Acessibilidade / Reportar erro

As dimensões sociais dos gêneros musicais: porque os sistemas de classificação comercial e não comercial variam

The social dimension of musical genres: why commercial and non-commercial classification systems vary

Resumos

O objetivo do artigo é analisar a construção colaborativa de sistemas de classificação no campo da música popular e discutir de que forma podem diferir daqueles enunciados e orientados pela indústria da música até então. Portanto, comparou-se a classificação colaborativa da música popular que emerge na Internet com aquela utilizada pela Indústria Fonográfica, a partir de dados coletados em dois websites: Last.fm e AllMusic. A partir dessa comparação, verificou-se as diferenças existentes entre os critérios de classificação utilizados pelos usuários e os princípios comerciais de classificação encontrados nos catálogos das gravadoras e editores musicais. Os resultados encontrados apontam para uma discrepância entre os critérios utilizados pela Indústria para classificar artistas pertencentes a um mesmo gênero musical e/ou segmento de mercado e aqueles associados pelos usuários e realmente percebidos, apreciados e consumidos por um mesmo público.

Classificação colaborativa; Indústria fonográfica; Música popular; Sistemas de classificação


The aim of the paper was to analyze the collaborative development of classification systems in the field of popular music and discuss how they may differ from those established and guided by the music industry so far. Therefore, we compare the collaborative classification of music that emerges on the Internet with that used by the Phonographic Industry based on the data collected at two websites: Last.fm and AllMusic. Through this comparison we found differences between the classification criteria used by users and the commercial principles of classification found in the catalogues of record labels and music publishers. The results indicate a discrepancy between the criteria used by the industry to classify artists who belong to the same musical genre and/or market segment, and those associated by the users and actually perceived, appreciated and consumed by this public.

Collaborative classification; Phonographic industry; Popular music; Classification systems


  • ALLMUSIC LDT. Coverage statistics 2009. Available from: <http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=32:amg/info_pages/a_about_cover_stats.html>. Cited: Mar. 22, 2009.
  • BECKER, H.S. Art worlds. Berkeley: University of California Press, 1982.
  • BERNSTEIN, B. Class, codes and control. Boston: Routledge, 1973.
  • BOURDIEU, P. The field of cultural production, or: the economic world reversed. Poetics, n.12, p.311-356, 1985.
  • DIMAGGIO, P.l. Market structures, the creative process, and popular culture. Journal of Popular Culture, v.11, p.436-452, 1977.
  • DIMAGGIO, P. Classification in art. American Sociological Review, v.52, p.440-455, 1987.
  • DIMAGGIO, P.; STENBERG, K. Conforming and diversity in the american regional stage. In: BALFE, J.; WYSZOMIRSKI, M. Art, ideology and politics New York: Praeger, 1985. p.116-140.
  • HEBDIGE, D. Subculture: the meaning of style. London: Methuen, 1979.
  • HENNING, V.; REICHELD, J. Mendeley: a last.fm for research? In: IEEE INTERNATIONAL CONFERENCE ON E-SCIENCE, 4., 2008, Indianapolis, USA. Procceedings... Indianapolis: Indiana University, 2008.
  • LAST. FM. Last.fm: radio announcement. 2009. Available from: <http://blog.last.fm/2009/03/24/lastfm-radio-announcement>. Cited: Mar. 24, 2009.
  • MILLER, F.; STIKSEL, M.; JONES, R. Last.fm in numbers London: CBS Interative, 2008.
  • RICHARD, J. State of the industry 2007-2008: Last HQ. 2009. Available from: <http://www.narm.com/Research/Nielsen08.pdf>. Cited: Dec. 30, 2008.
  • PETERSON, R.A. The production of cultural change: the case of contemporany country music. Social Research, v.45, p.292-314, 1978.
  • THOMPSON, A.E. Playing tag: an analysis of vocabulary patterns and relationships within a popular music folksonomy. Chapel Hill: University of North Carolina Press, 2008.
  • WEBER, M. Economy and society. New York: Bedminster, 1968.

Datas de Publicação

  • Publicação nesta coleção
    31 Jul 2013
  • Data do Fascículo
    Ago 2013

Histórico

  • Recebido
    25 Out 2012
  • Aceito
    17 Jan 2013
  • Revisado
    08 Jan 2013
Pontifícia Universidade Católica de Campinas Núcleo de Editoração SBI - Campus II - Av. John Boyd Dunlop, s/n. - Prédio de Odontologia, Jd. Ipaussurama - 13059-900 - Campinas - SP, Tel.: +55 19 3343-6875 - Campinas - SP - Brazil
E-mail: transinfo@puc-campinas.edu.br