OLD REPUBLIC (1889-1930) |
Need for a public health structure, improving the flow of people and merchandise77 Hochman G. Saúde Pública ou os males do Brasil são. In: Botelho A, Schwarcz LM, editors. Agenda Brasileira: temas de uma sociedade em mudança. São Paulo: Companhia das Letras; 2011. p. 480-491.. Disease is interpreted as a block on the Nation’s progress in terms of modernization and civilization88 Lima NT, Hochman G. Pouca saúde, muita saúva, os males do Brasil são... Discurso médico-sanitário e interpretação do país. Ciênc. Saúde Colet. 2000; (5):313-332. Philanthropic organizations introduce philosophical and valorizing conceptions of technical practices and scientific inquiry99 Mota A, Marinho MGSMC. Caminhos e trajetos da filantropia científica em São Paulo: A Fundação Rockfeller e suas articulações no ensino, pesquisa e assistência para a medicina e saúde (1916-1952). São Paulo: CD. G. Casa de Soluções e Editora; 2013.
|
Health inspections, vaccination, the gathering of statistical and epidemiological data, as well as the health education strategy to inculcate personal hygiene habits and prevent disease, were understood as activities related to public health99 Mota A, Marinho MGSMC. Caminhos e trajetos da filantropia científica em São Paulo: A Fundação Rockfeller e suas articulações no ensino, pesquisa e assistência para a medicina e saúde (1916-1952). São Paulo: CD. G. Casa de Soluções e Editora; 2013.,1010 Marinho MGSMC, Mota A, Campos CD. Racionalidades em Disputa: Intervenções da Fundação Rockfeller na Ciência, Medicina e Práticas Médicas do Brasil e América Latina. São Paulo: CD. G. Casa de Soluções e Editora; 2015.
|
There was no professional project in public health. However, the gradual espousal of hygienic and eugenic policies and ideologies promoted the development of a national identity that intersected with the thinking and activities surrounding the health-related practices of the professionals of the time1111 Castro Santos LA. Poder, ideologias e saúde no Brasil da Primeira República: ensaio de sociologia histórica. In: Hochman G, Armus D, editors. Cuidar, controlar, curar: ensaios históricos sobre saúde e doença na América Latina e Caribe. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz; 2004. p. 249-293.
|
Office of the General Director of Public Health (DGSP, 1897)1212 Paim JS, Travassos CMDR, Almeida CMD, et al. O sistema de saúde brasileiro: história, avanços e desafios. Lancet. 2011: 377(9779):1778-1797. Pro-Sanitation League (1918)88 Lima NT, Hochman G. Pouca saúde, muita saúva, os males do Brasil são... Discurso médico-sanitário e interpretação do país. Ciênc. Saúde Colet. 2000; (5):313-332. Reform of public health, rural sanitation, construction and expansion of health services (1910-1930)88 Lima NT, Hochman G. Pouca saúde, muita saúva, os males do Brasil são... Discurso médico-sanitário e interpretação do país. Ciênc. Saúde Colet. 2000; (5):313-332. Establishment of the model of health centers (1920-1930)1212 Paim JS, Travassos CMDR, Almeida CMD, et al. O sistema de saúde brasileiro: história, avanços e desafios. Lancet. 2011: 377(9779):1778-1797. Creation of the Retirement and Pension Funds (Eloy Chaves Law, 1923)1212 Paim JS, Travassos CMDR, Almeida CMD, et al. O sistema de saúde brasileiro: história, avanços e desafios. Lancet. 2011: 377(9779):1778-1797.
|
VARGAS ERA (1930-1945) |
Democracy and citizenship restricted to classes of workers supported by corporatist principles1313 Fonseca CMO. Saúde no Governo Vargas (1930-1945): dualidade institucional de um bem público. Rio de Janeiro: Fiocruz; 2007. Establishment of the Estado Novo (1937-1938)1313 Fonseca CMO. Saúde no Governo Vargas (1930-1945): dualidade institucional de um bem público. Rio de Janeiro: Fiocruz; 2007.
