Resumo em Português:
O movimento de ecovilas representa uma alternativa de organização social de baixo impacto sobre os componentes naturais e de novos valores condizentes com o bem-estar de vida social. O movimento ecofeminista, por sua vez, sustenta que a defesa do meio ambiente constitui parte essencial do movimento feminista. Esta pesquisa investiga se, na organização e dinâmica da ecovila, os princípios do ecofeminismo estão presentes e se contribuem para a sustentabilidade ambiental da comunidade nas dimensões social, econômica e dos componentes naturais. Para efetuar esta avaliação, tomou-se como base empírica a Ecovila de Piracanga, localizada no município de Maraú, litoral sul da Bahia, Brasil. Os resultados sustentam o pressuposto de que o ecofeminismo tem estreita relação com a sustentabilidade do meio ambiente, em nível local, e apontam para a possibilidade de soluções inovadoras no relacionamento entre sociedade e naturezaResumo em Inglês:
It is assumed that the ecovillage movement represents a social organization alternative with low impact on natural environment and new values in accordance with the social life welfare. The ecofeminist movement, on its turn, sustains that the main concern of the movement is towards environmental protection and against destructive technology. It is investigated, in this research, if the ecofeminism principles are present at the ecovillage organization and dynamics, and if ecofeminist indicators impact on the quality of local environment. The Piracanga Ecovillage, located at municipality of Marau, South Cost of Bahia, Brazil, has been taken for empirical observation. Findings support the assumption that there is a significant correlation between environmental sustainable indicators and ecofeminism indicators at the local level, pointing towards innovative solutions for society-nature relationshipResumo em Espanhol:
El campo jurídico es una arena de luchas marcada por las tensiones que se dan en torno a los contenidos escritos de las leyes, así como por la posterior lectura que de éstos hagan diversos actores sociales y políticos. Dentro de estos fenómenos de tensión, los tribunales se constituyen, cada vez más, en foros de arduos debates en torno a intentar asentar legitimidad política y social de determinadas configuraciones genéricas y/o sexuales. A través de este trabajo, intentaremos identificar cómo operan en el ámbito de la justicia argentina una serie de estereotipos de género. Estereotipos que actúan performativamente desconociendo y/o negando subjetividades que se apartan del modelo de sujeto de derecho hegemónicamente construido por el sistema legalResumo em Inglês:
The legal field is an arena of struggle marked by tensions caused by the written contents of the laws, as well as their subsequent interpretations made by social and political actors. Within such tension phenomena, the courts are increasingly becoming spaces of strong disputes on the political and social legitimacy of gender and sexual configurations. This work aims to identify how gender stereotypes are shaped in the sphere of justice in Argentina. These stereotypes act performatively ignoring or denying subjectivities that deviate from the model of the hegemonic subject of law built by the legal systemResumo em Português:
O propósito deste artigo é caracterizar o perfil socioeconômico das donas de casa nicaraguenses e refletir sobre sua contribuição monetária para o Produto Interno Bruto. Os resultados da análise estatística mostraram que o trabalho doméstico, que em geral é invisível e não valorizado, é responsabilidade da mulher. Estimou-se que, em termos monetários, a massa salarial do trabalho doméstico em Nicarágua oscilaria entre 8,0% e 22,1% do PIB. Concluiu-se que, apesar de sua relevância na produção nacional, o lugar que a mulher ocupa na sociedade é determinado por seu papel na família, em função dos estereótipos de gêneroResumo em Inglês:
The purpose of this article is to characterize the socioeconomic profile of Nicaraguan housewives and bethink their monetary contribution to national production. The statistics showed that housework, generally invisible and not valued, is women's responsibility. It was estimated that in monetary terms the wage bill of unpaid housework in Nicaragua would range between 8.0% and 22.1% of GDP. We conclude that, in spite of its relevance to national production, the place women occupy in society is determined by its role in the family, according to the gender stereotypesResumo em Espanhol:
En el presente artículo nos propusimos reconstruir algunos de los sentidos dominantes que adquirieron las primeras prácticas reconocidas como "feministas" a partir de una aproximación a sus (des) articulaciones con otras prácticas femeninas. Sosteniendo una concepción anti-esencialista, relacional y radical de la identidad, nuestro análisis se detiene en la lectura de dos corpus textuales de las activistas a comienzos del siglo XX. Analizamos el discurso de las anarquistas desde el periódico: "La Voz de la Mujer" y nos detenemos en la tesis doctoral de Elvira López, defendida en 1901 y titulada: "El movimiento feminista. Primeros trazos del feminismo en Argentina".Resumo em Inglês:
In this article we aim to reconstruct some of the main meanings that acquired the first practices recognized as "feminist" from an approach to their (dis) articulations with other female practices. Holding an anti-essentialist, relational and radical conception of identity formation, our analysis focuses at the reading of two textual corpuses of the activists early in the century. We analyze the discourse of the anarchists from the newspaper: "The Voice of Women" and the doctoral thesis of Elvira Lopez, defended in 1901 and entitled: "The feminist movement. First steps of feminism in Argentina"Resumo em Português:
Esta pesquisa focalizou oprojeto Mulheres da Paz que visava prevenir a violência por meio da capacitação de mulheres da comunidade para identificar e para encaminhar jovens em situação de risco à rede de proteção social. Analisou a implementação desse projeto no município de Santa Luzia, Minas Gerais, a apartir de entrevistas com gestores/as e com mulheres participantes, aplicação de questionários e pesquisa documental. Encontrou dificuldades quanto à ausência de gestão descentralizada e intersetorial de políticas públicas e de apoio aos/às gestores/as, à incapacidade burocrática de prover os recursos para o projeto e à descontinuidade do financiamento. Contudo, pôde constatar que o modelo mostrou-se bem sucedido na identificação de situações de risco e no empoderamento das mulheres em suas comunidadesResumo em Inglês:
The Women for Peace Project aims to prevent violence through the identification of young people in a social vulnerability situation and drive them for the social protection network. This study examined the implementation of the project in Santa Luzia - Minas Gerais, through interviews with managers and with female participants, questionnaires and documentary research. Many difficulties were identified as the lack of tradition of decentralized management of inter-sector public policies; the lack of support from managers and understanding of the model by the managers; the inability of the bureaucracy to provide the appropriate resources for the operation of the project and the discontinuity of the financing. However, the model proved to be successful in the identification of risk situations and the empowerment of women in their communitiesResumo em Português:
Gênero é um conceito de difícil compreensão e tem se tornado praticamente sinônimo de sexo na linguagem comum e até mesmo acadêmica. Este trabalho, financiado pelo CNPq, assinala usos e incompreensões deste conceito no campo educacional no Brasil e suas implicações para as políticas e práticas educacionais. Primeiro, enfoca a substituição da variável sociológica sexo por gênero, em formulários de identificação e tabelas de caracterização de sujeitos, e a confusão entre paridade de sexo e equidade de gênero, que reduz este a uma característica individual ou um marcador identitário. Segundo, demonstra a incompreensão expressa nas percepções e nos discursos de docentes de ambos os sexos, situados em cursos superiores masculinos, onde segue invisível ou não problematizado o gendramento de campos de conhecimento e carreiras; e destaca, em discursos de mulheres docentes de Matemática, o desconhecimento da problemática em uma disciplina onde a presença de mulheres continua reduzida. Argumenta, enfim, sobre a importância da transversalização da perspectiva de gênero no ensino superior e na pesquisaResumo em Inglês:
Gender is a complex concept and has practically become synonymous with sex in common discourse and even in academic discourse. This paper points out uses and misunderstandings of gender in the field of education in Brazil and their implications for educational policies and practices. First, it focuses on the substitution of gender for sex, as a sociological variable, in forms and tables, and the confusion between sex parity and gender equity, which reduces gender to an individual trait or identity. Second, it demonstrates the misunderstanding expressed in perceptions and discourses of university professors of both sexes, situated in predominantly masculine courses where the gendering of knowledge fields and careers remains invisible or unproblematic; and highlights the lack of acknowledgement of the problem in the discourses of female Mathematics professors, situated within a discipline where women participation remains reduced. Finally, it argues about the importance of mainstreaming gender in higher education and research. The research was supported by a CNPq grantResumo em Português:
No Brasil, as justificativas jurídicas para a realização de uniões entre pessoas do mesmo sexo estão assentadas no aspecto afetivo das relações com o uso do termo "homoafetividade". O objetivo deste estudo é questionar essas justificativas, apontando para as suas repercussões políticas e subjetivas. Os argumentos foram examinados a partir de uma análise de discurso foucaultiana e confrontados com o debate sobre o direto democrático à sexualidade no contexto político e social brasileiro contemporâneo. A análise indica que o Estado está legislando modelos de afeto em vez de garantir um direito democrático da sexualidade, ou seja, usando o discurso do amor romântico e produzindo, mesmo que implicitamente, um quadro regulamentar para as subjetividades com base em demandas particulares. A conclusão apresenta a necessidade de uma justificativa sustentada nos direitos fundamentais (liberdade, igualdade, não-discriminação), os quais, uma vez garantidos, permitiriam que uma esfera pública, laica, formal, universal e abstrata, possa atender aos interesses dos indivíduos, inclusive àqueles baseados no amor romântico, sem ser reduzida a eleResumo em Inglês:
In Brazil, the justifications for the realization of these rights are seated in the affective aspect of the relationships between people of the same sex with the use of the term "homoaffection". The aim of this study is to critically examine this justification, pointing to its political and subjective repercussions. Foucauldian discourse analysis was used and the arguments were confronted to the debate on democratic right of sexuality in contemporary Brazilian political, and social context. The analysis indicates that the State is legislating recommending models of affection instead of guaranteeing a democratic right of sexuality, namely using romantic love discourse, even if implicitly, to produce a regulatory framework for subjectivities, based on private demands. We conclude to the need of a justification based on more fundamental rights (freedom, equality, non-discrimination) that, once secured, can ensure, a secular, formal, universal and abstract public sphere that meets the interests of individuals, including those based on romantic love, without being reduced to itResumo em Português:
Qual o sentido de tratarmos da relação entre artes visuais e feminismos hoje? Quais os efeitos possíveis dessa discussão nas práticas contemporâneas de ensino de arte? Essas e outras indagações permeiam este artigo, que pretende trazer à tona um tema ainda marginal, quase invisível em nossas principais preocupações pedagógicas em relação à arte e às práticas docentes, invisibilidade essa decorrente também da escassa produção teórica a respeito, em especial, em língua portuguesa. As discussões apresentadas neste artigo emergem principalmente de pesquisas realizadas por Loponte (2002, 2005, 2008, 2010) e Coutinho (2010, 2011). Ao levantar questionamentos que entrelaçam artes visuais e feminismos, ou a ideia de uma arte perpassada pelas intenções feministas, propomos um olhar mais atento para as práticas pedagógicas que não se eximem de incorporar tais discussões, mas ainda parecem estar letárgicas para essa e outras abordagens mais provocativas e descondicionantes no contexto escolar. Ao final, pretendemos chamar a atenção para a necessidade de uma análise crítica envolvendo um trabalho voltado ao ensino da arte produzida por mulheres na contemporaneidade em espaços escolares, apresentando algumas argumentações favoráveis a esse empreendimento docente.Resumo em Inglês:
What is the point of dealing with the relationship between the visual arts and Feminisms today? What are the possible effects of this discussion for contemporary art teaching? These and other questions permeate this article, which intends to bring to the fore a still marginal topic, almost invisible amidst our main pedagogical concerns related to art and education, arising also from the few or scarce theoretical texts about it, especially the ones written in Portuguese. The discussions presented in this article emerge mainly from researches made by Loponte (2002, 2005, 2008, 2010) and Coutinho (2010, 2011). By raising questions that intertwine the visual arts and Feminisms or the idea of art pervaded by Feminist intentions, we propose a more