Abstract
Although palliative care is expanding in Brazil, there are still weaknesses related to professional training and continuing education. This study mapped the main educational strategies regarding palliative care for healthcare professionals in Brazil. A scoping review was conducted in three databases, in which original articles, experience reports, theses, dissertations and case studies were found, totaling 39 documents published between 2002 and 2022. Data analysis resulted in three categories: institutional strategies, formal teaching processes and continuing education strategies. Results show that many initiatives are still analogous to the logic of continuing education and poorly integrated with the teaching-service perspective, generating a need to promote continuing education actions in everyday work at all levels of healthcare.
Palliative care; Health human resource training; Professional training; Teaching
Resumo
Embora os cuidados paliativos estejam em expansão no Brasil, ainda há fragilidades relacionadas à formação profissional e à educação continuada. Neste estudo foram mapeadas as principais estratégias educativas e suas temáticas direcionadas a profissionais da saúde utilizadas nos cuidados paliativos no Brasil. Para tanto, foi realizada revisão de escopo em três bases de dados, nas quais foram encontrados artigos originais, relatos de experiência, teses, dissertações e estudos de caso, totalizando 39 documentos, publicados entre 2002 e 2022, que resultaram numa divisão em três categorias: estratégias institucionais, processos de ensino formais e estratégias de educação permanente. Os dados revelam que muitas iniciativas ainda são análogas à logicidade da educação continuada e pouco integradas à perspectiva do ensino-serviço, gerando necessidade de promover ações de educação permanente no cotidiano do trabalho, em todos os níveis de atenção à saúde.
Cuidados paliativos; Capacitação de recursos humanos em saúde; Capacitação profissional; Ensino
Resumen
Aunque los cuidados paliativos se están expandiendo en Brasil, aún existen debilidades relacionadas con la formación profesional y la educación continua. En este estudio se mapearon las principales estrategias educativas y sus temáticas dirigidas a los profesionales de salud empleadas en los cuidados paliativos en Brasil. Para ello, se realizó una revisión de alcance en tres bases de datos, en las que se encontraron artículos originales, informes de experiencias, tesis, disertaciones y estudios de caso, con un total de 39 documentos, publicados entre el 2002 y el 2022, que resultaron en una división en tres categorías: estrategias institucionales, procesos de enseñanza formales y estrategias de educación permanente. Los datos revelan que muchas iniciativas aún son análogas a la lógica de la educación continuada y están poco integradas a la perspectiva de enseñanza-servicio, lo que genera la necesidad de
Cuidados paliativos; Capacitación de recursos humanos en salud; Capacitación professional; Enseñanza
As defined by the World Health Organization11. World Health Organization. National cancer control programmes: policies and managerial guidelines [Internet]. Geneva: WHO; 2002 [acesso 5 ago 2023]. Disponível: https://bit.ly/36sM2CG
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, palliative care is an approach that seeks to improve the quality of life of patients and family members who face problems associated with life-threatening diseases. In this health care model, the objective is to prevent and alleviate suffering by means of early identification, correct evaluation and treatment of pain and other physical, psychosocial and spiritual problems. From a multidisciplinary perspective, palliative care is provided both in a specialized and non-specialized way, provided that the professional is trained in a basic level of supervised care 22. Crispim D, Bernardes DCR. Organização e gerenciamento de serviços de cuidados paliativos. In: Carvalho RT, Rocha JA, Frank EM, Crispim DH, Jales SMCP, Souza MRB, editores. Manual da residência de cuidados paliativos: abordagem multidisciplinar. 2ª ed. São Paulo: Manole; 2022. p. 63-74..
In Brazil, Resolution 41/2018, of the Ministry of Health (MS), provides for guidelines for organizing palliative care in the Brazilian Unified Health System (SUS) 33. Brasil. Ministério da Saúde. Resolução nº 41, de 31 de outubro de 2018. Dispõe sobre as diretrizes para a organização dos cuidados paliativos, à luz dos cuidados continuados integrados, no âmbito Sistema Único de Saúde (SUS). Diário Oficial da União [Internet]. Brasília, 23 nov 2018 [acesso 5 ago 2023]. Seção 1. Disponível: https://bit.ly/46Mxp74
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. Article 3 determines that multidisciplinary teamwork should be encouraged, that palliative care courses and syllabus content should be instituted in undergraduate and specialization programs for health professionals, that permanent education should be provided to health workers in the SUS, and that information on palliative care should be disseminated in society 33. Brasil. Ministério da Saúde. Resolução nº 41, de 31 de outubro de 2018. Dispõe sobre as diretrizes para a organização dos cuidados paliativos, à luz dos cuidados continuados integrados, no âmbito Sistema Único de Saúde (SUS). Diário Oficial da União [Internet]. Brasília, 23 nov 2018 [acesso 5 ago 2023]. Seção 1. Disponível: https://bit.ly/46Mxp74
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In article 5, the resolution defines that palliative care should be provided at any point of the health care network: primary health care, home care, outpatient care, urgency and emergency care, and hospital care. Subsequently, article 6 establishes that palliative care specialists working in the health care network may be a reference and potential matrix for the other services in the network, which can be provided in person or through distance communication technologies 33. Brasil. Ministério da Saúde. Resolução nº 41, de 31 de outubro de 2018. Dispõe sobre as diretrizes para a organização dos cuidados paliativos, à luz dos cuidados continuados integrados, no âmbito Sistema Único de Saúde (SUS). Diário Oficial da União [Internet]. Brasília, 23 nov 2018 [acesso 5 ago 2023]. Seção 1. Disponível: https://bit.ly/46Mxp74
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In addition to legal provisions, the current Brazilian socio-sanitary situation indicates a demographic transition, with population aging and epidemiological changes that show the increased prevalence of chronic-degenerative diseases. This conjuncture confirms the importance of care at the end of life, leading to the need to reorganize health care services 44. Machado LSB, Vieira MB, Gomes PD, Pedra LP, Santos MC, Pena IL. Aplicação do cuidado paliativo na atenção primária à saúde: obstáculos a serem vencidos. Revista Científica da FMC [Internet]. 2021 [acesso 5 ago 2023];16(2):74-8. DOI: 10.29184/1980-7813.rcfmc.432.vol.16.n2.2021
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. Consequently, there is a growing number of patients in need of palliative care and an increased demand for professionals specialized in palliative care 55. Mendes PB, Pereira AA, Barros IC. Bioética y cuidados paliativos en la graduación médica: propuesta curricular. Rev. bioét. (Impr.) [Internet]. 2021 [acesso 5 ago 2023];29(3):534-46. DOI: 10.1590/1983-80422021293489
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Still in the Brazilian context, data from the English magazine The Economist, published in the 2015 Quality of Death Index, which ranks countries as to the palliative care provided to their population, enable us to elaborate other reflections. Considering criteria such as health setting and palliative care, human resources, professional training, quality of care, and community engagement, among 80 countries, Brazil ranked 42nd in the ranking. Moreover, among some characteristics shared by the countries that presented the best quality of death index, extensive training was observed for the professionals involved 66. The Economist. The 2015 quality of death: ranking palliative care across the world. London: The Economist Intelligence Unit [Internet]; 2015 [acesso 5 ago 2023]. Disponível: https://bit.ly/3PXnqVK
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According to Brazil’s National Palliative Care Academy (ANCP) 77. Academia Nacional de Cuidados Paliativos. Análise situacional e recomendações para estruturação de programas de cuidados paliativos no Brasil [Internet]. São Paulo: ANCP; 2018 [acesso 5 ago 2023]. Disponível: https://bit.ly/3tHHFiD
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, in 2018 Brazil had 177 palliative care services and, in 2019, more than 190. These numbers represent a significant increase, although insufficient to position the country in the group of nations with the best level of coverage in palliative care. Despite the evident expansion of palliative care in the country, there are professional training and continuing education-related deficiencies, which are associated with the scarcity of investments in services and education to meet the demands of those in need 88. Santos AFJ, Ferreira EAL, Guirro UBP. Atlas dos cuidados paliativos no Brasil 2019 [Internet]. São Paulo: ANCP; 2020 [acesso 5 ago 2023]. Disponível: https://bit.ly/48SPQcb
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Focusing on educational and training aspects, studies propose to address teaching tools employed during undergraduate medical and multiprofessional programs. Mendes, Pereira and Barros 55. Mendes PB, Pereira AA, Barros IC. Bioética y cuidados paliativos en la graduación médica: propuesta curricular. Rev. bioét. (Impr.) [Internet]. 2021 [acesso 5 ago 2023];29(3):534-46. DOI: 10.1590/1983-80422021293489
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discuss the importance of teaching palliative care during undergraduate medical programs and point out the deficiencies in bioethics and palliative care education in the curricula of Brazilian universities. Seeking new curricular models is suggested as an educational strategy, aiming at the provision of basic skills in bioethics and palliative care.
