Acessibilidade / Reportar erro
Trans/Form/Ação, Volume: 47, Número: 3, Publicado: 2024
  • O Homo Profanum e a potência do uso: uma proposição conceitual a partir de Giorgio Agamben Artigo

    Paz, Caio

    Resumo em Português:

    Resumo: Este artigo pretende apresentar uma proposição conceitual a partir dos escritos do filósofo italiano Giorgio Agamben. Uma das noções centrais na filosofia política dele é a de Homo Sacer, utilizada como figura paradigmática para tecer críticas à violência do direito. A partir disso, neste artigo, propõe-se um jogo com essa noção, por intermédio do sintagma Homo Profanum. Esse jogo está referido ao papel que o conceito de profanação tem, no pensamento ético agambeniano. Por meio dessa proposição conceitual, mostra-se como Agamben realiza uma crítica à tradição e à maneira como ela concebeu a noção de sujeito. Além disso, ressalta-se também como, através dos conceitos de potência e uso, o filósofo italiano oferece apontamentos para abrir o horizonte ético da modernidade. Assim, caracteriza-se a figura que se chama de Homo Profanum, com base no modo como o filósofo italiano concebe as noções de ingovernável, de uso e de forma-de-vida, que, orbitando em torno do conceito de potência, formam uma constelação conceitual a partir da qual Agamben faz indicações para pensar sua ética da profanação.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: This article aims to present a conceptual proposition based on the writings of the Italian philosopher Giorgio Agamben. One of the central notions in his political philosophy is that of Homo Sacer, used as a paradigmatic figure to criticise the violence of law. From this, in this article, I propose a game with this notion, through the syntagma Homo Profanum. This game refers to the role that the concept of profanation plays in Agambenian ethical thought. Through this conceptual proposition, I show how Agamben criticises tradition and the way it conceives the notion of subject. In addition, I also show how, through the concepts of potency and use, the Italian philosopher offers notes to open the ethical horizon of modernity. Thus, I characterise the figure I call Homo Profanum from the way the Italian philosopher conceives the notions of ungovernable, use and life-form, which, orbiting around the concept of potentiality, form a conceptual constellation from which Agamben makes notes to think his ethics of profanation.
  • Paul Feyerabend: realista e antirrealista Artigo

    Corbanezi, Eder

    Resumo em Português:

    Resumo: Intensamente discutidos na filosofia da ciência nos séculos XX e XXI, os temas do realismo e do antirrealismo perpassam a obra de Feyerabend. No entanto, discernir a posição do autor sobre esses assuntos constitui um problema para estudiosos de sua filosofia. Sinal dessa dificuldade é que eles atribuem a Feyerabend a adesão a (ou a rejeição de) diferentes concepções de realismo e de antirrealismo. Apesar das divergências, porém, estudiosos abordam o tema de modo semelhante, detectando elementos das posições realistas e antirrealistas de Feyerabend que são incompatíveis entre si e que se sucedem no decorrer de sua obra. Embora tais pesquisas sejam valiosas, propomo-nos explorar outra abordagem, que também nos parece pertinente. Examinando escritos de Feyerabend, buscamos discernir condições que tornam possível ao autor assumir, sem contradição, posições realistas e antirrealistas. Por fim, procuramos depreender da concepção de ciência de Feyerabend características do realismo prescrito pelo autor, assim como características do realismo por ele proscrito.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: Intensely discussed in the philosophy of science in the 20th and 21st centuries, the themes of realism and anti-realism pervade Feyerabend’s work. However, discerning the author’s position on these subjects poses a problem for scholars. One sign of this is that they attribute to Feyerabend the adherence to (or the rejection of) different conceptions of realism and anti-realism. Despite the divergences, however, scholars approach the topic in a similar way, detecting elements of Feyerabend’s realist and anti-realist positions that are incompatible with each other and that follow one another in the course of his work. Although such studies are of great value, we propose to explore another approach, which also seems pertinent. Examining Feyerabend’s writings, we seek to discern conditions that make it possible for the author to assume, without contradiction, realist and anti-realist positions. Finally, we seek to infer from Feyerabend’s conception of science features of the realism prescribed by the author as well as features of the realism proscribed by him.
  • Do novo método ao primeiro método: tensão e impulso no Fichte tardio Artigo

    Ferraguto, Federico

    Resumo em Português:

    Resumo: O artigo investiga as razões para a substituição do conceito de tender da razão pelo de vontade, nos últimos escritos de J. G. Fichte, e, em particular, em suas lições sobre os Fatos da Consciência, de 1813. Esta investigação torna possível redimensionar a interpretação de R. Lauth, segundo a qual o filosofar de Fichte teria repensado a primazia atribuída pela modernidade ao conhecimento teórico e teria conseguido construir uma filosofia “nova methodo”, mas não teria conseguido superar uma concepção “horizontal” da razão, em vista da formação de uma filosofia “prima methodo”. Esta última partiria, não da correlação tendência-afeição, mas da autoclarificação da razão, de acordo com a tarefa que ela estabelece para si mesma. Após uma panorâmica sobre a doutrina do tender, no contexto de uma exposição filosófica “nova methodo” (§2), define-se a forma em que Fichte a repensa, em termos de uma vontade capaz de ordenar constelações de eventos de maneira coerente (§3) e como essa ordenação fundamenta uma compreensão do mundo como horizonte de ação humana coerente.

    Resumo em Italiano:

    Astratto: L’articolo mette in luce le ragioni della sostituzione del concetto di tendere della ragione con quello di volontà negli ultimi scritti di J. G. Fichte, prendendo in considerazione, in particolare, le lezioni sui Fatti della coscienza del 1813. L’obiettivo è quello di ridimensionare l’interpretazione di R. Lauth, secondo la quale il filosofare fichtiano avrebbe ripensato il primato attribuito dalla modernità al sapere teorico riuscendo a costruire una filosofia ‘nova methodo’, senza tuttavia superare una concezione ‘orizzontale’ della ragione in vista della formazione di una filosofia ‘prima methodo’. Quest’ultima partirebbe, non dalla correlazione tendere-affezione, ma dalla autochiarificazione della ragione in funzione del compito che essa pone a se stessa. Dopo una panoramica della dottrina del tendere nell’ambito di un’esposizione filosofica nova methodo, (§2) l’articolo definisce il modo in cui Fichte lo ripensa nei termini di una volontà capace di ordinare in modo coerente costellazioni di eventi e come tale ordine stia alla base di una comprensione del mondo come orizzonte di un coerente agire umano (§3).

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The paper points out the reasons for the substitution of the concept of reason’s striving for the concept of will in J.G. Fichte’s later writings, and particularly in his lectures on the Facts of Consciousness of 1813. In this way, it is possible to rethink R. Lauth’s interpretation, according to which Fichtian philosophizing would reconsider the primacy attributed by modernity to theoretical knowledge and would succeed in constructing a “nova method” philosophy, but would fail to overcome a ‘horizontal’ conception of reason with a view to the formation of a “prima methodo” philosophy. The latter would start, not from the striving-affection correlation, but from the self-clarification of reason according to the task it sets for itself. After an overview of the doctrine of striving in the context of a philosophical exposition nova methodo, (§2) we define how Fichte rethinks it in terms of a will capable of coherently ordering constellations of events and how such ordering underlies an understanding of the world as the horizon of coherent human action (§3).
  • An analysis of the essence of Chinese opera and vocal music from the perspective of hermeneutics and reception aesthetics Article