attentive view of pedagogical practices that are not exempt from the inclusion of such discussions, but still seem to be lethargic around these and more provocative and deconditioning approaches in the school context. We initially present the discussion intertwining contemporary art, Feminisms and female artists, indicating some of the ways of thinking around this relationship. We also approach the erosion of the Feminist adjective as related to the visual arts to, finally, point out pedagogical contradictions and implications in the connections between art and Feminism. In this sense, we intend to call attention to the need of critical analyses involving a work turned towards education about art produced by contemporary women artists in the school environment, presenting a few arguments in favor of this educational task.Resumo em Português:
Este artigo contextualiza a arte chicana na concepção descolonial da região de Aztlán, confirmando claramente que "a América Latina não está inteiramente no território que leva este nome".1 Essa apropriação 'territorial' é também um deslocamento descolonial da temporalidade, pois expõe o regime crononormativo que relega epistemas não eurocêntricos ao passado. Especificamente, o artigo demonstra que a ciberarte chicana descoloniza a temporalidade ao recusar a versão pós-social ou transcendentalista da narrativa cyborg. Enfocando intervenções artísticas que desalinham ou 'queerizam' a prescrição crononormativa do passado como resíduo obsoleto de um futuro tecnológico triunfalista numa progressão linear, o artigo afirma uma concepção mais ampla, afrofuturista, da tecnologia (que reconhece o resíduo como seu suplemento constitutivo) enquanto ameaça efetiva à biopolítica crônica da crononormatividade.Resumo em Inglês:
This article contextualizes chicana cyberart in the decolonial conception of the region of Aztlán, confirming clearly that "Latin America is not entirely in the territory which carries its name" (CANCLINI, 2008). This 'territorial' appropriation is also temporal: it is performative of decolonial temporality as it dethrones the colonialist regime of chrononormativity which disqualifies non-eurocentric epistemes by mapping them onto the past. Specifically, the article addresses how chicana cyberart decolonizes temporality by refusing the transcendentalist or post-social version of the cyborg narrative. Discussing specific ways in which chicana cyberart queers the chrononormative prescription of the future as high technology over the past as its low-tech residue, the article affirms Afrofuturism's broader conception of technology (which acknowledges its residue as its own suppressed supplement) as an effective threat to the chronic biopolitics of straight temporality.Resumo em Português:
Este ensaio aborda as produções artísticas de um coletivo colombiano chamado Mujeres Al Borde e busca descrever algumas de suas atividades e as maneiras como produzem e articulam relações entre arte, ativismo e produção audiovisual, abordando aí gênero, sexualidade e questões étnico-raciais. O trabalho trata das relações transnacionais desse coletivo com um grupo queer ativista estadunidense, Queer Women of Color Media Arts Project, para a criação de seu próprio programa de treinamento cinematográfico, a Escuela Audiovisual Al Borde; reflete sobre as possibilidades de pensarmos sobre ativismo queer no contexto latino-americano; e, por fim, analisa algumas das produções audiovisuais do Mujeres Al Borde, naquilo que compreendem como seu artivismo, neologismo que articula arte e ativismo. Enfocam-se as maneiras pelas quais esses coletivos produzem redes de colaboração transnacionais em contextos geopolíticos globalizados dissidentes, ao mesmo tempo em que buscam, através da relação que criam entre arte e política, promover transformação social e meios de expressão visual para comunidades LGBTQ, cultivando queer artivismos feministas no sul e no norte globais.Resumo em Inglês:
The present article analyzes the interactions between two collectives of activists/artists, the Queer Women of Color Media Arts Project (QWOCMAP), situated in the United States, and Mujeres Al Borde, situated in Colombia. By focusing on their interaction and addressing the audiovisual productions of the latter group, I discuss how they seek to create relationships between art, activism, audiovisual production, gender, sexualities, race/ethnicities, aiming to create transnational feminist coalitions. The article touches on the following topics: the creating process to developed a cinematic training program in partnership; reflects on the possibilities of thinking about activism and queer theories in Latin American context; and finally examines some of audiovisual productions of Mujeres Al Borde, trying to address what they call as their artivism, neologism that articulates art and activism. The focus here is on the ways in which these collectives are producing networks of transnational collaboration in global geopolitical dissidents' arenas, promoting social change and means of visual expression for LGBTQ communities, cultivating queer feminist social movements in the global north and global south.Resumo em Espanhol:
En este trabajo se analiza un conjunto de obras de arte en el que se identifican contenidos de género problematizados en las mismas, con el fin de indagar cómo, a través de la variable domesticidad, se procede a la interpretación de malestares de género presentes en las manifestaciones estéticas. Metodológicamente, el análisis de las obras es abordado desde la iconografía e iconología,1 el cual se enriquece con los aportes de los estudios de género, que brindan herramientas teóricas que contribuyen a develar las significaciones intrínsecas de las obras, en tanto producciones de artistas mujeres. Además, partiendo de entrevistas a las autoras, se consideran los indicadores subjetivos y consideraciones personales obtenidos en dichos intercambios. Inscripto en una línea de investigación sobre obras de arte producidas en la Región Nordeste argentina, este trabajo pretende hacer visibles modos de producción no canónicos del arte contemporáneo de artistas mujeres que resultan significativos en tanto manifiestan cuestiones de la realidad social de la cultura contemporánea. La obra "La cruz de los Milagros", autoría de Fernanda Toccalino, y "La condición femenina" de María Victoria González, constituyen obras en las que se advierte la presencia de posiciones políticas al respecto del trabajo doméstico y de la construcción de la feminidad en la creación estética.Resumo em Inglês:
This paper concerns the analysis of a set of artworks in which gender issues are identified. It aims to investigate how it is possible to interprete discomforts of gender in the aesthetic manifestations through the variable domesticity. Methodologically, the analysis is based on the concepts of iconography and iconology (Erwin PANOFSKY, 1987), which are enriched by the contributions of gender studies, in order to provide theoretical tools that help to uncover the intrinsic meanings of the works, in productions of women artists. Using interviews with the authors, we incorporate to the analysis personal considerations and subjective indicators obtained from such exchanges. In the context of a line of research on works of art produced in the Northeast Region of Argentina, this paper seeks to highlight noncanonical modes of contemporary art production of female artists that are significant in their modes of exposing issues of the social reality in the contemporary culture. "La Cruz de los Milagros", by Fernanda Toccalino and "La condición femenina" by Maria Victoria Gonzalez are works in which the presence of political positions on domestic work and the construction of femininity is evident in the aesthetic creation.Resumo em Português:
Reivindicando o fracasso, a inadequação, a marginalidade e a negatividade como prerrogativas distintivas dos projetos e das subjetividades dissidentes, o presente ensaio sugere que nas proposições contra-artísticas brasileiras "Pegadinha Les-Bi-Trans", "Sapatoons Queerdrinhos" e "Eu vejo lésbicas em todos os lugares" está sendo formulado um imaginário marginal lésbico/trans. A articulação de uma mirada translesbianizante capaz de desestabilizar as retóricas e visualidades da instituição heterocapitalista é aqui abordada como uma potencialidade das estratégias autorrepresentativas pós-identitárias e negativas empregadas em projetos que se situam às margens das instituições autorizadas de produção de conhecimento (dentre elas os sistemas das artes).Resumo em Inglês:
By reclaiming failure, inadequacy, marginality and negativity as distinctive characteristics of queer projects and queer subjective constructions, this essay suggests that there is a marginal lesbian/trans imaginary being formulated within the counter-artistic Brazilian projects entitled "Pegadinha Les-Bi-Trans", "Sapatoons Queerdrinhos" and "Eu vejo lésbicas em todos os lugares". By analyzing the subversive potentials imposed by negative and post-identity based auto-representative strategies employed within autonomous projects located in the borders of the authorized institutions of knowledge production (such as the art systems), I analyze the creation of a translesbianizing gaze, which is able to destabilize heterocapitalistic rhetorics and visualities.Resumo em Português:
A performance arte, na contemporaneidade, tem-se mostrado uma potente ferramenta político-artística para visibilizar corporalidades em desacordo com o imperativo heterossexual. Foi realizada uma pesquisa etnográfica por dois anos em uma casa de cultura de Curitiba-PR, e nela encontramos misturas corporais. A performance naquele contexto estava sendo entendida como um polvo, uma mistura de performance e polvo. Descobrimos uma potência comunicativa para a livre expressão de gênero, para desestabilizar a matriz coerente de gênero ou, no mínimo, uma fuga de seus modelos normativos e rígidos. O corpo em tentáculos intercambiava por diversas linguagens artísticas para emitir mensagens que pudessem comunicar a própria vida, visibilizar a própria atitude queer.Resumo em Inglês:
The performance in contemporary art has proved a powerful political-artistic tool to make visible corporalities at odds with heterosexual imperative. Ethnographic research was conducted for two years in a house of culture of Curitiba-PR, found body mixtures. The performance in that context was being understood as an octopus, a mixture of performance and octopus. We found a communicative power for the free expression of gender, to destabilize the coherent matrix of gender, or at least an escape from their normative and rigid models. The body tentacles give-and-take by various artistic languages to send messages, to communicate life itself, to make visible your own queer attitude.Resumo em Português:
Este artigo analisa os processos de construção poética do projeto "The Queer Face", concebido pela artista visual e pesquisadora Milena Costa. O texto propõe a elaboração de uma espécie de autoteoria, por meio de uma escrita reflexiva, que (re)pensa o eu e perpassa pelas diferentes etapas da criação artística. São apresentados alguns dos percursos e resultados plásticos da experiência artística, os quais contribuem para uma reflexão sobre as relações entre as poéticas visuais e seus diálogos com referenciais das teorias feministas e queer.Resumo em Inglês:
This article analyzes the construction processes on the project The Queer Face, created by the visual artist and researcher Milena Costa. The paper proposes to develop a 'self theory' through a reflective writing, which (re) thinks the self and permeates through the different stages of the artistic creation in question. Some of the results arising from the artistic experience are presented, contributing to a reflection on the relationship between visual poetics and its dialogues with references from feminist and queer theories.Resumo em Espanhol:
La indecibilidad de las posibles significancias de imágenes de lo queer genera nuevas estéticas en la contemporaneidad a través de su poetización. El artículo tiene como objetivo investigar esas nuevas formas de subjetivación - plástica - en su concepción escrita. La tensión con que se depara en el momento de la (trans)cripción de la experiencia produce placeres estéticos que, al mismo tiempo, conducen rumbo a la realización de otras obras artísticas. Se sugiere que, en ese proceso creativo, la identidad artística está en sintonía con afectos y deseos sexuales. Se pretende contribuir para el campo de las poéticas visuales, así como para el campo de la literatura, en lo que se refiere a narrativas autobiográficas, poéticas queer y/o feministas. Se propone ampliar las metodologías de la investigación en artes, articulando la práctica artística con la producción textual y donde la autora es la propia artista. Se utilizan las teorías de los afectos, de Patricia Clough (2004) en una perspectiva queer, según Rosa Blanca (2011).Resumo em Inglês:
The non-speakability of the possible meanings of images such as the queer generates new esthetics in the contemporaneity through its transformation into poetics. The article investigates those new forms of - plastic - subjectivation in its written conception. The tension it faces at the moment of the (trans)cription of the experience produces esthetical pleasures that, at the same time, lead to the accomplishment of other artistic works. We suggest that, in this creative process, the artistic identity is tuned with affections and sexual desire. This work aims at contributing for the field of the visual poetics, as well as for the literature, regarding autobiographic narratives, queer and/or feminist poetics. We want to broaden the methodologies to investigate the arts, articulating the artistic practice with the textual production, where the writer is the artist her/himself. The work is based on the theories of the affections, by Patricia Clough (2004) and a queer perspective, according to Rosa Blanca (2011).