Similar results were found by Pereira, Andrade and Theobald 99. Pereira LM, Andrade SMO, Theobald MR. Cuidados paliativos: desafios para o ensino em saúde. Rev. bioét. (Impr.) [Internet]. 2022 [acesso 12 set 2022];30(1):149-61. DOI: 10.1590/1983-80422022301515PT
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regarding the insufficient theoretical content observed in the curriculum of most nursing and medical programs, which do not include palliative care training. Consequently, there are students who are psychologically and emotionally unprepared to deal with this type of care. Therefore, the authors suggest the theory-practice dynamics as a means to introduce palliative care in the training process of health programs.
These data confirm the need for professional training, and it is essential to develop skills in palliative care during the training of future health professionals 1010. Caldas GHO, Moreira SNT, Vilar MJ. Palliative care: a proposal for undergraduate education in medicine. Rev Bras Geriatr e Gerontol [Internet]. 2018 [acesso 11 set 2022];21(3):261-71. DOI: 10.1590/1981-22562018021.180008
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. From a historical perspective, health professionals had their training associated with the presumed need to make every possible therapeutic effort to cure patients 88. Santos AFJ, Ferreira EAL, Guirro UBP. Atlas dos cuidados paliativos no Brasil 2019 [Internet]. São Paulo: ANCP; 2020 [acesso 5 ago 2023]. Disponível: https://bit.ly/48SPQcb
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. Thus, in conjunction with investment in teaching during the health students’ training period, it is also essential to discuss palliative care training tools with already trained professionals.
One of the resources that meet the demands listed is the National Policy for Permanent Education in Health (PNEPS), established by MS Ordinance 198/2004, constituting an important strategy of SUS 1111. Brasil. Ministério da Saúde. Portaria nº 198, de 13 de fevereiro de 2004. Institui a Política Nacional de Educação Permanente em Saúde como estratégia do Sistema Único de Saúde para a formação e o desenvolvimento de trabalhadores para o setor e dá outras providências [Internet]. Brasília: Ministério da Saúde; 2004 [acesso 5 ago 2023]. Disponível: https://bit.ly/3SbfHWH
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. PNEPS is aimed at organizing services and improving and transforming health care practices through the training and development of health professionals and workers, in order to integrate teaching and service 1212. Brasil. Ministério da Saúde. Política Nacional de Educação Permanente em Saúde: o que se tem produzido para o seu fortalecimento? [Internet]. Brasília: Ministério da Saúde; 2018 [acesso 5 ago 2023]. Disponível: https://bit.ly/3M4LXHv
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Continuing health education can be understood as a process of learning at work. Learning and teaching are incorporated into the daily routine of organizations and into work, based on meaningful learning and the possibility of transforming the practice of health workers. Meaningful learning is understood as the learning process that provides the construction of knowledge from previous knowledge and experiences, coordinately with the issues experienced in the reality of work 1111. Brasil. Ministério da Saúde. Portaria nº 198, de 13 de fevereiro de 2004. Institui a Política Nacional de Educação Permanente em Saúde como estratégia do Sistema Único de Saúde para a formação e o desenvolvimento de trabalhadores para o setor e dá outras providências [Internet]. Brasília: Ministério da Saúde; 2004 [acesso 5 ago 2023]. Disponível: https://bit.ly/3SbfHWH
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Given the deficiencies in the training processes and the growing demand for specialized care, it is necessary to understand the extent of the matter at the national level. Accordingly, this study researches which palliative care education strategies have been used for professionals working in health care, in primary, secondary or tertiary health care. We found no studies that mapped the evidence regarding the scoping review and the results from the subject under study.
Method
This is a scoping review that enables mapping the main topics worked with the target public in the context under research. The research was developed based on the guidelines of the Joanna Briggs Institute (JBI) 1313. Peters MDJ, Godfrey C, McInerney P, Munn Z, Tricco AC, Khalil H. Scoping reviews. In: Aromataris E, Munn Z, editores. JBI manual for evidence synthesis [Internet]. Adelaide: JBI; 2020 [acesso 5 ago 2023]. DOI: 10.46658/JBIMES-20-12
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, which has methodologies for conducting reviews, and the scope delimitation followed the population, concept, and context (PCC) mnemonic strategy, as indicated by JBI 1313. Peters MDJ, Godfrey C, McInerney P, Munn Z, Tricco AC, Khalil H. Scoping reviews. In: Aromataris E, Munn Z, editores. JBI manual for evidence synthesis [Internet]. Adelaide: JBI; 2020 [acesso 5 ago 2023]. DOI: 10.46658/JBIMES-20-12
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. Health professionals constituted the population, whether or not they were members of a team specialized in palliative care.
The concept of interest used was educational strategies, and the context analyzed was palliative care in Brazil, at all levels of health care. Based on the PCC definitions, the research question was defined as: “What educational strategies have been used for health professionals in the context of palliative care in Brazil?”. As a subquestion, the following was defined: “What palliative care subjects have been addressed in the educational strategies?”.
The inclusion criterion was to have been carried out in Brazil, since the provision of palliative care is still considered an exception in the Brazilian health care system, in addition to the lack of professional training, according to the demand 77. Academia Nacional de Cuidados Paliativos. Análise situacional e recomendações para estruturação de programas de cuidados paliativos no Brasil [Internet]. São Paulo: ANCP; 2018 [acesso 5 ago 2023]. Disponível: https://bit.ly/3tHHFiD
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. We included original articles, experience reports, theses, dissertations and case studies dealing with palliative care education for health professionals.
In turn, the following were excluded: duplicate texts, reviews, complete articles unavailable, and studies that addressed educational strategies at the undergraduate level, given the large number of existing publications. There was no time limit for selection.
The bibliographic survey was carried out from October to November 2022 in the databases: SciELO, Virtual Health Library (VHL), and Journals Portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES). For the electronic search, we used the following Descriptors in Health Sciences (DeCS): “palliative care,” “health human resource training,” “professional training,” and “teaching.” The Boolean operator “and” was applied for cross-examination between the descriptors.
