment instrument in problem-based learning tutorials using two cohorts of medical students. Adv Health Sci Educ Theory Pract. 2016;21(2):341-57. https://doi.org/10.1007/s10459-015-9632-y https://doi.org/10.1007/s10459-015-9632-...
)
|
2016/Estados Unidos |
Estudo de coorte/ II |
Aprendizagem Baseada em Problemas/ Medicina |
Formulário de avaliação com indicadores comportamentais, somativo |
Weak self-directed learning skills hamper performance in cumulative assessment(2828 Tio RA, Stegmann ME, Koerts J, Van Os TWDP, Cohen-Schotanus J. Weak self-directed learning skills hamper performance in cumulative assessment. Med Teach. 2016;38(4):421-3. https://doi.org/10.3109/0142159X.2015.1132411 https://doi.org/10.3109/0142159X.2015.11...
)
|
2016/Holanda |
Estudo de coorte/ II |
Método de aprendizagem ativa/ Medicina |
Testes cumulativos |
Métodos de avaliação discente em um curso de graduação baseado em metodologias ativas(2929 Oliveira-Barreto AC, Guedes-Granzotti RB, Domenis DR, Pellicani AD, Silva K, Dornelas R, et al. Métodos de avaliação discente em um curso de graduação baseado em metodologias ativas. Rev Ibero-Americana Est Educ. 2017;2(2):1005-19. https://doi.org/10.21723/riaee.v12.n2.8745 https://doi.org/10.21723/riaee.v12.n2.87...
)
|
2017/Brasil |
Estudo observacional/ IV |
Aprendizagem Baseada em Problemas/ Fonoaudiologia |
Prova teórica, somativa Prova teórico-prática, somativa Avaliações do desempenho do estudante nas tutorias e nas atividades de habilidades práticas, formativas |
Peer assessment of professional behaviours in problem-based learning groups(3030 Roberts C, Jorm C, Gentilcore S, Crossley J. Peer assessment of professional behaviors in problem-based learning groups. Med Educ. 2017;51(4):390-400. https://doi.org/10.1111/medu.13151 https://doi.org/10.1111/medu.13151...
)
|
2017/Austrália |
Estudo de coorte/ II |
Aprendizagem Baseada em Problemas/ Medicina |
Instrumento de avaliação por pares on-line formativo |
O OSCE na avaliação clínica odontológica: relato de experiência com estudantes de graduação(3131 Logar GA, Coelho COL, Pizi ECG, Galhano GÁP, Neves AP, Oliveira LT, et al. OSCE in Dental clinical evaluation: the report of an experience with undergraduate students. Rev ABENO. 2018;18(1):15-24. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v18i1.444 https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v18i1...
)
|
2018/Brasil |
Relato de experiência/ V |
Método de aprendizagem ativa/ Odontologia |
Exame Clínico Objetivo e Estruturado |
Percepção e desempenho de graduandos de Enfermagem em avaliação de metodologias ativas(3232 Pascon DM, Otrenti E, Mira VL. Perception and performance of nursing undergraduates in evaluation of active methodologies. Acta Paul Enferm. 2018;31(1):61-70. https://doi.org/10.1590/1982- 0194201800010 https://doi.org/10.1590/1982-...
)
|
2018/Brasil |
Estudo descritivo/ IV |
Problematização e Aprendizagem Baseada em Problemas/ Enfermagem |
Prova de Progressão, diagnóstica e formativa |