    Xiang, Jinjing

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: El desarrollo del arte de la ópera china en la época moderna ha cambiado mucho con el tiempo. Explicar la esencia del arte de la ópera china y la música vocal desde la teoría de la hermenéutica y la estética de la recepción occidental moderna es beneficioso para ordenar el contexto y las características de desarrollo de la ópera china en diferentes momentos. Al mismo tiempo, proporcionar un método de análisis sistemático para la estética moderna de la ópera y la música vocal promueve el desarrollo estético del arte y contribuye a la innovación de la forma y la refinación técnica del arte de la ópera y la música vocal nacional. La investigación comienza con el análisis teórico de la hermenéutica y la estética de la recepción y verifica y explora la historia de desarrollo de la ópera china. El análisis de la esencia artística de la ópera y la música vocal se resumirá principalmente desde la perspectiva del objeto del texto operístico y el sujeto del público estético. El propósito de esta investigación es explicar las características esenciales del arte de la ópera y la música vocal desde la relación entre el sujeto y el objeto. Además, tiene como objetivo examinar la relación entre el comportamiento de comprensión de las masas y el comportamiento de resumen de los creadores y artistas para el arte de la ópera y la música vocal.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The development of Chinese opera art, in modern times, has greatly changed with the times. Explaining the essence of Chinese opera and vocal music art from the Western modern hermeneutics and reception aesthetics theory is conducive to sorting out the development context and characteristics of Chinese opera in different times. At the same time, providing a systematic analysis method for modern opera and vocal music aesthetics promotes the aesthetic development of the art and contributes to the form innovation and technical refinement of domestic opera and vocal music art. The research starts with the theoretical analysis of hermeneutics and reception aesthetics and verifies and explores the development history of Chinese opera. The analysis of the artistic essence of opera and vocal music will be summarized mainly from the perspective of the object of the opera text and the subject of the aesthetic audience. The purpose of this research is to explain the essential characteristics of opera and vocal music art from the relationship between the subject and the object. Besides, it aims to examine the relationship between the understanding behavior of the masses and the creators and performers’ summary behavior for opera and vocal music art.
  • Atividades do corpo da paz nas grandes cidades da China: uma exceção à filosofia diplomática americana? Article

    Ye, Long; Liao, Zhihua

    Resumo em Português:

    Resumo: Historicamente, as missões do Corpo da Paz na China foram vistas como uma exceção à regra da diplomacia americana, que se baseia em uma mentalidade pragmática. De maneira um tanto discreta, o Corpo da Paz vem operando na China, há quase 30 anos. Os voluntários têm feito contribuições significativas para o intercâmbio de pessoas entre a China e os Estados Unidos, através de suas próprias experiências de aculturação. Desde o desenvolvimento do caminho dos “Voluntários da Amizade EUA-China”, na China, embora o Corpo da Paz tenha tentado desafiar a resistência do Congresso dos EUA, ele não conseguiu superar a política externa dos EUA. Os “Voluntários da Amizade EUA-China” foram estabelecidos devido à melhoria das relações bilaterais entre a China e os Estados Unidos e se desenvolveram porque poderiam ajudar os Estados Unidos a promover ainda mais as relações bilaterais. Entretanto, embora o Corpo da Paz afirme ser politicamente independente, ele deve interromper seu desenvolvimento, na China, quando o desenvolvimento do projeto entrar em conflito com a política americana em relação à China. Embora a maioria dos voluntários trabalhe em faculdades, nas grandes cidades, o ambiente de ajuste cultural para os voluntários do Corpo da Paz na China é relativamente único, na história do programa. Eles encontram diferenças culturais mais difíceis, enquanto experimentam substancialmente menos estresse aculturativo, na vida diária. A maioria dos voluntários do Corpo da Paz é capaz de encorajar intercâmbios culturais entre a China e os Estados Unidos, devido ao seu apoio ativo ao aprendizado cultural. Descobriu-se que não há diferenças significativas entre as atividades do Corpo da Paz na China e as de outros países, depois de se examinar o histórico de desenvolvimento do projeto, na China. O Corpo da Paz não é uma exceção à abordagem americana da diplomacia, a qual é pragmática.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The Peace Corps program was once considered an unconventional approach to American diplomacy centered on pragmatic philosophy. The iniciative of Peace Corps in China was perceived as an extraordinary endeavor, yet it has been effectively operating in China for nearly thirty years. The volunteers involved in the program have been instrumental in promoting people-to-people exchanges between the United States and China, drawing from their experiences in cultural immersion. The creation of the “U.S.-China Friendship Volunteers” path was intended to improve bilateral relations between the two nations. Despite opposition from the U.S. Congress, the Peace Corps has not surpassed the foreign policy of the Untied States. However, when the Peace Corps program goes against the policy between the United States and China , it has to end its development in China. This contradicts the claimed political neutrality of the Peace Corps. Throughout the “U.S.-China Friendship Volunteers” program, most volunteers have worked in universities in large cities. Consequently, the cultural adaptation environment for Peace Corps volunteers in China is unique. They are presented with more challenging cultural differences, with relatively lower acculturation stress in their material life. The Peace Corps enables most volunteers to bolster cultural exchanges between China and the United States through active cultural learning support. The development of the Peace Corps project in China reveals no fundamental distinction between its activities in China and other countries. Hence, the “U.S.-China Friendship Volunteers” program of the Peace Corps is not an exception to the pragmatic diplomatic philosophy of the United States.
  • Sobre el lugar que corresponde a Herbart en el psychologismusstreit Artículo

    Porta, Mario Ariel González

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: Para determinar el lugar que corresponde a un determinado autor en el proceso denominado “polémica en torno al psicologismo” (Psychologismusstreit), es necesario ir mas allá de sus expresas afirmaciones acerca de la relación entre psicología y lógica y atender a sus manifestaciones con respecto a la subjetividad. En las líneas que siguen este principio general es aplicado a Herbart, lo cual posibilitará determinar el lugar que él ocupa en la polémica y clarificar la relación en la cual se encuentra con otros autores mejor conocidos y paradigmáticos de la misma, como es el caso de Frege.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: To determine the place that corresponds to a particular author in the process called “the dispute about psychologism” (“Psychologismusstreit”), it is necessary to go beyond his express statements about the relationship between psychology and logic, and pay attention to his statements regarding subjectivity. In the following lines, this general principle is applied to Herbart, which will make it possible to determine the place he occupies in the dispute and clarify the relationship in which he finds himself with respect to other better-known and paradigmatic authors of said dispute, such as Frege.
  • Existo, logo o mundo pensa: Whitehead, Latour e a estética científica Artigo

    Pinho, Thiago

    Resumo em Português:

    Resumo: Muitos pensam que a capacidade crítica e reflexiva, assim como a postura de acolher a contingência, o outro e o debate, é alguma energia interna e bem intencionada de pessoas com mente aberta, como defendem os liberais, quer de direita, quer de esquerda. O que não percebem é o quanto a capacidade de reflexão e diálogo é um fenômeno externo, presente no próprio mundo, produzido apenas graças a um espaço de resistências, encontros e até frustrações, a exemplo da esfera acadêmica e científica. Ele impede que meu cogito e meus convenientes esquemas epistêmicos saiam do controle, em um delírio transcendentalista perigoso, e se apoderem do mundo e das próprias circunstâncias. O objetivo deste ensaio é justamente compreender essa dimensão estética da ciência, essa característica ontológica que atravessa seus contornos, tomando como ponto de partida os conceitos de “importância”, em Whitehead, e matters of concern, em Bruno Latour.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: Many people think that the capacity for criticism and reflection, as well as the attitude of welcoming contingency, the other, and debate, is some internal and well-intentioned energy of open-minded people, as advocated by liberals, whether from the right or the left. What they don’t realize is how much the capacity for reflection and dialogue is an external phenomenon, present in the world itself, produced only thanks to a space of resistances, encounters, and even frustrations, as in the academic and scientific sphere. It prevents my cogito and my precious epistemic schemes from getting out of control, in a dangerous transcendentalist delirium, and taking over the world and the circumstances themselves. The aim of this essay is precisely to understand this aesthetic dimension of science, this ontological feature that crosses its contours, taking as a starting point the concepts of “importance” in Whitehead and “matters of concern” in Bruno Latour.
  • Uma defesa de uma historiografia inferencialista da filosofia: compromissos, incompatibilidades e direitos Artigo / Article

    Ferreira, Gabriel

    Resumo em Português:

    Resumo: Mesmo que neguemos qualquer tipo de excepcionalismo à filosofia como empreendimento intelectual (ver Williamson, 2007), parece fácil conceder que, pelo menos no que diz respeito às relações com sua própria história, a filosofia é diferente de outros campos do conhecimento (ver Williamson, 2018). No entanto, questões relacionadas ao escopo, papel e validade da história da filosofia para a atividade filosófica são tão antigas quanto a própria filosofia, além de se tornarem relevantes no chamado parting of ways entre as tendências analítica e hermenêutico-fenomenológica. No entanto, é possível dizer que, pelo menos desde a segunda metade do último século, temos visto uma inflexão importante sobre o lugar e a importância da história da filosofia na filosofia contemporânea: tanto por causa da “virada histórica” na filosofia analítica, com obras de Strawson, Sellars e, mais recentemente, Brandom, servindo como bons exemplos desse movimento, quanto pelo interesse recentemente renovado em questões de metafilosofia. Um exemplo desse segundo movimento é o debate entre os chamados apropriacionistas e os contextualistas. Portanto, este artigo tem como objetivo analisar os dois principais argumentos contra as reconstruções racionais - o GTRC e a acusação de anacronismo - e oferecer uma defesa de uma abordagem inferencialista para a história da filosofia, com base no trabalho de Robert Brandom, que é simultaneamente aberto a certo contextualismo, bem como estabelece parâmetros para as reconstruções racionais.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: Even if we deny any kind of exceptionalism to philosophy as an intellectual enterprise (see Williamson, 2007), it seems easy to concede that, at least concerning relations with its own history, philosophy is different from other fields of knowledge (see Williamson, 2018). However, questions regarding the scope, role and validity of the history of philosophy for philosophical activity are as old as philosophy itself, as well as becoming relevant in the so-called “parting of ways” between analytic and hermeneutic phenomenological trends. However, it is possible to say that, at least since the second half of the last century, we have seen an important inflection about the place and importance of the history of philosophy in contemporary philosophy: both because of the “historical turn” in analytical philosophy, with works by Strawson, Sellars and, more recently, Brandom, serving as good examples of such a movement, and due to the recently renewed interest in questions of metaphilosophy. An example of this second movement is the debate between the so-called appropriationists and contextualists. Hence, this paper sets out to analyze the two main arguments against rational reconstructions - the GTRC and the causation of anachronism - and offer a defense of an inferentialist approach to the history of philosophy, based on Robert Brandom’s work, which is simultaneously open to certain contextualism, as well as establishing parameters for rational reconstructions.
  • El acontecimiento de una verdadera vida: la filosofía de François Jullien y el recurso cristiano Artículo

    Solís-Nova, David

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: El pensamiento de François Jullien ha realizado valiosos aportes a la filosofía contemporánea, principalmente, nutriendo la interpretación de algunas temáticas clásicas desde la originalidad de la milenaria sabiduría china. Este enfoque ha revelado aspectos que la filosofía occidental, con su metafísica centrada en el ser, ha pasado por alto. Entre estos aspectos, Jullien ha llamado la atención sobre cómo han quedado impensados, al menos para la filosofía, una serie de recursos de lo se podría llamar ‘pensamiento cristiano’. La pregunta central de esta investigación es si esta lógica cristiana representa un recurso más, entre varios, que Jullien ha explotado en su trabajo intelectual o si, además, constituye una de las fuentes fundamentales de su propia obra y el comienzo de posibles des-coincidencias con la filosofía del ser. Las conclusiones indican una presencia notable e indispensable de estas nociones cristianas en su propuesta argumental, aunque sin pasar por la fe. Este estudio comenzará revisando las principales tesis del filósofo francés y, al mismo tiempo, describirá cómo él mismo las ha ido poniendo en relación y discusión con la doctrina cristiana.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The thought of François Jullien has made valuable contributions to contemporary philosophy, primarily by enriching the interpretation of certain classic themes through the uniqueness of ancient Chinese wisdom. This approach has revealed aspects that Western philosophy, with its metaphysics focused on being, has overlooked. Among these aspects, Jullien has drawn attention to how a series of resources of what could be called ‘Christian thought’ have remained unthought-of, at least from a philosophical perspective. The central question of this research is whether this Christian logic represents just another resource, among several, that Jullien has utilized in his intellectual work, or if it also constitutes one of the fundamental sources of his own work and the beginnings of possible de-coincidence from the philosophy of being. The conclusions indicate a notable and indispensable presence of these Christian notions in his argumentative proposal, albeit without resorting to faith. This study will begin by reviewing the main theses of the French philosopher and, at the same time, will describe how he has been relating and discussing them with Christian doctrine.
  • Bioética islâmica e valores da globalização moderna: principais pontos de contato Article

    Javadli, Gamar

    Resumo em Português:

    Resumo: A bioética islâmica e os valores da globalização moderna colidem, à medida que as forças globais penetram nos países de maioria muçulmana, necessitando de uma integração ponderada, para promover a compreensão mútua. Esta investigação explora as perspectivas islâmicas sobre os avanços biomédicos para identificar áreas de convergência e divergência com os valores globalizados. Utilizando a análise teórica, a síntese, a comparação e a generalização, surgiram conclusões notáveis. Enquanto a globalização promove procedimentos médicos sem entraves, a bioética islâmica apresenta posições matizadas que refletem a falta de unidade do Islão. Os principais resultados mostraram que a bioética islâmica está em sintonia com os valores globais. em alguns procedimentos, como o transplante de órgãos e o aborto precoce, mas diverge em relação à reprodução assistida, à maternidade de substituição e à eutanásia ativa. devido a proibições morais. Em última análise, esta investigação realça a importância de uma integração gradual que respeite as tradições islâmicas, aliada à educação. para aumentar a compreensão e a abertura à evolução bioética. A navegação ponderada do intrincado nexo entre a globalização e a bioética islâmica pode permitir a prossecução de avanços médicos que afirmem a vida. sem sacrificar os valores fundamentais.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: Islamic bioethics and modern globalization values collide as global forces permeate Muslim-majority countries, necessitating thoughtful integration to foster mutual understanding. This research explores Islamic perspectives on biomedical advances to identify areas of convergence and divergence with globalized values. Utilizing theoretical analysis, synthesis, comparison and generalization, notable findings emerged. While globalization promotes unhindered medical procedures, Islamic bioethics exhibits nuanced positions reflecting the lack of unity of Islam. Key results showed Islamic bioethics aligns with global values on some procedures, like organ transplantation and early abortion, but diverges on assisted reproduction, surrogate motherhood and active euthanasia due to moral prohibitions. Ultimately, this research highlights the importance of gradual integration that respects Islamic traditions, paired with education to increase understanding and openness to bioethical evolution. Thoughtful navigation of the intricate nexus between globalization and Islamic bioethics can enable pursuit of life-affirming medical advancement without sacrificing core values.
  • Reflection of conscience in people of the XX and XXI centuries Article

    Seisekenova, Ainash; Bülent, Şenay; Yunissov, Yersin

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: La relevancia del estudio se debe a la necesidad de un análisis conceptual de la transformación de un fenómeno tan humano como la conciencia en el período de los siglos XX-XXI. En este sentido, el propósito de este estudio es determinar las principales características del reflejo de la conciencia en la conciencia pública de los siglos XX - XXI y sus características funcionales clave. Los principales métodos científicos para estudiar el tema son los métodos científicos generales básicos de análisis, síntesis, inducción, deducción, comparativos, sistemáticos, que permiten un acercamiento exhaustivo a la presentación del tema y crean una imagen estructurada de las transformaciones morales y éticas. El artículo revela los enfoques fundamentales de la interpretación de la conciencia en la historiografía moderna. Los resultados de la investigación pueden utilizarse activamente no sólo en la ciencia filosófica moderna, como fundamentación de los principales enfoques para la interpretación de la percepción real de la conciencia, sino también en las humanidades afines para confirmar cambios históricos, morales, éticos, psicológicos y de otro tipo. en el proceso de evolución social.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The relevance of the study is due to the need for a conceptual analysis of the transformation of such a human phenomenon as conscience in the period of the XX-XXI centuries. In this regard, the purpose of this study is to determine the main features of the reflection of conscience in the public consciousness of the XX - XXI centuries and its key functional characteristics. The main scientific methods for studying the issue are basic general scientific methods of analysis, synthesis, induction, deduction, comparative, systematic, which allow a thorough approach to the presentation of the topic and create a structured picture of moral and ethical transformations. The article reveals the fundamental approaches to the interpretation of conscience in modern historiography. The results of the research can be actively used not only in modern philosophical science, as a substantiation of the main approaches to the interpretation of the actual perception of conscience, but also in related humanities to confirm historical, moral, ethical, psychological and other changes in the process of social evolution.
  • Por trás da inteligência artificial: uma análise das bases epistemológicas do aprendizado de máquina Artigo