We opted for the methodology of the international guide Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses Extension for Scoping Reviews (PRISMA-ScR) 1414. Tricco AC, Lillie E, Zarin W, O’Brien KK, Colquhoun H, Levac D et al. Extensão PRISMA para revisões de escopo (PRISMA-ScR): lista de verificação e explicação. Ann Intern Med [Internet]. 2018 [acesso 5 ago 2023];169(7):467-73. DOI: 10.7326/M18-0850
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, according to the guidelines of JBI 1313. Peters MDJ, Godfrey C, McInerney P, Munn Z, Tricco AC, Khalil H. Scoping reviews. In: Aromataris E, Munn Z, editores. JBI manual for evidence synthesis [Internet]. Adelaide: JBI; 2020 [acesso 5 ago 2023]. DOI: 10.46658/JBIMES-20-12
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. Thus, the studies were pre-selected by reading the titles and abstracts and were later read in full, reaching the final sample (Figure 1). In order to extract the data and identify essential elements of the articles, a structured tool was used in Microsoft Excel, considering these variables: title, year of publication, region of the country, reference, educational strategy used, and the palliative care subject that the study addressed.
Results
After identifying and selecting the studies, 39 articles published between 2002 and 2022 were included. The results originated the following categories: institutional strategies, formal teaching processes and continuing education strategies, which are presented below together with the mapped strategies and found palliative care subjects.
Characteristics of the studies
It was found that the highest frequency of publications occurred in 2019, 2021 and 2022 and that most of the studies were developed in Rio de Janeiro, São Paulo, Rio Grande do Sul and Minas Gerais. Multidisciplinary learning was predominantly reported in the sample of nurses, physicians, social workers, nursing technicians, psychologists, nutritionists, physiotherapists, pharmacists and speech therapists. Among the care regimens, the hospitalization sector stood out, followed by primary health care and the intensive care unit, outpatient care and home care.
The most prevalent subjects addressed in the educational strategies referred to general issues of palliative care 1515. Pereira DG, Fernandes J, Ferreira LS, Rabelo RO, Pessalacia JDR, Souza RS. Significados dos cuidados paliativos na ótica de enfermeiros e gestores da atenção primária à saúde. Rev Enferm UFPE [Internet]. 2017 [acesso 5 ago 2023];11(3):1357-64. DOI: 10.5205/1981-8963-v11i3a13977p1357-1364-2017
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. There was also the emergence of significant topics related to palliative care in oncology, in a generalist way 2323. Dutra LPF. Capacitação sobre cuidados paliativos oncológicos: análise de intervenção com profissionais da saúde da atenção básica de um município do Nordeste [tese] [Internet]. São Paulo: Fundação Antônio Prudente; 2021 [acesso 5 ago 2023]. Disponível: https://bit.ly/3tSp8jG
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, and specifically related to therapeutic impossibility 2828. Flores TG, Silva KF, Giaretton DWL, Weiller TH, Pucci VR. Formação profissional: cuidado ao paciente oncológico sem possibilidade terapêutica na Atenção Básica. Rev APS [Internet]. 2019 [acesso 5 ago 2023];22(3):574-86. DOI: 10.34019/1809-8363.2019.v22.15931
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. Similarly, the pediatric clinic was significantly observed, focusing on the limitation of life support 3333. Paranhos GK. Argumentação dos intensivistas pediátricos da cidade do Rio de Janeiro sobre limitação do suporte de vida: uma análise bioética [tese] [Internet]. Rio de Janeiro: Fundação Oswaldo Cruz; 2011 [acesso 5 ago 2023]. Disponível: https://bit.ly/4064f0K
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and at the end of life 3434. Silva TP, Silva LF, Cursino EG, Moraes JRMM, Aguiar RCB, Pacheco STDA. Cuidados paliativos no fim de vida em oncologia pediátrica: um olhar da enfermagem. Rev Gauch Enferm [Internet]. 2021 [acesso 5 ago 2023];42:e20200350. DOI: 10.1590/1983-1447.2021.20200350
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, which, although in smaller numbers, were also highlighted among the studies 3535. Maingué PCPM, Sganzerla A, Guirro UBDP, Perini CC. Discussão bioética sobre o paciente em cuidados de fim de vida. Rev. bioét. (Impr.) [Internet]. 2020 [acesso 5 ago 2023];28(1):135-46. DOI: 10.1590/1983-80422020281376
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36. Fernandes MA, Borba JCQ, Costa SFG, Zaccara AAL, Andrade FF, Marinho HLM. Pacientes sob cuidados paliativos em fase final de vida: vivência de uma equipe multiprofissional. Rev Pesqui [Internet]. 2020 [acesso 5 ago 2023];12:1227-32. DOI: 10.9789/2175-5361.rpcfo.v12. 9453
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37. Palú LA, Labronici LM, Albini L. A morte no cotidiano dos profissionais de enfermagem de uma unidade de terapia intensiva. Cogitare Enferm [Internet]. 2004 [acesso 3 nov 2022];9(1):33-41. DOI: 10.5380/ce.v9i1.1703
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Institutional strategies
This category highlights the educational strategies promoted by different institutions. The findings indicated the organization of lectures, conversation circles and training sessions 2424. França KHDP. O aprendizado para a prática do cuidado paliativo sob a ótica dos enfermeiros [dissertação] [Internet]. Rio de Janeiro: Universidade Federal do Rio de Janeiro; 2017 [acesso 5 ago 2023]. Disponível https://bit.ly/3Sb8qGy
https://bit.ly/3Sb8qGy...
, as well as the holding of symposia 1919. Hennemann-Krause L, Araújo JA, Florentino DM, Petersen EM. Cuidados paliativos: o valor da pessoa e sua história no HUPE. Revista Hospital Universitário Pedro Ernesto [Internet]. 2015 [acesso 18 out 2022];14(supl 1):19-27. DOI: 10.12957/rhupe.2015.17778
https://doi.org/10.12957/rhupe.2015.1777...
for teaching and training. The educational role of the Federal Council of Medicine (CFM) and regional councils was specifically pointed out as to CFM Resolution 1,995/2012, which provides for patient advance directives or living wills. Among the actions conducted, the aforementioned document was disseminated and events, forums, seminars and lectures were held to improve the knowledge of this professional public 3939. Gomes BMM, Salomão LA, Simões AC, Rebouças BO, Dadalto L, Barbosa MT. Diretivas antecipadas de vontade em geriatria. Rev. bioét. (Impr.) [Internet]. 2018 [acesso 5 ago 2023];26(3):429-39. DOI: 10.1590/1983-80422018263263
https://doi.org/10.1590/1983-80422018263...
.
