Resumo em Português:
A condução da vida por uma racionalidade capitalista-instrumental é o tema aqui discutido sob o prisma de reconhecê-la em manifestações da vida, sem desconhecer o quanto afeta o chamado mundo do trabalho. A subjetividade comprometida do trabalhador nesse processo é um dos seus maiores efeitos. A construção do texto resgata as idéias weberianas sobre um processo racional-instrumental que absorve a vida moderna, apresentando, em seguida, o novo paradigma habermasiano da razão comunicativa como alternativa às conseqüências dessa lógica tipicamente capitalista. Ao analisar a invasão do mundo sistêmico sobre o mundo da vida e a continuidade desse processo, o artigo elabora uma reflexão sobre a racionalidade, colocando a indagação: nas condições da moderna produção flexível, marca das grandes e médias indústrias de caráter transnacional, está-se diante de uma racionalidade ou irracionalidade capitalista?Resumo em Inglês:
The instrumental-capitalist rationality that occupies the world of life is here discussed in a labor’s point of view. The commitment of worker’s subjectivity is one of the biggest results of the technological, technical and scientific transformation occurred in the last century and it is disposed to the capitalist accumulation, moreover after the adoption of the flexible production method. The modern automotive industry assembled in Curitiba, since the beginning of the year 1990, is one of this transitions example. The intense social transformations of the last three decades in the world of work were provoked by the innovations in the labor and production organization area. The text begins with a discussion of Weber ideas about a rational-instrumental process that emerges in modernity, presents Habermas’s communicative paradigm proposition as an alternative to the consequences of this hegemonic logic. Analyzing the advancement of the systemic world over the world of life, this paper builds up a critic to the instrumental right and opens the question of whether all this is the result of a rational or irrational capitalism. Theory and interviews with workers support the answers developed in this article.Resumo em Português:
Este artigo propõe uma análise comparativa das sociologias de Bourdieu, Boltanski/Thévenot e Latour/Callon. Seguindo uma dialética descendente, das estruturas materiais Bourdieu às alturas ideais de Boltanski e Thévenot e às platitudes de Latour e Callon, o autor expõe em um primeiro tempo o estruturalismo genético de Bourdieu como um pensamento racional e relacional, que estabelece uma prioridade às estruturas. Ele mostra que o desvio objetivista da teoria dos campos e dos habitus tende a esvaziar as capacidades reflexivas de que dispõem os atores e a reduzi-los a simples agentes. Em um segundo momento, o autor mostra que a sociologia da crítica de Boltanski e Thévenot permite retificar ou corrigir a sociologia crítica. Ela introduz, firmemente, as mediações simbólicas que são as Cidades e concebe os Dispositivos como comutadores, que restabelecem o laço com a macrossociologia. Enfim, em um terceiro e último momento, o autor critica a eliminação das estruturas materiais e ideais que configuram a ação para a sociologia dos atores em rede. Ela se fixa nas práticas que performam o mundo, associando os humanos e os não humanos, em um tecido sem costura e sem fim que cobre o mundo.Resumo em Inglês:
This article considers a comparative analysis of the sociologies of Bourdieu, Boltanski & Thévenot, and Latour & Callon. Following a descending dialectic of the Bourdieu material structures to the ideal heights of Boltanski and Thévenot and to the platitudes of Latour and Callon, the author primarily displays Bourdieu’s genetic structuralism as a rational and relational thinking, which establishes a priority to the structures. He shows that the objectivist deviation of the theory of the fields and habitus tends to empty the reflexive capacities in which the actors are reduced into simple agents. In a second moment, the author shows that the Boltanski’s and Thévenot’s sociology of criticism allows to rectify or to correct the critical sociology. It introduces the symbolic mediations that are the Cities and conceive the Devices as commutators, which reestablish the link with the macrosociology. Finally, the author criticizes the elimination of the material and ideal structures that configure the action for the sociology of the actors in net. The action fixes itself in the practices that perform the world, associating human beings and the not human, in a never-ending fabric that covers the world.Resumo em Português:
Este artigo é fruto de uma pesquisa qualitativa realizada com idosos de baixa renda que trabalham informalmente nas ruas de Belo Horizonte. As condições de escassez material fazem com que a coabitação seja recorrente entre estes indivíduos, contudo, esta estratégia para diminuir o impacto da pobreza permite às famílias estabelecer também trocas intergeracionais. Se, de um lado, existe o conflito devido à intensa convivência entre várias gerações, de outro, existe a solidariedade e o amparo mútuo dos familiares. Os idosos trabalhadores ocupam papel econômico central na vida das famílias em que os mais jovens estão desempregados ou subempregados, e, assumindo o papel de provedores do domicílio, os idosos mantêm o poder de negociação com as demais gerações com que convivem.Resumo em Inglês:
This article is a result of a qualitative research conducted with low-income elderlies who work informally on the streets of Belo Horizonte. Material scarcity leads them to a recurrent practice, the cohabitation. This strategy used to diminish the poverty impact also establishes intergenerational exchanges. On the one hand, there is a conflict due to intensive companionship among generations; on the other hand, there is sympathy and mutual help from the family. The elderly workers play a central economic role in the life of their families, in which youths are unemployed or underemployed, and, as home providers, elder people maintain the power of negotiation with the generations that live with them.Resumo em Espanhol:
El método de interpretación documental elaborado por el sociólogo Karl Mannheim ofrece herramientas de análisis indicadas para integrar materiales visuales en las investigaciones sociológicas. Esto se debe a que Mannheim elaboró este método basándose en los avances metodológicos de los historiadores del arte de su época. En este artículo se presenta en un primer apartado las características centrales de este método. En una segunda parte se muestra que existe dos formas de aplicación de este método a la hora de hacer uso de las imágenes. Por un lado las imágenes pueden ser objeto del método documental. Por otro lado la producción de imágenes pueden servir como técnica para realizar un análisis documental de la sociedad.Resumo em Inglês:
The method of documental interpretation of the sociologist Karl Mannheim offers appropriate analysing tools to introduce visual data to sociological investigations. Because Mannheim had elaborated his methods based on the methodological progress of art historians. In the first part of this paper the central characteristics of this method will be presented. In the second part the author differences between two ways of application of this method in the way how to use visual data. On the one hand pictures could be objects of analysis of the method of documental interpretation, on the other hand they could also serve to make a documental analysis of the society.Resumo em Espanhol:
El artículo aborda los cambios políticos recientes de la democracia y los partidos políticos de Brasil desde una perspectiva histórica comparativa. La hipótesis central es que para explicar la naturaleza y límites de los cambios electorales hay que comprender las dificultades históricas de los procesos de democratización y el peso de una matriz sociopolítica conservadora. En la primera sección se analiza la formación de una matriz sociopolítica conservadora y las debilidades de la democratización entre 1945 y 1964. En la segunda sección se aborda la dinámica de la democracia y los partidos políticos en las últimas dos décadas para identificar los límites de los cambios políticos electorales recientes.Resumo em Inglês:
Drawing on comparative historical perspective, the article examines the recent political changes in the party system and Brazilian democracy. On the one hand, the paper explains historical restrictions on the democratization processes. On the other hand, it highlights the inheritance of conservative sociopolitics matrix on the dynamics of electoral changes. The first section analyzes the conservative sociopolitics matrix’s development and identifies democratization processes’ weaknesses between 1945 and 1964. The second section focuses on political parties and democracy development during the last decades to identify the limits of the recent political changes.Resumo em Português:
Este artigo analisa discursos acerca do desenvolvimento rural e sua aproximação com um particular entendimento de exercício de poder, com base em entrevistas realizadas com agentes do denominado campo tecnocientífico vinculado às ciências agrárias no sul do Brasil. O espaço de encontro entre uma configuração teórica associada a uma analítica do poder e a regularidade dos discursos sobre desenvolvimento rural leva à suposição de que este espaço comum de produção de sentido e sustentação discursiva está intimamente ligado a uma ampla estratégia econômica e política (própria ao capitalismo) de gestão de populações (lógica da inclusão), de aplicação de dispositivos e tecnologias variadas de acordo - e no limite - com a perspectiva do biopoder. Para inferir esta relação, tenta-se utilizar o referencial teórico da análise de discurso mediante seu método mais simples: o exame da constância de repetição de termos-chave pelos agentes em suas exposições sobre o debate atual do desenvolvimento rural. Este referencial ajuda a entender a concepção de um indivíduo coerente e consciente de seu discurso, bem como a perceber a persistência ou modificação de certas crenças e mitos na formação de ideais societários para o rural no Brasil.Resumo em Inglês:
This article analyzes rural development discourses and their approach toward a particular understanding of the exercise of power, based on interviews with agents of the herein called technoscientific field associated with agricultural sciences in southern Brazil. The interface between a theoretical configuration associated with an analytical view of power and the regularity found in rural development discourses leads to the assumption that this common space of sense production and discourse support is closely linked to a wide economic and political strategy (inherent to capitalism) of population management (logic of inclusion). It is also linked to the application of various provisions and technologies in accordance with - and within the limits of - the biopower perspective. In order to infer this relationship, we tried to use the theoretical framework of discourse analysis by means of its simplest method: an examination of the frequency with which key terms are repeated by agents in their expositions on the current rural development debate. This framework helps us to understand an individual’s conception, assuming that the individual is coherent and aware of his/her discourse, as well as to perceive the persistence or modification of certain beliefs and myths in the formation of sociological ideals for rural Brazil.Resumo em Português:
Este artigo trata da relação entre o Instituto Superior de Estudos Brasileiros (ISEB), a construção da atual capital do Brasil, a cidade de Brasília e as ideologias nacionalistas. O estudo analisa com brevidade a produção bibliográfica dos professores Alberto Guerreiro Ramos e Hélio Jaguaribe, e, com maior profundidade, a produção de Roland Corbisiser (diretor do Instituto entre 1955 e 1959). Afirma-se que entre o ISEB e o nacionalismo desenvolvimentista kubitschekiano havia muitos pontos em comum. Mas teria havido mais do que uma concordância de forma e de conteúdo entre as idéias defendidas pelo governo JK e aquelas defendidas por intelectuais do ISEB. Examinando a história do Instituto, as circunstâncias sociopolíticas predominantes durante o mandato de JK (1956-61) e as teses empregadas para defender a transferência da capital, nota-se o apoio de muitos intelectuais à construção da capital. Não obstante, conclui-se que não há relação de causalidade ou determinância entre as principais teses do ISEB e a política do governo JK em relação a Brasília. Correspondências e cumplicidades míticas explicam melhor a realidade que fez unir esses atores em torno do tema geral da construção da nação.Resumo em Inglês:
This paper works on the connection between the Higher Institute of Brazilian Studies (Instituto Superior de Estudos Brasileiros, ISEB) and the new capital of Brazil, the city of Brasília. We analyse the history of the Institute as well as the works of his professors Alberto Guerreiro Ramos, Hélio Jaguaribe and, above all, the works of Roland Corbisier (director of the Institute between 1955 and 1959). There are many points in common between the Institute and the nationalist ideologies. However, there is much more. By studying the history of the institute, the sociopolitical circunstances of this period and the policy of JK’s government, we conclude that there’s no causal relation among all of these ideas. Actually, there are mutual correspondences and mythical accomplicity among all of these social actors around the general theme of nation's building.Resumo em Português:
O fenômeno atual da economia solidária reintroduziu o debate sobre as vantagens comparativas dos formatos coletivos de gestão e de organização do trabalho. Para contribuir com o tema, através da articulação entre a pesquisa empírica e a reflexão teórica, este trabalho analisa dados de uma investigação qualitativa sobre experiências de economia solidária, focalizando seus fatores dinâmicos também diacronicamente, por meio da comparação com resultados de pesquisas anteriores similares, realizadas anos atrás. Ao fazê-lo, considera parte da extensa bibliografia sobre os trunfos e desvantagens da autogestão e da cooperação em empreendimentos econômicos. A linha principal de argumentação desenvolvida reconhece o papel indispensável das motivações, da participação e da cooperação. Ao mesmo tempo, revê o conceito de eficiência, vindo a ressaltar a presença de uma racionalidade assente na comunidade de trabalho, fundada em circuitos de reciprocidade de conteúdo simbólico e projetivo, que passam a determinar os comportamentos e a diluir as fronteiras entre interesses individuais e coletivos.Resumo em Inglês:
The current solidary economy phenomenon reintroduced the debate on comparative advantages of the collective formats of work management and organization. In order to contribute on the subject, through the articulation between the empirical research and the theoretical reflection, this work analyzes the data of a qualitative inquiry on experiences of solidary economy, also diachronically focusing its dynamic factors, by means of the comparison between results of similar previous researches, carried through in past years. By doing so, this paper considers part of the extensive bibliography on the pros and cons of self-management and the cooperation within economic enterprises. The main stream of the developed argument recognizes the indispensable role of the motivations, the participation and the cooperation. At the same time, it reviews the efficiency concept, pointing out the presence of rationality in work community, established in circuits of reciprocity of symbolic and projective content, which determine the behaviors and dilute the borders between individual and collective interests.