|
Radio broadcasting of scientific and health information; compilations about ways of living and preventive actions regarding care for newborns and expectant women (1939)1414 Marques MCC, Brasileiro DF, Fernandes SCG. Informação e disciplina: a Coletânea de Educação Sanitária do estado de São Paulo, Brasil (1939-1952). Interface comun. saúde educ. 2016; (21):397-410.
|
Medical students on scholarships taking postgraduate courses in public health at Johns Hopkins University incorporated US public health practices and injected them into the country’s public health services1515 Escorel S. Mário Magalhães: Desenvolvimento é saúde. Ciênc. Saúde Colet. 2015; 20(8): 2453-2460.
|
Creation of the Ministry of Education and Public Health (1930)1616 Lima NT, Hochman G. Pouca saúde e muita saúva: sanitarismo, interpretações do país e ciências sociais. In: Wadi YM, Hochman G, Armus D, editors. Cuidar, controlar, curar: ensaios históricos sobre saúde e doença na América Latina e Caribe. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz; 2004. p. 493-534. Social security and occupational health instituted by the Ministry of Labor, Industry and Trade1313 Fonseca CMO. Saúde no Governo Vargas (1930-1945): dualidade institucional de um bem público. Rio de Janeiro: Fiocruz; 2007. Retirement and Pension Institutes extended to cover most formal sector urban workers (1933-1938)1313 Fonseca CMO. Saúde no Governo Vargas (1930-1945): dualidade institucional de um bem público. Rio de Janeiro: Fiocruz; 2007. Separation between medical services (Ministry of Labor, Industry and Trade) and other health-related actions (Ministry of Education and Public Health)1313 Fonseca CMO. Saúde no Governo Vargas (1930-1945): dualidade institucional de um bem público. Rio de Janeiro: Fiocruz; 2007.
|
DEMOCRATIC INSTABILITY (1945-1964) |
Liberal populist governments under a democratic regime with developmentalist economic policies Emergence of social struggles for labor rights (1960)1515 Escorel S. Mário Magalhães: Desenvolvimento é saúde. Ciênc. Saúde Colet. 2015; 20(8): 2453-2460.
|
Flourishing of health education with a vision of balancing scientific and popular knowledge, prospecting approximations with science in the community Emergence of social thought in health, critical of the structures and logics of health practice |
Critique of the “biologization” of course contents in health-related education, particularly public health, with a view to having a more bio-psycho-social approach1717 Labra ME. O movimento Sanitarista nos anos 20, da conexão sanitária internacional à especialização em saúde pública no Brasil. [thesis]. Rio de Janeiro: Escola Brasileira de Administração Pública; 1985.
|
Creation of the Ministry of Health (1953)1212 Paim JS, Travassos CMDR, Almeida CMD, et al. O sistema de saúde brasileiro: história, avanços e desafios. Lancet. 2011: 377(9779):1778-1797. Need to municipalize health services, under pressure from developmentalist sanitarians movement1515 Escorel S. Mário Magalhães: Desenvolvimento é saúde. Ciênc. Saúde Colet. 2015; 20(8): 2453-2460. Laws unify urban workers’ social security rights (1960)1212 Paim JS, Travassos CMDR, Almeida CMD, et al. O sistema de saúde brasileiro: história, avanços e desafios. Lancet. 2011: 377(9779):1778-1797.