    Arão, Cristian

    Resumo em Português:

    Resumo: O presente artigo visa a analisar, de forma crítica, os fundamentos epistemológicos da inteligência artificial (IA). Com base no exame de obras que explicam o funcionamento dessa tecnologia, compreende-se que a sua base epistemológica é composta pelo método indutivo e pela estatística apoiada em uma matematização da realidade. São esses elementos que permitem que as máquinas aprendam através do reconhecimento de padrões e possam fazer previsões e oferecer respostas. No entanto, esses fundamentos apresentam limitações e problemas, os quais foram discutidos por filósofos, ao longo da história. Neste artigo, será demonstrado como a indução e a matematização funcionam como base epistemológica da inteligência artificial e como algumas das limitações dessa tecnologia podem ser explicadas através das debilidades dos métodos que a sustentam.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: This article aims to critically analyze the epistemological foundations of artificial intelligence (AI). By examining works that explain how this technology works, it is understood that its epistemological basis is made up of the inductive method and statistics based on a mathematization of reality. It is these elements that allow machines to learn by recognizing patterns and to make predictions and provide answers. However, these foundations have limitations and problems that have been discussed by philosophers throughout history. In this article we will present how induction and mathematization function as the epistemological basis of artificial intelligence and how some of the limitations of this technology can be explained through the weaknesses of the methods that support it.
  • Dialéctica y aprendizaje en Theodor W. Adorno y Lev S. Vygotsky Artículo

    Fallas-Vargas, Fabrizio

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: Este artículo aborda las relaciones entre dialéctica y aprendizaje dentro de las constelaciones de los universos conceptuales de Adorno y Vygotsky. En ese orden, se procede a analizar el conjunto de vínculos entre las principales categorías dialécticas que estructuran el enfoque dialéctico que caracteriza a ambos representantes de la tradición del pensamiento marxista (proceso, totalidad, mediación, campos de fuerza, contradictorio, praxis) y los vasos comunicantes que van desde la epistemología a la estética y que demuestran la pertinencia de las tareas del pensamiento frente a la transformación social. Finalmente, el artículo aborda la pregunta por un (im)posible horizonte analítico que surge, desde ambos pensadores, para pensar, hoy en día, enfáticamente la emancipación social y sus desafíos.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: This article addresses the relationships between dialectic and learning within the constellations of the conceptual universes of Adorno and Vygotsky. In that order, we proceed to analyze the set of links between the main dialectical categories that structure the dialectical approach that characterizes both representatives of the Marxist thought tradition (process, totality, mediation, fields of force, antagonism, praxis) and the communicating vessels that go from epistemology to aesthetics and that demonstrate the relevance of the tasks of thought in the face of social transformation. Finally, the article addresses the question of an (im)possible analytical horizon that arises, from both thinkers, to emphatically think about social emancipation and its challenges today.
  • Desplazamiento semántico y contestabilidad esencial de los conceptos: un enfoque desde una negatividad hegeliana restringida Artículo

    Aguilera, Juan Serey

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: El propósito de este artículo consiste en mostrar cómo la propuesta de W. B. Gallie en torno a la esencial contestabilidad de los conceptos políticos terminó por poner en cuestión la noción misma de contestabilidad esencial propuesta por este autor. A pesar de ello, consideramos que tal noción todavía puede ser un aporte en la historia de los conceptos si es que se complementa con algunos aspectos de la filosofía de Hegel, localizados en su Ciencia de la lógica, que pueden proveer un fundamento para tal contestabilidad a partir de una negatividad auto referida abierta a desplazamientos semánticos, lo que permite recibir la propuesta de Gallie sin tener que aceptar todos sus compromisos teóricos, radicalizando su propuesta y proporcionando algunas indicaciones de utilidad para la historia de los conceptos políticos.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The purpose of this article is to show how W.B. Gallie’s proposal on the essential contestability of political concepts ended up calling into question the very notion of essential contestability proposed by this author. In spite of this, we consider that such a notion can still be a contribution to the history of concepts if it is complemented by some aspects of Hegel’s philosophy, located in his Science of Logic, which can provide a foundation for such contestability from a self-referred negativity open to semantic displacements, which allows us to receive Gallie’s proposal without having to accept all his theoretical commitments, radicalizing his proposal and providing some useful indications for the history of political concepts.
  • Epistemologia e autonomia no conceito de ideia musical de E. Hanslick Artigo

    Nachmanowicz, Ricardo Miranda

    Resumo em Português:

    Resumo: O presente trabalho aborda a filosofia estética de Eduard Hanslick, no intuito de demarcá-la enquanto abordagem epistemológica da música e um caso paradigmático para a autonomia musical. Foram analisadas as premissas epistemológicas que guiaram a obra Do belo musical, bem como as suas mais prováveis influências. Conclui-se, apresentando o conceito de ideia musical como formulação epistemológica fortemente influenciada pelo positivismo e princípio qualificador da percepção musical autônoma. Adiciona-se a essa conclusão uma desambiguação, com o conceito de ideia estética de Kant.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The present work addresses the aesthetic philosophy of Eduard Hanslick in order to demarcate it as an epistemological approach to music and a paradigmatic case for musical autonomy. The epistemological assumptions that guided the work On the Musically Beautiful and its most likely influences were analyzed. We conclude by presenting musical idea as an epistemological formulation strongly influenced by positivism and as a qualifying principle of autonomous musical perception. We add to this conclusion a disambiguation with Kant›s concept of aesthetic idea.
  • O existencialismo vulgar na cultura pop: entre a utopia e a distopia no imaginário contemporâneo Artigo

    Rodrigues, Diego Rodstein

    Resumo em Português:

    Resumo: Com o triunfo do capitalismo, ao final da Guerra Fria, a década de noventa viu emergir um sentimento otimista apoiado na ideia de um progresso ilimitado. Tal sentimento, como afirma Fisher (2020), foi questionado a partir das crises das primeiras décadas do século XXI, fazendo emergir um sentimento melancólico sobre o futuro. Essa nova fase do capitalismo tem produzido, na cultura pop, uma série de produtos de temática existencial, porém, com tom desesperançoso sobre os rumos da sociedade. A problemática aqui visa a analisar a cultura pop, através de um prisma existencial sartriano, buscando compreender como a cultura pop cria clichês inspirados no existencialismo histórico, produzindo o que será chamado de “existencialismo vulgar”, em contraponto com o existencialismo histórico de Sartre. A hipótese se desdobra em duas partes: 1- O existencialismo vulgar promove uma revolta hedonista, que não ameaça o sistema, reduzindo a crise a uma forma de conduta “neutralizada”; 2- Tal conduta se sustenta em um imaginário que se funda em produções da cultura pop, nas quais se manifestam uma melancolia e um fatalismo em relação a tentativas de transformação radical da sociedade.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: With the triumph of capitalism at the end of the Cold War, the 1990s witnessed the emergence of an optimistic sentiment grounded in the idea of limitless progress. However, as Fisher (2020) asserts, this sentiment was called into question by the crises of the early 21st century, giving rise to a melancholic outlook on the future. This new phase of capitalism has generated a series of existential-themed products in popular culture, albeit with a despairing tone regarding the direction of society. The issue at hand aims to analyze popular culture through a Sartrean existential prism, seeking to understand how the cultural industry creates clichés inspired by historical existentialism, producing what we will refer to as “vulgar existentialism,” in contrast to Sartre’s historical existentialism. Our hypothesis unfolds in two parts: 1- Vulgar existentialism promotes a hedonistic rebellion that does not threaten the system, reducing the crisis to a “neutralized” form of conduct; 2- Such conduct is sustained by an imaginary rooted in popular culture productions that manifest melancholy and fatalism in relation to attempts at radical societal transformation.
  • Ciência precautória: sistematização e proposta de definição da precaução epistêmica Artigo