In this sense, Guerra 3838. Guerra, MAT. Assistência ao paciente em fase terminal: alternativas para o doente com aids [tese] [Internet]. São Paulo: Universidade de São Paulo; 2001 [acesso 5 ago 2023]. Disponível: https://bit.ly/3Q9btwh
https://bit.ly/3Q9btwh...
indicated that it is a duty of professional organizations in the health area, especially councils and associations, to discuss ethical and legal issues, as well as to organize forums and lectures. The results also indicate the creation of instrumentalization resources, such as palliative care protocols in institutions 2424. França KHDP. O aprendizado para a prática do cuidado paliativo sob a ótica dos enfermeiros [dissertação] [Internet]. Rio de Janeiro: Universidade Federal do Rio de Janeiro; 2017 [acesso 5 ago 2023]. Disponível https://bit.ly/3Sb8qGy
https://bit.ly/3Sb8qGy...
and protocols focused on limiting life support 3333. Paranhos GK. Argumentação dos intensivistas pediátricos da cidade do Rio de Janeiro sobre limitação do suporte de vida: uma análise bioética [tese] [Internet]. Rio de Janeiro: Fundação Oswaldo Cruz; 2011 [acesso 5 ago 2023]. Disponível: https://bit.ly/4064f0K
https://bit.ly/4064f0K...
.
Formal education processes
This category includes formal education initiatives, such as the curricular implementation of palliative care and its principles in graduate programs 2222. Sales CA, Oliveira WT, Violin MR, Schülhi PAP, Tironi NM, Salci MA. O ensino dos cuidados paliativos em um programa de pós-graduação em enfermagem: concepções dos alunos. Ciênc Cuid Saúde [Internet]. 2009 [acesso 5 ago 2023];8:47-54. DOI: 10.4025/ciencuidsaude.v8i0.9717
https://doi.org/10.4025/ciencuidsaude.v8...
,2424. França KHDP. O aprendizado para a prática do cuidado paliativo sob a ótica dos enfermeiros [dissertação] [Internet]. Rio de Janeiro: Universidade Federal do Rio de Janeiro; 2017 [acesso 5 ago 2023]. Disponível https://bit.ly/3Sb8qGy
https://bit.ly/3Sb8qGy...
,4040. Araújo MMT, Silva MJP. O conhecimento de estratégias de comunicação no atendimento à dimensão emocional em cuidados paliativos. Texto & Contexto Enferm [Internet]. 2012 [acesso 5 ago 2023];21(1):121-9. Disponível: https://bit.ly/46HFpXl
https://bit.ly/46HFpXl...
, which was suggested in the materials studied. The proposal to develop specific guidelines in graduate medical programs to improve end-of-life care training also emerged 3333. Paranhos GK. Argumentação dos intensivistas pediátricos da cidade do Rio de Janeiro sobre limitação do suporte de vida: uma análise bioética [tese] [Internet]. Rio de Janeiro: Fundação Oswaldo Cruz; 2011 [acesso 5 ago 2023]. Disponível: https://bit.ly/4064f0K
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. Data from this research show the need to foster specializations 2121. Alves RF, Melo M, Andrade S, Sousa V. Saberes e práticas sobre cuidados paliativos segundo psicólogos atuantes em hospitais públicos. Psicol Saúde Doenças [Internet]. 2014 [acesso 5 ago 2023];15(1):78-96. Disponível: https://bit.ly/46xs0B0
https://bit.ly/46xs0B0...
,2424. França KHDP. O aprendizado para a prática do cuidado paliativo sob a ótica dos enfermeiros [dissertação] [Internet]. Rio de Janeiro: Universidade Federal do Rio de Janeiro; 2017 [acesso 5 ago 2023]. Disponível https://bit.ly/3Sb8qGy
https://bit.ly/3Sb8qGy...
,2727. Porto AR, Thofehrn MB, Dal Pai D, Amestoy SC, Arrieira ICO, Joner LR. Visão dos profissionais sobre seu trabalho no programa de internação domiciliar interdisciplinar oncológico: uma realidade brasileira. Av Enferm [Internet]. 2014 [acesso 5 ago 2023];32(1):72-9. Disponível: https://bit.ly/3MeqDiB
https://bit.ly/3MeqDiB...
,4141. Braz MS, Franco MHP. Profissionais paliativistas e suas contribuições na prevenção de luto complicado. Psicol Ciênc e Prof [Internet]. 2017 [acesso 5 ago 2023];37(1):90-105. DOI: 10.1590/1982-3703001702016
https://doi.org/10.1590/1982-37030017020...
, especially the inclusion of specific training in pain control 1919. Hennemann-Krause L, Araújo JA, Florentino DM, Petersen EM. Cuidados paliativos: o valor da pessoa e sua história no HUPE. Revista Hospital Universitário Pedro Ernesto [Internet]. 2015 [acesso 18 out 2022];14(supl 1):19-27. DOI: 10.12957/rhupe.2015.17778
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, and to review the contents taught at this level of training 4242. D’Arco C, Ferrari CMM, Carvalho LVB, Priel MR, Pereira LL. Obstinação terapêutica sob o referencial bioético da vulnerabilidade na prática da enfermagem. Mundo Saúde [Internet]. 2016 [acesso 5 ago 2023];40(3):382-9. DOI: 10.15343/0104-7809.20164003382389
https://doi.org/10.15343/0104-7809.20164...
.
Other studies highlight specific points that should be addressed in graduate programs, such as ethical and bioethical reflection 1616. Lavor MFS. Cuidados paliativos na atenção básica: visão dos enfermeiros do programa Saúde da Família [dissertação] [Internet]. Rio de Janeiro: Universidade Federal do Rio de Janeiro; 2006 [acesso 5 ago 2023]. Disponível: https://bit.ly/3M34Avi
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, death 2929. Santos DCLD. Planejamento da assistência ao paciente hospitalizado na unidade de terapia intensiva oncológica na perspectiva dos cuidados paliativos [dissertação] [Internet]. Niterói: Universidade Federal do Rio de Janeiro; 2017 [acesso 22 nov 2022]. Disponível: https://bit.ly/46GlAQ6
https://bit.ly/46GlAQ6...
and communication in the process of dying 4040. Araújo MMT, Silva MJP. O conhecimento de estratégias de comunicação no atendimento à dimensão emocional em cuidados paliativos. Texto & Contexto Enferm [Internet]. 2012 [acesso 5 ago 2023];21(1):121-9. Disponível: https://bit.ly/46HFpXl
https://bit.ly/46HFpXl...
. In the same teaching mode, the bioethics of protection subject was included, in order to raise questions about human action and inform the thought and practice of professionals 4343. Silva CF, Silva JV, Ribeiro MP. Cuidadores formais e assistência paliativa sob a ótica da bioética. Rev. bioét (Impr.) [Internet]. 2019 [acesso 5 ago 2023];27(3):535-41. DOI: 10.1590/1983-80422019273338
https://doi.org/10.1590/1983-80422019273...
. In addition, themes about scientific competence, bioethics and the humanities were considered necessary at this level of education 3535. Maingué PCPM, Sganzerla A, Guirro UBDP, Perini CC. Discussão bioética sobre o paciente em cuidados de fim de vida. Rev. bioét. (Impr.) [Internet]. 2020 [acesso 5 ago 2023];28(1):135-46. DOI: 10.1590/1983-80422020281376
https://doi.org/10.1590/1983-80422020281...
.
