Acessibilidade / Reportar erro

PROMOÇÃO DA SAÚDE E PREVENÇÃO DE DOENÇAS: RESPONSABILIDADE INDIVIDUAL OU RESPONSABILIDADE SOCIAL

Health promotion and disease prevention: individual's responsability or social responsability

Resumos

No presente artigo aborda-se alguns pressupostos teóricos que têm norteado a promoção da saúde. Alguns questionamentos são apontados quanto as intervenções profissionais que preconizam a promoção da saúde como responsabilidade individual Sugere-se o enfoque em que as mudanças sociais sejam alcançadas através da conscientização profissional quanto aos aspectos sociais, políticos, econômicos e comportamentais que exercem influência na saúde da população e a incorporação dos mesmos na interação enfermeira(o)-cliente.

Promoção da saúde; prevenção de doenças; responsabilidade individual; responsabilidade social


This article is about some theorietical assumptions that have guided helath promotion and disease prevention strategies. Some questions are raised in relation to the professional's interventions that consider health promotion as an individual responsability. It is suggested that the focus should be on social changes through the professionals' consciousness in social, political, behavioral and economic aspects that exert influences over the population's health. These ideas ought to be incorporated to the nurse-client interaction.

Health promotion; disease prevention; individual's responsability; social responsability


Texto disponível apenas em PDF

REFERÊNCIAS BIBLIOGRÁFICAS

  • ALLAN, J.D.; HALL, B.A. Challenging the focus on technology: a critique of the medical model in a changing health care system. ANS Adv. Nurs. Sci., v. 10, nº 3, p. 33-4,1988.
  • ALLEGRANTE, J. Potential uses and misuses of education in health promotion and disease prevention. Educ. Health Promotion, v. 86, nº2, p.359-73,1984.
  • JANZ, N. K.; BECKER, M. H. The health belief model: a decade later. Health Educ. Q., v. 11, nº 1, p. 1-47, 1984.
  • OLIVIERI, R; OVELLETE, F. The role of baccalaureate nursing education in the teaching of primary prevention and health promotion. Health Values, v. 10, nº2, p. 23-32,1986.
  • PENNINGTON, E. (ed.) Curriculum revisited: an update of curriculum design. New York., National league for Nursing, 1986. (Publ. 15-2165)
  • RYAN, W. Blaming the victim. New York, Vintage Books, 1976.
  • TORRES, G; STANTON, M. Curriculum process in nursing: a guide to curriculum development. Englewood Cliffts, Prentice Hall, 1982,
  • WILLIANS, D. M. Political theory and individualistic health promotion. ANS Adv. Nurs. Sci, v. 12, nº 1, p. 14-25,1989.

Datas de Publicação

  • Publicação nesta coleção
    Dez 1992
Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem Av. Dr. Enéas de Carvalho Aguiar, 419 , 05403-000 São Paulo - SP/ Brasil, Tel./Fax: (55 11) 3061-7553, - São Paulo - SP - Brazil
E-mail: reeusp@usp.br