    Bravo, Pedro

    Resumo em Português:

    Resumo: Defensores do princípio da precaução propõem com frequência mudanças nas práticas científicas, para que elas facilitem o mesmo objetivo do princípio: evitar ameaças incertas ao ambiente ou à saúde humana. A ciência deveria ser uma ciência precautória. Apesar da importância prática da ciência precautória e da sua proximidade com os debates sobre ciência e valores, ela ainda não foi sistematicamente examinada. Neste artigo, pretende-se contribuir para a literatura sobre a ciência precautória de dois modos: sistematizando sua literatura prévia e propondo uma definição de um de seus elementos principais, a precaução epistêmica, como uma orientação específica para a gestão de riscos indutivos. Conclui-se com algumas objeções que tal definição levanta, bem como caminhos de pesquisas futuras para abordá-las.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: Advocates of the precautionary principle often defend changes in scientific practices so that they facilitate the same objective as the principle: avoiding uncertain threats to the environment or human health. Science should be precautionary science. Despite the practical importance of precautionary science and its proximity with debates about science and values, it has not yet been systematically examined. In this article, I intend to contribute to the literature on precautionary science in two ways: by systematizing its previous literature, and by defining one of its main elements, epistemic precaution, as a specific orientation for managing inductive risk. I conclude with some objections that such a definition raises, as well as avenues for future research to address them.
  • Vida individual, vida social y conocimiento dialéctico Artículo

    Steimberg, Rodrigo

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: Este escrito procura mostrar que el vínculo entre vida humana individual y vida social está presidido por un movimiento dialéctico. En primer lugar, se caracteriza a la vida como un proceso en el que se ponen los propios presupuestos. Posteriormente, se explica en qué consiste el proceso de metabolismo social humano. Finalmente, se pone de relieve la forma dialéctica que adopta la relación entre sí mismo individual y proceso de individuación social. Se concluye que el proceso de vida humana individual es una potencia que se actualiza a sí misma como proceso de metabolismo social basado en el trabajo.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: This paper seeks to show that the link between individual human life and social life is governed by dialectical movement. First, life is characterized as a process in which the own presuppositions are posited. Subsequently, the process of human social metabolism is explained. Finally, the dialectical form taken by the relationship between the individual self and the process of social individuation is highlighted. It is concluded that the process of individual human life is a potency that actualizes itself as a process of social metabolism based on labour.
  • O que é uma filosofia da religião efetivamente criativa? Artigo

    Costa, Fábio Antonio da

    Resumo em Português:

    Resumo: Algumas estruturas conceituais e metodológicas são apresentadas neste artigo como as efetivas fontes que impedem a realização de uma filosofia da religião criativa. O artigo demonstra a invalidade da oposição entre historiografia da filosofia, como trabalho exegético ou reconstrutivo meramente reprodutivo, e filosofia criativa, como resolução ou dissolução de problemas. Uma suposta falta de criatividade não está calcada em um específico modelo metodológico ou pedagógico defasado, mas na ausência de investigação de uma série de pressupostos que constitui, simultaneamente, o que se pensa ser filosofia e o que se julga como história da filosofia. Esses pressupostos serão explicitados pelo esboço de uma teoria dos tropos fantasmas sobre religião. Ao fim, será destacado que as poucas discussões sobre teoria da história, história da historiografia filosófica e concretas investigações interdisciplinares são responsáveis por caricaturas tanto sobre fazer filosofia da religião quanto sobre fazer história da filosofia.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: Some conceptual and methodological structures are presented in this article as the effective sources that prevent the realization of a creative philosophy of religion. The article demonstrates the invalidity of the opposition between the historiography of philosophy as merely exegesis or reproductive reconstruction and creative philosophy as the resolution or dissolution of problems. A supposed lack of creativity is not based on a specific outdated methodological or pedagogical model but on the absence of an investigation into a series of assumptions that simultaneously constitute what is thought to be philosophy and what is regarded as the history of philosophy. These assumptions will be elucidated through the outline of a theory of phantom tropes about religion. In the end, we will highlight that the few discussions about the theory of history, the history of philosophical historiography, and concrete interdisciplinary investigations are responsible for caricatures both of doing philosophy of religion and of doing the history of philosophy.
  • Decidindo pela fragilidade: uma análise de argumentos contra teorias multiplicadoras sobre a individuação entre-mundos de eventos Artigo

    Machado, Ícaro Miguel Ibiapina

    Resumo em Português:

    Resumo: Este artigo aborda uma questão clássica na Metafísica dos Eventos relacionada às condições em que um evento específico permanece inalterado diante de mudanças contrafactuais possíveis. Multiplicadores, os quais admitem pouca ou nenhuma variação nas categorias de propriedades para a individuação de eventos, contrastam com os unificadores, mais tolerantes a essas variações. Dois argumentos fundamentais são criticamente analisados. Primeiramente, são discutidos argumentos baseados em práticas linguísticas comuns, que sugerem falarmos comumente sobre mesmos eventos como podendo ocorrer em distintos pontos temporais. Contraexemplos demonstram a falta de confiabilidade dessas práticas, do ponto de vista da metafísica da individuação de eventos. Em segundo lugar, aborda-se o argumento de que a posição não fragilista entra em conflito com o princípio das possibilidades alternativas e a intuição de que casos com alternativas de ação muito próximas não envolvem responsabilidade moral. A análise indica que tais casos podem envolver ações numericamente distintas, sugerindo a necessidade de uma modificação no princípio das possibilidades alternativas. Conclui-se que não há razões plausíveis para rejeitar a postura fragilista, sendo possível decidir abdutivamente a favor dela.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: This article addresses a classic issue in the Metaphysics of Events concerning the conditions under which a specific event remains unchanged amid possible counterfactual changes. Multiplicators, who admit little or no variation in property categories for event individuation, contrast with unifiers, who are more tolerant of such variations. Two fundamental arguments are critically analyzed. Firstly, arguments based on common linguistic practices suggesting that we speak about the same events varying over time are discussed. Counterexamples demonstrate the unreliability of these practices from the standpoint of the metaphysics of event individuation. Secondly, the argument that the non-fragilist position conflicts with the principle of alternative possibilities and the intuition that cases with very close action alternatives do not involve moral responsibility is addressed. The analysis indicates that such cases may involve numerically distinct actions, suggesting the need for a modification in the principle of alternative possibilities. It is concluded that there are no plausible reasons to reject the fragilist stance, and it is possible to decide abductively in its favor.
  • A influência da cultura ocidental na ciência dos Estados da Ásia Central e do Cazaquistão Article

    Ainakulov, Sanat; Tulekova, Mereke; Oshanova, Nurzhamal

    Resumo em Português:

    Resumo: A relevância do estudo deve-se ao fato de que a cultura da Ásia Central é de grande interesse para a ciência sociológica moderna, enquanto objeto de estudo da interação intercultural, como um fenômeno multifacetado, complexo, controverso e dinâmico. O tópico da influência da cultura e da filosofia ocidentais na ciência das regiões mais orientais, de acordo com os autores, tem sido bastante negligenciado. O objetivo do artigo é estudar a influência da cultura ocidental na ciência dos estados da Ásia Central e do Cazaquistão, incluindo a direção filosófica, histórica e cultural. A abordagem comparativa foi usada para estudar materiais sobre o desenvolvimento da ciência ocidental e sua distribuição nas culturas de países estrangeiros, bem como a análise desses materiais. Como resultado, foi deduzida uma série de afirmações que confirmam a influência da ciência ocidental na ciência do Cazaquistão e dos países da Ásia Central. Concluiu-se que as ideias democráticas, os sentimentos educacionais e os movimentos revolucionários, na Rússia, tiveram um impacto significativo na Ásia Central e no Cazaquistão.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The relevance of the study is due to the fact that the Central Asia’s culture is of great interest for modern sociological science as an object of study of intercultural interaction and as a multifaceted, complex, controversial, and dynamic phenomenon. The topic of the influence of Western culture and philosophy on the science of more Eastern regions, according to the authors, has been rather neglected. The purpose of the paper is to study the influence of Western culture on the Central Asian states and Kazakhstan’s science, including philosophical, historical and cultural direction. The comparative approach was used to study materials on the development of Western science and their distribution in the foreign countries’ cultures, as well as the analysis of these materials. As a result, a series of statements was deduced that confirms the influence of Western science on Kazakhstan’s and Central Asia’s countries’ science. It was concluded that democratic ideas, educational sentiments and revolutionary movements, in Russia, had a significant impact on Central Asia and Kazakhstan.
  • Nietzsche e o projeto político assentado na seletividade da virtude: um projeto aristocrático de vontade de domínio Artigo