Regarding geriatrics specifically, it is suggested to integrate the matrix of general and essential palliative care competencies into graduate programs, in addition to review of the syllabus content by geriatric residency services. In addition to such strategies, the early introduction and training of essential and desirable skills 4444. Dias LM, Arantes AMB, Bezerra MR, Santos G, Santos AFJ, Di Tommaso ABG et al. Matriz de competências de medicina paliativa para o geriatra. Geriatr Gerontol Aging [Internet]. 2018 [acesso 5 ago 2023];206-14. DOI: 10.5327/Z2447-211520181800067
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. Also from the perspective of formal education, it was proposed the organization of academic leagues with graduate programs 1515. Pereira DG, Fernandes J, Ferreira LS, Rabelo RO, Pessalacia JDR, Souza RS. Significados dos cuidados paliativos na ótica de enfermeiros e gestores da atenção primária à saúde. Rev Enferm UFPE [Internet]. 2017 [acesso 5 ago 2023];11(3):1357-64. DOI: 10.5205/1981-8963-v11i3a13977p1357-1364-2017
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and the implementation of a consulting team linked to graduate programs, in order to enhance palliative care and end-of-life care education 4545. Cordeiro FR, Giudice JZ, Moscoso CR, Fernandes VP, Fonseca ACF, Fripp JC. Atividades extensionistas com equipe de consultoria em cuidados paliativos: contribuições na formação em saúde. Extensio: Revista Eletrônica de Extensão [Internet]. 2021 [acesso 5 ago 2023];18(40):170-82. DOI: 10.5007/1807-0221.2021.e76669
https://doi.org/10.5007/1807-0221.2021.e...
.
For the purpose of implementing palliative care lines, another initiative included a continuing education program, through the encouragement of participation in face-to-face and distance education (DE) programs and by carrying out regular training 4646. Süffert SCI, Thomaz RP, Campos LS, Gomes EC, Ramos TA, Fagundes M. Planejamento dos cuidados paliativos em hospital de retaguarda clínica através das linhas de cuidados. Saúde Redes [Internet]. 2021 [acesso 5 ago 2023];7(3):385-97. DOI: 10.18310/2446-48132021v7n3.3347g790
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.
Strategies such as organization of annual events, investment in scientific production, research projects and extension projects were also pointed out 2727. Porto AR, Thofehrn MB, Dal Pai D, Amestoy SC, Arrieira ICO, Joner LR. Visão dos profissionais sobre seu trabalho no programa de internação domiciliar interdisciplinar oncológico: uma realidade brasileira. Av Enferm [Internet]. 2014 [acesso 5 ago 2023];32(1):72-9. Disponível: https://bit.ly/3MeqDiB
https://bit.ly/3MeqDiB...
as facilitators in the educational processes.
Continuing education strategies
This category comprises strategies developed in service consistent with the concept of continuing health education, so different collective strategies were pointed out, such as lectures 4747. Elias ACA, Giglio JS, Pimenta CAM, El-Dash LG. Programa de treinamento sobre a intervenção terapêutica “relaxamento, imagens mentais e espiritualidade” (RIME) para re-significar a dor espiritual de pacientes terminais. Arch Clin Psychiatry [Internet]. 2007 [acesso 5 ago 2023];34(1):60-72. DOI: 10.1590/S0101-60832007000700009
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, debates 4848. Silva MM, Vidal JM, Leite JL, Silva TP. Estratégias de cuidados adotadas por enfermeiros na atenção à criança hospitalizada com câncer avançado e no cuidado de si. Ciênc Cuid Saúde [Internet]. 2014 [acesso 5 ago 2023];13(3):471-8. DOI: 10.4025/cienccuidsaude.v13i3.19937
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, roundtables and panel discussions, focused on the experiences of the members 1515. Pereira DG, Fernandes J, Ferreira LS, Rabelo RO, Pessalacia JDR, Souza RS. Significados dos cuidados paliativos na ótica de enfermeiros e gestores da atenção primária à saúde. Rev Enferm UFPE [Internet]. 2017 [acesso 5 ago 2023];11(3):1357-64. DOI: 10.5205/1981-8963-v11i3a13977p1357-1364-2017
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,2424. França KHDP. O aprendizado para a prática do cuidado paliativo sob a ótica dos enfermeiros [dissertação] [Internet]. Rio de Janeiro: Universidade Federal do Rio de Janeiro; 2017 [acesso 5 ago 2023]. Disponível https://bit.ly/3Sb8qGy
https://bit.ly/3Sb8qGy...
,3131. Koseki NM, Zeferino LC. Descentralização do atendimento a pacientes com câncer avançado sem possibilidade de cura. Rev Bras Med Fam Comunidade [Internet]. 2006 [acesso 5 ago 2023];2(5):64-6. Disponível: https://rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/27
https://rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/...
,4747. Elias ACA, Giglio JS, Pimenta CAM, El-Dash LG. Programa de treinamento sobre a intervenção terapêutica “relaxamento, imagens mentais e espiritualidade” (RIME) para re-significar a dor espiritual de pacientes terminais. Arch Clin Psychiatry [Internet]. 2007 [acesso 5 ago 2023];34(1):60-72. DOI: 10.1590/S0101-60832007000700009
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,4949. Oliveira LAF, Oliveira AL, Ferreira MA. Formação de enfermeiros e estratégias de ensino-aprendizagem sobre o tema da espiritualidade. Esc Anna Nery Rev Enferm [Internet]. 2021 [acesso 5 ago 2023];25(5):e20210062. DOI: 10.1590/2177-9465-EAN-2021-0062
https://doi.org/10.1590/2177-9465-EAN-20...
and systematized according to clinical cases 4848. Silva MM, Vidal JM, Leite JL, Silva TP. Estratégias de cuidados adotadas por enfermeiros na atenção à criança hospitalizada com câncer avançado e no cuidado de si. Ciênc Cuid Saúde [Internet]. 2014 [acesso 5 ago 2023];13(3):471-8. DOI: 10.4025/cienccuidsaude.v13i3.19937
https://doi.org/10.4025/cienccuidsaude.v...
,2525. Cezar VS, Waterkemper R, Rabin EG, Castilho RK, Reys KZ. Educação permanente em cuidados paliativos: uma proposta de pesquisa-ação. Rev Pesqui [Internet]. 2019 [acesso 5 ago 2023];324-32. DOI: 10.9789/2175-5361.2019.v11i2.324-332
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, and debates on situations related to death and ethical aspects 3737. Palú LA, Labronici LM, Albini L. A morte no cotidiano dos profissionais de enfermagem de uma unidade de terapia intensiva. Cogitare Enferm [Internet]. 2004 [acesso 3 nov 2022];9(1):33-41. DOI: 10.5380/ce.v9i1.1703
https://doi.org/10.5380/ce.v9i1.1703...
.
A similar proposal was observed in an intervention characterized as a problematizing educational process, which incorporated an educational session and a clinical case 1818. Viana GKB, Silva HA, Lima AKG, Lima ALA, Mourão CML, Freitas ASF et al. Intervenção educativa na equipe de enfermagem diante dos cuidados paliativos. J Health Biol Sci [Internet]. 2018 [acesso 5 ago 2023];6(2):165-9. DOI: 10.12662/2317-3076jhbs.v6i2.1458.p165-169.2018
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. Other strategies listed were the following: lectures 1515. Pereira DG, Fernandes J, Ferreira LS, Rabelo RO, Pessalacia JDR, Souza RS. Significados dos cuidados paliativos na ótica de enfermeiros e gestores da atenção primária à saúde. Rev Enferm UFPE [Internet]. 2017 [acesso 5 ago 2023];11(3):1357-64. DOI: 10.5205/1981-8963-v11i3a13977p1357-1364-2017
https://doi.org/10.5205/1981-8963-v11i3a...