|
MILITARY DICTATORSHIP (1964-1985) |
Emergence of the Brazilian Health Reform Movement and struggles for democracy Slow and gradual opening toward the democratic regime |
Two ideological profiles permeating sanitarians in state employment: in favor of and indifferent to the Brazilian Health Reform Movement and the process of re-democratization. |
Creation of stricto sensu graduate courses in Public Health and Collective Health (1970) Proposal for a scientific field based on social determinants for understanding health-disease processes: Collective Health1818 Arouca S. O dilema preventivista. Contribuição para a compreensão e crítica da medicina preventiva. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz; 2003. Creation of research institutions in the Public Health/Collective Health area, Abrasco and Cebes, which encourage |
Creation of the National Social Security Institute (INPS) (1966)1212 Paim JS, Travassos CMDR, Almeida CMD, et al. O sistema de saúde brasileiro: história, avanços e desafios. Lancet. 2011: 377(9779):1778-1797. Creation of the Brazilian Center for Health Studies (1976) and of the Brazilian Collective Health Postgraduate Studies Association (1979) Creation of the National Medical Attention and Social Security Institute (INAMPS) (1977) and expansion of health service coverage1212 Paim JS, Travassos CMDR, Almeida CMD, et al. O sistema de saúde brasileiro: história, avanços e desafios. Lancet. 2011: 377(9779):1778-1797.
|
|
|
|
a public health identity in the various segments active in the Collective Health project (1970) |
|
DEMOCRATIC TRANSITION (1985-1988) |
New Constitution (1988) The unconcluded Health Reform1919 Paim JS. Reforma sanitária brasileira: contribuição para a compreensão e crítica. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz; 2008. Health as a right of the citizenry and duty of the State |
Sanitarians remain divided between politicization and passivity in the face of democratic struggles |
Epidemiology and Social Sciences provide the framework for the development of three dimensions of sanitarians work: a) Planning; b) Administration of actions in the health field; and c) Surveillance2020 Gonçalves RBM. Formação, aperfeiçoamento e campo de atuação do médico sanitarista. In: Anais do VI Encontro de Médicos sanitaristas; 1987 maio; São Paulo. São Paulo: Associação dos Médicos Sanitaristas do Estado de São Paulo; 1987. p. 5-9.
|
Expansion of Integrated Health Actions1212 Paim JS, Travassos CMDR, Almeida CMD, et al. O sistema de saúde brasileiro: história, avanços e desafios. Lancet. 2011: 377(9779):1778-1797. Unified and Decentralized Health Systems (1987)1212 Paim JS, Travassos CMDR, Almeida CMD, et al. O sistema de saúde brasileiro: história, avanços e desafios. Lancet. 2011: 377(9779):1778-1797.
|
NEW REPUBLIC (1988 - PRESENT) |
Incentive to unrestricted outsourced work Alteration in the Labor Code (CLT) making agreements between employers and employees override the labor legislation |
Intensification of public health activity in public sector health management positions and in academic research1919 Paim JS. Reforma sanitária brasileira: contribuição para a compreensão e crítica. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz; 2008.
|
Expansion of undergraduate courses in Collective Health leading to activity by professionals in defense of SUS and the Brazilian Health Reform. In these courses’ National Curricular Guidelines there are skills, abilities, attitudes and knowledge in the fields of: a) Health Management; b) Attention to Health; and c) Health Education2121 Viana JL, Souza ECF. Os novos sanitaristas no mundo do trabalho: um estudo com graduados em saúde coletiva. Trab. educ. saúde. 2018; 16(3):1261-1285.
|
Creation of the Single Health System (Sistema Único de Saúde - SUS) (1988)1212 Paim JS, Travassos CMDR, Almeida CMD, et al. O sistema de saúde brasileiro: história, avanços e desafios. Lancet. 2011: 377(9779):1778-1797. Constitutional Amendment 29, defining SUS funding and the responsibilities of the federal, state and municipal governments (2000)1212 Paim JS, Travassos CMDR, Almeida CMD, et al. O sistema de saúde brasileiro: história, avanços e desafios. Lancet. 2011: 377(9779):1778-1797. Approval of Constitutional Amendment 86/2015, which consolidates underfunding for SUS; de-linkage from federal revenues for 21 years. |