Acessibilidade / Reportar erro

DECOLONIAL PEDAGOGY IN INTERFACE WITH LITERACY STUDIES: DECOLONIZING HISTORICAL MONUMENTS

ABSTRACT

Our intention in this article is to think of a didactic proposal that intertwines theories such as decolonity (Mignolo, 2003MIGNOLO, W. (2003). Histórias Globais/projetos Locais. Colonialidade, saberes subalternos e pensamento liminar. Belo Horizonte: Editora UFMG., 2007MIGNOLO, W. (2007). El Pensamiento Decolonial: Desprendimiento y Apertura. Un Manifiesto. In: GÓMEZ, S. C. & GROSFOGUEL, R. (Orgs.). El Giro Decolonial: Reflexiones para una Diversidad Epistémica más Allá del Capitalismo Global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores; Universidad Central, Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos y Pontificia Universidad Javeriana, Instituto Pensar, p. 25-46.; Quijano, 2005QUIJANO, A. (2005). Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latinoamericanas. Buenos Aires, Colección Sur Sur, p. 118-142.; Walsh, 2009WALSH, C. (2009). Interculturalidade Crítica e Pedagogia Decolonial: in-surgir, re-existir e re-viver. In: CANDAU, V. M. (Org.) Educação Intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas. Rio de Janeiro: 7 Letras., 2013WALSH, C. (2013). Lo pedagógico y lo decolonial. Entretejiendo caminhos. In C. Walsh, Pedagogias decoloniales. Prácticas insurgents de resistir, (re) existir y (re) vivir. TOMO I. (pp. 23-68). Quito, Equador: Abya Yala., 2020WALSH, C. (2020). ¿Interculturalidad y (de)colonialidad? Gritos, grietas y siembras desde Abya Yala. In: LOSACCO, J.R. (org). Pensar distinto, pensar de(s)colonial. Caracas: Fundación Editorial El perro y la rana.), literacy studies (Street, 2003STREET, B. V. (2003). What’s “new” in new literacy studies?: critical approaches to literacy in theory and practice. In: Current Issues in Comparative Education, v.5, n.2, 77-91, 2003. Disponível em: < http://www.tc.columbia.edu/cice/pdf/25734_5_2_Street.pdf
http://www.tc.columbia.edu/cice/pdf/2573...
, 2014STREET, B. V. (2014). Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Trad. Marcos Bagno. São Paulo: Parábola.; Kleiman, 1995KLEIMAN, A. B. (org). (1995). Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social escrita. Campinas: Mercado das Letras., 2006; Soares, 2003SOARES, M. (2003). Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica.; Rojo, 2009ROJO, R. (2009). Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial.), criticality (Aguiar, 2022AGUIAR, A.E. (2022). Letramento crítico e teoria sócio-histórico e cultural: aproximações e reflexões sobre desenvolvimento e constituição do sujeito. Fórum Linguístico, Florianópolis (SC), v.19, n.3, p. 8268-8281. Disponível em https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/80564 Acesso em: 15 set. 2022.
https://periodicos.ufsc.br/index.php/for...
; Freire, 1997FREIRE, P. (1997). Pedagogia do Oprimido. 67. ed. São Paulo: Paz e Terra., 2006FREIRE, P. (2006). Pedagogía de la Tolerancia. Trad. Mario Morales Castro. México: FCE, CREFAL.; Carbonieri, 2016CARBONIERI, D. (2016). Descolonizando o Ensino de Literaturas de Língua Inglesa. In: JESUS, D. M. de; CARBONIERI, D. (Org.). Práticas de Multiletramentos e Letramento Crítico: outros sentidos para a sala de aula de línguas. Campinas, SP: Pontes Editores, p.121-142.) and critical interculturality (Walsh, 2007WALSH, C. (2007). Interculturalidad y colonialidad del poder. Un pensamiento y posicionamiento “otro” desde la diferencia colonial. In: CASTRO-GÓMEZ, Santiago; GROSFOGUEL, Ramón (org.). El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores, p. 47-63., 2009WALSH, C. (2009). Interculturalidade Crítica e Pedagogia Decolonial: in-surgir, re-existir e re-viver. In: CANDAU, V. M. (Org.) Educação Intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas. Rio de Janeiro: 7 Letras., 2010WALSH, C. (2010). Interculturalidad crítica y educación intercultural. In: VIAÑA, Jorge Uzieda; TAPIA, Luis; WALSH, Catherine. Construyendo interculturalidad crítica. 3. ed. La Paz, Bolívia: CAB Instituto Internacional de Integración del Convenio Andrés Bello, p. 75-97.), arriving at the constitution of the concept of Critical Digital Cartographic Literacy . The idea is that, through a decolonial pedagogy, these concepts converge and, in an organic way, the synthesis built from the dialogue of these theories can provide other possibilities of being, being, feeling, existing, doing, thinking, looking, listening and knowing (Walsh, 2013WALSH, C. (2013). Lo pedagógico y lo decolonial. Entretejiendo caminhos. In C. Walsh, Pedagogias decoloniales. Prácticas insurgents de resistir, (re) existir y (re) vivir. TOMO I. (pp. 23-68). Quito, Equador: Abya Yala.) at school through the production of virtual, interactive and decolonial maps.

Keywords:
Decoloniality; Decolonial Pedagogy; Literacy Studies; Critical Digital Cartographic Literacy; Historical monuments

UNICAMP. Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada do Instituto de Estudos da Linguagem (IEL) Rua Sérgio Buarque de Holanda, n.571 - Cidade Universitária - CEP: 13083-859, Telefone: (+55) 19 - 3521-6729 - Campinas - SP - Brazil
E-mail: tla@unicamp.br