,4949. Oliveira LAF, Oliveira AL, Ferreira MA. Formação de enfermeiros e estratégias de ensino-aprendizagem sobre o tema da espiritualidade. Esc Anna Nery Rev Enferm [Internet]. 2021 [acesso 5 ago 2023];25(5):e20210062. DOI: 10.1590/2177-9465-EAN-2021-0062
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, workshops 5050. Santos GLA, Aranha JS, Valadares GV, Silva JLL, Santos SS, Guerra TRB. Qualificação da assistência de enfermagem paliativista no uso da via subcutânea. Rev Bras Enferm [Internet]. 2020 [acesso 5 ago 2023];73(5):e20190056. DOI: 10.1590/0034-7167-2019-0056
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, dynamic activities and general collective activities 4949. Oliveira LAF, Oliveira AL, Ferreira MA. Formação de enfermeiros e estratégias de ensino-aprendizagem sobre o tema da espiritualidade. Esc Anna Nery Rev Enferm [Internet]. 2021 [acesso 5 ago 2023];25(5):e20210062. DOI: 10.1590/2177-9465-EAN-2021-0062
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, in addition to meetings and periodic training with the team, which was observed in three materials 2929. Santos DCLD. Planejamento da assistência ao paciente hospitalizado na unidade de terapia intensiva oncológica na perspectiva dos cuidados paliativos [dissertação] [Internet]. Niterói: Universidade Federal do Rio de Janeiro; 2017 [acesso 22 nov 2022]. Disponível: https://bit.ly/46GlAQ6
https://bit.ly/46GlAQ6...
,4848. Silva MM, Vidal JM, Leite JL, Silva TP. Estratégias de cuidados adotadas por enfermeiros na atenção à criança hospitalizada com câncer avançado e no cuidado de si. Ciênc Cuid Saúde [Internet]. 2014 [acesso 5 ago 2023];13(3):471-8. DOI: 10.4025/cienccuidsaude.v13i3.19937
https://doi.org/10.4025/cienccuidsaude.v...
,5151. Schirmer CA, Freitas HMB, Donaduzzi DSS, Machado RM, Rosa AB, Fettermann FA. Cuidados paliativos em um pronto socorro pediátrico: percepção da equipe de enfermagem. Revista Vivências [Internet]. 2020 [acesso 5 ago 2023];16(31):235-44. DOI: 10.31512/vivencias.v16i31.112
https://doi.org/10.31512/vivencias.v16i3...
.
Data from this study highlight the provision of courses on general and diverse issues related to palliative care 1919. Hennemann-Krause L, Araújo JA, Florentino DM, Petersen EM. Cuidados paliativos: o valor da pessoa e sua história no HUPE. Revista Hospital Universitário Pedro Ernesto [Internet]. 2015 [acesso 18 out 2022];14(supl 1):19-27. DOI: 10.12957/rhupe.2015.17778
https://doi.org/10.12957/rhupe.2015.1777...
,2828. Flores TG, Silva KF, Giaretton DWL, Weiller TH, Pucci VR. Formação profissional: cuidado ao paciente oncológico sem possibilidade terapêutica na Atenção Básica. Rev APS [Internet]. 2019 [acesso 5 ago 2023];22(3):574-86. DOI: 10.34019/1809-8363.2019.v22.15931
https://doi.org/10.34019/1809-8363.2019....
,3131. Koseki NM, Zeferino LC. Descentralização do atendimento a pacientes com câncer avançado sem possibilidade de cura. Rev Bras Med Fam Comunidade [Internet]. 2006 [acesso 5 ago 2023];2(5):64-6. Disponível: https://rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/27
https://rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/...
,4848. Silva MM, Vidal JM, Leite JL, Silva TP. Estratégias de cuidados adotadas por enfermeiros na atenção à criança hospitalizada com câncer avançado e no cuidado de si. Ciênc Cuid Saúde [Internet]. 2014 [acesso 5 ago 2023];13(3):471-8. DOI: 10.4025/cienccuidsaude.v13i3.19937
https://doi.org/10.4025/cienccuidsaude.v...
, while others present these specific topics: communication in palliative care 5252. Araújo MMT, Silva MJP. Estratégias de comunicação utilizadas por profissionais de saúde na atenção à pacientes sob cuidados paliativos. Rev Esc Enferm USP [Internet]. 2012 [acesso 5 ago 2023];46(3):626-32. DOI: 10.1590/S0080-62342012000300014
https://doi.org/10.1590/S0080-6234201200...
, death and dying 4141. Braz MS, Franco MHP. Profissionais paliativistas e suas contribuições na prevenção de luto complicado. Psicol Ciênc e Prof [Internet]. 2017 [acesso 5 ago 2023];37(1):90-105. DOI: 10.1590/1982-3703001702016
https://doi.org/10.1590/1982-37030017020...
, education for death 5353. Franco ISMF, Batista JBV, Freire ML, Evangelista CB, Santos MSL, Lopes MEL. Morte e luto em cuidados paliativos: vivência de profissionais de saúde. Rev Pesqui [Internet]. 2020 [acesso 5 ago 2023];12(2):703-9. DOI: 10.9789/2175-5361.rpcfo.v12.9468
https://doi.org/10.9789/2175-5361.rpcfo....
and spirituality 2020. Oliveira AJ, Ribeiro AI, Lima JSD, Horta NC. Atuação das equipes de atenção domiciliar nos cuidados paliativos. Percurso Acadêmico [Internet]. 2019 [acesso 5 ago 2023];9(18):71-90. DOI: 10.5752/P.2236-0603.2019v9n18p71-90
https://doi.org/10.5752/P.2236-0603.2019...
. Different themes were found in a proposal for technical and psychological training: communication of bad news, coping strategies, hypodermoclysis and pain control 3434. Silva TP, Silva LF, Cursino EG, Moraes JRMM, Aguiar RCB, Pacheco STDA. Cuidados paliativos no fim de vida em oncologia pediátrica: um olhar da enfermagem. Rev Gauch Enferm [Internet]. 2021 [acesso 5 ago 2023];42:e20200350. DOI: 10.1590/1983-1447.2021.20200350
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. A pedagogical tool containing active methodologies was pointed out in an awareness-raising course on palliative care.
In the same sense, there was the use of problem-based and team-based learning in a given intervention, in addition to problematization, skills training with the use of role-playing and collaborative learning 1717. Ferreira AGC, Silva AF. Construindo bases para os cuidados paliativos na atenção primária: relato de experiência do Projeto Manto. Rev Bras Med Fam Comunidade [Internet]. 2022 [acesso 5 ago 2023];17(44):2890. DOI: 10.5712/rbmfc17(44)2890
https://doi.org/10.5712/rbmfc17(44)2890...
. Active methodologies were also proposed by Dutra 2323. Dutra LPF. Capacitação sobre cuidados paliativos oncológicos: análise de intervenção com profissionais da saúde da atenção básica de um município do Nordeste [tese] [Internet]. São Paulo: Fundação Antônio Prudente; 2021 [acesso 5 ago 2023]. Disponível: https://bit.ly/3tSp8jG
https://bit.ly/3tSp8jG...
, using a workshop carried out with problem-based learning, playful games, logbooks, group dynamic activities, interactive murals and plays 2323. Dutra LPF. Capacitação sobre cuidados paliativos oncológicos: análise de intervenção com profissionais da saúde da atenção básica de um município do Nordeste [tese] [Internet]. São Paulo: Fundação Antônio Prudente; 2021 [acesso 5 ago 2023]. Disponível: https://bit.ly/3tSp8jG
https://bit.ly/3tSp8jG...