    Feiler, Adilson Felicio

    Resumo em Português:

    Resumo: Desde a fase de escrita de seu Para a genealogia da moral, Nietzsche desenvolveu um projeto marcado por uma desconfiança cada vez mais radical sobre as bases fundamentais da cultura, projeto este que, inclusive, reverberou em diversas trocas epistolares com Georg Brandes, das quais sobressai a de 02 de dezembro de 18871, com a expressão “Radicalismo Aristocrático”. A aristocracia se depreende pela crítica que o filósofo realiza a toda a dimensão gregária, mediante a qual a cultura vem marcada. E, como resposta, Nietzsche, nos Póstumos de 1887, apresenta a virtude que se afirma na vontade de domínio. No decorrer deste trabalho, será observado em que medida o esforço de Nietzsche por essa concepção de virtude transvalorada, ou seja, despida da moralina, é capaz de contribuir para o projeto político de domínio e de superação. A própria noção de aristocracia tem, na sua dimensão de radicalismo, a virtude como vontade de domínio, um de seus diferenciais. Seria essa virtude compreendida exclusivamente como força e, por isso, despida da moral, informada pelo cristianismo como projeto civilizatório?

    Resumo em Inglês:

    Abstract: Since writing his For the Genealogy of Morals, Nietzsche has been developing a project marked by an increasingly radical distrust of the fundamental bases of culture. This project has even reverberated in several epistolary exchanges with Georg Brandes, of which the one on December 2, 1887 stands out, with the expression “Aristocratic Radicalism.” Aristocracy can be inferred from the philosopher’s criticism of the entire gregarious dimension, through which culture is marked. And, as a response, Nietzsche, in the Posthumous of 1887, presents the virtue that is affirmed in the will to dominate. In the course of this work it will be observed to what extent Nietzsche’s effort for this conception of transvalued virtue, that is, stripped of morality, is capable of contributing to the political project of domination and overcoming. The very notion of aristocracy has, in its dimension of radicalism, virtue as the will to dominate, one of its differences. Would this virtue be understood exclusively as strength, and therefore devoid of morality, informed by Christianity as a civilizing project?
  • Nietzsche e a política do corpo Artigo

    Monteiro, Átila B.

    Resumo em Português:

    Resumo: O objetivo deste artigo é, por um lado, trazer à tona a caracterização nietzschiana do corpo, retirando deste a sua naturalidade e neutralidade, lançando-o no devir histórico das disputas morais (valorativas), bem como desconstruindo a sua unidade individual, ao desvelar as teias sociais que o produzem, a partir da organização de uma multiplicidade originária que, entretanto, continua a espreitar a suposta unidade consolidada no “indivíduo”. Em segundo lugar, o texto almeja chamar a atenção para sua natureza política, no sentido em que esse processo de organização ou unificação daquela multiplicidade não se dá de modo espontâneo, mas é regido por disputas, conflitos, imposições, resistências, negociações, conchavos, conspirações - enfim, toda sorte de articulações possíveis, as quais tanto podem dar a consistência dessas organizações quanto podem colocá-las em xeque, fornecendo uma lógica para seu devir.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: the objective of this paper is, on the one hand, to bring to light the Nietzschean characterization of the body, removing its “naturalness” and objectivity, launching it into the historical becoming of moral (evaluative) disputes, as well as deconstructing its individual unity by bringing the social webs that produce it from the organization of an original multiplicity that, however, continue to stalk the supposed unity consolidated in the “individual” are brought to the surface. Secondly, we would like to draw attention to its political nature, in the sense that this process of organization or unification of that multiplicity does not occur spontaneously, but is governed by disputes, conflicts, impositions, resistance, negotiations, agreements, conspiracies - in short, all sorts of possible articulations that can both give the consistency of these organizations and can put them in checkmate, providing the logic for their future.
  • La vida como bien supremo y el dogma de su sacralidad: Arendt y Benjamin en torno a la modernidad Artículo

    Michelow, Daniel

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: El presente artículo tiene como objetivo principal relacionar las ideas de Walter Benjamin y de Hannah Arendt respecto de la exacerbación del valor de la vida nuda como elemento central de la Modernidad. Mientras Benjamin habla del dogma de la sacralidad de la vida, la describe Arendt en términos de bien supremo. En ambos casos se hace referencia a un cierto estatus de protección de la vida, que se revela a poco andar como un fenómeno que tiende, más bien, a ejercer una dominación esencial sobre lo vital.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The main purpose of this article is to relate the ideas of Walter Benjamin and Hannah Arendt regarding the exacerbation of the value of the bare life as a central element of Modernity. While Benjamin speaks of the dogma of the sacredness of life, Arendt describes it in terms of the supreme good. In both cases, reference is made to a certain status of protection of life, which is soon revealed as a phenomenon that tends, rather, to exercise an essential domination over the vital.
  • Crítica à ideia de causalidade de Marx: o Prefácio de 1859 Artigo

    Moura, Gedeão Mendonça de

    Resumo em Português:

    Resumo: O objetivo deste artigo é expor uma ideia de causalidade presente na concepção de Marx, levando em consideração algumas de suas alegações a respeito da história, precisamente referentes aos modos de produção como épocas progressivas da sociedade humana, encontrados no Prefácio de 1859. Com isso, pretende-se sustentar que Marx ainda recorre a uma ideia de causalidade em sentido forte, mais próxima das ciências naturais. Pensa-se que a utilização dessa categoria como recurso teórico vai ao encontro da ideia de uma filosofia social enquanto ciência social, à qual não é estranha toda e qualquer causalidade, mas convém tomá-la em sentido fraco. pois se tenciona levar em conta a ideia de causalidade, sem deixar de considerar a ideia de imprevisibilidade como um marcador significativo no que tange às ciências do homem.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The aim of this paper is to expose an idea of causality present in Marx’s conception, considering some of his claims regarding history. Precisely, claims regarding modes of production as progressive epochs of human society, present in the Preface of 1859. With this I intend to maintain that Marx still resorts to an idea of causality in a strong sense, closer to natural sciences. I think that the use of this category as a theoretical resource goes against the idea of a social philosophy as a social science; to which all causality is not foreign, but it is convenient to take it in a weak sense. Because I intend to consider the idea of causality without forgetting to consider the idea of unpredictability as a significant marker regarding the human sciences.
  • O radicalismo de direita e a personalidade autoritária em Theodor Adorno Artigo

    Bordin, Reginaldo Aliçandro; Dias, José Francisco de Assis

    Resumo em Português:

    Resumo: O tema deste estudo é o pensamento político de Theodor Adorno, referente às suas contribuições sobre o radicalismo de direita e a personalidade autoritária. Na conferência que pronunciou, em 6 de abril de 1967, intitulada Aspectos do novo radicalismo de direita, Adorno partiu do pressuposto de que o novo radicalismo em nada diferia do antigo, isto é, não havia rupturas nas posições políticas autoritárias que se estabeleceram no Pré-Guerra e no Pós-Guerra, de 1945. Essa constatação o levou a considerar o fascismo-nacionalismo um fenômeno social e político vinculado à sociedade burguesa e à personalidade autoritária, que ele investigou nos Ensaios sobre psicologia social e psicanálise. Para o estudo do tema, a compreensão dos acontecimentos e ideias aludidas por Adorno se faz relacionada à história, em sua dinâmica de mudança e permanência, e à Teoria Crítica, capaz de pôr em discussão esse movimento. A permanência de ideias e políticas autoritárias, mesmo na atualidade, suscita interesses de investigadores desejosos em entender as motivações e fundamentos. Isso justifica um retorno ao pensamento de Adorno. Por isso, o objetivo proposto é o de compreender, em Adorno, a permanência (ou retorno) de posições políticas autoritárias, num momento no qual elas foram vencidas, com o fim da Segunda Guerra Mundial.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The theme of this study is the political thought of Theodor Adorno, focusing on his contributions to right-wing radicalism and authoritarian personality. In the lecture he delivered on April 6, 1967, titled “Aspects of the New Right-Wing Radicalism,” Adorno assumed that the new radicalism differed in no way from the old, meaning there were no ruptures in the authoritarian political positions that had been established in the pre-war and post-war periods, from 1945. This observation led him to consider fascism-nationalism as a social and political phenomenon linked to bourgeois society and authoritarian personality, which he investigated in the Essays on Social Psychology and Psychoanalysis. To study the theme, understanding the events and ideas alluded to by Adorno is related to history, in its dynamics of change and permanence, and to Critical Theory capable of discussing this movement. The persistence of authoritarian ideas and policies, even today, sparks the interest of researchers eager to understand the motivations and foundations. This justifies a return to Adorno’s thought. Therefore, the proposed objective is to understand, in Adorno, the persistence (or return) of authoritarian political positions at a time when they were supposedly defeated at the end of World War II.
  • As reflexões de Leonhard Euler sobre o “espaço” e o “tempo” Artigo

    Freitas, Vinícius França

    Resumo em Português:

    Resumo: O artigo discute as teses apresentadas por Leonhard Euler, nas Reflexões sobre o espaço e o tempo. Após uma breve introdução ao debate sobre a natureza do espaço e do tempo, nos séculos XVII e XVIII, e como Euler nele se posiciona (seção 1), avançam-se duas hipóteses. A partir de uma aproximação com os textos de Isaac Newton, defende-se que Euler entende a noção de “reflexão” como uma atividade racional de pensamento (seção 2). Ademais, sustenta-se que o silêncio de Euler sobre a natureza do espaço e tempo absolutos deve ser entendido à maneira da recusa de Newton de falar sobre a natureza da força da gravidade. Espaço/tempo e gravidade existem, contudo, suas naturezas não são acessíveis à mente humana (seção 3).

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The paper discusses Leonhard Euler’s theses in Reflections on space and time. After a brief introduction to the debate about the nature of space and time in the 17th and 18th centuries and Euler’s position in it (section 1), the paper advances two hypotheses. Based on an approach to Isaac Newton’s writings, it is argued that Euler understands the notion of “reflection” as a rational activity of thought (section 2). Furthermore, it is argued that Euler’s silence about the nature of absolute space and time must be understood in the same way as Newton’s refusal to discuss the nature of gravity. Space/time and gravity exist; however, their natures are not accessible to the human mind (section 3).
  • A interminável questão: por que (devo) agir moralmente?: análise do capítulo 12 de Ética Prática de Peter Singer Artigo

    Castro, Paulo Alexandre e

    Resumo em Português:

    Resumo: Este ensaio procura fazer uma análise minuciosa do capítulo 12 da Ética Prática de Peter Singer, capítulo fundamental não apenas para a compreensão do pensamento ético e moral do autor, mas igualmente para a compreensão do pensamento cultural e civilizacional que o autor tem da humanidade. É nesse sentido que a pergunta plasmada em título - por que agir moralmente? -, não se limita ao horizonte da discussão redundante do interesse pessoal ou dos fatores educacionais mas se transforma no exercício filosófico-ético de indagação pelo agir humano no mundo, e, portanto, uma questão que radica no interior da própria ética (como refere o autor), isto é, enquanto fundamento do agir humano. O ensaio termina com uma reflexão sobre a validade do pensamento ético do autor nesse capítulo específico, e algumas considerações sobre o pensamento geral ético do filósofo.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: This essay seeks to provide a detailed analysis of chapter 12 of Peter Singer’s Practical Ethics. Fundamental chapter not only for understanding the author’s ethical and moral thought, but also for understanding the author’s cultural and civilizational thought. It is in this sense that the question posed in the title - why act morally - is not limited to the horizon of the redundant discussion of personal interest or educational factors but becomes the philosophical-ethical exercise of inquiry into human action in the world, and therefore, It is a question that is rooted within ethics itself (as the author states), that is, as the foundation of human action. The essay ends with a reflection on the validity of the author’s ethical thinking in this specific chapter and some considerations on the philosopher’s general ethical thought.
  • Tempo maquínico: contribuição para uma ritmologia do Capital Artigo

    Foscolo, Guilherme

    Resumo em Português:

    Resumo: Trata-se de pensar o ritmo da modernidade como resultado da dinâmica sociotécnica do Capital. Argumenta-se que a contínua transformação dos meios de produção e a disseminação de novas tecnologias tornam cada vez mais sintomáticas sensações de aceleração e estagnação - as quais reportam a um mesmo regime de temporalidade, aqui nomeado de “maquínico”. Atribui-se à sociotécnica capitalista um efeito específico de programação dos nossos corpos, sensações e percepção. Por fim, propõe-se a análise de Stimmungen como uma ferramenta teórica que poderia facilitar a detecção de respostas estéticas úteis para a caracterização de distintos regimes sociotécnicos/de temporalidade.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: This paper explores the rhythm of modernity as an outcome of the sociotechnical dynamics of Capital. It contends that the ongoing transformation of the means of production and the proliferation of new technologies give rise to sensations of acceleration and stagnation - phenomena that can be traced to a shared temporal regime here termed “machinic”. The sociotechnical aspect of Capitalism is acknowledged to have a specific influence on shaping our bodies, sensations, and perception. Furthermore, it proposes the utilization of Stimmungen analysis as a theoretical tool that could facilitate the detection of aesthetic responses useful for characterizing different sociotechnical/temporality regimes.
  • Animalidade humana e naturalismo realista em Alasdair MacIntyre Artigo

    Sousa, José Elielton de

    Resumo em Português:

    Resumo: O filósofo neoaristotélico, Alasdair MacIntyre, propõe, em Dependent Rational Animals (1999), uma ética das virtudes naturalista, ancorada na identidade animal do ser humano, juntamente com a vulnerabilidade e dependência às quais estamos submetidos, enquanto animais biologicamente constituídos. Ele reconhece que, ao usar o termo “bem” como referência direta ao florescimento dos membros de algumas espécies animais ou vegetais enquanto membros dessas espécies, está oferendo uma interpretação naturalista do bem, mas não deixa claro com que tipo de naturalismo está comprometido, não fornecendo maiores explicações sobre o que entende por bem natural, nem apresentando detalhes acerca de como resolver essa questão da relação entre o bem e suas propriedades naturais. Assim, cabe interrogar que tipo de naturalismo MacIntyre endossa. Seu naturalismo atende aos requisitos mínimos de uma proposta naturalista neoaristotélico atualizada? Essas são algumas das questões a serem analisadas no decorrer deste texto.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: Neo-Aristotelian philosopher, Alasdair MacIntyre, proposes, in Dependent Rational Animals (1999), a naturalistic virtue ethics, anchored in the animal identity of human beings, together with the vulnerability and dependence to which we are subjected, as biologically constituted animals. He recognizes that, by using the term “good” as a direct reference to the flourishing of members of some animal or plant species as members of those species, he is offering a naturalistic interpretation of the good, but he does not make clear what kind of naturalism he is committed to, not providing further explanations about what is understood by natural good and not presenting details about how to resolve this issue of the relationship between the good and its natural properties. So, we must ask what kind of naturalism does MacIntyre endorse. Does his naturalism meet the minimum requirements of an updated neo-Aristotelian naturalist proposal? These are some of the questions that we will analyze throughout this text.
  • Sobre a possibilidade e a impossibilidade de um diálogo teórico entre Nietzsche e Lacan Article

