Acessibilidade / Reportar erro

IS MEME A GENRE? QUESTIONS ABOUT MEME´S GENERIC STATUS

ABSTRACT

In recente years, it has been assumed academically that memes published on Facebook and other social networking sites (SRS) are textual/ discursive genres (cf. PASSOS, 2012PASSOS, M. V. F. (2012). O gênero “meme” em propostas de produção de textos: implicações discursivas e multimodais. Anais do SIELP. Volume 2, Número 1. Uberlândia: EDUFU.; ; SILVA, 2016SILVA, A. A. (2016). Memes virtuais: gênero do discurso, dialogismo, polifonia e heterogeneidade enunciativa. Revista Travessias, v. 10, n. 3, 28 ed, pp. 341-361.; GUERRA; BOTTA, 2018GUERRA, C.; BOTTA, M. C. (2018). O meme como gênero discursivo nativo no meio digital: principais características e análise preliminar. Domínios de linguagem, Uberlândia, v. 12, n. 3, pp. 1859-1877.), thesis defended with different criteria and different genre theories. The objective of this paper is to discuss the generic status of memes on social networking sites. In order to achieve the purpose, I brought the studies of Bakhtin (2009BAKHTIN, M. (2009). Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec.; 2011)BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In: ______. Estética da criação verbal. (2011). 6 ed. São Paulo: Martins Fontes. and , to discuss the concept of genre; and in Dawkins (2010)DAWKINS, R. (1976). O gene egoísta. Belo Horizonte: Itatiaia, São Paulo: Edusp, 2010., Blackmore (2000)BLACKMORE, B. (2000). The power of memes. Scientific American, v. 283, n. 4, p. 52-61. Disponível em: http://www.susanblackmore.co.uk/Articles/SciAm00.html. Acesso em: 29 mar. 2020.
http://www.susanblackmore.co.uk/Articles...
, Knobel and Lankshear (2005KNOBEL; M.; LANKSHEAR, C. (2005). Memes and affinities: Cultural replication and literacy education. ANNUAL NRC, Miami.; 2007)KNOBEL; M.; LANKSHEAR, C. (2007). A new literacies sampler. London: Routledge. and Cavalcante and Oliveira (2019)CAVALCANTE, M. M.; OLIVEIRA, R. (2019). O recurso aos memes em diferentes padrões de gêneros à luz da Linguística Textual. Revista do Programa de Pós-graduação em Letras de Passo Fundo, v. 15, n. 1, pp. 8-23., who discuss the nature of the meme. Methodologically, I analyze seven statements socially recognized as memes, which were published on Facebook in the last five years. The criteria for this were viralization and remixability, in its constitution. The results suggest that, under the label of meme, in fact, there are different genres, such as commercials and institucional ads, comic strips and serial comic strips, criticisms, reminders and motivational messages, which leads to question the generic status of what is recognized sociocognitively as meme.

Keywords:
meme; genre; remix

UNICAMP. Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada do Instituto de Estudos da Linguagem (IEL) Unicamp/IEL/Setor de Publicações, Caixa Postal 6045, 13083-970 Campinas SP Brasil, Tel./Fax: (55 19) 3521-1527 - Campinas - SP - Brazil
E-mail: spublic@iel.unicamp.br