. The problematizing education approach with the application of the reflection-action-reflection method was found in a material 1515. Pereira DG, Fernandes J, Ferreira LS, Rabelo RO, Pessalacia JDR, Souza RS. Significados dos cuidados paliativos na ótica de enfermeiros e gestores da atenção primária à saúde. Rev Enferm UFPE [Internet]. 2017 [acesso 5 ago 2023];11(3):1357-64. DOI: 10.5205/1981-8963-v11i3a13977p1357-1364-2017
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and, from the same perspective, Juan Charles Maguerez’s arc of problematization was indicated for education at work 3030. Waterkemper R, Reibnitz KS, Monticelli M. Dialogando com enfermeiras sobre a avaliação da dor oncológica do paciente sob cuidados paliativos. Rev Bras Enferm [Internet]. 2010 [acesso 5 ago 2023];63:334-49. Disponível: https://bit.ly/46ZeCpo
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.
Early palliative care was focused on the execution of a multiprofessional plan, which used multidisciplinary training and conversation circle as a strategy 3232. Nunes LMP. Capacitação multiprofissional em cuidados paliativos precoces [dissertação] [Internet]. Niterói: Universidade Federal Fluminense; 2015 [acesso 5 ago 2023]. Disponível: https://bit.ly/45In1wb
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. Another research 5050. Santos GLA, Aranha JS, Valadares GV, Silva JLL, Santos SS, Guerra TRB. Qualificação da assistência de enfermagem paliativista no uso da via subcutânea. Rev Bras Enferm [Internet]. 2020 [acesso 5 ago 2023];73(5):e20190056. DOI: 10.1590/0034-7167-2019-0056
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highlights the simulated execution of the technique by the participants, similarly to the proposal of Santos 2929. Santos DCLD. Planejamento da assistência ao paciente hospitalizado na unidade de terapia intensiva oncológica na perspectiva dos cuidados paliativos [dissertação] [Internet]. Niterói: Universidade Federal do Rio de Janeiro; 2017 [acesso 22 nov 2022]. Disponível: https://bit.ly/46GlAQ6
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, which addresses the application of realistic clinical simulations.
Modes mediated by information and communication technologies were also found, such as tele-education 1919. Hennemann-Krause L, Araújo JA, Florentino DM, Petersen EM. Cuidados paliativos: o valor da pessoa e sua história no HUPE. Revista Hospital Universitário Pedro Ernesto [Internet]. 2015 [acesso 18 out 2022];14(supl 1):19-27. DOI: 10.12957/rhupe.2015.17778
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and video resource 1818. Viana GKB, Silva HA, Lima AKG, Lima ALA, Mourão CML, Freitas ASF et al. Intervenção educativa na equipe de enfermagem diante dos cuidados paliativos. J Health Biol Sci [Internet]. 2018 [acesso 5 ago 2023];6(2):165-9. DOI: 10.12662/2317-3076jhbs.v6i2.1458.p165-169.2018
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, in addition to Brandão’s complementary proposal 2626. Brandão WC. A percepção da equipe de enfermagem frente aos cuidados paliativos em oncologia: uma perspectiva fenomenológica em Merleau-Ponty [dissertação] [Internet]. Niterói: Universidade Federal Fluminense; 2012 [acesso 5 ago 2023]. Disponível https://bit.ly/45Hggeb
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, which suggested the use of educational technology through a blog related to the humanized care of patients under palliative care 2626. Brandão WC. A percepção da equipe de enfermagem frente aos cuidados paliativos em oncologia: uma perspectiva fenomenológica em Merleau-Ponty [dissertação] [Internet]. Niterói: Universidade Federal Fluminense; 2012 [acesso 5 ago 2023]. Disponível https://bit.ly/45Hggeb
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. The delivery of educational content was observed in the form of booklets, oral presentation and multimedia exhibition 4747. Elias ACA, Giglio JS, Pimenta CAM, El-Dash LG. Programa de treinamento sobre a intervenção terapêutica “relaxamento, imagens mentais e espiritualidade” (RIME) para re-significar a dor espiritual de pacientes terminais. Arch Clin Psychiatry [Internet]. 2007 [acesso 5 ago 2023];34(1):60-72. DOI: 10.1590/S0101-60832007000700009
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.
Discussion
The discussion of educational content on palliative care for professionals is related to a positive impact on the provision of palliative care in the future, since the professionals’ training has gaps that need to be identified and addressed 5454. Teixeira MJC, Alvarelhão J, Souza DN, Teixeira HJC, Abreu W, Costa N, Machado FAB. Healthcare professionals and volunteers education in palliative care to promote the best practice-an integrative review. Scand J Caring Sci [Internet]. 2019 [acesso 5 ago 2023];33(2):311-28. DOI: 10.1111/scs.12651
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. This research enabled us identify more recent publications, which may reflect PNEPS, in addition to fostering the discussion on palliative care in society. There was a predominance of the hospital setting in the conduct of educational actions, which also seems to be in line with the Brazilian reality, in which tertiary health care still occupies a priority space in health care networks 88. Santos AFJ, Ferreira EAL, Guirro UBP. Atlas dos cuidados paliativos no Brasil 2019 [Internet]. São Paulo: ANCP; 2020 [acesso 5 ago 2023]. Disponível: https://bit.ly/48SPQcb
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.
On the other hand, primary health care was also significant in the literature mapping, which represents an efficient movement, as it is understood as a strategy with lower cost and greater impact on the health of the population 88. Santos AFJ, Ferreira EAL, Guirro UBP. Atlas dos cuidados paliativos no Brasil 2019 [Internet]. São Paulo: ANCP; 2020 [acesso 5 ago 2023]. Disponível: https://bit.ly/48SPQcb
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. The higher incidence of the oncological theme in the publications seen in the results is frequent in other publications, since the origin of palliative care is related to the care of oncological patients. In turn, the incidence of pediatric clinic in the data found requires emphasis and visibility, since the provision of palliative care in pediatrics is not a reality in Brazil and few services have this qualification 88. Santos AFJ, Ferreira EAL, Guirro UBP. Atlas dos cuidados paliativos no Brasil 2019 [Internet]. São Paulo: ANCP; 2020 [acesso 5 ago 2023]. Disponível: https://bit.ly/48SPQcb
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.
Seeking to fill these gaps, the National Council of Education approved on November 3, 2022 the amendment to CNE/CES Resolution 3/2014, instituting new National Curriculum Guidelines for undergraduate medical programs 5555. Brasil. Ministério da Educação. Alteração da Resolução nº3, de 20 de junho de 2014. Altera os Arts. 6º, 12 e 23 da Resolução CNE/CES nº 3/2014. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina. Diário Oficial da União [Internet]. Brasília, p. 38, 3 nov 2022 [acesso 5 ago 2023]. Seção 1. Disponível: https://bit.ly/45JmDNW
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. This document provides for students to receive education and training on specific competencies, covering principles and practices of palliative care.
These initiatives represent an important advance, supporting the results presented in the first category of this review. These findings show the various strategic possibilities and the significance of the movements of institutions, such as representative bodies and entities, in addition to the legitimacy and visibility conferred to the palliative approach. As Santos, Ferreira and Guirro 88. Santos AFJ, Ferreira EAL, Guirro UBP. Atlas dos cuidados paliativos no Brasil 2019 [Internet]. São Paulo: ANCP; 2020 [acesso 5 ago 2023]. Disponível: https://bit.ly/48SPQcb
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point out, the advent of ethical and technical resolutions on palliative care represents the growth of this type of approach.