    Rivas, Rodrigo Farías

    Resumo em Português:

    Resumo: O artigo examina os estudos contemporâneos na tentativa de uma convergência teórica entre a psicanálise lacaniana e a filosofia nietzschiana. São avaliadas as principais posições, ideias e argumentos desta bolsa. Ao fazê-lo, o problema filosófico que surge imediatamente diz respeito à própria possibilidade de tal diálogo teórico. A tese a ser desenvolvida é que semelhanças superficiais obscurecem divergências teóricas centrais e até mesmo ontológicas. Assim, além do exame crítico da literatura mencionada, o objetivo do artigo é iluminar essas tensões na medida em que elas obstruem as simples articulações entre Nietzsche e Lacan. Seguindo as semelhanças entre ambas as perspectivas teóricas, o artigo passa das semelhanças meramente superficiais para as semelhanças mais fortes entre a vontade de poder, o desejo inconsciente e o gozo, depois entre o niilismo e o gozo e, finalmente, entre as próprias lógicas do ressentimento e da repressão. A cada passo, o artigo mostra que as semelhanças são bastante insuficientes, na medida em que são sustentadas em pressupostos jamais questionados. O paradigmático: a ideia de que Nietzsche já é um lacaniano avant la lettre.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The present article examines contemporary scholarship attempting a theoretical convergence between Lacanian psychoanalysis and Nietzschean philosophy. The main positions, ideas and arguments of this scholarship are assessed. In doing so, the philosophical problem that immediately arises concerns the very possibility of such a theoretical dialogue. The thesis to be developed, then, is that superficial similarities rather obscure core theoretical, and even ontological, disagreements - and so besides the critical examination of the mentioned literature, the goal of the paper is to illuminate these tensions insofar they obstruct easy Nietzsche-Lacan articulations. Thus following the resemblances between both theoretical perspectives, we move from the merely superficial to the stronger similarities among the will to power, unconscious desire and jouissance, then between nihilism and jouissance, and finally between the very logics of resentment and repression. At each step, the article shows similarities to rather be insufficient, to the extent they are sustained on unquestioned assumptions. The paradigmatic one: the idea that Nietzsche is already a Lacanian avant la lettre.
  • Juicio, verdad y realidad en F. H. Bradley Artículo

    Briceño, Sebastián

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: ¿En qué consiste la verdad de un juicio, según F. H. Bradley? ¿Cuál es su naturaleza última? En particular, ¿cómo se relaciona dicha propiedad con la realidad? Al menos tres tesis interpretativas se han ofrecido: (i) que Bradley defendió una teoría de la verdad como coherencia; (ii) que, más bien, Bradley defendió una variante robusta de la teoría de la verdad como identidad; y (iii) que, en cualquier caso, Bradley rechazó la teoría de la verdad como correspondencia. En este artículo cuestiono estas tres tesis y argumento que la posición defendida por Bradley es perfectamente compatible con una variante débil de la teoría de la verdad como correspondencia. Esto, por cierto, hace que su posición sea vulnerable a ciertas objeciones. El mérito de Bradley consiste no tanto en haberlas respondido satisfactoriamente como en haberlas anticipado y asumido como eventuales consecuencias de su posición.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: What does the truth of a judgment consist of, according to F. H. Bradley? What is its ultimate nature? In particular, how does such a property relate to reality? At least three interpretive theses have been offered: (i) that Bradley defended a theory of truth as coherence; (ii) that, rather, Bradley defended a robust variant of the identity theory of truth; and (iii) that, in any case, Bradley rejected the correspondence theory of truth. In this article I question these three theses and argue that the position defended by Bradley is perfectly compatible with a weak variant of the correspondence theory of truth. This, by the way, makes his position vulnerable to certain objections. Bradley’s merit consists not so much in having answered them satisfactorily as in having anticipated them and assumed them as eventual consequences of his position.
  • A lógica e os fatos em Wittgenstein Artigo

    Oliveira, Wagner Teles de

    Resumo em Português:

    Resumo: O pensamento tardio de Wittgenstein desenvolve uma concepção de certeza que põe a lógica em linha de conta com a experiência. O pensamento e a ação são determinados por uma estrutura lógica construída ao longo do tempo e em interação com os fatos. O contexto dessa forma de entender a lógica é uma concepção prática do significado que possibilita a investigação filosófica sobre a certeza e os conceitos da psicologia. A regras gramaticais (lógicas) que presidem os jogos de linguagem constituem a unidade da experiência, por isso, a experiência só pode ser compreendida como um elemento interno aos jogos de linguagem, jamais como uma causa dos conceitos, exterior aos jogos de linguagem. Neste artigo, analisa-se a concepção de necessidade lógica nesse contexto conceitual e as razões que sustentam o caráter lógico da reflexão filosófica de Wittgenstein, em especial, nos textos sobre a certeza e a gramática da psicologia.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: Wittgenstein’s later thought develops a concept of certainty that places logic attached to experience. Thought and action are determined by a logical framework that is built up over time and in interacting with facts. The context of this way of approaching Logic is a practical concept of meaning that leads us to a philosophical investigation about certainty and the concepts of psychology. The grammatical (logical) rules that guide language games constitute the unity of experience and, then all experience has to be understood as an inner aspect to language games, never as a cause of concepts, as from outside. In this article, we examine the conception of logical necessity in this conceptual context and the reasons that sustain the logical character of Wittgenstein’s philosophical reflection, especially in the texts on certainty and the psychology grammar.
  • Comentário a “Existo, logo o mundo pensa: Whitehead, Latour e a estética científica”: medindo a verdade Comentário

    Bezerra, Julio
  • Comentário a “Sobre el lugar que corresponde a Herbart en el psychologismusstreitComentário

    Tourinho, Carlos Diógenes Côrtes
  • Comentário a “Sobre el lugar que corresponde a Herbart en el psychologismusstreitComentário

    Guimarães, Deborah Moreira
  • Comentário a “Sobre el lugar que corresponde a Herbart en el psychologismusstreitComentário

    Brito, Evandro Oliveira de
  • El acontecimiento de una verdadera vida: la filosofía de François Jullien y el recurso cristiano Comentario

    Molteni, Agostino
  • Islamic bioethics and modern globalization values: main points of contact Comment

    Beresniovas, Romas
  • Comment on “An analysis of the essence of Chinese opera and vocal music from the perspective of hermeneutics and reception aesthetics” Comment

    Yang, Yonggang
  • Comment on “The activities of the peace corps in big cities of China: an exception to American diplomatic philosophy?” Comment

    Tang, Hui
  • Comentario a” Vida individual, vida social y conocimiento dialéctico: lenguaje e individuación social Comentario

    Iñigo, Luisa
  • Comentario a “Vida individual, vida social y conocimiento dialéctico” Comentario

    Ferroni, Martín
  • Comentário a “A interminável questão: por que (devo) agir moralmente? Análise do capítulo 12 de Ética Prática de Peter Singer” Comentário

    Mendonça, Ana Bijóias
  • Comentário a “As reflexões de Leonhard Euler sobre o ‘espaço’ e o ‘tempo’” Comentário

    Beckenkamp, Joãosinho
  • Comentário a “Ciência Precautória: sistematização e proposta de definição da precaução epistêmica”: uma ciência que está ciente de suas responsabilidades Comentário

    Pinheiro, Félix Flores
  • Comentário a “O Radicalismo de direita e a Personalidade autoritária em Theodor Adorno” Comentário

    Fianco, Francisco
  • Comentario a “La vida como bien supremo y el dogma de su sacralidad: Arendt y Benjamin en torno a la modernidad” Comentario

    Gómez Ramos, Antonio
  • Comentário a “Epistemologia e autonomia no conceito de ideia musical de E. Hanslick”: a autonomia da música em Hanslick” Comentario

    Tomás, Lia
Universidade Estadual Paulista, Departamento de Filosofia Av.Hygino Muzzi Filho, 737, 17525-900 Marília-São Paulo/Brasil, Tel.: 55 (14) 3402-1306, Fax: 55 (14) 3402-1302 - Marília - SP - Brazil
E-mail: transformacao@marilia.unesp.br