Regarding specifically the professionals, a study by Ferreira, Nascimento and Sá 5656. Ferreira JMG, Nascimento JL, Sá FC. Profissionais de saúde: um ponto de vista sobre a morte e a distanásia. Rev Bras Educ Med [Internet]. 2018 [acesso 5 ago 2023];42(3):87-96. DOI: 10.1590/1981-52712015v42n3RB20170134
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found that most of the respondents had not received adequate academic training to deal with end-of-life patients. In the sample, it was observed that most of the learning occurred autonomously and empirically during professional practice, which can generate losses in the production of health care.
Nevertheless, the non-integration of the multidisciplinary team also results from the scarcity of professional training in end-of-life care and from educational deficiencies of undergraduate health programs in general, which work with the conception of a health care still restricted to the specificities of each category.
Such findings are shown by the isolation of professional categories, lack of communication, debates or questioning, or by the fragile notion of comprehensive patient care and horizontal relationships in teams. In the same sense, it is clear that feeling well trained is a source of greater security and confidence for employees 5757. Sapeta P, Centeno C, Belar A, Arantzamendi M. Adaptation and continuous learning: integrative review of coping strategies of palliative care professionals. Palliat Med [Internet]. 2022 [acesso 5 ago 2023];36(1):15-29. DOI: 10.1177/02692163211047149
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. In this study, the strategies geared to formal education processes composed a significant part of the articles found, in resources that are in line with the data collected by ANCP, which associates the gaps in the training of physicians and health professionals with the lack of quality medical residency and specialization and graduate programs 88. Santos AFJ, Ferreira EAL, Guirro UBP. Atlas dos cuidados paliativos no Brasil 2019 [Internet]. São Paulo: ANCP; 2020 [acesso 5 ago 2023]. Disponível: https://bit.ly/48SPQcb
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.
On the other hand, it is observed that such educational proposals are consistent with the logic of continuing education, conceived as a process of sequential and cumulative acquisition of technical-scientific information, through the formal schooling of experiences, work experiences and participation within or outside the institutional scope 5858. Brasil. Ministério da Saúde. Glossário temático: gestão do trabalho e da educação na saúde [Internet]. Brasília: Ministério da Saúde; 2013 [acesso 5 ago 2023]. Disponível: https://bit.ly/46y5KXT
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.
Currently, it is understood that continuing education is insufficient to meet the present demands. Supporting the results found, another research observed a predominance of the conception of instrumental education, with emphasis on technical and knowledge update actions that are in line with the precepts of continuing education 5959. Ferreira L, Barbosa JSA, Esposti CDD, Cruz MM. Educação permanente em saúde na atenção primária: uma revisão integrativa da literatura. Saúde Debate [Internet]. 2019 [acesso 19 dez 2022];43(120):223-39. DOI: 10.1590/0103-1104201912017
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.
In this research, it was observed a conceptual confusion between the terms permanent health education and continuing education, unawareness as to permanent health education practices and the conservation of actions focused on continuing education. In the authors’ view, part of the lack of understanding stems from the period of professional training in undergraduate programs, based on the hegemonic medical model and permeated by the culture of a fragmented education at the level of service management. The consequence is the devaluation of permanent health education initiatives, which favors their non-implementation and the valuation of continuing education practices 5959. Ferreira L, Barbosa JSA, Esposti CDD, Cruz MM. Educação permanente em saúde na atenção primária: uma revisão integrativa da literatura. Saúde Debate [Internet]. 2019 [acesso 19 dez 2022];43(120):223-39. DOI: 10.1590/0103-1104201912017
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.
Although practices oriented by the traditional model are preserved, it is important to advance the use of technological resources and reflective practices in the daily work routine that propose integrating teaching-service into permanent health education initiatives 5959. Ferreira L, Barbosa JSA, Esposti CDD, Cruz MM. Educação permanente em saúde na atenção primária: uma revisão integrativa da literatura. Saúde Debate [Internet]. 2019 [acesso 19 dez 2022];43(120):223-39. DOI: 10.1590/0103-1104201912017
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. Such advances were also observed in the findings, with predominantly participatory strategies that predominated over the more traditional teaching styles.
It should also be considered that, despite the unequivocal advances in the formulation of policies and resolutions, these policies do not guarantee their full implementation. Similarly, according to data in ANCP 88. Santos AFJ, Ferreira EAL, Guirro UBP. Atlas dos cuidados paliativos no Brasil 2019 [Internet]. São Paulo: ANCP; 2020 [acesso 5 ago 2023]. Disponível: https://bit.ly/48SPQcb
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, there are still disparities in public policies, added to differences at the state and federal levels.
In addition, the incorporation of digital technology in palliative care education provides diverse opportunities and possibilities, and should be considered in the development of educational programs. Furthermore, it is an alternative form of flexible learning, assisting those who cannot access palliative education in traditional settings 6060. Callinan J. Barriers and facilitators to e-learning in palliative care. Int J Palliat Nurs [Internet]. 2020 [acesso 5 ago 2023];26(8):394-402. DOI: 10.12968/ijpn.2020.26.8.394
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. Although still incipient, there is thus a gradual maturation of concepts—moving from educational proposals that resemble the logic of continuing education to the logic of permanent health education—and the consequent applicability of strategies in health care services and actions.
One of the limitations is the limited number of articles whose tools were aimed at instrumentalizing family management, which is recommended in the principles of palliative care. A similar result was found in a study by Teixeira and collaborators 5454. Teixeira MJC, Alvarelhão J, Souza DN, Teixeira HJC, Abreu W, Costa N, Machado FAB. Healthcare professionals and volunteers education in palliative care to promote the best practice-an integrative review. Scand J Caring Sci [Internet]. 2019 [acesso 5 ago 2023];33(2):311-28. DOI: 10.1111/scs.12651
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, through which the authors indicate that it is necessary to better consider family caregivers in the training of health professionals, with educational programs in which family caregivers are the theme.
Finally, no publications were found that pointed to multiprofessional residency programs as a possible strategy, even if it is considered a fruitful space to conduct permanent health education actions.
Final considerations
This study investigated the educational strategies employed by Brazilian health professionals in the context of palliative care and the themes addressed in these models. In this sense, although there is a diversity and a combination of initiatives, many of them are still analogous to the logic of continuing education, focused on formal practices and poorly integrated with the teaching-service approach. Thus, this is possibly the main challenge, resulting in the urgent need to promote permanent education actions in the daily work routine, at all levels of health care.
It is considered that the study results contribute to mapping the current context of palliative care educational resources, enabling new data to be generated and serve as input for new research, in addition to expanding the knowledge and discussion on the subject. It is believed that the results can contribute to institutions, managers and professionals involved with health, in order to foster educational practices. It is concluded that reflecting on the enhancement of the health care of individuals and on the improvement of health care services is to discuss the strengthening of the training of professionals.
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Publication Dates
-
Publication in this collection
18 Dec 2023 -
Date of issue
2023
History
-
Received
1 Feb 2023 -
Reviewed
12 June 2023 -
Accepted
9 Oct 2023 -
Corrected
31 Jan 2024